Voor mijn gevoel;quote:Op zaterdag 18 januari 2020 21:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens de wet personenvervoer moet je een vergunning hebben als je mensen vervoert, zoals een busdienst of taxi. Soms gelden er ook nog andere diploma's. Wanneer mag je mensen vervoeren zonder vergunning of diploma's?
Stel je organiseert dagtrips met zo'n 9 persoonsbusje naar locaties in Nederland en je loopt daar wat rond met je klanten en brengt ze daarna weer terug. Mag je dit zonder vergunningen doen?
Daar zit inderdaad een verschil tussen. Maar het precieze hoe en wat moet ik je schuldig blijven.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 21:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Uiteraard gaat het om bedrijfsmatig vervoer. Zo zie je bijv. pendelbusjes voor hotels of grote evenementen. Eigenlijk is het vervoer ondergeschikt aan de dienst die de klant afneemt, maar ik vraag me af of dat uitmaakt?
Het heet beroepsvergunning als ik het goed heb.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 21:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Uiteraard gaat het om bedrijfsmatig vervoer. Zo zie je bijv. pendelbusjes voor hotels of grote evenementen. Eigenlijk is het vervoer ondergeschikt aan de dienst die de klant afneemt, maar ik vraag me af of dat uitmaakt?
Artikel 2 Wet personenvervoer 2000quote:Op zaterdag 18 januari 2020 21:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Volgens de wet personenvervoer moet je een vergunning hebben als je mensen vervoert, zoals een busdienst of taxi.
* besloten busvervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer;quote:1 Deze wet is van toepassing op:
a. openbaar vervoer, besloten busvervoer* of taxivervoer** over voor het openbaar verkeer openstaande wegen, daaronder begrepen uitsluitend voor openbaar vervoer openstaande wegen;
b. openbaar vervoer over railwegen;
c. openbaar vervoer langs geleidesystemen.
Belangrijk lijkt me daarom om ook de uitzonderingen te publiceren.quote:Op zondag 19 januari 2020 01:52 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Artikel 2 Wet personenvervoer 2000
[..]
* besloten busvervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer;
** taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer;
Het lijkt me dat vervoer per bus altijd moet voldoen aan de Wet personenvervoer 2000 en bij vervoer per auto enkel als er voor betaald wordt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Aangezien bijvoorbeeld expliciet vermeld wordt dat vervoer voor buitensportactiviteiten zonder aparte betaling er buiten valt, is het vervoer van klanten in mijn ogen zeker in scope voor de wet.
Bij de KIWA, denk ikquote:Op zondag 19 januari 2020 09:44 schreef YoshiBignose het volgende:
Interessant. Maar zoals MyTiredFeet zegt vind ik het wel apart dat er onderscheid wordt gemaakt tussen vervoermiddel, auto;'s of bussen. Bij buitensport staat specifiek "vervoer met auto's", terwijl bij i. weer staat "vervoer met vervoermiddelen" of bij f auto's of bussen. Echt met zekerheid lijkt het me dus niet te zeggen of je als gids in je Vito zomaar mensen mag vervoeren naar bijv. Keukenhof of Giethoorn.
Als je hier zeker van wil zijn, bij welke instantie zou je dat dan moeten navragen?
ook nog leuk om de definitie van 'bus' op te zoeken.quote:Op zondag 19 januari 2020 09:44 schreef YoshiBignose het volgende:
Interessant. Maar zoals MyTiredFeet zegt vind ik het wel apart dat er onderscheid wordt gemaakt tussen vervoermiddel, auto;'s of bussen. Bij buitensport staat specifiek "vervoer met auto's", terwijl bij i. weer staat "vervoer met vervoermiddelen" of bij f auto's of bussen. Echt met zekerheid lijkt het me dus niet te zeggen of je als gids in je Vito zomaar mensen mag vervoeren naar bijv. Keukenhof of Giethoorn.
Als je hier zeker van wil zijn, bij welke instantie zou je dat dan moeten navragen?
Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus.quote:Op zondag 19 januari 2020 10:32 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ook nog leuk om de definitie van 'bus' op te zoeken.
m.i. is een Mercedes Vito geen bus maar een 9 persoons auto. Je mag er immers met edn B-rijbewijs in rijden.
Dit zegt mijn gevoel ook.quote:Op zaterdag 18 januari 2020 21:17 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel;
Prive: ja,
Bedrijfsmatig: nee.
Iets met verantwoordelijkheid.
Er is geen harde definitie van een bus.quote:Op zondag 19 januari 2020 10:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus.
Een verlengde sprinter met 16 zitplaatsen is dus wel een bus. Echter zo’n zelfde sprinter met 6 zitplaatsen en plek voor een zware rolstoel weer een auto.
In die logica zou een verlengde Sprinter pas een bus zijn bij meer dan 8 passagiers?quote:Op zondag 19 januari 2020 10:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus.
Een verlengde sprinter met 16 zitplaatsen is dus wel een bus. Echter zo’n zelfde sprinter met 6 zitplaatsen en plek voor een zware rolstoel weer een auto.
Gaat om meer dan 8 zitplaatsen, niet het aantal passagiers. Ik heb vaak genoeg in een streekbus gezeten met drie passagiers, dat maakt het nog geen auto.quote:Op zondag 19 januari 2020 12:05 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
In die logica zou een verlengde Sprinter pas een bus zijn bij meer dan 8 passagiers?
Klopt, maar dat is toch echt wat Fer zegtquote:Op zondag 19 januari 2020 12:36 schreef djh77 het volgende:
[..]
Gaat om meer dan 8 zitplaatsen, niet het aantal passagiers. Ik heb vaak genoeg in een streekbus gezeten met drie passagiers, dat maakt het nog geen auto.
quote:Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus.
quote:Op zondag 19 januari 2020 12:44 schreef Innisdemon het volgende:
Klopt, maar dat is toch echt wat Fer zegt
Zo staat het inderdaad in de wettekst omschreven.quote:Klopt een Vito met 9 zitplaatsen is een auto. Pas bij meer dan 8 passagiers is een het een Bus.
quote:bus: motorrijtuig, al dan niet voorzien van een aanhangwagen, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen;
ah zo, nu vat ik 'mquote:Op zondag 19 januari 2020 12:56 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Zo staat het inderdaad in de wettekst omschreven.
[..]
Asking for a friendquote:
Klinkt inderdaad logisch wat je zegt.quote:Op zondag 19 januari 2020 19:45 schreef qajariaq het volgende:
Je doel lijkt mij wel degelijk vervoer, gecombineerd met gidsen maar je kan slecht wijsmaken dat vervoer ondergeschikt is aan de activiteit. Je wilt die mensen immers naar een specifiek doel brengen. De kosten van en de tijd in de auto zijn een zeer wezenlijk onderdeel van de activiteit.
Dat buitensport hier niet onder valt is waarschijnlijk om het mogelijk te maken met een kano een riviertje af te zakken en dan materieel en personen weer terug naar de start te brengen. Of na een wandeling mensen terug te brengen, zeker uitvallers moet je terug naar de start kunnen brengen. Ik ken inderdaad een buitensportbedrijf die lokaal wel mensen laat meerijden maar van huis naar de locatie niet. Dat zal dus ook wel met die vergunning te maken hebben.
Persoonlijk vind ik die wet niet erg sympathiek, aan de andere kant is er natuurlijk een enorme wildgroei in het taxivervoer die deze wet dus logisch maakt.
Informeer dan wat een vergunning kost en hoe je die kunt krijgen.
BPM niet meer! Sinds 01-01-2020 zijn de BPM voordelen voor blauw kenteken verdwenen. Je kunt de BPM als taxibedrijf niet meer terug krijgen van de Belastingdienst.quote:Op maandag 20 januari 2020 14:18 schreef Speekselklier het volgende:
her verschil tussen geel en blauwe kentekenplaten is in elk geval ook BPM. Officiel regelen met blauwe platen (weet de voorwaarden niet) kan financieel ook peuk zijn.
Definitie besloten vervoer:quote:1.Deze wet is van toepassing op:
a.openbaar vervoer, besloten busvervoer of taxivervoer over voor het openbaar verkeer openstaande wegen, daaronder begrepen uitsluitend voor openbaar vervoer openstaande wegen;
Ik zou checken of je een communautaire vergunning nodig van KIWA (zij kunnen je dat vertellen):quote:besloten busvervoer: personenvervoer per bus, niet zijnde openbaar vervoer;
Ik denk niet dat je een persoonlijke WA kan gebruiken voor bedrijfsritten.quote:Op woensdag 22 januari 2020 23:04 schreef Fer het volgende:
Over die verzekering, valt dat niet onder de WA van de eigenaar? Voor zover ik weet zijn de passagiers niet uitgesloten van de WA en zal deze bij schade/letsel door toedoen van de bestuurder gewoon moeten uitkeren.
Nu heeft een inzittenden verzekering wel bepaalde voordelen, maar terugvallen op de WA van de schuldige eigenaar moet altijd wel kunnen.
Hmmm maar er zit dus wel een verschil tussen een bus en een personenauto. Zo'n Vito voor max 9 personen valt denk ik niet onder een bus, je mag het immers ook rijden met een normaal rijbewijs.quote:Op woensdag 22 januari 2020 22:26 schreef Seven. het volgende:
De wet op personenvervoer:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011470/2019-12-31
[..]
Definitie besloten vervoer:
[..]
Ik zou checken of je een communautaire vergunning nodig van KIWA (zij kunnen je dat vertellen):
https://www.kiwaregister.nl/bus/communautaire_vergunning
En die stellen financiele voorwaarden en bovendien vereist het een bepaalde vakbekwaamheid die je bewijst door het halen van een Getuigschrift personenvervoer. Deze kun je halen bij het CBR. Ik kan je vertellen dat deze cursus MBO+ niveau is, wel veel lesstof en ik raad je aan om hier een cursus voor te volgen. Zelfstudie wordt fucking lastig.
https://www.cbr.nl/web/show/id=267495/langid=42
Je hebt dus een vervoersmanager nodig met zo'n getuigschrift. Voor 400-500 euro per maand kun je die inhuren.
Dat valt onder de uitzonderingen die snabbi had genoemd denk ik. Met name l. vervoer met auto's, voor eigen rekening en risico verricht door ondernemingen ten behoeve van hun werknemers, onderwijsinstellingen ten behoeve van hun leerlingen, kindercentra ten behoeve van kinderopvang als bedoeld in artikel 1.1. van de Wet kinderopvang, tehuizen ten behoeve van hun vaste bewoners, alsmede verpleeginrichtingen, psychiatrische instellingen, medische verzorgingstehuizen, medische dagverblijven of soortgelijke instellingen ten behoeve van hun patiënten.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 16:49 schreef Zwolsboy het volgende:
Soms zie je van die bedrijven die shuttle service hebben, hun halen klanten op of brengen ze thuis, busjes zien er uit als taxi maar hebben een geel kentekenplaat.
Dat mag kennelijk dus?
Bel maandag gewoon met KIWA.quote:Op vrijdag 24 januari 2020 20:48 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je een persoonlijke WA kan gebruiken voor bedrijfsritten.
[..]
Hmmm maar er zit dus wel een verschil tussen een bus en een personenauto. Zo'n Vito voor max 9 personen valt denk ik niet onder een bus, je mag het immers ook rijden met een normaal rijbewijs.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |