https://nos.nl/artikel/23(...)-een-hokje-duwt.htmlquote:Kinderen moeten niet op de basisschool maar pas in het derde jaar van de middelbare school een definitief schooladvies krijgen. Dat plan wordt vandaag gepresenteerd door verschillende onderwijsorganisaties, waaronder de VO-raad, de MBO Raad, CNV Onderwijs, en scholierenorganisatie LAKS.
Er is al vaker om uitstel van het schooladvies gevraagd, maar het is voor het eerst dat zo'n grote groep onderwijsorganisaties dat in een gezamenlijk plan doet. Nederland is een van de weinige landen waar het moment van de keuze voor een schooltype zo vroeg ligt.
Sommige scholen doen het nu ook al anders. Zo werkt de Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam al 48 jaar met een brede brugklas. "Bij ons zitten vmbo-basis, vmbo-kader, vmbo-theoretische leerweg, havo en vwo de eerste twee jaar bij elkaar in een klas", vertelt directeur Maryse Knook in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.
“
Uiteindelijk doet tien procent van de kinderen het beter dan verwacht op de middelbare school. Ik vraag me af of je daarvoor het hele systeem moet ombouwen.
Yvonne Uiterwijk Winkel, lerares groep 8
Uit internationaal onderzoek blijkt dat een latere bepaling van het schoolniveau zorgt voor meer gelijkheid in de onderwijsprestaties van de leerlingen. "Dat komt waarschijnlijk omdat kinderen uit kansarme gezinnen, die gemiddeld een wat lager startniveau hebben, langer de tijd krijgen om hun talenten te ontwikkelen", vertelt onderwijssocioloog Sara Geven. "Ook wordt het opleidingsniveau van kinderen uit kansrijke gezinnen minder vaak overschat. Maar het gemiddelde niveau van de hele groep gaat omhoog."
Uit het onderzoek blijkt niet dat goede leerlingen slechter gaan presteren als ze in een gemengde klas zitten.
NOS Stories keek naar hoe (en of) andere landen verschillende schoolniveaus hanteren. Hun bevindingen lees je hier
Als je eenmaal bent ingedeeld op een bepaald niveau is het vaak niet zo makkelijk om nog over te stappen. "Lang niet alle leerlingen krijgen het goede advies op de basisschool", weet Knook. "Het is gewoon heel erg zonde als je ze dan meteen in een hokje duwt."
Yvonne Uiterwijk Winkel geeft al jarenlang les aan groep 8 op een basisschool. Zij heeft juist vooral goede ervaringen met het geven van een schooladvies aan haar leerlingen. "Uiteindelijk doet tien procent van de kinderen het beter dan verwacht op de middelbare school. Ik vraag me af of je daarvoor het hele systeem moet ombouwen."
Maar de directeur Maryse Knook vindt het niet alleen belangrijk dat het schooladvies op deze manier kan worden uitgesteld, ze wil leerlingen ook voorbereiden op een diverse maatschappij. "Wij vinden het belangrijk dat leerlingen niet alleen leren wat ze kunnen, maar ook wie ze zijn. En hoe ze met elkaar moeten omgaan. De maatschappij bestaat ook niet uit alleen maar één niveau."
Minister Slob erkent dat het huidige systeem van één keuzemoment in groep 8 van de basisschool "heel strak" geregeld is. Maar alle leerlingen een schooladvies geven in de derde klas van de middelbare school, vindt hij weer het andere uiterste. Volgens hem is het voor sommige leerlingen juist goed dat ze al op jonge leeftijd een advies krijgen.
De minister pleit voor "een middenweg en maatwerk" en daar werkt hij ook al aan.
Dat ook de VO-raad achter het plan staat is opvallend. Want zo'n brede onderbouw vraagt veel van het onderwijs qua organisatie. Leraren moeten die eerste twee jaar verschillende boeken en verschillende methodes gebruiken om de leerlingen elk op hun eigen niveau uit te dagen.
"Ze moeten kijken naar wat een kind aankan en waar het misschien iets meer of iets minder moet. En dat kunnen ze per vak aanpassen", zegt Knook. Leerlingen moeten dus heel goed individueel worden begeleid. Dat vraagt zeker veel van de docenten. "Maar als het wat meer gemeengoed wordt denk ik dat we het met elkaar ook wat minder zwaar kunnen maken."
Finland één van de meest vrije landen in de wereldtwitter:spectatorindex twitterde op zondag 26-01-2020 om 17:30:00Freedom level, 2018. (100 = most free): Finland: 100Canada: 99Japan: 96Germany: 94France: 90Italy: 89US: 86S Korea: 84Brazil: 78India: 77Mexico: 62Nigeria: 50Turkey: 32Russia: 20China: 14North Korea: 3Syria: 0(Freedom House) reageer retweet
https://www.vmbodocent.nl(...)s-voor-ons-onderwijsquote:Je haalt makkelijk het nieuws als je het moment van niveaubepaling in het onderwijs wilt uitstellen. Maar de toekomstdroom die deze week werd gepresenteerd stelt een nog veel radicalere vernieuwing van ons onderwijs door. De voorstellen voor extreem flexibel onderwijs zijn zo radicaal anders en zo ver losgezongen van de werkelijke problematiek in het onderwijs dat je je kunt afvragen of dit niet slechts een bliksemafleider is voor de stakingen volgende week. Maar we moeten de discussie wel aangaan, om te voorkomen dat we nog veel dieper in de problemen komen.
Het discussiestuk werd dinsdag gepresenteerd en is ondertekend door onder meer de VO-Raad, LAKS, CNV Onderwijs, en andere organisaties van kinderdagverblijf tot universiteit, al gaat het plan vooral over de fase die we nu kennen als voortgezet onderwijs. Verder valt op dat bepaalde partijen geen rol hadden: onderwijsvakbond AOB bijvoorbeeld, maar ook actiegroepen PO, VO en WO in actie, en de lerarenopleidingen. De deskundige stem uit het veld is dit keer zélfs niet gehoord om de schijn van draagvlak te creëren, we moeten blijkbaar tevreden zijn met belangenbehartiger VO-raad. Er zijn vanaf nu georganiseerde momenten voor discussie, zoals ook werd gedaan met andere plannen waarbij leraren pas later betrokken werden (Curriculum.nu bijvoorbeeld).
De probleemanalyse in het discussiestuk is niet verrassend, soms wat vaag geformuleerd, maar wel onderbouwd door tal van rapporten: de laaggeletterdheid neemt toe, we selecteren te vroeg, de kansenongelijkheid neemt toe, er is te weinig waardering voor het beroepsonderwijs, leerlingen en studenten gaan met tegenzin naar school en ze zijn gestrest, er zijn te weinig leraren en ook zij zijn te gestrest. De oplossingen worden samengevat in een nieuwe koers, soms ook wat vaag geformuleerd en helemaal níet onderbouwd: voor álle scholen, alle leerlingen en alle niveaus een verregaande flexibilisering, personalisering en digitalisering, want dat is nodig ‘voor de toekomst’. De uitgestelde niveaubepaling is hier slechts een klein onderdeel van, de bedoeling is: ieder kind kan elk vak op elk niveau volgen, in modules, wanneer dat maar past bij het kind en zo veel mogelijk naar eigen keuze.
Iedereen in Nederland heeft verstand van twee zaken, zeggen we op school wel eens: voetbal en onderwijs. De reacties op de uitgestelde selectie liepen erg uiteen. ‘Eindelijk,’ verzuchtten onderwijskundigen en leraren die zich al langer inzetten voor kansengelijkheid. ‘Niet goed voor mijn kind!’ riepen hoogopgeleide ouders met slimme kinderen, die vrezen dat hun kind zich verveelt in een heterogene groep. Internationale studies geven aan dat het negatieve effect zeer beperkt of zelfs afwezig is, zoals te lezen is in Gelijke kansen voor de school, waarin David Mitchell vele internationale onderzoeken over kansengelijkheid op een rijtje zette.
Natuurlijk moet zo’n nieuw idee eerst goed worden uitgedacht. Scholen zouden er nu al zelf mee kunnen beginnen door de definitieve niveaubepaling pas in klas 3 te plaatsen, maar dat durven ze vaak niet vanwege de bekende ‘perverse prikkels’: scholen durven het risico niet te nemen van zittenblijven en afstroom, want daarop worden ze beoordeeld; en (vooral hoogopgeleide) ouders geven de voorkeur aan aparte vwo-klassen, of categorale mavoscholen. Een school laat zich ook door zulke voorkeuren leiden, want een terugloop in aanmeldingen veroorzaakt al snel flinke (financiële) problemen en een neerwaartse spiraal.
Maar die uitgestelde selectie is niet de kern van het discussiestuk ‘De toekomst van ons onderwijs’. In plaats van een vaste kennisbasis die vakdocenten in een stevig programma aan kinderen leren, komt er in deze toekomstvisie een modulair programma waarin kinderen flexibel, ‘fluïde’ kennis opdoen waarin zij interesse hebben – want dat motiveert en dat is blijkbaar nodig. Wat de waarde van de ‘patchwork’-lespakketten precies is (mbo, hbo en wo blijven bestaan en mogen nog steeds allerlei eisen stellen bij de entree) en hoe een school dit moet organiseren, is niet duidelijk. De VO-raad pleit wel al langer voor maatwerkdiploma’s.
Er zijn nu ook al scholen waar flexroosters bestaan en visies op onderwijs waarin de leerling meer keuze heeft, denk aan montessorischolen. Er zijn vele scholen waar leerlingen vervroegd of op een hoger niveau examen doen in een vak, versneld het vwo doorlopen, probleemloos stapelen en/of een alternatief lesrooster volgen. Dat werkt voor sommige leerlingen en scholen goed, vanuit een doordachte onderwijskundige visie en de vrijheid die scholen in Nederland hebben om het onderwijs in te richten met duidelijke kwaliteitseisen als voorwaarde. Maar het werkt lang niet altijd goed en nu wordt ver doorgevoerde flexibiliteit de verplichting: elk vak op elk niveau in elke jaarlaag in modules beschikbaar voor alle leerlingen. Dat is niet alleen een logistieke en financiële herculestaak, het is ook een fikse aantasting van de vrijheid die scholen en leraren eerder hadden – wat het werk onaantrekkelijk maakt – en het is bovendien een onderwijsaanpak die niet bewezen effectief is.
Zo legt deze toekomstdroom ook de nadruk op ‘21st century skills’ als probleemoplossend leren, samenwerken, ondernemen; dingen die je pas kunt leren nadat je een hele sterke kennisbasis hebt opgebouwd. Digitalisering is noodzakelijk, zegt het stuk, maar scholen komen steeds vaker terug op (volledig) digitaal onderwijs en digitale programma’s zijn ook nog steeds niet bewezen effectiever. De flexibiliteit, in combinatie met een niveaustelsel dat in feite gelijk blijft, prikkelt nog steeds de obsessie met niveaus en dus het schaduwonderwijs en de stress die daarbij zijn opgekomen. De flexibiliteit zal vooral optimaal benut worden door kinderen die thuis daarin aangespoord en ondersteund worden, dus de kansengelijkheid is nog steeds in gevaar. Leerlingen mogen zelf meer kiezen, wat hun motivatie zou bevorderen, maar we weten ondertussen ook dat keuzes en zelfreflectie voor het puberbrein ontzettend moeilijk zijn.
En lossen we hiermee echt de problemen in het onderwijs op? Laat ik die problemen eens preciezer benoemen: 1 op de 4 jongeren is laaggeletterd – uit de PISA-rapporten 2018, waarin 15-jarigen getest worden, blijkt dat 1 op de 3 jongeren teksten altijd meerdere keren moet lezen en vragen over teksten niet echt kan beantwoorden. Vooral leerlingen op de praktijkschool en op alle vmbo-niveaus zijn straks niet zelfredzaam, ze kunnen een brief van de gemeente al niet begrijpen. In diverse internationale rapporten (bijvoorbeeld OESO) is benoemd dat onze vroege selectie de kloof tussen kansarm en kansrijk vergroot. Ook recente beleidskeuzes, zoals het advies van de leerkracht in plaats van de eindtoets en het leenstelsel, hebben ervoor gezorgd dat de kloof groter werd.
En wat is de belangrijkste bewezen aanpak om zulke trends te keren? Goede leraren voor de klas. Hoewel de VO-raad onlangs wél benoemde dat de taalvaardigheid van brugklassers door het tekort in het basisonderwijs achteruit is gegaan (opnieuw zonder cijfers), steekt dezelfde raad de hand niet in eigen boezem. Het kwalitatieve tekort in het voortgezet onderwijs is misschien nog wel schrikbarender dan in het primair onderwijs. Ik zeg ‘misschien’, omdat het ontbreekt aan correcte cijfers over bevoegd gegeven lessen in het voortgezet onderwijs. In het primair onderwijs is het grootste probleem dat er onvoldoende leraren met een pabodiploma beschikbaar zijn. In het voortgezet onderwijs is dat probleem al lang ‘opgelost’ door goed te keuren dat leraren soms jarenlang of zelfs altijd in opleiding zijn of in een ander vak of zonder bevoegdheid of boven hun bevoegde niveau lesgeven (beter iets dan niets, toch?). Wat we wel weten, is dat het tekort het ergst is op vmbo-scholen, daar waar de leesvaardigheid het hardst achteruitgaat.
Er is een noodplan nodig om op al die scholen weer bevoegde, bekwame leraren voor de klas te hebben en te houden. Actiegroep VO in actie pleit al lange tijd voor werkdrukverlaging en we staken omdat we nog veel te ver van een werkbare situatie zijn – andere Europese landen en succesvolle PISA-landen hebben minder lesuren per week. Maar in het discussiestuk wordt gepleit voor een bredere, soepelere blik op bevoegdheden – de VO-raad heeft dit standpunt eerder ook al uitgedragen. Het sluit aan bij het advies van de Onderwijsraad, ‘Ruim baan voor leraren’, waarin onder meer gepleit wordt voor het clusteren van vakken, waarbij een bevoegdheid in biologie bijvoorbeeld ook lesgeven in scheikunde toestaat. Maar wie in meerdere vakken lesgeeft, kan niet de vakexpert zijn die je bij één vak na de volledige studie in dat ene vak bent. Een ‘coach’ bij huiswerkuren in plaats van de vakdocent voor de klas is goedkoper, flexibeler, en een makkelijke oplossing voor het lerarentekort. Maar voor een leraar betekent dit: laat maar zitten, die kwaliteit, die vakinhoud. Het voelt als het mes in de rug – en nu kun je zeggen, ‘kom, niet zo overdreven, niet zo gevoelig en zuur’, maar het is niet het mes in míjn rug. Het is de doodsteek voor die 25 procent jongeren die niet eens fatsoenlijk leert lezen en schrijven. Het gaat om basiskennis die je goed moet leren, wát je in de toekomst ook gaat doen, en dat doe je met een beproefd programma, gegeven door een docent die vakinhoud, expertise, continuïteit en kwaliteit kan bieden.
De bezuinigingen in het onderwijs gaan een lange tijd terug. Het percentage burn-outs onder leraren blijft toenemen. En de resultaten van PISA gaan sinds de eerste meting in 2000 alleen maar omlaag. Bij de staking van 30 en 31 januari herhalen de leraren in het voortgezet onderwijs dus opnieuw hun eis: structureel geld dat gegarandeerd wordt benut voor werkdrukverlaging; minder lesuren per week, zodat leraren tijd hebben voor kwaliteit, zodat leraren blijven en zodat de leerlingen weer echt leren wat ze moeten leren. En ja, het is pijnlijk dat de VO-raad de staking niet steunt en de oplossingen in zulke andere richtingen zoekt dan de leraren zelf doen.
Het is al te vaak gezegd: er zijn zo veel vernieuwingen in het onderwijs die zonder inbreng van leraren worden doorgeduwd. Zo kan ook geen leraar of schoolleider het probleem verzinnen waarvoor Curriculum.nu een oplossing zou bieden. Deze ‘toekomst van ons onderwijs’ lijkt de zoveelste vernieuwing die de Dijsselbloem-toets niet doorstaat. En we hebben een dikke huid gekregen, het is niet ons gekwetste ego dat hier opspeelt: maar zonder onze inhoudelijke inbreng komen er blijkbaar hele slechte plannen op tafel. Genoeg is genoeg. Het discussiestuk koerst af op een afgrond waar we straks niet meer uit kunnen klimmen. Geef de docent de tijd en de autonomie, dan doen wij wat ons vak is: de jeugd de toekomst geven, dankzij een stevige kennisbasis.
quote:Op zondag 26 januari 2020 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Zo legt deze toekomstdroom ook de nadruk op ‘21st century skills’ als probleemoplossend leren, samenwerken, ondernemen;
Ik vind dit ook verschrikkelijk. Ik vind vwo veel makkelijker dan het hbo omdat je op hbo moet samenwerken. Vooral PGO is de hellquote:
Mja, beetje het verhaal van dat er meer geld nodig is. Geldtekort heeft weer voor alle genoemde problemen gezorgd (van bevoegde leraren tot het leenstelsel).quote:Op zondag 26 januari 2020 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Column van een leraar Nederlands, over waarom later selecteren wellicht een goed idee is en waarom het absoluut geen goed idee is om het daar nu over te hebben:
[..]
https://www.vmbodocent.nl(...)s-voor-ons-onderwijs
Het bewijs dat leerlingen nauwelijks hun sociaaleconomische milieu ontgroeien. Grosso modo blijven leerlingen hangen in het milieu waarin ze opgevoed zijn.quote:
Dit vind ik een apart argument. Bovendien vooronderstel je daarbij dat het 'projectdeel' dan weer geen meerwaarde heeft. Je kunt evengoed andersom redeneren: het 'onderwijsgedeelte' houdt de leerlingen tegen die meer tijd nodig hebben voor hun projecten.quote:Op zondag 26 januari 2020 21:43 schreef Vimbavimba het volgende:
[..]
Maar in het voortgezet onderwijs vind ik projecten een slecht idee. Bijvoorbeeld, als je alleen in de ochtend les hebt en in de middag projecten dan raken de leerlingen die gebaat zijn bij hele dagen les achterop.
Precies, en bepaalde landen doen dit beter. Dit gaat niet ten koste van de prestaties maar versterkt het eerder.quote:Op maandag 27 januari 2020 11:32 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het bewijs dat leerlingen nauwelijks hun sociaaleconomische milieu ontgroeien. Grosso modo blijven leerlingen hangen in het milieu waarin ze opgevoed zijn.
Lekker als VWO'er probleemoplossend 'samenwerken' met VMBO'ers die niets uitvoeren aan groepsopdrachten.quote:
Grappig, mijn ervaring is dat je op elk niveau lamzakken hebt, niet dat dat niveau gebonden is.quote:Op maandag 27 januari 2020 12:17 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Lekker als VWO'er probleemoplossend 'samenwerken' met VMBO'ers die niets uitvoeren aan groepsopdrachten.
quote:
Laten we het onderwijs eens omgooien
Te midden van de discussies over Curriculum.Nu en het lerarenregister kwam plots het nieuws over het plan van een ‘pact’ van onderwijsorganisaties als de sectorraden, LAKS en CNV/Onderwijs met een discussiestuk over de toekomst van ons onderwijs dat de tweedeling in het onderwijs zou moeten tegengaan. Belangrijkste idee is dat de schoolkeuze voor leerlingen van de basisschool uitgesteld moet worden, van de leeftijd van 12 jaar naar 15 jaar. Het is een idee dat al sinds het middenschoolexperiment van minister van Kemenade regelmatig in welke vorm dan ook boven tafel komt. Zo was er de volledig mislukte basisvorming ten tijden van het studiehuis, naderhand gefileerd door de commissie Dijsselbloem. Ook zijn er nu zogenaamde 10-14 of Tienerscholen. Een en ander gelardeerd met ideeën over flexibel onderwijs en een vroegere leerplicht.
BON is weinig gelukkig met dit plan. Wij denken dat er op dit moment met het enorme lerarentekort en wellicht een curriculumherziening, meer dan genoeg druk op het onderwijs staat. Ook inhoudelijk hebben we flinke bezwaren. Voor het merendeel van de kinderen die wel de juiste keuze maakt is drie jaar uitstel geen goede zaak en voor de door veel ouders zo geliefde zelfstandige gymnasia lijkt dit plan ook een bedreiging te vormen. Ook is het beter om in het huidige onderwijs de doorstroming sterk te verbeteren . Dat is ooit onder minister Ritzen uit efficiëntie-overwegingen bijna onmogelijk gemaakt en ook nu nog stellen scholen vaak flinke eisen aan leerlingen die willen opstromen, mede ook om de eindexamencijfers hoog te houden. Laten we de kwaliteit van het onderwijs verbeteren, meer bevoegde leraren voor de klas krijgen en onderwijs geven waar enige wetenschappelijke evidentie voor is, dan kunnen ook kinderen uit achterstandssituaties gewoon goed leren lezen en rekenen en hoeven rijkere ouders geen geld meer uit te geven aan bijlessen en huiswerkbegeleiding.
Ik vraag me inderdaad af over welke aantallen we het hebben.quote:Op maandag 27 januari 2020 13:29 schreef Eendenkooi het volgende:
Dat is toch veel te zwaar geschut om het probleem op te lossen?
Wat mij betreft wel, ja. Het achterliggende probleem is met veel eenvoudiger middelen grotendeels oplosbaar. En het laatste stukje is waarschijnlijk sowieso niet oplosbaar, ongeacht het kanon dat je kiest.quote:Op maandag 27 januari 2020 13:29 schreef Eendenkooi het volgende:
Dat is toch veel te zwaar geschut om het probleem op te lossen?
Je moet toch op één of andere manier kunnen neerkijken op anderen he.quote:Op maandag 27 januari 2020 13:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Grappig, mijn ervaring is dat je op elk niveau lamzakken hebt, niet dat dat niveau gebonden is.
Ja leuk, maar die grote verschillen zijn mede het resultaat van het huidige systeem (en andere gebreken) dat we hebben. In landen met late selectie zijn de verschillen naar elkaar toe gegroeid, zonder dat het ten koste ging van het gemiddelde niveau of de topleerlingen - met een hoger percentage hoogopgeleiden dan Nederland als een neveneffect. Zoveel hoogopgeleiden heeft Nederland niet eens, en nee, dat komt niet door de moslims.quote:Op maandag 27 januari 2020 12:17 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Lekker als VWO'er probleemoplossend 'samenwerken' met VMBO'ers die niets uitvoeren aan groepsopdrachten.
Het is algemeen bekend dat het onderwijsniveau in Nederland veel hoger ligt dan in een gemiddeld Europees land. Vrijwel iedereen kent de verhalen van nederlandse studenten die een (half) jaar in het buitenland gaan studeren en daar uit hun neus vreten, omdat er van het zelfde 'hoger onderwijs' gewoon veel minder van studenten verwacht wordt.quote:Op maandag 27 januari 2020 14:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja leuk, maar die grote verschillen zijn mede het resultaat van het huidige systeem (en andere gebreken) dat we hebben. In landen met late selectie zijn de verschillen naar elkaar toe gegroeid, zonder dat het ten koste ging van het gemiddelde niveau of de topleerlingen - met een hoger percentage hoogopgeleiden dan Nederland als een neveneffect. Zoveel hoogopgeleiden heeft Nederland niet eens, en nee, dat komt niet door de moslims.
Dat is zo als ze naar Amerika gaan ja. Niet naar Noorwegen oid.quote:Op maandag 27 januari 2020 14:47 schreef PapierMarcheren het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat het onderwijsniveau in Nederland veel hoger ligt dan in een gemiddeld Europees land. Vrijwel iedereen kent de verhalen van nederlandse studenten die een (half) jaar in het buitenland gaan studeren en daar uit hun neus vreten, omdat er van het zelfde 'hoger onderwijs' gewoon veel minder van studenten verwacht wordt.
Noorwegen in het bijzonder weet ik niet, maar Frankrijk, Belgie, Oostenrijk, de UK, Spanje, Polen, Italie. Allemaal landen waarvan ik dat hoor. Duitsland dan weer niet.quote:Op maandag 27 januari 2020 14:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is zo als ze naar Amerika gaan ja. Niet naar Noorwegen oid.
https://www.onderwijsinci(...)ingsniveau-bevolking
Tsja, heb je ook feiten om dit te boekstaven of heb je dit 'van horen zeggen'.quote:Op maandag 27 januari 2020 15:20 schreef PapierMarcheren het volgende:
[..]
Noorwegen in het bijzonder weet ik niet, maar Frankrijk, Belgie, Oostenrijk, de UK, Spanje, Polen, Italie. Allemaal landen waarvan ik dat hoor. Duitsland dan weer niet.
Dat vraag ik me oprecht af. Het afstromen is het probleem nooit geweest. Van vwo kun je zo terug naar havo. Het probleem is juist die leerlingen die er in 3-havo achter komt dat die ook wel naar vwo kan. En dan is het lastig om 'opstromen' te faciliteren.quote:Op maandag 27 januari 2020 14:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel, ja. Het achterliggende probleem is met veel eenvoudiger middelen grotendeels oplosbaar.
In de bovenbouw opstromen doe je na je diploma. Kost je een jaartje extra, maar dat is echt geen probleem als je bedenkt dat je toch nog tot je 70e mag werken.quote:Op maandag 27 januari 2020 15:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat vraag ik me oprecht af. Het afstromen is het probleem nooit geweest. Van vwo kun je zo terug naar havo. Het probleem is juist die leerlingen die er in 3-havo achter komt dat die ook wel naar vwo kan. En dan is het lastig om 'opstromen' te faciliteren.
Ik snap de 'het moet kunnen'-gedachten, maar het is ook een 'makkelijker gezegd dan gedaan'.
In welk opzicht is dat 'zwaar geschut', volgens jou?quote:Op maandag 27 januari 2020 13:29 schreef Eendenkooi het volgende:
Dat is toch veel te zwaar geschut om het probleem op te lossen?
Als jij in 3 havo al weet dat je naar vwo kan/moet, lijkt het me behoorlijk contraproductief om dan eerst nog twee jaar havo te doen. Dan kun je beter van 3 havo naar 2 vwo gaan.quote:Op maandag 27 januari 2020 15:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In de bovenbouw opstromen doe je na je diploma. Kost je een jaartje extra, maar dat is echt geen probleem als je bedenkt dat je toch nog tot je 70e mag werken.
Ik probeer dan ook al anderhalf topic het punt te maken dat die drempels eruit moeten, omdat dat vele malen eenvoudiger te realiseren is dan het hele onderwijs maar weer eens ondersteboven te zetten.quote:Op maandag 27 januari 2020 20:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als jij in 3 havo al weet dat je naar vwo kan/moet, lijkt het me behoorlijk contraproductief om dan eerst nog twee jaar havo te doen. Dan kun je beter van 3 havo naar 2 vwo gaan.
Bovendien is die overstap in theorie mogelijk, maar in de praktijk worden vaak aardige drempels opgeworpen.
Als je die drempels eruit haalt, verschil je niet zoveel van het nieuwe voorstel.quote:Op maandag 27 januari 2020 20:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik probeer dan ook al anderhalf topic het punt te maken dat die drempels eruit moeten, omdat dat vele malen eenvoudiger te realiseren is dan het hele onderwijs maar weer eens ondersteboven te zetten.
Jawel, dat doet het wel.quote:Op maandag 27 januari 2020 20:19 schreef DireStraits7 het volgende:
Als je die drempels eruit haalt, verschil je niet zoveel van het nieuwe voorstel.
Leer je jouw leerlingen ook zo argumenteren?quote:
Ik heb al een keer of vier uitgelegd wat ik van dat hele voorstel vind, en waarom. Dat jij daar alleen een paar losse zinnen uit trekt en de conclusie trekt "kijk maar, eigenlijk vind jij dit ook gewoon een goed voorstel" dan heb ik echt geen trek meer om mijn verhaal nog een keer te gaan doen. Je leest maar gewoon terug.quote:Op maandag 27 januari 2020 20:23 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Leer je jouw leerlingen ook zo argumenteren?
Ok juf.quote:Op maandag 27 januari 2020 20:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik heb al een keer of vier uitgelegd wat ik van dat hele voorstel vind, en waarom. Dat jij daar alleen een paar losse zinnen uit trekt en de conclusie trekt "kijk maar, eigenlijk vind jij dit ook gewoon een goed voorstel" dan heb ik echt geen trek meer om mijn verhaal nog een keer te gaan doen. Je leest maar gewoon terug.
quote:Op maandag 27 januari 2020 20:19 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Als je die drempels eruit haalt, verschil je niet zoveel van het nieuwe voorstel.
Bovendien, als dat de facto betekent dat tal van leerlingen na jaar 1, 2, 3 alsnog gaan wisselen kun je net zo goed de brede brugklas invoeren.
Het is voor de gemiddelde leerling ook geen pretje om opeens in een totaal andere klas te komen. In het geval van 3 havo naar 2 vwo betekent dat ook nog eens dat je medeleerlingen twee jaar jonger zijn.
We zitten zelfs onder Belgie?quote:Op maandag 27 januari 2020 14:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is zo als ze naar Amerika gaan ja. Niet naar Noorwegen oid.
https://www.onderwijsinci(...)ingsniveau-bevolking
Het is niet zo eenvoudig te bepalen. Duitsland heeft ontzettend veel middelbaar opgeleide personen. Maar het middelbaar onderwijs is niet te vergelijken met het mbo van Nederland. Dat haal je er niet uit.quote:Op maandag 27 januari 2020 20:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
We zitten zelfs onder Belgie?
Nou, vooruit dan.quote:Op maandag 27 januari 2020 20:29 schreef DireStraits7 het volgende:
Je hoeft niet nóg een keer wat uit te leggen, want je hebt hier nooit over gehad. Je hebt alleen gezegd waarom jij vindt dat het huidige voorstel niet goed is. Je hebt niet uiteengezet waarom je denkt dat jouw oplossing wel goed is.
Ik hoor heel vaak mensen (uit het beroepsveld) roepen dat de drempels weg moeten, maar welbeschouwd is dat echt zo makkelijk nog niet. Daar zitten zoveel haken en ogen aan...
Wat voor nadelen, dan? De onderzoeken die gedaan zijn, hebben geen structurele nadelen blootgelegd.quote:Op maandag 27 januari 2020 21:38 schreef Janneke141 het volgende:
Een opgelegde gemengde onderbouw van drie jaar met daarna pas een definitieve selectie is dat niet, maar levert naast de door o.a. Klopkoek en anderen aangedragen voordelen ook grote nadelen op voor groepen leerlingen en voor docenten.
De nadelen voor leraren lijken me, zeker als je het proces van verandering beschouwt en niet alleen maar de uiteindelijke situatie, evident.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wat voor nadelen, dan? De onderzoeken die gedaan zijn, hebben geen structurele nadelen blootgelegd.
Je hebt het dus puur over aannames en anecdotisch 'bewijs'.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De nadelen voor leraren lijken me, zeker als je het proces van verandering beschouwt en niet alleen maar de uiteindelijke situatie, evident.
En de nadelen voor leerlingen heb ik al vaker benoemd. Ik schijn alles hier vier keer te moeten herhalen, maar voor de zwakkere leerlingen levert het alleen maar extra frustratie op dat ze nog steeds niet mee kunnen en de laagste cijfers halen en voor de sterkere leerlingen idem omdat ze opgehouden worden, extra werk (meer van hetzelfde) moeten doen als ze hun taak af hebben en er in het algemeen gewoon minder aandacht voor je is omdat er een grens zit aan het differentiërend vermogen van de gemiddelde docent.
En ik zal er voor de volledigheid nog maar eens aan toevoegen dat dit mijn mening en ervaring is. Niet alles is immers meetbaar in een Excelsheet.
Nee, ervaring met het vak. Dat in tegenstelling tot de meeste andere stuurlui in dit topic.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je hebt het dus puur over aannames en anecdotisch 'bewijs'.
Toch klinkt het heel erg als anecdotisch 'bewijs'. Jij ervaart het op een bepaalde manier en dus is het de waarheid.quote:
Is die in Duitsland beter of slechter?quote:Op maandag 27 januari 2020 21:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Het is niet zo eenvoudig te bepalen. Duitsland heeft ontzettend veel middelbaar opgeleide personen. Maar het middelbaar onderwijs is niet te vergelijken met het mbo van Nederland. Dat haal je er niet uit.
Een dingetje is hier dat (zoals eerder aangegeven) de kwaliteit van de basisscholen óók enorm van elkaar verschillen. De segregatie is enorm groot in Nederland. Los van de capaciteiten van het kind.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De nadelen voor leraren lijken me, zeker als je het proces van verandering beschouwt en niet alleen maar de uiteindelijke situatie, evident.
En de nadelen voor leerlingen heb ik al vaker benoemd. Ik schijn alles hier vier keer te moeten herhalen, maar voor de zwakkere leerlingen levert het alleen maar extra frustratie op dat ze nog steeds niet mee kunnen en de laagste cijfers halen en voor de sterkere leerlingen idem omdat ze opgehouden worden, extra werk (meer van hetzelfde) moeten doen als ze hun taak af hebben en er in het algemeen gewoon minder aandacht voor je is omdat er een grens zit aan het differentiërend vermogen van de gemiddelde docent.
En ik zal er voor de volledigheid nog maar eens aan toevoegen dat dit mijn mening en ervaring is. Niet alles is immers meetbaar in een Excelsheet.
Dan moet je zorgen dat die basisscholen op norm komen, dat kan ook zonder een grootschalige stelselwijziging. Maar dan zul je wel moeten zorgen voor voldoende en capabel leraren.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een dingetje is hier dat (zoals eerder aangegeven) de kwaliteit van de basisscholen óók enorm van elkaar verschillen. De segregatie is enorm groot in Nederland.
Om het zwaar aan te zetten: er is al wat voorwerk gedaan voordat ze op de middelbare terecht komen. Als je ze dan allemaal in dezelfde klas zet... tsja.
Ik neem aan dat dit in Finland anders is, alhoewel in bijv. Denemarken ook problemen zijn/waren met extreem zwakke basisscholen (structureel, niet incidenteel).
Beter:quote:Op maandag 27 januari 2020 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is die in Duitsland beter of slechter?
Niks mis met segregatie.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een dingetje is hier dat (zoals eerder aangegeven) de kwaliteit van de basisscholen óók enorm van elkaar verschillen. De segregatie is enorm groot in Nederland. Los van de capaciteiten van het kind.
Om het zwaar aan te zetten: er is al wat voorwerk gedaan voordat ze op de middelbare terecht komen. Als je ze dan allemaal in dezelfde klas zet... tsja.
Ik denk dat dit in Finland anders is, alhoewel in bijv. Denemarken ook problemen zijn/waren met extreem zwakke basisscholen (structureel, niet incidenteel).
Durf ik niet te zeggen. In Duitsland is er nog veel maakindustrie en daar is het onderwijs op afgestemd. Ik ben er al te lang weg om daar nu nog een oordeel over te geven. Het is ook een systeem waarbij je bij een werkgever in de leer gaat.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is die in Duitsland beter of slechter?
Er is van alles mis mee. Het neemt een gevoel van onveiligheid niet weg en versterkt het alleen maar. Ook voor jou is het geen optimale situatie. Ook de rijken in Brazilië zijn slechter af (en minder gelukkig) dan de rijken in vrijwel elk westers land.quote:
Vrije scholen passen dit al jaren met succes toe. En nog wel meer middelbare scholen, sowieso een tweejarige ‘brugklas’ is hier buiten Maastricht vrij standaard. Maar niet over het hele spectrum, alleen mavo-havo-vwo.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
Maar goed, voer het maar in. Blijkt het over tien jaar een ontiegelijke teringzooi te zijn en geven we mooi al die incapabele docenten de schuld. Met hun twintig weken vakantie per jaar.
Lijkt mij inderdaad geen pretje als je voor een klas moet staan en het verschil in niveau te groot is. Dan kun je toch nauwelijks goed les geven. Bovendien raken leerlingen gefrustreerd.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De nadelen voor leraren lijken me, zeker als je het proces van verandering beschouwt en niet alleen maar de uiteindelijke situatie, evident.
En de nadelen voor leerlingen heb ik al vaker benoemd. Ik schijn alles hier vier keer te moeten herhalen, maar voor de zwakkere leerlingen levert het alleen maar extra frustratie op dat ze nog steeds niet mee kunnen en de laagste cijfers halen en voor de sterkere leerlingen idem omdat ze opgehouden worden, extra werk (meer van hetzelfde) moeten doen als ze hun taak af hebben en er in het algemeen gewoon minder aandacht voor je is omdat er een grens zit aan het differentiërend vermogen van de gemiddelde docent.
En ik zal er voor de volledigheid nog maar eens aan toevoegen dat dit mijn mening en ervaring is. Niet alles is immers meetbaar in een Excelsheet.
Ik sluit me als docent aan bij Janneke, en ik denk dat als je het aan alle docenten zou vragen dat de ruime meerderheid er zo over denkt.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Toch klinkt het heel erg als anecdotisch 'bewijs'. Jij ervaart het op een bepaalde manier en dus is het de waarheid.
Jij hoeft voor mij niet te bepalen wat ik wel en niet moet vinden. Als ik kan kiezen voor de inclusieve samenleving die links mij door de strot probeert te rammen of segregatie kies ik voor dat laatste.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er is van alles mis mee. Het neemt een gevoel van onveiligheid niet weg en versterkt het alleen maar. Ook voor jou is het geen optimale situatie. Ook de rijken in Brazilië zijn slechter af (en minder gelukkig) dan de rijken in vrijwel elk westers land.
Jij projecteert je eigen idealen op een vakgebied waar je verder vrij weinig van af weet, zeker als je oud genoeg bent om het huidige systeem nooit mee te hebben gemaakt. Je discussieert met iemand die nota bene in het onderwijs werkt.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Toch klinkt het heel erg als anecdotisch 'bewijs'. Jij ervaart het op een bepaalde manier en dus is het de waarheid.
Overigens gaf de leerkracht van mijn dochter vorige week aan dat hij totaal geen moeite heeft met differentieren. Is weer een andere waarheid
Inclusieve samenlevingen zijn een stuk beter voor jou dan pakweg USA of Brazilië.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 08:57 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Jij hoeft voor mij niet te bepalen wat ik wel en niet moet vinden. Als ik kan kiezen voor de inclusieve samenleving die links mij door de strot probeert te rammen of segregatie kies ik voor dat laatste.
Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.quote:Op zondag 26 januari 2020 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Column van een leraar Nederlands, over waarom later selecteren wellicht een goed idee is en waarom het absoluut geen goed idee is om het daar nu over te hebben:
[..]
https://www.vmbodocent.nl(...)s-voor-ons-onderwijs
Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.quote:Op zondag 26 januari 2020 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Column van een leraar Nederlands, over waarom later selecteren wellicht een goed idee is en waarom het absoluut geen goed idee is om het daar nu over te hebben:
[..]
https://www.vmbodocent.nl(...)s-voor-ons-onderwijs
Toen ik vwo deed mocht dat na een evaluatie ook van 3 havo naar 4 VWO maar dat was echt een uitzondering en daar moest je veel voor doen.quote:Op maandag 27 januari 2020 15:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In de bovenbouw opstromen doe je na je diploma. Kost je een jaartje extra, maar dat is echt geen probleem als je bedenkt dat je toch nog tot je 70e mag werken.
Van hun site:quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.
Ik dacht altijd dat ze dat deden namens o.a. VO docenten.
IQ zegt vrij weinig over hoe goed je zou hebben gepresteerd op het vwo. Als je de cito toets niet zo goed hebt gemaakt, zou je ook gewoon het jaar daarna bij de onderste helft van een combinatieklas horen en op achterstand komen tov vwo'ers.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 09:55 schreef Brybry het volgende:
In mijn persoonlijk geval was dit echt een uitkomst geweest en voor vele laatbloeiers met mij....
Bedoel, mijn iq is gemeten op 135 en ik ben op het vmbo blijven plakken , waarom? Omdat dat mijn advies was , dat ik zonder leren en aanwezigheid goede cijfers haalde ...daar werd niet naar gekeken.
Ja, na 4 jaar vmbo mocht ik nog wel even 2 jaar havo gaan doen op de school waar ik me doodongelukkig voelde...
Dus ja, het onderwijs moet echt eens flink op de schop!
De conclusie moet volgens mij zijn dat een inclusieve samenleving niet bestaat aangezien jij de VS en Brazilië aanhaalt.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 10:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Inclusieve samenlevingen zijn een stuk beter voor jou dan pakweg USA of Brazilië.
https://www.newsweek.com/(...)fe-countries-1236618
Dat neemt al die rancune en dedain weg.
Waarom ben je dan niet meteen naar de havo of het vwo gegaan?quote:Op dinsdag 28 januari 2020 09:55 schreef Brybry het volgende:
In mijn persoonlijk geval was dit echt een uitkomst geweest en voor vele laatbloeiers met mij....
Bedoel, mijn iq is gemeten op 135 en ik ben op het vmbo blijven plakken , waarom? Omdat dat mijn advies was , dat ik zonder leren en aanwezigheid goede cijfers haalde ...daar werd niet naar gekeken.
Ja, na 4 jaar vmbo mocht ik nog wel even 2 jaar havo gaan doen op de school waar ik me doodongelukkig voelde...
Dus ja, het onderwijs moet echt eens flink op de schop!
Geen idee, cito was 540 , dat is geloof ik tegenwoordig havo/vwo..quote:Op dinsdag 28 januari 2020 12:21 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Waarom ben je dan niet meteen naar de havo of het vwo gegaan?
Je had toch ook naar het mbo kunnen gaan en via het mbo naar het hbo. Mogelijk was een beroepsopleiding wel een motivatie geweest.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 12:28 schreef Brybry het volgende:
[..]
Geen idee, cito was 540 , dat is geloof ik tegenwoordig havo/vwo..
In mijn geval speelde er denk ik meerdere zaken;
- Autisme
- Uit een omgeving komen waar een vaste baan als bouwvakker zo ongeveer het hoogst haalbare was..
Havo/Vwo, dat was voor rijkeluiskidjes , zeker niet voor kinderen uit mijn omgeving.
En zo zijn er helaas een hoop kinderen die niet op de juiste plek zitten en vanuit huis niet gestimuleerd worden.
Mijn vmbo examen heb ik werkelijk gehaald zonder ook maar een boek open te slaan en in les was ik ook nooit te vinden..
Er was 1 leraar die wist dat ik best pienter was en die heeft echt z'n best gedaan maar de andere docenten wilden mij zsm van school af hebben...
Ja, klein trauma is het wel
Dat pad heb ik uiteindelijk ook bewandeld, m'n laagste cijfer op het HBO was een 7 dus erg jammer dat ik zo'n omweg heb moeten makenquote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je had toch ook naar het mbo kunnen gaan en via het mbo naar het hbo. Mogelijk was een beroepsopleiding wel een motivatie geweest.
Ik zie dat niet als een omweg. Een paar jaartjes langer naar school. Als je bedenkt dat je tot 68 moet werken zijn die 4 jaar te verwaarlozen.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:45 schreef Brybry het volgende:
[..]
Dat pad heb ik uiteindelijk ook bewandeld, m'n laagste cijfer op het HBO was een 7 dus erg jammer dat ik zo'n omweg heb moeten maken
De VO-Raad is de belangenbehartiger van de schoolbesturen. Die hebben niet direct een tegengesteld belang aan de docenten, maar de VO-Raad is zeker niet de spreekbuis van de leraren.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.
Ik dacht altijd dat ze dat deden namens o.a. VO docenten.
[..]
In incidentele gevallen mag dat ook nooit een probleem zijn. Daar waar het kan is het alleen maar mooi.quote:Toen ik vwo deed mocht dat na een evaluatie ook van 3 havo naar 4 VWO maar dat was echt een uitzondering en daar moest je veel voor doen.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als een omweg. Een paar jaartjes langer naar school. Als je bedenkt dat je tot 68 moet werken zijn die 4 jaar te verwaarlozen.
Ik heb meer vertrouwen in onderwijzers die in het veld dagelijks met kinderen werken.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De VO-Raad is de belangenbehartiger van de schoolbesturen. Die hebben niet direct een tegengesteld belang aan de docenten, maar de VO-Raad is zeker niet de spreekbuis van de leraren.
[..]
In incidentele gevallen mag dat ook nooit een probleem zijn. Daar waar het kan is het alleen maar mooi.
Dat is het ideaal.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:55 schreef Brybry het volgende:
De norm zou moeten zijn dat kinderen passend onderwijs krijgen.
Ja, ik ook, al ben ik natuurlijk wel een klein beetje de WC-Eend in dit verhaal.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 15:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb meer vertrouwen in onderwijzers die in het veld dagelijks met kinderen werken.
Dan is er een probleem met de basisschool. 540 zou nooit op een vmbo terecht moeten komen, dat klopt gewoon niet. Er bestaan gewoon combinatie brugklassen om personen zoals jij op te vangen.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 12:28 schreef Brybry het volgende:
[..]
Geen idee, cito was 540 , dat is geloof ik tegenwoordig havo/vwo..
In mijn geval speelde er denk ik meerdere zaken;
- Autisme
- Uit een omgeving komen waar een vaste baan als bouwvakker zo ongeveer het hoogst haalbare was..
Havo/Vwo, dat was voor rijkeluiskidjes , zeker niet voor kinderen uit mijn omgeving.
En zo zijn er helaas een hoop kinderen die niet op de juiste plek zitten en vanuit huis niet gestimuleerd worden.
Mijn vmbo examen heb ik werkelijk gehaald zonder ook maar een boek open te slaan en in les was ik ook nooit te vinden..
Er was 1 leraar die wist dat ik best pienter was en die heeft echt z'n best gedaan maar de andere docenten wilden mij zsm van school af hebben...
Ja, klein trauma is het wel
Ingrijpend verhaal dat zeer bekend klinkt.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 15:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, ik ook, al ben ik natuurlijk wel een klein beetje de WC-Eend in dit verhaal.
Maar het mondt regelmatig uit in onmogelijke situaties. Ik weet niet of je je het lerarenregister nog kan herinneren, maar dat was een variant op het medische BIG-register voor het onderwijs. In principe niets mis mee, maar onder druk van Dekker en nog wat andere politici geworden tot een of andere administratieve politieke speelbal waar maar weinig leraren nog wat mee te maken wilden hebben.
Maar wat deed Dekker nou: die richtte een Onderwijscoöperatie op, van/voor/door docenten, om dat lerarenregister op poten te zetten. De piketpaaltjes van dat hele plan waren echter zo vast in de grond gebeukt dat er voor leraren met inhoudelijke ideeën en oog voor draagvlak geen eer aan te behalen viel; alleen de echte vergadertijgers bleven over en binnen de korste keren stond die hele coöperatie meer tegenover dan naast de leraren.
Dan kun je als goedbedoelende meedenkende leerkracht dus denken "ik blijf meepraten en dan staat straks mijn handtekening onder een plan waar ik totaal niet achter sta" of "ik loop weg en dan stuwen ze straks een idioot plan in mijn mik waarbij me nog even na wordt geroepen dat ik zelf ben weggelopen van het overleg". Lekkere keuze heb je dan.
Bij mensen die al lang hetzelfde werk doen, zie je meestal een bepaalde starheid optreden. 'Is het anders? Dan hoef ik het niet'.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 09:48 schreef Nattekat het volgende:
Je discussieert met iemand die nota bene in het onderwijs werkt.
Omdat jij deze ervaring hebt, moet het onderwijs flink op de schop? Heb je enig idee hoe pijnlijk jij het hele probleem van proefballonnetjes aan onderwijsvernieuwingen blootlegt?quote:Op dinsdag 28 januari 2020 09:55 schreef Brybry het volgende:
In mijn persoonlijk geval was dit echt een uitkomst geweest en voor vele laatbloeiers met mij....
Bedoel, mijn iq is gemeten op 135 en ik ben op het vmbo blijven plakken , waarom? Omdat dat mijn advies was , dat ik zonder leren en aanwezigheid goede cijfers haalde ...daar werd niet naar gekeken.
Ja, na 4 jaar vmbo mocht ik nog wel even 2 jaar havo gaan doen op de school waar ik me doodongelukkig voelde...
Dus ja, het onderwijs moet echt eens flink op de schop!
Ik ben nog steeds benieuwd hoe groot die randen zijn. Daar heb ik eigenlijk nergens wat zinnigs over gelezen.quote:Op maandag 27 januari 2020 21:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een van de nadelen van vroege selectie is de foutgevoeligheid. Die is herstelbaar door, zoals betoogd, een goede doorstroom te garanderen. Een van de voordelen is dat je vrij vroeg je leerlingen op maat kan bedienen. Ik spreek (nogmaals) uit persoonlijke ervaring, maar de voordelen daarvan voor de leerlingen aan de randen van het spectrum wegen niet op tegen het nadeel.
Maar waarom zou je 'wachten' tot het einde om een dergelijk oordeel te vellen? Bovendien denk ik dat je nu wat lichtzinnig denkt over het wegwerken van kennisdeficiënties. Er is niet voor niets een verschil tussen de niveaus en het vereist doorgaans heel veel extra inspanning vanuit de leerling. Vandaar dat scholen vaak alleen maar de beste leerlingen kiezen om door te stromen. Die hebben in ieder geval kans van slagen. Dat er financiële prikkels zijn die hier ook een rol in spelen zal ik ook zeker erkennen, maar tegelijkertijd lijkt het me ook geen nut hebben om iedereen die dat wil het te laten proberen.quote:In de onderbouw, laten we zeggen tot klas 3, een niveau opstromen is inhoudelijk eigenlijk nauwelijks een probleem. Daarna is opstromen lastig, maar zou stapelen weer geen problemen op moeten leveren. Misschien voor een enkel vak, maar dat is als school op te lossen en dat is ook gewoon je werk.
Ik snap het differentiatieargument niet zo. Het kon op de basisschool ook, dus waarom zou het op de middelbare school opeens zo'n groot probleem zijn? En veel andere landen lukt het ook prima.quote:In de huidige situatie hebben we scholen die kiezen voor enkelvoudige, dubbele of spectrumbrede brugklassen. Dat mag, dat noemen we vrijheid van onderwijs. Een opgelegde gemengde onderbouw van drie jaar met daarna pas een definitieve selectie is dat niet, maar levert naast de door o.a. Klopkoek en anderen aangedragen voordelen ook grote nadelen op voor groepen leerlingen en voor docenten.
Het probleem is dat deze verhalen niet op zichzelf staan en er tig van dergelijke verhalen zijn (hoewel er bij mijn weten geen onderzoek is naar hoe groot deze groep is). Er is niet voor niets een cito-toets gekomen; om de bias in de docentadviezen 'op te vangen'. Inmiddels is echter duidelijk dat ook deze cito-toets een beperkte voorspellende weergave heeft.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 19:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan is er een probleem met de basisschool. 540 zou nooit op een vmbo terecht moeten komen, dat klopt gewoon niet. Er bestaan gewoon combinatie brugklassen om personen zoals jij op te vangen.
Dat hangt er vanaf wat voor soort brugklas er komt. In deze discussie lopen ook weer veel begrippen door elkaar:quote:Op dinsdag 28 januari 2020 12:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Had ik dan nog drie jaar op een voor mij belachelijk laag niveau les moeten krijgen?
https://www.nro.nl/kennis(...)effectieve-selectie/quote:Brugklassen verschillen van elkaar wat betreft ‘breedte’. In de literatuur wordt ook wel gesproken over
verschillende maten van heterogeniteit. Er bestaan categoriale brugklassen met één schooltype,
bijvoorbeeld vmbo-tl of gymnasium. Dit is de ‘smalste’ of ‘homogene’ variant. Verder zijn er
‘dakpanklassen’, waar twee schooltypen zijn gecombineerd, bijvoorbeeld vmbo-tl/havo of havo/vwo.
Ook de breedst denkbare variant, met schooltypen van vmbo-bb tot en met vwo komt voor.
Daartussenin bestaan allerlei combinaties, bijvoorbeeld brugklassen met de vier leerwegen van het
vmbo of brugklassen vmbo-tl/havo/vwo.
Je kan niet de laatbloeiers alle tijd van de wereld geven terwijl iedereen die wel meteen vwo aan kan op dat niveau les krijgt. Er is geen enkele manier om het huidige systeem op dat gebied te verbeteren. Mijn school had alle soorten combinatieklassen, maar zelfs dan kan je niet zomaar van de onderste niveaus naar het vwo.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf wat voor soort brugklas er komt. In deze discussie lopen ook weer veel begrippen door elkaar:
[..]
https://www.nro.nl/kennis(...)effectieve-selectie/
Niemand heeft het over "alle tijd van de wereld". Het zou helpen als je kijkt naar wat er daadwerkelijk voorgesteld wordt en het niet direct in het extreme trekt.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je kan niet de laatbloeiers alle tijd van de wereld geven terwijl iedereen die wel meteen vwo aan kan op dat niveau les krijgt.
Zelfs de grootste voorstander van dit systeem zal de stelling niet aandurven dat dit het beste systeem is dat er is.quote:Er is geen enkele manier om het huidige systeem op dat gebied te verbeteren.
Dit beoogt ook niemand...quote:maar zelfs dan kan je niet zomaar van de onderste niveaus naar het vwo.
Dus je wil enerzijds dat iedereen pas na x jaar naar het niveau gaat waar ze horen, maar anderzijds beoogt niemand dat je na het brugklasjaar laatbloeiers gewoon nog naar het vwo moet kunnen verhuizen.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Niemand heeft het over "alle tijd van de wereld". Het zou helpen als je kijkt naar wat er daadwerkelijk voorgesteld wordt en het niet direct in het extreme trekt.
[..]
Zelfs de grootste voorstander van dit systeem zal de stelling niet aandurven dat dit het beste systeem is dat er is.
[..]
Dit beoogt ook niemand...
Je zult maar op een niveau moeten zitten en type onderwijs waar je helemaal geen trek in hebt ook al zou je het met inzet kunnen halen. En leerlingen die een vwo geschikt vinden en zich inzetten moeten het doen met luie leerlingen die daar totaal geen zin in hebben.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus je wil enerzijds dat iedereen pas na x jaar naar het niveau gaat waar ze horen, maar anderzijds beoogt niemand dat je na het brugklasjaar laatbloeiers gewoon nog naar het vwo moet kunnen verhuizen.
Ik wist oprecht niet eens dat stapelen zo lastig werd gemaakt. Dat slaat ook echt nergens op.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je zult maar op een niveau moeten zitten en type onderwijs waar je helemaal geen trek in hebt ook al zou je het met inzet kunnen halen. En leerlingen die een vwo geschikt vinden en zich inzetten moeten het doen met luie leerlingen die daar totaal geen zin in hebben.
Het is al vaker aangehaald. Maak stapelen stukken eenvoudiger.
Het schijnt moeilijker te gaan als het onderwijs dat ik genoten heb in de jaren 70. Toen was stapelen de normaalste zaak van de wereld.quote:Op donderdag 30 januari 2020 11:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik wist oprecht niet eens dat stapelen zo lastig werd gemaakt. Dat slaat ook echt nergens op.
Soms laten ze ons los, en mag ik naar een conferentie. Meestal in een Europese hoofdstad.quote:Op donderdag 30 januari 2020 14:27 schreef Cherni het volgende:
Overigens zeg ik niet dat het onderwijs vroeger beter was. Het was anders omdat de maatschappij totaal anders was. Het onderwijs was grotendeels afgestemd op beroepsonderwijs en wel zodanig dat je klaargestoomd werd om een vak te kunnen uitvoeren. Het was minder interessant om iets te weten van Robespierre etc. Dat moest je uiteindelijk maar zelf uitzoeken. Nu door de globalisatie is algemene ontwikkeling veel belangrijker geworden.
Van een techneut in de jaren 70 werd verwacht dat hij technisch op zijn vakgebied zeer vaardig werd. Veel diepgang dus. Men vond het niet zo belangrijk of iets met dt geschreven moest worden. Daar hadden techneuten de projectadministratie voor. Meiden met opleiding meao of schoevers.
Nederland is nu meer een land geworden van dienstverlening en polderen.
Zo ervaar ik het. Daarom dat mijn hts diploma nu op dit moment waardeloos is. Ja op mijn vakgebied word van mij verwacht dat ik er meer van weet dan een ander die deze opleiding niet heeft genoten.
Daarom ook dat ik zeer veel waarde hecht aan de mening van onderwijzers. En als het om het bakken van brood gaat hecht ik veel meer waarde aan de mening van de bakker.
En dan is er een verschil in techneuten. Helaas zijn daar geen onderzoeken van maar vreemd genoeg zijn techneuten die via een havo of vwo doorstromen naar het hbo of technische hoge school vaker leiders en techneuten die via lts,lts,hts zijn doorgestroomd vakidioten en geen leiders. Uiteraard uitzonderingen heb je altijd. Maar dat viel mij erg op toen in bij een zeer groot ing. bureau werkte in Amsterdam.
Klinkt wel bekend. Daarom ook dat ik het niet eens ben dat vroeger het onderwijs beter was. Het stapelen was beter. Althans dat lees ik aan de hand van de uitleg van Janneke.quote:Op donderdag 30 januari 2020 16:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Soms laten ze ons los, en mag ik naar een conferentie. Meestal in een Europese hoofdstad.
De laatste keer heb ik als uitje het Prado (museum, Madrid) bezocht bij een conferentie.
Mijn ouders vonden algemene ontwikkeling belangrijk, maar hun kijk op de wereld was relatief beperkt, dus van huis uit kregen we niet gigantisch veel cultuur mee. Ging vaak naar alternatieve concerten. Op school had ik een leraar Nederlands, een held. Heb ik veel van opgestoken. Maar voor de rest was het wis/natuurkunde/scheikunde/biologie/talen. Praktisch materiaal.
Terug naar het Prado. Het mag gek klinken, maar ik heb er bijna met tranen rond gelopen. Waarom heb ik zo weinig van dat alles op school meegekregen? Tellen wij niet mee? Zijn we als technici echt alleen als voetvolk voor Philips/DAF/ASML opgeleid?
Ik snap dat er een eigen verantwoordelijkheid is, jezelf verdiepen in de wereld, maar ergens vind ik het gebrek aan algemene ontwikkeling stuitend. Crimineel.
Nogmaals, lees nou eens een keer wat er staat... niemand heeft het over van het onderste niveau naar vwo.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus je wil enerzijds dat iedereen pas na x jaar naar het niveau gaat waar ze horen, maar anderzijds beoogt niemand dat je na het brugklasjaar laatbloeiers gewoon nog naar het vwo moet kunnen verhuizen.
Al in de jaren '70 promoveerde Doornbos op dit onderwerp:quote:Op vrijdag 31 januari 2020 19:28 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ik al zei, het geboortemaand effect moet niet onderschat worden.
"Er is weer discussie over de vraag wanneer we kinderen in Nederland naar de middelbare school sturen en dus op een bepaald niveau indelen. Ik schreef eerder over het geboortemaandeffect in het onderwijs – wat met een later schooladvies vermoedelijk zal afnemen. Socioloog Thijs Bol legt in dit filmpje uit waarom een later advies een goed idee is. Frank Tieskens van GeenStijl zit ook goed in de materie."
https://decorrespondent.n(...)61675916850-f97f15be
Dus hoe wil je dat moment op pakweg 16 jaar leggen zonder daarvoor alles op een hoop te gooien? Die splitsing moet een keer gebeuren.quote:Op zondag 2 februari 2020 14:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nogmaals, lees nou eens een keer wat er staat... niemand heeft het over van het onderste niveau naar vwo.
En ik snap echt het argument "waar ze horen" niet. Men doet nu alsof het afkappunt van 12 jaar een soort gouden regel is die wetenschappelijk bepaald is. Die is ooit relatief arbitrair bepaald. Je hoeft alleen maar naar omringende landen te kijken om te zien dat deze grens op geen enkele manier noodzakelijk hier moet liggen.
Mijn onderwijsfilosofiedocent zei altijd: wat ought to be the case is not the same as what is the case.
Het antwoord is: al het voorgaande.quote:Op donderdag 30 januari 2020 16:07 schreef Jake_Skywalker het volgende:
Ik hoor steeds weer dat stapelen lastiger is dan vroeger. Maar wat bedoelt men daar precies mee? Welke maatregel(en) hebben dit precies lastiger gemaakt? Komt dat door regels vanuit de overheid? Of zijn het de scholen die extra eisen stellen?
Maar het doel is niet om mensen van het onderste niveau naar het vwo te halen...quote:Op zondag 2 februari 2020 14:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus hoe wil je dat moment op pakweg 16 jaar leggen zonder daarvoor alles op een hoop te gooien? Die splitsing moet een keer gebeuren.
Interessante ontwikkeling.quote:'Middenschool' populair
Tekst Masja Lebouille Gepubliceerd op 30-01-2020 Gewijzigd op 30-01-2020
De eerste indruk van 10-14 Onderwijs is positief, blijkt uit onderzoek. Het overstapmoment naar de middelbare school is flexibel en kinderen werken op hun eigen niveau. Maar er zijn ook structurele problemen, zoals de verschillende bevoegdheden van leraren. Een regiegroep kijkt naar mogelijke oplossingen.
quote:Leerlingen kiezen, later dan nu het geval is, rond de leeftijd van
15 jaar, voor een beroepsgerichte stroom of een academische
stroom. Dit doorstroommoment ligt niet vast: leerlingen
stromen door wanneer ze daar aan toe zijn. Ook na deze keuze
kunnen zij binnen de kwalificerende fase leergebieden of
vakken volgen en afsluiten op verschillende niveaus.
Het gaat niet om het moment van splitsen, al na de kleuterjaren kun je grofweg zien wie de slimme leerlingen zijn en kun je ze in aparte klassen zetten. Het probleem is enerzijds dat er langzame leerlingen zijn die pas later tot bloei komen, die splits je dus later, maar anderzijds zijn er ook de zeikerds die ervan overtuigd zijn dat hun kind veel slimmer is en op het verkeerde niveau zit.quote:Op zondag 2 februari 2020 14:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus hoe wil je dat moment op pakweg 16 jaar leggen zonder daarvoor alles op een hoop te gooien? Die splitsing moet een keer gebeuren.
Er bestaat eigenlijk geen slimme en domme kind. Ze kunnen allemaal, maar op elke eigen manier die bij hen past.quote:Op zondag 2 februari 2020 15:07 schreef funnywell het volgende:
doe maar niet, zit je nog langer met al dat import volk met iq <70 in de klas. Beter is om eerder te selecteren. Als een kind 8 is kun je al zien of die intelligenter is dan klasgenoten en dan dien je al te scheiden. Ze hoeven dan nog geen toekomst keuzes te maken welke vakken ze willen, dat kan prima met 15. Maar domme en slimme kinderen moet je gewoon scheiden. De slimme gaan zich vervelen en de domme komen niet mee. Wat veroorzaakt dit, juist dat beide groepen rotzooi gaan trappen en elkaar mee omlaag trekken.
Maarja deugdheid wil dat niet, dus dan maar zo en iedereen de dupe laten zijn.
Ooit van het geboortemaand effect gehoord?quote:Op zondag 2 februari 2020 15:06 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat niet om het moment van splitsen, al na de kleuterjaren kun je grofweg zien wie de slimme leerlingen zijn en kun je ze in aparte klassen zetten. Het probleem is enerzijds dat er langzame leerlingen zijn die pas later tot bloei komen, die splits je dus later, maar anderzijds zijn er ook de zeikerds die ervan overtuigd zijn dat hun kind veel slimmer is en op het verkeerde niveau zit.
https://www.bol.com/nl/f/havo-is-geen-optie/9200000015494027/
Die laatste groep wil dat de kinderen langer bij elkaar blijven ondanks verschillende niveaus want dan valt het niet zo op dat hun kind minder slim is.
Het meeste onderzoek bewijst het tegendeel, maar oké.quote:Op zondag 2 februari 2020 15:07 schreef funnywell het volgende:
Wat veroorzaakt dit, juist dat beide groepen rotzooi gaan trappen en elkaar mee omlaag trekken.
Wat heeft dat er mee te maken? Met "later tot bloei komen" heb ik het niet over een paar maanden, maar enkele jaren. Bij sommigen valt het kwartje pas als ze 20+ zijn.quote:Op zondag 2 februari 2020 17:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ooit van het geboortemaand effect gehoord?
Precies dat denken in combinatie met te weinig geld heeft het onderwijs kapot gemaakt.quote:Op zondag 2 februari 2020 16:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Er bestaat eigenlijk geen slimme en domme kind. Ze kunnen allemaal, maar op elke eigen manier die bij hen past.
Ene pikt het sneller op dan andere, maar andere zijn weer iets anders goed in dan ene.
Ik geloof niet in IQ. Bovendien zegt IQ helemaal niets over intelligent.
Je moet naar de persoonlijkheid, interesse kijken. Past die persoon in de groep, kan die persoon zijn eigen talent ontdekken en uithalen.
Er zal wel een soort van behoud van meervoudige intelligentie zijn ofzo. En dat volgt uit wetenschappelijk onderzoek, net als heel veel andere meningen over het onderwijs, zoals de wiskunde- en talenknobbelquote:Op zondag 2 februari 2020 23:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Precies dat denken in combinatie met te weinig geld heeft het onderwijs kapot gemaakt.
Wij hebben tegenwoordig 20-jarigen die het nog steeds niet weten, en dat schijnt steeds erger te worden. Die doen dan een double degree, en dan nog kiezen ze vaak iets waar ze een bloedhekel aan blijken te hebben.quote:Op maandag 3 februari 2020 06:21 schreef LeerGierige het volgende:
Het is toch van het zotte dat je op je 11e al moet kiezen voor je hele leven...
Wat het er mee te maken heeft? Dat vroeg selecteren kinderen die vroeg in het cohort zijn geboren ernstig bevoordeeld terwijl tegelijkertijd een hoop talent wordt weggegooid. Je gooit economische groei weg.quote:Op zondag 2 februari 2020 23:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Wat heeft dat er mee te maken? Met "later tot bloei komen" heb ik het niet over een paar maanden, maar enkele jaren. Bij sommigen valt het kwartje pas als ze 20+ zijn.
En de oplossing is??quote:Op maandag 3 februari 2020 08:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat het er mee te maken heeft? Dat vroeg selecteren kinderen die vroeg in het cohort zijn geboren ernstig bevoordeeld terwijl tegelijkertijd een hoop talent wordt weggegooid. Je gooit economische groei weg.
Dat is mij overkomen. En ik weet nog steeds niet wat ik wil.quote:Op maandag 3 februari 2020 06:41 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wij hebben tegenwoordig 20-jarigen die het nog steeds niet weten, en dat schijnt steeds erger te worden. Die doen dan een double degree, en dan nog kiezen ze vaak iets waar ze een bloedhekel aan blijken te hebben.
Ik doe als docent wel eens mee aan open dagen, en het is soms verbazingwekkend wat je tegenkomt. Kinderen die denken dat techniek wel wat voor ze is, maar als je dan door gaat vragen, dan blijkt dat techniek wel het laatste is waar ze in geïnteresseerd zijn.
Laat jongeren lekker paar dagen meedoen met verschillende beroeps. Laat hen even voelen hoe bijvoorbeeld de techniek, administratief, piloot, directie in de werk gaan.quote:
dus jij bent dat type die buitenlanders allemaal vmbo basis advies geeft en het domste tokkie van de klas vwo?quote:Op zondag 2 februari 2020 15:07 schreef funnywell het volgende:
doe maar niet, zit je nog langer met al dat import volk met iq <70 in de klas. Beter is om eerder te selecteren. Als een kind 8 is kun je al zien of die intelligenter is dan klasgenoten en dan dien je al te scheiden. Ze hoeven dan nog geen toekomst keuzes te maken welke vakken ze willen, dat kan prima met 15. Maar domme en slimme kinderen moet je gewoon scheiden. De slimme gaan zich vervelen en de domme komen niet mee. Wat veroorzaakt dit, juist dat beide groepen rotzooi gaan trappen en elkaar mee omlaag trekken.
Maarja deugdheid wil dat niet, dus dan maar zo en iedereen de dupe laten zijn.
Dat zeg ik nergens, maar dit wordt ingevoerd uit deugdheid zodat het domme import volk niet opvalt. En ja je hebt ook NL dom volk en dat kun je prima selecteren. Maar dat moet je niet doen als ze 15 zijn. Dan kun je net zo goed alle niveaus opheffen en er een grote cluster fuck van maken.quote:Op maandag 3 februari 2020 14:11 schreef LeerGierige het volgende:
[..]
dus jij bent dat type die buitenlanders allemaal vmbo basis advies geeft en het domste tokkie van de klas vwo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |