abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191155773
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 22:55 schreef MAY-be het volgende:
En als je je dan bedenkt dat de beste man in zijn tijd al populairder was dan de beatles ooit geweest zijn dan is het helemaal bizar dat er zo weinig bewijsstukken uit de tijd van jezus zelf zijn.
Daarvoor neem je de evangelien als serieus in bepaalde claims. En of het bizar is dat er "zo weinig over Jezus is geschreven in zijn tijd" valt te betwijfelen, zeker als je het vergelijkt met andere historische figuren. Die paar decennia tussen zijn vermeende kruisdood en de eerste evangelien zijn, historisch gezien, vrij snel.
pi_191155864
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2020 16:11 schreef hoatzin het volgende:
Verhalen van minimaal 40 tot 80 jaar later. Dat zijn aanwijzingen die het hooguit aannemelijk maken dat er een Jezus geleefd heeft. We beschikken echter niet over ooggetuigenverslagen.
Dat is an sich ook geen probleem. Wat echter wel opmerkelijk is, is dat de evangelisten geen bronnen vermelden, geen commentaar leveren als ze van elkaar kopiren, geen commentaar leveren op bovennatuurlijke verschijnselen, de evangelien fictieve elementen bevatten als een alwetende verteller, en dat de verhalen (chronologisch) ook niet altijd even stroken met de brieven van Paulus. (wat deed Paulus na zijn bekering? aan wie verscheen Jezus na Zijn opstanding?)

De enige evangelist die enigszins claimt "historisch nauwkeurig" te werk te zijn gegaan is Lucas, maar ook Lucas doet geen enkele moeite in bovenstaande punten. Bovendien start zijn verhaal meteen met bovennatuurlijke geboortes, jubelzangen, engelen en andere bovennatuurlijke fenomenen. Die komen natuurlijk ook wel voor in bijvoorbeeld Josephus' geschiedschrijving, maar niet in diezelfde mate.

Wat bovendien de historiciteit van de evangelien niet bepaald punten geeft is het feit dat de evangelisten bepaalde thema's uit het oude testament recyclen. Op dezelfde manier haalt Paulus alleen visioenen en het oude testament aan.

Dit, gecombineerd met de enorme berg aan pseudobrieven en - evangelien die aantoonbaar bedacht zijn, maakt dat de evangelien als historische bronnen uiterst kritisch moet benaderen. Mocht er al een historische kern in zitten, dan laat de afgelopen 4 eeuwen aan historisch-Jezus onderzoek zien dat we daar bar weinig over kunnen opmaken.
pi_191155872
Maar dit zou allemaal beter in een apart "historische Jezus-topic" passen.
  donderdag 23 januari 2020 @ 10:59:27 #254
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191156400
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 09:19 schreef Geytenbeekje het volgende:
Matthes 18
Maar wie een van dezen kleinen, die in Mij geloven, doet struikelen, het zou beter voor hem geweest zijn dat een molensteen aan zijn hals gehangen was en hij in de diepte van de zee gezonken was. Wee de wereld vanwege al haar struikelblokken, .... Als dan uw hand of uw voet doet struikelen, hak hem af en werp het van u, het is beter om met een oog te leven dan met twee ogen verloren te gaan.
Kijk dit zijn nu de lieve en zoete woordjes van Jezus, waarover ik op de zondagsschool zong.. _O-
quote:
De zonde is in de wereld gekomen, ieder die daarin blijft die wordt in de hel geworpen, Als we de liefde aan mensen misgunnen, als we niet de zonde aanwijzen bij de naaste, dan gaat daar geen liefde van uit.

De dwang druipt er van af. Geloof of ik schiet dus. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 23-01-2020 11:08:44 ]
pi_191158850
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 16:43 schreef Oscar123 het volgende:

[..]

Woorden zijn niet waar en geven ook geen bewijs van bestaan. Dus met andere woorden, waarheid en bewijs zitten niet in het woord zelf.
Zoals bijvoorbeeld het woordje 'boom', verwijst naar een bestaand object wat we kunnen waarnemen in de realiteit. Het woordje 'boom' op zich is dus niet het bewijs dat
een boom bestaat en het woordje 'boom' zelf is alleen maar een label wat we op dat object hebben geplakt waarmee we het object een identiteit hebben gegeven en waardoor
we nu kunnen weten dat die objecten bestaan en kunnen geloven dat het bomen zijn.

De woorden, 'het monster van loch ness' bewijzen niet dat het monster ook echt bestaat. Maar er kunnen mensen zijn die dat wel geloven en daarmee een perceptie hebben dat het monster echt bestaat. Maar het bewijs is niet te vinden in de realiteit. Dus die woorden verwijzen naar iets waarvan niet bewezen is dat het bestaat.
De mensen die in dat monster geloven hebben nu daarmee de perceptie en gaan ze aan jou vertellen dat het monster echt bestaat.
Op basis daarvan zou jij alle informatie die beschikbaar is kunnen gaan onderzoeken om bewijzen te vinden dat het monster echt bestaat maar het bewijs is voor jou niet te vinden in de realiteit. En vervolgens gaan mensen die wel in het monster geloven jou vertellen dat de reden waarom jij geen bewijs kan vinden is, omdat jij de
informatie verkeerd hebt genterpreteerd terwijl jouw informatie in overeenstemming is met de wetenschappelijke onderzoeken.
Dus als je nu de rollen eens omdraait maar dan met het onderwerp 'god' waar jij in gelooft en wie en wat god is en doet en waarom. Met die perceptie is de interpretatie van een ander die niet in overeenstemming is met jouw perceptie toch verkeerd?
Wie God precies is kan ik niet zeggen en van wat Hij doet kan ik alleen zeggen wat er in de bijbel staat en dingen die ik om mij heen zie gebeuren.
Die ik dan wel probeer te toetsen aan de bijbel, om te kunnen bepalen of het van Hem afkomstig is, of dat iets niet toevallig toch demonisch of gewoon aards is en dus niet van God.
En waarom God bepaalde dingen doet of soms niet doet, of soms later doet heb ik geen idee van en laat ik aan God over, soms kan men achteraf zeggen dat God iets gedaan heeft om later wat anders te bewerkstelligen.
Daarom geneest God niet altijd iemand, maar dat heeft niks te maken met de zonden die iemand gedaan heeft of iets dergelijks.
Ik laat die dingen aan God over, omdat ik ze niet begrijp.

maar betreft wetenschap, de wetenschap heeft nog nooit 1 wonder kunnen verklaren en toch gebeuren er wonderen, Dus waar moet je die dan aan toe schrijven?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_191159277
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 14:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
maar betreft wetenschap, de wetenschap heeft nog nooit 1 wonder kunnen verklaren en toch gebeuren er wonderen, Dus waar moet je die dan aan toe schrijven?
Noem dan eens 1 wonder waarvan we zeker weten dat het gebeurd is?
Want huilende beeldjes e.d. zijn allemaal wetenschappelijk verklaard. De wetenschap maakt juist korte metten met de ene na de andere "wonderbaarlijke claim".

Overigens lopen er op dit moment ongeveer 4 miljard (of meer) mensen rond met een camera op hun telefoon en joost-mag-weten hoeveel beveiligingscamera's. Waarom filmt niemand die wonderen?
pi_191160293
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 14:07 schreef MAY-be het volgende:

[..]

1. Noem er eens een (of meerdere als je kan)
[..]

5. Kinderen halen ook veel waarde uit hun onzichtbare vriendjes. Maar dat maakt ze niet echt.
[..]

2. En hoe zit het met al die christenen die moslim worden? En de christenen die boeddhist worden? Of helemaal van hun geloof afstappen? Waar is dat dan "bewijs" voor?
[..]

3. Waarom denk je dat? Of ben je pastoor geworden? Want dan begrijp ik het wel
[..]

4. Noem er eens een paar?
1.
Zelfs het nog steeds bestaan van Isral na 1948 is een wonder.
Omdat alle landen er omheen het land liever zien verdwijnen in de zee dan dat het daar bestaat.

2. Dat ze waarschijnlijk nooit een echte diepe relatie hebben gehad met God, of ze denken het gewoon zonder God beter af te kunnen in het leven en dat ik denk satan ze op de 1 of andere manier heeft overtuigt of dat ze door wereldse zaken zijn afgedwaald van God.
Maar dat ligt bij hen.

Hoe verklaar jij dan het omgekeerde?

3. nee ik ben geen pastoor geworden, maar ik weet gewoon van mij zelf dat ik zonder God niet bij mijn huidige werkgever ben terecht gekomen.
God heeft de juiste mensen op mijn pad gebracht.
Zonder Hem woonde ik waarschijnlijk nog bij mijn ouders thuis zonder werk.

4. de terugkeer van de joden naar Isral sinds 1948. zoals beschreven staat in de volgende bijbelteksten. - Jeremia 31:7,8
Want zo zegt de Heere: Zing vrolijk over ​Jakob, met blijdschap! Juich om het hoofd van de heidenvolken! Laat het horen, prijs Hem en zeg: Verlos Uw volk, Heere, het overblijfsel van Isral. Zie, Ik doe hen komen uit het land van het noorden, Ik zal hen bijeenbrengen van de uithoeken van de aarde; onder hen zijn blinden en verlamden, zwangeren en barenden met elkaar: met een grote menigte zullen zij hierheen terugkomen.

Amos 9: 14,15
Ik zal een omkeer brengen in de gevangenschap van Mijn volk Isral. Zij zullen de verwoeste steden herbouwen en bewonen, zij zullen wijngaarden planten en de ​wijn​ ervan drinken, zij zullen tuinen aanleggen en de vrucht ervan eten. Ik zal hen in hun land planten, en zij zullen nooit meer weggerukt worden uit hun land, dat Ik aan hen gegeven heb, zegt de Heere, uw God.

5. Zoals eerder al aangegeven het bestaan van in ieder geval de historische Jezus is algemeen aangenomen. ook door niet gelovige historici.
I am a child of God
God is not dead.
pi_191160362
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 15:21 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Noem dan eens 1 wonder waarvan we zeker weten dat het gebeurd is?
Want huilende beeldjes e.d. zijn allemaal wetenschappelijk verklaard. De wetenschap maakt juist korte metten met de ene na de andere "wonderbaarlijke claim".

Overigens lopen er op dit moment ongeveer 4 miljard (of meer) mensen rond met een camera op hun telefoon en joost-mag-weten hoeveel beveiligingscamera's. Waarom filmt niemand die wonderen?
Welke wonderbaarlijke claims zijn er volgens jouw wetenschappelijk bewezen dan.
Dus op welke wonderen doel jij dan?

Het ontstaan van de allereerste levende cellen is nog steeds niet ontkracht.
Ik heb nog nooit een werkend wetenschappelijk onderzoek gezien dat leven gecreerd heeft.
I am a child of God
God is not dead.
pi_191160561
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 14:40 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Wie God precies is kan ik niet zeggen en van wat Hij doet kan ik alleen zeggen wat er in de bijbel staat en dingen die ik om mij heen zie gebeuren.
Die ik dan wel probeer te toetsen aan de bijbel, om te kunnen bepalen of het van Hem afkomstig is, of dat iets niet toevallig toch demonisch of gewoon aards is en dus niet van God.
En waarom God bepaalde dingen doet of soms niet doet, of soms later doet heb ik geen idee van en laat ik aan God over, soms kan men achteraf zeggen dat God iets gedaan heeft om later wat anders te bewerkstelligen.
Daarom geneest God niet altijd iemand, maar dat heeft niks te maken met de zonden die iemand gedaan heeft of iets dergelijks.
Ik laat die dingen aan God over, omdat ik ze niet begrijp.

Ik heb eigenlijk niets meer te zeggen. Het is best wel moeilijk om met iemand te praten die gelooft terwijl er geen bewijzen zijn voor wat gelooft wordt, een vorm van zelf-deceptie zou ik het noemen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Oscar123 op 23-01-2020 20:57:55 ]
  donderdag 23 januari 2020 @ 17:16:33 #260
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_191160600
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2020 17:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Als er complete nonsens op Wikipedia zou staan wordt dat meestal snel weggehaald of gecorrigeerd. Voortschrijdend inzicht zou je het kunnen noemen. De Bijbel is star. De nonsens die daarin staan blijven dus. Op een enkele ontdekte vervalsing/toevoeging als het Comma Johanneum na.
Daar heb je ergens wel een punt. Ik heb weleens vaker verzucht dat het eigenlijk jammer is dat de Bijbel ophoudt na Openbaringen, want er is natuurlijk in het NT ten opzichte van het OT ook veel voortschrijdend inzicht geweest. Maar goed, dan zou ik eigenlijk de Kerkvaders moeten gaan bestuderen, daar ben ik nog steeds niet aan toegekomen.

quote:
Het gegoochel met Quiriniussen om het verhaal recht te breien is vergezocht. Meestal is de eenvoudigste oplossing de realiteit. En zitten we gewoon met een paradox vwb het geboortejaar van de Jezus uit het evangelie.
Hier ben ik het dan weer helemaal niet mee eens. Er is een paradox ja, maar naar jouw idee is de eenvoudigste oplossing dat we de hele Bijbel bij het oud papier gooien? :? Volgens mij zijn de hypothesen dat er twee Quirinii zijn of een Quirinius die twee perioden stadhouder is geweest dan wat eenvoudiger. En ik vind dat het Wiki-artikel ze in ieder geval ruimschoots onvoldoende ontkracht.
pi_191160929
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 17:16 schreef DecoAoreste het volgende:
Er is een paradox ja, maar naar jouw idee is de eenvoudigste oplossing dat we de hele Bijbel bij het oud papier gooien? :? Volgens mij zijn de hypothesen dat er twee Quirinii zijn of een Quirinius die twee perioden stadhouder is geweest dan wat eenvoudiger. En ik vind dat het Wiki-artikel ze in ieder geval ruimschoots onvoldoende ontkracht.
Ik weet nog een simpelere oplossing: de Lukas-evangelist heeft het op dit punt domweg fout. Voor de rest, zie b.v.

https://infidels.org/libr(...)r/quirinius.html#III

Dat grote delen van de rest van het evangelie historisch onbetrouwbaar zijn heb ik in een eerdere post al aangestipt.
pi_191162621
quote:
Dit zijn acteurs. Is reeds vele malen aangetoond en meerdere acteurs hebben het toegegeven.
quote:
Zelfs het nog steeds bestaan van Isral na 1948 is een wonder.
Omdat alle landen er omheen het land liever zien verdwijnen in de zee dan dat het daar bestaat.
Dat is geen wonder, dat is het resultaat van miljarden aan oorlogssubsidie.
quote:
2. Dat ze waarschijnlijk nooit een echte diepe relatie hebben gehad met God, of ze denken het gewoon zonder God beter af te kunnen in het leven en dat ik denk satan ze op de 1 of andere manier heeft overtuigt of dat ze door wereldse zaken zijn afgedwaald van God.
Maar dat ligt bij hen.
Dat is lekker makkelijk. Dus als ze naar het christendom toetrekken is het bewijs voor het bestaan van god en als ze er weg gaan is het bewijs van satan? Dus wat mensen ook doen, jij hebt altijd gelijk?

Het is niet mogelijk dat ze (terecht) tot de conclusie zijn gekomen dat het allemaal onzin is? Of dat ze liever andere onzin volgen omdat hun onderbuik zegt dat dat meer waar is?
quote:
Hoe verklaar jij dan het omgekeerde?
Mensen gaan soms door diepe dalen heen en de illusie van de belofte van vergeving kan dan erg verleidelijk zijn.
quote:
3. nee ik ben geen pastoor geworden, maar ik weet gewoon van mij zelf dat ik zonder God niet bij mijn huidige werkgever ben terecht gekomen.
God heeft de juiste mensen op mijn pad gebracht.
Zonder Hem woonde ik waarschijnlijk nog bij mijn ouders thuis zonder werk.
En waarom denk je dat? Wat is de aanwijsbare invloed van god geweest?
quote:
4. de terugkeer van de joden naar Isral sinds 1948. zoals beschreven staat in de volgende bijbelteksten. - Jeremia 31:7,8
Want zo zegt de Heere: Zing vrolijk over ​Jakob, met blijdschap! Juich om het hoofd van de heidenvolken! Laat het horen, prijs Hem en zeg: Verlos Uw volk, Heere, het overblijfsel van Isral. Zie, Ik doe hen komen uit het land van het noorden, Ik zal hen bijeenbrengen van de uithoeken van de aarde; onder hen zijn blinden en verlamden, zwangeren en barenden met elkaar: met een grote menigte zullen zij hierheen terugkomen.

Amos 9: 14,15
Ik zal een omkeer brengen in de gevangenschap van Mijn volk Isral. Zij zullen de verwoeste steden herbouwen en bewonen, zij zullen wijngaarden planten en de ​wijn​ ervan drinken, zij zullen tuinen aanleggen en de vrucht ervan eten. Ik zal hen in hun land planten, en zij zullen nooit meer weggerukt worden uit hun land, dat Ik aan hen gegeven heb, zegt de Heere, uw God.
Ah, een self fulfilling prophecy zonder tijdsframe waar we heel lang op hebben moeten wachten en door mensen gerealiseerd is.

Als ik een patatje bestel en ik krijg hem vervolgens, is dat ook bewijs voor god?
quote:
5. Zoals eerder al aangegeven het bestaan van in ieder geval de historische Jezus is algemeen aangenomen. ook door niet gelovige historici.
De historici waar ik bekend mee ben hebben het hooguit over een charlatan die op de markt mensen aan het oplichten was met fake healings (zoals je zelf bij 1 had gelinked)
pi_191162933
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 16:57 schreef sjoemie1985 het volgende:
Welke wonderbaarlijke claims zijn er volgens jouw wetenschappelijk bewezen verklaard dan.
Dus op welke wonderen doel jij dan?
Bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) :
Huilende Mariabeeldjes, Faith Healings, regenbogen, etc
Grofweg alles dat door de kerk als wonder bestempeld is.
Heel toevallig ook dat sinds de opkomst van de wetenschap er steeds minder wonderen bevestigd worden.

Maar kom nou eens met een van die vele wonderen die JOU overtuigen dat er een god is?
quote:
Het ontstaan van de allereerste levende cellen is nog steeds niet ontkracht.
Ik heb nog nooit een werkend wetenschappelijk onderzoek gezien dat leven gecreerd heeft.
Hoewel ze op het vlak van abiogenese nog niet klaar zijn, zijn ze inmiddels wel in staat gebleken om de bouwstenen voor de eerste levende cellen op natuurlijke wijze te laten ontstaan. De wetenschap is dichterbij een verklaring voor het eerste leven op aarde dan ooit, en zeker dichterbij dan de bijbel.

Het feit dat jij het niet gezien hebt zegt meer over jouw gebrek aan interesse op dat gebied, want het is een hele actieve tak van de wetenschap en het is niet alsof dit soort onderzoeken begraven worden zodat jan-met-de-pet het niet kan vinden.

[ Bericht 2% gewijzigd door MAY-be op 23-01-2020 19:54:26 ]
  donderdag 23 januari 2020 @ 19:55:10 #264
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191163096
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 17:16 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Hier ben ik het dan weer helemaal niet mee eens. Er is een paradox ja, maar naar jouw idee is de eenvoudigste oplossing dat we de hele Bijbel bij het oud papier gooien? :? Volgens mij zijn de hypothesen dat er twee Quirinii zijn of een Quirinius die twee perioden stadhouder is geweest dan wat eenvoudiger. En ik vind dat het Wiki-artikel ze in ieder geval ruimschoots onvoldoende ontkracht.
Nee hoor, dat hoeft niet. Er blijft genoeg over om er iets uit te halen dat bij je past. Je moet alleen niet de fout begaan het boek als een betrouwbaar geschiedenisboek te zien want dan gaat het fout. Het is heilsgeschiedenis die op punten overeenkomt met de werkelijkheid.

Wat het OT betreft bijvoorbeeld: vanaf Omri klopt de geschiedenis, zij het sterk gekleurd, min of meer. Van alles wat daarvoor gebeurde volgens de schrift zijn geen sporen terug te vinden.

De site die Haushofer voorstelt is interessant om te lezen.
pi_191163139
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 19:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee hoor, dat hoeft niet. Er blijft genoeg over om er iets uit te halen dat bij je past. Je moet alleen niet de fout begaan het boek als een betrouwbaar geschiedenisboek te zien want dan gaat het fout. Het is heilsgeschiedenis die op punten overeenkomt met de werkelijkheid.

De site die Haushofer voorstelt is interessant om te lezen.
Dus een beetje wat we met alle sprookjes doen? De moraal eruit halen als les en verder geen gebedshuizen inrichten voor Sneeuwwitje enzo?
  donderdag 23 januari 2020 @ 20:03:22 #266
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191163242
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 19:57 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Dus een beetje wat we met alle sprookjes doen? De moraal eruit halen als les en verder geen gebedshuizen inrichten voor Sneeuwwitje enzo?
Sprookjes bevatten vaak een zelfde soort moraal als verhalen uit de bijbel inderdaad. Uiteindelijk delft de kwade het onderspit en zegeviert de goede. En ze leefden nog lang en gelukkig. Maar er zullen weinigen zijn die in pratende dieren of toverende magirs geloven.
pi_191163291
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 20:03 schreef hoatzin het volgende:
Sprookjes bevatten vaak een zelfde soort moraal als verhalen uit de bijbel inderdaad. Uiteindelijk delft de kwade het onderspit en zegeviert de goede. En ze leefden nog lang en gelukkig. Maar er zullen weinigen zijn die in pratende dieren of toverende magirs geloven.
Zoals slangen die tegen mensen zeggen dat ze appels moeten plukken of wezens die een klomp modder pakken, daar tegenaan blazen en poef, er is een mens? :D

Sorry ik moest even >:)

Overigens hebben een hoop van de originele sprookjes niet perse een goede afloop. Maar alsnog een wijze les.
  donderdag 23 januari 2020 @ 20:06:18 #268
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191163315
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 20:05 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Zoals slangen die tegen mensen zeggen dat ze appels moeten plukken of wezens die een klomp modder pakken, daar tegenaan blazen en poef, er is een mens? :D

Leest en u zult vinden.
  donderdag 23 januari 2020 @ 20:07:59 #269
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_191163346
quote:
Overigens hebben een hoop van de originele sprookjes niet perse een goede afloop. Maar alsnog een wijze les.
In de Bijbel leer je op bepaalde plekken dat leugen, moord en geweld erg nuttig en goed kunnen zijn. In sprookjes redt je het daar over't algemeen niet mee.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 10:13:03 #270
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_191171103
Hoe mooi is dit dan? Het is toch religieus, en iedereen reageert er positief op.

"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_191172877
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 19:28 schreef MAY-be het volgende:

[..]

1. Dit zijn acteurs. Is reeds vele malen aangetoond en meerdere acteurs hebben het toegegeven.
[..]

2. Dat is geen wonder, dat is het resultaat van miljarden aan oorlogssubsidie.
[..]

3. Dat is lekker makkelijk. Dus als ze naar het christendom toetrekken is het bewijs voor het bestaan van god en als ze er weg gaan is het bewijs van satan? Dus wat mensen ook doen, jij hebt altijd gelijk?

Het is niet mogelijk dat ze (terecht) tot de conclusie zijn gekomen dat het allemaal onzin is? Of dat ze liever andere onzin volgen omdat hun onderbuik zegt dat dat meer waar is?
[..]

4. Mensen gaan soms door diepe dalen heen en de illusie van de belofte van vergeving kan dan erg verleidelijk zijn.
[..]

5. En waarom denk je dat? Wat is de aanwijsbare invloed van god geweest?
[..]

6. Ah, een self fulfilling prophecy zonder tijdsframe waar we heel lang op hebben moeten wachten en door mensen gerealiseerd is.

Als ik een patatje bestel en ik krijg hem vervolgens, is dat ook bewijs voor god?
[..]

7. De historici waar ik bekend mee ben hebben het hooguit over een charlatan die op de markt mensen aan het oplichten was met fake healings (zoals je zelf bij 1 had gelinked)
1. waar staat dat het acteurs waren? en je weet dat als je niet met bewijs komt, het zomaar onzin kan zijn wat je nu verkondigt?
Of ben ik soms de enige hier die met bewijzen moet komen?

2. Maar daardoor komen de profetien dus tot werkelijkheid, dat de Joden weer terug keren naar hun eigen land. God gebruikt mensen om profetien tot volbrenging te laten komen.
Of om zijn kracht te tonen het gebeurt door mensen heen.

3. Het is de keuze van iemand om niet in God te geloven of uiteindelijk denken dat het mogelijk onzin is. Maar dat zegt niks over of God dan ook werkelijk niet zou bestaan.
Het is ieders eigen keuze.
En als je tot je dood blijft ontkennen dat er geen God is, kom je er pas na je dood achter of je het juist had of niet.
Voor mij bestaat hij sowieso echt.

4. Niet alleen vergeving, God kan je ook troost bieden als andere mensen je verlaten of iets dergelijks.

5. Dat ik mijn studie tot het hoogste niveau heb gehaald. En bepaalde mensen die mij geholpen hebben op zoek naar werk Ik geloof dat die door God op mijn pad zijn gebracht.

6. dat is iets wat wij nu dus kunnen zien als profetie die uitkomt, daar stond men denk ik 71 of 72 jaar geleden niet bij stil, dat ze dachten, laten we nu maar mooi die profetien vervullen.
Daar staat men echt niet bij stil als zoiets gebeurd.
toen was het zo, dat de joden eigenlijk nergens terecht konden of zo iets en dat men dacht we moeten ze een eigen land geven en toevallig lag er nog een groot stuk land wat niemand gebruikte en is in overeenstemming gekomen dat zij dat land mochten hebben om te wonen.

7. Dan hebben die historici het mis mijns inziens en ook volgens de (meeste) christenen.
I am a child of God
God is not dead.
pi_191174822
quote:

[..]

Net als dat iemand beweerd dat er ooit een knal is geweest, en alle stoffen die er uit ontstonden gingen samenklonteren tot een aantal bolletjes.
en op 1 van die bolletjes gingen wat stoffen zich in eens samen voegen en er ontstond een levend celletje. en dat ontstond allemaal uit chaos even zo de boom zaadjes etc, in allerlei soorten en maten en ook de plantjes en het gras en noem maar op.
Dat vind ik een leuk sprookje.
I am a child of God
God is not dead.
pi_191175842
Matt 26 ; 1-5
En het is geschied, als Jezus al deze woorden geeindigd had, dat Hij tot Zijn discipelen zeide:
Gij weet, dat na twee dagen het pascha is, en de Zoon des mensen zal overgeleverd worden, om gekruisigd te worden.
Toen vergaderden de overpriesters en de Schriftgeleerden, en de ouderlingen des volks, in de zaal des hogepriesters, die genaamd was Kajafas;
En zij beraadslaagden te zamen, dat zij Jezus met listigheid vangen en doden zouden.
Doch zij zeiden: Niet in het feest, opdat er geen oproer worde onder het volk.

Jezus verteld dat Hij gekruisigd zal worden, er zijn onder hen die dit willen voorkomen, zij willen niet dat Zijn Woord wordt volbracht. Dat is de list van de duivel die wilt dat niemand gered wordt door Christus die aan het kruis gehangen heeft., Maar ze wilden niet dat veel mensen het zouden weten omdat ze bang waren dat zij veel hinder zou hebben omdat de menigte vol lof was over Zijn werken die Hij deed.
  vrijdag 24 januari 2020 @ 15:49:28 #274
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_191176037
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2020 15:39 schreef Geytenbeekje het volgende:
Matt 26 ; 1-5
En het is geschied, als Jezus al deze woorden geeindigd had, dat Hij tot Zijn discipelen zeide:
Gij weet, dat na twee dagen het pascha is, en de Zoon des mensen zal overgeleverd worden, om gekruisigd te worden.
Toen vergaderden de overpriesters en de Schriftgeleerden, en de ouderlingen des volks, in de zaal des hogepriesters, die genaamd was Kajafas;
En zij beraadslaagden te zamen, dat zij Jezus met listigheid vangen en doden zouden.
Doch zij zeiden: Niet in het feest, opdat er geen oproer worde onder het volk.

Jezus verteld dat Hij gekruisigd zal worden, er zijn onder hen die dit willen voorkomen, zij willen niet dat Zijn Woord wordt volbracht. Dat is de list van de duivel die wilt dat niemand gered wordt door Christus die aan het kruis gehangen heeft., Maar ze wilden niet dat veel mensen het zouden weten omdat ze bang waren dat zij veel hinder zou hebben omdat de menigte vol lof was over Zijn werken die Hij deed.
Wederom krijgt de duivel de schuld. Waarom? Hoe kun je vanuit het evangelie de schuld in de schoenen van de duivel schuiven? En dat terwijl Jezus zelf gezien de kruiswoorden, volgens het evangelie, God de schuld geeft.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_191176109
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2020 19:47 schreef MAY-be het volgende:

[..]

1. Bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) :
Huilende Mariabeeldjes, Faith Healings, regenbogen, etc
Grofweg alles dat door de kerk als wonder bestempeld is.
Heel toevallig ook dat sinds de opkomst van de wetenschap er steeds minder wonderen bevestigd worden.

Maar kom nou eens met een van die vele wonderen die JOU overtuigen dat er een god is?
[..]

2. Hoewel ze op het vlak van abiogenese nog niet klaar zijn, zijn ze inmiddels wel in staat gebleken om de bouwstenen voor de eerste levende cellen op natuurlijke wijze te laten ontstaan. De wetenschap is dichterbij een verklaring voor het eerste leven op aarde dan ooit, en zeker dichterbij dan de bijbel.

Het feit dat jij het niet gezien hebt zegt meer over jouw gebrek aan interesse op dat gebied, want het is een hele actieve tak van de wetenschap en het is niet alsof dit soort onderzoeken begraven worden zodat jan-met-de-pet het niet kan vinden.
Huilende maria beeldjes zijn voor mij ook geen wonder o.i.d.

1. voor mij zijn het de genezingswonderen en ook de wonderbaarlijke verhalen van hoe sommige mensen tot geloof zijn gekomen.
En ook berhaupt d verhalen dat wereldwijd een heleboel mensen toch tot het christelijk geloof zich bekeren.

Ik vind de worden die jij gebruikt soms nogal vaag, want wat bedoel je met: Grof weg alle wonderen die door de kerk als wonder bestempeld zijn?
Op welke wonderen doel je?

2. Dichter bij dan de bijbel kom je ook niet.
Die beschrijft gewoon hoe het leven en de rest van het heelal is ontstaan.
De wetenschap moet het nog grotendeels "uitvinden"
Dus hoezo wetenschap zit er dichterbij?
I am a child of God
God is not dead.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')