abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_190631704
Hier kun je je ervaringen op het gebied van motorrijles delen en kun je vragen stellen over de meest uiteenlopende (motor)onderwerpen. Ben je van plan om binnenkort met motorrijlessen te beginnen, schroom dan niet en meld je in dit topic. Ook oud lessers zijn van harte welkom om hun ervaringen en kennis aan ons over te dragen.

Newbierit 2013!

Meld je in onderstaand topic aan voor de FOK!meet der motornieuwelingen!

Motorrijders newbierit!

De lessers

Phaelanx_NL Eerste les: 28-05-2015 Theorie: 01-06-2015 AVB: nnb AVD: nnb Rijschool: Avanti, Lesmotor: Honda CB650F

Rrrroedie Eerste les: 01-08-2013 Theorie: 06-08-2013 AVB: 08-08-2013 AVD: 30-08-2013 Rijschool: Bruinsma, Utrecht Lesmotor: Honda CBF500

Wokkel1982 Eerste les: 13-10-2012 Theorie: 08-11-2012 AVB: 23-11-2012 AVD: 18-12-2012 Rijschool: Mike motoropleidingen, Tilburg Lesmotor: Kawasaki ER-5

Bijzondere verrichtingen op Youtube:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Handige sites:

Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/

*O* Geslaagden 2009 *O*
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009

*O* Geslaagden 2010 *O*
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010

*O* Geslaagden 2011 *O*
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011

*O* Geslaagden 2012 *O*
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012

*O* Geslaagden 2013 *O*
Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - Tunafish 08-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013 - Poem 26-09-2013 - Tijgerbroodje 20-12-2013

*O* Geslaagden 2014 *O*
Pinkdwarf 07-01-2014 - Erasmo 08-01-2014 - Scheringa 04-03-2014 - Cobratjuh 14-04-2014 - sanger 20-08-2014 - DonnieDarko1979 31-10-2014

*O* Geslaagden 2015 *O*
sylvesterrr 15-04-2015 - Metro2005 07-10-2014

Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR (mod.gif) met je gegevens of aanpassingen.

Mhhhhh..... Ik had per ongeluk de laatste post en dus ook de verplichting een nieuw deel aan te maken.

Laatste opmerkingen gingen over niet de intentie hebben om onderuit te gaan waar ik als laatste opmerking postte dat ik ook nooit die intentie had maar het me wél overkomen is door gladheid op een rotonde. Ik vermoedde gladheid door brandstof- of olielekkage want het was prachtig mooi weer.

Zo, nu jullie weer. :)
pi_190632824
Beetje een terugkerend puntje he, te dikke fietsen als eerste eigen fiets :)

Ik zou ook wat lichters pakken ja. 100Nm is niet niks, 220 kg schoon aan de haak ook niet :+ Sinds mijn eerste motor ben ik alleen maar omlaag gegaan qua vermogen en vooral ook qua gewicht. Stuk leuker.

Ik heb de indruk dat veel beginnende motorrijders het vermogen in pk vergelijken met een auto. Op vier wielen is 100 pk wel zo'n beetje wanneer het leuk begint te worden. Op twee wielen (en met een vijfde van het gewicht) wordt het toch een ander verhaal.

Onder de streep denk ik dat je met een 600je ten eerste meer plezier hebt, en ten tweede beter leert rijden. Maar goed, eigen keus.
Linkser stemmen. Vaccineren. De veestapel halveren. Kaag I installeren.
pi_190633269
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2019 18:25 schreef BlackLining het volgende:


Ik heb de indruk dat veel beginnende motorrijders het vermogen in pk vergelijken met een auto. Op vier wielen is 100 pk wel zo'n beetje wanneer het leuk begint te worden. Op twee wielen (en met een vijfde van het gewicht) wordt het toch een ander verhaal.

Dit denk ik ook.
pi_190646686
Heeft natuurlijk ook veel te maken met iemands rijstijl, als iemand zichzelf overschat en probeert net zo te rijden als Rossi gaat het met weinig tot geen ervaring sowieso een keer fout, ongeacht het vermogen of cilinderinhoud van de motor.
Mijn 1e motor was een CB750KZ uit 1979 geloof ik (ja, is al een tijdje geleden :+) en daar heb ik bijna nooit problemen mee gehad behalve 1x een speedwobble bij zo'n 200 km/h op de teller.
Dood- en doodeng! En dat was dus overmoedig gedrag icm waarschijnlijk een beetje speling op het balhoofd.
Gelukkig goed afgelopen door rustig gas terug te nemen en op het stuur te leunen, had ik ooit eens ergens gelezen en gelukkig herinnerde ik me dat. :)

Mijn punt is iig dat hoe een rit afloopt/eindigt vooral afhankelijk is van de bestuurder en de grootte/gewicht van de motor weinig uitmaakt.
pi_190646824
Afgelopen zomer motorrijbewijs gehaald! Misschien een vakantie boeken met de motor, weekje rondzoeven ergens in Schotland ofzo!

Heb misschien ruimte voor een motor in een afgesloten parkeergarage, zou een motor kunnen kopen dus.... Maarrrr net nieuw huis gekocht dus kan dat misschien beter eerst een tijdje nog laten...

Anyhow, de vraag: beter een motor huren voor een week? Ergens bang dat ik de motor alsnog laat vallen ofzo bij een bijzondere maneuvre, anderzijds......... Korte slalom doe je denk ik nooit meer?
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
pi_190700962
11 januari eerste rijles :P Hebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerdere studenten zijn gemaakt :')

[ Bericht 0% gewijzigd door WaikikiWim op 28-12-2019 11:47:19 ]
pi_190701938
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 15:19 schreef ludovico het volgende:
Anyhow, de vraag: beter een motor huren voor een week? Ergens bang dat ik de motor alsnog laat vallen ofzo bij een bijzondere maneuvre, anderzijds......... Korte slalom doe je denk ik nooit meer?
zorgen dat je ervoor verzekerd bent dus :+
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijles :P Hebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerste studenten zijn gemaakt :')
ik gebruikte 8 jaar terug een torrent met 1400 vragem in de stijl van het CBR, maar die zal wel verouderd zijn ondertussen :s)
pi_190715646
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijles :P Hebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerdere studenten zijn gemaakt :')
Woon je in de omgeving van Leiden?
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
pi_190715661
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2019 19:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Woon je in de omgeving van Leiden?
Nee, totaal niet :P
pi_190715708
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2019 19:46 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Nee, totaal niet :P
Dan houdt het op, anders nog je mijn boekje wel voor een tientje ofzo.
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
pi_190769798
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijles :P Hebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerdere studenten zijn gemaakt :')
Ik heb vorig jaar het high speed theorie cbr motor en theorieboek xxl boek via theorie-leren.nl aangeschaft. Is ook een gedeelte digitaal. Gewoon een kwestie van alles ruim op tijd goed doornemen. Er zit ook genoeg oefenexamens bijgeleverd.
pi_190770029
quote:
10s.gif Op maandag 30 december 2019 14:19 schreef Skwish het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar het high speed theorie cbr motor en theorieboek xxl boek via theorie-leren.nl aangeschaft. Is ook een gedeelte digitaal. Gewoon een kwestie van alles ruim op tijd goed doornemen. Er zit ook genoeg oefenexamens bijgeleverd.
Heb net maar even de 2020 bundel op bol.com aangeschaft :P
pi_190774272
Vergeet niet dat ze bij het CBR vinden dat een negatieve helling geen helling is overigens.
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
  zaterdag 4 januari 2020 @ 18:45:44 #14
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_190877446
Blijkbaar sinds 2015 niemand meer geslaagd volgens de OP :P

Zelf begin december rijbewijs behaald
pi_190877551
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 18:45 schreef Tiemie het volgende:
Blijkbaar sinds 2015 niemand meer geslaagd volgens de OP :P

Zelf begin december rijbewijs behaald
Gefeliciteerd :P ook al eeen motor aangeschaft?
  zaterdag 4 januari 2020 @ 19:06:22 #16
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_190877819
Nee, helaas nog niet :{
pi_190879323
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 januari 2020 18:45 schreef Tiemie het volgende:
Blijkbaar sinds 2015 niemand meer geslaagd volgens de OP :P

Zelf begin december rijbewijs behaald
23-07-2015 A2 en 04-04-2018 A. Gelukkig. _O-
Your opinion of me is none of my business.
  zaterdag 4 januari 2020 @ 20:41:36 #18
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_190879398
Heb een Code 111 op m'n B op m'n Oostenrijkse rijbewijs (125cc, jaartje voorervaring opgedaan).
Nu ik weer terug ben in NL zal ik dit jaar voor m'n A en terugomzetting naar NLse rijbewijs gaan. w/
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 7 januari 2020 @ 10:14:39 #19
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_190916135
Zie dit topic voor t eerst. zelf mn a1 en daarna mn a2(in september geloof ik?) gehaald.
Lachen joh.
  dinsdag 7 januari 2020 @ 10:15:46 #20
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_190916145
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2019 15:19 schreef ludovico het volgende:
Afgelopen zomer motorrijbewijs gehaald! Misschien een vakantie boeken met de motor, weekje rondzoeven ergens in Schotland ofzo!

Heb misschien ruimte voor een motor in een afgesloten parkeergarage, zou een motor kunnen kopen dus.... Maarrrr net nieuw huis gekocht dus kan dat misschien beter eerst een tijdje nog laten...

Anyhow, de vraag: beter een motor huren voor een week? Ergens bang dat ik de motor alsnog laat vallen ofzo bij een bijzondere maneuvre, anderzijds......... Korte slalom doe je denk ik nooit meer?
Nouja.. het is net als autorijden: je leert het pas écht als je het zelf doet, ná je toetsen.

Ik zou desnoods een goedkopere pekelfiets kopen waardoor je wel ervaring opbouwt.
Lachen joh.
pi_190918234
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 10:15 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Nouja.. het is net als autorijden: je leert het pas écht als je het zelf doet, ná je toetsen.

Ik zou desnoods een goedkopere pekelfiets kopen waardoor je wel ervaring opbouwt.
Als je hele dagen voor de grap langzame slalom gaat doen...

Eigenlijk is dat de enige die ik echt interessant vind. Misschien de uitwijk nog...
De normale slalom is een beetje esthetisch.

Noodstop ala, ook belangrijk. Maar meer dat je beide remmen gebruikt enzo.

Denk niet dat je die dingen veel oefent met je normale woon werk verkeer rondje.
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
  dinsdag 7 januari 2020 @ 17:52:13 #22
413300 ssebt
Opperhoofd
pi_190922192
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijles :P Hebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerdere studenten zijn gemaakt :')
Ik ook 11 januari eerste rijles! Heb al jaren mijn autorijbewijs en ook veel zomers een Puch MV-50 gereden maar ben toch een beetje nerveus voor de eerste rijles :9
pi_190926227
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 13:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als je hele dagen voor de grap langzame slalom gaat doen...

Eigenlijk is dat de enige die ik echt interessant vind. Misschien de uitwijk nog...
De normale slalom is een beetje esthetisch.

Noodstop ala, ook belangrijk. Maar meer dat je beide remmen gebruikt enzo.

Denk niet dat je die dingen veel oefent met je normale woon werk verkeer rondje.
Het idee is dan ook precies andersom.

Of dacht jij dat ze AVB bedacht hebben om motorrijdertjes in spé te neten?


Volgens mij maak jij een gigantische inschattingsfout. Of dacht je echt dat je kon motorrijden nu je het papiertje hebt? :D
Linkser stemmen. Vaccineren. De veestapel halveren. Kaag I installeren.
  dinsdag 7 januari 2020 @ 22:39:54 #24
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_190927789
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 13:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als je hele dagen voor de grap langzame slalom gaat doen...

Eigenlijk is dat de enige die ik echt interessant vind. Misschien de uitwijk nog...
De normale slalom is een beetje esthetisch.

Noodstop ala, ook belangrijk. Maar meer dat je beide remmen gebruikt enzo.

Denk niet dat je die dingen veel oefent met je normale woon werk verkeer rondje.
Ik zou je aanraden de langzame slalom flink te blijven oefenen zodat je feilloos de voor je voorwiel opspringende eend kunt ontwijken.

Het is allemaal belangrijk. Het is verder verstandig om ergens op een parkeerterrein, je AVB kunsten regelmatig te blijven herhalen. Ook al rij je al 20 jaar. De beheersing van je motert wordt en blijft daarmee een automatisme zodat je je aandacht richten op wat er om je heen gebeurd.
Zelf baal ik altijd wanneer ik ongepland moet stoppen of uitwijken omdat ik kennelijk toch iets over het hoofd heb gezien en mij heb laten verrassen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_190934388
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 21:29 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Het idee is dan ook precies andersom.

Of dacht jij dat ze AVB bedacht hebben om motorrijdertjes in spé te neten?

Volgens mij maak jij een gigantische inschattingsfout. Of dacht je echt dat je kon motorrijden nu je het papiertje hebt? :D
Volgens mij begrijp jij niet wat ik bedoel denk ik?

Welk idee is precies andersom? Nouja goed ik kan op een motor rijden ja. Uiteraard zul je aardig wat behendiger worden en flink wat meer voertuigcontrole krijgen etc. Zelfde als met een auto.
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
pi_190934459
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 22:39 schreef Vallon het volgende:
Ik zou je aanraden de langzame slalom flink te blijven oefenen zodat je feilloos de voor je voorwiel opspringende eend kunt ontwijken.
Ja als je dat een jaartje niet gedaan hebt... Kan me voorstellen dat het wat minder soepel gaat (als je net je rijbewijs hebt, als dit routine is verlies je die controle niet zomaar denk ik)
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
pi_190934528
Mijn eerste crash met de motor, en dat was na twee jaar rijbewijs, had ik kunnen redden met een goed uitgevoerde uitwijkoefening. In plaats daarvan verneukte ondergetekende zijn uitwijkoefening en mocht hij vervolgens plaatsnemen in de ambulance en de motor ging met de berger mee :+


Tijdens AVB leer je je voertuig beheersen. Da's belangrijk, want die AVB oefeningen zijn zo samengesteld dat je de skills in huis hebt om straks veilig te rijden. Die slalom doe je straks niet om stilstaande felgekleurde zacht plastic pionnen, maar om putdeksels, belijning, openslaande autodeuren en meer van dat leuks. Andere obstakels, zelfde beweging. Lopen met de motor op aanwijzen van de instructeur is makkelijk. In heuvelachtig gebied lopen met een huurmotor met een flink eigen risico is weer wat anders.


Zelf weten verder hoor, en je hebt je besluit volgens mij toch al genomen. Maar voor zowel je eigen veiligheid als zeker ook voor je eigen plezier zou ik nog even lekker doorgaan met oefenen.
Linkser stemmen. Vaccineren. De veestapel halveren. Kaag I installeren.
pi_190934588
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2020 12:29 schreef BlackLining het volgende:
Zelf weten verder hoor, en je hebt je besluit volgens mij toch al genomen. Maar voor zowel je eigen veiligheid als zeker ook voor je eigen plezier zou ik nog even lekker doorgaan met oefenen.
Wat stel je voor? Pionnen neerzetten op een parkeerplaats ergens dus?
Keb zelf de indruk dat de uitwijkoefening mij niet helemaal goed is geleerd, kreeg bij het CBR de indruk dat je echt ook aan je stuur moet trekken zegmaar.
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
  woensdag 8 januari 2020 @ 22:52:58 #29
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_190943494
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 12:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wat stel je voor? Pionnen neerzetten op een parkeerplaats ergens dus?
Keb zelf de indruk dat de uitwijkoefening mij niet helemaal goed is geleerd, kreeg bij het CBR de indruk dat je echt ook aan je stuur moet trekken zegmaar.
Zelf doe ik, dagelijkse rijder, nog regelmatig de "oefeningen". Meestal dezelfde plaats zodat ik mijn performance kan checken. Sws als ik wissel van motor. Even slalommen om/bij virtueel geplaatste obstakels (parkeervaklijnen zijn ideal) , korte noodstop zonder te slippen en krappe draaiachtjes etc .etc. Kost je hooguit 5 minuten, je weet dan dat alles (ook met de motor zelf) goed zit en je vooral de handeling automatiseert.
Tegensturen (duwen aan de kant die je op wilt uit/wijken) is m.i. beter te controleren dan treksturen.

Belangrijkste van alles is ver vooruit en om je heen blijven kijken, anticiperen en er vanuit gaan dat men je het/net niet ziet (aankomen). Beter er ruim defensief omheen dan krap er offensief tussendoor.

Maar goed, ieder doet het op zijn/haar wijze. Zelf "modder" ik nog steeds dat ik soms niet alles (voor)zie. Zoals die auto die ik plots (weliswaar gecontroleerd) ontdekt in de dooie hoek of denkt te kunnen oprijden waar de voorligger anders "besluit". Dan wordt ik toch weer blij van ooit dat irritante instructeursstemmetje, niet "denken" maar eerst "doorkijken".
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 9 januari 2020 @ 00:11:28 #30
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_190944447
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 13:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als je hele dagen voor de grap langzame slalom gaat doen...

Eigenlijk is dat de enige die ik echt interessant vind. Misschien de uitwijk nog...
De normale slalom is een beetje esthetisch.

Noodstop ala, ook belangrijk. Maar meer dat je beide remmen gebruikt enzo.

Denk niet dat je die dingen veel oefent met je normale woon werk verkeer rondje.
Heb t niet over je avb.. Bochtjes maken, in t verkeer meerijden.
Lachen joh.
pi_190979979
Zo net de TTB gehad! Ging eigenlijk redelijk goed. Hij schat in dat ik zo'n 6/7 lessen voor de AVB nodig heb en 10 voor de AVD. Volgens mij is is dat redelijk gemiddeld.

Ik moet aan de slag met het bewegen op de motor (minder 'sturen' en meer vanuit je heupen draaien). Ik ging er verder bewust helemaal blanco in. Het schakelen snapte ik dus niet helemaal.. uiteindelijk ging het best snel en kom je uiteraard niet van de parkeerplaats af.

Maar de neutraal zit bij een motor dus tussen de 1 en 2 in? Vanuit neutraal starten, vervolgens 1 tik omlaag om in 1 te komen en alle overige versnellingen gaan omhoog. Terugschakelen geldt hetzelfde voor al kun je dan geen versnellingen overslaan (zoals met de auto wel kan). Verder is van 5 naar 2 dus 3x omlaag schakelen, tot slot moet je van 1 naar neutraal dus weer 1 tikje omhoog geven.

Zo heb ik het een beetje onthouden, klopt dit? :P De 1ste echte les volgt over 3 weken!
  zaterdag 11 januari 2020 @ 16:38:31 #32
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_190980663
1 N 2 3 4 5 6 inderdaad.

Ik heb eind 2017 125cc als Code 111 op een Oostenrijks rijbewijs gehaald. Gelukkig had ik destijds van tevoren mezelf al aardig wat wijsgemaakt op YouTube, dat gaf me meteen een voorsprong op twee anderen die ook schakelmotor wilde leren in een groep van 20 lui ofzo gemixt met 50cc en 125cc scooteraars voornamelijk. Enige wat ik hoefde te doen is kort wat klassikale theorie doornemen en daarna zocht je een voertuig uit en werd je min of meer aan je lot overgelaten. Dus ik had gelukkig al een idee gekregen van langzaam koppeling op laten komen, dat kan eigenlijk tot volledig loslaten als je het rustig doet en je rijdt al. Beetje geslalomd. Boring. Daarna op snelheid komen en eerste keren schakelen en noodremoefeningen. Dat was dan lastig als je dat nog nooit hebt gedaan en daar zelf maar een beetje zit te klooien. Toen gingen we pauze houden... dacht ik. Neuh, het praktijkgedeelte was over. Volgende dag had ik m'n papiertje. :P

Eerst maar ff van een huurcentrum een enkele keer een 125 uitgeleend (Duke 125, MT-125 en Tuono 125 gereden) voordat ik m'n eigen motor kocht (Suzuki GSX-R125; idee was een afscheidstourtje door het Oostenrijkse landschap en motorrijervaring opdoen voor ik weer in Nederland zou zijn en daar voor m'n volledige A zou moeten gaan). Gelukkig had die een LCD display met alles erop en eraan, incl. gear indicator en tankstatusweergave, hoewel je vrij snel automagisch wel de juiste versnelling pakt natuurlijk.

Zijn veel informatieve videos dus. Verder. Ontspan je. Kijk vooruit waar je naartoe wilt. Leer countersteering.
Ofwel, kijk ook eens Twist of the Wrist Vol 1 en 2 van Keith Code. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_190980746
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 16:38 schreef shiz het volgende:
1 N 2 3 4 5 6 inderdaad.

Ik heb eind 2017 125cc als Code 111 op een Oostenrijks rijbewijs gehaald. Gelukkig had ik destijds van tevoren mezelf al aardig wat wijsgemaakt op YouTube, dat gaf me meteen een voorsprong op twee anderen die ook schakelmotor wilde leren in een groep van 20 lui ofzo gemixt met 50cc en 125cc scooteraars voornamelijk. Enige wat ik hoefde te doen is kort wat klassikale theorie doornemen en daarna zocht je een voertuig uit en werd je min of meer aan je lot overgelaten. Dus ik had gelukkig al een idee gekregen van langzaam koppeling op laten komen, dat kan eigenlijk tot volledig loslaten als je het rustig doet en je rijdt al. Beetje geslalomd. Boring. Daarna op snelheid komen en eerste keren schakelen en noodremoefeningen. Dat was dan lastig als je dat nog nooit hebt gedaan en daar zelf maar een beetje zit te klooien. Toen gingen we pauze houden... dacht ik. Neuh, het praktijkgedeelte was over. Volgende dag had ik m'n papiertje. :P

Eerst maar ff van een huurcentrum een enkele keer een 125 uitgeleend (Duke 125, MT-125 en Tuono 125 gereden) voordat ik m'n eigen motor kocht (Suzuki GSX-R125; idee was een afscheidstourtje door het Oostenrijkse landschap en motorrijervaring opdoen voor ik weer in Nederland zou zijn en daar voor m'n volledige A zou moeten gaan). Gelukkig had die een LCD display met alles erop en eraan, incl. gear indicator en tankstatusweergave, hoewel je vrij snel automagisch wel de juiste versnelling pakt natuurlijk.

Zijn veel informatieve videos dus. Verder. Ontspan je. Kijk vooruit waar je naartoe wilt. Leer countersteering.
Ofwel, kijk ook eens Twist of the Wrist Vol 1 en 2 van Keith Code. :P
Thanks voor de tips! Dat verder vooruit kijken is inderdaad ook een goede. Waarom is dat 1 N 2 3 4 5 6 eigenlijk zo? Misschien een gekke vraag, maar N 1 2 3 4 5 6 klinkt logischer :P
  zaterdag 11 januari 2020 @ 17:06:54 #34
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_190980986
Nou ja, het is een halve tik. Het idee is dat elke hele tik je een stap hoger of lager brengt en als je volledig downshift je in 1 zit, klaar om te gaan en het vermijdt ongewild je motor in neutraal te mikken, wat eigenlijk vrijwel altijd ongewenst is behalve in complete stilstand voor langere tijd. Waar je bewust dan een halve tik voor nodig hebt, geen hele.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_191246940
Goh, een topic over motorrijlessen. Die had ik nog niet gezien.
Ben sinds november bezig en eindelijk heb ik alles onder de knie voor AVB. Morgen heb ik examen. Kostte bij mij voorla veel tijd om de korte draai en het achtje onde de knie te krijgen.
Ik ben al wat ouder (bijna 49) en dan zie je toch wel dat het allemaal wat moeizamer gaat dan wanneer je 20 bent.
Maar in al die tijd wel al een fijn gevoel bij de motor gekregen en het gewoon rijden gaat lekker soepel. Heb er vol vertrouwen in dat we na de AVB ook snel AVD gaan halen en dan in het voorjaar lekker kunnen gaan toeren
Het is wat.......
pi_191247792
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijles :P Hebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerdere studenten zijn gemaakt :')
Ik kreeg bij mijn rijschool een code voor i-theorie.nl. Kost 49,95. Staat alle theorie op met oefenvragen per hoofdstuk en 50 oefenexamens
Het is wat.......
pi_191247878
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 11:54 schreef gooddaddy het volgende:
Goh, een topic over motorrijlessen. Die had ik nog niet gezien.
Ben sinds november bezig en eindelijk heb ik alles onder de knie voor AVB. Morgen heb ik examen. Kostte bij mij voorla veel tijd om de korte draai en het achtje onde de knie te krijgen.
Ik ben al wat ouder (bijna 49) en dan zie je toch wel dat het allemaal wat moeizamer gaat dan wanneer je 20 bent.
Maar in al die tijd wel al een fijn gevoel bij de motor gekregen en het gewoon rijden gaat lekker soepel. Heb er vol vertrouwen in dat we na de AVB ook snel AVD gaan halen en dan in het voorjaar lekker kunnen gaan toeren
Hoeveel lessen heb je in totaal gehad voor de AVB en AVD? En waren het blokken van 1 uur of 1,5 uur ?

quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 12:48 schreef gooddaddy het volgende:

Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
Ik probeer het via theorie-leren.nl. Ook veel oefenexamens en dat bevalt goed. Vooralsnog niet echt een hoog 'geslaagd ratio' na ongeveer 15 examens en ik mag 'm over 5 dagen al doen _O-
pi_191249013
Ik heb nu in totaal 20 lessen van 2 uur gehad :@ . Maar ik heb nu alles onder de knie. Voor AVD zullen er nog een 5-tal lessen nodig zijn van 2 uur volgens mijn instructeur
Zoals gezegd, het moeilijkste was echt de korte draai en dus ook de 8-jes. Kwestie van durven en goed kijken. Maar ik denk dat ik daar toch wel meer dan 10 uur over gedaan heb.

Wordt een duur rijbewijs zo. Maar dan heb je ook wat :)
Het is wat.......
pi_191249453
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 14:07 schreef gooddaddy het volgende:
Ik heb nu in totaal 20 lessen van 2 uur gehad :@ . Maar ik heb nu alles onder de knie. Voor AVD zullen er nog een 5-tal lessen nodig zijn van 2 uur volgens mijn instructeur
Zoals gezegd, het moeilijkste was echt de korte draai en dus ook de 8-jes. Kwestie van durven en goed kijken. Maar ik denk dat ik daar toch wel meer dan 10 uur over gedaan heb.

Wordt een duur rijbewijs zo. Maar dan heb je ook wat :)
Prima toch? Ik kan je niet in de portemonnee kijken uiteraard, maar liever wat meer uitgegeven en dan ook de 'zekerheid' (voor zover je dat sowieso al hebt) hebben dat je er ook echt klaar voor bent. Hij schatte mij in op 10 uur AVB en 15 uur AVD, ik ben benieuwd :P
pi_191249577
We zullen het morgen weten of het het waard is geweest wat betreft AVB
Het is wat.......
  woensdag 29 januari 2020 @ 18:17:03 #41
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191251976
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 16:47 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Thanks voor de tips! Dat verder vooruit kijken is inderdaad ook een goede. Waarom is dat 1 N 2 3 4 5 6 eigenlijk zo? Misschien een gekke vraag, maar N 1 2 3 4 5 6 klinkt logischer :P
Leuke vraag die ik vroeger ook had. Het is vooral een kwestie van hoe het in de praktijk is ontstaan. Het is - qua tandwielmechanica - net wat handiger dat de "vrij" (zoals feitelijk ook bij de normale schakelauto) tussen 1 en 2 zit.

Alleen bij manoeuvreren, incl dus wegrijden, zit je meestal in de 1. Bij lessen leer je vervolgens dat je altijd moet zorgen dat je snel weg kunt door, door na een (nood)stop in z'n 1 uit te komen; de onderste is dan - gedachtenloos - altijd 1.

De vrijstand zelf is bij het motor (be)rijden eigenlijk overbodig. Er is een vrij die imho vooral bedoeld is voor parkeren en de werkplaats. Deelnemend aan het verkeer zit je sws altijd in een juiste versnelling om je ding snel te kunnen doen, denk ook weer aan de noodstop procedure.
Je zult ms ook al gemerkt hebben dat het soms best lastig is, zeker voortbewegend, de vrijstand te vinden of te merken dat die er is. En in tegenstelling tot de auto, heeft de ingeknepen koppeling van de motorfiets geen last van (druklager) slijtage etc.etc.

Inzake op/neer, is het Neerwaarts terugschakelen op "termijn" net wat sneller en soms ook veiliger voor je middenvoetsbeentje.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 29 januari 2020 @ 18:36:47 #42
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191252231
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 14:07 schreef gooddaddy het volgende:
Ik heb nu in totaal 20 lessen van 2 uur gehad :@ . Maar ik heb nu alles onder de knie. Voor AVD zullen er nog een 5-tal lessen nodig zijn van 2 uur volgens mijn instructeur
Zoals gezegd, het moeilijkste was echt de korte draai en dus ook de 8-jes. Kwestie van durven en goed kijken. Maar ik denk dat ik daar toch wel meer dan 10 uur over gedaan heb.

Wordt een duur rijbewijs zo. Maar dan heb je ook wat :)
Het zit vooral tussen je oren en met name tijd om het vertrouwen op te bouwen dat je motorfiets het met wat subtiele aansturing van jou, het prima (zelf/aan) kan.
Iedereen is (en start) daarin anders en tijd nu zegt al helemaal niets over je kunde straks.

Later zul je je nog wel's afvragen wat nu het probleem is, terwijl je vanzelf vloeiend en beheerst door veel krappere haarspelden van het verkeer heengast. Straks ben je die kosten allemaal vergeten wanneer je vrij in de bewegingsruimte, wat meewarig de koekblikkers bekijkt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_191264816
Nou, ik heb het gehaald hoor *O* *O* *O* . Zoveel tijd gestoken in die korte draai en achtjes en dan krijg je die natuurlijk niet.
Nu op naar deel 2.
(Daar zal ik toch wat beter moeten opletten hier en daar. Vandaag op de terugweg van AVB bijna een fietser overhoop gereden :@ )
Het is wat.......
pi_191264823
Gefeliciteerd *O* !
pi_191265386
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 15:21 schreef gooddaddy het volgende:
Nou, ik heb het gehaald hoor *O* *O* *O* . Zoveel tijd gestoken in die korte draai en achtjes en dan krijg je die natuurlijk niet.
Nu op naar deel 2.
(Daar zal ik toch wat beter moeten opletten hier en daar. Vandaag op de terugweg van AVB bijna een fietser overhoop gereden :@ )
Gefeliciteerd! :) wanneer heb je AVD?
pi_191266784
Dat zal wel ergens eind februari zijn. Instructeur zegt nog ongeveer 10 uur op de weg
Het is wat.......
pi_191266828
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:53 schreef gooddaddy het volgende:
Dat zal wel ergens eind februari zijn. Instructeur zegt nog ongeveer 10 uur op de weg
Oke klinkt goed, 10 uur is te overzien :P Dit heb je in ieder geval binnen en nu kun je je volledig focussen op het laatste stukje ;)
pi_191277135
En langzaam maar eens voor een motor gaan kijken. Kijken wat er allemaal in de buurt te koop staat
Het is wat.......
pi_191277182
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 11:56 schreef gooddaddy het volgende:
En langzaam maar eens voor een motor gaan kijken. Kijken wat er allemaal in de buurt te koop staat
Waar zit je aan te denken qua stijl? Of heb je al een specifiek merk/type in gedachten?
pi_191277208
Ik wilde eerst altijd een BMW uit de RT serie. Maar die zijn best prijzig en onderhoud is ook niet goedkoop. Ben nu een beetje verliefd geworden op de Yamaha TDM900 en d Yamaha FJR1300A
Het is wat.......
pi_191316118
Voor mensen die ook willen beginnen (of begonnen zijn) met lessen en nog een goede manier zoeken om de theorie te leren, ik kan theorie-leren.nl zeer aanbevelen. Ze hebben een heel mooi programma waarbij je bijna puntsgewijs (maar wel heel bondig) het hele theorieboekje door gaat. Vervolgens hebben ze maar liefst 25 oefenexamens met daarnaast een foutenbank die per categorie bijhoudt hoeveel fouten je maakt en waar je dus nog wat meer focus op moet leggen ;) Of het daadwerkelijk werkt kan ik morgen om 8.45 zeggen :P
pi_191324109
2 fouten :P
pi_191324158
gefeliciteerd *O*
Het is wat.......
pi_191324193
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 12:02 schreef gooddaddy het volgende:
Ik wilde eerst altijd een BMW uit de RT serie. Maar die zijn best prijzig en onderhoud is ook niet goedkoop. Ben nu een beetje verliefd geworden op de Yamaha TDM900 en d Yamaha FJR1300A
Maar ook een Honda NT 700 Deauville is een toffe motor om te zien. Is dan wel weer een echte tourmotor, maar voor de prijs van een 2002 BMW R1150 RT krijg je een 2010 Honda NT 700 Deauville met ongeveer dezelfde kilometers. En de Honda heeft ook goede reviews.
Gewoon maar snel mijn rijbewijs gaan halen en proefritten gaan maken
Het is wat.......
pi_191325429
Ja leuk, een dullville
pi_191331122
Vandaag mijn eerste echte rijles gehad (op de try the bike na) en die bijzondere verrichtingen vallen me nog niet niet mee zeg :'( Allemachtig. Jongen waar ik samen mee reed had al 4 lessen gehad dus ik mocht meteen een stuk van 5 kilometer van de rijschool naar de parkeerplaats rijden :D Bij de eerste bocht kwam ik erachter dat ik niet wist waar de knipperlichten zaten, na diezelfde bocht kwam ik er ook achter dat je het knipperlicht ook weer handmatig uit moet zetten :')
pi_191339099
quote:
9s.gif Op maandag 3 februari 2020 12:38 schreef Maegrim het volgende:
Ja leuk, een dullville
Ach, ik ben ook een "dull" rijder. Rij op de lesmotor al in de vijfde versnelling op 60 wegen. En mijn instructeur zegt constant dat het allemaal wel wat rapper mag (moet ik aan werken)
Maar ik vind het ook echt wel een mooie motor. Smaken verschillen
Het is wat.......
pi_191339102
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2020 18:53 schreef nickhguitar het volgende:
Vandaag mijn eerste echte rijles gehad (op de try the bike na) en die bijzondere verrichtingen vallen me nog niet niet mee zeg :'( Allemachtig. Jongen waar ik samen mee reed had al 4 lessen gehad dus ik mocht meteen een stuk van 5 kilometer van de rijschool naar de parkeerplaats rijden :D Bij de eerste bocht kwam ik erachter dat ik niet wist waar de knipperlichten zaten, na diezelfde bocht kwam ik er ook achter dat je het knipperlicht ook weer handmatig uit moet zetten :')
Slecht van je instructeur dat ie niet even verteld heeft waar alles zit op de motor.
En hetgeen je he vaakst zult horen in je oortje: "Knipperlicht!"
Het is wat.......
pi_191339257
Gisteren mijn eerste les voor AVD gehad. Toch wel even een dingetje als alleen de ongeveer vijf kilometer over rustige wegen naar de oefenparkeerplaats gewend bent. Maar wel hartstikke leuk. Vooral nog werken aan mijn positie op de weg (ik rij teveel aan de linkerkant, moet meer naar het midden toe) en mijn bochten moeten nog wat soepeler. Gaat helemaal goed komen
Het is wat.......
pi_191425766
Gisteren de 2de rijles gehad voor AVB. Hij denkt dat ik geen 7 lessen nodig heb maar misschien maar 5 ofzo :P Vond het zelf nog niet zo top gaan om eerlijk te zijn maar ik zie al wel echt progressie in vergelijking met de eerste les. Met name de snelheid van handelen op de verschillende stopproeven vind ik nog lastig. Eerste keer op de noodstop kneep en drukte ik ongeveer alles tegelijk in wat mogelijk was :') Al met al wel heel tof en kan eigenlijk niet wachten om uiteindelijk alleen de weg op te mogen :D
pi_191426028
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:41 schreef nickhguitar het volgende:
Gisteren de 2de rijles gehad voor AVB. Hij denkt dat ik geen 7 lessen nodig heb maar misschien maar 5 ofzo :P Vond het zelf nog niet zo top gaan om eerlijk te zijn maar ik zie al wel echt progressie in vergelijking met de eerste les. Met name de snelheid van handelen op de verschillende stopproeven vind ik nog lastig. Eerste keer op de noodstop kneep en drukte ik ongeveer alles tegelijk in wat mogelijk was :') Al met al wel heel tof en kan eigenlijk niet wachten om uiteindelijk alleen de weg op te mogen :D
Die AVB is eigenlijk leuker, AVD, vind ik, ja touren is leuk maar straatjes met de motor is niet zo interessant, en dat spiegelgebruik willen ze uiteraard heel extreem zien.

Eerst "verkeerde" spiegel, dan goede spiegel, over de schouder kijken en weer spiegel, door de bocht kijken.
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
pi_191426110
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2020 07:26 schreef gooddaddy het volgende:

[..]

Slecht van je instructeur dat ie niet even verteld heeft waar alles zit op de motor.
En hetgeen je he vaakst zult horen in je oortje: "Knipperlicht!"
Ach daar ga je niet dood van toch,
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2020 21:13 schreef nickhguitar het volgende:
Voor mensen die ook willen beginnen (of begonnen zijn) met lessen en nog een goede manier zoeken om de theorie te leren, ik kan theorie-leren.nl zeer aanbevelen. Ze hebben een heel mooi programma waarbij je bijna puntsgewijs (maar wel heel bondig) het hele theorieboekje door gaat. Vervolgens hebben ze maar liefst 25 oefenexamens met daarnaast een foutenbank die per categorie bijhoudt hoeveel fouten je maakt en waar je dus nog wat meer focus op moet leggen ;) Of het daadwerkelijk werkt kan ik morgen om 8.45 zeggen :P
Een helling kan geen daling zijn he volgens het CBR.
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
pi_191437042
quote:
4s.gif Op zondag 9 februari 2020 15:01 schreef ludovico het volgende:

Een helling kan geen daling zijn he volgens het CBR.
Dat was dan ook een van de drie fouten die ik bij mijn theorie examen had.
Het is wat.......
pi_191437056
Moet toch zeggen dat het leukste van de AVD lessen is dat ik op plaatsen kom waar ik nog nooit van mijn leven ben geweest binnen een straal van 20 km. Een ik woon hier toch al bijna mijn hele leven
Het is wat.......
pi_191438310
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 08:03 schreef gooddaddy het volgende:

[..]

Dat was dan ook een van de drie fouten die ik bij mijn theorie examen had.
En het is gewoon fout van het cbr en ze laten je er op zakken, giga debiel dus gewoon.

Heeft ook niks te maken met veilig kunnen rijden of het niet kunnen interpreteren van het bord.

Naja goed ik heb dat ding binnen maar ik vond dit echt te idioot voor woorden.
"You are gonna be able to get your vaccine as soon as you turn five, I know you are excited, I know you are eager, in some places across the country you can even start making your appointment now, for shortly after your birthday!"
pi_191441576
Dat was een lekker winderige motorrijles zeg. Maar wel lekker gereden. Kleine weggetjes, veel kruispunten, stukje snelweg (max 110 gereden, vond ik hard genoeg). Ik deed het blijkbaar zo goed dat mijn examen aangevraagd gaat worden. Zal ergens in maart zijn
Het is wat.......
  Mod /KLB - Beste mod & Slimste user 2020 maandag 10 februari 2020 @ 15:48:49 #67
383969 crew  Erasmus
pi_191441962
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2020 15:14 schreef gooddaddy het volgende:
Dat was een lekker winderige motorrijles zeg. Maar wel lekker gereden. Kleine weggetjes, veel kruispunten, stukje snelweg (max 110 gereden, vond ik hard genoeg). Ik deed het blijkbaar zo goed dat mijn examen aangevraagd gaat worden. Zal ergens in maart zijn
Lekker bezig man! Ik had tijdens mijn lessen te veel zin om toch harder dan toegestaan te gaan rijden op de snelweg. Wetende dat ik mij tijdens de examen in moet houden. :P
Tenzij deze post moderatie betreft, kan de post, ondertitel en signature van deze user met een satirisch en sarcastisch korreltje zout genomen worden.
Alvast bedankt voor het begrip en een prettige voortzetting van uw dag toegewenst.
pi_191500757
Overigens zit ik (nu al :') ) in dubio over mijn eerste motor. Ik ben uiteraard al een beetje aan het rondkijken en mijn oog is gevallen op de ZRX1100 of de XJR1300. Beide vrij zware sport-tour motoren die in de basis niet per sé aangeraden worden voor een beginnende motorrijder. Echter weet ik van mezelf dat ik niet snel het onderste uit de voertuigen hoef te halen wat vermogen betreft dus dat moet goed komen :P

Nu krijg ik echter gister bericht van mijn vader; zijn overbuurman heeft een Suzuki Bandit 600S te koop (bouwjaar wist hij zo niet) met 8000km op de teller en 2 nieuwe banden. Vraagprijs: 1800 euro, kortom: een goede deal. Echter een iets lichtere motor dan ik in gedachten had en bovendien iets minder sportief (toch wat meer richting tour specifiek).

Mijn gevoel zegt dat ik lekker op zoek moet gaan naar 1 van de 2 motoren die ik aanvankelijk in gedachten had maar mijn verstand zegt me dat dit een zeer goede deal is en dat ik later alsnog kan wisselen. Keuzes keuzes :P
pi_191501349
Eerste motor is ook bij mij nog steeds een vraag. Zit oo een beetje te dubben of ik direct mijn hele budget er doorheen moet knallen wat ik gereserveerd had, of het eerste jaar gewoon even een goedkopere motor gaan rijden. Dan doet het ook niet zo'n pijn (financieel) als ie een keer omvalt of als ik een keer zachtjes onderuit ga.
Maar aan de andere kant zit ik dan ook weer te kijken naar een nieuwe Honda NC750 (kost nieuw nog geen ¤ 9000,-, of een nieuwe V-STROM DL 650 (net onder de ¤ 10.000,-. Dat is natuurlijk niet veel geld voor een nieuwe motor, waar ik over het algemeen goed mee uit de voeten kan.
Maar een Deauville (700) uit 2002 met 48.000 km op de teller voor ¤2500,- is eigenlijk ook wel aantrekkelijk. Maar een FJR1300 uit 2004 met ongeveer 50.000 km op de teller voor minder dan ¤ 5000,- ook.
Het is wat.......
pi_191501409
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 10:49 schreef gooddaddy het volgende:
Eerste motor is ook bij mij nog steeds een vraag. Zit oo een beetje te dubben of ik direct mijn hele budget er doorheen moet knallen wat ik gereserveerd had, of het eerste jaar gewoon even een goedkopere motor gaan rijden. Dan doet het ook niet zo'n pijn (financieel) als ie een keer omvalt of als ik een keer zachtjes onderuit ga.
Maar aan de andere kant zit ik dan ook weer te kijken naar een nieuwe Honda NC750 (kost nieuw nog geen ¤ 9000,-, of een nieuwe V-STROM DL 650 (net onder de ¤ 10.000,-. Dat is natuurlijk niet veel geld voor een nieuwe motor, waar ik over het algemeen goed mee uit de voeten kan.
Maar een Deauville (700) uit 2002 met 48.000 km op de teller voor ¤2500,- is eigenlijk ook wel aantrekkelijk. Maar een FJR1300 uit 2004 met ongeveer 50.000 km op de teller voor minder dan ¤ 5000,- ook.
Mijn eerste motor was nog geen 2k. Enorm veel plezier aan gehad. Suzuki Bandit 600s. Heerlijke motor die je lekker de bochten in kunt gooien.

Ik betwijfel het of ik meer plezier eraan zou hebben beleefd als dit een motor van 9k zou zijn geweest.

Maar het is natuurlijk heel persoonlijk. Hier kunnen we je niet echt mee helpen.
pi_191501422
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 09:55 schreef nickhguitar het volgende:
Overigens zit ik (nu al :') ) in dubio over mijn eerste motor. Ik ben uiteraard al een beetje aan het rondkijken en mijn oog is gevallen op de ZRX1100 of de XJR1300. Beide vrij zware sport-tour motoren die in de basis niet per sé aangeraden worden voor een beginnende motorrijder. Echter weet ik van mezelf dat ik niet snel het onderste uit de voertuigen hoef te halen wat vermogen betreft dus dat moet goed komen :P

Nu krijg ik echter gister bericht van mijn vader; zijn overbuurman heeft een Suzuki Bandit 600S te koop (bouwjaar wist hij zo niet) met 8000km op de teller en 2 nieuwe banden. Vraagprijs: 1800 euro, kortom: een goede deal. Echter een iets lichtere motor dan ik in gedachten had en bovendien iets minder sportief (toch wat meer richting tour specifiek).

Mijn gevoel zegt dat ik lekker op zoek moet gaan naar 1 van de 2 motoren die ik aanvankelijk in gedachten had maar mijn verstand zegt me dat dit een zeer goede deal is en dat ik later alsnog kan wisselen. Keuzes keuzes :P
Wat vind je het nadeel van een lichtere motor? Ik snap echt niet waarom je een XJR1300 als eerste motor zou willen.
Weet je wel wanneer je iets aan dat vermogen hebt tov een 600?
pi_191501842
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 10:55 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Wat vind je het nadeel van een lichtere motor? Ik snap echt niet waarom je een XJR1300 als eerste motor zou willen.
Weet je wel wanneer je iets aan dat vermogen hebt tov een 600?
Ja het stomme is dat ik dat niet echt weet :D Ken jij alle motoren toevallig? Ik heb de ZRX en XJR gezien, echt topdingen. De Bandit echter geen ervaring mee, jij wel? Hij ziet er ook zo 'degelijk' uit in vergelijking met die andere 2 motoren.. Ik wil ze tegen die tijd sowieso alle 3 even proefrijden, uiteindelijk moet ik er voornamelijk woon/werk mee doen (80 km) dus een stukje comfort/rijdgemak is ook wel wenselijk natuurlijk.
pi_191501879
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 11:36 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Ja het stomme is dat ik dat niet echt weet :D Ken jij alle motoren toevallig? Ik heb de ZRX en XJR gezien, echt topdingen. De Bandit echter geen ervaring mee, jij wel? Hij ziet er ook zo 'degelijk' uit in vergelijking met die andere 2 motoren.. Ik wil ze tegen die tijd sowieso alle 3 even proefrijden, uiteindelijk moet ik er voornamelijk woon/werk mee doen (80 km) dus een stukje comfort/rijdgemak is ook wel wenselijk natuurlijk.
Dat dacht ik al. Het is niet zo dat je met een 1300 vet veel sneller bent omdat je meer dan 2x zoveel vermogen hebt. Zo werkt dat niet.

Ik speel deze vraag even door naar @Sounddragon . Hij kan je dit het beste uitleggen en waarschijnlijk ook een goed advies geven. :)
pi_191502022
Dat is natuurlijk ook nog een dingetje. Gewicht van de moteor en cylinderinhoud. Maar ik moet straks maar gewoon gaan proefrijden
Het is wat.......
pi_191502111
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 11:53 schreef gooddaddy het volgende:
Dat is natuurlijk ook nog een dingetje. Gewicht van de moteor en cylinderinhoud. Maar ik moet straks maar gewoon gaan proefrijden
Hoe gaat het met je AVD lessen? heb je nou uiteindelijk meer lessen AVB of AVD nodig? Zoals ze het mij schetsten heb ik dus ongeveer 15 uur AVD nodig en 10 uur AVB. Ik zou denken dat het eerder andersom is maar dat is dus schijnbaar niet zo?
pi_191502179
instructeur denkt met een uurtje of 10 AVD wel klaar te zijn. AVB heb ik twee weken geleden gehaald.
Echter, dan is het nog even een kwestie van binnenkort een examendatum kunnen vinden. Lessen gaan over het algemeen wel goed. Gisteren talloze malen achter elkaar invoegen en uitvoegen op de snelweg gedaan. Gewoon om het automatiseren. Was overigens niet echt lekker om 130 op de snelweg te rijden met dat weer (droog maar veel wind). Daardoor weet ik in ieder geval zeker dat ik geen naked bike wil.

Enige wat we tot nu toe niet gedaan hebben is de Stop and GO. Maar dat stelt niet veel voor

[ Bericht 0% gewijzigd door gooddaddy op 14-02-2020 12:17:06 ]
Het is wat.......
  zaterdag 15 februari 2020 @ 22:24:30 #77
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_191528819
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2020 11:39 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Dat dacht ik al. Het is niet zo dat je met een 1300 vet veel sneller bent omdat je meer dan 2x zoveel vermogen hebt. Zo werkt dat niet.

Ik speel deze vraag even door naar @:sounddragon . Hij kan je dit het beste uitleggen en waarschijnlijk ook een goed advies geven. :)
Een 1300 is gewoon nergens voor nodig.. Alleen met mooi weer is dat leuk. Op het gemiddelde licht vochtige of zelfs natte wegdek is het met fluwelen handjes rijden anders lig je op je smoel omdat je veel te veel power hebt. Voor dagelijks gebruik kun je beter onder de 1000cc blijven, dan kun je nog eens lekker gas geven en hem doortrekken..
Zo'n dikke is gewoon niet praktisch, en dat is nog buiten wat het kost als je hem eens plat legt. Leuk voor op zondag, niet voor elke dag..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_191529920
Voor lange ritten geen een-cilinder doen, dat is ruk langdurig op de snelweg. Verder moet je pakken wat je leuk lijkt. Als je woon/werk route veel snelweg is, pak dan iets met windscherm en kuip. Tevens zou ik als eerste motor lekker budget gaan. Mijn eerste motor was een aftandse 1 cil allroad, mijn huidige is een mooie v4 sporttourer die ik voor 1500 heb gekocht. Ik denk niet dat ik meer fun zou hebben met een motor van 15k.
  zondag 16 februari 2020 @ 10:16:33 #79
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_191533787
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 23:10 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Voor lange ritten geen een-cilinder doen, dat is ruk langdurig op de snelweg. Verder moet je pakken wat je leuk lijkt. Als je woon/werk route veel snelweg is, pak dan iets met windscherm en kuip. Tevens zou ik als eerste motor lekker budget gaan. Mijn eerste motor was een aftandse 1 cil allroad, mijn huidige is een mooie v4 sporttourer die ik voor 1500 heb gekocht. Ik denk niet dat ik meer fun zou hebben met een motor van 15k.
Van een DRZ naar een Viffer? :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_191538739
XT naar viffer.
  zondag 16 februari 2020 @ 17:14:57 #81
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_191539673
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2020 16:16 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
XT naar viffer.
Ook nice ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 16 februari 2020 @ 17:18:44 #82
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_191539739
Mijn eerste was een Harley AMF SS250, een beetje apart crossachtig ding, reed op zich heel leuk, maar HD, dus kuren en nukken.. ooit geruild voor een motorblok van een Kadeath GSi, de nieuwe eigenaar heeft hem toen uitelkaar getrokken om hem op te knappen, maar dat is nooit meer gebeurd :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_191541390
Wat rij je nu?
pi_191546832
mercedes :+
pi_191550968
23 maart AVD-examen. Was toch drukker bij het CBR dan gedacht
Het is wat.......
pi_191580646
Jullie nog tips voor een winkel waar ik eens kan kijken voor kleding?
pi_191580685
@nickhguitar In Oostenrijk kwam ik altijd bij Louis.
Ze hebben een NLse site zie ik: https://www.louis.nl .
Helaas maar een enkel filiaal in Tilburg.

Polo is er nog zo eentje: https://www.polo-motorrad.com/en/int_netherlands
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_191580736
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 09:39 schreef shiz het volgende:
@:nickhguitar In Oostenrijk kwam ik altijd bij Louis.
Ze hebben een NLse site zie ik: https://www.louis.nl .
Helaas maar een enkel filiaal in Tilburg.

Polo is er nog zo eentje: https://www.polo-motorrad.com/en/int_netherlands
Thx, helaas wel heel ver weg voor mij en ik wil toch graag naar een fysieke winkel.
pi_191580779
MKC heeft een aardig YT kanaal trouwens (Chaparral ook wel: https://www.youtube.com/user/chaparralmotorsports/videos & Revzilla: https://www.youtube.com/user/RevZillaTV/videos?pbjreload=10 ):
https://www.youtube.com/user/MotorKledingCenterTV/videos
Hun lokaties: https://www.motorkledingcenter.nl/winkels/

[ Bericht 11% gewijzigd door shiz op 19-02-2020 09:53:08 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_191581089
Geen motoport bij jou in de buurt? (https://www.motoport.nl/vestigingen)
Het is wat.......
pi_191581439
handig om te melden waar het dan wel in de buurt mag zijn...
pi_191590414
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 10:48 schreef Maegrim het volgende:
handig om te melden waar het dan wel in de buurt mag zijn...
Goede :D Ik woon in Gelderland dus het liefst in die omgeving ;)
pi_191593070
Premium Apeldoorn?
pi_191595182
Waar in Gelderland? Gelderland is best groot als ik dat zo sie.

(Motoport Zelhem, Hengelo, Den Bosch)
Het is wat.......
pi_191595196
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 20:54 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Goede :D Ik woon in Gelderland dus het liefst in die omgeving ;)
Ga je nog ooit naar PSV? In Eindhoven zit een fijne zaak. :)
  donderdag 20 februari 2020 @ 18:49:45 #96
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191603026
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 februari 2020 22:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Een 1300 is gewoon nergens voor nodig.. Alleen met mooi weer is dat leuk. Op het gemiddelde licht vochtige of zelfs natte wegdek is het met fluwelen handjes rijden anders lig je op je smoel omdat je veel te veel power hebt. Voor dagelijks gebruik kun je beter onder de 1000cc blijven, dan kun je nog eens lekker gas geven en hem doortrekken..
Zo'n dikke is gewoon niet praktisch, en dat is nog buiten wat het kost als je hem eens plat legt. Leuk voor op zondag, niet voor elke dag..
Mooi verwoord. Ik denk zelf ook dat een 600-750 goed genoeg is voor het Nederlandse gebeuren (en veelal buiten/stadswerk).
Wanneer het iemand gaat om snel/flitsend: met die fietsen ben je sws naast wendbaarder, veelal zonder enige moeite sneller weg dan 99% van het bestaande autopark.
De auto's die je dan nog (willen) bijhouden, kosten sws een veelvoud van jouw uitstekende investering.

In het begin van elk motorleven "rij" je tegen zaken aan die je eerst nog in je "systeem" je als vanzelfsprekend eigen moet maken. Dat kost simpelweg (rij)tijd en tal van kilometers onder allerlei omstandigheden. In die fase "wil" je zeker ook niet "verrast" worden door de (on)mogelijkheden waarbij het "vermogen" of gewicht van je fiets de uitkomst gaat bepalen van je bereikte resultaat.

Dat gezegd hebben is een imposante power/motor natuurlijk ook heel comfortabel zoeven met eventueel naar wens soms een dosis adrenaline.
Hierbij speelt ook mee in -en voor welke "leefwereld", je (je op) een motor wilt (kunnen/laten) zien.

Voor veel mensen is motorrijden ook een vorm van een nieuwe "identiteit" als hobby waarbij de aankleding/type daarvan dan ook een (te) voorname rol kan spelen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 21 februari 2020 @ 13:02:32 #97
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_191614141
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 20:54 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Goede :D Ik woon in Gelderland dus het liefst in die omgeving ;)
Nimwegen jonge!
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_191614553
termaat heeft het meeste zeggen ze, wel een enorme chaos in die winkel :+
pi_191616392
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 09:39 schreef shiz het volgende:
@:nickhguitar In Oostenrijk kwam ik altijd bij Louis.
Ze hebben een NLse site zie ik: https://www.louis.nl .
Helaas maar een enkel filiaal in Tilburg.

Polo is er nog zo eentje: https://www.polo-motorrad.com/en/int_netherlands
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2020 20:54 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Goede :D Ik woon in Gelderland dus het liefst in die omgeving ;)
Louis zit ook vlak over de grens bij onze oosterburen :). Wesel om maar wat te noemen.

Misschien toch wel de moeite om daar eens te kijken. Ik heb daar destijds mijn Shoei helm, pak en laarzen ook vandaan gehaald. Scheelde behoorlijk wat in prijs; ook wat betreft mijn Shoei helm (je zou verwachten dat die prijzen een beetje gelijk zijn).
pi_191616424
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 februari 2020 13:31 schreef Maegrim het volgende:
termaat heeft het meeste zeggen ze, wel een enorme chaos in die winkel :+
En sowieso; winkelTJE.
Tenminste; zo groot is het niet, in vergelijking met een Motorkledingcenter-filiaal :P.

En geduld heb je ook nodig bij Termaat. Mijn laatste broek komt er wel vandaan.
Toen moesten ze vooral geduld met mij hebben :').
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')