In West Europa is rabiës zo goed als uitgeroeid, daar heeft het verdwijnen van de wolf en hybriden ook aan bijgedragen. In Oost Europa komt het nog volop voor, kunnen ze die ellende mooi meenemen naar Nederland. Hup wolf!quote:Op dinsdag 24 december 2019 12:32 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja maar hondsdolheid is bijkans verdwenen en we weten nu veel meer over het gedrag van wolven waardoor we niet meer bang hoeven te zijn... vroeger werden ze ook gewoon gedood omdat ze het vee zouden aanvallen en toen werden boeren daar nog niet voor vergoed zoals nu bij elk incident wel gebeurt. Om dezelfde reden hebben de boeren rond de Alpen de gieren bijna uitgeroeid, want daarvan ging het verhaal dat die lammetjes (vandaar bijv. lammergier) enzo zouden pakken. Kom je aan het vee dan kom je aan de portemonnee, en dat was in die tijd niet licht opgelost. Maar dat is nog geen reden om opnieuw vergiftigde karkassen te dumpen, net zo min als het een reden is om net als toen wolven af te gaan schieten.
We leven goddank niet mweer in 1850, dus laten we de 'wijsheden' (ahum, domheden is meer op zn plek) van destijds niet nu weer als leidraad nemen.
gezien de grootte van hun territoria zullen er dus niet veel wolven zich vestigen hier, wat mij betreft overdrijf je dus behoorlijk. Zo lang ze genoeg reeen en dergelijke kunnen vinden zal dat hun voorkeur hebben, zeker als de boeren de nodige maatregelen nemen.quote:Op dinsdag 24 december 2019 12:52 schreef Elan het volgende:
[..]
De wolf is amper gesignaleerd in Nederland en er zijn al incidenten geweest waarbij ze schapen hebben opgevreten en verminkt, ik snap echt niet hoe je denkt dat een dwergstaat als Nederland geschikt is voor een apex predator met een enorm territoriaal bereik.
Wolven zijn niet potentieel maar bewezen gevaarlijk.quote:Op dinsdag 24 december 2019 11:59 schreef Cockwhale het volgende:
[..]![]()
Dat kun je letterlijk over elk potentieel gevaar zeggen. Laten we gewoon alles en iedereen afschieten. Angstcultuur![]()
Je maakt het beleid gelukkig niet maar juicht het wel actief toe. Hup Wolf staat gelijk aan iets in de strekking van Hiep Hoi Terroristen ofzo. Ben je dan een terrorist of stuur je ze aan? Nee. Maar je valt dan voor mij wel in de categorie kransenvoetballertjequote:Op dinsdag 24 december 2019 12:18 schreef VoMy het volgende:
[..]
Want ik maak het beleidzeg dan gewoon niks...
Ik stel voor dat we auto's verbieden en iedereen die het ermee oneens is, is verantwoordelijk voor elk slachtoffer.
Yup. In landen waar wilde honden en wolven voorkomen is hondsdolheid nog volop aanwezig.quote:Op dinsdag 24 december 2019 12:54 schreef Elan het volgende:
In West Europa is rabiës zo goed als uitgeroeid, daar heeft het verdwijnen van de wolf en hybriden ook aan bijgedragen. In Oost Europa komt het nog volop voor, kunnen ze die ellende mooi meenemen naar Nederland. Hup wolf!
De uitwassen die wij hier treffen zijn vooralsnog vooral mannelijke zwervende exemplaren, die jagen niet actief op reeën omdat ze geen roedel hebben maar vreten gewoon wat ze tegenkomen . Daarom wil ik ze hier niet in dichtbevolkte gebieden vol agrariërs en hobbyboeren..quote:Op dinsdag 24 december 2019 13:01 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
gezien de grootte van hun territoria zullen er dus niet veel wolven zich vestigen hier, wat mij betreft overdrijf je dus behoorlijk. Zo lang ze genoeg reeen en dergelijke kunnen vinden zal dat hun voorkeur hebben, zeker als de boeren de nodige maatregelen nemen.
Wat jij wil, je kraamt natuurlijk pure onzin uit, maarja... hup wolf hup wolf hup wolf. Go wolves. Ik juich de wolf toe.quote:Op dinsdag 24 december 2019 13:04 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Je maakt het beleid gelukkig niet maar juicht het wel actief toe. Hup Wolf staat gelijk aan iets in de strekking van Hiep Hoi Terroristen ofzo. Ben je dan een terrorist of stuur je ze aan? Nee. Maar je valt dan voor mij wel in de categorie kransenvoetballertje
quote:Op dinsdag 24 december 2019 13:25 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat jij wil, je kraamt natuurlijk pure onzin uit, maarja... hup wolf hup wolf hup wolf. Go wolves. Ik juich de wolf toe.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2019 13:33:18 ]
Ook al onzin, want juist in Nederland en België hebben/hadden vrouwtjeswolven zich gevestigd. Komt er nog eens een argument gebaseerd op de realiteit?quote:Op dinsdag 24 december 2019 13:20 schreef Elan het volgende:
[..]
De uitwassen die wij hier treffen zijn vooralsnog vooral mannelijke zwervende exemplaren, die jagen niet actief op reeën omdat ze geen roedel hebben maar vreten gewoon wat ze tegenkomen . Daarom wil ik ze hier niet in dichtbevolkte gebieden vol agrariërs en hobbyboeren..
Er is sinds kort 1 roedel op de Veluwe, de rest zijn zwervers die overgekomen zijn uit Duitsland en bij uitstek gelegenheidskillers. Weet niet onder welke steen jij leeft, maar de angst bij met name schapenboeren zit er goed in.quote:Op dinsdag 24 december 2019 13:36 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ook al onzin, want juist in Nederland en België hebben/hadden vrouwtjeswolven zich gevestigd. Komt er nog eens een argument gebaseerd op de realiteit?
Wat is er overigens mis met zwervende wolven in een gebied vol hobbyboeren? Was het niet het gevaar voor mensen dat van belang was? Zijn hier nou doelpalen verschoven?
'De angst bij schapenboeren' is nu opeens het probleem? De 600.000 schapen in Nederland die, zoals eerder aangegeven, makkelijk beschermd kunnen worden. En wat dan nog, dode schapen worden vergoed en er worden in Nederland jaarlijks een half miljard dieren door mensen geslacht - maar als een wolf een schaap pakt is het land te klein?quote:Op dinsdag 24 december 2019 13:53 schreef Elan het volgende:
[..]
Er is sinds kort 1 roedel op de Veluwe, de rest zijn zwervers die overgekomen zijn uit Duitsland en bij uitstek gelegenheidskillers. Weet niet onder welke steen jij leeft, maar de angst bij met name schapenboeren zit er goed in.
Maarja, laten we vooral luisteren naar schapenboeren en mensen uit 1850.quote:Volgens Wageningen Environmental Research zijn er in Nederland vier vrouwtjes en een mannetje gezien. Het geslacht van de wolf waarvan eind maart sporen zijn gevonden in Limburg is onbekend. Het genomen monster was van een te slechte kwaliteit om het geslacht vast te stellen.
Dus de oplossing is het weren/uitroeien van wolven, want straks komt er nog eentje in aanraking met mensen en dat is voor zoon wolf ook niet fijn?quote:Op dinsdag 24 december 2019 13:53 schreef Elan het volgende:
[..]
edit: de kans dat een wolf op zeker moment direct met mensen in aanraking gaat komen is nogal evident. Hoe dat zal gaan en wie er aan het kortste eind zal trekken is even de vraag, maar wenselijk is natuurlijk niet. Niet voor mens en niet voor dier.
Ja, de wolf is een verrijking voor Nederland, het cultuurlandschap en de natuurlijke ecosystemen.quote:Moeten we dit echt willen?
er lopen er genoeg op 2 benen rond toch, die enkele op 4 poten maken dan niet meer zo veel uitquote:Op dinsdag 24 december 2019 14:32 schreef BoneThugss het volgende:
Wilde dieren hier los rond laten lopen![]()
Mensen ook.quote:Op dinsdag 24 december 2019 13:02 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Wolven zijn niet potentieel maar bewezen gevaarlijk.
Zoals gewoonlijk bagatelliseert onze overheid weer eens alles, en steekt het liever de kop in het zand. Heb hier een ingezonden brief die een andere kant van het verhaal laat zien. Lees en huiver.quote:Op dinsdag 24 december 2019 14:24 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dus de oplossing is het weren/uitroeien van wolven, want straks komt er nog eentje in aanraking met mensen en dat is voor zoon wolf ook niet fijn?
[..]
Ja, de wolf is een verrijking voor Nederland, het cultuurlandschap en de natuurlijke ecosystemen.
Nogmaals, het gaat niemand om de wolf als dier, want het zijn schitterende dieren. Maar Nederland is te klein om de veilige bewoonde wereld en het wolventerritorium te scheiden. Er zal door de te geringe habitat die we delen constant overlap plaatsvinden en dat gaat linksom of rechtsom gevolgen hebben.quote:Mijn familie woont op een steenworp afstand van de Duitse grens in een bosrijk stukje Zuidoost-Groningen en vindt de wolf ‘helemaal niet grappig’. Het beest is er al enkele keren gespot. Wat zij niet grappig vinden? Dat de wolf zo dicht bij de boerderijen komt, terwijl die volgens de Nederlandse wolvenkenners uit de buurt van de bewoonde wereld zou blijven.
Ook is de plattelandsbewoners verteld dat de wolf het vooral gemunt zou hebben op wilde dieren. Een schaap zal slechts bij uitzondering het doelwit zijn. Mijn familie had dus niet verwacht dat de acht wolven die een kort uitstapje maakten naar Nederland bij elkaar al een kleine 150 schapen te grazen zouden nemen.
In Nederland is de vraag of de wolf terug moest keren destijds niet gesteld. In sommige andere landen was er wel een overheid die zich afvroeg hoe gevaarlijk de terugkeer van de wolf zou zijn. Niet voor de schapen, maar voor de boer en zijn gezin. Begin deze eeuw vond daarnaar onderzoek plaats door wetenschappers uit vele Europese landen. Nederland deed niet mee. De onderzoekers bestudeerden de gedocumenteerde aanvallen op de mens in de afgelopen eeuwen.
Volgens de Nederlandse wolvenkenners zijn er in de historie wel eens mensen aangevallen, maar dan had het dier hondsdolheid of het ging om een kind dat schapen hoedde in het veld. Beide situaties komen nu niet meer voor, iedere vrees is misplaatst – het zijn geruststellende woorden. Ik schrik me dan ook te pletter bij het lezen van het onderzoeksrapport. De onderzoekers vonden in Europa duizenden gedocumenteerde aanvallen op de mens, waarvan zo’n 40 procent met dodelijke afloop. Onder de aanvallers veel wolven zonder hondsdolheid en veel kinderen die geen schapen aan het hoeden waren. De reden waarom wolven destijds werden uitgeroeid wordt mij duidelijk. De onderzoekers adviseren de wolf weg te houden uit de bewoonde wereld: ‘leer hem niet zijn kostje te halen bij de boer, houd hem bevreesd voor de mens’. Maar wat adviseren de Nederlandse wolvenkenners? ‘Het dier is de vriendelijkheid zelve, bejagen is verboden en de boer moet toestaan dat de wolf af en toe een schaap weggrist.’
Ik vertrouw dan toch liever op de intuïtie van mijn familie. Het gastvrije onthaal van de wolf op ons dichtbevolkte platteland is vragen om levensgevaarlijke ongelukken.
In V-focus, oktober 2018, meer aandacht voor de terugkeer van de wolf.
Aanvallen van wolven op mensen zijn uitermate zeldzaam. En kwamen vaak voor toen hondsdolheid nog vaak voorkwam in Europa. Het gaat spannender worden als de beren in navolging van de wolven deze kant uitkomen. Maar zowel wolven als beren zijn schuw en zullen over het algemeen het contact met mensen vermijden.quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
alle die wilde beesten afschieten voor ze onze kinderen en ouderen opeten
https://www.telegraaf.nl/nieuws/379872561/wolf-eet-kangoeroe-opquote:Op woensdag 25 december 2019 05:02 schreef Megumi het volgende:
[..]
Aanvallen van wolven op mensen zijn uitermate zeldzaam. En kwamen vaak voor toen hondsdolheid nog vaak voorkwam in Europa. Het gaat spannender worden als de beren in navolging van de wolven deze kant uitkomen. Maar zowel wolven als beren zijn schuw en zullen over het algemeen het contact met mensen vermijden.
Tenzij mensen zelf het contact met deze dieren opzoeken. Dat is vaak de oorzaak van problemen. Zeker het voeren van wolven en beren.
quote:Wolf eet kangoeroe op
50 min geleden in BUITENLAND
BALEN - In het Belgische Balen heeft een wolf tijdens kerstnacht een kangoeroe opgegeten en een andere verwond. De twee kangoeroes waren van een particulier.
Jan Loos van stichting Welkom Wolf denkt dat het gaat om de wolf August, zo meldt VRT. ,,Ik ben zelf ter plaatse gegaan en heb de sporen onderzocht.
Het lijkt te absurd voor woorden, maar ik ben er zeker van dat het hier om een wolf gaat."
jammer dat je het stukje niet quote dat een eenvoudig electrisch draadje dit had voorkomen, maar dan klinkt het niet meer zo indrukwekkend natuurlijkquote:Op woensdag 25 december 2019 17:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/nieuws/379872561/wolf-eet-kangoeroe-op
Maar een flinke Kangoeroe van 80 kg die lusten ze wel, ze moeten die beesten in de Oostvaardersplassen zetten dan is t gelijk over met de herten vlees
Dat zo een wolf een jong meisje opeet is ook te gek voor woorden
[..]
[ afbeelding ]
Maar kindjes zitten toch ook niet achter stroomdraad ??quote:Op woensdag 25 december 2019 17:49 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
jammer dat je het stukje niet quote dat een eenvoudig electrisch draadje dit had voorkomen, maar dan klinkt het niet meer zo indrukwekkend natuurlijk
Voor veel kindjes zou dit anders een prima idee/oplossing zijn.quote:Op woensdag 25 december 2019 18:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar kindjes zitten toch ook niet achter stroomdraad ??
zijn die problemen met de kinderopvang ook overquote:Op woensdag 25 december 2019 20:48 schreef IriYe het volgende:
[..]
Voor veel kindjes zou dit anders een prima idee/oplossing zijn.
Niet alleen met de kinderopvang.quote:Op woensdag 25 december 2019 20:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zijn die problemen met de kinderopvang ook over
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |