Jij komt oorspronkelijk ook niet van hier.quote:Op maandag 27 januari 2020 19:15 schreef BasEnAad het volgende:
Tja, wat is een Nederlander? Als iemand met een accent praat of een ander kleurtje heeft, dan merk ik dat wel natuurlijk. Die komt oorspronkelijk niet van hier
Daar kan ik me volledig in vinden, voornamelijk gezien het feit dat de personen waar je hier aan refereert zichzelf evenmin als Nederlander zien.quote:Op maandag 27 januari 2020 19:20 schreef SpecialK het volgende:
Iemand kan technisch gezien Nederlander zijn. Paspoort, etc.. maar als jij een cultuur hebt die verregaand gericht is op een ander land, op een andere taal... als je op maatschappelijk vlak jezelf afzondert... dan ben je natuurlijk cultureel gezien niet een Nederlander.
Ja natuurlijk zie ik Jesse Klaver als Nederlander. Ik zie overigens iedereen die een Nederlands paspoort heeft en meedoet aan de Nederlandse samenleving als Nederlander. In sommige gevallen als Nederlander die geen Nederlands spreekt, maar dan vind ik je nog steeds een Nederlander.quote:Op maandag 27 januari 2020 19:34 schreef JohnBMiller het volgende:
Waar het me echter om gaat is het type modelburger met een migratieachtergrond. Iemand als Jesse Klaver bijvoorbeeld, zijn politieke opvattingen buiten beschouwing latend.
Waarom zou je daar stoppen. Iedereen met een werkvisum.. of eigenlijk een gewoon visum... of een visa on arrival zelfs... waarom daar stoppen... iedereen is Nederlander. Overal. Altijd.quote:Op maandag 27 januari 2020 21:02 schreef Hanca het volgende:
Ja. Gewoon ja. Iedereen met een Nederlands paspoort/verblijfsvergunning is een Nederlander.
Maar je maakt dit topic toch juist omdat die modelburger zichzelf ook niet als Nederlander ziet? Dus het verschil in jouw opvatting over hun Nederlanderschap zit hem dan toch niet in het dikgedrukte?quote:Op maandag 27 januari 2020 19:34 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Daar kan ik me volledig in vinden, voornamelijk gezien het feit dat de personen waar je hier aan refereert zichzelf evenmin als Nederlander zien.
Waar het me echter om gaat is het type modelburger met een migratieachtergrond. Iemand als Jesse Klaver bijvoorbeeld, zijn politieke opvattingen buiten beschouwing latend.
Nee.... omdat mensen kunnen al Nederlands of Nederlands geörienteerd zijn bij de migratie naar Nederland.quote:Op maandag 27 januari 2020 19:10 schreef JohnBMiller het volgende:
Zien jullie migranten per definitie als niet-Nederlands?
Dus jij ziet Baudet en Wilders niet als Nederlander?quote:Op maandag 27 januari 2020 21:36 schreef Harvest89 het volgende:
Nee.
Nederlanders zijn van oorsprong een Germaans volkje.
Als je daar van afwijkt moet je niet raar gaan opkijken als mensen vragen waar je eigenlijk vandaan komt.
Ik heb mezelf in die zin niet helemaal volledig uitgedrukt inderdaad.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:11 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Maar je maakt dit topic toch juist omdat die modelburger zichzelf ook niet als Nederlander ziet? Dus het verschil in jouw opvatting over hun Nederlanderschap zit hem dan toch niet in het dikgedrukte?
Iemand kan zichzelf niet omschrijven als primair Nederlander. Maar verder best wel Nederlands georienteerd zijn.quote:Op maandag 27 januari 2020 21:38 schreef WuothanaR het volgende:
Ik zie mensen die zichzelf zien als Nederlander als Nederlander. En dat zijn er helaas een heleboel niet.
Niet-Marokkaanse Nederlanders zullen dat nooit doen, de Marokkaanse cultuur uitdragen. Het is dus niet iets dat Nederlanders delen, het "Nederlander zijn" verandert er dus niet door en toont slechts aan dat Ali B. geen etnische Nederlander is, maar een etnische Marokkaan met Nederlands paspoort.quote:Op maandag 27 januari 2020 23:30 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Wat een Nederlander is, verandert ook onder invloed van mensen met een migratie-achtergrond. Bijvoorbeeld de bekende figuur Ali B is (bij mijn weten) in Amsterdam geboren en dus per definitie een Nederlander. Maar zijn voorouders komen uit Marokko en een deel van die Marokkaanse cultuur draagt hij ook uit. Dat is volkomen logisch en terecht. En daardoor verandert het "Nederlander zijn" ook een klein beetje.
Lees nou gewoon eens wat er staat en interpreteer dat ook niet anders.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:47 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Dus jij ziet Baudet en Wilders niet als Nederlander?
Dat was de vraag niet.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 07:50 schreef Aloulu het volgende:
Ik en denk vele allochtonen met mij, hier geboren en getogen, zien “onszelf” echt niet als migrant.
Ik vind niet dat zijn Nederlander-zijn daar door verandert. Ja, hij is een Nederlander met een bepaalde achtergrond en cultuur, zoals elke Nederlander. Een Nederlander met een D66 achtergrond is ook een ander type Nederlander dan een Nederlander met een SGP achtergrond, zelfs al wonen hun families beide al tot 20 generaties terug in Nederland. In Nederland is al van oudsher ruimte voor die verschillen, in sommige dingen anders zijn dan anderen maakt je dus niet minder Nederlander.quote:Op maandag 27 januari 2020 23:30 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Wat een Nederlander is, verandert ook onder invloed van mensen met een migratie-achtergrond. Bijvoorbeeld de bekende figuur Ali B is (bij mijn weten) in Amsterdam geboren en dus per definitie een Nederlander. Maar zijn voorouders komen uit Marokko en een deel van die Marokkaanse cultuur draagt hij ook uit. Dat is volkomen logisch en terecht. En daardoor verandert het "Nederlander zijn" ook een klein beetje.
Sifan Hassan spreekt prima Nederlands, alleen soms met een Amerikaans accent omdat ze al jaren in Amerika traint en dus op dagelijkse basis alleen Engels spreekt. Dat zie je bij meer sporters.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 08:27 schreef RealistAtheist het volgende:
Maar ook bijvoorbeeld Sifan Hassan de atlete die voor Nederland meerdere keren goud gewonnen heeft vind ik geen Nederlander. Zij woont al sinds 2008 in Nederland en spreekt nu 12 jaar later nog nauwelijks Nederlands.
Huh? Dan heb ik zeker een verkeerd interview gezien. En dan neem ik mijn uitspraak hierover ook terug.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 08:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sifan Hassan spreekt prima Nederlands, alleen soms met een Amerikaans accent omdat ze al jaren in Amerika traint en dus op dagelijkse basis alleen Engels spreekt. Dat zie je bij meer sporters.
Het wisselt bij haar sterk: haar interviews aan het begin van een WK komt ze vaak slechter uit haar woorden dan aan het eind, als ze een tijd met Nederlanders is opgetrokken is het prima. Daaraan zie je dat het meer aan het in het buitenland wonen ligt, al speelt natuurlijk mee dat ze op latere leeftijd Nederlands heeft geleerd (dan verleer je het sneller, is het lastiger weer in komen).quote:Op dinsdag 28 januari 2020 08:33 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Huh? Dan heb ik zeker een verkeerd interview gezien. En dan neem ik mijn uitspraak hierover ook terug.
Oké, ik zal het letterlijke citaat erbij halen, dan mag jij mij gaan vertellen waar mijn interpretatie niet strookt met hetgeen dat hij zegt en dat ook geenszins op die manier geïnterpreteerd zou kunnen worden.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 07:57 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Lees nou gewoon eens wat er staat en interpreteer dat ook niet anders.
Baudet is met zijn niet-Germaanse Franse en niet-Germaanse Indonesische achtergrond met de beste wil van de wereld geen Germaan te noemen en wijkt dus af van hetgeen dat volgens deze user je tot Nederlander maakt en zouden dus niet raar op moeten kijken volgens dezelfde user als mensen vragen waar ze eigenlijk vandaan komen. Hetzelfde is in mindere mate te zeggen over Wilders, je weet wel, die politicus met roots in Indonesië die ze voorheen de neger van Venlo noemde.quote:Op maandag 27 januari 2020 21:36 schreef Harvest89 het volgende:
Nee.
Nederlanders zijn van oorsprong een Germaans volkje.
Als je daar van afwijkt moet je niet raar gaan opkijken als mensen vragen waar je eigenlijk vandaan komt.
Wat hij letterlijk zegt: "Nederlanders zijn van oorsprong een Germaans volkje.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 10:31 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Oké, ik zal het letterlijke citaat erbij halen, dan mag jij mij gaan vertellen waar mijn interpretatie niet strookt met hetgeen dat hij zegt en dat ook geenszins op die manier geïnterpreteerd zou kunnen worden.
[..]
Baudet is met zijn niet-Germaanse Franse en niet-Germaanse Indonesische achtergrond met de beste wil van de wereld geen Germaan te noemen en wijkt dus af van hetgeen dat volgens deze user je tot Nederlander maakt en zouden dus niet raar op moeten kijken volgens dezelfde user als mensen vragen waar ze eigenlijk vandaan komen. Hetzelfde is in mindere mate te zeggen over Wilders, je weet wel, die politicus met roots in Indonesië die ze voorheen de neger van Venlo noemde.
De germanen waren meerdere stammen 2000 jaar geleden.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 10:31 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Baudet is met zijn niet-Germaanse Franse en niet-Germaanse Indonesische achtergrond met de beste wil van de wereld geen Germaan te noemen en wijkt dus af van hetgeen dat volgens deze user je tot Nederlander maakt en zouden dus niet raar op moeten kijken volgens dezelfde user als mensen vragen waar ze eigenlijk vandaan komen. Hetzelfde is in mindere mate te zeggen over Wilders, je weet wel, die politicus met roots in Indonesië die ze voorheen de neger van Venlo noemde.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
Het blijkt maar weer dus dat jij degene bent bij wie een cursus begrijpend lezen niet zou misstaan gezien het feit dat hij zijn post nota bene begint met Nee. Daarmee refererend aan de vraag die ik stel in zowel de TT als de OP. Hij geeft dus wel degelijk zijn mening hierover en dat zelfs aan het begin van zijn betoog en in niet mis te verstane bewoording.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 10:48 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Wat hij letterlijk zegt: "Nederlanders zijn van oorsprong een Germaans volkje.
Als je daar van afwijkt moet je niet raar gaan opkijken als mensen vragen waar je eigenlijk vandaan komt."
Als we dit invullen zegt hij:
Wilders en Baudet, die beide niet/nauwelijks Germaans zijn, moeten niet raar opkijken als mensen raar gaan opkijken waar ze eigenlijk vandaan komen.
Jij zegt tegen hem, de user: Dus jij ziet Wilders en Baudet niet als Nederlanders.
Hij zei helemaal niks over wat hij vond. Hij had het alleen maar over opkijken. Je verdraait alles compleet net als de NOS.
Daar buiten staat dat beide heren, vooral Baudet, helemaal niet zo gek veel afwijken van Germaans.
Dit was jouw vraag in de OP: "Zien jullie migranten per definitie als niet-Nederlands?"quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:30 schreef JohnBMiller het volgende:
[..]
Het blijkt maar weer dus dat jij degene bent bij wie een cursus begrijpend lezen niet zou misstaan gezien het feit dat hij zijn post nota bene begint met Nee. Daarmee refererend aan de vraag die ik stel in zowel de TT als de OP. Hij geeft dus wel degelijk zijn mening hierover en dat zelfs aan het begin van zijn betoog en in niet mis te verstane bewoording.
Grappig dat je dat je die sporters in hetzelfde rijtje noemt.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 08:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind niet dat zijn Nederlander-zijn daar door verandert. Ja, hij is een Nederlander met een bepaalde achtergrond en cultuur, zoals elke Nederlander. Een Nederlander met een D66 achtergrond is ook een ander type Nederlander dan een Nederlander met een SGP achtergrond, zelfs al wonen hun families beide al tot 20 generaties terug in Nederland. In Nederland is al van oudsher ruimte voor die verschillen, in sommige dingen anders zijn dan anderen maakt je dus niet minder Nederlander.
Het vreemde is ook dat mensen 'allochtonen' (rotwoord, ik gebruik het eigenlijk bijna nooit) alleen zo noemen als ze om één of andere reden er niet mee geassocieerd willen worden. De meeste Nederlanders juichen gewoon voor Sifan Hassan (helemaal niet in Nederland geboren) of Afellay of Ihattaren en ik heb nog nooit iemand gehoord over de Ghanese achtergrond van Memphis Depay. Ook succesverhalen als Najib Amhali en Ali B wil iedereen bij horen en dus zijn dat wel Nederlanders, net als Aboutaleb in de politiek.
En dat is dus het vreemde: er zijn dus mensen die het er van laten af hangen hoe succesvol iemand is, welke nationaliteit ze er op plakken. Voor mij is een vervelende Nederlander met een niet westerse achtergrond gewoon een vervelende Nederlander, geen Turk of Marokkaan oid. Zoals er zo veel vervelende Nederlanders zijn, ongeacht achtergrond.
Wie probeer je voor de gek te houden? We weten beide gezien de context dat hij reageerde op de vraag in de TT.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:34 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Dit was jouw vraag in de OP: "Zien jullie migranten per definitie als niet-Nederlands?"
En daar zij hij "nee" op inderdaad.
Hassan kwam naar Nederland voor ze ooit hard had gelopen, ze is geen sportmigrant zoals je bij tafeltennis en badminton wel ziet. Ze zag in Nederland voor het eerst een atletiekbaan.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:41 schreef soeverein het volgende:
[..]
Ik zal nooit juigen voor Sifan Hassan, ze spreekt nauwelijks Nederlands en gebruikt Nederland voor haar persoonlijke prestaties.
Jij legt mijn uitspraak eerst zelf restricties op, en stelt daar vervolgens een vraag over. Best vreemd.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Iemand kan zichzelf niet omschrijven als primair Nederlander. Maar verder best wel Nederlands georienteerd zijn.
Waarom zou dat helaas zijn als iemand zich primair niet Nederlander noemt ?
Met je eensquote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:26 schreef WuothanaR het volgende:
ik zie iedereen die zichzelf als Nederlander ziet als Nederlander. Dus als jij jezelf graag als tertiaire Nederlander wil zien zie ik jou als tertiaire Nederlander. Makkelijk toch?
Dat pleit juist voor haar, zou ik zeggen. Maar goed, het maakt wel weer duidelijk dat er veel te snel wordt geoordeeld en de taal al dan niet machtig zijn op zichzelf niets zegt.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:41 schreef soeverein het volgende:
[..]
Grappig dat je dat je die sporters in hetzelfde rijtje noemt.
Ik zal nooit juigen voor Sifan Hassan, ze spreekt nauwelijks Nederlands en gebruikt Nederland voor haar persoonlijke prestaties.
Maar praten is ook niet Sifan's broodwinning.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:41 schreef soeverein het volgende:
[..]
Hoe groot is dat deel ?quote:Op dinsdag 28 januari 2020 17:51 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:
Als ze zich Nederlander voelen wel
Een deel spreekt en gedraagt zich als straattuig en haat alles wat Nederlands is dus dan niet
Geen idee ik ken ze niet allemaalquote:Op dinsdag 28 januari 2020 18:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe groot is dat deel ?
30 % van " de migranten" dat is 1 miljoen mensen
10% ? ca 330.000 mensen ..
1% dan ?
Niet geheel mee eens. Nederlander zijn is deel uitmaken van de groep, dat houdt ook in dezelfde dingen delen. Als je mee wilt doen met de groep moet je voldoende op de hoogte zijn van waar de groep zich mee bezighoudt. Dus weten wat er in het Achtuurjournaal was. Of hoe je hutspot maakt of een Indische rijstschotel. Bij IKEA komen. Dat soort dingen. Als je over eten praat met collega's en je hebt alleen exotische voorbeelden dan ben je géén Nederlander.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 08:27 schreef RealistAtheist het volgende:
Een tijdje terug was hier ook al een soortgelijk topic. Toen heb ik iets in de volgende strekking gezegd. Ik vind dat iemand pas een Nederlander als hij of zij vrijwel geassimileerd is. En natuurlijk mag iemand best banden met zijn roots onderhouden, eten, voorwerpen thuis, films uit zijn/haar vaderland geen probleem. Maar als jij vooral ook naar buiten uitdragend enorm vast blijft klampen aan je roots ben je voor mij geen Nederlander.
En als blanke Nederlanders zich als straattuig gedragen, zie je ze dan ook niet als Nederlanders? Zie Duindorp met de jaarwisseling bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 17:51 schreef SimonedeBeauvoir het volgende:
Als ze zich Nederlander voelen wel
Een deel spreekt en gedraagt zich als straattuig en haat alles wat Nederlands is dus dan niet
En een voetbalhooligan die alleen elke dag pizza eet en troep op tv kijkt, is dat wel een Nederlander?quote:Op dinsdag 28 januari 2020 19:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niet geheel mee eens. Nederlander zijn is deel uitmaken van de groep, dat houdt ook in dezelfde dingen delen. Als je mee wilt doen met de groep moet je voldoende op de hoogte zijn van waar de groep zich mee bezighoudt. Dus weten wat er in het Achtuurjournaal was. Of hoe je hutspot maakt of een Indische rijstschotel. Bij IKEA komen. Dat soort dingen. Als je over eten praat met collega's en je hebt alleen exotische voorbeelden dan ben je géén Nederlander.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |