Het feit dat Patricia Paay er toen nog instond zegt genoeg.quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:37 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
De top 100 was in de beginjaren duidelijk beter dan nu, maar ik zou niet durven beweren dat de hele top 2000 beter was toen. Daarvoor is er de afgelopen 20 jaar teveel mooie muziek bij gekomen.
Ik denk dat de goede muziek vooral meer door de lijst verdeeld staat dan in het begin.
Dat gezeik over Patricia Paay...quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:39 schreef MTheBassman het volgende:
[..]
Het feit dat Patricia Paay er toen nog instond zegt genoeg.
Sorryquote:
[gekdom]quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:30 schreef livelink het volgende:
[..]
Nou echt he. Ik vind het een verschrikkelijk nummer en hij zingt zo een paar regels. Hij had geen idee waar hij het van kende verder.
Wellicht omdat rapper Josylvio hier laatst een remake van heeft gemaakt:quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:30 schreef livelink het volgende:
[..]
Nou echt he. Ik vind het een verschrikkelijk nummer en hij zingt zo een paar regels. Hij had geen idee waar hij het van kende verder.
Daar luistert toch geen hond naar, mag ik hopen...quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:50 schreef Cassa95 het volgende:
[..]
Wellicht omdat rapper Josylvio hier laatst een remake van heeft gemaakt:
Ter ere van het 25-jarig bestaan van dat album zijn alle nummers namelijk ge-remake-t, die van Meer Dan Een Ander met o.a. Snelle (daar is iedereen hier zo'n fan van) vind ik de beste remake.
Dat sowieso, al vind ik dat er rond 2016 wel heel veel goede platen zijn uitgevallen voor relatief veel nieuwe bagger. Tot 2010 viel er veel irrelevante ouwe meuk uit, met hier en daar een paar pareltjes, terwijl de nieuwere platen vooral geijkte platen waren uit de jaren 80/90 met hier en daar een nog wat nieuwer nummer (die af en toe prima waren en af en toe matig). Daarna was de ratio goed/slecht wat erbij kwam en eruit ging ongeveer gelijk, de oude liedjes die erin stonden waren gemiddeld een stukje beter en de nieuwe liedjes die erin kwamen waren gemiddeld een stukje minder dan in de periode daarvoor, vanwege meer gewicht op de waan van de dag. Bovendien kwamen er steeds meer liedjes in van dezelfde artiesten, inclusief de meest irrelevante nummers als "Een manier om thuis te komen", "Where are We Now" of "Hurts Like Heaven". (Ik koos bewust een mix van artiesten waarover ik kritisch en lyrisch ben om dit punt even wat relevanter te maken, al denk ik dat het aandeel van artiesten waarover ik kritisch ben hierbij wellicht groter is). Echter, nog steeds misten wel veel relevante klassiekers uit bijvoorbeeld de jaren 90 zoals "Killing in the Name of", "Don't Look Back in Anger" en "Song 2".quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:37 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
De top 100 was in de beginjaren duidelijk beter dan nu, maar ik zou niet durven beweren dat de hele top 2000 beter was toen. Daarvoor is er de afgelopen 20 jaar teveel mooie muziek bij gekomen.
Ik denk dat de goede muziek vooral meer door de lijst verdeeld staat dan in het begin.
Ik zal het hem eens vragen of hij het daarvan kent, ja.quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:50 schreef Cassa95 het volgende:
[..]
Wellicht omdat rapper Josylvio hier laatst een remake van heeft gemaakt:
Ter ere van het 25-jarig bestaan van dat album zijn alle nummers namelijk ge-remake-t, die van Meer Dan Een Ander met o.a. Snelle (daar is iedereen hier zo'n fan van) vind ik de beste remake.
Eens met je betoog, heeft ook te maken met hoe men in Hilversum 'het concept' ten uitvoer brengt e.d.quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
....
Tl;dr ik denk zelf dat de kwaliteit wel eens beter is geweest, maar ik denk dat dat zwaartepunt niet zo ver terug is als 1999 (1999 was sowieso een belachelijke lijst met een hoop klassiekers die misten door het systeem, maar dat terzijde, vervang 1999 met 2004 en ik sta hier nog steeds achter)
Goeie analyse denk ik..quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat sowieso, al vind ik dat er rond 2016 wel heel veel goede platen zijn uitgevallen voor relatief veel nieuwe bagger. Tot 2010 viel er veel irrelevante ouwe meuk uit, met hier en daar een paar pareltjes, terwijl de nieuwere platen vooral geijkte platen waren uit de jaren 80/90 met hier en daar een nog wat nieuwer nummer (die af en toe prima waren en af en toe matig). Daarna was de ratio goed/slecht wat erbij kwam en eruit ging ongeveer gelijk, de oude liedjes die erin stonden waren gemiddeld een stukje beter en de nieuwe liedjes die erin kwamen waren gemiddeld een stukje minder dan in de periode daarvoor, vanwege meer gewicht op de waan van de dag. Bovendien kwamen er steeds meer liedjes in van dezelfde artiesten, inclusief de meest irrelevante nummers als "Een manier om thuis te komen", "Where are We Now" of "Hurts Like Heaven". (Ik koos bewust een mix van artiesten waarover ik kritisch en lyrisch ben om dit punt even wat relevanter te maken, al denk ik dat het aandeel van artiesten waarover ik kritisch ben hierbij wellicht groter is). Echter, nog steeds misten wel veel relevante klassiekers uit bijvoorbeeld de jaren 90 zoals "Killing in the Name of", "Don't Look Back in Anger" en "Song 2".
Nadat deze klassiekers er veelal in 2014/2015 bij kwamen was de belangrijkste 90's revolutie van de Top 2000 voorbij en beperken nieuwe binnenkomers zich meer en meer tot ofwel middelmaat uit die tijd, ofwel nieuwe liedjes van de afgelopen 2/3 jaar, ofwel nog meer nieuwe liedjes van dezelfde artiesten. 2016 zag daardoor nog altijd veel nieuwe binnenkomers, voor veelal goede klassiekers die eruit vielen. Wat mij betreft ook het jaar waarin het meeste goede liedjes voor de meeste troep is ingewisseld.
In 2018 gebeurde hetzelfde, geen idee waarom in 2017 niet. Dit jaar lijkt het ook wel mee te vallen, en de laatste 3 jaar is er ook wel een tendens: Wat eruit valt is grotendeels vrijwel vergeten artiesten (en masse) van voor 1975 (Zager & Evans, Donovan, The Byrds, Vera Lynn om het effe nog iets breder te trekken), en muziek die er pas een paar jaar in staat. Er vallen heel weinig platen uit de 80s uit. Van de muziek die er pas een paar jaar in staat valt meestal ook de middelmaat eruit, dus niet de geadopteerde klassiekers (zoals RoodI Follow Rivers
of de bekende platen van Adele), maar meer van die hypeplaten zoals Gangnam Style of het twaalfde liedje van Ed Kroket. Dat betekent dat de kwaliteit ook niet echt achteruit gaat.
Tl;dr ik denk zelf dat de kwaliteit wel eens beter is geweest, maar ik denk dat dat zwaartepunt niet zo ver terug is als 1999 (1999 was sowieso een belachelijke lijst met een hoop klassiekers die misten door het systeem, maar dat terzijde, vervang 1999 met 2004 en ik sta hier nog steeds achter)
Nobel streven hoor... maar is het niet gewoon te bedoeling dat men op z'n favoriete nummers aller tijden stemt?quote:Op vrijdag 20 december 2019 13:07 schreef hhh38 het volgende:
en sindsdien juist klassiekers die eruit dreigen te vallen probeer te beschermen
Kan het één niet het ander betekenen dan?quote:Op vrijdag 20 december 2019 13:09 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Nobel streven hoor... maar is het niet gewoon te bedoeling dat men op z'n favoriete nummers aller tijden stemt?
Ik heb nog nooit op mijn favoriete nummers allertijden gestemd, maar op nummers die bij mijn Top2000gevoel van dat moment pastenquote:Op vrijdag 20 december 2019 13:09 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Nobel streven hoor... maar is het niet gewoon te bedoeling dat men op z'n favoriete nummers aller tijden stemt?
Zeker wel. Maar zoals hhh het verwoordde leek het me niet het geval.quote:Op vrijdag 20 december 2019 13:10 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Kan het één niet het ander betekenen dan?
Wij maken er een speltheoretisch concept van.quote:Op vrijdag 20 december 2019 13:09 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Nobel streven hoor... maar is het niet gewoon te bedoeling dat men op z'n favoriete nummers aller tijden stemt?
Er zijn ook allemaal van die vreemde dingen voor die herinneringen en verhalen in de plaats gekomen. Van die tourbus tot dat rare clubhuis in Hilversum. Of die award, dat is toch vooral een schouderklopje aan jezelf als Radio 2? "Wat goed dat we deze Nederlandse plaat zoveel gedraaid hebben dat deze er nu in staat dit jaar!"quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:33 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik zat vanmorgen zo eens te kijken naar die lijst van toen en ik kon me weer herinneren dat de Top 2000 toen nog een lijst met songs was die emotionele waarde had voor de aanvragers/stemmers die ze ook mochten toelichten bij het uitbrengen van hun stem.
Muziekje er onder en tante Truus uit Schubbekutteveen mocht haar verhaal via de telefoon op de radio doen.
Helaas is dat nu niet meer het geval, moet het (schijt)lollig zijn en is de muziek soms ondergeschikt aan het concept...
Jammer en daarom nu op Radio 49 nogmaals de Top 100 van de Top 2000 uit 1999....
Dat bedoel ikquote:Op vrijdag 20 december 2019 13:15 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Wij maken er een speltheoretisch concept van.
En elke keer bij Ten Sharp een berichtje van de dochter van zanger Marcelquote:Op vrijdag 20 december 2019 13:15 schreef Tussle266 het volgende:
[..]
Er zijn ook allemaal van die vreemde dingen voor die herinneringen en verhalen in de plaats gekomen. Van die tourbus tot dat rare clubhuis in Hilversum. Of die award, dat is toch vooral een schouderklopje aan jezelf als Radio 2? "Wat goed dat we deze Nederlandse plaat zoveel gedraaid hebben dat deze er nu in staat dit jaar!"
Al waren in mijn herinnering 8 van de 10 verhalen ook hetzelfde: trouwerijen, vakanties en uitvaarten, dus na 10 jaar was dat ook wel wat uitgewerkt.
Ik wil zoveel mogelijk nummers horen die ik goed vind. Mijn favoriete nummers die al in de top 1000 staan hebben mijn stem niet meer nodig. Dan kijk ik verder naar goede nummers die laag staan of er helemaal niet in staanquote:Op vrijdag 20 december 2019 13:14 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Zeker wel. Maar zoals hhh het verwoordde leek het me niet het geval.
Hulde voor deze analysequote:Op vrijdag 20 december 2019 12:56 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat sowieso, al vind ik dat er rond 2016 wel heel veel goede platen zijn uitgevallen voor relatief veel nieuwe bagger. Tot 2010 viel er veel irrelevante ouwe meuk uit, met hier en daar een paar pareltjes, terwijl de nieuwere platen vooral geijkte platen waren uit de jaren 80/90 met hier en daar een nog wat nieuwer nummer (die af en toe prima waren en af en toe matig). Daarna was de ratio goed/slecht wat erbij kwam en eruit ging ongeveer gelijk, de oude liedjes die erin stonden waren gemiddeld een stukje beter en de nieuwe liedjes die erin kwamen waren gemiddeld een stukje minder dan in de periode daarvoor, vanwege meer gewicht op de waan van de dag. Bovendien kwamen er steeds meer liedjes in van dezelfde artiesten, inclusief de meest irrelevante nummers als "Een manier om thuis te komen", "Where are We Now" of "Hurts Like Heaven". (Ik koos bewust een mix van artiesten waarover ik kritisch en lyrisch ben om dit punt even wat relevanter te maken, al denk ik dat het aandeel van artiesten waarover ik kritisch ben hierbij wellicht groter is). Echter, nog steeds misten wel veel relevante klassiekers uit bijvoorbeeld de jaren 90 zoals "Killing in the Name of", "Don't Look Back in Anger" en "Song 2".
Nadat deze klassiekers er veelal in 2014/2015 bij kwamen was de belangrijkste 90's revolutie van de Top 2000 voorbij en beperken nieuwe binnenkomers zich meer en meer tot ofwel middelmaat uit die tijd, ofwel nieuwe liedjes van de afgelopen 2/3 jaar, ofwel nog meer nieuwe liedjes van dezelfde artiesten. 2016 zag daardoor nog altijd veel nieuwe binnenkomers, voor veelal goede klassiekers die eruit vielen. Wat mij betreft ook het jaar waarin het meeste goede liedjes voor de meeste troep is ingewisseld.
In 2018 gebeurde hetzelfde, geen idee waarom in 2017 niet. Dit jaar lijkt het ook wel mee te vallen, en de laatste 3 jaar is er ook wel een tendens: Wat eruit valt is grotendeels vrijwel vergeten artiesten (en masse) van voor 1975 (Zager & Evans, Donovan, The Byrds, Vera Lynn om het effe nog iets breder te trekken), en muziek die er pas een paar jaar in staat. Er vallen heel weinig platen uit de 80s uit. Van de muziek die er pas een paar jaar in staat valt meestal ook de middelmaat eruit, dus niet de geadopteerde klassiekers (zoals RoodI Follow Rivers
of de bekende platen van Adele), maar meer van die hypeplaten zoals Gangnam Style of het twaalfde liedje van Ed Kroket. Dat betekent dat de kwaliteit ook niet echt achteruit gaat.
Tl;dr ik denk zelf dat de kwaliteit wel eens beter is geweest, maar ik denk dat dat zwaartepunt niet zo ver terug is als 1999 (1999 was sowieso een belachelijke lijst met een hoop klassiekers die misten door het systeem, maar dat terzijde, vervang 1999 met 2004 en ik sta hier nog steeds achter)
Ik vind er ook niet veel aan verder. Live vond ik ze ook niet geweldig.quote:Op vrijdag 20 december 2019 12:36 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
En live zijn ze nog kutter, kan ik je verzekeren
Ja, dat geef je goed weer. Alles wat leuk en charmant is groeit al snel uit tot iets massaals. En logisch ook. Want de top2000 was (is) ook gewoon een feestje en dat was SR ook. Maar dan lijkt het ineens uit de hand te lopen en een weg terug is er ook niet meer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bewondering heb voor het feit dat ze het bij SR wel proberen trouwens.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:03 schreef Tussle266 het volgende:
https://www.metronieuws.n(...)ig-jaar-een-traditie
Toen Kees Toering in 1999 het ludieke idee vatte om afscheid van het oude millennium te nemen met een lijst van tweeduizend liedjes, kon niemand vermoeden dat het twintig jaar later uitgegroeid zou zijn tot een volksfeest.
Grappig dat de journalist in kwestie het als een compliment bedoelt, maar juist precies het pijnpunt van de huidige tijd omschrijft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |