Risico inschatten. Dat is tijdens Koningsdag niet anders. Dan worden in elk gehucht feesten gehouden waar lui zich van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezatten. Daarbij vallen ook niet honderden gewonden.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar hoe zie jij dat voor je? Met die paar festivals kun je een een gigantische troepenmacht op de been brengen om dat in goede banen te leiden (steun van andere regio's/ landelijke eenheden etc.) maar als overal en nergens vuurwerkshows worden gehouden dan kan dat niet want iedere show heeft zijn eigen organisatie nodig.
Vind het een beetje gek om je beleid te baseren op een kleine groep Tokkies.quote:Zo denken jij en ik. Gaan we ons thuis helemaal te barsten zuipen en zitten we nieuwjaarsdag met een brakke kop op de bank. De Tokkies gaan natuurlijk volgas rellen want er is toch geen ruk te doen.
Als de vuurwerktraditie wordt uitgebannen, zullen mensen ook sneller aan de bel trekken als ze knallen horen.quote:Bij jou incidenteel ja...
Ja, alleen in de grote steden. Niet in elke stad of dorp. Niet te vergelijken dus met overal een vuurwerkshow.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:42 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ben je nu serieus? Ga de cijfers eens bekijken van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Dat zijn hele grote aantallen op die pleinen.
Uitvaardigen en keihard handhaven, maar dan ook keihard, dan heb je 90% opgelost (ik zei het al eerder, neem een voorbeeld aan de Voetbalwet in Engeland) En als ze dat alleen in de Randstad moeten doen, prima, daar woon ik. Kan mij een stelletje boereneikels in een lift in Arnhem nou schelen.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:36 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dit is precies wat ik bedoel. Booohooo het is niet te handhaven, booohooo de politie heeft het zo druk. Hebben ze het geprobeerd? Dat vooraf al gaan huilen dat het niet lukt is echt heel kortzichtig, sorry.
Pak er maar eens een paar op, geef ze maar een flinke straf en niet even wat middenbermpjes laten schoffelen voor 12 uur, maar echt een flinke straf. Straf de ouders van kinderen die dingen vernielen en/of brandjes veroorzaken. Je hoeft niet alle 100% van de gevallen aan te pakken. Ik ben er van overtuigd dat als je 25% van de gevallen in de Randstad weet aan te pakken dat het dan al snel afgelopen is in heel Nederland.
Nee, we verbieden liever alles, want het is zogenaamd niet te handhaven. Probeer verdomme eerst eens even je werk te doen als politie voordat je gaat huilen dat het niet te doen is. Als er in november al knallen te horen zijn dan is het sowieso illegaal, hoeveel van die gevallen wordt echt opgelost? Of hebben ze het in november ook te druk?
Dit een cursus kost tussen de 2500 en 3000 euro. Om aan de cursus te mogen mee doen moet je 10 stages kunnen overlegen. Als je de papieren hebt moet je om de 3 jaar 7 shows kunnen overlegen en moet je opnieuw examen doen. Dat kost weer tussen de 1250 en 1500 per keer. Het aantal shows neemt steeds meer af veel shows rond koningsdag en 5 mei mogen niet meer doorgaan vanwege het broedseizoen van vogels. Als die demos weg vallen bij vuurwerkwinkels wordt het nog minder. Het is veel geld inversteren in een branche waar bijna geen droog brood in te verdien valt. Sterker nog van die 100 vergunninghouders zijn er mischien 10 die er echt hun werk van hebben gemaakt. De rest doet het als liefhebberrij er naast. Ook de grote shows die belooft worden gaat nooit wat van komen omdat op veel plaatsen in Nederland dat regeltechnisch niet mogelijk is met afstanden enzo. In het buitenland zijn ze daar veel soepeler in.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:23 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is niet de vraag. Dat is nu al zeker.
Er zijn bij lange na niet genoeg pyrotechnici in Nederland om voor elke gemeente een vuurwerkshow te regelen. En die gaan er ook niet komen, want om pyrotechnicus te worden en te blijven moet je veel vaker dan eens per jaar vuurwerk professioneel afsteken.
Jij wil toch ook je beslissing baseren op een kleine groep waarbij het afsteken van vuurwerk verkeerd gaat of een kleine groep die niet om kan gaan met de vrijheden omtrent het afsteken van vuurwerk?quote:Op zondag 5 januari 2020 14:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Risico inschatten. Dat is tijdens Koningsdag niet anders. Dan worden in elk gehucht feesten gehouden waar lui zich van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezatten. Daarbij vallen ook niet honderden gewonden.
[..]
Vind het een beetje gek om je beleid te baseren op een kleine groep Tokkies.
'Oh, we doen maar geen vuurwerkverbod, want anders worden de Tokkies nog gekker'. Lijkt mij een fout uitgangspunt.
[..]
Als de vuurwerktraditie wordt uitgebannen, zullen mensen ook sneller aan de bel trekken als ze knallen horen.
Dit jaquote:Op zondag 5 januari 2020 14:44 schreef Kyran het volgende:
[..]
Jij wil toch ook je beslissing baseren op een kleine groep waarbij het afsteken van vuurwerk verkeerd gaat of een kleine groep die niet om kan gaan met de vrijheden omtrent het afsteken van vuurwerk?
Ik noem de randstad omdat daar de grootste problemen zijn over het algemeen. Als je het daar aanpaakt heeft het meer impact dan dat een boertje in Lutjebroek wordt aangepakt wat de nieuws niet eens haalt.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:44 schreef Jian het volgende:
[..]
Uitvaardigen en keihard handhaven, maar dan ook keihard, dan heb je 90% opgelost (ik zei het al eerder, neem een voorbeeld aan de Voetbalwet in Engeland) En als ze dat alleen in de Randstad moeten doen, prima, daar woon ik. Kan mij een stelletje boereneikels in een lift in Arnhem nou schelen.
Bekt wel lekkerquote:Op zondag 5 januari 2020 14:47 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Lutjebroek is wel populair vandaag he?
Eigenlijk wil ik niet piet lullig doen, maar ik kan het niet laten haha.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bij mij in het dorp (45.000 inwoners), 1 persoon met vuurwerkletsel (wat weet ik niet) drie met alocholvergiftiging... In het oord verderop (50.000 inwoners) geen vuurwerkletslel alleen maar alocholvergiftiging. Dat was het wel zo'n beetje.
In heel Friesland geen meldingen van agressie en/of geweld tegen het dienstdoende personeel binnengekomen.
Dus ja hoor, het kan prima normaal. Dat andere regio's er een puinhoop van maken kan ik weinig aan doen, dan verbied je het daar maar lekker en laat ons verder met rust.
[..]
Buiten de vastgestelde tijden is elke knal verboden. Dat zou dan toch ook makkelijk gehandaafd kunnen worden?
Een hele dag ja... Maar goed, jij bent overtuigd, ik niet.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:43 schreef KoosVogels het volgende:
Risico inschatten. Dat is tijdens Koningsdag niet anders. Dan worden in elk gehucht feesten gehouden waar lui zich van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezatten. Daarbij vallen ook niet honderden gewonden.
Dat gebeurt met een verbod toch ook? Dan gaan we toch ook beleid voeren op basis van een kleine groep Tokkies die zich misdraagt?quote:Vind het een beetje gek om je beleid te baseren op een kleine groep Tokkies.
'Oh, we doen maar geen vuurwerkverbod, want anders worden de Tokkies nog gekker'. Lijkt mij een fout uitgangspunt.
Ze trekken nu al maximaal aan de bel, er is gewoon niet genoeg mankracht (zegt de politie zelf) dat is het hele eieren eten. Er gaat bij een totaal verbod echt geen politie bij komen, ze zullen nog eerder agenten gaan wegbezuinigen want het is toch verboden.quote:Als de vuurwerktraditie wordt uitgebannen, zullen mensen ook sneller aan de bel trekken als ze knallen horen.
Dat hoeft dus ook niet.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:43 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Ja, alleen in de grote steden. Niet in elke stad of dorp. Niet te vergelijken dus met overal een vuurwerkshow.
Want een omgevallen pot of vuurpijl gebeurt alleen bij tokkies?quote:Op zondag 5 januari 2020 14:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een hele dag ja... Maar goed, jij bent overtuigd, ik niet.
[..]
Dat gebeurt met een verbod toch ook? Dan gaan we toch ook beleid voeren op bais van een kleine groep Tokkies die zich misdraagt?
[..]
Jawel, want daar gaat niemand het mee eens zijn, daar wel en hier niet.quote:
Je hebt gelijk, maar ik las al een paar keer "Randstad" dit en "Randstad" dat, alsof mensen daar hun sores maar moeten oplossen en dat dat verder niets te maken heeft met het heilige Oosten, Noorden en Zuiden.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:46 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ik noem de randstad omdat daar de grootste problemen zijn over het algemeen. Als je het daar aanpaakt heeft het meer impact dan dat een boertje in Lutjebroek wordt aangepakt wat de nieuws niet eens haalt.
Die kleine groep zorgt elke jaarwisseling voor enorm veel maatschappelijke schade. Dat terwijl vuurwerk geen enkele toegevoegde waarde heeft.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:44 schreef Kyran het volgende:
[..]
Jij wil toch ook je beslissing baseren op een kleine groep waarbij het afsteken van vuurwerk verkeerd gaat of een kleine groep die niet om kan gaan met de vrijheden omtrent het afsteken van vuurwerk?
Ik zat idd fout met Heerenveen, ik pakte het aantal inwoners van de gemeente. Maar dat ik uit Drachten kom is geen geheim.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:47 schreef MakkieR het volgende:
Eigenlijk wil ik niet piet lullig doen, maar ik kan het niet laten haha.
Ik kom namelijk zelf ook uit Friesland en je hebt het over twee plaatsen. plaats A 45.000 inwoners
en plaats B 50.000 inwoners. Harlingen waar ik woon is geloof ik de 5e stad van Friesland en dat heeft maar 16.000 inwoners, Heerenveen heeft maar 27.000 inwoners, Sneek heeft maar 33.000 inwoners, dan hou je alleen Drachten en Leeuwarden over. Eigenlijk blijft alleen drachten over want Leeuwarden heeft met 100.000 inwoners iets te veel voor plaats A en plaats B. Sorry ik kon het niet laten haha.
Het is niet gek dat het vaker fout gaat in de Randstad. Doprje in het oosten of noorden heeft een paar duizend inwoners, terwijl in de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam miljoenen mensen wonen. Ik snap je punt wel hoorquote:Op zondag 5 januari 2020 14:50 schreef Jian het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar ik las al een paar keer "Randstad" dit en "Randstad" dat, alsof mensen daar hun sores maar moeten oplossen en dat dat verder niets te maken heeft met het heilige Oosten, Noorden en Zuiden.
Het vuurwerk dat je bij bijvoorbeeld de Lidl en Aldi kunt kopen blijft sowieso legaal, gaan ze daar maar mee spelen.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die kleine groep zorgt elke jaarwisseling voor enorm veel maatschappelijke schade. Dat terwijl vuurwerk geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Daarom zijn steeds meer Nederlanders voorstander van een verbod. En als de politiek overstag gaat, kan ik mij daarin vinden. Blijft vuurwerk legaal, dan lig ik daar ook niet wakker van.
Alcohol heeft ook geen toegevoegde waarde. Koningsdag heeft ook geen toegevoegde waarde. En zo kan ik nog wel even doorgaan.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Die kleine groep zorgt elke jaarwisseling voor enorm veel maatschappelijke schade. Dat terwijl vuurwerk geen enkele toegevoegde waarde heeft.
Daarom zijn steeds meer Nederlanders voorstander van een verbod. En als de politiek overstag gaat, kan ik mij daarin vinden. Blijft vuurwerk legaal, dan lig ik daar ook niet wakker van.
Huisdieren, ook geen toegevoegde waarde.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:52 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Alcohol heeft ook geen toegevoegde waarde. Koningsdag heeft ook geen toegevoegde waarde. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Vooral omdat steeds meer Nederlanders en politieke partijen vuurwerk zat zijn.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een hele dag ja... Maar goed, jij bent overtuigd, ik niet.
[..]
Dat gebeurt met een verbod toch ook? Dan gaan we toch ook beleid voeren op bais van een kleine groep Tokkies die zich misdraagt?
Eerste jaren zal er nog veel worden gezondigd. Dat zag je ook met het rookverbod. Uiteindelijk zal 99,99 procent van de Nederlanders zich erin schikken. Zeker de jongere generaties, die de vuurwerktraditie niet kennen.quote:Ze trekken nu al maximaal aan de bel, er is gewoon niet genoeg mankracht (zegt de politie zelf) dat is het hele eieren eten. Er gaat bij een totaal verbod echt geen politie bij komen, ze zullen nog eerder agenten gaan wegbezuinigen want het is toch verboden.
Want beslissingen moeten altijd gemaakt worden op basis van mensen die het ermee eens zijn. De belastingdienst vindt dit een leuk idee.quote:Op zondag 5 januari 2020 14:49 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Jawel, want daar gaat niemand het mee eens zijn, daar wel en hier niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |