abonnement Unibet Coolblue
pi_190934459
quote:
6s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 22:39 schreef Vallon het volgende:
Ik zou je aanraden de langzame slalom flink te blijven oefenen zodat je feilloos de voor je voorwiel opspringende eend kunt ontwijken.
Ja als je dat een jaartje niet gedaan hebt... Kan me voorstellen dat het wat minder soepel gaat (als je net je rijbewijs hebt, als dit routine is verlies je die controle niet zomaar denk ik)
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_190934528
Mijn eerste crash met de motor, en dat was na twee jaar rijbewijs, had ik kunnen redden met een goed uitgevoerde uitwijkoefening. In plaats daarvan verneukte ondergetekende zijn uitwijkoefening en mocht hij vervolgens plaatsnemen in de ambulance en de motor ging met de berger mee :+


Tijdens AVB leer je je voertuig beheersen. Da's belangrijk, want die AVB oefeningen zijn zo samengesteld dat je de skills in huis hebt om straks veilig te rijden. Die slalom doe je straks niet om stilstaande felgekleurde zacht plastic pionnen, maar om putdeksels, belijning, openslaande autodeuren en meer van dat leuks. Andere obstakels, zelfde beweging. Lopen met de motor op aanwijzen van de instructeur is makkelijk. In heuvelachtig gebied lopen met een huurmotor met een flink eigen risico is weer wat anders.


Zelf weten verder hoor, en je hebt je besluit volgens mij toch al genomen. Maar voor zowel je eigen veiligheid als zeker ook voor je eigen plezier zou ik nog even lekker doorgaan met oefenen.
Mijn tweet klopt niet.
pi_190934588
quote:
1s.gif Op woensdag 8 januari 2020 12:29 schreef BlackLining het volgende:
Zelf weten verder hoor, en je hebt je besluit volgens mij toch al genomen. Maar voor zowel je eigen veiligheid als zeker ook voor je eigen plezier zou ik nog even lekker doorgaan met oefenen.
Wat stel je voor? Pionnen neerzetten op een parkeerplaats ergens dus?
Keb zelf de indruk dat de uitwijkoefening mij niet helemaal goed is geleerd, kreeg bij het CBR de indruk dat je echt ook aan je stuur moet trekken zegmaar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 8 januari 2020 @ 22:52:58 #29
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_190943494
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 12:34 schreef ludovico het volgende:

[..]

Wat stel je voor? Pionnen neerzetten op een parkeerplaats ergens dus?
Keb zelf de indruk dat de uitwijkoefening mij niet helemaal goed is geleerd, kreeg bij het CBR de indruk dat je echt ook aan je stuur moet trekken zegmaar.
Zelf doe ik, dagelijkse rijder, nog regelmatig de "oefeningen". Meestal dezelfde plaats zodat ik mijn performance kan checken. Sws als ik wissel van motor. Even slalommen om/bij virtueel geplaatste obstakels (parkeervaklijnen zijn ideal) , korte noodstop zonder te slippen en krappe draaiachtjes etc .etc. Kost je hooguit 5 minuten, je weet dan dat alles (ook met de motor zelf) goed zit en je vooral de handeling automatiseert.
Tegensturen (duwen aan de kant die je op wilt uit/wijken) is m.i. beter te controleren dan treksturen.

Belangrijkste van alles is ver vooruit en om je heen blijven kijken, anticiperen en er vanuit gaan dat men je het/net niet ziet (aankomen). Beter er ruim defensief omheen dan krap er offensief tussendoor.

Maar goed, ieder doet het op zijn/haar wijze. Zelf "modder" ik nog steeds dat ik soms niet alles (voor)zie. Zoals die auto die ik plots (weliswaar gecontroleerd) ontdekt in de dooie hoek of denkt te kunnen oprijden waar de voorligger anders "besluit". Dan wordt ik toch weer blij van ooit dat irritante instructeursstemmetje, niet "denken" maar eerst "doorkijken".
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 9 januari 2020 @ 00:11:28 #30
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_190944447
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2020 13:00 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als je hele dagen voor de grap langzame slalom gaat doen...

Eigenlijk is dat de enige die ik echt interessant vind. Misschien de uitwijk nog...
De normale slalom is een beetje esthetisch.

Noodstop ala, ook belangrijk. Maar meer dat je beide remmen gebruikt enzo.

Denk niet dat je die dingen veel oefent met je normale woon werk verkeer rondje.
Heb t niet over je avb.. Bochtjes maken, in t verkeer meerijden.
Lachen joh.
pi_190979979
Zo net de TTB gehad! Ging eigenlijk redelijk goed. Hij schat in dat ik zo'n 6/7 lessen voor de AVB nodig heb en 10 voor de AVD. Volgens mij is is dat redelijk gemiddeld.

Ik moet aan de slag met het bewegen op de motor (minder 'sturen' en meer vanuit je heupen draaien). Ik ging er verder bewust helemaal blanco in. Het schakelen snapte ik dus niet helemaal.. uiteindelijk ging het best snel en kom je uiteraard niet van de parkeerplaats af.

Maar de neutraal zit bij een motor dus tussen de 1 en 2 in? Vanuit neutraal starten, vervolgens 1 tik omlaag om in 1 te komen en alle overige versnellingen gaan omhoog. Terugschakelen geldt hetzelfde voor al kun je dan geen versnellingen overslaan (zoals met de auto wel kan). Verder is van 5 naar 2 dus 3x omlaag schakelen, tot slot moet je van 1 naar neutraal dus weer 1 tikje omhoog geven.

Zo heb ik het een beetje onthouden, klopt dit? :P De 1ste echte les volgt over 3 weken!
  zaterdag 11 januari 2020 @ 16:38:31 #32
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_190980663
1 N 2 3 4 5 6 inderdaad.

Ik heb eind 2017 125cc als Code 111 op een Oostenrijks rijbewijs gehaald. Gelukkig had ik destijds van tevoren mezelf al aardig wat wijsgemaakt op YouTube, dat gaf me meteen een voorsprong op twee anderen die ook schakelmotor wilde leren in een groep van 20 lui ofzo gemixt met 50cc en 125cc scooteraars voornamelijk. Enige wat ik hoefde te doen is kort wat klassikale theorie doornemen en daarna zocht je een voertuig uit en werd je min of meer aan je lot overgelaten. Dus ik had gelukkig al een idee gekregen van langzaam koppeling op laten komen, dat kan eigenlijk tot volledig loslaten als je het rustig doet en je rijdt al. Beetje geslalomd. Boring. Daarna op snelheid komen en eerste keren schakelen en noodremoefeningen. Dat was dan lastig als je dat nog nooit hebt gedaan en daar zelf maar een beetje zit te klooien. Toen gingen we pauze houden... dacht ik. Neuh, het praktijkgedeelte was over. Volgende dag had ik m'n papiertje. :P

Eerst maar ff van een huurcentrum een enkele keer een 125 uitgeleend (Duke 125, MT-125 en Tuono 125 gereden) voordat ik m'n eigen motor kocht (Suzuki GSX-R125; idee was een afscheidstourtje door het Oostenrijkse landschap en motorrijervaring opdoen voor ik weer in Nederland zou zijn en daar voor m'n volledige A zou moeten gaan). Gelukkig had die een LCD display met alles erop en eraan, incl. gear indicator en tankstatusweergave, hoewel je vrij snel automagisch wel de juiste versnelling pakt natuurlijk.

Zijn veel informatieve videos dus. Verder. Ontspan je. Kijk vooruit waar je naartoe wilt. Leer countersteering.
Ofwel, kijk ook eens Twist of the Wrist Vol 1 en 2 van Keith Code. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_190980746
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 16:38 schreef shiz het volgende:
1 N 2 3 4 5 6 inderdaad.

Ik heb eind 2017 125cc als Code 111 op een Oostenrijks rijbewijs gehaald. Gelukkig had ik destijds van tevoren mezelf al aardig wat wijsgemaakt op YouTube, dat gaf me meteen een voorsprong op twee anderen die ook schakelmotor wilde leren in een groep van 20 lui ofzo gemixt met 50cc en 125cc scooteraars voornamelijk. Enige wat ik hoefde te doen is kort wat klassikale theorie doornemen en daarna zocht je een voertuig uit en werd je min of meer aan je lot overgelaten. Dus ik had gelukkig al een idee gekregen van langzaam koppeling op laten komen, dat kan eigenlijk tot volledig loslaten als je het rustig doet en je rijdt al. Beetje geslalomd. Boring. Daarna op snelheid komen en eerste keren schakelen en noodremoefeningen. Dat was dan lastig als je dat nog nooit hebt gedaan en daar zelf maar een beetje zit te klooien. Toen gingen we pauze houden... dacht ik. Neuh, het praktijkgedeelte was over. Volgende dag had ik m'n papiertje. :P

Eerst maar ff van een huurcentrum een enkele keer een 125 uitgeleend (Duke 125, MT-125 en Tuono 125 gereden) voordat ik m'n eigen motor kocht (Suzuki GSX-R125; idee was een afscheidstourtje door het Oostenrijkse landschap en motorrijervaring opdoen voor ik weer in Nederland zou zijn en daar voor m'n volledige A zou moeten gaan). Gelukkig had die een LCD display met alles erop en eraan, incl. gear indicator en tankstatusweergave, hoewel je vrij snel automagisch wel de juiste versnelling pakt natuurlijk.

Zijn veel informatieve videos dus. Verder. Ontspan je. Kijk vooruit waar je naartoe wilt. Leer countersteering.
Ofwel, kijk ook eens Twist of the Wrist Vol 1 en 2 van Keith Code. :P
Thanks voor de tips! Dat verder vooruit kijken is inderdaad ook een goede. Waarom is dat 1 N 2 3 4 5 6 eigenlijk zo? Misschien een gekke vraag, maar N 1 2 3 4 5 6 klinkt logischer :P
  zaterdag 11 januari 2020 @ 17:06:54 #34
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_190980986
Nou ja, het is een halve tik. Het idee is dat elke hele tik je een stap hoger of lager brengt en als je volledig downshift je in 1 zit, klaar om te gaan en het vermijdt ongewild je motor in neutraal te mikken, wat eigenlijk vrijwel altijd ongewenst is behalve in complete stilstand voor langere tijd. Waar je bewust dan een halve tik voor nodig hebt, geen hele.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_191246940
Goh, een topic over motorrijlessen. Die had ik nog niet gezien.
Ben sinds november bezig en eindelijk heb ik alles onder de knie voor AVB. Morgen heb ik examen. Kostte bij mij voorla veel tijd om de korte draai en het achtje onde de knie te krijgen.
Ik ben al wat ouder (bijna 49) en dan zie je toch wel dat het allemaal wat moeizamer gaat dan wanneer je 20 bent.
Maar in al die tijd wel al een fijn gevoel bij de motor gekregen en het gewoon rijden gaat lekker soepel. Heb er vol vertrouwen in dat we na de AVB ook snel AVD gaan halen en dan in het voorjaar lekker kunnen gaan toeren
Het is wat.......
pi_191247792
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
11 januari eerste rijles :P Hebben jullie nog tips voor de motor theorie? Is er een specifiek boekje o.i.d. die jullie aanbevelen? Ik heb nu 2 word documenten opgestuurd gekregen van de betreffende rijschool die door eerdere studenten zijn gemaakt :')
Ik kreeg bij mijn rijschool een code voor i-theorie.nl. Kost 49,95. Staat alle theorie op met oefenvragen per hoofdstuk en 50 oefenexamens
Het is wat.......
pi_191247878
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 11:54 schreef gooddaddy het volgende:
Goh, een topic over motorrijlessen. Die had ik nog niet gezien.
Ben sinds november bezig en eindelijk heb ik alles onder de knie voor AVB. Morgen heb ik examen. Kostte bij mij voorla veel tijd om de korte draai en het achtje onde de knie te krijgen.
Ik ben al wat ouder (bijna 49) en dan zie je toch wel dat het allemaal wat moeizamer gaat dan wanneer je 20 bent.
Maar in al die tijd wel al een fijn gevoel bij de motor gekregen en het gewoon rijden gaat lekker soepel. Heb er vol vertrouwen in dat we na de AVB ook snel AVD gaan halen en dan in het voorjaar lekker kunnen gaan toeren
Hoeveel lessen heb je in totaal gehad voor de AVB en AVD? En waren het blokken van 1 uur of 1,5 uur ?

quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 12:48 schreef gooddaddy het volgende:

Op zaterdag 28 december 2019 10:15 schreef nickhguitar het volgende:
Ik probeer het via theorie-leren.nl. Ook veel oefenexamens en dat bevalt goed. Vooralsnog niet echt een hoog 'geslaagd ratio' na ongeveer 15 examens en ik mag 'm over 5 dagen al doen _O-
pi_191249013
Ik heb nu in totaal 20 lessen van 2 uur gehad :@ . Maar ik heb nu alles onder de knie. Voor AVD zullen er nog een 5-tal lessen nodig zijn van 2 uur volgens mijn instructeur
Zoals gezegd, het moeilijkste was echt de korte draai en dus ook de 8-jes. Kwestie van durven en goed kijken. Maar ik denk dat ik daar toch wel meer dan 10 uur over gedaan heb.

Wordt een duur rijbewijs zo. Maar dan heb je ook wat :)
Het is wat.......
pi_191249453
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 14:07 schreef gooddaddy het volgende:
Ik heb nu in totaal 20 lessen van 2 uur gehad :@ . Maar ik heb nu alles onder de knie. Voor AVD zullen er nog een 5-tal lessen nodig zijn van 2 uur volgens mijn instructeur
Zoals gezegd, het moeilijkste was echt de korte draai en dus ook de 8-jes. Kwestie van durven en goed kijken. Maar ik denk dat ik daar toch wel meer dan 10 uur over gedaan heb.

Wordt een duur rijbewijs zo. Maar dan heb je ook wat :)
Prima toch? Ik kan je niet in de portemonnee kijken uiteraard, maar liever wat meer uitgegeven en dan ook de 'zekerheid' (voor zover je dat sowieso al hebt) hebben dat je er ook echt klaar voor bent. Hij schatte mij in op 10 uur AVB en 15 uur AVD, ik ben benieuwd :P
pi_191249577
We zullen het morgen weten of het het waard is geweest wat betreft AVB
Het is wat.......
  woensdag 29 januari 2020 @ 18:17:03 #41
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191251976
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2020 16:47 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Thanks voor de tips! Dat verder vooruit kijken is inderdaad ook een goede. Waarom is dat 1 N 2 3 4 5 6 eigenlijk zo? Misschien een gekke vraag, maar N 1 2 3 4 5 6 klinkt logischer :P
Leuke vraag die ik vroeger ook had. Het is vooral een kwestie van hoe het in de praktijk is ontstaan. Het is - qua tandwielmechanica - net wat handiger dat de "vrij" (zoals feitelijk ook bij de normale schakelauto) tussen 1 en 2 zit.

Alleen bij manoeuvreren, incl dus wegrijden, zit je meestal in de 1. Bij lessen leer je vervolgens dat je altijd moet zorgen dat je snel weg kunt door, door na een (nood)stop in z'n 1 uit te komen; de onderste is dan - gedachtenloos - altijd 1.

De vrijstand zelf is bij het motor (be)rijden eigenlijk overbodig. Er is een vrij die imho vooral bedoeld is voor parkeren en de werkplaats. Deelnemend aan het verkeer zit je sws altijd in een juiste versnelling om je ding snel te kunnen doen, denk ook weer aan de noodstop procedure.
Je zult ms ook al gemerkt hebben dat het soms best lastig is, zeker voortbewegend, de vrijstand te vinden of te merken dat die er is. En in tegenstelling tot de auto, heeft de ingeknepen koppeling van de motorfiets geen last van (druklager) slijtage etc.etc.

Inzake op/neer, is het Neerwaarts terugschakelen op "termijn" net wat sneller en soms ook veiliger voor je middenvoetsbeentje.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 29 januari 2020 @ 18:36:47 #42
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191252231
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 14:07 schreef gooddaddy het volgende:
Ik heb nu in totaal 20 lessen van 2 uur gehad :@ . Maar ik heb nu alles onder de knie. Voor AVD zullen er nog een 5-tal lessen nodig zijn van 2 uur volgens mijn instructeur
Zoals gezegd, het moeilijkste was echt de korte draai en dus ook de 8-jes. Kwestie van durven en goed kijken. Maar ik denk dat ik daar toch wel meer dan 10 uur over gedaan heb.

Wordt een duur rijbewijs zo. Maar dan heb je ook wat :)
Het zit vooral tussen je oren en met name tijd om het vertrouwen op te bouwen dat je motorfiets het met wat subtiele aansturing van jou, het prima (zelf/aan) kan.
Iedereen is (en start) daarin anders en tijd nu zegt al helemaal niets over je kunde straks.

Later zul je je nog wel's afvragen wat nu het probleem is, terwijl je vanzelf vloeiend en beheerst door veel krappere haarspelden van het verkeer heengast. Straks ben je die kosten allemaal vergeten wanneer je vrij in de bewegingsruimte, wat meewarig de koekblikkers bekijkt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_191264816
Nou, ik heb het gehaald hoor *O* *O* *O* . Zoveel tijd gestoken in die korte draai en achtjes en dan krijg je die natuurlijk niet.
Nu op naar deel 2.
(Daar zal ik toch wat beter moeten opletten hier en daar. Vandaag op de terugweg van AVB bijna een fietser overhoop gereden :@ )
Het is wat.......
pi_191264823
Gefeliciteerd *O* !
pi_191265386
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 15:21 schreef gooddaddy het volgende:
Nou, ik heb het gehaald hoor *O* *O* *O* . Zoveel tijd gestoken in die korte draai en achtjes en dan krijg je die natuurlijk niet.
Nu op naar deel 2.
(Daar zal ik toch wat beter moeten opletten hier en daar. Vandaag op de terugweg van AVB bijna een fietser overhoop gereden :@ )
Gefeliciteerd! :) wanneer heb je AVD?
pi_191266784
Dat zal wel ergens eind februari zijn. Instructeur zegt nog ongeveer 10 uur op de weg
Het is wat.......
pi_191266828
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 17:53 schreef gooddaddy het volgende:
Dat zal wel ergens eind februari zijn. Instructeur zegt nog ongeveer 10 uur op de weg
Oke klinkt goed, 10 uur is te overzien :P Dit heb je in ieder geval binnen en nu kun je je volledig focussen op het laatste stukje ;)
pi_191277135
En langzaam maar eens voor een motor gaan kijken. Kijken wat er allemaal in de buurt te koop staat
Het is wat.......
pi_191277182
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 januari 2020 11:56 schreef gooddaddy het volgende:
En langzaam maar eens voor een motor gaan kijken. Kijken wat er allemaal in de buurt te koop staat
Waar zit je aan te denken qua stijl? Of heb je al een specifiek merk/type in gedachten?
pi_191277208
Ik wilde eerst altijd een BMW uit de RT serie. Maar die zijn best prijzig en onderhoud is ook niet goedkoop. Ben nu een beetje verliefd geworden op de Yamaha TDM900 en d Yamaha FJR1300A
Het is wat.......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')