Vrije scholen passen dit al jaren met succes toe. En nog wel meer middelbare scholen, sowieso een tweejarige ‘brugklas’ is hier buiten Maastricht vrij standaard. Maar niet over het hele spectrum, alleen mavo-havo-vwo.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
Maar goed, voer het maar in. Blijkt het over tien jaar een ontiegelijke teringzooi te zijn en geven we mooi al die incapabele docenten de schuld. Met hun twintig weken vakantie per jaar.
Lijkt mij inderdaad geen pretje als je voor een klas moet staan en het verschil in niveau te groot is. Dan kun je toch nauwelijks goed les geven. Bovendien raken leerlingen gefrustreerd.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De nadelen voor leraren lijken me, zeker als je het proces van verandering beschouwt en niet alleen maar de uiteindelijke situatie, evident.
En de nadelen voor leerlingen heb ik al vaker benoemd. Ik schijn alles hier vier keer te moeten herhalen, maar voor de zwakkere leerlingen levert het alleen maar extra frustratie op dat ze nog steeds niet mee kunnen en de laagste cijfers halen en voor de sterkere leerlingen idem omdat ze opgehouden worden, extra werk (meer van hetzelfde) moeten doen als ze hun taak af hebben en er in het algemeen gewoon minder aandacht voor je is omdat er een grens zit aan het differentiërend vermogen van de gemiddelde docent.
En ik zal er voor de volledigheid nog maar eens aan toevoegen dat dit mijn mening en ervaring is. Niet alles is immers meetbaar in een Excelsheet.
Ik sluit me als docent aan bij Janneke, en ik denk dat als je het aan alle docenten zou vragen dat de ruime meerderheid er zo over denkt.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Toch klinkt het heel erg als anecdotisch 'bewijs'. Jij ervaart het op een bepaalde manier en dus is het de waarheid.
Jij hoeft voor mij niet te bepalen wat ik wel en niet moet vinden. Als ik kan kiezen voor de inclusieve samenleving die links mij door de strot probeert te rammen of segregatie kies ik voor dat laatste.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er is van alles mis mee. Het neemt een gevoel van onveiligheid niet weg en versterkt het alleen maar. Ook voor jou is het geen optimale situatie. Ook de rijken in Brazilië zijn slechter af (en minder gelukkig) dan de rijken in vrijwel elk westers land.
Jij projecteert je eigen idealen op een vakgebied waar je verder vrij weinig van af weet, zeker als je oud genoeg bent om het huidige systeem nooit mee te hebben gemaakt. Je discussieert met iemand die nota bene in het onderwijs werkt.quote:Op maandag 27 januari 2020 22:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Toch klinkt het heel erg als anecdotisch 'bewijs'. Jij ervaart het op een bepaalde manier en dus is het de waarheid.
Overigens gaf de leerkracht van mijn dochter vorige week aan dat hij totaal geen moeite heeft met differentieren. Is weer een andere waarheid
Inclusieve samenlevingen zijn een stuk beter voor jou dan pakweg USA of Brazilië.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 08:57 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Jij hoeft voor mij niet te bepalen wat ik wel en niet moet vinden. Als ik kan kiezen voor de inclusieve samenleving die links mij door de strot probeert te rammen of segregatie kies ik voor dat laatste.
Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.quote:Op zondag 26 januari 2020 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Column van een leraar Nederlands, over waarom later selecteren wellicht een goed idee is en waarom het absoluut geen goed idee is om het daar nu over te hebben:
[..]
https://www.vmbodocent.nl(...)s-voor-ons-onderwijs
Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.quote:Op zondag 26 januari 2020 21:27 schreef Janneke141 het volgende:
Column van een leraar Nederlands, over waarom later selecteren wellicht een goed idee is en waarom het absoluut geen goed idee is om het daar nu over te hebben:
[..]
https://www.vmbodocent.nl(...)s-voor-ons-onderwijs
Toen ik vwo deed mocht dat na een evaluatie ook van 3 havo naar 4 VWO maar dat was echt een uitzondering en daar moest je veel voor doen.quote:Op maandag 27 januari 2020 15:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In de bovenbouw opstromen doe je na je diploma. Kost je een jaartje extra, maar dat is echt geen probleem als je bedenkt dat je toch nog tot je 70e mag werken.
Van hun site:quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.
Ik dacht altijd dat ze dat deden namens o.a. VO docenten.
IQ zegt vrij weinig over hoe goed je zou hebben gepresteerd op het vwo. Als je de cito toets niet zo goed hebt gemaakt, zou je ook gewoon het jaar daarna bij de onderste helft van een combinatieklas horen en op achterstand komen tov vwo'ers.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 09:55 schreef Brybry het volgende:
In mijn persoonlijk geval was dit echt een uitkomst geweest en voor vele laatbloeiers met mij....
Bedoel, mijn iq is gemeten op 135 en ik ben op het vmbo blijven plakken , waarom? Omdat dat mijn advies was , dat ik zonder leren en aanwezigheid goede cijfers haalde ...daar werd niet naar gekeken.
Ja, na 4 jaar vmbo mocht ik nog wel even 2 jaar havo gaan doen op de school waar ik me doodongelukkig voelde...
Dus ja, het onderwijs moet echt eens flink op de schop!
De conclusie moet volgens mij zijn dat een inclusieve samenleving niet bestaat aangezien jij de VS en Brazilië aanhaalt.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 10:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Inclusieve samenlevingen zijn een stuk beter voor jou dan pakweg USA of Brazilië.
https://www.newsweek.com/(...)fe-countries-1236618
Dat neemt al die rancune en dedain weg.
Waarom ben je dan niet meteen naar de havo of het vwo gegaan?quote:Op dinsdag 28 januari 2020 09:55 schreef Brybry het volgende:
In mijn persoonlijk geval was dit echt een uitkomst geweest en voor vele laatbloeiers met mij....
Bedoel, mijn iq is gemeten op 135 en ik ben op het vmbo blijven plakken , waarom? Omdat dat mijn advies was , dat ik zonder leren en aanwezigheid goede cijfers haalde ...daar werd niet naar gekeken.
Ja, na 4 jaar vmbo mocht ik nog wel even 2 jaar havo gaan doen op de school waar ik me doodongelukkig voelde...
Dus ja, het onderwijs moet echt eens flink op de schop!
Geen idee, cito was 540 , dat is geloof ik tegenwoordig havo/vwo..quote:Op dinsdag 28 januari 2020 12:21 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Waarom ben je dan niet meteen naar de havo of het vwo gegaan?
Je had toch ook naar het mbo kunnen gaan en via het mbo naar het hbo. Mogelijk was een beroepsopleiding wel een motivatie geweest.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 12:28 schreef Brybry het volgende:
[..]
Geen idee, cito was 540 , dat is geloof ik tegenwoordig havo/vwo..
In mijn geval speelde er denk ik meerdere zaken;
- Autisme
- Uit een omgeving komen waar een vaste baan als bouwvakker zo ongeveer het hoogst haalbare was..
Havo/Vwo, dat was voor rijkeluiskidjes , zeker niet voor kinderen uit mijn omgeving.
En zo zijn er helaas een hoop kinderen die niet op de juiste plek zitten en vanuit huis niet gestimuleerd worden.
Mijn vmbo examen heb ik werkelijk gehaald zonder ook maar een boek open te slaan en in les was ik ook nooit te vinden..
Er was 1 leraar die wist dat ik best pienter was en die heeft echt z'n best gedaan maar de andere docenten wilden mij zsm van school af hebben...
Ja, klein trauma is het wel
Dat pad heb ik uiteindelijk ook bewandeld, m'n laagste cijfer op het HBO was een 7 dus erg jammer dat ik zo'n omweg heb moeten makenquote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:27 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je had toch ook naar het mbo kunnen gaan en via het mbo naar het hbo. Mogelijk was een beroepsopleiding wel een motivatie geweest.
Ik zie dat niet als een omweg. Een paar jaartjes langer naar school. Als je bedenkt dat je tot 68 moet werken zijn die 4 jaar te verwaarlozen.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:45 schreef Brybry het volgende:
[..]
Dat pad heb ik uiteindelijk ook bewandeld, m'n laagste cijfer op het HBO was een 7 dus erg jammer dat ik zo'n omweg heb moeten maken
De VO-Raad is de belangenbehartiger van de schoolbesturen. Die hebben niet direct een tegengesteld belang aan de docenten, maar de VO-Raad is zeker niet de spreekbuis van de leraren.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Even voor mijn beeldvorming voor wie spreekt de VO-raad nu.
Ik dacht altijd dat ze dat deden namens o.a. VO docenten.
[..]
In incidentele gevallen mag dat ook nooit een probleem zijn. Daar waar het kan is het alleen maar mooi.quote:Toen ik vwo deed mocht dat na een evaluatie ook van 3 havo naar 4 VWO maar dat was echt een uitzondering en daar moest je veel voor doen.
Dat klopt.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:48 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als een omweg. Een paar jaartjes langer naar school. Als je bedenkt dat je tot 68 moet werken zijn die 4 jaar te verwaarlozen.
Ik heb meer vertrouwen in onderwijzers die in het veld dagelijks met kinderen werken.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De VO-Raad is de belangenbehartiger van de schoolbesturen. Die hebben niet direct een tegengesteld belang aan de docenten, maar de VO-Raad is zeker niet de spreekbuis van de leraren.
[..]
In incidentele gevallen mag dat ook nooit een probleem zijn. Daar waar het kan is het alleen maar mooi.
Dat is het ideaal.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 14:55 schreef Brybry het volgende:
De norm zou moeten zijn dat kinderen passend onderwijs krijgen.
Ja, ik ook, al ben ik natuurlijk wel een klein beetje de WC-Eend in dit verhaal.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 15:03 schreef Cherni het volgende:
[..]
Ik heb meer vertrouwen in onderwijzers die in het veld dagelijks met kinderen werken.
Dan is er een probleem met de basisschool. 540 zou nooit op een vmbo terecht moeten komen, dat klopt gewoon niet. Er bestaan gewoon combinatie brugklassen om personen zoals jij op te vangen.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 12:28 schreef Brybry het volgende:
[..]
Geen idee, cito was 540 , dat is geloof ik tegenwoordig havo/vwo..
In mijn geval speelde er denk ik meerdere zaken;
- Autisme
- Uit een omgeving komen waar een vaste baan als bouwvakker zo ongeveer het hoogst haalbare was..
Havo/Vwo, dat was voor rijkeluiskidjes , zeker niet voor kinderen uit mijn omgeving.
En zo zijn er helaas een hoop kinderen die niet op de juiste plek zitten en vanuit huis niet gestimuleerd worden.
Mijn vmbo examen heb ik werkelijk gehaald zonder ook maar een boek open te slaan en in les was ik ook nooit te vinden..
Er was 1 leraar die wist dat ik best pienter was en die heeft echt z'n best gedaan maar de andere docenten wilden mij zsm van school af hebben...
Ja, klein trauma is het wel
Ingrijpend verhaal dat zeer bekend klinkt.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 15:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, ik ook, al ben ik natuurlijk wel een klein beetje de WC-Eend in dit verhaal.
Maar het mondt regelmatig uit in onmogelijke situaties. Ik weet niet of je je het lerarenregister nog kan herinneren, maar dat was een variant op het medische BIG-register voor het onderwijs. In principe niets mis mee, maar onder druk van Dekker en nog wat andere politici geworden tot een of andere administratieve politieke speelbal waar maar weinig leraren nog wat mee te maken wilden hebben.
Maar wat deed Dekker nou: die richtte een Onderwijscoöperatie op, van/voor/door docenten, om dat lerarenregister op poten te zetten. De piketpaaltjes van dat hele plan waren echter zo vast in de grond gebeukt dat er voor leraren met inhoudelijke ideeën en oog voor draagvlak geen eer aan te behalen viel; alleen de echte vergadertijgers bleven over en binnen de korste keren stond die hele coöperatie meer tegenover dan naast de leraren.
Dan kun je als goedbedoelende meedenkende leerkracht dus denken "ik blijf meepraten en dan staat straks mijn handtekening onder een plan waar ik totaal niet achter sta" of "ik loop weg en dan stuwen ze straks een idioot plan in mijn mik waarbij me nog even na wordt geroepen dat ik zelf ben weggelopen van het overleg". Lekkere keuze heb je dan.
Bij mensen die al lang hetzelfde werk doen, zie je meestal een bepaalde starheid optreden. 'Is het anders? Dan hoef ik het niet'.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 09:48 schreef Nattekat het volgende:
Je discussieert met iemand die nota bene in het onderwijs werkt.
Omdat jij deze ervaring hebt, moet het onderwijs flink op de schop? Heb je enig idee hoe pijnlijk jij het hele probleem van proefballonnetjes aan onderwijsvernieuwingen blootlegt?quote:Op dinsdag 28 januari 2020 09:55 schreef Brybry het volgende:
In mijn persoonlijk geval was dit echt een uitkomst geweest en voor vele laatbloeiers met mij....
Bedoel, mijn iq is gemeten op 135 en ik ben op het vmbo blijven plakken , waarom? Omdat dat mijn advies was , dat ik zonder leren en aanwezigheid goede cijfers haalde ...daar werd niet naar gekeken.
Ja, na 4 jaar vmbo mocht ik nog wel even 2 jaar havo gaan doen op de school waar ik me doodongelukkig voelde...
Dus ja, het onderwijs moet echt eens flink op de schop!
Ik ben nog steeds benieuwd hoe groot die randen zijn. Daar heb ik eigenlijk nergens wat zinnigs over gelezen.quote:Op maandag 27 januari 2020 21:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een van de nadelen van vroege selectie is de foutgevoeligheid. Die is herstelbaar door, zoals betoogd, een goede doorstroom te garanderen. Een van de voordelen is dat je vrij vroeg je leerlingen op maat kan bedienen. Ik spreek (nogmaals) uit persoonlijke ervaring, maar de voordelen daarvan voor de leerlingen aan de randen van het spectrum wegen niet op tegen het nadeel.
Maar waarom zou je 'wachten' tot het einde om een dergelijk oordeel te vellen? Bovendien denk ik dat je nu wat lichtzinnig denkt over het wegwerken van kennisdeficiënties. Er is niet voor niets een verschil tussen de niveaus en het vereist doorgaans heel veel extra inspanning vanuit de leerling. Vandaar dat scholen vaak alleen maar de beste leerlingen kiezen om door te stromen. Die hebben in ieder geval kans van slagen. Dat er financiële prikkels zijn die hier ook een rol in spelen zal ik ook zeker erkennen, maar tegelijkertijd lijkt het me ook geen nut hebben om iedereen die dat wil het te laten proberen.quote:In de onderbouw, laten we zeggen tot klas 3, een niveau opstromen is inhoudelijk eigenlijk nauwelijks een probleem. Daarna is opstromen lastig, maar zou stapelen weer geen problemen op moeten leveren. Misschien voor een enkel vak, maar dat is als school op te lossen en dat is ook gewoon je werk.
Ik snap het differentiatieargument niet zo. Het kon op de basisschool ook, dus waarom zou het op de middelbare school opeens zo'n groot probleem zijn? En veel andere landen lukt het ook prima.quote:In de huidige situatie hebben we scholen die kiezen voor enkelvoudige, dubbele of spectrumbrede brugklassen. Dat mag, dat noemen we vrijheid van onderwijs. Een opgelegde gemengde onderbouw van drie jaar met daarna pas een definitieve selectie is dat niet, maar levert naast de door o.a. Klopkoek en anderen aangedragen voordelen ook grote nadelen op voor groepen leerlingen en voor docenten.
Het probleem is dat deze verhalen niet op zichzelf staan en er tig van dergelijke verhalen zijn (hoewel er bij mijn weten geen onderzoek is naar hoe groot deze groep is). Er is niet voor niets een cito-toets gekomen; om de bias in de docentadviezen 'op te vangen'. Inmiddels is echter duidelijk dat ook deze cito-toets een beperkte voorspellende weergave heeft.quote:Op dinsdag 28 januari 2020 19:33 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan is er een probleem met de basisschool. 540 zou nooit op een vmbo terecht moeten komen, dat klopt gewoon niet. Er bestaan gewoon combinatie brugklassen om personen zoals jij op te vangen.
Dat hangt er vanaf wat voor soort brugklas er komt. In deze discussie lopen ook weer veel begrippen door elkaar:quote:Op dinsdag 28 januari 2020 12:14 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Had ik dan nog drie jaar op een voor mij belachelijk laag niveau les moeten krijgen?
https://www.nro.nl/kennis(...)effectieve-selectie/quote:Brugklassen verschillen van elkaar wat betreft ‘breedte’. In de literatuur wordt ook wel gesproken over
verschillende maten van heterogeniteit. Er bestaan categoriale brugklassen met één schooltype,
bijvoorbeeld vmbo-tl of gymnasium. Dit is de ‘smalste’ of ‘homogene’ variant. Verder zijn er
‘dakpanklassen’, waar twee schooltypen zijn gecombineerd, bijvoorbeeld vmbo-tl/havo of havo/vwo.
Ook de breedst denkbare variant, met schooltypen van vmbo-bb tot en met vwo komt voor.
Daartussenin bestaan allerlei combinaties, bijvoorbeeld brugklassen met de vier leerwegen van het
vmbo of brugklassen vmbo-tl/havo/vwo.
Je kan niet de laatbloeiers alle tijd van de wereld geven terwijl iedereen die wel meteen vwo aan kan op dat niveau les krijgt. Er is geen enkele manier om het huidige systeem op dat gebied te verbeteren. Mijn school had alle soorten combinatieklassen, maar zelfs dan kan je niet zomaar van de onderste niveaus naar het vwo.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:20 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf wat voor soort brugklas er komt. In deze discussie lopen ook weer veel begrippen door elkaar:
[..]
https://www.nro.nl/kennis(...)effectieve-selectie/
Niemand heeft het over "alle tijd van de wereld". Het zou helpen als je kijkt naar wat er daadwerkelijk voorgesteld wordt en het niet direct in het extreme trekt.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:45 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je kan niet de laatbloeiers alle tijd van de wereld geven terwijl iedereen die wel meteen vwo aan kan op dat niveau les krijgt.
Zelfs de grootste voorstander van dit systeem zal de stelling niet aandurven dat dit het beste systeem is dat er is.quote:Er is geen enkele manier om het huidige systeem op dat gebied te verbeteren.
Dit beoogt ook niemand...quote:maar zelfs dan kan je niet zomaar van de onderste niveaus naar het vwo.
Dus je wil enerzijds dat iedereen pas na x jaar naar het niveau gaat waar ze horen, maar anderzijds beoogt niemand dat je na het brugklasjaar laatbloeiers gewoon nog naar het vwo moet kunnen verhuizen.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:52 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Niemand heeft het over "alle tijd van de wereld". Het zou helpen als je kijkt naar wat er daadwerkelijk voorgesteld wordt en het niet direct in het extreme trekt.
[..]
Zelfs de grootste voorstander van dit systeem zal de stelling niet aandurven dat dit het beste systeem is dat er is.
[..]
Dit beoogt ook niemand...
Je zult maar op een niveau moeten zitten en type onderwijs waar je helemaal geen trek in hebt ook al zou je het met inzet kunnen halen. En leerlingen die een vwo geschikt vinden en zich inzetten moeten het doen met luie leerlingen die daar totaal geen zin in hebben.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus je wil enerzijds dat iedereen pas na x jaar naar het niveau gaat waar ze horen, maar anderzijds beoogt niemand dat je na het brugklasjaar laatbloeiers gewoon nog naar het vwo moet kunnen verhuizen.
Ik wist oprecht niet eens dat stapelen zo lastig werd gemaakt. Dat slaat ook echt nergens op.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:59 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je zult maar op een niveau moeten zitten en type onderwijs waar je helemaal geen trek in hebt ook al zou je het met inzet kunnen halen. En leerlingen die een vwo geschikt vinden en zich inzetten moeten het doen met luie leerlingen die daar totaal geen zin in hebben.
Het is al vaker aangehaald. Maak stapelen stukken eenvoudiger.
Het schijnt moeilijker te gaan als het onderwijs dat ik genoten heb in de jaren 70. Toen was stapelen de normaalste zaak van de wereld.quote:Op donderdag 30 januari 2020 11:06 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik wist oprecht niet eens dat stapelen zo lastig werd gemaakt. Dat slaat ook echt nergens op.
Soms laten ze ons los, en mag ik naar een conferentie. Meestal in een Europese hoofdstad.quote:Op donderdag 30 januari 2020 14:27 schreef Cherni het volgende:
Overigens zeg ik niet dat het onderwijs vroeger beter was. Het was anders omdat de maatschappij totaal anders was. Het onderwijs was grotendeels afgestemd op beroepsonderwijs en wel zodanig dat je klaargestoomd werd om een vak te kunnen uitvoeren. Het was minder interessant om iets te weten van Robespierre etc. Dat moest je uiteindelijk maar zelf uitzoeken. Nu door de globalisatie is algemene ontwikkeling veel belangrijker geworden.
Van een techneut in de jaren 70 werd verwacht dat hij technisch op zijn vakgebied zeer vaardig werd. Veel diepgang dus. Men vond het niet zo belangrijk of iets met dt geschreven moest worden. Daar hadden techneuten de projectadministratie voor. Meiden met opleiding meao of schoevers.
Nederland is nu meer een land geworden van dienstverlening en polderen.
Zo ervaar ik het. Daarom dat mijn hts diploma nu op dit moment waardeloos is. Ja op mijn vakgebied word van mij verwacht dat ik er meer van weet dan een ander die deze opleiding niet heeft genoten.
Daarom ook dat ik zeer veel waarde hecht aan de mening van onderwijzers. En als het om het bakken van brood gaat hecht ik veel meer waarde aan de mening van de bakker.
En dan is er een verschil in techneuten. Helaas zijn daar geen onderzoeken van maar vreemd genoeg zijn techneuten die via een havo of vwo doorstromen naar het hbo of technische hoge school vaker leiders en techneuten die via lts,lts,hts zijn doorgestroomd vakidioten en geen leiders. Uiteraard uitzonderingen heb je altijd. Maar dat viel mij erg op toen in bij een zeer groot ing. bureau werkte in Amsterdam.
Klinkt wel bekend. Daarom ook dat ik het niet eens ben dat vroeger het onderwijs beter was. Het stapelen was beter. Althans dat lees ik aan de hand van de uitleg van Janneke.quote:Op donderdag 30 januari 2020 16:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Soms laten ze ons los, en mag ik naar een conferentie. Meestal in een Europese hoofdstad.
De laatste keer heb ik als uitje het Prado (museum, Madrid) bezocht bij een conferentie.
Mijn ouders vonden algemene ontwikkeling belangrijk, maar hun kijk op de wereld was relatief beperkt, dus van huis uit kregen we niet gigantisch veel cultuur mee. Ging vaak naar alternatieve concerten. Op school had ik een leraar Nederlands, een held. Heb ik veel van opgestoken. Maar voor de rest was het wis/natuurkunde/scheikunde/biologie/talen. Praktisch materiaal.
Terug naar het Prado. Het mag gek klinken, maar ik heb er bijna met tranen rond gelopen. Waarom heb ik zo weinig van dat alles op school meegekregen? Tellen wij niet mee? Zijn we als technici echt alleen als voetvolk voor Philips/DAF/ASML opgeleid?
Ik snap dat er een eigen verantwoordelijkheid is, jezelf verdiepen in de wereld, maar ergens vind ik het gebrek aan algemene ontwikkeling stuitend. Crimineel.
Nogmaals, lees nou eens een keer wat er staat... niemand heeft het over van het onderste niveau naar vwo.quote:Op donderdag 30 januari 2020 10:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus je wil enerzijds dat iedereen pas na x jaar naar het niveau gaat waar ze horen, maar anderzijds beoogt niemand dat je na het brugklasjaar laatbloeiers gewoon nog naar het vwo moet kunnen verhuizen.
Al in de jaren '70 promoveerde Doornbos op dit onderwerp:quote:Op vrijdag 31 januari 2020 19:28 schreef Klopkoek het volgende:
Wat ik al zei, het geboortemaand effect moet niet onderschat worden.
"Er is weer discussie over de vraag wanneer we kinderen in Nederland naar de middelbare school sturen en dus op een bepaald niveau indelen. Ik schreef eerder over het geboortemaandeffect in het onderwijs – wat met een later schooladvies vermoedelijk zal afnemen. Socioloog Thijs Bol legt in dit filmpje uit waarom een later advies een goed idee is. Frank Tieskens van GeenStijl zit ook goed in de materie."
https://decorrespondent.n(...)61675916850-f97f15be
Dus hoe wil je dat moment op pakweg 16 jaar leggen zonder daarvoor alles op een hoop te gooien? Die splitsing moet een keer gebeuren.quote:Op zondag 2 februari 2020 14:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nogmaals, lees nou eens een keer wat er staat... niemand heeft het over van het onderste niveau naar vwo.
En ik snap echt het argument "waar ze horen" niet. Men doet nu alsof het afkappunt van 12 jaar een soort gouden regel is die wetenschappelijk bepaald is. Die is ooit relatief arbitrair bepaald. Je hoeft alleen maar naar omringende landen te kijken om te zien dat deze grens op geen enkele manier noodzakelijk hier moet liggen.
Mijn onderwijsfilosofiedocent zei altijd: wat ought to be the case is not the same as what is the case.
Het antwoord is: al het voorgaande.quote:Op donderdag 30 januari 2020 16:07 schreef Jake_Skywalker het volgende:
Ik hoor steeds weer dat stapelen lastiger is dan vroeger. Maar wat bedoelt men daar precies mee? Welke maatregel(en) hebben dit precies lastiger gemaakt? Komt dat door regels vanuit de overheid? Of zijn het de scholen die extra eisen stellen?
Maar het doel is niet om mensen van het onderste niveau naar het vwo te halen...quote:Op zondag 2 februari 2020 14:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus hoe wil je dat moment op pakweg 16 jaar leggen zonder daarvoor alles op een hoop te gooien? Die splitsing moet een keer gebeuren.
Interessante ontwikkeling.quote:'Middenschool' populair
Tekst Masja Lebouille Gepubliceerd op 30-01-2020 Gewijzigd op 30-01-2020
De eerste indruk van 10-14 Onderwijs is positief, blijkt uit onderzoek. Het overstapmoment naar de middelbare school is flexibel en kinderen werken op hun eigen niveau. Maar er zijn ook structurele problemen, zoals de verschillende bevoegdheden van leraren. Een regiegroep kijkt naar mogelijke oplossingen.
quote:Leerlingen kiezen, later dan nu het geval is, rond de leeftijd van
15 jaar, voor een beroepsgerichte stroom of een academische
stroom. Dit doorstroommoment ligt niet vast: leerlingen
stromen door wanneer ze daar aan toe zijn. Ook na deze keuze
kunnen zij binnen de kwalificerende fase leergebieden of
vakken volgen en afsluiten op verschillende niveaus.
Het gaat niet om het moment van splitsen, al na de kleuterjaren kun je grofweg zien wie de slimme leerlingen zijn en kun je ze in aparte klassen zetten. Het probleem is enerzijds dat er langzame leerlingen zijn die pas later tot bloei komen, die splits je dus later, maar anderzijds zijn er ook de zeikerds die ervan overtuigd zijn dat hun kind veel slimmer is en op het verkeerde niveau zit.quote:Op zondag 2 februari 2020 14:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus hoe wil je dat moment op pakweg 16 jaar leggen zonder daarvoor alles op een hoop te gooien? Die splitsing moet een keer gebeuren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |