SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/![]()
Geslaagden 2009
![]()
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009![]()
Geslaagden 2010
![]()
![]()
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010![]()
Geslaagden 2011
![]()
![]()
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011![]()
Geslaagden 2012
![]()
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012![]()
Geslaagden 2013
![]()
Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - Tunafish 08-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013 - Poem 26-09-2013 - Tijgerbroodje 20-12-2013![]()
Geslaagden 2014
![]()
Pinkdwarf 07-01-2014 - Erasmo 08-01-2014 - Scheringa 04-03-2014 - Cobratjuh 14-04-2014 - sanger 20-08-2014 - DonnieDarko1979 31-10-2014![]()
Geslaagden 2015
![]()
sylvesterrr 15-04-2015 - Metro2005 07-10-2014
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.
Mhhhhh..... Ik had per ongeluk de laatste post en dus ook de verplichting een nieuw deel aan te maken.
Laatste opmerkingen gingen over niet de intentie hebben om onderuit te gaan waar ik als laatste opmerking postte dat ik ook nooit die intentie had maar het me wél overkomen is door gladheid op een rotonde. Ik vermoedde gladheid door brandstof- of olielekkage want het was prachtig mooi weer.
Zo, nu jullie weer.![]()
Dit denk ik ook.quote:Op dinsdag 24 december 2019 18:25 schreef BlackLining het volgende:
Ik heb de indruk dat veel beginnende motorrijders het vermogen in pk vergelijken met een auto. Op vier wielen is 100 pk wel zo'n beetje wanneer het leuk begint te worden. Op twee wielen (en met een vijfde van het gewicht) wordt het toch een ander verhaal.
zorgen dat je ervoor verzekerd bent dusquote:Op woensdag 25 december 2019 15:19 schreef ludovico het volgende:
Anyhow, de vraag: beter een motor huren voor een week? Ergens bang dat ik de motor alsnog laat vallen ofzo bij een bijzondere maneuvre, anderzijds......... Korte slalom doe je denk ik nooit meer?
ik gebruikte 8 jaar terug een torrent met 1400 vragem in de stijl van het CBR, maar die zal wel verouderd zijn ondertussenquote:Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijlesHebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerste studenten zijn gemaakt
Woon je in de omgeving van Leiden?quote:Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijlesHebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerdere studenten zijn gemaakt
Nee, totaal nietquote:Op zaterdag 28 december 2019 19:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Woon je in de omgeving van Leiden?
Dan houdt het op, anders nog je mijn boekje wel voor een tientje ofzo.quote:
Ik heb vorig jaar het high speed theorie cbr motor en theorieboek xxl boek via theorie-leren.nl aangeschaft. Is ook een gedeelte digitaal. Gewoon een kwestie van alles ruim op tijd goed doornemen. Er zit ook genoeg oefenexamens bijgeleverd.quote:Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijlesHebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerdere studenten zijn gemaakt
Heb net maar even de 2020 bundel op bol.com aangeschaftquote:Op maandag 30 december 2019 14:19 schreef Skwish het volgende:
[..]
Ik heb vorig jaar het high speed theorie cbr motor en theorieboek xxl boek via theorie-leren.nl aangeschaft. Is ook een gedeelte digitaal. Gewoon een kwestie van alles ruim op tijd goed doornemen. Er zit ook genoeg oefenexamens bijgeleverd.
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 4 januari 2020 18:45 schreef Tiemie het volgende:
Blijkbaar sinds 2015 niemand meer geslaagd volgens de OP
Zelf begin december rijbewijs behaald
23-07-2015 A2 en 04-04-2018 A. Gelukkig.quote:Op zaterdag 4 januari 2020 18:45 schreef Tiemie het volgende:
Blijkbaar sinds 2015 niemand meer geslaagd volgens de OP
Zelf begin december rijbewijs behaald
Nouja.. het is net als autorijden: je leert het pas écht als je het zelf doet, ná je toetsen.quote:Op woensdag 25 december 2019 15:19 schreef ludovico het volgende:
Afgelopen zomer motorrijbewijs gehaald! Misschien een vakantie boeken met de motor, weekje rondzoeven ergens in Schotland ofzo!
Heb misschien ruimte voor een motor in een afgesloten parkeergarage, zou een motor kunnen kopen dus.... Maarrrr net nieuw huis gekocht dus kan dat misschien beter eerst een tijdje nog laten...
Anyhow, de vraag: beter een motor huren voor een week? Ergens bang dat ik de motor alsnog laat vallen ofzo bij een bijzondere maneuvre, anderzijds......... Korte slalom doe je denk ik nooit meer?
Als je hele dagen voor de grap langzame slalom gaat doen...quote:Op dinsdag 7 januari 2020 10:15 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Nouja.. het is net als autorijden: je leert het pas écht als je het zelf doet, ná je toetsen.
Ik zou desnoods een goedkopere pekelfiets kopen waardoor je wel ervaring opbouwt.
Ik ook 11 januari eerste rijles! Heb al jaren mijn autorijbewijs en ook veel zomers een Puch MV-50 gereden maar ben toch een beetje nerveus voor de eerste rijlesquote:Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijlesHebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerdere studenten zijn gemaakt
Het idee is dan ook precies andersom.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 13:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je hele dagen voor de grap langzame slalom gaat doen...
Eigenlijk is dat de enige die ik echt interessant vind. Misschien de uitwijk nog...
De normale slalom is een beetje esthetisch.
Noodstop ala, ook belangrijk. Maar meer dat je beide remmen gebruikt enzo.
Denk niet dat je die dingen veel oefent met je normale woon werk verkeer rondje.
Ik zou je aanraden de langzame slalom flink te blijven oefenen zodat je feilloos de voor je voorwiel opspringende eend kunt ontwijken.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 13:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je hele dagen voor de grap langzame slalom gaat doen...
Eigenlijk is dat de enige die ik echt interessant vind. Misschien de uitwijk nog...
De normale slalom is een beetje esthetisch.
Noodstop ala, ook belangrijk. Maar meer dat je beide remmen gebruikt enzo.
Denk niet dat je die dingen veel oefent met je normale woon werk verkeer rondje.
Volgens mij begrijp jij niet wat ik bedoel denk ik?quote:Op dinsdag 7 januari 2020 21:29 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het idee is dan ook precies andersom.
Of dacht jij dat ze AVB bedacht hebben om motorrijdertjes in spé te neten?
Volgens mij maak jij een gigantische inschattingsfout. Of dacht je echt dat je kon motorrijden nu je het papiertje hebt?
Ja als je dat een jaartje niet gedaan hebt... Kan me voorstellen dat het wat minder soepel gaat (als je net je rijbewijs hebt, als dit routine is verlies je die controle niet zomaar denk ik)quote:Op dinsdag 7 januari 2020 22:39 schreef Vallon het volgende:
Ik zou je aanraden de langzame slalom flink te blijven oefenen zodat je feilloos de voor je voorwiel opspringende eend kunt ontwijken.
Wat stel je voor? Pionnen neerzetten op een parkeerplaats ergens dus?quote:Op woensdag 8 januari 2020 12:29 schreef BlackLining het volgende:
Zelf weten verder hoor, en je hebt je besluit volgens mij toch al genomen. Maar voor zowel je eigen veiligheid als zeker ook voor je eigen plezier zou ik nog even lekker doorgaan met oefenen.
Zelf doe ik, dagelijkse rijder, nog regelmatig de "oefeningen". Meestal dezelfde plaats zodat ik mijn performance kan checken. Sws als ik wissel van motor. Even slalommen om/bij virtueel geplaatste obstakels (parkeervaklijnen zijn ideal) , korte noodstop zonder te slippen en krappe draaiachtjes etc .etc. Kost je hooguit 5 minuten, je weet dan dat alles (ook met de motor zelf) goed zit en je vooral de handeling automatiseert.quote:Op woensdag 8 januari 2020 12:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat stel je voor? Pionnen neerzetten op een parkeerplaats ergens dus?
Keb zelf de indruk dat de uitwijkoefening mij niet helemaal goed is geleerd, kreeg bij het CBR de indruk dat je echt ook aan je stuur moet trekken zegmaar.
Heb t niet over je avb.. Bochtjes maken, in t verkeer meerijden.quote:Op dinsdag 7 januari 2020 13:00 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je hele dagen voor de grap langzame slalom gaat doen...
Eigenlijk is dat de enige die ik echt interessant vind. Misschien de uitwijk nog...
De normale slalom is een beetje esthetisch.
Noodstop ala, ook belangrijk. Maar meer dat je beide remmen gebruikt enzo.
Denk niet dat je die dingen veel oefent met je normale woon werk verkeer rondje.
Thanks voor de tips! Dat verder vooruit kijken is inderdaad ook een goede. Waarom is dat 1 N 2 3 4 5 6 eigenlijk zo? Misschien een gekke vraag, maar N 1 2 3 4 5 6 klinkt logischerquote:Op zaterdag 11 januari 2020 16:38 schreef shiz het volgende:
1 N 2 3 4 5 6 inderdaad.
Ik heb eind 2017 125cc als Code 111 op een Oostenrijks rijbewijs gehaald. Gelukkig had ik destijds van tevoren mezelf al aardig wat wijsgemaakt op YouTube, dat gaf me meteen een voorsprong op twee anderen die ook schakelmotor wilde leren in een groep van 20 lui ofzo gemixt met 50cc en 125cc scooteraars voornamelijk. Enige wat ik hoefde te doen is kort wat klassikale theorie doornemen en daarna zocht je een voertuig uit en werd je min of meer aan je lot overgelaten. Dus ik had gelukkig al een idee gekregen van langzaam koppeling op laten komen, dat kan eigenlijk tot volledig loslaten als je het rustig doet en je rijdt al. Beetje geslalomd. Boring. Daarna op snelheid komen en eerste keren schakelen en noodremoefeningen. Dat was dan lastig als je dat nog nooit hebt gedaan en daar zelf maar een beetje zit te klooien. Toen gingen we pauze houden... dacht ik. Neuh, het praktijkgedeelte was over. Volgende dag had ik m'n papiertje.
Eerst maar ff van een huurcentrum een enkele keer een 125 uitgeleend (Duke 125, MT-125 en Tuono 125 gereden) voordat ik m'n eigen motor kocht (Suzuki GSX-R125; idee was een afscheidstourtje door het Oostenrijkse landschap en motorrijervaring opdoen voor ik weer in Nederland zou zijn en daar voor m'n volledige A zou moeten gaan). Gelukkig had die een LCD display met alles erop en eraan, incl. gear indicator en tankstatusweergave, hoewel je vrij snel automagisch wel de juiste versnelling pakt natuurlijk.
Zijn veel informatieve videos dus. Verder. Ontspan je. Kijk vooruit waar je naartoe wilt. Leer countersteering.
Ofwel, kijk ook eens Twist of the Wrist Vol 1 en 2 van Keith Code.
Ik kreeg bij mijn rijschool een code voor i-theorie.nl. Kost 49,95. Staat alle theorie op met oefenvragen per hoofdstuk en 50 oefenexamensquote:Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijlesHebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerdere studenten zijn gemaakt
Hoeveel lessen heb je in totaal gehad voor de AVB en AVD? En waren het blokken van 1 uur of 1,5 uur ?quote:Op woensdag 29 januari 2020 11:54 schreef gooddaddy het volgende:
Goh, een topic over motorrijlessen. Die had ik nog niet gezien.
Ben sinds november bezig en eindelijk heb ik alles onder de knie voor AVB. Morgen heb ik examen. Kostte bij mij voorla veel tijd om de korte draai en het achtje onde de knie te krijgen.
Ik ben al wat ouder (bijna 49) en dan zie je toch wel dat het allemaal wat moeizamer gaat dan wanneer je 20 bent.
Maar in al die tijd wel al een fijn gevoel bij de motor gekregen en het gewoon rijden gaat lekker soepel. Heb er vol vertrouwen in dat we na de AVB ook snel AVD gaan halen en dan in het voorjaar lekker kunnen gaan toeren
Ik probeer het via theorie-leren.nl. Ook veel oefenexamens en dat bevalt goed. Vooralsnog niet echt een hoog 'geslaagd ratio' na ongeveer 15 examens en ik mag 'm over 5 dagen al doenquote:Op woensdag 29 januari 2020 12:48 schreef gooddaddy het volgende:
Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
Prima toch? Ik kan je niet in de portemonnee kijken uiteraard, maar liever wat meer uitgegeven en dan ook de 'zekerheid' (voor zover je dat sowieso al hebt) hebben dat je er ook echt klaar voor bent. Hij schatte mij in op 10 uur AVB en 15 uur AVD, ik ben benieuwdquote:Op woensdag 29 januari 2020 14:07 schreef gooddaddy het volgende:
Ik heb nu in totaal 20 lessen van 2 uur gehad. Maar ik heb nu alles onder de knie. Voor AVD zullen er nog een 5-tal lessen nodig zijn van 2 uur volgens mijn instructeur
Zoals gezegd, het moeilijkste was echt de korte draai en dus ook de 8-jes. Kwestie van durven en goed kijken. Maar ik denk dat ik daar toch wel meer dan 10 uur over gedaan heb.
Wordt een duur rijbewijs zo. Maar dan heb je ook wat![]()
Leuke vraag die ik vroeger ook had. Het is vooral een kwestie van hoe het in de praktijk is ontstaan. Het is - qua tandwielmechanica - net wat handiger dat de "vrij" (zoals feitelijk ook bij de normale schakelauto) tussen 1 en 2 zit.quote:Op zaterdag 11 januari 2020 16:47 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Thanks voor de tips! Dat verder vooruit kijken is inderdaad ook een goede. Waarom is dat 1 N 2 3 4 5 6 eigenlijk zo? Misschien een gekke vraag, maar N 1 2 3 4 5 6 klinkt logischer
Het zit vooral tussen je oren en met name tijd om het vertrouwen op te bouwen dat je motorfiets het met wat subtiele aansturing van jou, het prima (zelf/aan) kan.quote:Op woensdag 29 januari 2020 14:07 schreef gooddaddy het volgende:
Ik heb nu in totaal 20 lessen van 2 uur gehad. Maar ik heb nu alles onder de knie. Voor AVD zullen er nog een 5-tal lessen nodig zijn van 2 uur volgens mijn instructeur
Zoals gezegd, het moeilijkste was echt de korte draai en dus ook de 8-jes. Kwestie van durven en goed kijken. Maar ik denk dat ik daar toch wel meer dan 10 uur over gedaan heb.
Wordt een duur rijbewijs zo. Maar dan heb je ook wat![]()
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 30 januari 2020 15:21 schreef gooddaddy het volgende:
Nou, ik heb het gehaald hoor![]()
![]()
. Zoveel tijd gestoken in die korte draai en achtjes en dan krijg je die natuurlijk niet.
Nu op naar deel 2.
(Daar zal ik toch wat beter moeten opletten hier en daar. Vandaag op de terugweg van AVB bijna een fietser overhoop gereden)
Oke klinkt goed, 10 uur is te overzienquote:Op donderdag 30 januari 2020 17:53 schreef gooddaddy het volgende:
Dat zal wel ergens eind februari zijn. Instructeur zegt nog ongeveer 10 uur op de weg
Waar zit je aan te denken qua stijl? Of heb je al een specifiek merk/type in gedachten?quote:Op vrijdag 31 januari 2020 11:56 schreef gooddaddy het volgende:
En langzaam maar eens voor een motor gaan kijken. Kijken wat er allemaal in de buurt te koop staat
Maar ook een Honda NT 700 Deauville is een toffe motor om te zien. Is dan wel weer een echte tourmotor, maar voor de prijs van een 2002 BMW R1150 RT krijg je een 2010 Honda NT 700 Deauville met ongeveer dezelfde kilometers. En de Honda heeft ook goede reviews.quote:Op vrijdag 31 januari 2020 12:02 schreef gooddaddy het volgende:
Ik wilde eerst altijd een BMW uit de RT serie. Maar die zijn best prijzig en onderhoud is ook niet goedkoop. Ben nu een beetje verliefd geworden op de Yamaha TDM900 en d Yamaha FJR1300A
Ach, ik ben ook een "dull" rijder. Rij op de lesmotor al in de vijfde versnelling op 60 wegen. En mijn instructeur zegt constant dat het allemaal wel wat rapper mag (moet ik aan werken)quote:
Slecht van je instructeur dat ie niet even verteld heeft waar alles zit op de motor.quote:Op maandag 3 februari 2020 18:53 schreef nickhguitar het volgende:
Vandaag mijn eerste echte rijles gehad (op de try the bike na) en die bijzondere verrichtingen vallen me nog niet niet mee zegAllemachtig. Jongen waar ik samen mee reed had al 4 lessen gehad dus ik mocht meteen een stuk van 5 kilometer van de rijschool naar de parkeerplaats rijden
Bij de eerste bocht kwam ik erachter dat ik niet wist waar de knipperlichten zaten, na diezelfde bocht kwam ik er ook achter dat je het knipperlicht ook weer handmatig uit moet zetten
Die AVB is eigenlijk leuker, AVD, vind ik, ja touren is leuk maar straatjes met de motor is niet zo interessant, en dat spiegelgebruik willen ze uiteraard heel extreem zien.quote:Op zondag 9 februari 2020 14:41 schreef nickhguitar het volgende:
Gisteren de 2de rijles gehad voor AVB. Hij denkt dat ik geen 7 lessen nodig heb maar misschien maar 5 ofzoVond het zelf nog niet zo top gaan om eerlijk te zijn maar ik zie al wel echt progressie in vergelijking met de eerste les. Met name de snelheid van handelen op de verschillende stopproeven vind ik nog lastig. Eerste keer op de noodstop kneep en drukte ik ongeveer alles tegelijk in wat mogelijk was
Al met al wel heel tof en kan eigenlijk niet wachten om uiteindelijk alleen de weg op te mogen
Ach daar ga je niet dood van toch,quote:Op dinsdag 4 februari 2020 07:26 schreef gooddaddy het volgende:
[..]
Slecht van je instructeur dat ie niet even verteld heeft waar alles zit op de motor.
En hetgeen je he vaakst zult horen in je oortje: "Knipperlicht!"
Een helling kan geen daling zijn he volgens het CBR.quote:Op zondag 2 februari 2020 21:13 schreef nickhguitar het volgende:
Voor mensen die ook willen beginnen (of begonnen zijn) met lessen en nog een goede manier zoeken om de theorie te leren, ik kan theorie-leren.nl zeer aanbevelen. Ze hebben een heel mooi programma waarbij je bijna puntsgewijs (maar wel heel bondig) het hele theorieboekje door gaat. Vervolgens hebben ze maar liefst 25 oefenexamens met daarnaast een foutenbank die per categorie bijhoudt hoeveel fouten je maakt en waar je dus nog wat meer focus op moet leggenOf het daadwerkelijk werkt kan ik morgen om 8.45 zeggen
Dat was dan ook een van de drie fouten die ik bij mijn theorie examen had.quote:Op zondag 9 februari 2020 15:01 schreef ludovico het volgende:
Een helling kan geen daling zijn he volgens het CBR.
En het is gewoon fout van het cbr en ze laten je er op zakken, giga debiel dus gewoon.quote:Op maandag 10 februari 2020 08:03 schreef gooddaddy het volgende:
[..]
Dat was dan ook een van de drie fouten die ik bij mijn theorie examen had.
Lekker bezig man! Ik had tijdens mijn lessen te veel zin om toch harder dan toegestaan te gaan rijden op de snelweg. Wetende dat ik mij tijdens de examen in moet houden.quote:Op maandag 10 februari 2020 15:14 schreef gooddaddy het volgende:
Dat was een lekker winderige motorrijles zeg. Maar wel lekker gereden. Kleine weggetjes, veel kruispunten, stukje snelweg (max 110 gereden, vond ik hard genoeg). Ik deed het blijkbaar zo goed dat mijn examen aangevraagd gaat worden. Zal ergens in maart zijn
Mijn eerste motor was nog geen 2k. Enorm veel plezier aan gehad. Suzuki Bandit 600s. Heerlijke motor die je lekker de bochten in kunt gooien.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 10:49 schreef gooddaddy het volgende:
Eerste motor is ook bij mij nog steeds een vraag. Zit oo een beetje te dubben of ik direct mijn hele budget er doorheen moet knallen wat ik gereserveerd had, of het eerste jaar gewoon even een goedkopere motor gaan rijden. Dan doet het ook niet zo'n pijn (financieel) als ie een keer omvalt of als ik een keer zachtjes onderuit ga.
Maar aan de andere kant zit ik dan ook weer te kijken naar een nieuwe Honda NC750 (kost nieuw nog geen ¤ 9000,-, of een nieuwe V-STROM DL 650 (net onder de ¤ 10.000,-. Dat is natuurlijk niet veel geld voor een nieuwe motor, waar ik over het algemeen goed mee uit de voeten kan.
Maar een Deauville (700) uit 2002 met 48.000 km op de teller voor ¤2500,- is eigenlijk ook wel aantrekkelijk. Maar een FJR1300 uit 2004 met ongeveer 50.000 km op de teller voor minder dan ¤ 5000,- ook.
Wat vind je het nadeel van een lichtere motor? Ik snap echt niet waarom je een XJR1300 als eerste motor zou willen.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 09:55 schreef nickhguitar het volgende:
Overigens zit ik (nu al) in dubio over mijn eerste motor. Ik ben uiteraard al een beetje aan het rondkijken en mijn oog is gevallen op de ZRX1100 of de XJR1300. Beide vrij zware sport-tour motoren die in de basis niet per sé aangeraden worden voor een beginnende motorrijder. Echter weet ik van mezelf dat ik niet snel het onderste uit de voertuigen hoef te halen wat vermogen betreft dus dat moet goed komen
![]()
Nu krijg ik echter gister bericht van mijn vader; zijn overbuurman heeft een Suzuki Bandit 600S te koop (bouwjaar wist hij zo niet) met 8000km op de teller en 2 nieuwe banden. Vraagprijs: 1800 euro, kortom: een goede deal. Echter een iets lichtere motor dan ik in gedachten had en bovendien iets minder sportief (toch wat meer richting tour specifiek).
Mijn gevoel zegt dat ik lekker op zoek moet gaan naar 1 van de 2 motoren die ik aanvankelijk in gedachten had maar mijn verstand zegt me dat dit een zeer goede deal is en dat ik later alsnog kan wisselen. Keuzes keuzes
Ja het stomme is dat ik dat niet echt weetquote:Op vrijdag 14 februari 2020 10:55 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Wat vind je het nadeel van een lichtere motor? Ik snap echt niet waarom je een XJR1300 als eerste motor zou willen.
Weet je wel wanneer je iets aan dat vermogen hebt tov een 600?
Dat dacht ik al. Het is niet zo dat je met een 1300 vet veel sneller bent omdat je meer dan 2x zoveel vermogen hebt. Zo werkt dat niet.quote:Op vrijdag 14 februari 2020 11:36 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
Ja het stomme is dat ik dat niet echt weetKen jij alle motoren toevallig? Ik heb de ZRX en XJR gezien, echt topdingen. De Bandit echter geen ervaring mee, jij wel? Hij ziet er ook zo 'degelijk' uit in vergelijking met die andere 2 motoren.. Ik wil ze tegen die tijd sowieso alle 3 even proefrijden, uiteindelijk moet ik er voornamelijk woon/werk mee doen (80 km) dus een stukje comfort/rijdgemak is ook wel wenselijk natuurlijk.
Hoe gaat het met je AVD lessen? heb je nou uiteindelijk meer lessen AVB of AVD nodig? Zoals ze het mij schetsten heb ik dus ongeveer 15 uur AVD nodig en 10 uur AVB. Ik zou denken dat het eerder andersom is maar dat is dus schijnbaar niet zo?quote:Op vrijdag 14 februari 2020 11:53 schreef gooddaddy het volgende:
Dat is natuurlijk ook nog een dingetje. Gewicht van de moteor en cylinderinhoud. Maar ik moet straks maar gewoon gaan proefrijden
Een 1300 is gewoon nergens voor nodig.. Alleen met mooi weer is dat leuk. Op het gemiddelde licht vochtige of zelfs natte wegdek is het met fluwelen handjes rijden anders lig je op je smoel omdat je veel te veel power hebt. Voor dagelijks gebruik kun je beter onder de 1000cc blijven, dan kun je nog eens lekker gas geven en hem doortrekken..quote:Op vrijdag 14 februari 2020 11:39 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dat dacht ik al. Het is niet zo dat je met een 1300 vet veel sneller bent omdat je meer dan 2x zoveel vermogen hebt. Zo werkt dat niet.
Ik speel deze vraag even door naar @:sounddragon . Hij kan je dit het beste uitleggen en waarschijnlijk ook een goed advies geven.
Van een DRZ naar een Viffer?quote:Op zaterdag 15 februari 2020 23:10 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Voor lange ritten geen een-cilinder doen, dat is ruk langdurig op de snelweg. Verder moet je pakken wat je leuk lijkt. Als je woon/werk route veel snelweg is, pak dan iets met windscherm en kuip. Tevens zou ik als eerste motor lekker budget gaan. Mijn eerste motor was een aftandse 1 cil allroad, mijn huidige is een mooie v4 sporttourer die ik voor 1500 heb gekocht. Ik denk niet dat ik meer fun zou hebben met een motor van 15k.
Ook nicequote:
Thx, helaas wel heel ver weg voor mij en ik wil toch graag naar een fysieke winkel.quote:Op woensdag 19 februari 2020 09:39 schreef shiz het volgende:
@:nickhguitar In Oostenrijk kwam ik altijd bij Louis.
Ze hebben een NLse site zie ik: https://www.louis.nl .
Helaas maar een enkel filiaal in Tilburg.
Polo is er nog zo eentje: https://www.polo-motorrad.com/en/int_netherlands
Goedequote:Op woensdag 19 februari 2020 10:48 schreef Maegrim het volgende:
handig om te melden waar het dan wel in de buurt mag zijn...
Ga je nog ooit naar PSV? In Eindhoven zit een fijne zaak.quote:Op woensdag 19 februari 2020 20:54 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
GoedeIk woon in Gelderland dus het liefst in die omgeving
Mooi verwoord. Ik denk zelf ook dat een 600-750 goed genoeg is voor het Nederlandse gebeuren (en veelal buiten/stadswerk).quote:Op zaterdag 15 februari 2020 22:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Een 1300 is gewoon nergens voor nodig.. Alleen met mooi weer is dat leuk. Op het gemiddelde licht vochtige of zelfs natte wegdek is het met fluwelen handjes rijden anders lig je op je smoel omdat je veel te veel power hebt. Voor dagelijks gebruik kun je beter onder de 1000cc blijven, dan kun je nog eens lekker gas geven en hem doortrekken..
Zo'n dikke is gewoon niet praktisch, en dat is nog buiten wat het kost als je hem eens plat legt. Leuk voor op zondag, niet voor elke dag..
Nimwegen jonge!quote:Op woensdag 19 februari 2020 20:54 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
GoedeIk woon in Gelderland dus het liefst in die omgeving
quote:Op woensdag 19 februari 2020 09:39 schreef shiz het volgende:
@:nickhguitar In Oostenrijk kwam ik altijd bij Louis.
Ze hebben een NLse site zie ik: https://www.louis.nl .
Helaas maar een enkel filiaal in Tilburg.
Polo is er nog zo eentje: https://www.polo-motorrad.com/en/int_netherlands
Louis zit ook vlak over de grens bij onze oosterburenquote:Op woensdag 19 februari 2020 20:54 schreef nickhguitar het volgende:
[..]
GoedeIk woon in Gelderland dus het liefst in die omgeving
En sowieso; winkelTJE.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 13:31 schreef Maegrim het volgende:
termaat heeft het meeste zeggen ze, wel een enorme chaos in die winkel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |