abonnement Unibet Coolblue
  Licht Ontvlambaar maandag 27 januari 2020 @ 23:12:35 #51
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_191226379
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
Maar goed, voer het maar in. Blijkt het over tien jaar een ontiegelijke teringzooi te zijn en geven we mooi al die incapabele docenten de schuld. Met hun twintig weken vakantie per jaar.
Vrije scholen passen dit al jaren met succes toe. En nog wel meer middelbare scholen, sowieso een tweejarige ‘brugklas’ is hier buiten Maastricht vrij standaard. Maar niet over het hele spectrum, alleen mavo-havo-vwo.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_191226895
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 22:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De nadelen voor leraren lijken me, zeker als je het proces van verandering beschouwt en niet alleen maar de uiteindelijke situatie, evident.

En de nadelen voor leerlingen heb ik al vaker benoemd. Ik schijn alles hier vier keer te moeten herhalen, maar voor de zwakkere leerlingen levert het alleen maar extra frustratie op dat ze nog steeds niet mee kunnen en de laagste cijfers halen en voor de sterkere leerlingen idem omdat ze opgehouden worden, extra werk (meer van hetzelfde) moeten doen als ze hun taak af hebben en er in het algemeen gewoon minder aandacht voor je is omdat er een grens zit aan het differentiërend vermogen van de gemiddelde docent.
En ik zal er voor de volledigheid nog maar eens aan toevoegen dat dit mijn mening en ervaring is. Niet alles is immers meetbaar in een Excelsheet.
Lijkt mij inderdaad geen pretje als je voor een klas moet staan en het verschil in niveau te groot is. Dan kun je toch nauwelijks goed les geven. Bovendien raken leerlingen gefrustreerd.

Zoals je zelf al zegt, maak het stapelen weer zo éénvoudig zoals het ooit was.
  dinsdag 28 januari 2020 @ 07:50:12 #53
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_191228411
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 22:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Toch klinkt het heel erg als anecdotisch 'bewijs'. Jij ervaart het op een bepaalde manier en dus is het de waarheid.

Ik sluit me als docent aan bij Janneke, en ik denk dat als je het aan alle docenten zou vragen dat de ruime meerderheid er zo over denkt.

Het is allemaal leuk en aardig dat mensen die niet zelf dagelijks voor een klas staan onderzoeken doen en concluderen dat in een ideale situatie het allemaal anders moet, maar vanuit de praktijk blijkt gewoon dat heel wat dingen die theoretisch leuk klinken niet werken/stuiten op praktische bezwaren.

Bij ons op school is het overigens mogelijk om van 3h naar 4v door te stromen. Dit gebeurt wel eens maar alleen in gevallen dat de leerling echt kans van slagen heeft.

Wat betreft opstromen en stapelen ben ik wel wat voorzichtiger aangelegd.
Een goede havist is niet per definitie een vwo'er, hetzelfde geldt voor een goede mavist. Goed kunnen reproduceren is iets anders dan het toepassen en het inzicht over grotere stukken stof dat op de hogere niveaus van leerlingen wordt gevraagd.
Zeker wanneer al een diploma behaald is mag je w.m.b, als je niet wil dat stapelen de standaardoptie gaat zijn voor leerlingen die niet weten wat ze als vervolgstudie willen, en je dus overvolle klassen krijgt met leerlingen die eigenlijk geen kans hebben op een diploma, kritisch kijken naar wie je door laat.
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  dinsdag 28 januari 2020 @ 08:57:26 #54
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_191228974
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2020 22:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er is van alles mis mee. Het neemt een gevoel van onveiligheid niet weg en versterkt het alleen maar. Ook voor jou is het geen optimale situatie. Ook de rijken in Brazilië zijn slechter af (en minder gelukkig) dan de rijken in vrijwel elk westers land.
Jij hoeft voor mij niet te bepalen wat ik wel en niet moet vinden. Als ik kan kiezen voor de inclusieve samenleving die links mij door de strot probeert te rammen of segregatie kies ik voor dat laatste.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 28 januari 2020 @ 09:48:53 #55
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191229415
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 22:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Toch klinkt het heel erg als anecdotisch 'bewijs'. Jij ervaart het op een bepaalde manier en dus is het de waarheid.

Overigens gaf de leerkracht van mijn dochter vorige week aan dat hij totaal geen moeite heeft met differentieren. Is weer een andere waarheid
Jij projecteert je eigen idealen op een vakgebied waar je verder vrij weinig van af weet, zeker als je oud genoeg bent om het huidige systeem nooit mee te hebben gemaakt. Je discussieert met iemand die nota bene in het onderwijs werkt.

Sorry hoor, maar deze post slaat echt nergens op. Soms werkt iets nou eenmaal niet in de praktijk. Het is geen loopgravenoorlog, soms moet je gewoon in kunnen zien dat het ideale beeld wat je voor je hebt niet werkt en dat je beter naar een andere oplossing kan kijken.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_191229482
In mijn persoonlijk geval was dit echt een uitkomst geweest en voor vele laatbloeiers met mij....

Bedoel, mijn iq is gemeten op 135 en ik ben op het vmbo blijven plakken , waarom? Omdat dat mijn advies was , dat ik zonder leren en aanwezigheid goede cijfers haalde ...daar werd niet naar gekeken.
Ja, na 4 jaar vmbo mocht ik nog wel even 2 jaar havo gaan doen op de school waar ik me doodongelukkig voelde...

Dus ja, het onderwijs moet echt eens flink op de schop!
  dinsdag 28 januari 2020 @ 10:25:20 #57
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191229805
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 08:57 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Jij hoeft voor mij niet te bepalen wat ik wel en niet moet vinden. Als ik kan kiezen voor de inclusieve samenleving die links mij door de strot probeert te rammen of segregatie kies ik voor dat laatste.
Inclusieve samenlevingen zijn een stuk beter voor jou dan pakweg USA of Brazilië.

https://www.newsweek.com/(...)fe-countries-1236618

Dat neemt al die rancune en dedain weg.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191230297
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Column van een leraar Nederlands, over waarom later selecteren wellicht een goed idee is en waarom het absoluut geen goed idee is om het daar nu over te hebben:
[..]

https://www.vmbodocent.nl(...)s-voor-ons-onderwijs
Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.
Ik dacht altijd dat ze dat deden namens o.a. VO docenten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_191230435
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2020 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Column van een leraar Nederlands, over waarom later selecteren wellicht een goed idee is en waarom het absoluut geen goed idee is om het daar nu over te hebben:
[..]

https://www.vmbodocent.nl(...)s-voor-ons-onderwijs
Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.
Ik dacht altijd dat ze dat deden namens o.a. VO docenten.
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 15:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In de bovenbouw opstromen doe je na je diploma. Kost je een jaartje extra, maar dat is echt geen probleem als je bedenkt dat je toch nog tot je 70e mag werken.
Toen ik vwo deed mocht dat na een evaluatie ook van 3 havo naar 4 VWO maar dat was echt een uitzondering en daar moest je veel voor doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 28 januari 2020 @ 12:03:46 #60
165164 Tha_Bartman
And so it goes.
pi_191231223
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 11:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.
Ik dacht altijd dat ze dat deden namens o.a. VO docenten.
Van hun site:
De VO-raad is een vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs. De raad behartigt de belangen van het voortgezet onderwijs bij overheid, politiek, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. Daarnaast bevordert de VO-raad de kwaliteit van het onderwijs door schoolbestuurders en schoolleiders te faciliteren bij het vervullen van hun taak. De VO-raad vertegenwoordigt vrijwel alle schoolbesturen in Nederland en voert overleg met werknemersorganisaties over de arbeidsvoorwaarden van ruim 120.000 personeelsleden.
_______________________________________________________________________________

In mijn ogen spreken ze voornamelijk van en voor bestuurders van scholen. Geen van allen staan voor de klas (of hebben recentelijk voor een klas gestaan).
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 28 januari 2020 @ 12:14:39 #61
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191231336
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 09:55 schreef Brybry het volgende:
In mijn persoonlijk geval was dit echt een uitkomst geweest en voor vele laatbloeiers met mij....

Bedoel, mijn iq is gemeten op 135 en ik ben op het vmbo blijven plakken , waarom? Omdat dat mijn advies was , dat ik zonder leren en aanwezigheid goede cijfers haalde ...daar werd niet naar gekeken.
Ja, na 4 jaar vmbo mocht ik nog wel even 2 jaar havo gaan doen op de school waar ik me doodongelukkig voelde...

Dus ja, het onderwijs moet echt eens flink op de schop!
IQ zegt vrij weinig over hoe goed je zou hebben gepresteerd op het vwo. Als je de cito toets niet zo goed hebt gemaakt, zou je ook gewoon het jaar daarna bij de onderste helft van een combinatieklas horen en op achterstand komen tov vwo'ers.

Het is voor jou misschien wel zonde, maar met het verlagen van het niveau schiet je niets op. Ik ben gewoon van het begin af aan met speels gemak door het vwo gefietst, alleen de vierde klas was even wat lastiger. Had ik dan nog drie jaar op een voor mij belachelijk laag niveau les moeten krijgen?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  dinsdag 28 januari 2020 @ 12:20:25 #62
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_191231393
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 10:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Inclusieve samenlevingen zijn een stuk beter voor jou dan pakweg USA of Brazilië.

https://www.newsweek.com/(...)fe-countries-1236618

Dat neemt al die rancune en dedain weg.
De conclusie moet volgens mij zijn dat een inclusieve samenleving niet bestaat aangezien jij de VS en Brazilië aanhaalt.
  dinsdag 28 januari 2020 @ 12:21:24 #63
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_191231405
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 09:55 schreef Brybry het volgende:
In mijn persoonlijk geval was dit echt een uitkomst geweest en voor vele laatbloeiers met mij....

Bedoel, mijn iq is gemeten op 135 en ik ben op het vmbo blijven plakken , waarom? Omdat dat mijn advies was , dat ik zonder leren en aanwezigheid goede cijfers haalde ...daar werd niet naar gekeken.
Ja, na 4 jaar vmbo mocht ik nog wel even 2 jaar havo gaan doen op de school waar ik me doodongelukkig voelde...

Dus ja, het onderwijs moet echt eens flink op de schop!
Waarom ben je dan niet meteen naar de havo of het vwo gegaan?
pi_191231501
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 12:21 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Waarom ben je dan niet meteen naar de havo of het vwo gegaan?
Geen idee, cito was 540 , dat is geloof ik tegenwoordig havo/vwo..

In mijn geval speelde er denk ik meerdere zaken;
- Autisme
- Uit een omgeving komen waar een vaste baan als bouwvakker zo ongeveer het hoogst haalbare was..

Havo/Vwo, dat was voor rijkeluiskidjes , zeker niet voor kinderen uit mijn omgeving.

En zo zijn er helaas een hoop kinderen die niet op de juiste plek zitten en vanuit huis niet gestimuleerd worden.

Mijn vmbo examen heb ik werkelijk gehaald zonder ook maar een boek open te slaan en in les was ik ook nooit te vinden..
Er was 1 leraar die wist dat ik best pienter was en die heeft echt z'n best gedaan maar de andere docenten wilden mij zsm van school af hebben...

Ja, klein trauma is het wel :o
pi_191232859
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 12:28 schreef Brybry het volgende:

[..]

Geen idee, cito was 540 , dat is geloof ik tegenwoordig havo/vwo..

In mijn geval speelde er denk ik meerdere zaken;
- Autisme
- Uit een omgeving komen waar een vaste baan als bouwvakker zo ongeveer het hoogst haalbare was..

Havo/Vwo, dat was voor rijkeluiskidjes , zeker niet voor kinderen uit mijn omgeving.

En zo zijn er helaas een hoop kinderen die niet op de juiste plek zitten en vanuit huis niet gestimuleerd worden.

Mijn vmbo examen heb ik werkelijk gehaald zonder ook maar een boek open te slaan en in les was ik ook nooit te vinden..
Er was 1 leraar die wist dat ik best pienter was en die heeft echt z'n best gedaan maar de andere docenten wilden mij zsm van school af hebben...

Ja, klein trauma is het wel :o
Je had toch ook naar het mbo kunnen gaan en via het mbo naar het hbo. Mogelijk was een beroepsopleiding wel een motivatie geweest.
pi_191233164
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 14:27 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je had toch ook naar het mbo kunnen gaan en via het mbo naar het hbo. Mogelijk was een beroepsopleiding wel een motivatie geweest.
Dat pad heb ik uiteindelijk ook bewandeld, m'n laagste cijfer op het HBO was een 7 dus erg jammer dat ik zo'n omweg heb moeten maken :(
pi_191233198
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 14:45 schreef Brybry het volgende:

[..]

Dat pad heb ik uiteindelijk ook bewandeld, m'n laagste cijfer op het HBO was een 7 dus erg jammer dat ik zo'n omweg heb moeten maken :(
Ik zie dat niet als een omweg. Een paar jaartjes langer naar school. Als je bedenkt dat je tot 68 moet werken zijn die 4 jaar te verwaarlozen.
  dinsdag 28 januari 2020 @ 14:54:31 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191233338
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.
Ik dacht altijd dat ze dat deden namens o.a. VO docenten.
[..]
De VO-Raad is de belangenbehartiger van de schoolbesturen. Die hebben niet direct een tegengesteld belang aan de docenten, maar de VO-Raad is zeker niet de spreekbuis van de leraren.
quote:
Toen ik vwo deed mocht dat na een evaluatie ook van 3 havo naar 4 VWO maar dat was echt een uitzondering en daar moest je veel voor doen.
In incidentele gevallen mag dat ook nooit een probleem zijn. Daar waar het kan is het alleen maar mooi.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_191233368
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 14:48 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik zie dat niet als een omweg. Een paar jaartjes langer naar school. Als je bedenkt dat je tot 68 moet werken zijn die 4 jaar te verwaarlozen.
Dat klopt.
Vind het alleen belachelijk dat de school destijds niet beter heeft meegedacht want m'n motivatie was op een gegeven moment niet bestaand, logisch...

En ik hoop dat dit in de toekomst beter geregeld gaat worden, nu staat op je 12e zo ongeveer je toekomst vast en dat zou niet moeten. En ja, je kunt daarna het heft in eigen hand nemen en via een omweg nog op de juiste plek belanden maar dat zou niet de norm moeten zijn..
De norm zou moeten zijn dat kinderen passend onderwijs krijgen.
pi_191233479
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 14:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De VO-Raad is de belangenbehartiger van de schoolbesturen. Die hebben niet direct een tegengesteld belang aan de docenten, maar de VO-Raad is zeker niet de spreekbuis van de leraren.
[..]

In incidentele gevallen mag dat ook nooit een probleem zijn. Daar waar het kan is het alleen maar mooi.
Ik heb meer vertrouwen in onderwijzers die in het veld dagelijks met kinderen werken.
  dinsdag 28 januari 2020 @ 15:03:39 #71
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191233483
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 14:55 schreef Brybry het volgende:
De norm zou moeten zijn dat kinderen passend onderwijs krijgen.
Dat is het ideaal.

De realiteit is dat onderwijs (in Nederland) vooral draait om efficiency. Passend onderwijs met 28 leerlingen van uiteenlopend allooi met 1 leraar ervoor is een illusie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 28 januari 2020 @ 15:09:05 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_191233568
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 15:03 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ik heb meer vertrouwen in onderwijzers die in het veld dagelijks met kinderen werken.
Ja, ik ook, al ben ik natuurlijk wel een klein beetje de WC-Eend in dit verhaal.

Maar het mondt regelmatig uit in onmogelijke situaties. Ik weet niet of je je het lerarenregister nog kan herinneren, maar dat was een variant op het medische BIG-register voor het onderwijs. In principe niets mis mee, maar onder druk van Dekker en nog wat andere politici geworden tot een of andere administratieve politieke speelbal waar maar weinig leraren nog wat mee te maken wilden hebben.
Maar wat deed Dekker nou: die richtte een Onderwijscoöperatie op, van/voor/door docenten, om dat lerarenregister op poten te zetten. De piketpaaltjes van dat hele plan waren echter zo vast in de grond gebeukt dat er voor leraren met inhoudelijke ideeën en oog voor draagvlak geen eer aan te behalen viel; alleen de echte vergadertijgers bleven over en binnen de korste keren stond die hele coöperatie meer tegenover dan naast de leraren.
Dan kun je als goedbedoelende meedenkende leerkracht dus denken "ik blijf meepraten en dan staat straks mijn handtekening onder een plan waar ik totaal niet achter sta" of "ik loop weg en dan stuwen ze straks een idioot plan in mijn mik waarbij me nog even na wordt geroepen dat ik zelf ben weggelopen van het overleg". Lekkere keuze heb je dan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 28 januari 2020 @ 19:33:56 #73
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191237512
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 12:28 schreef Brybry het volgende:

[..]

Geen idee, cito was 540 , dat is geloof ik tegenwoordig havo/vwo..

In mijn geval speelde er denk ik meerdere zaken;
- Autisme
- Uit een omgeving komen waar een vaste baan als bouwvakker zo ongeveer het hoogst haalbare was..

Havo/Vwo, dat was voor rijkeluiskidjes , zeker niet voor kinderen uit mijn omgeving.

En zo zijn er helaas een hoop kinderen die niet op de juiste plek zitten en vanuit huis niet gestimuleerd worden.

Mijn vmbo examen heb ik werkelijk gehaald zonder ook maar een boek open te slaan en in les was ik ook nooit te vinden..
Er was 1 leraar die wist dat ik best pienter was en die heeft echt z'n best gedaan maar de andere docenten wilden mij zsm van school af hebben...

Ja, klein trauma is het wel :o
Dan is er een probleem met de basisschool. 540 zou nooit op een vmbo terecht moeten komen, dat klopt gewoon niet. Er bestaan gewoon combinatie brugklassen om personen zoals jij op te vangen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_191238167
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 15:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, ik ook, al ben ik natuurlijk wel een klein beetje de WC-Eend in dit verhaal.

Maar het mondt regelmatig uit in onmogelijke situaties. Ik weet niet of je je het lerarenregister nog kan herinneren, maar dat was een variant op het medische BIG-register voor het onderwijs. In principe niets mis mee, maar onder druk van Dekker en nog wat andere politici geworden tot een of andere administratieve politieke speelbal waar maar weinig leraren nog wat mee te maken wilden hebben.
Maar wat deed Dekker nou: die richtte een Onderwijscoöperatie op, van/voor/door docenten, om dat lerarenregister op poten te zetten. De piketpaaltjes van dat hele plan waren echter zo vast in de grond gebeukt dat er voor leraren met inhoudelijke ideeën en oog voor draagvlak geen eer aan te behalen viel; alleen de echte vergadertijgers bleven over en binnen de korste keren stond die hele coöperatie meer tegenover dan naast de leraren.
Dan kun je als goedbedoelende meedenkende leerkracht dus denken "ik blijf meepraten en dan staat straks mijn handtekening onder een plan waar ik totaal niet achter sta" of "ik loop weg en dan stuwen ze straks een idioot plan in mijn mik waarbij me nog even na wordt geroepen dat ik zelf ben weggelopen van het overleg". Lekkere keuze heb je dan.
Ingrijpend verhaal dat zeer bekend klinkt.
  donderdag 30 januari 2020 @ 04:08:54 #75
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191258550
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 09:48 schreef Nattekat het volgende:
Je discussieert met iemand die nota bene in het onderwijs werkt.
Bij mensen die al lang hetzelfde werk doen, zie je meestal een bepaalde starheid optreden. 'Is het anders? Dan hoef ik het niet'.

Ze beroept zich op 'aanwijsbare nadelen', maar die zijn helemaal niet aanwijsbaar, want ze zijn alleen gebaseerd op haar persoonlijke beleving.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191259696
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 09:55 schreef Brybry het volgende:
In mijn persoonlijk geval was dit echt een uitkomst geweest en voor vele laatbloeiers met mij....

Bedoel, mijn iq is gemeten op 135 en ik ben op het vmbo blijven plakken , waarom? Omdat dat mijn advies was , dat ik zonder leren en aanwezigheid goede cijfers haalde ...daar werd niet naar gekeken.
Ja, na 4 jaar vmbo mocht ik nog wel even 2 jaar havo gaan doen op de school waar ik me doodongelukkig voelde...

Dus ja, het onderwijs moet echt eens flink op de schop!
Omdat jij deze ervaring hebt, moet het onderwijs flink op de schop? Heb je enig idee hoe pijnlijk jij het hele probleem van proefballonnetjes aan onderwijsvernieuwingen blootlegt? :D

En geloof mij maar: het verhaal van de leerling is vrijwel altijd maar 1 kant van het verhaal. Wat er achter de schermen voor leerlingen gebeurt blijft vaak achterwege in dit soort verhalen.
-
pi_191259718
Laatbloeier kunnen toch alsnog opstromen? Waarom kijken ze dan niet nog es naar dat systeem?

En waar is de rol van de ouders hierin?

Ik heb echt geen zin om in zo'n diverse klas te moeten lesgeven. Vind de verschillen in 1 vwo klas soms al lastig. :P

En dat kinderen veel stress ervaren: dat is ook omdat school voor veel leerlingen bijzaak is en iedereen maar hoogopgeleid moet zijn.
-
pi_191260319
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2020 21:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een van de nadelen van vroege selectie is de foutgevoeligheid. Die is herstelbaar door, zoals betoogd, een goede doorstroom te garanderen. Een van de voordelen is dat je vrij vroeg je leerlingen op maat kan bedienen. Ik spreek (nogmaals) uit persoonlijke ervaring, maar de voordelen daarvan voor de leerlingen aan de randen van het spectrum wegen niet op tegen het nadeel.
Ik ben nog steeds benieuwd hoe groot die randen zijn. Daar heb ik eigenlijk nergens wat zinnigs over gelezen.

quote:
In de onderbouw, laten we zeggen tot klas 3, een niveau opstromen is inhoudelijk eigenlijk nauwelijks een probleem. Daarna is opstromen lastig, maar zou stapelen weer geen problemen op moeten leveren. Misschien voor een enkel vak, maar dat is als school op te lossen en dat is ook gewoon je werk.
Maar waarom zou je 'wachten' tot het einde om een dergelijk oordeel te vellen? Bovendien denk ik dat je nu wat lichtzinnig denkt over het wegwerken van kennisdeficiënties. Er is niet voor niets een verschil tussen de niveaus en het vereist doorgaans heel veel extra inspanning vanuit de leerling. Vandaar dat scholen vaak alleen maar de beste leerlingen kiezen om door te stromen. Die hebben in ieder geval kans van slagen. Dat er financiële prikkels zijn die hier ook een rol in spelen zal ik ook zeker erkennen, maar tegelijkertijd lijkt het me ook geen nut hebben om iedereen die dat wil het te laten proberen.

quote:
In de huidige situatie hebben we scholen die kiezen voor enkelvoudige, dubbele of spectrumbrede brugklassen. Dat mag, dat noemen we vrijheid van onderwijs. Een opgelegde gemengde onderbouw van drie jaar met daarna pas een definitieve selectie is dat niet, maar levert naast de door o.a. Klopkoek en anderen aangedragen voordelen ook grote nadelen op voor groepen leerlingen en voor docenten.
Ik snap het differentiatieargument niet zo. Het kon op de basisschool ook, dus waarom zou het op de middelbare school opeens zo'n groot probleem zijn? En veel andere landen lukt het ook prima.

Daarbij vind ik de discussie of het opgelegd moet worden een andere dan de vraag of een brede brugklas voordelig kan werken. Of het werkt vereist andere argumenten dan de vraag of deze opgelegd moet worden (je noemt zelf al vrijheid van onderwijs). Evenals de discussie of drie jaar het juiste aantal is (waarom is één of twee jaar niet voldoende?).
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191260454
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 19:33 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dan is er een probleem met de basisschool. 540 zou nooit op een vmbo terecht moeten komen, dat klopt gewoon niet. Er bestaan gewoon combinatie brugklassen om personen zoals jij op te vangen.
Het probleem is dat deze verhalen niet op zichzelf staan en er tig van dergelijke verhalen zijn (hoewel er bij mijn weten geen onderzoek is naar hoe groot deze groep is). Er is niet voor niets een cito-toets gekomen; om de bias in de docentadviezen 'op te vangen'. Inmiddels is echter duidelijk dat ook deze cito-toets een beperkte voorspellende weergave heeft.

En het grotere probleem is dat deze over-/onderschatting van deze twee adviezen(!) structureel in het nadeel is van bepaalde groepen in de samenleving.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191260535
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 12:14 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Had ik dan nog drie jaar op een voor mij belachelijk laag niveau les moeten krijgen?
Dat hangt er vanaf wat voor soort brugklas er komt. In deze discussie lopen ook weer veel begrippen door elkaar:
quote:
Brugklassen verschillen van elkaar wat betreft ‘breedte’. In de literatuur wordt ook wel gesproken over
verschillende maten van heterogeniteit. Er bestaan categoriale brugklassen met één schooltype,
bijvoorbeeld vmbo-tl of gymnasium. Dit is de ‘smalste’ of ‘homogene’ variant. Verder zijn er
‘dakpanklassen’, waar twee schooltypen zijn gecombineerd, bijvoorbeeld vmbo-tl/havo of havo/vwo.
Ook de breedst denkbare variant, met schooltypen van vmbo-bb tot en met vwo komt voor.
Daartussenin bestaan allerlei combinaties, bijvoorbeeld brugklassen met de vier leerwegen van het
vmbo of brugklassen vmbo-tl/havo/vwo.
https://www.nro.nl/kennis(...)effectieve-selectie/
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport donderdag 30 januari 2020 @ 10:45:17 #81
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191260788
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 10:20 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf wat voor soort brugklas er komt. In deze discussie lopen ook weer veel begrippen door elkaar:
[..]

https://www.nro.nl/kennis(...)effectieve-selectie/
Je kan niet de laatbloeiers alle tijd van de wereld geven terwijl iedereen die wel meteen vwo aan kan op dat niveau les krijgt. Er is geen enkele manier om het huidige systeem op dat gebied te verbeteren. Mijn school had alle soorten combinatieklassen, maar zelfs dan kan je niet zomaar van de onderste niveaus naar het vwo.

En het jaar erop kreeg je les op het niveau waar je hoorde.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_191260888
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 10:45 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Je kan niet de laatbloeiers alle tijd van de wereld geven terwijl iedereen die wel meteen vwo aan kan op dat niveau les krijgt.
Niemand heeft het over "alle tijd van de wereld". Het zou helpen als je kijkt naar wat er daadwerkelijk voorgesteld wordt en het niet direct in het extreme trekt.

quote:
Er is geen enkele manier om het huidige systeem op dat gebied te verbeteren.
Zelfs de grootste voorstander van dit systeem zal de stelling niet aandurven dat dit het beste systeem is dat er is.

quote:
maar zelfs dan kan je niet zomaar van de onderste niveaus naar het vwo.
Dit beoogt ook niemand...
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport donderdag 30 januari 2020 @ 10:54:42 #83
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191260923
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 10:52 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Niemand heeft het over "alle tijd van de wereld". Het zou helpen als je kijkt naar wat er daadwerkelijk voorgesteld wordt en het niet direct in het extreme trekt.
[..]

Zelfs de grootste voorstander van dit systeem zal de stelling niet aandurven dat dit het beste systeem is dat er is.
[..]

Dit beoogt ook niemand...
Dus je wil enerzijds dat iedereen pas na x jaar naar het niveau gaat waar ze horen, maar anderzijds beoogt niemand dat je na het brugklasjaar laatbloeiers gewoon nog naar het vwo moet kunnen verhuizen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_191260980
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 10:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dus je wil enerzijds dat iedereen pas na x jaar naar het niveau gaat waar ze horen, maar anderzijds beoogt niemand dat je na het brugklasjaar laatbloeiers gewoon nog naar het vwo moet kunnen verhuizen.
Je zult maar op een niveau moeten zitten en type onderwijs waar je helemaal geen trek in hebt ook al zou je het met inzet kunnen halen. En leerlingen die een vwo geschikt vinden en zich inzetten moeten het doen met luie leerlingen die daar totaal geen zin in hebben.

Het is al vaker aangehaald. Maak stapelen stukken eenvoudiger.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 30 januari 2020 @ 11:06:53 #85
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191261067
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 10:59 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je zult maar op een niveau moeten zitten en type onderwijs waar je helemaal geen trek in hebt ook al zou je het met inzet kunnen halen. En leerlingen die een vwo geschikt vinden en zich inzetten moeten het doen met luie leerlingen die daar totaal geen zin in hebben.

Het is al vaker aangehaald. Maak stapelen stukken eenvoudiger.
Ik wist oprecht niet eens dat stapelen zo lastig werd gemaakt. Dat slaat ook echt nergens op.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_191261246
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 11:06 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Ik wist oprecht niet eens dat stapelen zo lastig werd gemaakt. Dat slaat ook echt nergens op.
Het schijnt moeilijker te gaan als het onderwijs dat ik genoten heb in de jaren 70. Toen was stapelen de normaalste zaak van de wereld.

En toen had je ook een brugklas. Maar naar 1 trimester was vaak al wel duidelijk welk niveau het uiteindelijk werd.
pi_191264138
Overigens zeg ik niet dat het onderwijs vroeger beter was. Het was anders omdat de maatschappij totaal anders was. Het onderwijs was grotendeels afgestemd op beroepsonderwijs en wel zodanig dat je klaargestoomd werd om een vak te kunnen uitvoeren. Het was minder interessant om iets te weten van Robespierre etc. Dat moest je uiteindelijk maar zelf uitzoeken. Nu door de globalisatie is algemene ontwikkeling veel belangrijker geworden.

Van een techneut in de jaren 70 werd verwacht dat hij technisch op zijn vakgebied zeer vaardig werd. Veel diepgang dus. Men vond het niet zo belangrijk of iets met dt geschreven moest worden. Daar hadden techneuten de projectadministratie voor. Meiden met opleiding meao of schoevers.

Nederland is nu meer een land geworden van dienstverlening en polderen.

Zo ervaar ik het. Daarom dat mijn hts diploma nu op dit moment waardeloos is. Ja op mijn vakgebied word van mij verwacht dat ik er meer van weet dan een ander die deze opleiding niet heeft genoten.

Daarom ook dat ik zeer veel waarde hecht aan de mening van onderwijzers. En als het om het bakken van brood gaat hecht ik veel meer waarde aan de mening van de bakker.

En dan is er een verschil in techneuten. Helaas zijn daar geen onderzoeken van maar vreemd genoeg zijn techneuten die via een havo of vwo doorstromen naar het hbo of technische hoge school vaker leiders en techneuten die via lts,lts,hts zijn doorgestroomd vakidioten en geen leiders. Uiteraard uitzonderingen heb je altijd. Maar dat viel mij erg op toen in bij een zeer groot ing. bureau werkte in Amsterdam.
pi_191265437
Ik hoor steeds weer dat stapelen lastiger is dan vroeger. Maar wat bedoelt men daar precies mee? Welke maatregel(en) hebben dit precies lastiger gemaakt? Komt dat door regels vanuit de overheid? Of zijn het de scholen die extra eisen stellen?

Overigens vind ik het stellen van extra eisen helemaal niet zo’n raar idee. Stapelen is vooral bedoeld voor mensen die duidelijk verkeerd zitten qua niveau. Niet voor iedereen die met de hakken over de sloot over is. Dus mag er best een schifting gemaakt worden. Als je echt onder je niveau zit, zullen die extra eisen ook geen probleem zijn.

Toen ik van de MAVO naar de HAVO wilde, moest ik alle eindexamenvakken op D niveau doen. Was een makkie. En dat terwijl ik toendertijd het schoolvoorbeeld van een luie, ongemotiveerde leerling was.

Als er tegenwoordig echt onredelijke eisen gesteld worden (alle cijfers minimaal een 9) dan is het een ander verhaal natuurlijk.
pi_191265679
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2020 14:27 schreef Cherni het volgende:
Overigens zeg ik niet dat het onderwijs vroeger beter was. Het was anders omdat de maatschappij totaal anders was. Het onderwijs was grotendeels afgestemd op beroepsonderwijs en wel zodanig dat je klaargestoomd werd om een vak te kunnen uitvoeren. Het was minder interessant om iets te weten van Robespierre etc. Dat moest je uiteindelijk maar zelf uitzoeken. Nu door de globalisatie is algemene ontwikkeling veel belangrijker geworden.

Van een techneut in de jaren 70 werd verwacht dat hij technisch op zijn vakgebied zeer vaardig werd. Veel diepgang dus. Men vond het niet zo belangrijk of iets met dt geschreven moest worden. Daar hadden techneuten de projectadministratie voor. Meiden met opleiding meao of schoevers.

Nederland is nu meer een land geworden van dienstverlening en polderen.

Zo ervaar ik het. Daarom dat mijn hts diploma nu op dit moment waardeloos is. Ja op mijn vakgebied word van mij verwacht dat ik er meer van weet dan een ander die deze opleiding niet heeft genoten.

Daarom ook dat ik zeer veel waarde hecht aan de mening van onderwijzers. En als het om het bakken van brood gaat hecht ik veel meer waarde aan de mening van de bakker.

En dan is er een verschil in techneuten. Helaas zijn daar geen onderzoeken van maar vreemd genoeg zijn techneuten die via een havo of vwo doorstromen naar het hbo of technische hoge school vaker leiders en techneuten die via lts,lts,hts zijn doorgestroomd vakidioten en geen leiders. Uiteraard uitzonderingen heb je altijd. Maar dat viel mij erg op toen in bij een zeer groot ing. bureau werkte in Amsterdam.
Soms laten ze ons los, en mag ik naar een conferentie. Meestal in een Europese hoofdstad.

De laatste keer heb ik als uitje het Prado (museum, Madrid) bezocht bij een conferentie.
Mijn ouders vonden algemene ontwikkeling belangrijk, maar hun kijk op de wereld was relatief beperkt, dus van huis uit kregen we niet gigantisch veel cultuur mee. Ging vaak naar alternatieve concerten. Op school had ik een leraar Nederlands, een held. Heb ik veel van opgestoken. Maar voor de rest was het wis/natuurkunde/scheikunde/biologie/talen. Praktisch materiaal.

Terug naar het Prado. Het mag gek klinken, maar ik heb er bijna met tranen rond gelopen. Waarom heb ik zo weinig van dat alles op school meegekregen? Tellen wij niet mee? Zijn we als technici echt alleen als voetvolk voor Philips/DAF/ASML opgeleid?

Ik snap dat er een eigen verantwoordelijkheid is, jezelf verdiepen in de wereld, maar ergens vind ik het gebrek aan algemene ontwikkeling stuitend. Crimineel.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_191266028
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2020 16:22 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Soms laten ze ons los, en mag ik naar een conferentie. Meestal in een Europese hoofdstad.

De laatste keer heb ik als uitje het Prado (museum, Madrid) bezocht bij een conferentie.
Mijn ouders vonden algemene ontwikkeling belangrijk, maar hun kijk op de wereld was relatief beperkt, dus van huis uit kregen we niet gigantisch veel cultuur mee. Ging vaak naar alternatieve concerten. Op school had ik een leraar Nederlands, een held. Heb ik veel van opgestoken. Maar voor de rest was het wis/natuurkunde/scheikunde/biologie/talen. Praktisch materiaal.

Terug naar het Prado. Het mag gek klinken, maar ik heb er bijna met tranen rond gelopen. Waarom heb ik zo weinig van dat alles op school meegekregen? Tellen wij niet mee? Zijn we als technici echt alleen als voetvolk voor Philips/DAF/ASML opgeleid?

Ik snap dat er een eigen verantwoordelijkheid is, jezelf verdiepen in de wereld, maar ergens vind ik het gebrek aan algemene ontwikkeling stuitend. Crimineel.
Klinkt wel bekend. Daarom ook dat ik het niet eens ben dat vroeger het onderwijs beter was. Het stapelen was beter. Althans dat lees ik aan de hand van de uitleg van Janneke.
Nu was het in mijn geval wel wat anders. Maar het is wel zo dat ik nu veel meer interesse heb in algemene zaken. Dat was in mijn jeugd totaal niet het geval.

Het is niet anders. Mijn schrijfstijl laat ook te wensen over. Mede door het type onderwijs als ook luiheid om daar echt energie in te steken.

Daarom is stapelen ook zo belangrijk. Niet ieder 12 jarig kind zal enthousiast zijn om veel stof op te nemen. Maar zodra ze ouder worden vind er wel een omslag plaats.
  vrijdag 31 januari 2020 @ 19:28:22 #91
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_191283191
Wat ik al zei, het geboortemaand effect moet niet onderschat worden.

"Er is weer discussie over de vraag wanneer we kinderen in Nederland naar de middelbare school sturen en dus op een bepaald niveau indelen. Ik schreef eerder over het geboortemaandeffect in het onderwijs – wat met een later schooladvies vermoedelijk zal afnemen. Socioloog Thijs Bol legt in dit filmpje uit waarom een later advies een goed idee is. Frank Tieskens van GeenStijl zit ook goed in de materie."

https://decorrespondent.n(...)61675916850-f97f15be
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_191308029
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 10:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dus je wil enerzijds dat iedereen pas na x jaar naar het niveau gaat waar ze horen, maar anderzijds beoogt niemand dat je na het brugklasjaar laatbloeiers gewoon nog naar het vwo moet kunnen verhuizen.
Nogmaals, lees nou eens een keer wat er staat... niemand heeft het over van het onderste niveau naar vwo.

En ik snap echt het argument "waar ze horen" niet. Men doet nu alsof het afkappunt van 12 jaar een soort gouden regel is die wetenschappelijk bepaald is. Die is ooit relatief arbitrair bepaald. Je hoeft alleen maar naar omringende landen te kijken om te zien dat deze grens op geen enkele manier noodzakelijk hier moet liggen.

Mijn onderwijsfilosofiedocent zei altijd: wat ought to be the case is not the same as what is the case.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191308059
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 19:28 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ik al zei, het geboortemaand effect moet niet onderschat worden.

"Er is weer discussie over de vraag wanneer we kinderen in Nederland naar de middelbare school sturen en dus op een bepaald niveau indelen. Ik schreef eerder over het geboortemaandeffect in het onderwijs – wat met een later schooladvies vermoedelijk zal afnemen. Socioloog Thijs Bol legt in dit filmpje uit waarom een later advies een goed idee is. Frank Tieskens van GeenStijl zit ook goed in de materie."

https://decorrespondent.n(...)61675916850-f97f15be
Al in de jaren '70 promoveerde Doornbos op dit onderwerp:
Doornbos, K. (1971). Geboortemaand en schoolsucces : een onderwijskundig onderzoek naar de samenhang tussen de leeftijdpositie binnen de jaargroep en het schoolsucces van leerlingen in het basis-, voortgezet en buitengewoon onderwijs. Groningen: Wolters-Noordhoff.

edit: waarschijnlijk wilde je linken naar dit artikel: https://decorrespondent.n(...)44878541545-023b81cb

Zie ook o.a.

Mühlenweg, A. M., & Puhani, P. A. (2010). The Evolution of the School-Entry Age Effect in a School Tracking System. The Journal of Human Resources, 45(2), 407-438.

De Fraine, B. (1997). Geboortemaand en schoolloopbaan. Literatuurstudie en verkennend onderzoek. Katholieke Universiteit Leuven, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport zondag 2 februari 2020 @ 14:08:03 #94
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_191308081
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 14:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Nogmaals, lees nou eens een keer wat er staat... niemand heeft het over van het onderste niveau naar vwo.

En ik snap echt het argument "waar ze horen" niet. Men doet nu alsof het afkappunt van 12 jaar een soort gouden regel is die wetenschappelijk bepaald is. Die is ooit relatief arbitrair bepaald. Je hoeft alleen maar naar omringende landen te kijken om te zien dat deze grens op geen enkele manier noodzakelijk hier moet liggen.

Mijn onderwijsfilosofiedocent zei altijd: wat ought to be the case is not the same as what is the case.
Dus hoe wil je dat moment op pakweg 16 jaar leggen zonder daarvoor alles op een hoop te gooien? Die splitsing moet een keer gebeuren.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_191308240
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 16:07 schreef Jake_Skywalker het volgende:
Ik hoor steeds weer dat stapelen lastiger is dan vroeger. Maar wat bedoelt men daar precies mee? Welke maatregel(en) hebben dit precies lastiger gemaakt? Komt dat door regels vanuit de overheid? Of zijn het de scholen die extra eisen stellen?
Het antwoord is: al het voorgaande.

Scholen nemen minder risico (een twijfelgeval kun je vanuit slagingspercentages/-cijfers beter een niveau lager stoppen), omdat ze zowel vanuit de overheid als vanuit de 'markt' (lees: ouders en toekomstige leerlingen die op vergelijkingssites kijken naar slagingspercentages/-cijfers) afgerekend worden op deze parameters. De hoeveelheid geslaagden wordt geïnterpreteerd als een KPI (en ik gebruik dergelijk bedrijfsjargon bewust) die de kwaliteit van school tracht te kwantificeren. Onzin natuurlijk.

Maar goed, we leven nou eenmaal in een dergelijke maatschappij. Wie een nieuw restaurant opzoekt, kijkt ook naar de reviews op Google. Sinds de jaren '80 is het vergelijkend onderzoek in een stroomversnelling terechtgekomen. Zowel op internationaal als regionaal niveau is er steeds meer getracht een onderwijsmarkt te creëren en hebben scholen steeds meer marktgedrag vertoond (logisch, want ze worden er (in)direct op afgerekend).

Vandaar ook dat iedere vergelijking met decennia geleden wat mij betreft mank gaat. De tijdperken zijn simpelweg niet vergelijkbaar. Bovendien kon men in de jaren '70 nog rustig in de vooronderstelling leven dat het Nederlandse kwaliteit een van de beste ter wereld was. Ik ga niet het tegendeel beweren, maar gezien de zeer beperkte hoeveelheid vergelijkend onderzoek is zo'n claim nauwelijks te falsifiëren. Bovendien is er een verschil tussen of er geen probleem gemaakt werd, óf dat er daadwerkelijk geen probleem was.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191308258
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 14:08 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dus hoe wil je dat moment op pakweg 16 jaar leggen zonder daarvoor alles op een hoop te gooien? Die splitsing moet een keer gebeuren.
Maar het doel is niet om mensen van het onderste niveau naar het vwo te halen...

Ondanks dat een klein aantal wellicht dit pad zal bewandelen, gaat het doorgaans om kleinere stappen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191308277
https://didactiefonline.nl/artikel/middenschool-populair

quote:
'Middenschool' populair
Tekst Masja Lebouille Gepubliceerd op 30-01-2020 Gewijzigd op 30-01-2020
De eerste indruk van 10-14 Onderwijs is positief, blijkt uit onderzoek. Het overstapmoment naar de middelbare school is flexibel en kinderen werken op hun eigen niveau. Maar er zijn ook structurele problemen, zoals de verschillende bevoegdheden van leraren. Een regiegroep kijkt naar mogelijke oplossingen.
Interessante ontwikkeling.

[ Bericht 0% gewijzigd door DireStraits7 op 02-02-2020 14:38:30 ]
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_191308417
Ik vraag me overigens af hoeveel mensen daadwerkelijk het manifest gelezen hebben, zie bv. hier: https://www.vo-raad.nl/ni(...)-onderhoud-onderwijs

quote:
Leerlingen kiezen, later dan nu het geval is, rond de leeftijd van
15 jaar, voor een beroepsgerichte stroom of een academische
stroom. Dit doorstroommoment ligt niet vast: leerlingen
stromen door wanneer ze daar aan toe zijn.
Ook na deze keuze
kunnen zij binnen de kwalificerende fase leergebieden of
vakken volgen en afsluiten op verschillende niveaus.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  zondag 2 februari 2020 @ 15:06:07 #99
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_191308995
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 14:08 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Dus hoe wil je dat moment op pakweg 16 jaar leggen zonder daarvoor alles op een hoop te gooien? Die splitsing moet een keer gebeuren.
Het gaat niet om het moment van splitsen, al na de kleuterjaren kun je grofweg zien wie de slimme leerlingen zijn en kun je ze in aparte klassen zetten. Het probleem is enerzijds dat er langzame leerlingen zijn die pas later tot bloei komen, die splits je dus later, maar anderzijds zijn er ook de zeikerds die ervan overtuigd zijn dat hun kind veel slimmer is en op het verkeerde niveau zit.
https://www.bol.com/nl/f/havo-is-geen-optie/9200000015494027/
Die laatste groep wil dat de kinderen langer bij elkaar blijven ondanks verschillende niveaus want dan valt het niet zo op dat hun kind minder slim is.
pi_191309023
doe maar niet, zit je nog langer met al dat import volk met iq <70 in de klas. Beter is om eerder te selecteren. Als een kind 8 is kun je al zien of die intelligenter is dan klasgenoten en dan dien je al te scheiden. Ze hoeven dan nog geen toekomst keuzes te maken welke vakken ze willen, dat kan prima met 15. Maar domme en slimme kinderen moet je gewoon scheiden. De slimme gaan zich vervelen en de domme komen niet mee. Wat veroorzaakt dit, juist dat beide groepen rotzooi gaan trappen en elkaar mee omlaag trekken.

Maarja deugdheid wil dat niet, dus dan maar zo en iedereen de dupe laten zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')