abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 7 juli 2020 @ 13:50:25 #51
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974095
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:45 schreef illusions het volgende:
Vraag een particulier in Nederland maar hoe hij aan zijn crypto komt ja. Paar goeie trades gedaan in 2010 is dan het antwoord, of een paar coins gemined in die tijd, waar hij nu de vruchten van plukt en het voor maximaal 1.6% box 3 belasting 100% wit op zijn bankrekening heeft.
Ik heb ze gekocht met euro's. Zoals de meeste particulieren. In mijn geval 2015. Ver voordat de mainstream er interesse in had.
pi_193974109
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:50 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ik heb ze gekocht met euro's. Zoals de meeste particulieren. In mijn geval 2015. Ver voordat de mainstream er interesse in had.
Ja, dus? :')
pi_193974164
Als een crimineel morgen een kilo coke verkoopt kan hij daar Bitcoin voor accepteren, en er een dag later een Mercedes voor kopen. Eind 2020 doet hij belastingaangifte en betaalt hij 0.58% belasting over de koers van januari 2019, en 0% als hij getrouwd is.

Het aantal briefjes wat uit de pinautomaat komt aan banden leggen is belachelijk en nutteloos.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 13:58:45 #54
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974190
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:49 schreef illusions het volgende:

[..]

Wat een azijnpisser ben jij. Je zit er gewoon faliekant naast maar daar kan je niet tegen ofzo?
Ik gebruik argumenten waarom jij er helemaal naastzit.

Ik leg jou uit waarom beide stellingen (crypto en dekmantels) in de praktijk veel minder veilig zijn voor criminelen dan contant geld. En jij negeert de volledige tekst en zegt "criminelen kunnen handelen met crypto". Ik heb nergens gezegd dat je criminaliteit onmogelijk maakt. Ik zeg alleen dat je het moeilijker maakt door de omloop te reduceren van het meest populaire betaalmiddel van criminelen. En dat is contant geld.

Jij bent degene die niet wil toegeven hoe hij er naastzit en die mijn hele voorbeeld van de aannemer compleet negeert omdat jij er geen zinnig antwoord op hebt.

Is er meer of minder criminaliteit door het verbannen/reduceren van contant geld.
A. Meer
B. Minder
C. Evenveel. Exact, op de eurocent nauwkeurig.
Jouw antwoord C is zelfs minder geloofwaardig dan A.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 13:59:55 #55
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974200
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:51 schreef illusions het volgende:

[..]

Ja, dus? :')
Jij zegt: Vraag een particulier.

Nou ik ken behoorlijk wat mensen die bezigzijn met crypto, maar zij allen hebben ze gekocht met euro's en niet met iets anders.
pi_193974217
Het maakt het helemaal niet moeilijker, contant geld moet je ook een keer witwassen. Of het op de eurocent nauwkeurig is zal je niet achter komen dus dat is een nutteloze kwestie. Als jij denkt dat je criminaliteit aan banden legt door een limiet op pinnen te leggen, ben je m.i. gewoon enorm naïef en heb je geen reëel beeld van de wereld.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:01:37 #57
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974219
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:56 schreef illusions het volgende:
Als een crimineel morgen een kilo coke verkoopt kan hij daar Bitcoin voor accepteren, en er een dag later een Mercedes voor kopen. Eind 2020 doet hij belastingaangifte en betaalt hij 0.58% belasting over de koers van januari 2019, en 0% als hij getrouwd is.

