abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190896729
Vergissing.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_190896770
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 21:51 schreef Monolith het volgende:

[..]

De vraag of bij mishandeling een Halt straf te licht is lijkt me een andere dan de vraag of die adequaat is bij vroegtijdig vuurwerk afsteken.
De insteek is ook niet zozeer dat je bij een Halt-straf iets doet wat relatie houdt met hetgeen je misdaan hebt. Het is een alternatief voor vrijheidsberoving en contact met justitie. Afgezien van het werk dat gedaan moet worden, dient eventuele schade gewoon vergoed te worden, moeten daders zich bij eventuele slachtoffers verontschuldigen en worden de ouders erbij betrokken.
Overigens is "er zijn mensen die het leuk vinden" niet zo'n zinvol argument. Ik heb enorme kutbaantjes gedaan waar wat simpelere collega's gewoon plezier in hadden. Er zijn mensen die zich dolgraag laten vastbinden en afrossen, maar de meeste mensen vinden lijfstraffen toch niet zo prettig.

Maar dat is allemaal niet waar we het over hadden. Er is zoveel strafbaar in Nederland waarvoor we gewoon een enorm handhavingsprobleem hebben. Wildplassen mag ook niet, maar afgezien van zatlappen die dit midden in uitgaansgebieden met veel politie doen wordt er bijna niemand voor bestraft. Het is ook vrijwel onmogelijk om dat altijd maar op heterdaad te doen.
Door die laatste alinea van jou, zie ik het dan ook heel somber in wat betreft dat vuurwerkverbod mocht dat er komen.
pi_190896810
quote:
10s.gif Op zondag 5 januari 2020 21:47 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, een onderzoek naar wat mensen denken/ zeggen te uitgeven delen door een bedrag, ja dat is echt een staaltje rekenen met de accuratesse van een Zwitsers uurwerk... _O-

Maar goed, het is 5 januari en ik had even de hoop dat je dit jaar begonnen was met normaal reageren, het bleek ijdele hoop en je gaat net als vorig jaar weer op de ignore list. :W
Je zei:
quote:
Van alle ondervraagde huishoudens zegt ruim een derde (36%) voor de jaarwisseling
van 2018-2019 vuurwerk te hebben gekocht. Dit aandeel is vrijwel hetzelfde als in de
voorgaande meting met betrekking tot aankopen voor de jaarwisseling 2016-2017 (34%)
Dan heeft 1/3 van de huishoudens vuurwerk gekocht. Dat is niet hetzelfde als 1/3 van alle Nederlanders.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:03:06 #179
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_190896842
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 21:59 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Door die laatste alinea van jou, zie ik het dan ook heel somber in wat betreft dat vuurwerkverbod mocht dat er komen.
Klein anekdotisch voorbeeld van vorige maand. In de 2 weken voor de kerstvakantie werd er voor school iedere dag vuurwerk afgestoken. Soms 1 keer, soms 10 keer op een dag.
Iedere dag is de politie gebeld. Door school, de omwonenden, de winkeliers. Ik heb welgeteld 2 keer politie gezien.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_190896984
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 20:04 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja, dat moet hij zelf weten, maar nu wordt straks het vuurwerk afgeschaft omdat mensen niet voor gek willen lopen, en omdat die oogartsen in het ziekenhuis (terecht) steen en been klagen.
Hij doet het al zoʼn 35 jaar zonder bril, nooit ellende gehad (zegt hij).

Ik moet er sowieso niks van hebben, loop al weg voor een rotje. Maar als ik zie wat een lol die mannen van mij hebben... en dan zou dat ineens allemaal super-riskant en gevaarlijk zijn, en maatschappelijk ongewenst? Dat maak je mij niet wijs.

Buiten de hommeles in veel (middel)grote steden om, hebben veel mensen gewoon dikke lol met elkaar en met het vuurwerk. Veertig jaar geleden was dat al zo en zo is het nu nog steeds.
J’ai faim.
pi_190897056
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 21:59 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Remkes zat vandaag bij Buitenhof naar aanleiding van alle gebeurtenissen in Den Haag de laatste tijd. Hij pleitte voor een vuurwerkverbod, maar gaf ook aan dat de maatschappij zelf noodzakelijkerwijs een corrigerende en signalerende taak heeft om dit soort dingen echt aan te pakken. Als buren en ouders maar wegkijken, dan kan de politie wel rondlopen en -rijden, maar dat is gewoon verre van afdoende.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 5 januari 2020 @ 22:18:17 #182
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_190897200
Ze zijn hier nog steeds bezig, om gek van te worden. De ene rotklap na de andere. Wanneer is het genoeg? Verbieden die zooi.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:19:36 #183
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_190897234
quote:
4s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:18 schreef Draak31 het volgende:
Ze zijn hier nog steeds bezig, om gek van te worden. De ene rotklap na de andere. Wanneer is het genoeg? Verbieden die zooi.
Bel de politie dan.
Doe er wat aan ipv lafjes anoniem klagen op internet.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:20:10 #184
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190897248
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:01 schreef nietzeuren het volgende:
Je zei:

Dan heeft 1/3 van de huishoudens vuurwerk gekocht. Dat is niet hetzelfde als 1/3 van alle Nederlanders.
Klopt en daarom is dat procentueel gezien ook iets meer, een huishouden hoeft niet uit meerdere personen te bestaan 1 persoonshuishoudens bestaan ook.

Maar goed, dat is rekenen in de marge. Eigenlijk zeggen de onderzoeken van de laatste jaren allemaal dat grofweg een derde van de Nederlanders vuurwerk koopt (ik heb ondertussen al meerdere links gegeven), dat CJS het daar niet mee eens is is verder niet mijn probleem. Die gaat nu een berekening maken met gemiddelde geschatte bedragen van wat mensen zeggen te gaan uitgeven delen door de totale verkoop om zo op 10% uit te komen. Laatst kwam hier ook het getal van 2 miljoen mensen voorbij van 18 jaar en ouder welke vuurwerk kochten, dan mis je sowieso de 12 t/m 17 jarigen en 2 miljoen is al net iets meer dan 10%.

Anyway, het zal mijn tijd verder wel duren, het enige waar betrokkene mee komt om zijn eigen cijfers te staven is die rekenslag van hem. Want toen ik met die 31% aankwam wat het volgens hem "wat mensen zeggen te doen" uh ja beste man, net zoals "wat mensen zeggen uit te geven".

En discussies met hem gaan toch altijd op dezelfde manier, ik ga daar verder geen moeite meer in steken, het houdt een keer op.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:20:12 #185
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_190897249
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:19 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Bel de politie dan.
Doe er wat aan ipv lafjes anoniem klagen op internet.
Geen zin in.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:20:39 #186
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_190897268
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:20 schreef Draak31 het volgende:

[..]

Geen zin in.
Zo, wat heb jij een last van dit verzonnen probleem zeg.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:20:45 #187
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190897278
quote:
4s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:18 schreef Draak31 het volgende:
Misschien moet je je buren verbieden.
J’ai faim.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:21:59 #189
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_190897310
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:20 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Zo, wat heb jij een last van dit verzonnen probleem zeg.
Nou heel Nederland schreeuwt anders om een verbod. Het zijn een paar zigeuners die het graag willen houden, dat zie je in dit topic ook duidelijk terug aan de schunnige taal die zij gebruiken. Maar mensen met verstand weten het wel; het is basta. Klaar nu. Verbieden die zooi.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:23:30 #190
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_190897358
quote:
14s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:21 schreef Draak31 het volgende:

[..]

Nou heel Nederland schreeuwt anders om een verbod. Het zijn een paar zigeuners die het graag willen houden, dat zie je in dit topic ook duidelijk terug aan de schunnige taal die zij gebruiken. Maar mensen met verstand weten het wel; het is basta. Klaar nu. Verbieden die zooi.
Zo, nou jij hebt gezegd hoor. Ik ben onder de indruk van je ferme taalgebruik.
Het is maar goed dat je je tegenstanders zigeuners noemt, anders had ik je punt totaal niet begrepen. Totaal niet racistisch ook.

En gelukkig verklaar jij jezelf als degene met verstand. Pfoe, nu ben ik het met je eens. Ik ben om!
  zondag 5 januari 2020 @ 22:23:36 #191
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190897362
quote:
14s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:21 schreef Draak31 het volgende:

Schunnige taal? Waar dan?
pi_190897468
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Klopt en daarom is dat procentueel gezien ook iets meer, een huishouden hoeft niet uit meerdere personen te bestaan 1 persoonshuishoudens bestaan ook.

Maar goed, dat is rekenen in de marge. Eigenlijk zeggen de onderzoeken van de laatste jaren allemaal dat grofweg een derde van de Nederlanders vuurwerk koopt (ik heb ondertussen al meerdere links gegeven), dat CJS het daar niet mee eens is is verder niet mijn probleem. Die gaat nu een berekening maken met gemiddelde geschatte bedragen van wat mensen zeggen te gaan uitgeven delen door de totale verkoop om zo op 10% uit te komen. Laatst kwam hier ook het getal van 2 miljoen mensen voorbij van 18 jaar en ouder welke vuurwerk kochten, dan mis je sowieso de 12 t/m 17 jarigen en 2 miljoen is al net iets meer dan 10%.

Anyway, het zal mijn tijd verder wel duren, het enige waar betrokkene mee komt om zijn eigen cijfers te staven is die rekenslag van hem. Want toen ik met die 31% aankwam wat het volgens hem "wat mensen zeggen te doen" uh ja beste man, net zoals "wat mensen zeggen uit te geven".

En discussies met hem gaan toch altijd op dezelfde manier, ik ga daar verder geen moeite meer in steken, het houdt een keer op.
Wat is in Nederland de gemiddelde gezinsgrootte?

In Nederland zijn 7,5 miljoen huishoudens (gezinnen). Ook huishoudens die bestaan uit 1 persoon worden in de telling van de gemiddelde gezinsgrootte meegenomen. De laatste jaren is het aantal gezinnen enorm gestegen. Deze stijging is het gevolg van o.a. het feit dat mensen steeds later relaties aangaan en er meer mensen gaan scheiden (ipv 1 gezin, krijg je dus vaak 2 gezinnen). De stijging van het aantal gezinnen zorgt er voor dat de gemiddelde gezinsgrootte behoorlijk daalt. De gemiddelde gezinsgrootte is op dit moment 2,20 mensen per gezin.
bron : https://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-gezinsgrootte

33% / 2,2 = 15%.
pi_190897492
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

Remkes zat vandaag bij Buitenhof naar aanleiding van alle gebeurtenissen in Den Haag de laatste tijd. Hij pleitte voor een vuurwerkverbod, maar gaf ook aan dat de maatschappij zelf noodzakelijkerwijs een corrigerende en signalerende taak heeft om dit soort dingen echt aan te pakken. Als buren en ouders maar wegkijken, dan kan de politie wel rondlopen en -rijden, maar dat is gewoon verre van afdoende.
De maatschappij heeft geen corrigerende en signalerende taak. (meer)

Ik had laatst een artikel gelezen over een man van 73 die in elkaar geslagen was omdat hij had gevraagd aan drie jongens of ze hun vuurwerk wat verderop wilde afsteken in verband met zijn katten

Ik denk niet dat hij dat nog een keer vraagt.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:32:12 #194
487228 Draak31
Een jonge frisse vent
pi_190897577
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:28 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik had laatst een artikel gelezen over een man van 73 die in elkaar geslagen was omdat hij had gevraagd aan drie jongens of ze hun vuurwerk wat verderop wilde afsteken in verband met zijn katten

Dit is nou precies wat dit soort tradities veroorzaken. Elk jaar weer een tikkeltje erger dan het jaar ervoor. En maar lachen die vandalen.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:38:25 #195
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_190897725
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:27 schreef nietzeuren het volgende:

[..]

Wat is in Nederland de gemiddelde gezinsgrootte?

In Nederland zijn 7,5 miljoen huishoudens (gezinnen). Ook huishoudens die bestaan uit 1 persoon worden in de telling van de gemiddelde gezinsgrootte meegenomen. De laatste jaren is het aantal gezinnen enorm gestegen. Deze stijging is het gevolg van o.a. het feit dat mensen steeds later relaties aangaan en er meer mensen gaan scheiden (ipv 1 gezin, krijg je dus vaak 2 gezinnen). De stijging van het aantal gezinnen zorgt er voor dat de gemiddelde gezinsgrootte behoorlijk daalt. De gemiddelde gezinsgrootte is op dit moment 2,20 mensen per gezin.
bron : https://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-gezinsgrootte

33% / 2,2 = 15%.
Dat weet ik maar dan ga je er vanuit dat slechts 1 persoon per huishouden vuurwerk koopt. Met een huishouden van 4 personen (man, vrouw, twee zonen) is het helemaal niet vreemd dat 3 afzonderlijke personen vuurwerk kopen. In het staatje krijg je echter 1x vuurwerk gekocht per huishouden.
pi_190897791
quote:
0s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:28 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja dat zijn treurige gevallen. Het zal waarschijnlijk meer moeten komen van buurtbewoners die als buurtwacht dienstdoen en sociale controle door bekenden, niet door een wildvreemde bejaarde man. Zal lastig blijven, maar een andere aanpak zie ik ook zo niet.

Al mag de politie wat mij betreft nog steeds wel eens meer scherp schieten op mensen die zware explosieven naar hulpverleners gooien. Ik heb niet het idee dat de maatschappij daar veel aan mist.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_190897801
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:09 schreef rododendronneke het volgende:

[..]

Hij doet het al zoʼn 35 jaar zonder bril, nooit ellende gehad (zegt hij).

Ik moet er sowieso niks van hebben, loop al weg voor een rotje. Maar als ik zie wat een lol die mannen van mij hebben... en dan zou dat ineens allemaal super-riskant en gevaarlijk zijn, en maatschappelijk ongewenst? Dat maak je mij niet wijs.

Buiten de hommeles in veel (middel)grote steden om, hebben veel mensen gewoon dikke lol met elkaar en met het vuurwerk. Veertig jaar geleden was dat al zo en zo is het nu nog steeds.
De meeste mensen gaan ook gewoon op een "normale' manier met vuurwerk om.

Het is maar een kleine groep die iedereen de stuipen op het lijf jaagt. Maar die maken (letterlijk en figuurlijk) wel het meeste lawaai.
  zondag 5 januari 2020 @ 22:55:29 #198
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_190898074
Als je de verkoop tot 1 dag beperkt wordt dat geen logistieke nachtmerrie want dan hebben de vuurwerkmisbruikers ook twee (in 2019 zelfs 3) dagen minder de tijd om die zooi af te steken, dus hebben ze minder vuurwerk nodig.
Tevens kan je een bestelling beperken tot "een redelijke hoeveelheid", namelijk de hoeveelheid die de gemiddelde afsteker afsteekt in de toegestane periode (4 uur) en gerelateerd aan het type vuurwerk.
pi_190898115
quote:
1s.gif Op zondag 5 januari 2020 22:55 schreef Lunatiek het volgende:
Als je de verkoop tot 1 dag beperkt wordt dat geen logistieke nachtmerrie want dan hebben de vuurwerkmisbruikers ook twee (in 2019 zelfs 3) dagen minder de tijd om die zooi af te steken, dus hebben ze minder vuurwerk nodig.
Tevens kan je een bestelling beperken tot "een redelijke hoeveelheid", namelijk de hoeveelheid die de gemiddelde afsteker afsteekt in de toegestane periode (4 uur) en gerelateerd aan het type vuurwerk.
Bij dit soort extreme beperkingen zal men grote bestellingen uit Duitsland Polen Spanje en Belgie regelen. België en Polen verkoopt de gehele jaar door. Nederland zal hierdoor miljoenen aan inkomsten letterlijk weggeven aan onze buurlanden.
pi_190898255
Je hebt ook kans dat Rutte de vuurwerkverkoop wil ontmoedigen door er zeer veel accijns op te heffen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')