quote:Laatste nieuws
CBL: supermarkten zijn voorbereid
Supermarkten hebben zich zo goed mogelijk voorbereid op acties bij distributiecentra, laat brancheorganisatie CBL weten. Wat voor maatregelen er zijn genomen wil het Centraal Bureau Levensmiddelen niet zeggen om actievoerders niet in de kaart te spelen.
Boeren hebben met tractoren actiegevoerd bij een distributiecentrum van Albert Heijn in Tilburg en Jumbo in Breda. Ook bij andere distributiecentra zou sprake zijn van acties, maar er zijn geen berichten over blokkades. Volgens het CBL kunnen de supers zich niet op alles voorbereiden, dus is het afwachten wat er gebeurt.
Oud nieuws - oorspronkelijk berichtquote:Bouwers en boeren protesteren met versnipperde blokkades
Langzaamaanacties op de weg, protesten bij centrales, fabrieken en distributiecentra en toeteracties. Groepjes betogers protesteren tegen het landbouw- en bouwbeleid.
Bouwers en boeren hebben zich woensdag op verschillende plaatsen in het land verzameld om te protesteren tegen onder meer het stikstofbeleid van het kabinet. Met name in het oosten en het noorden van het land ontstonden files door grote voertuigen die langzaam over de snelweg en binnenwegen reden. Ook in Brabant staat het verkeer op meerdere plekken stil. Op allerlei locaties wordt actie gevoerd, ogenschijnlijk min of meer spontaan en zonder steun vanuit een officiële organisatie.
De protesten zijn formeel geen initiatief van de boeren, maar van Bouw in Verzet. Aanvankelijk was ook Farmers Defence Force (FDF) van plan om vandaag te protesteren door distributiecentra van supermarkten te blokkeren, maar die actie werd door de rechter verboden. Actiegroep Bouw in Verzet riep boeren daarna op zich bij hen aan te sluiten. FDF haakte daarop in door tegen de boeren te zeggen dat ze dan maar als 'burger' de weg op moesten gaan. Volgens regionale media zijn er nu toch voertuigen onderweg om centra te omsingelen. Bouw in Verzet heeft zich inmiddels gedistantieerd van deze spontane acties.
Woensdag 18 december 2019. Save the date!quote:Actiegroep Farmers Defence Force (FDF) bereidt een grote landelijke blokkade voor die de complete voedselvoorziening in Nederland moet lamleggen.
Dat schrijft de Leeuwarder Courant. De actie staat een week voor kerst op stapel. Het bestuur van FDF hakt maandagavond de knoop door. In interne praatgroepen worden de deelnemers alvast gemobiliseerd. Actievoerders moeten elk vijftig voertuigen groeperen, die zich vervolgens vanaf diverse verzamelplaatsen door het land verspreiden. Andere acties rondom de feestdagen zijn ook niet uitgesloten, zoals het platleggen van Schiphol of het verkeer in heel het land. ,,Of alles tegelijk”, aldus FDF-voorzitter Mark van den Oever.
De boeren wijzen in een schrijven op de belangrijke rol van hun voedselvoorziening in de Tweede Wereldoorlog. Farmers Defence Force is een samenwerking aangegaan met Bouw in Verzet, een actiegroep van ontevreden werknemers in de bouw en het grondverzet. Ook zij mogen aanhaken.
De dreiging komt op een gevoelig moment. Komende week gaan elf van de twaalf provincies akkoord met nieuwe beleidsregels. Een spoedwet Stikstof kreeg woensdag een kritisch onthaal in de Tweede Kamer. De boeren zijn nog steeds niet blij met het kabinetsbeleid als het gaat om stikstofuitstoot en PFAS-normen. Vorige maand presenteerden ze eigen plannen om de uitstoot te verminderen, maar die zijn niet overgenomen, aldus Van den Oever.
https://www.ad.nl/friesla(...)e-kerst-br~aa75326f/
Ik hoor de boeren anders weinig over het aardgasquote:Op woensdag 18 december 2019 20:10 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat klopt, maar dat wordt wel iedere keer (door de boeren zelf) bij de discussie getrokken aangezien ze schreeuwen dat er geen offers van anderen wordt gevraagd.
Wat betreft stikstof is er nu eenmaal geen ontkomen aan dat de land- en tuinbouwsector voor meer dan 40% verantwoordelijk is voor de uitstoot hiervan.
Kijk, en dit zijn de 'argumenten' van de nukubu's. Veel verf en weinig wol.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:23 schreef ikbenrond het volgende:
Fuck de boeren, triestelingen. Voor die groep zal het nooit goed zijn, hoe dan ook.
Waar zouden boeren dan concreet wel mee tevreden zijn ? De deuren van een overheidsgebouw slopen en roepen dat je de baas wil zijn is niet heel concreet.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk, en dit zijn de 'argumenten' van de nukubu's. Veel verf en weinig wol.
Dat heb ik al zo vaak herhaald. De vraag is niet wat de argumenten zijn, maar hoe vaak ik het moet herhalen. Als je je verveelt mag je mijn posthistorie doorlezen.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:33 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waar zouden boeren dan concreet wel mee tevreden zijn ? De deuren van een overheidsgebouw slopen en roepen dat je de baas wil zijn is niet heel concreet.
Ik ben benieuwd hoe klein het land zou zijn als wat de boeren vandaag doen, gedaan zou zijn door klimaatactivisten. Antwoord: heel klein.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Kijk, en dit zijn de 'argumenten' van de nukubu's. Veel verf en weinig wol.
Ze hebben inderdaad niks concreets. Ze lopen alleen maar in de armen van de PVV en de FvD, terwijl hun beleid desastreus zou zijn voor de agrarische sector (maar daar zijn ze nog niet achter). Wat de regering ook doet, je kan er nu al vergif op innemen dat het voor deze groep nooit genoeg zal zijnquote:Op woensdag 18 december 2019 20:33 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Waar zouden boeren dan concreet wel mee tevreden zijn ? De deuren van een overheidsgebouw slopen en roepen dat je de baas wil zijn is niet heel concreet.
Ik vind het een moeilijke situatie, echter als we alles op slot gaan zetten de komende tijd door het stikstof spook zullen we vanaf volgend jaar een behoorlijke recessie tegemoet zien. Ondertussen gaat men in het roergebied 400% door en ons op alle flanken inhalen.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:30 schreef RamboDirk het volgende:
Tijd voor wat creatievere acties, snelwegje blokkeren kennen we nu wel.
Het land is niet te klein, maar de groep klimaatgekkies is nu eenmaal te klein waardoor ze een makkelijke prooi zijn voor de politie. Je zou ook kunnen stellen dat het land in verhouding te groot is voor de groep.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:54 schreef ikbenrond het volgende:
Ik ben benieuwd hoe klein het land zou zijn als wat de boeren vandaag doen, gedaan zou zijn door klimaatactivisten. Antwoord: heel klein.
"Het monopolie van de grote jongens reguleren".quote:Op woensdag 18 december 2019 20:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat heb ik al zo vaak herhaald. De vraag is niet wat de argumenten zijn, maar hoe vaak ik het moet herhalen. Als je je verveelt mag je mijn posthistorie doorlezen.
Het gaat om de Natuur he en de weidelandschappen , die zijn zeer belangrijk voor ons voortbestaan als mensheid dus gaat er niet gebouwd worden en geen Grond verzet vanwege de PFASquote:Op woensdag 18 december 2019 20:56 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik vind het een moeilijke situatie, echter als we alles op slot gaan zetten de komende tijd door het stikstof spook zullen we vanaf volgend jaar een behoorlijke recessie tegemoet zien. Ondertussen gaat met in het roergebied 400% door en ons op alle flanken inhalen.
Ik weet het niet meer
quote:Op woensdag 18 december 2019 20:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
"Het monopolie van de grote jongens reguleren".
Ja dus vanaf nu alles op slot zetten en ons in een recessie storten voor wat weidelandschappen? Het is zo hypocriet als de pest, met Amsterdam hoef je bijvoorbeeld geen rekening te houden want dat is nu een en al beton, maar vroeger was dat anders ook een natura gebied geweest. Ondertussen stoomt duitsland net over de grens lekker door. Daarbij begrijp ik dat planten die veel voeding nodig hebben juist goed gedijen op meer stikstof maar dat slechts de iets zeldzamere plant verdwijnt, hoe erg is dit probleem dan? Is het alleen een monster die op papier bestaat of bedreigt het ons echt?quote:Op woensdag 18 december 2019 20:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het gaat om de Natuur he en de weidelandschappen , die zijn zeer belangrijk voor ons voortbestaan als mensheid dus gaat er niet gebouwd worden en geen Grond verzet vanwege de PFAS
trouwens teveel woningen is niet goed voor de markt
Dus niks concreets maar inhoudsloze kreten. Dan is "ze zullen nooit tevreden zijn" een volledig juiste stelling. Laat ze dat dus maar eerst eens goed bepalen.quote:
Tering, ik kan echt niet wennen aan zijn accentquote:
Niks concreets in het onderstaande artikel. Gewoon loze kreten van deze ontevreden varkensboer:quote:Op woensdag 18 december 2019 21:03 schreef Kassamiep het volgende:
Dus niks concreets maar inhoudsloze kreten. Dan is "ze zullen nooit tevreden zijn" een volledig juiste stelling. Laat ze dat dus maar eerst eens goed bepalen.
https://www.tubantia.nl/h(...)e-verkopen~a6dbfe6c/quote:Boer Rob uit Bentelo houdt zijn vleesprijs in eigen hand door varkens zelf te verkopen
BENTELO - Wat een boer voor zijn product krijgt is niet wat de klant ervoor betaalt. Diverse partijen eisen hun deel op. Maar het kan ook anders, aldus boer Rob Kleinsman uit Bentelo. Hij verkoopt een groot deel van zijn varkens zelf. „Want als je niet wordt beloond, dan is de maat een keer vol”, zegt hij.
Het feestzaaltje staat vol met zwarte dozen met daarin kaas en vlees. En een kaartje. ‘Bedankt voor de prettige samenwerking’ staat erop. „Kerstpakketten voor klanten”, zegt Rob Kleinsman (40). „Die worden de komende dagen nog opgehaald.”
Voor een gesprek op zijn boerenbedrijf maakt de boer uit Bentelo tijd, maar pas in de middag. „Ik sta tot twaalf uur ’s middags op de markt in Hengevelde.” Het vlees verkoopt immers zichzelf niet. Je moet er wat voor doen als je niet afhankelijk wilt zijn van de grootgrutter en je het grootste deel van de koek zelf wilt houden. „Ik spreek niet alleen voor mezelf als ik zeg, dat het frustrerend is dat een supermarkt 6 euro vraagt voor een kilo varkensvlees, terwijl wij er 1,60 euro voor krijgen”, zegt Kleinsman. „Wij voeren het dier een half jaar lang, doen het meeste werk. Maar de retailer, die verdient het geld.”
Machteloos
Veel boeren ergeren zich daaraan, weet Kleinsman, maar staan machteloos. Verkopen ze niet voor de afgesproken prijs, dan zoekt de handelaar wel een ander. En er moet geleverd worden. Als de varkens niet op een gegeven moment weggaan worden ze te zwaar en passen niet meer in de slachtlijn. Er is dus niet zoveel te eisen.
Zonder zichzelf op de borst te kloppen, de Bentelose boer zag dat twintig jaar geleden al in toen hij net van school kwam. De prijzen waren slecht, er moest geld bij. „80 uur per week werken is niet erg. Dat doe ik met liefde”, zegt hij. „Maar er moet dan wel wat verdiend worden. Als je niet wordt beloond, dan is de maat een keer vol.”
Winstgevend
Nadat hij op een warenmarkt merkte dat zijn vleesproducten in trek waren besloot hij met geleend geld een wagen te kopen. Hij ging daarmee andere markten af. Ook konden klanten bij hem thuis terecht voor karbonades en worsten, barbecuepakketten en erwtensoep. Dat bleek winstgevend. Vandaag de dag verkoopt hij een kwart van zijn vleesvarkens zelf, goed voor 60 procent van zijn inkomen. „Ik heb winst door wat ik er zelf bij doe”, zegt Kleinsman. „Als ik die keuze toen niet had gemaakt, dan had ik er nu bij moeten werken.”
Zijn bedrijfsmotto: Van boerderij tot klant, alles in eigen hand. Het slachten van zijn varkens, die hijzelf uitkiest, laat hij doen. Ook voor het uitbenen huurt hij mensen in. Met zijn vrouw en ouders doet hij de verwerking van het vlees en de verkoop. De afwisseling tussen het boerenwerk en het klantencontact maakt het vak mooi, vindt hij.
Toch gaat ook nog altijd een deel van de producten naar de supermarkt. De melk van de veertig melkkoeien bijvoorbeeld, maar ook het andere deel van de varkens. Bewust, aldus Kleinsman. „Als ik ook dat allemaal zelf zou willen, dan moet ik meer personeel in dienst nemen, meer wagens hebben, op meer markten staan. Maar ik heb juist voor kleinschalig gekozen.” Hij denkt even na en zegt dan: „Op deze manier ben ik zo min mogelijk afhankelijk.”’
Willen en kunnen
Hij wordt geregeld gebeld door een collegaboer. Niet eens uit de regio. „Dan willen ze weten hoe ik het doe, omdat ze zelf niet langer op dezelfde voet door willen.” Zijn antwoord is dan meestal dat hij ook ‘maar gewoon begonnen is’. „Maar het is niet voor iedereen weggelegd”, zegt Kleinsman. „Je moet het willen en kunnen. Er gaat gewoon veel tijd in zitten. En je moet met klanten kunnen omgaan.”
Twintig jaar boert Rob Kleinsman op deze manier en dat bevalt hem goed. Zijn varkensvlees valt in de smaak en hij wordt daar goed voor betaald. Hij zit tussen de stuntprijs en de adviesprijs in. Maar het blijft hem dwarszitten dat de prijsverdeling in Nederland onjuist is. „Er is niets makkelijker dan vlees in de supermarkt in je boodschappenkarretje te gooien”, zegt hij. „Mensen mogen zich best wat meer bewust zijn van wat wij doen voor een kilo vlees. Daar wordt elke dag hard voor gewerkt.”
Dat is nou een mooi verhaal.quote:Op woensdag 18 december 2019 21:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niks concreets in het onderstaande artikel. Gewoon loze kreten van deze ontevreden varkensboer:
[..]
https://www.tubantia.nl/h(...)e-verkopen~a6dbfe6c/
Wederom een artikel waar totaal niet uit blijkt wanneer de demonstrerende boeren tevreden zouden zijn. Als ze een eerlijke prijs krijgen ? Definieer eerlijk. Als ze zelf direct kunnen verkopen ? Prima, hoe willen ze dat voor alle boeren inrichten ?quote:Op woensdag 18 december 2019 21:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Niks concreets in het onderstaande artikel. Gewoon loze kreten van deze ontevreden varkensboer:
Kennelijk kan het dus wel zonder de wet te overtreden. Waarom is de rest dan zo obstinaat in plaats van de hand in eigen boezem te steken?quote:Op woensdag 18 december 2019 21:14 schreef ACT-F het volgende:
[..]
[..]
https://www.tubantia.nl/h(...)e-verkopen~a6dbfe6c/
Niks hebben en daarom maar telkens terugrefereren naar die keren dat je zogenaamd wel inhoudelijk zou zijn geweest.quote:Op woensdag 18 december 2019 20:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat heb ik al zo vaak herhaald. De vraag is niet wat de argumenten zijn, maar hoe vaak ik het moet herhalen. Als je je verveelt mag je mijn posthistorie doorlezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |