quote:Actiegroep Farmers Defence Force (FDF) bereidt een grote landelijke blokkade voor die de complete voedselvoorziening in Nederland moet lamleggen.
Dat schrijft de Leeuwarder Courant. De actie staat een week voor kerst op stapel. Het bestuur van FDF hakt maandagavond de knoop door. In interne praatgroepen worden de deelnemers alvast gemobiliseerd. Actievoerders moeten elk vijftig voertuigen groeperen, die zich vervolgens vanaf diverse verzamelplaatsen door het land verspreiden. Andere acties rondom de feestdagen zijn ook niet uitgesloten, zoals het platleggen van Schiphol of het verkeer in heel het land. ,,Of alles tegelijk”, aldus FDF-voorzitter Mark van den Oever.
De boeren wijzen in een schrijven op de belangrijke rol van hun voedselvoorziening in de Tweede Wereldoorlog. Farmers Defence Force is een samenwerking aangegaan met Bouw in Verzet, een actiegroep van ontevreden werknemers in de bouw en het grondverzet. Ook zij mogen aanhaken.
De dreiging komt op een gevoelig moment. Komende week gaan elf van de twaalf provincies akkoord met nieuwe beleidsregels. Een spoedwet Stikstof kreeg woensdag een kritisch onthaal in de Tweede Kamer. De boeren zijn nog steeds niet blij met het kabinetsbeleid als het gaat om stikstofuitstoot en PFAS-normen. Vorige maand presenteerden ze eigen plannen om de uitstoot te verminderen, maar die zijn niet overgenomen, aldus Van den Oever.
https://www.ad.nl/friesla(...)e-kerst-br~aa75326f/
quote:Ze hadden net zoveel sympathie opgebouwd onder de burgerij, dat zal snel afbrokkelen mochten ze dit daadwerkelijk gaan doorvoeren.
Nee hoor, liever dit dan met de auto achter zo'n slome kuttractor aanhobbelenquote:Ze hadden net zoveel sympathie opgebouwd onder de burgerij, dat zal snel afbrokkelen mochten ze dit daadwerkelijk gaan doorvoeren.
Ze leren maar eens een nieuw vak. We hebben niet meer zo veel boeren nodig vandaag de dag.quote:
Bij mij komt de eierboer gewoon aan huis.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:18 schreef ACT-F het volgende:
O help, de supermarkten zijn leeg, wat een toestand! Wat moet ik doen?! Wat is een markt zonder super ervoor? Moet ik hier mijn boodschappen doen?![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
We gaan dood!![]()
![]()
Ik leg het nog een keer uit.. geen markt/ buurtwinketje of boerderij, kan het opvangen als de grote distributiecentra plat gelegd worden. Niet dat ik denk dat ze alles compleet plat gooien, zo stom zullen ze niet zijn.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:18 schreef ACT-F het volgende:
O help, de supermarkten zijn leeg, wat een toestand! Wat moet ik doen?! Wat is een markt zonder super ervoor? Moet ik hier mijn boodschappen doen?![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
We gaan dood!![]()
![]()
Denk je dat die ineens de complete vraatzucht kunnen voorzien?quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:18 schreef ACT-F het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
We gaan dood!![]()
![]()
Het gros weet de route er naar toe niet eens...quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:29 schreef FlippingCoin het volgende:
Denk je dat die ineens de complete vraatzucht kunnen voorzien?
Ik leg het nog één keer uit: Je hebt überhaupt geen distributiecentra nodig. Wel moet je je kadaver wat meer bewegen om aan voedsel te komen. Gezien men het toenemende overgewicht een probleem vindt is het alleen maar een prettige bijkomstigheid dat je meer vet moet verbranden en daarbij ook nog eens gezonder en verser voedsel vindt.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:27 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ik leg het nog een keer uit.. geen markt/ buurtwinketje of boerderij, kan het opvangen als de grote distributiecentra plat gelegd worden. Niet dat ik denk dat ze alles compleet plat gooien, zo stom zullen ze niet zijn.
Fuckquote:Op vrijdag 13 december 2019 19:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het gros weet de route er naar toe niet eens...
Ja, die hebben wel voldoende om de honger van heel Nederland te stillen inderdaad.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:18 schreef ACT-F het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
We gaan dood!![]()
![]()
Hij staat hier vrij in het zicht dat zal hier niet op gaan denk ik.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het gros weet de route er naar toe niet eens...
Het komt gewoon uit Nederland. Dat land waarvan men vindt dat ze teveel produceren.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ja, die hebben wel voldoende om de honger van heel Nederland te stillen inderdaad.
Hier op het platteland/ "de provincie" zal het wel los lopen... Het verstedelijkt gebied wat de rest van Nederland standaard de maat neemt zal het wat lastiger krijgen ja en terecht.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:34 schreef Xa1pt het volgende:
Ja, die hebben wel voldoende om de honger van heel Nederland te stillen inderdaad.
Dat snap ik, maar nog kunnen de 17 miljoen inwoners daar niet van eten. Er zijn landen die daar meer oppervlakte voor beschikbaar hebben zodat het ook minder de leefomgeving aantast.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het komt gewoon uit Nederland. Dat land waarvan men vindt dat ze teveel produceren.
Dat is waar, want er kunnen wel 85 miljoen mensen van eten. Aan rollend materieel om het spul van de veiling naar de markt te brengen is geen gebrek.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:45 schreef Xa1pt het volgende:
Dat snap ik, maar nog kunnen de 17 miljoen inwoners daar niet van eten.
Dat zg. maar 10% van de productie voor de Nederlandse markt is is natuurlijk alleen maar een argument wanneer het uitkomt toch?quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:45 schreef Xa1pt het volgende:
Dat snap ik, maar nog kunnen de 17 miljoen inwoners daar niet van eten. Er zijn landen die daar meer oppervlakte voor beschikbaar hebben zodat het ook minder de leefomgeving aantast.
Ja maar zo is Nederland al een jaar of 40 niet meer ingericht. En dus bij het platgooien van distributiecentra heb je dus wel een groot probleem.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik leg het nog één keer uit: Je hebt überhaupt geen distributiecentra nodig. Wel moet je je kadaver wat meer bewegen om aan voedsel te komen. Gezien men het toenemende overgewicht een probleem vindt is het alleen maar een prettige bijkomstigheid dat je meer vet moet verbranden en daarbij ook nog eens gezonder en verser voedsel vindt.
Vanaf Lemmer is het anderhalf uur naar de Duitse grens, dus dat valt wel mee.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:48 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Feitelijk is dit vooral een probleem van de randstad. Vanuit vrijwel alle andere provincies is het prima te doen om even de grens over te wippen voor wat boodschapjes. Friesland en Flevoland eten dan maar even uit de vriezer. En onze 'grote steden' vieren weer een keertje ouderwets kerst met bloembollen.
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de gevolgen. Ik vind dit wel een ultieme test. Wordt het werkelijk Sodom en Gomorra?quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:49 schreef koemleit het volgende:
[..]
Ja maar zo is Nederland al een jaar of 40 niet meer ingericht. En dus bij het platgooien van distributiecentra heb je dus wel een groot probleem.
Maar goed we gaan het nooit weten want ze hebben (gelukkig) de ballen vast niet om het te doen.
Heb je die woordvoerder vandaag horen praten in het provinciehuis en interviews? Dat is een zeer beperkte man Die wordt niet geremd door zijn simpelheid. Maar politie moet gewoon doorpakken als ze over de schreef gaan.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:49 schreef koemleit het volgende:
Maar goed we gaan het nooit weten want ze hebben (gelukkig) de ballen vast niet om het te doen.
Jaquote:Op vrijdag 13 december 2019 19:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vanaf Lemmer is het anderhalf uur naar de Duitse grens, dus dat valt wel mee.
quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:48 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Feitelijk is dit vooral een probleem van de randstad. Vanuit vrijwel alle andere provincies is het prima te doen om even de grens over te wippen voor wat boodschapjes. Friesland en Flevoland eten dan maar even uit de vriezer. En onze 'grote steden' vieren weer een keertje ouderwets kerst met bloembollen.
Ik wens onze verwende boertjes een fijne backfire.
Voor de grootste zeurpieten van het land wsl wel ja... Ergo, de randstad.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:51 schreef ACT-F het volgende:
Ik ben wel erg nieuwsgierig naar de gevolgen. Ik vind dit wel een ultieme test. Wordt het werkelijk Sodom en Gomorra?
Over Duitse supermarkten gesproken, de Aldi en de Lidl zijn vrijwel zeker gevrijwaard van de acties. Vooral Jumbo, maar ook Ahold moet het ontgelden.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vanaf Lemmer is het anderhalf uur naar de Duitse grens, dus dat valt wel mee.
Je negeert het punt. Er is geen enkel argument te bedenken om hier een veel te grote industrie in leven te houden die niet kan concurreren en met moeite zelfstandig overeind blijft. Of moeten we hier maar Amerikaanse toestanden inlassen zodat de productie van de boeren binnen de landsgrenzen blijft?quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is waar, want er kunnen wel 85 miljoen mensen van eten. Aan rollend materieel om het spul van de veiling naar de markt te brengen is geen gebrek.
De politie wordt net als defensie al jarenlang genaaid door de overheid, dus drie keer raden bij wie de sympathie ligt.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:53 schreef Hamzoef het volgende:
Heb je die woordvoerder vandaag horen praten in het provinciehuis en interviews? Dat is een zeer beperkte man Die wordt niet geremd door zijn simpelheid. Maar politie moet gewoon doorpakken als ze over de schreef gaan.
Ook prima, zitten ook in de buurt.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:55 schreef ACT-F het volgende:
Over Duitse supermarkten gesproken, de Aldi en de Lidl zijn vrijwel zeker gevrijwaard van de acties. Vooral Jumbo, maar ook Ahold moet het ontgelden.
Ik heb in het vorige topic uitgelegd waarom boeren schaalgrootte nodig hebben om te overleven. Zorg dat boeren een eerlijke prijs krijgen, zodat ze de schaalgrootte naar beneden kunnen brengen.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je negeert het punt. Er is geen enkel argument te bedenken om hier een veel te grote industrie in leven te houden die niet kan concurreren en met moeite zelfstandig overeind blijft. Of moeten we hier maar Amerikaanse toestanden inlassen zodat de productie van de boeren binnen de landsgrenzen blijft?
Dat is wel prima zekerquote:Op vrijdag 13 december 2019 19:55 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Over Duitse supermarkten gesproken, de Aldi en de Lidl zijn vrijwel zeker gevrijwaard van de acties. Vooral Jumbo, maar ook Ahold moet het ontgelden.
Je weet dat bij al die stoere exportcijfers ook heruitvoer (im-/ export) en pak hem beet een kwart van de export uit sierteelt bestaat? Maar misschien vind je tulpenbollen ook onder voedsel vallen.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:55 schreef Xa1pt het volgende:
Je negeert het punt. Er is geen enkel argument te bedenken om hier een veel te grote industrie in leven te houden die niet kan concurreren en met moeite zelfstandig overeind blijft. Of moeten we hier maar Amerikaanse toestanden inlassen zodat de productie van de boeren binnen de landsgrenzen blijft?
Wat is een eerlijke prijs?quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb in het vorige topic uitgelegd waarom boeren schaalgrootte nodig hebben om te overleven. Zorg dat boeren een eerlijke prijs krijgen, zodat ze de schaalgrootte naar beneden kunnen brengen.
Moeten ze maar niet de grootste uitzuigers zijn. Niet dat de Aldi en Lidl zoveel beter zijn, maar Ahold en vooral Jumbo spannen echt de kroon.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:59 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Dat is wel prima zekerAls het maar Nederlandse bedrijven zijn die geraakt worden.
Vraag dat maar aan je grootouders.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je weet dat bij al die stoere exportcijfers ook heruitvoer (im-/ export) en pak hem beet een kwart van de export uit sierteelt bestaat? Maar misschien vind je tulpenbollen ook onder voedsel vallen.
Bron? Of is dat je onderbuik?quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:03 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Moeten ze maar niet de grootste uitzuigers zijn. Niet dat de Aldi en Lidl zoveel beter zijn, maar Ahold en vooral Jumbo spannen echt de kroon.
Dat wordt bepaald door een gezonde marktwerking waar nu geen sprake van is omdat Ahold, Jumbo en Superunie de markt domineren.quote:
Dat medium waar je nu op communiceert is uitermate geschikt om informatie mee in te winnen. Voer ook eens je hersens in plaats van je maag.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:05 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Bron? Of is dat je onderbuik?
Niet dusquote:Op vrijdag 13 december 2019 20:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat medium waar je nu op communiceert is uitermate geschikt om informatie mee in te winnen. Voer ook eens je hersens in plaats van je maag.
De boeren hier kunnen niet concurreren met prijzen elders. Dat gaat voor wel meer sectoren op. Jammer maar helaas. De boel kunstmatig maar in leven houden dient geen enkel doel.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat wordt bepaald door een gezonde marktwerking waar nu geen sprake van is omdat Ahold, Jumbo en Superunie de markt domineren.
Straks verwacht je ook nog een lepel met pap richting je mond. Je mening wordt gevormd door de moeite die je neemt om ergens kennis van te nemen. Bij jou is dat inderdaad 'niet dus'.quote:
Dat jij het nut niet inziet dat een land zoveel mogelijk zelfvoorzienend moet zijn zie ik als een van de grootste faillissementen van dit land.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:12 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De boeren hier kunnen niet concurreren met prijzen elders. Dat gaat voor wel meer sectoren op. Jammer maar helaas. De boel kunstmatig maar in leven houden dient geen enkel doel.
Projectie...quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:13 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Straks verwacht je ook nog een lepel met pap richting je mond. Je mening wordt gevormd door de moeite die je neemt om ergens kennis van te nemen. Bij jou is dat inderdaad 'niet dus'.
De overheid is niet de dupe van deze acties, maar de burger.quote:Op vrijdag 13 december 2019 19:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
De politie wordt net als defensie al jarenlang genaaid door de overheid, dus drie keer raden bij wie de sympathie ligt.
Ik heb eind jaren '80 begin '90 oa in een legbatterij gewerkt (pak hem beet 20.000 leghennen). De prijs die de boer voor een ei kreeg schommelde tussen de 6 en 10 guldencent per ei. In de supermarkt mocht je minstens een rijksdaalder voor tien stuks aftikken.quote:
Het staat in feite lijnrecht tegenover de globalisering. Als je daar echt zoveel waarde aan hecht leef je in het verkeerde tijdperk, dat gaat niet binnen een aantal jaren veranderen.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat jij het nut niet inziet dat een land zoveel mogelijk zelfvoorzienend moet zijn zie ik als een van de grootste faillissementen van dit land.
Hoe worden de boeren kunstmatig in leven gehouden dan? Door die 5% Europese subsidie ofzo?quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:12 schreef Xa1pt het volgende:
De boeren hier kunnen niet concurreren met prijzen elders. Dat gaat voor wel meer sectoren op. Jammer maar helaas. De boel kunstmatig maar in leven houden dient geen enkel doel.
"Jamaar, jamaar de mensen in het westen zijn ook stom!"quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:18 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
De overheid is niet de dupe van deze acties, maar de burger.
Jij wil toch een scenario waarin een land als Nederland zelfvoorzienend gaat zijn en voorkomen dat allerlei partijen hun inkopen elders doen?quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe worden de boeren kunstmatig in leven gehouden dan? Door die 5% Europese subsidie ofzo?
Als de politie of defensie kapt met werken is de burger daar ook de dupe van. De overheid zelf merkt daar weinig van.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:18 schreef Hamzoef het volgende:
De overheid is niet de dupe van deze acties, maar de burger.
Waar zeg ik dat?quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:26 schreef Xa1pt het volgende:
Jij wil toch een scenario waarin een land als Nederland zelfvoorzienend gaat zijn en voorkomen dat allerlei partijen hun inkopen elders doen?
Overigens hilarisch en ontzettend naïef, of dom, als je echt denkt dat een Ahold wel even van strategie gaat veranderen om een stel boeren tegemoet te komen. Natuurlijk niet, de enigen die last zouden hebben van dit soort maatregelen zijn inderdaad de consument.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat wordt bepaald door een gezonde marktwerking waar nu geen sprake van is omdat Ahold, Jumbo en Superunie de markt domineren.
De globalisering is al aan het afkoelen. Het toenemende nationalisme wereldwijd is al een signaal dat men van mening is dat we meer voor ons zelf moeten opkomen. Wie gaan er de volgende verkiezingen winnen? Ik vrees dat er partijen aan de macht komen die maar al te graag het podium opzoeken als ze onvrede ruiken. Partijen waar ik niet op zit te wachten, maar kennelijk is het nodig dat er eerst een debiel à la Trump aan de macht komt, voordat men inziet dat we eerder van koers hadden moeten veranderen.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Het staat in feite lijnrecht tegenover de globalisering. Als je daar echt zoveel waarde aan hecht leef je in het verkeerde tijdperk, dat gaat niet binnen een aantal jaren veranderen.
Maar je onderstreept daarmee wel mijn punt, namelijk dat er geen enkel legitiem argument is om de boel maar draaiende te houden met kapitaalinjecties.
Waar zeg ik dat? Het is de ACM die moet ingrijpen. Doe eens CTRL-F in het vorige topic op ACM.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Overigens hilarisch en ontzettend naïef, of dom, als je echt denkt dat een Ahold wel even van strategie gaat veranderen om een stel boeren tegemoet te komen.
Feitelijk zeg je dus zelf ook dat de schuld elders ligt toch?quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:29 schreef Xa1pt het volgende:
Overigens hilarisch en ontzettend naïef, of dom, als je echt denkt dat een Ahold wel even van strategie gaat veranderen om een stel boeren tegemoet te komen. Natuurlijk niet, de enigen die last zouden hebben van dit soort maatregelen zijn inderdaad de consument.
Zelfs dat gaat de boeren kennelijk al boven de pet.
Ik betwijfel het, maar als we er voor het gemak even vanuit gaan dat je gelijk hebt: dan moet je dat dus in en via de politiek regelen.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:34 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De globalisering is al aan het afkoelen. Het toenemende nationalisme wereldwijd is al een signaal dat men van mening is dat we meer voor ons zelf moeten opkomen. Wie gaan er de volgende verkiezingen winnen? Ik vrees dat er partijen aan de macht komen die maar al te graag het podium opzoeken als ze onvrede ruiken. Partijen waar ik niet op zit te wachten, maar kennelijk is het nodig dat er eerst een debiel à la Trump aan de macht komt, voordat men inziet dat we eerder van koers hadden moeten veranderen.
Riep je dat ook toen de videotheek en V&D verdween? Had je toen eenzelfde soort standpunt, namelijk in leven houden met injecties?quote:Wees voorzichtig met je mening dat je anderen geen subsidie gunt. Een déjà vu ligt op de loer (huur-, zorg-, kindertoeslag, HRA en andere aftrekposten).
Nee. Welke schuld? De wereld verandert nu eenmaal. Ik kan geen enkel zinnig argument bedenken waarom ondernemers door de overheid beschermd moeten worden tegen dergelijke veranderingen. Maar voor boeren moet kennelijk een uitzondering worden gemaakt. Niemand weet waarom.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Feitelijk zeg je dus zelf ook dat de schuld elders ligt toch?
Dat is precies wat de boeren willen. De politiek bewegen de markt beter te beschermen. De VVD is vooral bezig met de markt van zijn eigen achterban in plaats van de gehele bevolking.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:59 schreef Xa1pt het volgende:
Ik betwijfel het, maar als we er voor het gemak even vanuit gaan dat je gelijk hebt: dan moet je dat dus in en via de politiek regelen.
Qua internet was ik mijn tijd ver vooruit. De mogelijkheden en de gevolgen ervan zag ik in een vrij vroeg stadium in. Voor een video of een fysiek product hoef je de deur niet meer uit. Ik zie het internet de HRA of huurtoeslag niet zo snel vervangen.quote:Op vrijdag 13 december 2019 20:59 schreef Xa1pt het volgende:
Riep je dat ook toen de videotheek en V&D verdween? Had je toen eenzelfde soort standpunt, namelijk in leven houden met injecties?
De politiek bewegen de vrije markt weer flink te reguleren?quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:07 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat is precies wat de boeren willen. De politiek bewegen de markt beter te beschermen. De VVD is vooral bezig met de markt van zijn eigen achterban in plaats van de gehele bevolking.
Punt is: iedere sector heeft daarmee te maken. Er is geen enkel zinnig argument om voor de boeren een uitzondering te maken. Behalve dan "maar straks als WOIII uitbreekt, wat dan?!?!".quote:Qua internet was ik mijn tijd ver vooruit. De mogelijkheden en de gevolgen ervan zag ik in een vrij vroeg stadium in. Voor een video of een fysiek product hoef je de deur niet meer uit. Ik zie het internet de HRA of huurtoeslag niet zo snel vervangen.
Ja laten we dan vooral de boeren macht geven idd. Die laten nu al zien hoe rationeel ze zijn en verstandig in hun beslissingen.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De politiek bewegen de vrije markt weer flink te reguleren?![]()
De realiteitszin is echt volledig zoek.
[..]
Punt is: iedere sector heeft daarmee te maken. Er is geen enkel zinnig argument om voor de boeren een uitzondering te maken. Behalve dan "maar straks als WOIII uitbreekt, wat dan?!?!".
Zelfs een vonnis van de RvS is nog niet genoeg om de realiteit onder ogen te zien, nee, die boeren moeten en zullen hun zin krijgen. Dat er een aantal omhooggevallen ondernemers rondlopen die tegen het psychotische aan zitten is nog tot daar aan toe, maar er lopen nog allerlei rijen mensen gewillig achter ze aan. Wat een wereld.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:13 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Ja laten we dan vooral de boeren macht geven idd. Die laten nu al zien hoe rationeel ze zijn en verstandig in hun beslissingen.
Ja want in de zorg werkt die vrije markt ook zo lekkerquote:Op vrijdag 13 december 2019 21:09 schreef Xa1pt het volgende:
De boeren worden helemaal niet beschermd. Ik heb in het vorige deel al een plaatje gepost dat slechts 5% van het totale inkomen van een boer bestaat uit subsidie. Als je die subsidie (nb. Europees ook nog) weghaalt boeit dat al die boeren geen fluit.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:00 schreef Xa1pt het volgende:
Nee. Welke schuld? De wereld verandert nu eenmaal. Ik kan geen enkel zinnig argument bedenken waarom ondernemers door de overheid beschermd moeten worden tegen dergelijke veranderingen. Maar voor boeren moet kennelijk een uitzondering worden gemaakt. Niemand weet waarom.
Marktwerking =/= vrije markt.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:25 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Ja want in de zorg werkt die vrije markt ook zo lekker
Hier maak je dus een kapitale denkfout. Het vonnis van de RvS is gebaseerd op debiele stikstofwetgeving uit het Haagsche. De RvS toetst aan de wet, dat Den Haag volstrekt idiote wetgeving bedacht heeft is het probleem.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:17 schreef Xa1pt het volgende:
Zelfs een vonnis van de RvS is nog niet genoeg om de realiteit onder ogen te zien, nee, die boeren moeten en zullen hun zin krijgen.
Ze stellen eisen aan overheidsbeleid terwijl die ruimte er simpelweg niet is. Ze willen dat de overheid ingrijpt op de marktpositie van Ahold.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
De boeren worden helemaal niet beschermd. Ik heb in het vorige deel al een plaatje gepost dat slechts 5% van het totale inkomen van een boer bestaat uit subsidie. Als je die subsidie (nb. Europees ook nog) weghaalt boeit dat al die boeren geen fluit.
Lees dan het vonnis nog eens door. Of wijs me die referenties eens aan.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hier maak je dus een kapitale denkfout. Het vonnis van de RvS is gebaseerd op debiele stikstofwetgeving uit het Haagsche. De RvS toetst aan de wet, dat Den Haag volstrekt idiote wetgeving bedacht heeft is het probleem.
Dus je wilt de ACM opheffen en de markt volledig z'n gang laten gaan? Dus geen zorgtoeslag meer, maar alleen zorg voor de sterkste. Ok.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
[..]
Punt is: iedere sector heeft daarmee te maken. Er is geen enkel zinnig argument om voor de boeren een uitzondering te maken. Behalve dan "maar straks als WOIII uitbreekt, wat dan?!?!".
We hebben het hier over ondernemers. Je erkende net al dat je dat ook niet riep toen de videotheek kopje onder ging. Beetje goedkoop en dom argument dus.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:40 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus je wilt de ACM opheffen en de markt volledig z'n gang laten gaan? Dus geen zorgtoeslag meer, maar alleen zorg voor de sterkste. Ok.
Ik zou willen dat ik als ondernemer vrij spel had. Dan was ik allang een kartel begonnen. Maar ik vrees dat mijn VHS-kartel niet opgewassen zou zijn tegen het UHD-geweld dat ik vanachter mijn pc kan downloaden. In plaats van vaste te houden aan VHS-banden die je door regen en wind van een videotheek moet halen kan ik net zo goed mee gaan met de tijd en mijn diensten digitaal aanbieden.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
We hebben het hier over ondernemers. Je erkende net al dat je dat ook niet riep toen de videotheek kopje onder ging. Beetje goedkoop en dom argument dus.
Maar waarom geldt dat, of zou dat moeten gelden, voor alleen voedsel?quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik zou willen dat ik als ondernemer vrij spel had. Dan was ik allang een kartel begonnen. Maar ik vrees dat mijn VHS-kartel niet opgewassen zou zijn tegen het UHD-geweld dat ik vanachter mijn pc kan downloaden. In plaats van vaste te houden aan VHS-banden die je door regen en wind van een videotheek moet halen kan ik net zo goed mee gaan met de tijd en mijn diensten digitaal aanbieden.
Hoe wil je dat met voedsel doen? 3D-printer?
Als Den Haag redelijke wetgeving inelkaar getimmerd had was het nooit zover gekomen.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:33 schreef Xa1pt het volgende:
Lees dan het vonnis nog eens door. Of wijs me die referenties eens aan.
Het geldt niet alleen voor voedsel, maar voor alle zaken waarvan we vinden dat het voor iedereen toegankelijk moet zijn. Stel dat er maar één internetprovider was in Nederland, of dat ze vrij spel hadden in het vormen van een kartel, dan betaal jij een onredelijk hoog bedrag voor toegang tot het internet. Dat is niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van een land. Om die reden bestaat er geen absoluut vrije markt omdat het maatschappelijk niet wenselijk is.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar waarom geldt dat, of zou dat moeten gelden, voor alleen voedsel?
Naar welke wetgeving is gerefereerd dan?quote:Op vrijdag 13 december 2019 22:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als Den Haag redelijke wetgeving inelkaar getimmerd had was het nooit zover gekomen.
Die verzonnen is en obsolete is verklaard... PAS...quote:Op vrijdag 13 december 2019 22:06 schreef Xa1pt het volgende:
Naar welke wetgeving is gerefereerd dan?
Dat was geen wetgeving.quote:Op vrijdag 13 december 2019 22:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die verzonnen is en obsolete is verklaard... PAS...
De RvS heeft niet getoetst aan 'stikstofwetgeving uit het Haagsche'. De RvS heeft die constructie getoetst aan o.a. verdragen die zijn ondertekend en geconcludeerd dat die constructie, waarbij toekomstige maatregelen kunnen worden ingezet om af te trekken van uitstoot nu, niet legitiem was. Je zou kunnen zeggen dat die constructie al niet helemaal zuiver was, maar als men destijds had besloten om die normen al streng toe te passen had je weer geklaagd dat de overheid er op uit is om de boeren te pesten en het braafste jongetje van de klas wil zijn.quote:Op vrijdag 13 december 2019 21:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hier maak je dus een kapitale denkfout. Het vonnis van de RvS is gebaseerd op debiele stikstofwetgeving uit het Haagsche. De RvS toetst aan de wet, dat Den Haag volstrekt idiote wetgeving bedacht heeft is het probleem.
Maar dat is niet de situatie van nu. Boeren moeten nu concurreren met het buitenland, kunnen dat niet bekokstoven en vormen bovendien nog eens een hele grote belasting voor de directe omgeving. De meest voor de hand liggende oplossing is is dat de gehele veeteelt aanzienlijk slinkt en we - zoals nu al het geval is - voedsel blijven importeren. Dat is en beter voor de leefomgeving hier en beter voor de consument, omdat goedkoper.quote:Op vrijdag 13 december 2019 22:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het geldt niet alleen voor voedsel, maar voor alle zaken waarvan we vinden dat het voor iedereen toegankelijk moet zijn. Stel dat er maar één internetprovider was in Nederland, of dat ze vrij spel hadden in het vormen van een kartel, dan betaal jij een onredelijk hoog bedrag voor toegang tot het internet. Dat is niet bevorderlijk voor de ontwikkeling van een land. Om die reden bestaat er geen absoluut vrije markt omdat het maatschappelijk niet wenselijk is.
Potato, potato...quote:Op vrijdag 13 december 2019 22:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat was geen wetgeving.
[..]
De RvS heeft niet getoetst aan 'stikstofwetgeving uit het Haagsche'. De RvS heeft die constructie getoetst aan o.a. verdragen die zijn ondertekend en geconcludeerd dat die constructie, waarbij toekomstige maatregelen kunnen worden ingezet om af te trekken van uitstoot nu, niet legitiem was. Je zou kunnen zeggen dat die constructie al niet helemaal zuiver was, maar als men destijds had besloten om die normen al streng toe te passen had je weer geklaagd dat de overheid er op uit is om de boeren te pesten en het braafste jongetje van de klas wil zijn.
Die stikstofnormen zijn juist niet bedacht of ingevoerd door Den Haag.
Den Haag heeft daar alleen verder weinig mee van doen.quote:Op vrijdag 13 december 2019 22:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Potato, potato...
Die stikstofnormen zijn bedacht om het tastbaar te maken. De enige harde eis die er ligt is het instandhouden van de natura 2000 gebieden. Niks meer niks minder. Stikstof is de kapstok geworden.
quote:Kamp Vught hekelt 'onvoorstelbaar domme uitspraak' boerenleider
Bij Nationaal Monument Kamp Vught is verontwaardigd gereageerd op uitspraken van Mark van den Oever, voorman van de Farmers Defence Force. Gisteren vergeleek de boerenleider de manier waarop boeren worden behandeld met de situatie van Joden in de Tweede Wereldoorlog.
"Dit is een onvoorstelbaar domme uitspraak", zegt directeur Jeroen van den Eijnde van Kamp Vught bij Omroep Brabant.
Voorman Farmers Defence Force vergelijkt behandeling boeren met jodenvervolging
"Deze uitspraak getuigt van nul procent verstand, nul procent historisch besef en nul procent empathie", aldus Van den Eijnde. "Hoe dom kun je zijn?" vraagt hij zich af. "Dit doet de boerenzaak duidelijk geen goed."
'Grote woorden zijn soms nodig'
Van den Oever deed zijn uitlatingen vrijdag bij nieuw boerenprotest bij het provinciehuis in Den Bosch. Provinciale Staten spraken daar over de stikstofproblematiek en het opleggen van strengere milieuvoorwaarden aan boeren.
Later op de dag deed Van den Oever geen afstand van zijn vergelijking tussen de boeren en Joden. "Het lijkt er toch een beetje op? Ook nu is het een kleine bevolkingsgroep die systematisch in een hoek wordt gedreven en die van haar land wordt verdreven. Grote woorden zijn soms nodig."
Herinneringsplaats
Nationaal Monument Kamp Vught is een herdenkingsplaats met museum over het concentratiekamp Kamp Vught dat daar in de Tweede Wereldoorlog gevestigd was. De herinneringsplaats werd gesticht in 1990, in 2002 werd een tentoonstellingsgebouw toegevoegd.
https://nos.nl/artikel/23(...)ak-boerenleider.html
Nu denk ik dat die crematoria ook met de nodige stikstof gepaard gingen.quote:
Krimpen gaat dus niet zonder dat de tarieven omhoog gaan. Daar ligt de hypocrisie van de gemiddelde consument.quote:Op vrijdag 13 december 2019 22:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar dat is niet de situatie van nu. Boeren moeten nu concurreren met het buitenland, kunnen dat niet bekokstoven en vormen bovendien nog eens een hele grote belasting voor de directe omgeving. De meest voor de hand liggende oplossing is is dat de gehele veeteelt aanzienlijk slinkt en we - zoals nu al het geval is - voedsel blijven importeren. Dat is en beter voor de leefomgeving hier en beter voor de consument, omdat goedkoper.
Die transitie is dan ook niet ingegeven door de consument. De consument is niet hypocriet, die wil zo goedkoop mogelijk consumeren. Jij vindt echter dat dat zoveel mogelijk lokaal moet.quote:Op zaterdag 14 december 2019 16:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Krimpen gaat dus niet zonder dat de tarieven omhoog gaan. Daar ligt de hypocrisie van de gemiddelde consument.
Dan is er meer schaalgrootte nodig. Dat is dus wat je wil?quote:Op zaterdag 14 december 2019 16:41 schreef Xa1pt het volgende:
De consument is niet hypocriet, die wil zo goedkoop mogelijk consumeren.
Nee, want dan ga je weer uit van het idee dat de consument Nederlandse producten moet eten. Niet iedereen deelt dat idee.quote:Op zaterdag 14 december 2019 16:52 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dan is er meer schaalgrootte nodig. Dat is dus wat je wil?
Dus je wilt dat voedsel kilometers gaat maken in het kader van stikstofvermindering?quote:Op zaterdag 14 december 2019 16:53 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, want dan ga je weer uit van het idee dat de consument Nederlandse producten moet eten. Niet iedereen deelt dat idee.
Dat geldt toch ook voor de landen waar wij produkten heen exporteren?quote:Op zaterdag 14 december 2019 16:53 schreef Xa1pt het volgende:
Nee, want dan ga je weer uit van het idee dat de consument Nederlandse producten moet eten. Niet iedereen deelt dat idee.
Vanwege de hoge concentratie aan veeteelt hier en meer spreiding elders schijnt dat inderdaad beter te zijn.quote:Op zaterdag 14 december 2019 16:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dus je wilt dat voedsel kilometers gaat maken in het kader van stikstofvermindering?
Dat het de boeren niet te doen is om sympathie van de rest van de bevolking was inmiddels wel duidelijk, ja.quote:
Hm, ja, je bedoelt al die wetgeving waarin de boeren invloed hebben gehad? Want heel veel wetgeving is afgezwakt onder druk van agrarische lobby partijen, dat weet je hopelijk toch wel?quote:Op vrijdag 13 december 2019 22:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als Den Haag redelijke wetgeving inelkaar getimmerd had was het nooit zover gekomen.
Goed, laten we het uitproberen dan. Maar 5 jaar geleden is het melkquotum afgeschaft omdat men vond dat de markt het zelf maar moest regelen, iets waar jij groot voorstander van bent. Omdat schaalgrootte de manier is om te overleven in een markt waar de consument alleen maar minder wil betalen werd massaal geïnvesteerd in het uitbreiden van stallen. Investeringen die vele jaren terugverdientijd hebben. Hoe wil jij dat uitkopen dan? Een half miljard zoals het kabinet voorgesteld heeft is verre van toereikend. Daar zijn vele miljarden voor nodig. We kunnen de prijs aan de kassa laag houden zoals jij dat graag ziet, maar via de belastingen moeten al die investeringen die gedaan zijn weer uitgekocht worden. Dat alleen al is een kapitaalvernietiging.quote:Op zaterdag 14 december 2019 17:03 schreef Xa1pt het volgende:
Vanwege de hoge concentratie aan veeteelt hier en meer spreiding elders schijnt dat inderdaad beter te zijn.
andere mensen krijgen ook ontslag, hullie ook dusquote:Op vrijdag 13 december 2019 19:11 schreef NgInE het volgende:
[..]
Ze leren maar eens een nieuw vak. We hebben niet meer zo veel boeren nodig vandaag de dag.
De hele vriezer ligt nog vol , 4 laden volquote:Op vrijdag 13 december 2019 19:31 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik leg het nog één keer uit: Je hebt überhaupt geen distributiecentra nodig. Wel moet je je kadaver wat meer bewegen om aan voedsel te komen. Gezien men het toenemende overgewicht een probleem vindt is het alleen maar een prettige bijkomstigheid dat je meer vet moet verbranden en daarbij ook nog eens gezonder en verser voedsel vindt.
Daar heeft iedereen invloed op, ook jij. Waar was je toen om daar je zienswijze over te geven? Er is vanuit meerdere kanten gewaarschuwd dat het PAS geen stand kon houden, maar toch hebben ze het door de Tweede en Eerste Kamer gejast. Los het nu maar op. De verlaging van 130 naar 100 km/u zal juridisch evenmin stand houden. Toch gaan ze er mee door. Van de regen in de drup....quote:Op zaterdag 14 december 2019 17:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hm, ja, je bedoelt al die wetgeving waarin de boeren invloed hebben gehad? Want heel veel wetgeving is afgezwakt onder druk van agrarische lobby partijen, dat weet je hopelijk toch wel?
Regeren is vooruitzienquote:Op zaterdag 14 december 2019 17:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De hele vriezer ligt nog vol , 4 laden vol
Jep en soms gaan bedrijven failliet omdat de wereld verandert, omdat je pech hebt of omdat je een inschattingsfout maakt. In alle sectoren wordt dat gewoon geaccepteerd, maar die boeren kunnen alleen maar janken.quote:Op zaterdag 14 december 2019 17:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
andere mensen krijgen ook ontslag, hullie ook dus
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |