abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:14:25 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425207

Kamp Westerbork (Duits: Judendurchgangslager Westerbork) was tijdens de Tweede Wereldoorlog een doorgangskamp bij Hooghalen in de toenmalige gemeente Westerbork in Drenthe. Het kamp was een voorportaal waarvandaan ruim 102.000 in Nederland wonende Joden en 245 Roma per trein werden gedeporteerd naar concentratie- en vernietigingskampen in Duitsland, Polen en Tsjechië.

Veel van hen werden vanuit Amsterdam en/of Rotterdam gedeporteerd. In Amsterdam werd de Hollandsche Schouwburg in 1942 en 1943 gebruikt als verzamelplaats voor opgepakte Joden uit Amsterdam en omstreken. Na enkele dagen tot weken werden ze per trein gedeporteerd naar doorvoerkampen zoals Westerbork en Vught. 

Een van de bekende personen die in Kamp Westerbork hebben gezeten is natuurlijk Anne Frank. Zij en haar familie kwamen aan op 8 augustus 1944 en werden op 3 september met de laatste trein van Westerbork naar Auschwitz gedeporteerd. Daarvandaan werden Anne, Margot en Auguste in de nacht van 1 november op de trein naar Bergen-Belsen gezet, waar Margot en Anne Frank de vlektyfus oplopen. Ze stierven in februari 1945. 

Een andere bekende persoon is Philip Mechanicus, een in zijn tijd bekend journalist van het Algemeen Handelsblad, werd op 7 november 1942 naar Westerbork afgevoerd en op 15 maart 1944 op transport gesteld naar Bergen-Belsen; op 9 oktober 1944 werd hij met een straftransport van 120 man naar Auschwitz gebracht, waar hij drie dagen later werd doodgeschoten. Mechanicus hield in Westerbork een dagboek bij, uitgegeven onder de titel In Dépôt. Dagboek uit Westerbork, dat een indringende blik biedt op het dagelijks leven in kamp Westerbork.

Na het laatste transport bleven er 500 gevangenen achter in het kamp, waaronder de Joodse kampleiding. In de laatste oorlogsmaanden groeide hun aantal tot 876, waaronder bijvoorbeeld ontdekte onderduikers. Hoewel het gevaar van deportatie na 13 september 1944 was geweken, bleef de angst er voor tot aan de bevrijding bestaan. Op 12 april 1945 werden deze 876 Joodse gevangenen bevrijd door de Canadezen. 

Bij de bevrijding renden de Joodse gevangenen de Canadezen tegemoet. De Canadezen deelden sigaretten en chocolade uit, maar daarna moesten de bewoners terug naar het kamp en daar tot nader order blijven, omdat de omgeving van het kamp nog te gevaarlijk was en gecompromitteerde personen in het kamp die met de Duitsers hadden samengewerkt eerst moesten worden opgepakt en verhoord. De Royal Hamilton Infanterie nam het gezag over en de wachttorens werden bemand met mensen van de Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten, die onder gezag van prins-gemaal Bernhard van Lippe-Biesterfeld stonden. De Canadezen trokken de volgende dag verder richting Assen.

In 2008 volgde Jan Dokter het spoor van zijn familieleden, die in 1943 per trein van Amsterdam naar Kamp Westerbork in Drenthe werden afgevoerd en niet meer terugkeerden. Hij liep in vier aaneengesloten dagen van de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam naar voormalig Kamp Westerbork. Zijn initiatief was de basis voor het ontstaan van het Westerborkpad, een 336 km lange route van Amsterdam naar Herinneringscentrum Kamp Westerbork, zo dicht mogelijk langs het spoor. 

In de aanloop naar 12 april 2020, de dag dat Kamp Westerbork 75 jaar geleden bevrijd werd, loopt uw redacteur het Westerborkpad, een herinneringsroute in het spoor van de Jodenvervolging, vanaf de Hollandsche Schouwburg in Amsterdam, naar Kamp Westerbork. In deze special, die per etappe zal worden aangevuld, neemt ze jullie aan de hand van een fotoverslag mee langs het pad. 

Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:15:15 #2
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425227
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg)

Hoewel het pad officieel begint bij de Hollandsche Schouwburg, begint het Westerborkpad met een proloog die start bij het Centraal Station in Amsterdam. De route van ongeveer 6,5 km voert langs de vele grachten onder meer langs het Anne Frank huis en het monument van Jan Wolkers dat 'de hemel na Auschwitz nooit meer ongeschonden is'.

Lengte van deze etappe: Volgens Wandelnet circa 6,5 km, volgens mijn GPS tussen de 7,5 en 8 km. 

Een foto impressie van de route:

Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)
Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)Etappe 0 - De proloog (Amsterdam CS - Hollandsche Schouwburg) (Foto: FOK!)

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:32:47 ]
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:16:00 #3
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425241
Etappe 1: Hollandsche Schouwburg - Station Diemen

Vanaf de Hollandsche Schouwburg vervolgen we de route richting Diemen. Het eerste wat we tegenkomen is een monument ter nagedachtenis aan Gerrit van der Veen, een Nederlandse verzetsstrijder. Hij zette de Persoonsbewijzencentrale op, waar mensen een persoonsbewijs konden bestellen. Dit werd gedaan door leden van Groep 2000, waar Van der Veen zelf lid van was. Er zijn ongeveer 80.000 persoonsbewijzen op deze manier gemaakt op de drukkerij van Frans Duwaer. Tijdens de oorlog hebben dankzij deze activiteiten duizenden mensen arrestatie door de bezetter weten te ontlopen.

De route vervolgt door het Oosterpark richting de Transvaalbuurt. Destijds ook wel de concentratiebuurt genoemd. Door de 'gunstige' ligging was het voor de bezetters makkelijk om Joden in deze buurt te verzamelen en ze via station Muiderpoort op transport naar Kamp Westerbork te zetten. Op de hoek van het Transvaalplein is er een Jodenster geplaatst ter nagedachtenis. Op station Muiderpoort herinnert slechts een klein monument aan de transporten, en je moet goed zoeken wil je hem vinden.

Vanaf Muiderpoort lopen we door richting station Diemen, waar we onderweg nog een Joodse begraafplaats van voor de eerste wereldoorlog tegenkomen. Tot slot komen we nog een fraaie fietsbrug tegen, die door middel van een kunstgreep zó geplaatst is dat de gemeente Diemen, die tegen de komst van de brug was, geen bezwaar kon maken, omdat hij binnen de Amsterdamse gemeentegrenzen geplaatst werd.

Lengte van deze etappe: volgens wandelnet 8,4 km, volgens mijn GPS tussen de 9 en 10 km. 

Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)

Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)
Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)Etappe 1 (Hollandsche Schouwburg - Diemen) (Foto: FOK!)

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:35:42 ]

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:16:48 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425257
Etappe 2: Station Diemen - Station Weesp

Dit deel van het pad is niet geschikt voor mensen die bang zijn voor honden; een groot gedeelte voert namelijk door het Diemerbos, wat een vrijplaats is voor loslopende honden. Je komt ze dan ook veelvuldig tegen. Verder is deze etappe voornamelijk genieten van weidse uitzichten en prachtige tot prehistorische natuur. De route voert vanaf station Diemen dwars door Diemen naar het Diemerbos, waarna je langs de Gaasp via het Spoorpad (hele toepasselijk naam, het is namelijk een fietspad dat aan de spoorbrug vastzit) het Amsterdam-Rijnkanaal oversteekt, en daarna in vrijwel rechte lijn naar Station Weesp wandelt.

Vaak hou ik via Facebook mijn familie en vrienden op de hoogte waar ik aan het wandelen ben, en zo ook tijdens deze wandeling. Nou heb ik behoorlijk hoogtevrees, dus toen ik de spoorbrug in de verte zag opdoemen werd ik al bang en een snelle blik op de routekaart bevestigde mijn angst: ik moest er overheen. De gruwel! Toch probeerde ik het voor mezelf te relativeren: ik stond voor die brug met de keuze terug te gaan. De honderdduizend joden die richting Westerbork werden gedeporteerd hadden geen keuze en hen wachtte een zekere dood. Ik zou het lopen over die brug wel overleven, ondanks mijn hoogtevrees. Ik liep dus gewoon door.

Bij het naderen van de brug plaatste ik een foto op Facebook met daarbij de tekst: 'Het was fijn jullie gekend te hebben'. (Zie deze screendump) Niet zo heel handig bij een foto van een spoorbrug over een kanaal heen Ik werd dan ook al vrijwel direct geappt met de melding dat ik een knurft was om dat zo te plaatsen en dat mijn tante wilde weten wat ik van plan was. Nadat ze gerustgesteld was, ben ik, slap van het lachen om mijn stommiteit, de rest van de brug afgelopen, waarbij ik geen moment meer aan m'n hoogtevrees gedacht heb. Helaas heb ik er na de brug ook niet meer aan gedacht om nog foto's te maken, maar goed, dat was toch een vrij saai stuk.

Afstand van deze etappe: volgens wandelnet 10,8 km, volgens mijn GPS rond de 11 km 

Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 2 (Foto: FOK!)

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:39:16 ]

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:17:26 #5
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425277
Etappe 3: Station Weesp - Muiderberg

Vanaf station Weesp loop je door de stad eerst langs de Joodse Synagoge, waarna je om het Torenfort Ossenmarkt heenwandelt. Hier vind je ook een oorlogsmonument, ontworpen door Lidi van Mourik Broekman. Op een plaquette staan de namen van de mensen die op transport werden gesteld en in welk vernietigingskamp zij zijn omgekomen. We vervolgen onze weg langs de Lange Muiderweg, richting Muiden. Kronkelend langs de Vecht, heb je soms niet eens door dat je langs het water loopt, de woonboten belemmeren het zicht op de Vecht.

In Muiden kom je eerst lang het Muizenfort, onderdeel van de Stelling van Amsterdam, en vanuit hier gaan we over de dijk richting Muiderberg. Hier zie je aan de overkant het Muiderslot liggen, Dit stuk van de etappe was behoorlijk ploeteren, want het was behoorlijk drassig allemaal, en een andere wandelaar die dezelfde route liep merkte dan ook op dat het een slecht pad was, waarop ik opmerkte dat als je bang voor vieze schoenen was, niet moest gaan wandelen. (En smerig waren m'n schoenen!) Ergens halverwege de dijk richting Muiderberg komen we nog een rijksmonument tegen: een voormalige tankhindernis, een aspergeversperring aangevuld met een drakentandversperring, gebouwd gedurende de mobilisatieperiode 1939-1940.

Aan het eind van deze etappe kom je nog langs het echobos waarna de route eindigt bij de Joodse begraafplaats in Muiderberg. Er liggen naar schatting 45.000 duizend Joden begraven, en op het terrein bevindt zich onder andere een monument ter nagedachtis aan de slachtoffers van de holocaust.

Afstand van deze etappe: volgens Wandelnet 10,7 km, volgens mijn GPS 12 km 

Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 3 (Foto: FOK!)

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:41:33 ]

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 14:18:12 #6
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191425295
Etappe 4: Muiderberg - Naarden-Bussum

We vervolgen onze route vanaf de Joodse begraafplaats richting het Naardermeer. Onderweg komen we de Hakkelaarsbrug tegen en lopen we via de De Goog naar het Naardermeer. Hoewel ik een trap naar beneden kon nemen schreef de route voor dat ik via de weg een rondje moest lopen, dus deed ik dat. Eenmaal aangekomen bij het Naardermeer gaan we het begrazingsgebied in, waarbij er gewaarschuwd wordt afstand te houden van grote grazers. Gelukkig kwam ik er maar twee tegen die ook nog netjes voor me uit de weg gingen toen ik aankwam .

Al snel kwam ik de volgende uitdaging tegen: ik moest een smalle loopplank over om de route te kunnen vervolgen. Twijfel sloeg toe: stuk van de route afwijken en veilig het verharde pad volgen of toch die loopplank over en de officiele route volgen? Ook hier woog de overweging dat de duizenden Joden in de Tweede Wereldoorlog geen keuze hadden zwaarder dan mijn angst en dus ben ik, jawel, op handen en knieeën die loopplank overgestoken.

Al snel bleek het de moeite waard geweest te zijn; je wandelt door een prachtige omgeving met een schitterend uitzicht op het Naardermeer. Daarna komen we langs 'de machine' een fraai monumentaal pand dat vroeger dienst deed als stoomgemaal. Als we doorlopen passeren we huisje 'De Elshof' waarna we zoetjesaan in de buurt van de eindbestemming van deze etappe komen: station Naarden-Bussum.

Afstand van deze etappe: volgens wandelnet 8,9 km, volgens mijn GPS 10,7 km 

Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)

Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 4 (Foto: FOK!)

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:44:11 ]

pi_191425519
Top bezig DJMO. ^O^ Erg interessant.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Moderator / FOK!Fotograaf zondag 9 februari 2020 @ 14:48:51 #8
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_191425890
_O_
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 15:15:49 #9
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191426346
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:29 schreef Cobra4 het volgende:
Top bezig DJMO. ^O^ Erg interessant.
Zeker interessant, vooral omdat je tijdens zo'n tocht toch meer stilstaat bij monumenten waar je normaal gewoon aan voorbij loopt, of niet eens in de buurt komt zoals die voormalige tankhindernis bijvoorbeeld.

pi_191427748
Wauw, mooi!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 16:37:15 #11
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191427959
quote:
14s.gif Op zondag 9 februari 2020 16:25 schreef soapie het volgende:
Wauw, mooi!
Dank je; inmiddels heb ik etappe vijf ook gelopen, maar die moet ik nog uitwerken. Er gaat behoorlijk wat tijd/werk inzitten; het reizen van en naar de start/eindpunten; het lopen zelf, het uitzoeken van de foto's, het opzoeken van bijbehorende informatie, het uitschrijven van de tekst etc, maar al met al vind ik het erg leuk om te doen.

pi_191428709
Wat een gaaf project _O_
Spoilers!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 17:29:02 #13
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191428783
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat een gaaf project _O_
Ja, toen ik na een tip van @Postbus100 begon met deze route ontstond tijdens de eerste twee kilometers van de proloog al het idee om het vast te leggen in woord en beeld. Ik hoop hiermee een stukje bewustwording door te geven aan de generatie na mij

pi_191428853
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:29 schreef DJMO het volgende:

Ja, toen ik na een tip van @:Postbus100 begon met deze route ontstond tijdens de eerste twee kilometers van de proloog al het idee om het vast te leggen in woord en beeld. Ik hoop hiermee een stukje bewustwording door te geven aan de generatie na mij
Heel goed! Heel interessant, ik volg het graag.
Top dat je dit doet.
  zondag 9 februari 2020 @ 17:37:07 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_191428901
Mooi initiatief.
Ik ben er zelf nooit geweest. Komt voor mij te dichtbij.
Het grootste deel van mijn vermoorde familie heeft er gezeten en mijn moeder is er zelfs met iemand getrouwd, voordat ze verder op transport naar andere echte concentratiekampen ging.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_191428907
Heel tof! O+

(En herkenbare punten :P )
Somebody that I used to know
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 17:40:27 #17
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191428946
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:37 schreef golfer het volgende:
Mooi initiatief.
Ik ben er zelf nooit geweest. Komt voor mij te dichtbij.
Het grootste deel van mijn vermoorde familie heeft er gezeten en mijn moeder is er zelfs met iemand getrouwd, voordat ze verder op transport naar andere echte concentratiekampen ging.
Ik maak uit je reactie op dat zij het dus wel heeft overleefd? Heeft ze er wel eens iets over verteld ? Als je geen antwoord wil of kunt geven, of dat liever in PM doet snap ik dat ook prima hoor!

zondag 9 februari 2020 @ 17:45:10 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_191429005
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:40 schreef DJMO het volgende:

Ik maak uit je reactie op dat zij het dus wel heeft overleefd? Heeft ze er wel eens iets over verteld ? Als je geen antwoord wil of kunt geven, of dat liever in PM doet snap ik dat ook prima hoor!
Ja, zij heeft als enige in haar familie ook o.a. Auschwitz overleefd en ik weet er vrij veel van, maar ga dat niet verder hier openbaar delen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 17:45:34 #19
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191429011
quote:
2s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:37 schreef Postbus100 het volgende:
Heel tof! O+

(En herkenbare punten :P )
Ik ben nog steeds blij met je tip over dit pad. Het leert me niet alleen heel veel over de Jodenvervolging zelf, maar laat me zo nu en dan ook over m'n eigen grenzen heengaan (brug, loopplank, situaties die ik onder normale omstandigheden uit de weg ga). En nu zijn zo'n brug en loopplank voor veel mensen een futiliteit, maar ik ben op zo'n moment gewoon écht bang. Maar als ik dan bedenk dat de Joden in de oorlog geen keuze hadden en vrijwel zeker hun dood tegemoet gingen, is het ineens een stuk makkelijker om daar overheen te stappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 18:01:02 ]

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 17:47:13 #20
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191429040
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:45 schreef golfer het volgende:

[..]

Ja, zij heeft als enige in haar familie ook o.a. Auschwitz overleefd en ik weet er vrij veel van, maar ga dat niet verder hier openbaar delen.
Heb ik alle respect voor !

zondag 9 februari 2020 @ 17:54:22 #21
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_191429152
Mooi topic. Tvp.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_191429238
Heel mooi, DJMO _O_
  zondag 9 februari 2020 @ 18:17:52 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_191429583
Interessant. Als wandelaar ook maar eens op mijn lijstje zetten
  Moderator zondag 9 februari 2020 @ 18:48:37 #24
236264 crew  capricia
pi_191430161
Wat een mooi en interessant topic!
Ik ga zeker hier wat mee doen.
Dank je DJMO. O+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_191430341
Gaaf. O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_191430353
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 17:45 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds blij met je tip over dit pad. Het leert me niet alleen heel veel over de Jodenvervolging zelf, maar laat me zo nu en dan ook over m'n eigen grenzen heengaan (brug, loopplank, situaties die ik onder normale omstandigheden uit de weg ga). En nu zijn zo'n brug en loopplank voor veel mensen een futiliteit, maar ik ben op zo'n moment gewoon écht bang. Maar als ik dan bedank dat de Joden in de oorlog geen keuze hadden en vrijwel zeker hun dood tegemoet gingen, is het ineens een stuk makkelijker om daar overheen te stappen.
Graag gedaan, fijn dat het je zo goed bevalt! (ik bedoel: het kan ook tegenvallen of dat je het toch niet zo leuk vindt :+ )

En ik ben natuurlijk heel benieuwd naar je blogs O+ Nogmaals veel herkenbare punten, al is het alweer een paar jaar geleden dat ik het begin liep. Ik vond het gewoon tof om Nederland te doorkruisen, en vond het indrukwekkend dat het dan langs een heel aantal gedenkplaatsen en markeringspunten van de oorlog gaat. Ik wens je een mooie tocht toe :)

[ Bericht 10% gewijzigd door Postbus100 op 09-02-2020 19:08:07 ]
pi_191430709
Leuk! Ik zou het handig vinden als je de lengte van de etappe zou vermelden
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 19:22:38 #28
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191430770
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:18 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Leuk! Ik zou het handig vinden als je de lengte van de etappe zou vermelden
Thanks voor de tip, zal ik morgen in de loop van de dag even toevoegen (per etappe). Het is alleen wel zo dat mijn GPS tracker op m'n foon gemiddeld een km meer meet dan dat de route op wandelnet aangeeft.

pi_191430847
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:22 schreef DJMO het volgende:

[..]

Thanks voor de tip, zal ik morgen in de loop van de dag even toevoegen (per etappe). Het is alleen wel zo dat mijn GPS tracker op m'n foon gemiddeld een km meer meet dan dat de route op wandelnet aangeeft.
Ja dat ken ik idd. Komt ook niet op de meter nauwkeurig :) De km opgave van wandelnet is al prima
Ik heb een beperking qua kilometers die ik kan afleggen, en ik ben gewoon benieuwd of er nog leuke trajecten voorbij gaan komen om zelf te lopen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 9 februari 2020 @ 19:31:09 #30
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191430912
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:27 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

Ja dat ken ik idd. Komt ook niet op de meter nauwkeurig :) De km opgave van wandelnet is al prima
Ik heb een beperking qua kilometers die ik kan afleggen, en ik ben gewoon benieuwd of er nog leuke trajecten voorbij gaan komen om zelf te lopen.
Volgens wandelnet is de proloog 6,5 km, volgens mijn GPS zo'n 7,5 tot 8 km. Het scheelt dus behoorlijk :o

-edit- afstanden toegevoegd, zowel de schatting van wandelnet als de meting van m'n eigen GPS.

[ Bericht 10% gewijzigd door DJMO op 09-02-2020 19:45:05 ]

pi_191434972
Mijn complimenten!
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_191436133
quote:
1s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:27 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:31 schreef DJMO het volgende:

[..]

Volgens wandelnet is de proloog 6,5 km, volgens mijn GPS zo'n 7,5 tot 8 km. Het scheelt dus behoorlijk :o

-edit- afstanden toegevoegd, zowel de schatting van wandelnet als de meting van m'n eigen GPS.
Als jullie het beiden ècht precies willen weten (niet dus :+ ), dan kan je de route ook uittekenen op afstandmeten.nl. Als je links bovenin de kaart de legenda openklikt, kan je 'OpenWalks' aanvinken. Nu komen alle wandelroutes in Nederland zichtbaar, zo ook de route van het Westerborkpad. En dan kan je de digitale meetlat ernaast leggen :).
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 06:38:59 #33
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191436659
quote:
3s.gif Op maandag 10 februari 2020 04:25 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

[..]

Als jullie het beiden ècht precies willen weten (niet dus :+ ), dan kan je de route ook uittekenen op afstandmeten.nl. Als je links bovenin de kaart de legenda openklikt, kan je 'OpenWalks' aanvinken. Nu komen alle wandelroutes in Nederland zichtbaar, zo ook de route van het Westerborkpad. En dan kan je de digitale meetlat ernaast leggen :).
meh ik ga er wel vanuit dat ik gewoon een km bij die van wandelnet moet optellen, dan kom ik wel uit ;)

Moderator maandag 10 februari 2020 @ 07:59:41 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191437018
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 19:31 schreef DJMO het volgende:

[..]

Was he dronken, dat je zo slingerde? ;)

Mooi initiatief en interessant om het hier te delen. Nou geweten dat er al vanaf september '44 geen transporten meer plaats vonden. Gaven de Duitsers prioriteit aan zichzelf verdedigen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 10 februari 2020 @ 08:18:30 #35
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_191437133
Ik denk eerder dat de reden daarvan was dat er vrijwel geen treinen meer reden. In september 1944 legde het NS-personeel massaal het werk neer en daarbij waren de geallieerden in die tijd heer en meester in de lucht en die schoten op elke trein die ze maar zagen.
pi_191437344
Prachtig gedaan.

^O^
pi_191437453
Boeiend om deze tocht te volgen. Mijn opa is omgekomen in Westerbork
Als je bij iedereen in de smaak wilt vallen moet je banketbakker worden.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 09:09:50 #38
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191437517
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 07:59 schreef derLudolf het volgende:
Was he dronken, dat je zo slingerde?
GPS zegt het al he: Global Positioning System . Global, dus kan licht afwijken.

Moderator maandag 10 februari 2020 @ 09:31:04 #39
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191437738
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:18 schreef qltel het volgende:
Ik denk eerder dat de reden daarvan was dat er vrijwel geen treinen meer reden. In september 1944 legde het NS-personeel massaal het werk neer en daarbij waren de geallieerden in die tijd heer en meester in de lucht en die schoten op elke trein die ze maar zagen.
Aha, vandaar. Dat wist ik niet
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 10 februari 2020 @ 10:01:10 #40
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_191438068
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 09:31 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, vandaar. Dat wist ik niet
Toch bleef het uitvoeren van de endlosung top prioriteit houden zelfs op militaire transporten had dat voorrang. En concentratie kampen die door bijvoorbeeld de oprukkende Russen dreigde bevrijd te worden daar moesten de Joden en de anderen lopend het kamp verlaten. Of werden de kampbewoners alsnog vermoord en de kampen vernietigd waar mogelijk. Veel kampen bleven zover mogelijk gewoon in bedrijf.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 10 februari 2020 @ 12:26:10 #41
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_191439710
Overigens was het nooit de bedoeling dat dit kamp bij Hooghalen (mede) zou gebouwd worden door Duitstalige Joodse vluchtelingen.
In eerste instantie zou er in de buurt van Apeldoorn een kamp komen, maar de toenmalige koningin Wilhelmina (die niet erg Joodsgezind was) protesteerde daartegen. Zij vond dat teveel 'in haar achtertuin'. (van Paleis t 'Loo).

Sowieso waren die Joodse vluchtelingen niet zo welkom in Nederland: Daags na de Reichskristallnacht in 1938, stuurt de Nederlandse Minister van Justitie Goseling een circulaire naar de Marechaussee. “In verband met den toestand in Duitsland is een nadere toestrooming van Joodse vluchtelingen naar ons land te verwachten… In het algemeen dient de grens … ook voor deze nieuwe vluchtelingen gesloten te blijven.”

Bron: https://anderetijden.nl/p(...)wenste-vreemdelingen
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 10 februari 2020 @ 15:21:32 #42
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191441655
Momenteel loopt mijn echtgenote deze route ook, veel soortgelijke foto's van ook door haar bezochte lokaties vind ik in dit topic terug. Vandaag loopt ze het stuk Muiderberg - Naarden.
Ik blijf dit dus even voor haar volgen...

Volg de prikkeldraadjes... 8-)

Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 15:47:48 #43
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191441946
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2020 15:21 schreef MadMaster het volgende:
Momenteel loopt mijn echtgenote deze route ook, veel soortgelijke foto's van ook door haar bezochte lokaties vind ik in dit topic terug. Vandaag loopt ze het stuk Muiderberg - Naarden.
Ik blijf dit dus even voor haar volgen...

Volg de prikkeldraadjes... 8-)

[ afbeelding ]
Ik ben inmiddels op Hilversum sportpark, ga hier woensdag verder met etappe 7.

Miss 200.000.000! maandag 10 februari 2020 @ 15:59:42 #44
367000 roos94
pi_191442083
Tvp
  maandag 10 februari 2020 @ 17:29:29 #45
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191443279
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 15:47 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ik ben inmiddels op Hilversum sportpark, ga hier woensdag verder met etappe 7.
Hoe is jouw wandeltactiek?
Loop je de route in één keer met wat wat rustdagen tussendoor of...?

Mijn echtgenote loopt elke maandag een etappe.
Daarbij reist ze per OV of auto naar de volgende etappe, loopt de aangegeven route en gaat dan weer met het OV terug naar het beginpunt van de etappe.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 17:38:24 #46
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191443379
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:29 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Hoe is jouw wandeltactiek?
Loop je de route in één keer met wat wat rustdagen tussendoor of...?

Mijn echtgenote loopt elke maandag een etappe.
Daarbij reist ze per OV of auto naar de volgende etappe, loopt de aangegeven route en gaat dan weer met het OV terug naar het beginpunt van de etappe.
Ik heb geen rijbewijs, dus ben afhankelijk van de NS. Zo heb ik dus bv etappe 0 en 1 achter elkaar gelopen, en weesp/Muiderberg/Naarden-Bussum ook, zodat ik bij een station zou eindigen. Waar mogelijk combineer ik etappes, soms juist bewust niet om dan de volgende etappes weer te kunnen combineren. Rustdagen heb ik in principe niet nodig, ben gewend aan het dagelijks rond de 15 km wandelen, met uitschieters tot twintig per dag.

maandag 10 februari 2020 @ 17:47:54 #47
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191443512
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:38 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ik heb geen rijbewijs, dus ben afhankelijk van de NS. Zo heb ik dus bv etappe 0 en 1 achter elkaar gelopen, en weesp/Muiderberg/Naarden-Bussum ook, zodat ik bij een station zou eindigen. Waar mogelijk combineer ik etappes, soms juist bewust niet om dan de volgende etappes weer te kunnen combineren. Rustdagen heb ik in principe niet nodig, ben gewend aan het dagelijks rond de 15 km wandelen, met uitschieters tot twintig per dag.
Duidelijk.
Mijn echtgenote heeft vorige week Diemen - Weesp - Muiden gelopen en is dus afgeweken van de voorgeschreven routes. Vandaag is ze vanuit Muiden via Muiderberg naar Naarden gelopen. Ze is ook wel wat gewend qua afstanden lopen.

Binnen hoeveel tijd wil je de hele route gelopen hebben?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 17:50:25 #48
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191443547
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:47 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Duidelijk.
Mijn echtgenote heeft vorige week Diemen - Weesp - Muiden gelopen en is dus afgeweken van de voorgeschreven routes. Vandaag is ze vanuit Muiden via Muiderberg naar Naarden gelopen. Ze is ook wel wat gewend qua afstanden lopen.

Binnen hoeveel tijd wil je de hele route gelopen hebben?
Kamp Westerbork werd op 12 april bevrijd, dit jaar 75 geleden. Ik wil de laatste etappe voor of misschien wel op die dag zelf lopen. Binnen twee maanden dus.

maandag 10 februari 2020 @ 17:55:32 #49
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191443608
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:50 schreef DJMO het volgende:

[..]

Kamp Westerbork werd op 12 april bevrijd, dit jaar 75 geleden. Ik wil de laatste etappe voor of misschien wel op die dag zelf lopen. Binnen twee maanden dus.
Een mooie streefdatum.
Succes en ik blijf je reis volgen...
  maandag 10 februari 2020 @ 18:32:49 #50
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_191444116
Wat een goed idee, DJMO ^O^
Ik had geen idee van het bestaan van het Westerborkpad. Heel interessant. Ik ben in oktober nog in Westerbork geweest en het maakte toch echt wel weer indruk op me. Het was ook erg druk trouwens, met veel kinderen/jongeren (herfstvakantie). Dat vond ik ook erg positief om te zien.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_191445046
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:50 schreef DJMO het volgende:

[..]

:*
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 19:52:02 #52
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191445469
quote:
1s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:47 schreef MadMaster het volgende:

Om nog even hierop terug te komen; zolang ze het pad zelf volgt wijkt ze niet van de route af he; de man die het pad 'bedacht' heeft, liep deze route in vier dagen aaneengesloten van Amsterdam naar Westerbork, pad later is het pad in etappes opgedeeld om het behapbaar te houden

Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 10 februari 2020 @ 19:56:02 #53
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191445534
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 18:32 schreef livelink het volgende:
Wat een goed idee, DJMO ^O^
Ik had geen idee van het bestaan van het Westerborkpad. Heel interessant. Ik ben in oktober nog in Westerbork geweest en het maakte toch echt wel weer indruk op me. Het was ook erg druk trouwens, met veel kinderen/jongeren (herfstvakantie). Dat vond ik ook erg positief om te zien.
Ik wist er ook niet van, tot @Postbus100 mij er op wees in m'n TRV-topic. Ergens hierboven vertelde ik al dat ik al tijdens het lopen van de eerste etappe (de proloog) op het idee kwam om er een 'levende' special van te maken. Waarmee ik met levend dan doel op het steeds toevoegen van een nieuwe etappe als ik die gelopen heb, aan de hand van foto's en verhalen over de dingen die ik tegenkom op de route. Dat lukt tot nu bijzonder goed, en ik ben ook blij om te zien dat het goed ontvangen wordt, zowel hier als op de FP. Daarnaast komen er gaandeweg meer details naar boven, zoals wat Golfer hierboven vertelde; over dat het kamp eigenlijk niet eens op deze plaats gebouwd zou worden, dat wil ik ook meenemen in het verhaal.

pi_191449512
Mooi topic !

Ik ga mij hier ook eens in verdiepen.

[ Bericht 67% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2020 23:40:20 ]
  dinsdag 11 februari 2020 @ 07:29:48 #55
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191451286
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 19:52 schreef DJMO het volgende:

[..]

Om nog even hierop terug te komen; zolang ze het pad zelf volgt wijkt ze niet van de route af he; de man die het pad 'bedacht' heeft, liep deze route in vier dagen aaneengesloten van Amsterdam naar Westerbork, pad later is het pad in etappes opgedeeld om het behapbaar te houden
Daar heb je op zich gelijk in, maar in principe houdt ze wel de etappes aan zoals in de Westerbork Luister app/-website en in het boekje zijn opgenomen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 11 februari 2020 @ 07:45:18 #56
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191451468
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 07:29 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Daar heb je op zich gelijk in, maar in principe houdt ze wel de etappes aan zoals in de Westerbork Luister app/-website en in het boekje zijn opgenomen.
Ik volg de route zoals aangegeven op wandelnet.nl , maar het lijkt me niet dat die verschillen. Het lijkt me dus niet dat je vrouw van de route is afgeweken zoals je eerder stelde ;)

Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 11 februari 2020 @ 09:34:46 #57
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_191452691
Mooi verslag @DJMO O+

Ik weet niet zo heel veel over Westerbork, erg interessant allemaal. Ben zelf lang geleden met school in Buchenwald geweest, dat heeft veel indruk gemaakt.

Een paar jaar terug waren we er in de buurt en ben ik er met onze zoon, die toen dezelfde leeftijd had als ik destijds, teruggeweest. Ook hij was erg onder de indruk.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 11 februari 2020 @ 12:25:11 #58
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191454791
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 09:34 schreef Rewimo het volgende:
Mooi verslag @:DJMO O+

Ik weet niet zo heel veel over Westerbork, erg interessant allemaal. Ben zelf lang geleden met school in Buchenwald geweest, dat heeft veel indruk gemaakt.

Een paar jaar terug waren we er in de buurt en ben ik er met onze zoon, die toen dezelfde leeftijd had als ik destijds, teruggeweest. Ook hij was erg onder de indruk.
Ik kom gaandeweg ook steeds meer te weten, en dat probeer ik dan ook in de volgende etappes te verwerken. Het is op zeker een leerzame reis door de geschiedenis :Y

dinsdag 11 februari 2020 @ 16:38:23 #59
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191457853
*;
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 12:25 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ik kom gaandeweg ook steeds meer te weten, en dat probeer ik dan ook in de volgende etappes te verwerken. Het is op zeker een leerzame reis door de geschiedenis :Y
Als je luister app download, dan hoor je verhalen van mensen die langs de route betrokken zijn geweest....
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 11 februari 2020 @ 16:42:19 #60
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191457904
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 februari 2020 16:38 schreef MadMaster het volgende:
*;
[..]

Als je luister app download, dan hoor je verhalen van mensen die langs de route betrokken zijn geweest....
Grappig dat je er over begint, ik wilde de website meenemen / behandelen in een van de komende updates / etappeverslagen.

Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 11 februari 2020 @ 21:11:43 #61
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191462115
Etappe 5: Station Naarden-Bussum - Station Hilversum

Onderweg naar het startpunt heb ik mooi de tijd om me te verdiepen in de reacties op de eerdere etappes. Zo wees Gombro me op de Frontpage op de Calmeyer-lijst. Hans Calmeyer was een Duitse jurist, die naar schatting zo'n 3.700 Joden heeft weten te redden door te verklaren dat zij geen Joden, of slechts deels Jood, waren. De aanvragen die hij moest beoordelen werden vaak aangedragen door advocaten zoals de in 1972 overleden mr. A.N. (Nino) Kotting in samenwerking met de op zijn bureau werkzame advocaat Jaap van Proosdij, die in 2011 in Zuid-Afrika overleed. Calmeyer overleed in 1972 aan een hartaanval.

Op het Forum wees Golfer me er op dat Nederland eind jaren dertig de grenzen potdicht hield voor Joodse vluchtelingen. Voor de vluchtelingen die desondanks ons land wisten binnen te komen, werd er een centraal opvangkamp gebouwd. Dat had oorspronkelijk in de buurt van Apeldoorn moeten komen, maar dat was tegen de zin van Koningin Wilhelmina, die vond dat die locatie te dicht bij Paleis 't Loo lag. De nieuwe locatie werd Westerbork, deels gebouwd door de Joodse vluchtelingen zelf. Ruim twee jaar na het begin van de Duitse bezetting, op 1 juli 1942, namen de Nazi's het als doorvoerkamp in gebruik, wat zou duren tot de bevrijding van het kamp in 1945.

Eenmaal aangekomen bij het startpunt station Naarden-Bussum lopen we eerst langs een Synagoge waarna we onze route vervolgen via de Brediusweg, waar voetgangers en fietsers gebroederlijk van dezelfde rijbaan gebruik maken, langs een Joodse begraafplaats, waar een monument is geplaatst ter nagedachtenis aan de Joodse slachtoffers van de Shoah (Hebreeuws voor de Holocaust).

Op de Huizerweg werd ik even afgeleid doordat er pal voor m'n neus een schuur in de hens leek te vliegen, ik heb hier dan ook staan kijken als een rasechte ramptoerist. Nadat de rust was teruggekeerd, vervolgen we onze route richting de Bussumerheide. Hier kreeg ik het even lastig, want de wandelnetapp viel telkens dood en hoewel ik hier op redelijk bekend terrein liep - ik ben de Bussumerheide al eens eerder overgestoken - vertrouw ik toch liever op m'n GPS dan op de routemarkering; aangezien ik regelmatig als een blind paard die dingen voorbij loop. Gelukkig was qltel online die me via WhatsApp een los GPX bestandje van de route kon sturen, waardoor ik m'n weg kon vervolgen.

De Bussumerheide is een begrazingsgebied, en de eerste keer dat ik hem overstak ben ik wel grazers tegengekomen, dit keer (gelukkig) niet. Eenmaal van de heide af lopen we langs station Hilversum Mediapark, waarna we in een rechte lijn naar de eindbestemming Hilversum wandelen.

Lengte van deze etappe: volgens Wandelnet 11 km, volgens mijn GPS 13 km

Westerborkpad - Etappe 5  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 5 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 5  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 5 (Foto: FOK!)

Moderator woensdag 12 februari 2020 @ 17:08:19 #62
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_191474483
Mooi initiatief en verslag!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 12 februari 2020 @ 17:59:18 #63
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191475206
quote:
14s.gif Op woensdag 12 februari 2020 17:08 schreef UIO_AMS het volgende:
Mooi initiatief en verslag!
Dank je. Het is best wel een intensief project, maar ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om dit te doen. Iets met vrijheid enzo... ;)

Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 12 februari 2020 @ 21:46:03 #64
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191479223
quote:
14s.gif Op maandag 10 februari 2020 17:55 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Een mooie streefdatum.
Succes en ik blijf je reis volgen...
Waarschuw je vrouw even voor etappe 7: van Hilversum Sportpark naar Baarn is de route behoorlijk aangepast, langs de oorspronkelijke route wordt as we speak een busbaan aangelegd; de markering onderweg is wél aangepast, de GPX op de website echter niet, en ik neem aan dat een papieren gids ook niet up to date is.
Hieronder de flag waar de route afwijkt:

Hieronder de route die ik gelopen heb (in het blauw, rood is de oorspronkelijke route), Omdat ik zo dicht mogelijk bij de originele route wilde blijven heb ik niet de routemarkering gevolgd, maar ben langs de afzetting gelopen tot ik weer terug kwam op de route.

woensdag 12 februari 2020 @ 22:14:31 #65
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191479835
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2020 21:46 schreef DJMO het volgende:

[..]

Waarschuw je vrouw even voor etappe 7: van Hilversum Sportpark naar Baarn is de route behoorlijk aangepast, langs de oorspronkelijke route wordt as we speak een busbaan aangelegd; de markering onderweg is wél aangepast, de GPX op de website echter niet, en ik neem aan dat een papieren gids ook niet up to date is.
Hieronder de flag waar de route afwijkt:
[ afbeelding ]
Hieronder de route die ik gelopen heb (in het blauw, rood is de oorspronkelijke route), Omdat ik zo dicht mogelijk bij de originele route wilde blijven heb ik niet de routemarkering gevolgd, maar ben langs de afzetting gelopen tot ik weer terug kwam op de route.
[ afbeelding ]
Check, even met de directrice hier besproken! ^O^
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 13 februari 2020 @ 11:29:40 #66
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191485886
Etappe 6: Station Hilversum - Station Hilversum Sportpark

Onderweg naar Hilversum lees ik me wat verder in over de transporten vanuit Westerbork. De laatste transporten vertrokken op 3 september 1944 naar Auschwitz, op 4 september 1944 naar Theresienstadt, en op 13 september 1944 naar Bergen-Belsen. 4 dagen later, op 17 september 1944, legden 30.000 medewerkers van de NS het werk neer, na een gecodeerde oproep van Radio Oranje: "De kinderen van Versteeg moeten onder de wol". De staking viel samen met operatie Market Garden en zou duren tot aan de bevrijding. 

De Duitsers hadden gewaarschuwd dat een staking de voedselvoorziening in gevaar zou brengen. Ze maakten dat dreigement waar: terwijl Duitse militairen met in Nederland binnengereden Duitse treinen eigen transporten verzorgden, leed vooral het westen van Nederland onder de Hongerwinter, waarin minstens 20.000 mensen om het leven kwamen door honger en kou. 

Eenmaal op station Hilversum aangekomen lopen we het station uit, en komen al snel aan bij een goed verscholen (en slecht onderhouden)  begraafplaats 'Gedenkt Te sterven'. Er staan verschillende monumenten, waaronder een Herdenkingssteen uit concentratiekamp Mauthausen in Oostenrijk, meegenomen door Bill Minco die daar in de steengroeve heeft moeten werken.

We vervolgen onze route langs de Joodse begraafplaats, gelegen aan de Vreelandseweg. Op deze begraafplaats bevindt zich een monument ter nagedachtenis 'aan hen die tijdens de oorlogsjaren zijn weggevoerd en nooit een eigen graf hebben gekregen'. Hierna lopen we door richting Nieuw Loosdrecht waar het monument Jeugd Alijah staat. Dit Joodse Oorlogsmonument herdenkt de Joodse kinderen en hun leiders van de Jeugd Alijah Loosdrecht die zijn omgekomen in de Tweede Wereldoorlog. 

Hierna lopen we terug richting Hilversum via het Loosdrechtse- of Emmikerbosch en de Hoorneboegsche Heide. Op de heide liggen verschillende grafheuvels die dateren uit de tijd van 2900 - 1100 jaar voor Christus. Onderweg naar het eindpunt van deze route worden we via de wegmarkering extra geattendeerd op de ligging van een aantal struikelstenen

Lengte van deze etappe: volgens Wandelnet 13,8 km , volgens mijn GPS 15,9 km.

Westerborkpad - Etappe 6 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 6 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 6 (Foto: FOK!)

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 13-02-2020 11:37:59 ]

pi_191488142
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2020 11:29 schreef DJMO het volgende:
...op 4 september 1944 naar Theresienstadt...
Dat was die waar mijn moeder in zat. ;(
Poef.....gone! ©golfer
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 13 februari 2020 @ 16:06:11 #68
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191489372
quote:
9s.gif Op donderdag 13 februari 2020 14:17 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat was die waar mijn moeder in zat. ;(
;(

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 16 februari 2020 @ 11:26:42 #69
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191534447
Etappe 7: Station Hilversum Sportpark - Station Baarn

Nog voor ik goed en wel op pad was, werd ik 'bijna' van mijn sokken gereden door collega Harry64 die in de buurt van deze etappe woont. Dus eerst even koffie wezen drinken en over de route gebabbeld voor ik verder ging. Het ging ook nog even over mijn motivatie om uitgerekend deze route te lopen, waarin ik in latere etappe(s) nog op terug zal komen. 

Vervolgens bracht hij me terug naar het punt waar hij me enterde, en gingen we te voet verder. Al snel liepen we tegen een omleiding aan, aangezien langs het oorspronkelijke pad momenteel een busbaan aangelegd wordt. Harry had me daar al voor gewaarschuwd en liep dan ook uit voorzorg een stuk met me mee. Omdat hij hier in de omgeving geboren en getogen is, kent hij het gebied op z’n duimpje. Hij wist me dan ook vrij soepel naar een punt te loodsen waar ik het oorspronkelijke pad weer op kon pakken. Dat was bij een voormalige spoorwoning, nr 33. Kijk voor meer informatie over dit soort woningen even hier.

Vanaf dat punt ben je vrijwel op jezelf aangewezen, je loopt door het bos pal langs de spoorbaan richting Baarn. Echt veel valt er onderweg niet te beleven, maar je kon wel goed zien dat ook hier storm Ciara heeft huisgehouden afgelopen weekend. Her en der omgewaaide bomen en afgebroken takken.

Op 25 november 1944 werd bij Baarn een stilstaande trein beschoten door geallieerde vliegtuigen. De locomotief ontplofte en de restanten kwamen terecht bij de spoorwoningen nabij de Torenlaan. De loc was een in Utrecht gestationeerde Belgische stoomloc (BSM 8478) van Duitse makelij (een G8'). De machinist en stoker kwamen om het leven. De trein was gevuld met door de Duitsers gevorderde paarden. In Baarn heeft men nog een hele tijd paardenvlees gegeten.

Eenmaal bijna in Baarn aangekomen komen we ineens in the middle of nowhere een spiksplinternieuwe spoorbrug (die ik gelukkig mag overslaan)  tegen, waarachter een oud vervallen gebouw ligt. Omdat de combinatie nogal afsteekt viel het behoorlijk op, en het pand blijkt een gemeentelijk monument te zijn.  Een stukje verder wandelen we een oudere spoorbrug over. Als je hier naar rechts kijkt (zie je links niks) zien we het eindpunt, station Baarn, al liggen.

We lopen langs het spoor en komen goed verscholen nog een stenen bankje tegen met de overblijfselen van een stenen brug. Doen we hier een paar stappen naar links, dan staat er een standbeeld dat in de volksmond de Marinier wordt genoemd.  Het is een oorlogsmonument voor de broers Gerard en Lodewijk van Hamel, verzetsstrijders in de Tweede Wereldoorlog. Gerard en Lodewijk van Hamel waren Nederlandse geheim agenten. Lodewijk van Hamel was de eerste Nederlandse geheim agent die in bezet gebied ging opereren. Hij maakt daarbij gebruik van de schuilnaam Willem van Dalen. In augustus 1940 kreeg Lodewijk twee opdrachten: het oprichten van spionagegroepen en het doorgeven van militaire berichten via een zender. Lodewijk werd met zijn metgezellen ontdekt en vervolgd voor spionage op Duits grondgebied. Hij werd in 1941 gefusilleerd. Zijn broer Gerard van Hamel kwam om in concentratiekamp Natzweiler-Struthof in 1944.

Tegenover Station Baarn is een oorlogsmonument geplaatst, dat me eerder nooit is opgevallen ondanks dat Baarn een van m'n uitvalshoeken is voor andere wandelingen. Naast het monument is er ook een plaquette aangebracht met daarop de namen van 45 joodse slachtoffers die zijn omgekomen tijdens de holocaust. 

Westerborkpad - Etappe 7 (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 7 (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 7 (Foto: FOK!)

pi_191534767
Mooi stuk weer DJMO.
Mag ik 1 verzoekje doen? Kan het stukje tekst dat bij een foto hoort ook 'bij' die foto geplaatst worden? Dit leest/kijkt een beetje lastig vind ik :)
Verder heel interessant ^O^
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 16 februari 2020 @ 12:03:22 #71
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191534929
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 11:51 schreef Blues het volgende:
Mooi stuk weer DJMO.
Mag ik 1 verzoekje doen? Kan het stukje tekst dat bij een foto hoort ook 'bij' die foto geplaatst worden? Dit leest/kijkt een beetje lastig vind ik :)
Verder heel interessant ^O^
Ik heb daar al naar gekeken, maar ik denk dat het nog onoverzichtelijker word als ik de fotos in de tekst plaats, dan worden het twee regels, een foto. twee regels en weer een foto. Ik ga kijken of ik er iets anders op kan verzinnen!

Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 16 februari 2020 @ 12:30:51 #72
13151 crew  Rewimo
pi_191535337
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 12:03 schreef DJMO het volgende:

Ik heb daar al naar gekeken, maar ik denk dat het nog onoverzichtelijker word als ik de fotos in de tekst plaats, dan worden het twee regels, een foto. twee regels en weer een foto. Ik ga kijken of ik er iets anders op kan verzinnen!
Hier hadden wij het samen ook al over. Meer duidelijkheid over welke foto bij welke tekst hoort zou de reportage echt nog mooier maken dan hij al is ^O^
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_191536621
Ja maar nu moet je steeds heen en weer scrollen en weet ik niet goed welke foto bij welk deel van de tekst hoort. Ik vind het fijner om na een uitleg de foto er meteen onder te zien. Juist niet onoverzichtelijker.
/mijn meningkje maar hoor, zal dit geweldige topic niet verder vervuilen ;)
pi_191540790
Ben ik het ook wel mee eens. Zelfs voor mij, die de plekken wel ongeveer kent, is het soms onduidelijk wat de relatie is tussen de foto en het verhaal. Wat mij betreft mag je de foto's er ook wel tussen stoppen. Maakt het denk ik niet onoverzichtelijker, hoogstens anders. Je krijgt dan meer een fotoverslag met toelichting, in plaats van nu een tekstverslag, ondersteund met foto's. Maar weet niet of je dat wil.
pi_191540853
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 13:46 schreef Blues het volgende:
Ik vind het fijner om na een uitleg de foto er meteen onder te zien.
Nog fijner lijkt het me om de foto erboven te zien, en dan de tekst (wat zie ik op deze foto?). Maar goed, detail. En persoonlijke voorkeur.
pi_191549370
Wat ik me afvroeg, loop je de tocht alleen? Omdat je de ene keer over 'ík' schrijft en de andere keer over 'we'.

Verder lijkt het me een onwijs mooie, indrukwekkende tocht!!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 20 februari 2020 @ 20:29:23 #77
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191605297
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2020 10:19 schreef soapie het volgende:
Wat ik me afvroeg, loop je de tocht alleen? Omdat je de ene keer over 'ík' schrijft en de andere keer over 'we'.

Verder lijkt het me een onwijs mooie, indrukwekkende tocht!!
Ik loop hem grotendeels alleen, een deel van etappe 7 heb ik met collega @harry64 gelopen, omdat hij toevallig langs de route woont, etappe 9 heb ik samen met mijn dochter gelopen, en ik loop altijd samen met nijntje (een sleutelhanger die me heel dierbaar is). Daarnaast probeer ik in mijn schrijven de lezer mee te nemen in m'n verhaal, dus ik schrijf meestal 'we', echter op korte stukjes waar ik echt tegen iets aanloop dat mij persoonlijk een probleem oplevert schrijf ik 'ik'. Zoals bij die brug die ik overmoest, of die loopplank die ik op handen en knieeen ben overgekropen.

Vandaag etappe 12 gelopen, morgen nr 13, en dan het weekend maar eens gaan zitten om etappes uit te schrijven ;)

Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 21 februari 2020 @ 10:19:35 #78
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191612219
Etappe 8: Station Baarn - Station Amersfoort

De cijfers in de tekst verwijzen naar de bijbehorende foto.

We beginnen de etappe op station Baarn, waar we als eerste de Koninklijke Wachtkamer (1) tegenkomen. Langs het spoor lopen we al snel Baarn uit waarbij we langs een snackbar lopen die heel verrassend 'Spoorzicht' (2) heet (hadden ze niets originelers kunnen verzinnen?). Met een boog om een begraafplaats (3) heen wandelen we over een enge brug Baarn (4 en 5) uit en lopen we langs het spoor richting Amersfoort. 

De route van Baarn naar Amersfoort loopt een heel stuk langs een saaie dijk (6 en 7) (heel goed zou mijn collega qltel zeggen, saaie dijken oefenen is goed voor het wandelen van de Vierdaagse in Nijmegen) en dan heb je alle tijd om na te denken. Terwijl ik langs die saaie dijk wandelde bedacht ik me hoe gelukkig ik me kan en mag prijzen dat ik de vrijheid heb om dit te doen, het verhaal van de Tweede Wereldoorlog nog mag en kan doogeven aan de generatie na mij, die het hopelijk weer door zullen geven aan de generatie na hen. 

Vorig jaar mei schreef ik de column Wat is dan vrijheid?. Dat was in een periode waarin ik behoorlijk overspannen was en tegen een burn-out aanhikte. Inmiddels ben ik in rustiger vaarwater terecht gekomen, en wandel ik heel veel. Het is ontspannend en rustgevend, en je bent heerlijk alleen met je gedachten. Zoals user scherpschutter (terecht) opmerkte: "Monique, wat krijg jij ongelofelijk veel denktijd als je onderweg bent." En dat klopt. Ik wilde tijd om na te denken, over mijn leven, over vrijheid, geluk en wat moederschap voor mij betekent. 

En hoe verder ik loop, hoe meer ik besef wat vrijheid voor mij betekent. Op Station Utrecht Centraal staat een mooie spreuk op het Beatrix Theater: "En hoe verder hij ging des te langer was zijn terugweg". En dat klopt helemaal; hoe verder ik kom, hoe verder ik terug moet reizen naar huis. Maar hell, ik kán tenminste nog terug naar huis, dat konden die Joden, verzetsstrijders en alle andere gesneuvelden niet. 

Op weg naar huis vanaf etappe 7, bedacht ik me hoe mijn grootouders me vroeger over de oorlog vertelden, en ik vond het jammer dat ik veel van die gesprekken vergeten ben. Gelukkig leeft de oudste zus van mijn vader nog en zij wist mij te vertellen dat in Rotterdam mensen verplicht werden om Duitse soldaten in huis te nemen. Doordat de tante van mijn oma bij mijn grootouders in trok, was er in haar huis voldoende ruimte om de soldaten samen te laten wonen, zodat mijn familie geen soldaten in huis had. Mijn oma en haar vader werkten op het kerkelijk bureau waar de voedselbonnen ingenomen werden in ruil voor voedsel, en oma vertelde vroeger hoe er wel eens bonnen onder tafel verdwenen, zodat ze nogmaals gebruikt konden worden; waarmee dan onder andere onderduikers geholpen konden worden. 

Bijna aan het eind van de oorlog, in november 1944, werd er in Rotterdam een razzia gehouden, waarbij alle mannen tussen de 17 en 40 jaar werden opgeroepen om zich te melden voor de Arbeidseinsatz. Bij weigering liep men de kans doodgeschoten te worden. Mijn opa koos er voor om onder te duiken, hij verstopte zich in de kelder onder de preekstoel in de Statensingelkerk. Had hij dat niet gedaan, dan had ik hier waarschijnlijk niet gezeten, en had ik dit verhaal niet kunnen vertellen. 

Eenmaal in Amersfoort (8 en 9) aangekomen lopen we langs twee begraafplaatsen. Eerst een grotere (10 en 11) daarna een Joodse begraafplaats. Hier staat een monument voor 55 onbekende Joodse slachtoffers uit Kamp Amersfoort (12 tot en met 16). Hierna lopen we door naar het eindpunt van de etappe: station Amersfoort (17). 

Lengte van deze etappe: volgens Wandelnet 10,8 km, volgens mijn GPS 13,3 km

Westerborkpad - etappe 8 (1) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (1) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (2) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (2) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (3) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (3) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (4) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (4) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (5) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (5) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (6) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (6) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (7) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (7) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (8) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (8) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (9) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (9) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (10) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (10) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (11) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (11) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (12) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (12) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (13) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (13) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (14) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (14) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (15) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (15) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (16) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (16) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 8 (17) (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 8 (17) (Foto: FOK!)

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 21-02-2020 19:51:30 ]

pi_191612895
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2020 20:29 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ik loop hem grotendeels alleen, een deel van etappe 7 heb ik met collega @:Harry64 gelopen, omdat hij toevallig langs de route woont, etappe 9 heb ik samen met mijn dochter gelopen, en ik loop altijd samen met nijntje (een sleutelhanger die me heel dierbaar is). Daarnaast probeer ik in mijn schrijven de lezer mee te nemen in m'n verhaal, dus ik schrijf meestal 'we', echter op korte stukjes waar ik echt tegen iets aanloop dat mij persoonlijk een probleem oplevert schrijf ik 'ik'. Zoals bij die brug die ik overmoest, of die loopplank die ik op handen en knieeen ben overgekropen.

Vandaag etappe 12 gelopen, morgen nr 13, en dan het weekend maar eens gaan zitten om etappes uit te schrijven ;)
Thnx voor je antwoord! En een mooie etappe weer!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 21 februari 2020 @ 11:34:44 #80
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191613035
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 11:22 schreef soapie het volgende:

[..]

Thnx voor je antwoord! En een mooie etappe weer!
Dank je. De meest indrukwekkende etappe tot nu toe is toch wel etappe negen. Die hoop ik morgenmiddag / avond uit te schrijven.

pi_191613143
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 11:34 schreef DJMO het volgende:

[..]

Dank je. De meest indrukwekkende etappe tot nu toe is toch wel etappe negen. Die hoop ik morgenmiddag / avond uit te schrijven.
Ik weet waarom ;( sterkte met de wandeling :*
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 21 februari 2020 @ 15:40:09 #82
13151 crew  Rewimo
pi_191616447
Goede oplossing zo met de genummerde foto's ^O^
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 23 februari 2020 @ 16:49:53 #83
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191648120
Etappe 9: Station Amersfoort - Station Amersfoort Schothorst

Deze etappe liep ik samen met mijn dochter. We begonnen op station Amersfoort en terwijl we onderweg waren richting kamp Amersfoort, passeerden we een paar struikelstenen (1). Ik legde mijn dochter uit waarvoor ze en dienen en ondertussen dacht ik terug aan haar jeugd. Een groot deel daarvan heeft ze in een pleeggezin gewoond, omdat ik de keuze maakte weg te gaan bij haar vader die mij mishandelde. Ik vroeg me af of het anders gelopen zou zijn, als ik bij hem was gebleven. Waarschijnlijk had ik dan gevangen gezeten in een relatie die mij en mijn dochter geen geluk, maar enkel ellende zou hebben opgeleverd.

Na mijn vertrek was ik dan wel bevrijd van het geweld, maar ik was mijn dochter ‘kwijt.’ Ik heb jarenlang gevochten om haar terug te krijgen, maar jeugdzorg leerde mij een moeder op afstand te zijn, in plaats van mij te helpen en te leren hoe ik een kind moest opvoeden. Nu, 20 jaar later, liep ik hier samen met haar, in vrijheid, om de Joden, Roma, Sinti en alle andere mensen die werden vermoord of anderszins zijn omgekomen in de Tweede Wereldoorlog te herdenken en hun verhaal door te geven aan de generaties na mij.

We naderden Kamp Amersfoort (2) en eenmaal aangekomen hing er een beladen sfeer op het terrein. We waren zo goed als de enigen aanwezig daar op dat moment. Eerst kwamen we langs een afrastering van de schietbaan/fusilladeplaats (3), de schietbaan is door de gevangen zelf gegraven. Hier liepen we naar beneden, waar het standbeeld De Stenen Man (4) staat. Hier werden schietoefeningen gehouden, maar ook doodvonnissen en represaille-fusillades uitgevoerd. Halverwege de schietbaan (5) drong het pas goed tot me door dat hier mensen werden doodgeschoten. 

Daarna hebben we wat over het terrein rondgezworven, waarbij we onder andere  een originele wachttoren uit de oorlog (6) de restanten van een lijkenhuisje (7), het monument (8), een overzicht van hoe het kamp er uitzag (9), een schulplaatsverlenersmonument, (10) en de tentoonstelling Oog in Oog met de laatste getuigen (11) hebben gezien. Een  indrukwekkende serie levensgrote foto's van 18 mensen die hier vroeger gevangen gezeten hebben. Ook zijn we nog door een gerestaureerde loopgraaf (12) heen gewandeld.

In het kamp verbleven in de jaren 1941-1945 in totaal 37.000 geregistreerde gevangenen. Daarvan werden er ongeveer 20.000 gedeporteerd naar (meestal Duitse) concentratiekampen. Sommigen werden eerst overgebracht naar andere kampen in Nederland waaronder Kamp Westerbork en van daaruit doorgestuurd naar de vernietigingskampen. Er zijn ongeveer 9.000 gevangenen vrijgelaten. De overige zijn gevlucht, geëxecuteerd of door ontbering omgekomen. In totaal overleden er 650 mensen in het kamp. Daarnaast verbleven er 13.000 ongeregistreerde gevangenen voor korte tijd in het kamp.

Na het kamp lopen we door, waarbij we langs het monument de ladder (13) komen. Hierna betreden we  begraafplaats Rusthof. Hier liggen meerdere oorlogsgraven (14, 15). Er staat een monument voor alle Amersfoorters en Leusdenaren die hebben gevochten voor veiligheid en vrede, in het bijzonder voor hen die hun leven hebben gegeven (16 en 17). We passeren ook het Russische ereveld (18 en 19). Wederom een momentje om stil te zijn. Deze militairen zijn gestorven in de strijd om vrijheid. Zoals gebruikelijk op een 'war cemetery' was er de mogelijkheid om in een gastenboek een reactie achter te laten (20). Zowel mijn dochter als ik hadden de behoefte om deze mensen postuum te bedanken voor onze vrijheid en hebben een krabbeltje achtergelaten. 

Hierna ging de etappe door richting Station Amersfoort Schothorst, door het natuurgebied Nimmerdor, een prachtig natuurgebied met een ellendige brug (21 en 22) die ik dit keer zonder veel problemen overgestoken ben omdat m'n dochter naast me liep. Hierna loop je dwars door Amersfoort terug naar het spoor, waarbij je nog langs een Joodse Synagoge, een haventje met een sluis en de koppelpoort wandelt (23 en 24).  Eenmaal aangekomen op station Amersfoort Schothorst breng ik mijn dochter weg tot Utrecht waar we afscheid nemen. Ik was weer alleen met mijn gedachten. 

Lengte van deze etappe: volgens Wandelnet 12,8 km, omdat we over kamp Amersfoort en begraafplaats Rusthof hebben rondgelopen tikte mijn GPS de 18,8 km aan. 

Westerborkpad - etappe 9 (1)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (1) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (2)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (2) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (3)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (3) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (4)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (4) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (5)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (5) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (6)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (6) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (7)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (7) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (8)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (8) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (9)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (9) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (10)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (10) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (11)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (11) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (12)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (12) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (13)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (13) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (14)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (14) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (15)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (15) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (16)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (16) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (17)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (17) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (18)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (18) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (19)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (19) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (20)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (20) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (21)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (21) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (22)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (22) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (23)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (23) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 9 (24)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 9 (24) (Foto: FOK!)

Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 februari 2020 @ 16:54:44 #84
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191648195
Dit lijkt me wel een interessante om in de zomer eens met m'n vriendin te wandelen. Redelijk compact ook zo te zien, ideaal.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 23 februari 2020 @ 17:01:05 #85
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191648308
quote:
0s.gif Op zondag 23 februari 2020 16:54 schreef heywoodu het volgende:
Dit lijkt me wel een interessante om in de zomer eens met m'n vriendin te wandelen. Redelijk compact ook zo te zien, ideaal.
Je bedoelt deze etappe? Of de hele route? Ik kan je vertellen dat het zeker de moeite waard is alles bij elkaar

Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 februari 2020 @ 17:03:24 #86
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_191648362
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 17:01 schreef DJMO het volgende:

[..]

Je bedoelt deze etappe? Of de hele route? Ik kan je vertellen dat het zeker de moeite waard is alles bij elkaar
Deze etappe :+

De hele route gaat hem niet worden, daar hebben we de tijd niet voor :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 23 februari 2020 @ 17:16:23 #87
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_191648656
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 16:49 schreef DJMO het volgende:
Etappe 9: Station Amersfoort - Station Amersfoort Schothorst

Mooi verslag met indrukwekkend intro...
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 23 februari 2020 @ 17:24:18 #88
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191648827
quote:
1s.gif Op zondag 23 februari 2020 17:16 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Mooi verslag met indrukwekkend intro...
Tijdens zo'n wandeling heb je alle tijd om na te denken. Mensen die mij irl kennen weten dat ik me online niet anders voorde dan ik echt ben. Toen ik aan deze route begon, was het totaal niet mijn intentie om mijn verleden / leven erbij te betrekken, dat is gegroeid omdat ik de tijd heb om er over na te denken onderweg. Wat betekent vrijheid voor mij? Dat probeer ik uit te zoeken en te delen met de lezers van deze special.

Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 28 februari 2020 @ 18:32:06 #89
147316 crew  DJMO
#trut
pi_191738210
Etappe 10: Station Amersfoort Schothorst - Station Nijkerk

Na het lezen van etappe 8 en 9 zei iemand tegen me dat hij vond dat de Westerborkwandelingen me veranderd hadden, dat ik gegroeid was en dat ik langzamerhand beschouwender geworden was, in plaats van overal direct een mening over te hebben en die ook direct te ventileren. Als ik terugkijk op de DJMO van een jaar of wat geleden in tegenstelling tot nu, kan ik wel stellen dat dat klopt. Vroeger was ik hard en ongenuanceerd in mijn mening, wilde ook de andere kant niet horen: overtuigd van mijn eigen gelijk. Nu ben ik meer berustend en kan ik dingen veel makkelijker naast me neer leggen. Daar hebben de jaren FOK! en de aan- en ervaringen met bepaalde FOK!kers zeker ook aan bijgedragen. 

Tijdens het op en neer reizen naar de start en vertrekpunten lees ik veel op wikipedia over Kamp Westerbork, en de plaatsen waarvandaan de Joden opgepakt werden en naar Westerbork gestuurd. Niet iedereen werd meteen vanuit Westerbork doorgetransporteerd, en ook wisten er enkele mensen te ontsnappen uit het kamp. Naar omstandigheden waren de leefomstandigheden redelijk goed te noemen in het kamp. Ik vraag me af hoe dan; hoe moet het zijn geweest voor die mensen daar te leven in onzekerheid of ze wel of niet op transport zouden worden gesteld? Het lijkt mij vreselijk en ik voel me dan ook gelukkig dat ik in vrijheid leef. 

Langs de route richting Nijkerk valt weinig te zien onderweg, en deze is dan ook behoorlijk saai te noemen. De foto's tonen dit ook wel aan. Ze staan in chronologische volgorde. Op foto 5 en 6 zien we een moerasbos, onderdeel van De Nieuwe Rijn. Het is het meest zichtbare deel van het kanaal dat de Rijn met de Zuiderzee moest verbinden maar nooit werd voltooid. 

In Nijkerk komen we langs het Museum Nijkerk, (foto 10) hier is tot mei 2020 de tijdelijke expositie ’75 jaar bevrijding van Nijkerk’ te zien (foto 11). Entreeprijs is 5 euro, maar het was gesloten toen ik er langsliep en ik had de tijd niet om te wachten tot ze opengingen, er was regen voorspeld en ik wilde voor het begon te regenen op het station zijn. 

In Nijkerk staat ook het kunstwerk 'Zes eeuwen stad Nijkerk'  (foto 14 en 15) dat is gemaakt ter gelegenheid van 600 jaar stadsrechten en verbeeldt het thema 'verbinden', volgens Wandelnet 'perfect aansluitend bij het thema van het Westerborkpad'. Ik was nog maar net op tijd op het station (foto 16), terwijl ik op de trein terug naar Utrecht wachtte, gingen de hemelsluizen open en kregen we een bak water over ons heen (foto 17 en onderste video) . Gelukkig stond ik droog en klaarde het op weg naar huis weer op. 

Lengte van deze etappe: volgens Wandelnet 9,7 km, volgens mijn GPS 10,8 km. 

Westerborkpad - etappe 10 (1)  (Foto: FOK!)

Westerborkpad - etappe 10 (1) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (2)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (2) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (3)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (3) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (4)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (4) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (5)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (5) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (6)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (6) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (7)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (7) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (8)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (8) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (9)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (9) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (10)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (10) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (11)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (11) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (12)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (12) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (13)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (13) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (14)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (14) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (15)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (15) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (16)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (16) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 10 (17)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 10 (17) (Foto: FOK!)

pi_191738511
^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 13 maart 2020 @ 18:52:24 #91
147316 crew  DJMO
#trut
pi_192010712
Etappe 11: Station Nijkerk - Station Putten

Als ik soms de etappes bekijk valt me op dat je op sommige punten onnodig lijkt om te lopen, maar die voeren dan bijvoorbeeld langs een (Joods) monument of begraafplaats waar slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog liggen begraven. Zo ook tijdens deze etappe: we lopen eerst een heel stuk Nijkerk (Foto's 1 tot en met 3) in waar op een gegeven moment een Joods monument staat (4, 5,6 & 7) . Het valt me vaak op dat bij dergelijke monumenten nog steeds kaarsjes (danwel elektrische waxinelichtjes) staan of dat er bijvoorbeeld steentjes op gestapeld liggen, waardoor je merkt dat mensen de slachtoffers nog steeds herdenken. Dat was hier niet het geval, maar zoals de meeste monumenten is ook deze zeer goed onderhouden, wat ik toch mooi vind om te zien. 

We lopen verder, Nijkerk uit (9), totdat we bij natuurgebied de Oldenaller weer eens de bagger ingestuurd worden (9 tot en met 13). Voorzichtig naderen we putten waarbij we ook langs de zoete inval komen (foto 14). Voordat we Putten daadwerkelijk bereiken mogen we eerst nog een stukje bagger trotseren (15 &16) totdat we in Putten bij het monument ter nagedachtenis aan de Puttense razzia aankomen. (17 &18) 

In de nacht van 30 september op 1 oktober 1944 beschoten leden van de Puttense verzetsbeweging bij de Oldenallerbrug (ook wel "Poorterbrug" genoemd) tussen Putten en Nijkerk vanuit een hinderlaag een auto met daarin officieren van de Wehrmacht. Het is nog steeds onduidelijk waarom men deze verzetsdaad uitvoerde en in wiens opdracht. Bij het vuurgevecht kwamen een Duitse officier en een van de verzetsmensen (Slotboom) om het leven. Twee van de inzittenden, korporaals, wisten te vluchten en een andere officier vluchtte zwaargewond naar een nabijgelegen boerderij, vanwaar hij ook de Duitsers inlichtte.

Op 2 oktober werden ter vergelding 659 mannen afgevoerd, in eerste instantie naar Kamp Amersfoort. In Amersfoort werden 58 mannen wegens gezondheidsredenen vrijgelaten. Vanuit Amersfoort werden de overige 601 mannen op 11 oktober op transport gezet naar het concentratiekamp Neuengamme. Tijdens dat transport sprongen dertien mannen uit de trein. Vanuit Neuengamme gingen de overgebleven mannen naar diverse buitenkampen van dit kamp, onder andere Husum-Schwesing, Ladelund, Bergen-Belsen, Meppen-Versen, Beendorf, Wöbbelin en Malchow. Na de oorlog keerden slechts 48 mannen terug.

Onder de indruk loop ik het laatste stukje naar station Putten en prijs me gelukkig dat ik in vrijheid terug naar huis kan keren. 

Lengte van deze etappe: volgens wandelnet 15,1 km, volgens mijn GPS 16,9 km

Westerborkpad - etappe 11 (1)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (1) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (2)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (2) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (3)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (3) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (4)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (4) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (5)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (5) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (6)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (6) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (7)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (7) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (8)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (8) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (9)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (9) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (10)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (10) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (11)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (11) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (12)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (12) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (13)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (13) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (14)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (14) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (15)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (15) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (16)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (16) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (17)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (17) (Foto: FOK!)Westerborkpad - etappe 11 (18)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - etappe 11 (18) (Foto: FOK!)

vrijdag 3 april 2020 @ 15:45:19 #92
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_192431965
Je bent gestopt met de wandelroute?
Poef.....gone! ©golfer
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 3 april 2020 @ 15:49:17 #93
147316 crew  DJMO
#trut
pi_192432019
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 april 2020 15:45 schreef golfer het volgende:
Je bent gestopt met de wandelroute?
Ik houd me aan de richtlijnen en blijf zoveel mogelijk thuis. Ik heb nog genoeg materiaal om vooruit te kunnen werken (ben inmiddels in Zwolle). Ik kon me er alleen niet toe zetten om de foto's uit te zoeken en te gaan schrijven nu er zoveel covid-19 nieuws is dat het ondersneeuwt.

pi_192812076
- ophouden nou.

[ Bericht 95% gewijzigd door Cobra4 op 26-04-2020 11:44:13 ]
pi_192812104
Waarom? Ik ben al voor van alles uitgemaakt.
pi_192812121
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 11:44 schreef rareman1 het volgende:
Waarom?
Post eens gerelateerde zaken in de topics. Dat zou al een goed begin zijn. Niet ongerelateerde yt filmpjes.
pi_192812134
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 11:46 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Post eens gerelateerde zaken in de topics. Dat zou al een goed begin zijn. Niet ongerelateerde yt filmpjes.
dood en verderf past hier toch wel bij?
pi_192812162
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 11:47 schreef rareman1 het volgende:

[..]

dood en verderf past hier toch wel bij?
Kijk eens naar het onderwerp van het topic en dan naar wat jij post. Dan zie je dat het niet past. Ophouden dus.
pi_192812792
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 11:49 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Kijk eens naar het onderwerp van het topic en dan naar wat jij post. Dan zie je dat het niet past. Ophouden dus.
oke. Ik dacht dit is ook cultuur.

[ Bericht 0% gewijzigd door rareman1 op 26-04-2020 13:11:56 ]
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 16 juni 2020 @ 17:00:06 #100
147316 crew  DJMO
#trut
pi_193657916
Etappe 12: Station Putten - Station Harderwijk

De afgelopen maanden was het dankzij de coronacrisis ook stil rondom deze special. Ik kon mocht niet onnodig met het openbaar vervoer, en dus bleef ik thuis. Het zorgde er echter ook voor dat ik de inspiratie om over de etappes te schrijven ook kwijt was. Die inspiratie doe ik namelijk op tijdens het wandelen. Ik schreef het al een beetje in dit weblogje. Gisteren ben ik weer begonnen met wandelen, en dus druppelt stapsgewijs ook de inspiratie weer binnen. De vorige wandeling eindigde op het station in Putten, en daar gaat deze etappe dan ook verder. (Foto 1)

Vrijwel direct laten we het dorp achter ons. Na een kleine 700 meter gaat de route origineel een stukje tussen bomen door, maar dat was afgesloten voor wandelaars (Foto 2) dus lopen we gewoon over de weg verder. Dan komen we langs Kasteel De Vanenburg, een 17e-eeuwse buitenplaats. In de Tweede Wereldoorlog moesten Joodse gevangenen hier onder toezicht dwangarbeid verrichten langs het IJsselmeer. (Foto 3 tot en met 5) 

We lopen verder, via het bos, richting de Groevenbeekseheide. (Foto 6 tot met en 11).We wandelen verder richting Ermelo, waarbij we langs het station komen (Foto 12), en langs een prachtig complex dat vroeger in gebruik was als sanatorium. Momenteel wordt het omgebouwd tot appartementencomplex (Foto 13). 

Vervolgens voert de wandeltocht ons Ermelo weer uit (Foto 14), waarna we behoorlijk onverwacht op een klein oorlogsmonument stuitten (Foto 15 en 16). Op die plaats kwamen op 7 november 1944 9 personen om het leven bij een mislukt bombardement. In plaats van de spoorlijn, werd het woonhuis getroffen. Twee families, waarvan er één uit Renkum was gevlucht voor het oorlogsgeweld, vonden hierdoor de dood. 

Na even stilgestaan te hebben liep ik weer verder, rustig richting Harderwijk (Foto's 17 tot en met 19). Eenmaal in Harderwijk passeerde ik nog een Joodse begraafplaats, die ergens uit de 17e eeuw stamt. Heeft niets met de holocaust te maken, maar wat opvalt is dat Joodse begraafplaatsen vaak goed tot zeer goed onderhouden zijn. We eindigen op station Harderwijk. 

Lengte van deze etappe: volgens Wandelnet 14,8 km, volgens mijn GPS 16,7 km. 

Westerborkpad - Etappe 12  (1)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (1) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (2)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (2) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (3)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (3) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (4)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (4) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (5)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (5) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (6)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (6) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (7)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (7) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (8)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (8) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (9)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (9) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (10)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (10) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (11)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (11) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (12)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (12) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (13)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (13) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (14)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (14) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (15)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (15) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (16)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (16) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (17)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (17) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (18)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (18) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (19)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (19) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (20)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (20) (Foto: FOK!)Westerborkpad - Etappe 12  (21)  (Foto: FOK!)
Westerborkpad - Etappe 12 (21) (Foto: FOK!)

Westerborkpad - In het spoor van de Jodenvervolging

dinsdag 16 juni 2020 @ 17:34:19 #101
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_193658446
Joodse begraafplaatsen zijn juist vaak slecht onderhouden. Omdat een Joodse begraafplaats voor 'eeuwig' is en niet geruimd mogen worden.
Sommige gemeenten en het NIK hebben wel een speciaal fonds voor onderhoud in het leven geroepen.
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')