Het aantal briefjes wat uit de pinautomaat komt aan banden leggen is belachelijk en nutteloos.
Die Mercedesdealer heeft ook een boekhouding en moet dat aan de belastingdienst kunnen presenteren.
pi_193974229
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:01 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Die Mercedesdealer heeft ook een boekhouding en moet dat aan de belastingdienst kunnen presenteren.
Dus? Hij is toch met wit geld gekocht? Gewoon van een bankrekening, aangegeven bij de belasting door de crimineel.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:05:01 #59
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974259
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:01 schreef illusions het volgende:
Het maakt het helemaal niet moeilijker, contant geld moet je ook een keer witwassen. Of het op de eurocent nauwkeurig is zal je niet achter komen dus dat is een nutteloze kwestie. Als jij denkt dat je criminaliteit aan banden legt door een limiet op pinnen te leggen, ben je m.i. gewoon enorm naïef en heb je geen reëel beeld van de wereld.
Contant geld kun je makkelijk overal uitgeven. Als jij voor 50.000 euro coke verkoopt en vervolgens 500 keer daarmee iets koopt voor 100 euro en je betaalt dat iedere keer contant wordt jou bij die 500 betalingen geen enkele keer gevraagd hoe jij aan die 100 euro bent gekomen. Wil jij dat met bitcoin doen? Boodschappen van 100 euro betalen met bitcoin?
pi_193974285
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:05 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Contant geld kun je makkelijk overal uitgeven. Als jij voor 50.000 euro coke verkoopt en vervolgens 500 keer daarmee iets koopt voor 100 euro en je betaalt dat iedere keer contant wordt jou bij die 500 betalingen geen enkele keer gevraagd hoe jij aan die 100 euro bent gekomen. Wil jij dat met bitcoin doen? Boodschappen van 100 euro betalen met bitcoin?
Je kan Bitcoin gewoon op je bankrekening zetten hoor, en in 1 keer uitgeven. :P Sterker nog, ik betaal heel vaak mijn boodschappen met Bitcoin die ik vlak voor ik bij de kassa ben op mijn pasje zet.
pi_193974343
Ik denk niet dat je er veel van snapt. Als ik 50.000 euro in Bitcoin heb, kan ik dat op mijn rekening zetten en de volgende dag er een auto van kopen. Ik doe eind 2020 aangifte van die storting, en betaal omdat het boven de ~30k is 0.58% belasting over de koers van 2019. Ik heb dan gewoon 50.000 witte euro's uitgegeven en uitgelegd waar mijn geld vandaan komt. Voordat ik het op mijn bankrekening stort, als ik een crimineel zou zijn, is het natuurlijk heel makkelijk om het spoor onnavolgbaar te maken.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:24:47 #62
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974561
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:10 schreef illusions het volgende:
Ik denk niet dat je er veel van snapt. Als ik 50.000 euro in Bitcoin heb, kan ik dat op mijn rekening zetten en de volgende dag er een auto van kopen. Ik doe eind 2020 aangifte van die storting, en betaal omdat het boven de ~30k is 0.58% belasting over de koers van 2019. Ik heb dan gewoon 50.000 witte euro's uitgegeven en uitgelegd waar mijn geld vandaan komt. Voordat ik het op mijn bankrekening stort, als ik een crimineel zou zijn, is het natuurlijk heel makkelijk om het spoor onnavolgbaar te maken.
Hoe leg jij als crimineel uit hoe jij aan die 50.000 witte euro's bent gekomen? Dan zeg jij Bitcoin handel. Hoe maak jij dat geloofwaardig? Als je veel minder dan 50.000 euro aan bitcoin gekocht hebt. Zo veel geld wordt er al lang niet meer verdiend met bitcoin.

En het kan best dat jij een van de weinigen bent die in 2010-2016 een paar honderd bitcoin gekocht had en daar nu auto's en villa's van koopt, maar dan nog mag jij wel aantonen hoe jij die in 2010-2016 gekocht had. De crimineel kan dit echter niet aantonen. Omdat hij op een heel andere manier aan die bitcoin gekomen is.

Ik denk dat jij er niet veel van snapt.
pi_193974585
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:24 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Hoe leg jij als crimineel uit hoe jij aan die 50.000 witte euro's bent gekomen? Dan zeg jij Bitcoin handel. Hoe maak jij dat geloofwaardig? Als je veel minder dan 50.000 euro aan bitcoin gekocht hebt. Zo veel geld wordt er al lang niet meer verdiend met bitcoin.

En het kan best dat jij een van de weinigen bent die in 2010-2016 een paar honderd bitcoin gekocht had en daar nu auto's en villa's van koopt, maar dan nog mag jij wel aantonen hoe jij die in 2010-2016 gekocht had. De crimineel kan dit echter niet aantonen. Omdat hij op een heel andere manier aan die bitcoin gekomen is.
Gemined, jaren geleden, dus hoef geen storting te laten zien. De staat vraagt verder helemaal niet hoe je daar aan gekomen bent, en beschikt ook niet over de middelen om dat te verifiëren. En ja, dat weet ik uit ervaring.

quote:
Ik denk dat jij er niet veel van snapt.
Aldus degene die het aantal briefjes uit de pinautomaat wil limiteren. :D
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:45:35 #64
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974778
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:27 schreef illusions het volgende:

[..]

Gemined, jaren geleden, dus hoef geen storting te laten zien. De staat vraagt verder helemaal niet hoe je daar aan gekomen bent, en beschikt ook niet over de middelen om dat te verifiëren. En ja, dat weet ik uit ervaring.
[..]

Aldus degene die het aantal briefjes uit de pinautomaat wil limiteren. :D
De staat vraagt jou niks omdat ze jou niet verdenken van criminele handel. Er zijn inderdaad mensen die destijds met minen omzet gemaakt hebben en vervolgens rijk zijn geworden door de waardestijging van o.a. bitcoin. Ik denk dat er minstens een factor 10 meer criminelen zijn dan miners. En hier zitten dus ook de kleine criminelen bij. Op deze manier zaken doen werkt niet.

De aannemer die een opdracht aanneemt van 50.000 euro en zijn klant betaalt hem in crypto. Hoe betaalt die zijn medewerkers?

Ik zie het al voor me op de bouwplaats:

"Metselaar chef, ik heb alleen nog ethereum, daarmee betaal ik je deze maand je salaris. Is je adres nog steeds 1BvXMSEstWetqn5Au4m4GFg7xJaNVN3? Laat het snel weten want over een uur kan de waarde alweer gehalveerd zijn?"

"Stucadoor en tegelzetter, openen jullie even allebei een dekmantelbedrijf, daarvan betaal ik je materieel en reiskosten." _O-
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:46:18 #65
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974786
En waarom wil jij zo graag die briefjes behouden? Als je zelf alsnog euro's op je pasje zet en daarmee je boodschappen betaalt?
pi_193974794
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:45 schreef Ixnay het volgende:

[..]

De staat vraagt jou niks omdat ze jou niet verdenken van criminele handel. Er zijn inderdaad mensen die destijds met minen omzet gemaakt hebben en vervolgens rijk zijn geworden door de waardestijging van o.a. bitcoin. Ik denk dat er minstens een factor 10 meer criminelen zijn dan miners. En hier zitten dus ook de kleine criminelen bij. Op deze manier zaken doen werkt niet.

De aannemer die een opdracht aanneemt van 50.000 euro en zijn klant betaalt hem in crypto. Hoe betaalt die zijn medewerkers?

Ik zie het al voor me op de bouwplaats:

"Metselaar chef, ik heb alleen nog ethereum, daarmee betaal ik je deze maand je salaris. Is je adres nog steeds 1BvXMSEstWetqn5Au4m4GFg7xJaNVN3? Laat het snel weten want over een uur kan de waarde alweer gehalveerd zijn?"

"Stucadoor en tegelzetter, openen jullie even allebei een dekmantelbedrijf, daarvan betaal ik je materieel en reiskosten." _O-
Je kan crypto aannemen en dit gelijk in fiat omzetten hoor.
pi_193974810
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:46 schreef Ixnay het volgende:
En waarom wil jij zo graag die briefjes behouden? Als je zelf alsnog euro's op je pasje zet en daarmee je boodschappen betaalt?
Omdat ik bepaalde idealen heb en ook een groot deel van mijn inkomsten contant verdien. Ook al doe ik niks met contant geld, kan ik toch een mening hebben over waarom ik het niet in de ban wil?
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:51:49 #68
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974837
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:46 schreef illusions het volgende:

[..]

Je kan crypto aannemen en dit gelijk in fiat omzetten hoor.
Die aannemer gaat dus ook tegen de belastingdienst vertellen dat hij een miner was? _O-
pi_193974844
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:51 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Die aannemer gaat dus ook tegen de belastingdienst vertellen dat hij een miner was? _O-
Nee, de aannemer vertelt natuurlijk dat hij een aannemer is, hij heeft immers de klus echt gehad. :')

Mijn god, meen je dit nou echt?
pi_193974852
Ben er wel een beetje klaar mee, je snapt er toch geen reet van. Denk er lekker het jouwe van, en begin voor mijn part een petitie om contant geld in de ban te doen. Veel succes. ^O^
  dinsdag 7 juli 2020 @ 14:54:17 #71
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974861
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:48 schreef illusions het volgende:
en ook een groot deel van mijn inkomsten contant verdien.
Ok, dit is dus de reden waarom je het wil behouden. Had dat dan meteen gezegd.
pi_193974878
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:54 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Ok, dit is dus de reden waarom je het wil behouden. Had dat dan meteen gezegd.
Dat is het niet, ik kan net zo goed mijn geld digitaal accepteren maar ik heb het nu eenmaal over een land waar digitaal betalen nog lang niet zo groot is als in Nederland. Contant geld afpakken is vrijheid afpakken, hoe je het ook wendt of keert. Denk er lekker het jouwe van, op die manier gaan we straks ook lange zwarte jassen verbieden. Slaat allemaal als kut op een hek die punten van je.

Lekker selectief quoten ook, vooral dat laatste niet meenemen. :')
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:04:50 #73
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193974961
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:52 schreef illusions het volgende:

[..]

Nee, de aannemer vertelt natuurlijk dat hij een aannemer is, hij heeft immers de klus echt gehad. :')

Mijn god, meen je dit nou echt?
En de crimineel vertelt dan dus "ik ben een drugsdealer"?

Even voor de duidelijkheid, misschien had je het nog niet in de gaten, maar we hebben het in het voorbeeld van de aannemer over zwartwerk, een vorm van criminaliteit.

De aannemer wil het zwart aannemen (illegaal). Maar contant geld kan niet meer. De klant en aannemer samen zeggen "Ons hebben ze daar niet mee, met het verbieden van contant geld. Wij doen dat met crypto en dan kan het alsnog zwart. Haha, wat een domme maatregel. Crypto vervangt contant geld makkelijk."

Ik leg uit dat het wel degelijk moeilijk wordt. Daar heb jij dus geen antwoord op kunnen geven.

Hoe kan die aannemer de belasting ontwijken door geld in crypto aan te nemen van zijn klant. Om zijn mensen te betalen moet hij er euro van maken zeg jij. Dan moet hij dus:
A. Zeggen dat hij ook een miner was. :')
B. Alsnog belasting betalen waardoor hij het net zo goed in euro's op zijn rekening kan storten. En het voordeel van zwartwerk valt weg.
C. ... mag jij invullen. Ik ben benieuwd met wat voor lulverhaal je dit keer komt.
pi_193974981
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:04 schreef Ixnay het volgende:

[..]

En de crimineel vertelt dan dus "ik ben een drugsdealer"?

Even voor de duidelijkheid, misschien had je het nog niet in de gaten, maar we hebben het in het voorbeeld van de aannemer over zwartwerk, een vorm van criminaliteit.

De aannemer wil het zwart aannemen (illegaal). Maar contant geld kan niet meer. De klant en aannemer samen zeggen "Ons hebben ze daar niet mee, met het verbieden van contant geld. Wij doen dat met crypto en dan kan het alsnog zwart. Haha, wat een domme maatregel."

Ik leg uit dat het wel degelijk moeilijk wordt. Daar heb jij dus geen antwoord op kunnen geven.

Hoe kan die aannemer de belasting ontwijken door geld in crypto aan te namen van zijn klant. Om zijn mensen te betalen moet hij er euro van maken zeg jij. Dan moet hij dus
A. Zeggen dat hij ook een miner was. :')
B. Alsnog belasting betalen waardoor hij het net zo goed in euro's op zijn rekening kan storten. En het voordeel van zwartwerk valt weg.
C. ... mag jij invullen. Ik ben benieuwd met wat voor lulverhaal je dit keer komt.
Het wordt er niet moeilijker op dan contant geld, is mijn punt. Contant geld verbannen haalt criminaliteit absoluut niet weg noch maakt het het moeilijker, dat lijk je maar niet te begrijpen, en ik word een beetje moe om mijn punt keer op keer uit te leggen aan iemand die het blijkbaar allemaal niet zo goed snapt.

Veel succes ermee, misschien kun je een petitie starten.

https://www.tweedekamer.n(...)_mening_telt/petitie

:W :D
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:13:12 #75
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193975048
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:53 schreef illusions het volgende:
Ben er wel een beetje klaar mee, je snapt er toch geen reet van. Denk er lekker het jouwe van, en begin voor mijn part een petitie om contant geld in de ban te doen. Veel succes. ^O^
Kort samengevat. Al mijn argumenten ontwijk je volledig.

Bij het voorbeeld van de aannemer wil je de aannemer het verhaal laten vertellen "ik heb de klus aangenomen". Dat was juist de crux van het verhaal. Hij wil geen belasting betalen. Vroeger deed hij dat met contant geld. Jij beweert dat dit zonder contant geld nog steeds kan, maar dan met crypto. En als ze vragen hoe ze aan die crypto komen zeggen ze gewoon dat ze miners zijn.

Dat ga ik ook vertellen tegen de belastingdienst. Ik was een kuil in mijn tuin aan het graven en toen vond ik goud. Dit goud wisselde ik in voor euro en daar kocht ik een ander huis van. Dit verhaal is net zo achterlijk als dat scenario dat jij verkoopt.
pi_193975098
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:13 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Kort samengevat. Al mijn argumenten ontwijk je volledig.

Bij het voorbeeld van de aannemer wil je de aannemer het verhaal laten vertellen "ik heb de klus aangenomen". Dat was juist de crux van het verhaal. Hij wil geen belasting betalen. Vroeger deed hij dat met contant geld. Jij beweert dat dit zonder contant geld nog steeds kan, maar dan met crypto. En als ze vragen hoe ze aan die crypto komen zeggen ze gewoon dat ze miners zijn.

Dat ga ik ook vertellen tegen de belastingdienst. Ik was een kuil in mijn tuin aan het graven en toen vond ik goud. Dit goud wisselde ik in voor euro en daar kocht ik een ander huis van. Dit verhaal is net zo achterlijk als dat scenario dat jij verkoopt.
Zeggen dat iemand je argumenten ontwijkt of het verhaal niet snappen, zijn verschillende dingen. :P

Als hij het geld wat hij contant had niet op de bank zou zetten, zal hij de bitcoin dus ook niet aangeven en er komt in dat geval helemaal geen belastingdienst bij kijken, dus je voorbeeld gaat compleet mank. Zo lijkt het met al je punten te gaan, vandaar dat ik je er verder success mee wens. :) ^O^
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:27:22 #77
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193975186
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:06 schreef illusions het volgende:

Contant geld verbannen haalt criminaliteit absoluut niet weg noch maakt het het moeilijker, dat lijk je maar niet te begrijpen, en ik word een beetje moe om mijn punt keer op keer uit te leggen aan iemand die het blijkbaar allemaal niet zo goed snapt.
Wat is dit zou voor een gesprekstechniek? :')

Je zegt keer op keer "Contant geld verbannen haalt criminaliteit niet weg."

Ik schoffel dit verhaal meerdere keren compleet onderuit met hypotheses en stellingen. En jij komt niet verder dan: "Contant geld verbannen haalt criminaliteit niet weg."

Op mijn stellingen pluk je fragmenten en daar reageer je op. Op het complete verhaal weet je absoluut niets in te brengen.

De aannemer laten zeggen "ik heb deze klus aangenomen" is hetzelfde als de drugsdealer laten zeggen "ik heb 10 kilo coke verkocht".

Mijn hypothese ging over dat een aannemer niet of nauwelijks een klus zwart kon aannemen zonder contant geld. Daar heb jij niets tegenin gebracht.

Ook wat crypto betreft heb ik je als een klein jongetje op je plek gezet. De enige manier hoe je zonder handel aan crypto kunt komen is inderdaad door te minen. Denk je werkelijk dat als contant geld verboden wordt dat alle illegale handelaars met hetzelfde bullshit verhaal gaan komen dat ze miners waren? Doe eens een schatting van het totale aantal crypto die ooit verdiend is door te minen gedeeld door het aantal miners. Dat is helemaal niks man. Voordat het haar waarde heeft is het al tig keer verhandeld.

En dan dat linkje van petities erachter sturen om de aandacht van de discussie af te houden. :') Wat zielig.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:29:33 #78
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193975200
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 14:56 schreef illusions het volgende:

[..]

Dat is het niet, ik kan net zo goed mijn geld digitaal accepteren maar ik heb het nu eenmaal over een land waar digitaal betalen nog lang niet zo groot is als in Nederland. Contant geld afpakken is vrijheid afpakken, hoe je het ook wendt of keert. Denk er lekker het jouwe van, op die manier gaan we straks ook lange zwarte jassen verbieden. Slaat allemaal als kut op een hek die punten van je.

Lekker selectief quoten ook, vooral dat laatste niet meenemen. :')
Wat had dat andere deel nog toegevoegd dan?
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:38:35 #79
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193975284
"Contant geld verbannen reduceert criminaliteit."

"Jij snapt het niet."

Ik ga discussieren als illusions.
pi_193975309
Zeggen dat iemand je argumenten ontwijkt of het verhaal niet snappen, zijn verschillende dingen. :P
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:52:46 #81
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193975442
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:40 schreef illusions het volgende:
Zeggen dat iemand je argumenten ontwijkt of het verhaal niet snappen, zijn verschillende dingen. :P
"Jij snapt het verhaal niet."
  dinsdag 7 juli 2020 @ 15:54:48 #82
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193975467
Makkelijk zo. Ik hoef nergens nog op in te gaan. Al krijg ik ijzersterke argumenten op me afgevuurd.

"Jij snapt het verhaal niet."

En ik hoef niets verder toe te voegen.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 16:27:00 #83
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_193975913
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 12:51 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik vind het enorm naïef om te denken dat je daarmee criminaliteit vermindert of voorkomt.
criminaliteit nee, maar het aantal overvallen en of diefstal van portemonnee lijkt me wel.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_193976585
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 16:27 schreef theguyver het volgende:

[..]

criminaliteit nee, maar het aantal overvallen en of diefstal van portemonnee lijkt me wel.
Oh, dat zeker, maar daar hoef je contant geld niet voor af te schaffen. ;) Dat valt prima op andere maniren op te lossen.
pi_193977277
Feit is dat men van contant geld af wil, maar niet vanwege de criminaliteit, maar echt alleen omdat contant geld duur is voor banken, en je er ook niet zoveel controle over hebt als met digitaal geld. Dat is overal volledig te tracken, dat is echt een heleboel (meta)data en zoals we weten is data de nieuwe olie. Bovendien als alle geld digitaal is zijn er opeens allerlei truuks mogelijk bijv mbt inflatie en negatieve rente waar wij als gewone burgers echt niet per se beter van zullen worden (en de criminelen ook niet slechter).
pi_193978306
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:46 schreef Farenji het volgende:
Feit is dat men van contant geld af wil, maar niet vanwege de criminaliteit, maar echt alleen omdat contant geld duur is voor banken, en je er ook niet zoveel controle over hebt als met digitaal geld. Dat is overal volledig te tracken, dat is echt een heleboel (meta)data en zoals we weten is data de nieuwe olie. Bovendien als alle geld digitaal is zijn er opeens allerlei truuks mogelijk bijv mbt inflatie en negatieve rente waar wij als gewone burgers echt niet per se beter van zullen worden (en de criminelen ook niet slechter).
Klopt, maar qua tracken zijn er manieren om de geldstroom dusdanig onduidelijk te maken dat er een paar vraagtekens tussen staan, hetzij een bepaalde vorm van digitale anonimiteit, hetzij een bepaalde jurisdictie.

Het begon allemaal een beetje met het fractional reserve banking principe mijns inziens.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 22:45:01 #87
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_193982136
Je kan wel zien dat er bijna geen echte BNW-ers meer aktief zijn hier.
Wat een slap geneuzel allemaal.
De ware redenen om contant geld uit te bannen heb ik nog niet voorbij zien komen.
Alleen maar schaap geblaat.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_193982229
quote:
11s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:45 schreef Izzy73 het volgende:
Je kan wel zien dat er bijna geen echte BNW-ers meer aktief zijn hier.
Wat een slap geneuzel allemaal.
De ware redenen om contant geld uit te bannen heb ik nog niet voorbij zien komen.
Alleen maar schaap geblaat.
Verlicht ons, oh alwetend orakel.
  woensdag 8 juli 2020 @ 07:17:11 #89
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_193984596
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:08 schreef illusions het volgende:

[..]

Oh, dat zeker, maar daar hoef je contant geld niet voor af te schaffen. ;) Dat valt prima op andere maniren op te lossen.
Nope het zal alleen wel steeds minder worden in de loop der jaren, maar totaal weg gaan nee denk niet.
Althans de komende 10 a 20 jaar nog zeker niet.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  Moderator zondag 31 januari 2021 @ 10:27:37 #90
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_197739822
quote:
Het Europese Hof van Justitie heeft in een nieuwe uitspraak besloten dat overheden in principe mogen beslissen dat voor bepaalde diensten (van diezelfde overheid) geen contant geld betaald mag worden. Het is aan lokale rechters om te bepalen in welke gevallen deze ban op contant geld acceptabel is.
Lees alles
A child is born with no state of mind.
pi_197739885
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 10:27 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Verontrustende ontwikkeling, maar wel te verwachten. Mij raakt het persoonlijk niet echt, zelfs mijn zwarte geld staat op een rekening, maar over het algemeen is dit wel heel kut natuurlijk.
  zondag 31 januari 2021 @ 10:35:53 #92
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197739931
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 10:32 schreef illusions het volgende:

[..]

Verontrustende ontwikkeling, maar wel te verwachten. Mij raakt het persoonlijk niet echt, zelfs mijn zwarte geld staat op een rekening, maar over het algemeen is dit wel heel kut natuurlijk.
Hoe zwart is geld dat op een rekening staat?

Inderdaad belachelijk dat de overheid bepaalt dat je niet meer mag betalen met een wettig betaalmiddel. Het zit de politiek echt een heel stuk te hoog in hun bol, met de EU voorop :r
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197739952
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 10:35 schreef daNpy het volgende:

[..]

Hoe zwart is geld dat op een rekening staat?
Geld waar geen belasting over betaald is, dus compleet zwart, lijkt me nogal logisch.
  zondag 31 januari 2021 @ 10:39:21 #94
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_197739973
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 10:37 schreef illusions het volgende:

[..]

Geld waar geen belasting over betaald is, dus compleet zwart, lijkt me nogal logisch.
Maar door het op de bank te zetten is het toch alweer terug "wit"? Dan is het toch alweer in het "normale" systeem?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_197740040
quote:
0s.gif Op zondag 31 januari 2021 10:39 schreef daNpy het volgende:

[..]

Maar door het op de bank te zetten is het toch alweer terug "wit"? Dan is het toch alweer in het "normale" systeem?
Hehe, was het maar zo eenvoudig. :D
  Moderator dinsdag 21 september 2021 @ 13:32:54 #96
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201454352
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 31 mei 2022 @ 09:32:16 #97
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204920437
Toen ik dit topic opende vier jaar geleden dacht ik dat het al ver aan het gaan was maar inmiddels is het toch meer dan alleen maar een vermindering, festivals en evenementen die volledig cashloos zijn, zijn inmiddels de norm. Trouwens ook met de bijbehorende problemen zo was er het festival kingsland waar de pin systemen uitgevallen waren, met tot gevolg dat daar gewoon duizenden mensen zonder eten en drinken hebben moeten staan uren lang... handig alleen maar met pin werken... :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 31 mei 2022 @ 13:22:18 #98
485843 crew  Jippie
pi_204922169
quote:
88s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 09:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Toen ik dit topic opende vier jaar geleden dacht ik dat het al ver aan het gaan was maar inmiddels is het toch meer dan alleen maar een vermindering, festivals en evenementen die volledig cashloos zijn, zijn inmiddels de norm. Trouwens ook met de bijbehorende problemen zo was er het festival kingsland waar de pin systemen uitgevallen waren, met tot gevolg dat daar gewoon duizenden mensen zonder eten en drinken hebben moeten staan uren lang... handig alleen maar met pin werken... :X
Ook bij bepaalde branches waar men zaken inkoopt zoals de oud ijzer handel worden proeven gedaan met retourpinnen in aanloop naar een cashban.
  Moderator dinsdag 31 mei 2022 @ 16:20:33 #99
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_204923541
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 13:22 schreef Jippie het volgende:

[..]
Ook bij bepaalde branches waar men zaken inkoopt zoals de oud ijzer handel worden proeven gedaan met retourpinnen in aanloop naar een cashban.
Dus dat je zeg maar ook negatieve bedragen kunt pinnen :?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter dinsdag 31 mei 2022 @ 16:55:05 #100
485843 crew  Jippie
pi_204923779
quote:
88s.gif Op dinsdag 31 mei 2022 16:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dus dat je zeg maar ook negatieve bedragen kunt pinnen :?
Dan krijg je geld op je rekening gestort in plaats van dat het eraf gaat. Gaat via een pintransactie maar dan andersom.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')