quote:Op zondag 15 december 2019 10:57 schreef Hyaenidae het volgende:
Als ik dit allemaal zo lees zijn er veel fokkers die gewoon 4-6x sneller werken dan hun collega's, geen wonder dat men hier ook allemaal 5k+ per maand verdient. Netjes hoor
waarom heb jij hem op dat moment niet ontslagen dan?quote:Op zondag 15 december 2019 11:44 schreef Seven. het volgende:
Oh ja! Een collega die al zeker 5x gevraagd was om z'n vakantieplanning door te geven. Eind juni doet hij dat eindelijk (ruim 2 mnd te laat) maar volgt niet de juiste procedure en vult vervolgens de verkeerde maand in. Stuurt op een willekeurige vrijdag nog een mailtje aan een collega die zelf pas maandag terug is van vakantie bij wijze van 'overdracht' en daar dan ook nog in vermelden 'als je het niet wil, even goeie vrienden, tot over 3 weken!!' . Op de maandag vraagt iedereen zich af waar hij is, dus aangezien ik de enige aanwezige manager ben, bellen. Zit hij in Londen, kan niet terugkomen en blijkbaar de verkeerde maand ingevuld op zijn aanvraag. Maar wel boos dat ik hem durf te storen in zijn vakantie.
Ik heb hem aangesproken op de overdracht, niet volgen van de normale procedure en sowieso zijn idiote manier van spreken tegen mij toen ik hem hierop aansprak.
Zijn eigen manager durft de confrontatie niet aan met hem, hij heeft wel een waarschuwing gehad. Deze gast is echt enorm manipulatief, bij mij had hij er allang uitgelegen, maar OK.
Lees het topic eens door, er zijn gewoon users die dit toegeven.quote:Op zondag 15 december 2019 13:54 schreef 2thmx het volgende:
[..]. Zou inderdaad wel tof zijn als ook een van zulke lamlullen zich hier meldt. Horen we 't verhaal ook eens vanuit een ander perspectief
.
Had ooit eens een post hier op het forum gezien waarom dat het geval is. Kwam er op neer dat iedereen over het algemeen vaak wel eerlijk is, maar degene die dat niet verdienen of niet zo snel zijn ook niet zo snel van zich laten horen, waardoor er een scheve indruk ontstaat in bepaalde topics.quote:Op zondag 15 december 2019 10:57 schreef Hyaenidae het volgende:
Als ik dit allemaal zo lees zijn er veel fokkers die gewoon 4-6x sneller werken dan hun collega's, geen wonder dat men hier ook allemaal 5k+ per maand verdient. Netjes hoor
Ik verdien net 1600 nettoquote:Op zondag 15 december 2019 16:04 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
Had ooit eens een post hier op het forum gezien waarom dat het geval is. Kwam er op neer dat iedereen over het algemeen vaak wel eerlijk is, maar degene die dat niet verdienen of niet zo snel zijn ook niet zo snel van zich laten horen, waardoor er een scheve indruk ontstaat in bepaalde topics.
Kan me er ergens wel wat bij voorstellen ook, bij die theorie.
Alleen dozen? Of ook pallets?quote:Op zondag 15 december 2019 16:25 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Ik verdien net 1600 nettoen dan sta ik in de koud dozen te sorteren
Ik ben er zo eentje.quote:Op zondag 15 december 2019 13:54 schreef 2thmx het volgende:
[..]. Zou inderdaad wel tof zijn als ook een van zulke lamlullen zich hier meldt. Horen we 't verhaal ook eens vanuit een ander perspectief
.
Dat maakt je toch niet een van die lamlullen? Hier werken ook een aantal juniors waar je niet al te veel van mag verwachten op het begin. Als dat na een bepaalde periode nog steeds het geval is en mensen maken geen ontwikkeling door dan mag je wat vraagtekens gaan zetten.quote:Op zondag 15 december 2019 18:02 schreef Jake_Skywalker het volgende:
[..]
Ik ben er zo eentje.![]()
Heb onlangs een carrière switch gemaakt, van de journalistiek naar webdevelopment. Ik loop nu stage bij een bedrijf. Ben nu de minst ervaren persoon daar. Dingen waar ik een hele dag op loop te ploeteren, schudt onze senior developer in een half uur uit zijn mouw. Er komt nu dus nog niet zoveel uit mij. Hoop dat dat snel verandert! Om de leercurve wat steiler te maken, duik ik vaak ook in het weekend in de code...
Dat is mijn persoonlijke andere kant van het verhaal.
In meer algemene zin is er ook een ‘andere kant’. Sommige mensen verzetten meer werk dan anderen. Maar dat betekent nog niet dat hun werk perse beter is. Misschien is die 'slome' collega zo traag omdat hij degelijk werk wil afleveren. Een vriend van mij ergert zich mateloos aan de slordige code van sommige van zijn collega's. Maar ja, die zijn dus wel sneller klaar met hun werk.
En dan is er ook nog het Dunnig-Kruger effect. We vinden onszelf allemaal ijveriger en slimmer dan de rest.
Niet per se een lamlul, nee. Maar wel een minder functionerende collega. En daar ging het topic toch over.quote:Op zondag 15 december 2019 18:11 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Dat maakt je toch niet een van die lamlullen? Hier werken ook een aantal juniors waar je niet al te veel van mag verwachten op het begin.
Oh hier herken ik me ook wel in hoor. En dan valt dat verhoudingsgewijs nog mee.quote:Op zondag 15 december 2019 18:14 schreef kloon_bassie het volgende:
Ik durf vanuit die non profit organisatie ook wel een duit in het zakje te doen. Daar viel ik echter niet uit de toon met dagelijks een uur internetten en per dag een half uurtje smokkelen qua werktijd... Persoonlijk voelde dat niet goed, maar niemand werd er op afgerekend en ook ik niet.
Bij mijn huidige werkgever zou ik er niet mee wegkomen.
Maak je geen illusies; je vindt en laat overal wat.quote:Op zondag 15 december 2019 20:25 schreef XDo het volgende:
Ik wil me 100% inzetten voor mijn baas maar dan wel met zijn allen. Als anderen structureel de kantjes ervan af lopen en dat wordt getolereerd dan ben ik zelf weg.
Omdat zulke dingen geen reden zijn voor ontslag!quote:Op zondag 15 december 2019 14:07 schreef lighted het volgende:
[..]
waarom heb jij hem op dat moment niet ontslagen dan?
In elke organisatie lopen er wel een paar gasten rond waar je, op zijn zachts gezegd, weinig mee kunt. Of ze zijn niet goed in hun werk, sociaal een drama of wat dan ook. Het gaat om hoeveel er van rond lopen en hoe sfeerbepalend ze zijn. Als er teveel zijn en de balans slaat om dat er niets meer gedaan kan worden....dan houdt het op idd.quote:Op zondag 15 december 2019 20:25 schreef XDo het volgende:
Dat jullie allemaal gewoon kunnen samenwerken met dat soort moraal-verpestende collega’s. Ik wil me 100% inzetten voor mijn baas maar dan wel met zijn allen. Als anderen structureel de kantjes ervan af lopen en dat wordt getolereerd dan ben ik zelf weg.
Heb een hele afdeling naar de gallemiezen zien gaan.quote:Op zondag 15 december 2019 20:50 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
In elke organisatie lopen er wel een paar gasten rond waar je, op zijn zachts gezegd, weinig mee kunt. Of ze zijn niet goed in hun werk, sociaal een drama of wat dan ook. Het gaat om hoeveel er van rond lopen en hoe sfeerbepalend ze zijn. Als er teveel zijn en de balans slaat om dat er niets meer gedaan kan worden....dan houdt het op idd.
Bij ons op de afdeling wordt de kantjes eraf lopen niet geaccepteerd. Ik was in mijn derde week behoorlijk ziek (zwaar verkouden, verhoging, koppijn), maar er werd me wel verteld dat het ziekteverzuim heel laag is en dat ze dat zo willen houden. We hebben een OR lid in het team en hem wordt verweten dat hij teveel weg is voor de OR.quote:Op zondag 15 december 2019 20:25 schreef XDo het volgende:
Dat jullie allemaal gewoon kunnen samenwerken met dat soort moraal-verpestende collega’s. Ik wil me 100% inzetten voor mijn baas maar dan wel met zijn allen. Als anderen structureel de kantjes ervan af lopen en dat wordt getolereerd dan ben ik zelf weg.
Ik ben dan ook binnen een paar maanden weg gok ik.quote:Op zondag 15 december 2019 20:25 schreef XDo het volgende:
Ikke niet.quote:Op zondag 15 december 2019 21:16 schreef Questular het volgende:
Echt fok dit, iedereen werkt alleen maar kei en keihard
Zo'n afdeling lijkt me ook een recept voor burn out en overspannen zijn of worden. Als je al niet eens normaal ziek mag zijn zonder gezeik.....quote:Op zondag 15 december 2019 21:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bij ons op de afdeling wordt de kantjes eraf lopen niet geaccepteerd. Ik was in mijn derde week behoorlijk ziek (zwaar verkouden, verhoging, koppijn), maar er werd me wel verteld dat het ziekteverzuim heel laag is en dat ze dat zo willen houden. We hebben een OR lid in het team en hem wordt verweten dat hij teveel weg is voor de OR..
In je derde week heb je je natuurlijk ook nog gewoon te bewijzen. Kan toeval zijn, dat je dan toevallig ziek bent, en daarna 5 jaar niks meer, maar dat weet niemand na 3 weken.quote:Op zondag 15 december 2019 21:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zo'n afdeling lijkt me ook een recept voor burn out en overspannen zijn of worden. Als je al niet eens normaal ziek mag zijn zonder gezeik.....
Respect voor je reactie. Ik heb ook klantenservicewerk gedaan, en gamen en films/series kijken onder werktijd was daar eerder regel dan uitzondering, soms ook zonder oordopjes zodat de wijde omgeving kon meegenieten. Toen ik merkte dat ik mijn targets makkelijk in de helft van mijn werktijd kon halen en het de teamleiders niets boeide, ging ik het zelf ook maar doen. Heb daar wel dagen meegemaakt dat er letterlijk niets anders gedaan werd.quote:Op zondag 15 december 2019 22:46 schreef Postbus100 het volgende:
Het meest bizarre was met een collega bij een klantenservice. Weet niet of zijn gedrag het meest bizar was, maar stond wel te kijken van mijn eigen reactie.
We zaten op een vloer met zo'n 75 man te bellen (inkomende gesprekken). We hebben targets op persoonlijk niveau en op organisatieniveau, want outsource. Die hele periode zaten ze (traffic/managers) te pushen op de targets, aangezien het allemaal maar krap ging worden. Ze waren wel redelijk, maar we moesten wel alle zeilen bijzetten zeg maar.
Ik liep over de vloer, ik denk op weg naar het toilet ofzo, en ik zie die jongen een spelletje spelen. Ik was zo flabbergasted dat ik in een impuls hem daarop heb aangesproken. Ik zeg: 'Waarom zit jij een spelletje te spelen?'(kon ook nog z'n pauze zijn) Hij: 'ik heb net een klant aan de lijn gehad en ik heb nog één minuut afhandeltijd over.' Ik: 'we horen de hele tijd dat we samen hard moeten werken aan een lager gemiddelde, en misschien is jouw snellere afhandeltijd wel nodig om te middelen met iemand die iets trager is of een iets moeilijkere klant heeft. Ik vind het niet netjes dat jij dan een spelletje gaat spelen.' (ik zei het nog meer to-the-point dan dit. Stond echt te kijken van mezelf). En ik ben weggelopen.
Volgens mij heeft 'ie het niet meer gedaan.
En toch gebeurt dat dus nooit. Overigens hoef ik daar niet eens op te sturen, de cultuur was al zo toen ik kwam en ik ben niet van plan om daar actief in te hakken.quote:Op zondag 15 december 2019 21:43 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zo'n afdeling lijkt me ook een recept voor burn out en overspannen zijn of worden. Als je al niet eens normaal ziek mag zijn zonder gezeik.....
Ligt er maar net aan hoeveel last je er van hebt. Bij ons kan het werk niet blijven liggen tot de volgende dag. We plannen altijd op maximale bezetting (en die is echt gezond), maar als er dan een 3 collega's op op vakantie zijn, 1 is ziek en er moet er nog 1 naar de OR cursus van 3 dagen, dan betekent het in de regel overuren draaien. Die betalen we natuurlijk uit of we doen tvt, maar dan nog maakt het je dienst niet makkelijker.quote:Op zondag 15 december 2019 21:50 schreef Questular het volgende:
Sowieso als collega's het nut van een OR schijnbaar niet begrijpen
For the record, ik heb me niet ziekgemeld. En sowieso, als het dan op kantoor niet wil, dan werk ik gewoon vanuit bed. Maar ik heb zelf ook talloze keren gezien dat mensen die zich kort na aanvang ziekmelden, het niet redden en binnen 2 maanden weer buiten staan.quote:Op zondag 15 december 2019 21:52 schreef Carlos93 het volgende:
[..]
In je derde week heb je je natuurlijk ook nog gewoon te bewijzen. Kan toeval zijn, dat je dan toevallig ziek bent, en daarna 5 jaar niks meer, maar dat weet niemand na 3 weken.
Voor mij zou het een reden zijn om je extra in de gaten te houden, dat je er niet de kantjes van af loopt. Als je het dan vervolgens prima doet, nadat je weer terug bent, dan is er ook niks aan de hand wat mij betreft.
Mooi! Gepaste respons, heldere boodschap, juiste moment.quote:Op zondag 15 december 2019 22:46 schreef Postbus100 het volgende:
Het meest bizarre was met een collega bij een klantenservice. Weet niet of zijn gedrag het meest bizar was, maar stond wel te kijken van mijn eigen reactie.
We zaten op een vloer met zo'n 75 man te bellen (inkomende gesprekken). We hebben targets op persoonlijk niveau en op organisatieniveau, want outsource. Die hele periode zaten ze (traffic/managers) te pushen op de targets, aangezien het allemaal maar krap ging worden. Ze waren wel redelijk, maar we moesten wel alle zeilen bijzetten zeg maar.
Ik liep over de vloer, ik denk op weg naar het toilet ofzo, en ik zie die jongen een spelletje spelen. Ik was zo flabbergasted dat ik in een impuls hem daarop heb aangesproken. Ik zeg: 'Waarom zit jij een spelletje te spelen?'(kon ook nog z'n pauze zijn) Hij: 'ik heb net een klant aan de lijn gehad en ik heb nog één minuut afhandeltijd over.' Ik: 'we horen de hele tijd dat we samen hard moeten werken aan een lager gemiddelde, en misschien is jouw snellere afhandeltijd wel nodig om te middelen met iemand die iets trager is of een iets moeilijkere klant heeft. Ik vind het niet netjes dat jij dan een spelletje gaat spelen.' (ik zei het nog meer to-the-point dan dit. Stond echt te kijken van mezelf). En ik ben weggelopen.
Volgens mij heeft 'ie het niet meer gedaan.
Slechte planning als 1) het werk niet kan blijven liggen en 2) je altijd op maximale bezetting gaat plannen. Dan kom je vroeg of laat gewoon mensen te kort.quote:Op zondag 15 december 2019 23:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ligt er maar net aan hoeveel last je er van hebt. Bij ons kan het werk niet blijven liggen tot de volgende dag. We plannen altijd op maximale bezetting (en die is echt gezond), maar als er dan een 3 collega's op op vakantie zijn, 1 is ziek en er moet er nog 1 naar de OR cursus van 3 dagen, dan betekent het in de regel overuren draaien. Die betalen we natuurlijk uit of we doen tvt, maar dan nog maakt het je dienst niet makkelijker.
Als de groep het gevoel had dat ze er zelf ook echt iets aan hadden, dan zouden ze er vast positief tegenaan kijken, maar ik stel die vraag bewust niet want dan leg je een bom onder de dagelijkse samenwerking en de samenwerking tussen de OR en de werkvloer.
Als je echt ziek bent dan werk je ook niet meer vanuit je bed.quote:Op zondag 15 december 2019 23:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
For the record, ik heb me niet ziekgemeld. En sowieso, als het dan op kantoor niet wil, dan werk ik gewoon vanuit bed. Maar ik heb zelf ook talloze keren gezien dat mensen die zich kort na aanvang ziekmelden, het niet redden en binnen 2 maanden weer buiten staan.
Dat het werk niet kan blijven liggen, heeft helemaal niets te maken met slechte planning. De bezetting is OK maar zoals in elk bedrijf: soms heb je te maken met onvoorziene omstandigheden.quote:Op maandag 16 december 2019 00:24 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Slechte planning als 1) het werk niet kan blijven liggen en 2) je altijd op maximale bezetting gaat plannen. Dan kom je vroeg of laat gewoon mensen te kort.
[..]
Als je echt ziek bent dan werk je ook niet meer vanuit je bed.
Dit zijn geen onvoorziene omstandigheden, op de zieke naquote:Op maandag 16 december 2019 00:47 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat het werk niet kan blijven liggen, heeft helemaal niets te maken met slechte planning. De bezetting is OK maar zoals in elk bedrijf: soms heb je te maken met onvoorziene omstandigheden.
quote:maar als er dan een 3 collega's op op vakantie zijn, 1 is ziek en er moet er nog 1 naar de OR cursus van 3 dagen,
Daarvoor heb je in dat soort beroepen altijd reserves in de planning staan.quote:Op maandag 16 december 2019 00:47 schreef Seven. het volgende:
[..]
Voor je beeldvorming: wij halen elke week honderdduizenden zendingen af en die moeten elke dag weer voor de gestelde deadlines door ons netwerk gedrukt worden. In de zorg kan je ook niet zeggen dat je patiënten maar een dagje moeten wachten omdat een verpleegster vanmorgen haar enkel gebroken heeft. The show must go on, ook als er sprake is van ziekte, vakantie en OR vergaderingen.
Nee, ziek is ziek. Anders ben je niet ziek.quote:En ziekmelden is 9 van de 10 keer gedrag.
Is een beetje hetzelfde als auto rijden... 95% denkt dat ze beter rijden dan gemiddeld.quote:Op zondag 15 december 2019 10:57 schreef Hyaenidae het volgende:
Het is niet voor niets dat je in statistieken vindt dat mensen die meer verdienen, zich minder ziek melden. Ook personeel met een hogere functie of een leidinggevende functie melden zich minder vaak ziek. Betekent dit dat ze ook echt minder ziek zijn en dus een betere gezondheid hebben? Dat geloof je toch zelf nietquote:Op maandag 16 december 2019 09:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
Daarvoor heb je in dat soort beroepen altijd reserves in de planning staan.
[..]
Nee, ziek is ziek. Anders ben je niet ziek.
Ga er maar vanuit dat er rekening gehouden wordt met vakanties in de planning. Ziekte vangen we op d.m.v. overuren en tvt.quote:Op maandag 16 december 2019 09:49 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dit zijn geen onvoorziene omstandigheden, op de zieke na
[..]
Te ziek om naar kantoor te komen, betekent dus niet altijd dat je je ziek moet melden. Maar de 2 prima voorbeelden daarvan quote je dan weer niet.quote:Op maandag 16 december 2019 09:53 schreef daNpy het volgende:
Nee, ziek is ziek. Anders ben je niet ziek.
Och jezus, ik zou hier knettergestoord van wordenquote:Op maandag 16 december 2019 10:06 schreef QuietEyes het volgende:
Zo'n 10 jaar geleden kwam ik via een detacheerder te werken bij een stadsdeel van de gemeente Amsterdam. Als soort van tussenjaar van mijn studie.
Mijn werk zou gaan bestaan uit het ondersteunen van een stedenbouwkundig architect en het verwerken van wijzigingen van perceelgrenzen in een soort van database.
Omdat de stedenbouwkundig architect die via dezelfde detacheerder geregeld was maar 2 dagen in de week beschikbaar was kwamen ze op de functie van mij erbij te creëren. Konden ze gelijk 2 man wegzetten wat weer goed voor de omzet was natuurlijk ¤¤¤¤ en de gemeente liet het ook allemaal maar gebeuren terwijl ze eigenlijk helemaal geen behoefte hieraan hadden![]()
Uiteindelijk bleek er vrijwel geen werk te zijn voor mij vanuit de stedenbouwkundige architect die ik zou moeten ondersteunen. Voor het doorvoeren van wijzigingen aan perceelgrenzen was ik uiteindelijk nog geen 4 uur per week kwijt. Kortom er was echt gewoon geen reet te doen voor mij anders dan een beetje internetten.
Uiteindelijk meldde ik mij 's ochtend op kantoor, werkte regelmatig een uurtje en vertrok dan de stad in, lekkere lange wandelingen maken in het Vondelpark of ergens lunchen. In de middag kwam ik dan weer terug om mijn computer weer af te sluiten en naar huis te gaan.![]()
In totaal zo'n 8 maanden daar gewerkt zonder dat iemand ooit iets op te merken had over mijn functioneren. Dat kwam omdat er echt zo'n sfeer hing op de afdeling waarbij iedereen gewoon maar deed alsof ie druk was. Iedereen dacht waarschijnlijk zoiets van 'als ik maar gewoon mee doe met het spelletje van doen alsof ik druk ben en niemand anders erop aanspreek dan ben ik veilig'
Ik ben de detacheerder nog steeds dankbaar dat ze mij uiteindelijk de laan uit hebben gestuurd en het laatste jaar van mijn studie alsnog heb afgemaakt.
Mensen die hogere functies hebben, voelen zich betrokkener en verantwoordelijker. Ook hebben ze vaak meer vrijheid met het invullen van hun taken, waardoor ze een ziekmelding makkelijker kunnen vermijden.quote:Op maandag 16 december 2019 10:00 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Is een beetje hetzelfde als auto rijden... 95% denkt dat ze beter rijden dan gemiddeld.
[..]
Het is niet voor niets dat je in statistieken vindt dat mensen die meer verdienen, zich minder ziek melden. Ook personeel met een hogere functie of een leidinggevende functie melden zich minder vaak ziek. Betekent dit dat ze ook echt minder ziek zijn en dus een betere gezondheid hebben? Dat geloof je toch zelf niet
Dat is ook treurig. Ik persoonlijk zou dan extra taken gaan doen, maar wie ben ikquote:Op maandag 16 december 2019 10:12 schreef Apekoek het volgende:
Wat wel zo is, veel kantoorwerk kan efficient gedaan worden. Ik zie vaak genoeg collegas later op de middag constant naar harloge kijken en klaar zijn met hun werk, die wachten dan letterlijk op dat het 5 uur is. Dat is een treurige gewaarwording. Die tijd had je in sporten of ander recreatief gebruik kunnen stoppen om gelukkiger te worden en die positieve energie vervolgens weer de volgende werkdag efficient in te zetten.
Op zich wel, maar een hoog salaris is natuurlijk relatief. Iemand met een hele lage opleiding zal heel blij zijn met 36k per jaar maar iemand met 10 diploma's en 20 jaar werkervaring niet. Betrokkenheid is misschien wel het belangrijkste, vooral in grotere bedrijven ben je maar een nummertje en dus zal het je ook niet boeien dat je een dagje langer ziek blijft.quote:Op maandag 16 december 2019 10:17 schreef Seven. het volgende:
Overigens vraag ik me af of hogere functies niet gewoon weggestreept kan worden tegen hoger salaris. Ik heb een grote groep lager opgeleiden die ongeveer hetzelfde verdienen als ik omdat ze veel uren maken en goeie toeslagen krijgen. Ook daar hoge mate van betrokkenheid, en zeer laag verzuim.
In ieder geval geldt zowel op kantoor als voor deze groep: ziekmelden doe je pas als je niet meer kan.
Sorry hoor maar dat is gelul.quote:Op maandag 16 december 2019 10:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mensen die hogere functies hebben, voelen zich betrokkener en verantwoordelijker.
Aan je verhalen te zien dus niet. 3 man vrij en 1 naar een cursus en er is al een groot probleem. Dan is er iemand onverwacht ziek en de rest kan het oplossen.quote:Op maandag 16 december 2019 10:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat er rekening gehouden wordt met vakanties in de planning. Ziekte vangen we op d.m.v. overuren en tvt.
Niet iedereen heeft een kantoorbaan.quote:Te ziek om naar kantoor te komen, betekent dus niet altijd dat je je ziek moet melden.
Voorbeelden van n=1 voegen weinig toe.quote:Maar de 2 prima voorbeelden daarvan quote je dan weer niet.
Bel jij de baas dat je ziek bent als je je enkel verstuikt hebt, terwijl je gewoon thuis in kunt loggen?
Hebben die ook vaker een burn out?quote:Op maandag 16 december 2019 10:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mensen die hogere functies hebben, voelen zich betrokkener en verantwoordelijker. Ook hebben ze vaak meer vrijheid met het invullen van hun taken, waardoor ze een ziekmelding makkelijker kunnen vermijden.
In mijn ervaring niet, burn-out is vooral gerelateerd aan mensen die hun eigen grenzen niet kennen en dat heeft niets met opleiding of positie in de organisatie te maken.quote:Op maandag 16 december 2019 10:57 schreef daNpy het volgende:
[..]
Hebben die ook vaker een burn out?
Dus 200% tot de bom barst en daarna zien ze het licht?
Of die hun grenzen niet aan kunnen/mogen geven. Zoals ziek zijnquote:Op maandag 16 december 2019 11:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
In mijn ervaring niet, burn-out is vooral gerelateerd aan mensen die hun eigen grenzen niet kennen en dat heeft niets met opleiding of positie in de organisatie te maken.
Het is geen structureel probleem. Ik moet gaan (yoga), kom er later nog op terugquote:Op maandag 16 december 2019 10:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Aan je verhalen te zien dus niet. 3 man vrij en 1 naar een cursus en er is al een groot probleem. Dan is er iemand onverwacht ziek en de rest kan het oplossen.
Dit is structureel zo, althans zo breng je het. En dus zou het bedrijf er goed aan doen een systeem te hebben waarbij er mensen reserve staan, als het allemaal zo tijd kritisch is als jij beweert.
[..]
Niet iedereen heeft een kantoorbaan.
[..]
Voorbeelden van n=1 voegen weinig toe.
Als ik mijn enkel verstuik zal ik mezelf inzetten voor de zaak waar mogelijk. Maar ik neem mijn laptop standaard niet mee naar huis en als ik me ziek meld, ben ik ook ziek en wens dan weer beter te worden en niet met werk bezig te zijn.
Ik stel mijn gezondheid voor op de bedrijfsvoering; als het bedrijf omvalt omdat 1 persoon ziek is dan is het bedrijf ongezond en dat is buiten mijn bereik.
Je kunt je werk makkelijk anders indelen en hoeft vaak niet direct productie te draaien. Een week op 60% draaien heeft niet direct impact, terwijl dat niet gaat in een operationele rol.quote:Op maandag 16 december 2019 11:24 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan lager ziekteverzuim onder leidinggevenden?
Ja dat dus. Heb liever dat iemand die uitvoerend werk is gewoon ziek is en niet eerst gaat lopen aanmodderen op halve kracht. Is planningstechnisch veel onhandiger.quote:Op maandag 16 december 2019 11:32 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Je kunt je werk makkelijk anders indelen en hoeft vaak niet direct productie te draaien. Een week op 60% draaien heeft niet direct impact, terwijl dat niet gaat in een operationele rol.
Klopt, niemand is volmaakt en ook iedereen is te missen.quote:Op donderdag 12 december 2019 21:09 schreef Bart2002 het volgende:
Mensen zijn nou eenmaal niet gelijk. En 90% van de mensheid denkt harder en slimmer te werken dan zijn collega's.
Ja, nee, klinkt echt ideaal zeg.quote:Op zondag 15 december 2019 21:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bij ons op de afdeling wordt de kantjes eraf lopen niet geaccepteerd. Ik was in mijn derde week behoorlijk ziek (zwaar verkouden, verhoging, koppijn), maar er werd me wel verteld dat het ziekteverzuim heel laag is en dat ze dat zo willen houden. We hebben een OR lid in het team en hem wordt verweten dat hij teveel weg is voor de OR..
Hardop gelachen.quote:Op maandag 16 december 2019 10:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Mensen die hogere functies hebben, voelen zich betrokkener en verantwoordelijker.
[..]
Het is inderdaad verbijsterend hoe slecht er door managers eigenlijk gestuurd en gelet wordt op individuele medewerkers. Als je een beetje slim bent kun je in veel organisaties jarenlang maar een beetje aanlummelen en je met een vlotte babbel overal uitkletsen. 1 vlot functioneringsgesprek en je hebt zo een verlenging te pakken, zeker als andere medewerkers verder niet veel over je hebben geklaagd.quote:Op maandag 16 december 2019 12:05 schreef Cherni het volgende:
[..]
Klopt, niemand is volmaakt en ook iedereen is te missen.
Wat mij wel opvalt is dat juist collega's die doen wat ze moeten doen en nooit klagen er als eerste uitvliegen bij een reorganisatie. Daarom geloof ik ook niet zo in al die functioneringsgesprekken.
Dat klinkt ook niet erg prettig moet ik zeggen. Ik vind dat je wel altijd uit moet gaan van het principe dat mensen eerlijk zijn over hun verzuim maar dit komt erg wantrouwig over.quote:Op zondag 15 december 2019 21:05 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat niet “mogen” ziekmelden zou ik wel een dingetje vinden eigenlijk. Net zoals de houding tov de OR medewerker. Zegt erg veel over de bedrijfscultuur. Ik zou hier niet willen werken.quote:Op maandag 16 december 2019 11:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
In mijn ervaring niet, burn-out is vooral gerelateerd aan mensen die hun eigen grenzen niet kennen en dat heeft niets met opleiding of positie in de organisatie te maken.
Ergens is dat ook een prestatie.quote:Op maandag 16 december 2019 14:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Een collega waarvan wij al lang wisten dat hij echt geen reet uitvoerde was ontslagen. Hij had dezelfde functie als ik, waarbij ik minimaal 20 mails per dag van buiten kreeg. Toen hij weg ging was zijn mailbox doorgeschakeld naar mij. Hij is direct na zijn ontslag op non actief gezet en had dus geen kans om zaken af te ronden of contactpersonen te informeren.
Na zijn plotselinge vertrek is er 1 (!!!) email van buitenaf binnen gekomen. En dat was nog een nieuwsbrief op. Dus van de 1 op andere dag niet meer op zijn werk gekomen en buiten zijn collega's heeft helemaal niemand het gemerkt.
Ik vind het ook redelijk extreem maar ik ga er geen speciale aandacht aan besteden om het tegen te gaan. Overigens zelf wel een collega naar huis gestuurd vorige week omdat ze er echt als een zielig vogeltje bij zat.quote:Op maandag 16 december 2019 14:49 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dat niet “mogen” ziekmelden zou ik wel een dingetje vinden eigenlijk. Zegt erg veel over de bedrijfscultuur.
Let wel, dit komt vanuit de groep en niet vanuit management. Ik kan niet gaan roepen dat mensen eens wat vaker ziek moeten melden. Ik ga er zelf gewoon milder mee om dan mijn voorganger, en ik neem aan dat de groep er op termijn ook wat milder naar gaat kijken.quote:Op maandag 16 december 2019 14:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat klinkt ook niet erg prettig moet ik zeggen. Ik vind dat je wel altijd uit moet gaan van het principe dat mensen eerlijk zijn over hun verzuim maar dit komt erg wantrouwig over.
Jezusquote:Op maandag 16 december 2019 14:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Een collega waarvan wij al lang wisten dat hij echt geen reet uitvoerde was ontslagen. Hij had dezelfde functie als ik, waarbij ik minimaal 20 mails per dag van buiten kreeg. Toen hij weg ging was zijn mailbox doorgeschakeld naar mij. Hij is direct na zijn ontslag op non actief gezet en had dus geen kans om zaken af te ronden of contactpersonen te informeren.
Na zijn plotselinge vertrek is er 1 (!!!) email van buitenaf binnen gekomen. En dat was nog een nieuwsbrief op. Dus van de 1 op andere dag niet meer op zijn werk gekomen en buiten zijn collega's heeft helemaal niemand het gemerkt.
Spreken jullie als directe collega's haar daar op aan?quote:Op maandag 16 december 2019 11:35 schreef Queryn het volgende:
Heb een collega die vind dat zij de ster van het team is, maar ze functioneert voor geen meter. Alles wat ze doet moet door anderen weer gecorrigeerd worden omdat ze fouten maakt of verkeerde conclusies trekt. Is al honderd keer tegen haar en tegen leidinggevenden gezegd maar niemand doet er iets mee. Maar vervolgens wel janken als andere complimenten krijgen en roepen dat ze zo onder gewaardeerd wordt. Ze belt continu voor prive doeleinden, kletst de hele dag door, komt te laat en maakt veel te weinig uren.
Dit soort dingen ook meegemaakt ja. Mensen die vooraf dit soort eisen in hun contract laten zetten altijd extra goed in de gaten houden heb ik wel gemerkt.quote:Op maandag 16 december 2019 16:18 schreef zalkc het volgende:
Dieptepunt wat ik ooit tegen kwam was een collega die had bedongen dat ze 2 dagen per week thuis mocht werken, ze kwam van en ander onderdeel en kreeg dat als compensatie. Helaas was het systeem waarmee gewerkt werd losgekoppeld van de buitenwereld, dus inloggen erop buiten het pand kon gewoon fysiek ook niet (was een gevoelig systeem voor opsporingsdoeleinden).
Geen idee wat ze dus thuis in vredesnaam aan het doen was, maar werken kan het niet geweest zijn
Dat ze meer verdienen en hogerop komen is ook een gevolg van een werkmentaliteit en inzet, waaronder dus ook het weinig ziek melden.quote:Op maandag 16 december 2019 10:00 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat je in statistieken vindt dat mensen die meer verdienen, zich minder ziek melden. Ook personeel met een hogere functie of een leidinggevende functie melden zich minder vaak ziek. Betekent dit dat ze ook echt minder ziek zijn en dus een betere gezondheid hebben? Dat geloof je toch zelf niet
Of een betere babbel (en ja, ik verdien ook zeer goed)quote:Op maandag 16 december 2019 17:08 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dat ze meer verdienen en hogerop komen is ook een gevolg van een werkmentaliteit en inzet, waaronder dus ook het weinig ziek melden.
OF ze kunnen gezonder eten omdat ze meer verdienen en zijn daarom minder ziekquote:Op maandag 16 december 2019 17:08 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dat ze meer verdienen en hogerop komen is ook een gevolg van een werkmentaliteit en inzet, waaronder dus ook het weinig ziek melden.
Meestal leer je dat vanzelfquote:Op maandag 16 december 2019 16:37 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Dit soort dingen ook meegemaakt ja. Mensen die vooraf dit soort eisen in hun contract laten zetten altijd extra goed in de gaten houden heb ik wel gemerkt.
Onzin, dat kan iedereen.quote:Op maandag 16 december 2019 17:44 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
OF ze kunnen gezonder eten omdat ze meer verdienen en zijn daarom minder ziek
Je voelt je wel snel persoonlijk aangevallen of niet?quote:Op maandag 16 december 2019 22:32 schreef kloon_bassie het volgende:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)per-opleidingsniveau
Nu klaar met deze zinloze opschepperij over niet ziek zijn. Ziek is ziek, je kan niet altijd direct de pijn van een ander voelen of zien. Fijn voor je dat je in je eigen beeld weinig ziek bent of daar weinig last van hebt. Een ander kan dat heel anders ervaren, heb daar dan ook respect voor.
Over niet functionerende collega’s: mensen bij fabrieken zijn bij ons bedrijf vaak erg betrokken. Op het hoofdkantoor daarentegen kan je vrijdagmiddag een kanon afschieten, je zou daarmee bijna 30% van het bedrijf als niet functionerend kunnen afschrijven. En nee, die werken s avonds ook niet langer en in het weekend ook niet, dat kan je zien aan Skype.
Tja, omdat het kan betekent niet dat het ook gebeurt. Er zijn genoeg statistieken die laten zien dat mensen met minder inkomen en lagere opleiding ongezonder eten.quote:
Maar ligt dat aan het lage inkomen of het opleidingsniveau?quote:Op dinsdag 17 december 2019 09:08 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja, omdat het kan betekent niet dat het ook gebeurt. Er zijn genoeg statistieken die laten zien dat mensen met minder inkomen en lagere opleiding ongezonder eten.
Mooi Bramito! En goed aangepaktquote:Op dinsdag 17 december 2019 13:03 schreef Bramito het volgende:
Soms weet je gewoon niet waarom mensen zo slecht functioneren.
Toen ik 6 jaar geleden bij mijn huidige werkgever kwam werken, kreeg ik een (gedeelde)assistent in de maag gesplitst. Bij het sollicitatiegesprek werd me verteld dat ze door de hoge werkdruk van het laatste jaar nogal moeilijk in de omgang was. Na de eerste ontmoeting leek mij dat wel mee te vallen, en na een een maand of twee begon ik met het organiseren van het werk op mijn manier. Dit werd allemaal netjes in vergaderingen besproken e.d. en ze vond het allemaal prima. Helaas ging ze daarna gewoon op haar manier door. Na een maand of vijf zag ik geen verbetering, ondanks vele vergaderingen, en kwam het tot een botsing. Vanaf dat moment veranderde ze in een onmogelijk persoon en saboteerde ze het werk gewoon. Ik wist niet wat ik meemaakte en besprak het met de directeur. Die zou er wat aan gaan doen want meerdere mensen hadden geklaagd. Er gebeurde helemaal niks. De situatie werd alleen maar erger. Het management deed er niks aan, blijkbaar bang voor confrontatie. Ik ben nog maar eens het gesprek aangegaan. Ze vertelde me dat ze het met mij lastig werken vond, maar ze wist niet waarom en dat eigenlijk alles in het bedrijf klote was en dat alleen zij alles goed deed. Zij was super professioneel en de rest deed maar wat. Zelf had ze talloze tekortkomingen, maar ze vond natuurlijk zelf van niet. Na wat maanden verder aanmodderen zonder conflicten maar zeker niet naar mijn zin, probeerde ik het over een andere boeg te gooien. Ik besloot haar en een andere collega uit te nodigen voor een BBQ bij mij thuis. Ze moest vooral ook haar dochter meenemen. Zo leerde ze mijn familie kennen en hoopte ik op een wat meer openheid. Het was zeer gezellig en OMG, wat een verandering. Sinds dat moment groeide de relatie en werd ik nummer één op haar prioriteitenlijst. Om dit vast te houden deed ik op maandag een bespreking, waar het dus 90% over haar leven ging. Dit had ze blijkbaar nodig want daarna werkte ze als een geoliede machine. We zijn nu 5 jaar verder en ze functioneert gewoon goed en al die praatsessies zijn niet meer nodig. Het zal nooit de liefste persoon van het bedrijf worden en af en toe is er een dal, maar daar kruipt ze dan ook weer uit. Ik vind het inmiddels eigenlijk gewoon een topwijf, met wat haken en ogen zoals iedereen. De directeur blij, want die heeft het probleem niet meer. Ik blij, want ik kan gewoon m'n werk doen. Het is wel jammer dat er nu een groepje mensen is dat denkt dat we met elkaar neuken, want blijkbaar kunnen dit soort dingen niet op een normale manier tot stand komen.
Begrijp me niet verkeerd, deze persoon had er 5 jaar geleden uit geschopt moeten worden. Toch is het ook mooi om te zien dat mensen die niet functioneren om redenen die niet duidelijk zijn, ook kunnen veranderen.
Normale vriendschappelijke betrekkingen tussen mannelijke en vrouwelijke collega's worden al heel snel zo gezien. Jammer, maar blijkbaar is het in de ogen van een hoop mensen niet mogelijk of zo?quote:Op dinsdag 17 december 2019 13:03 schreef Bramito het volgende:
<knip>
Het is wel jammer dat er nu een groepje mensen is dat denkt dat we met elkaar neuken, want blijkbaar kunnen dit soort dingen niet op een normale manier tot stand komen.
Zoiets ook meegemaakt maar met minder leuke afloop. Dame was uitzendkracht en collega had geen werk voor haar. Van zijn team naar het mijne verplaatst en eerste paar weken ging het goed. Vervolgens hoorde ik van vooral vrouwelijke collega's dat ze knettergek werden omdat ze ongevraagd nogal intieme details deelde en hen vroeg hoe zij dat deden. Daarop aangesproken en vervolgens ging het wel weer een tijdje goed.quote:Begrijp me niet verkeerd, deze persoon had er 5 jaar geleden uit geschopt moeten worden. Toch is het ook mooi om te zien dat mensen die niet functioneren om redenen die niet duidelijk zijn, ook kunnen veranderen.
De laatste maand met betaald verlof sturen zodat je er maar van af bent?quote:Op dinsdag 17 december 2019 16:21 schreef Cat-astrophe het volgende:
Deze maand moet ze nog uitwerken. En nu blijkt dat ze bij onze klanten een aantal collega’s met naam en toenaam zwart aan het maken is. Dit is inmiddels geëscaleerd naar de manager en gaat nog een staartje krijgen. Al is het maar voor de naam van de organisatie. Want haar raken we er niet meer mee.
Mwah er reageerde niemand direct op mij maar de discussie vervuilde het topic nogal en ik zag dat meerdere mensen daar ‘last’ van hadden.quote:Op dinsdag 17 december 2019 07:00 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Je voelt je wel snel persoonlijk aangevallen of niet?
Respect hoe je dit hebt opgelost maar ik zou daar echt het geduld niet voor hebben en wegwezen.quote:Op dinsdag 17 december 2019 13:03 schreef Bramito het volgende:
Soms weet je gewoon niet waarom mensen zo slecht functioneren.
Toen ik 6 jaar geleden bij mijn huidige werkgever kwam werken, kreeg ik een (gedeelde)assistent in de maag gesplitst. Bij het sollicitatiegesprek werd me verteld dat ze door de hoge werkdruk van het laatste jaar nogal moeilijk in de omgang was. Na de eerste ontmoeting leek mij dat wel mee te vallen, en na een een maand of twee begon ik met het organiseren van het werk op mijn manier. Dit werd allemaal netjes in vergaderingen besproken e.d. en ze vond het allemaal prima. Helaas ging ze daarna gewoon op haar manier door. Na een maand of vijf zag ik geen verbetering, ondanks vele vergaderingen, en kwam het tot een botsing. Vanaf dat moment veranderde ze in een onmogelijk persoon en saboteerde ze het werk gewoon. Ik wist niet wat ik meemaakte en besprak het met de directeur. Die zou er wat aan gaan doen want meerdere mensen hadden geklaagd. Er gebeurde helemaal niks. De situatie werd alleen maar erger. Het management deed er niks aan, blijkbaar bang voor confrontatie. Ik ben nog maar eens het gesprek aangegaan. Ze vertelde me dat ze het met mij lastig werken vond, maar ze wist niet waarom en dat eigenlijk alles in het bedrijf klote was en dat alleen zij alles goed deed. Zij was super professioneel en de rest deed maar wat. Zelf had ze talloze tekortkomingen, maar ze vond natuurlijk zelf van niet. Na wat maanden verder aanmodderen zonder conflicten maar zeker niet naar mijn zin, probeerde ik het over een andere boeg te gooien. Ik besloot haar en een andere collega uit te nodigen voor een BBQ bij mij thuis. Ze moest vooral ook haar dochter meenemen. Zo leerde ze mijn familie kennen en hoopte ik op een wat meer openheid. Het was zeer gezellig en OMG, wat een verandering. Sinds dat moment groeide de relatie en werd ik nummer één op haar prioriteitenlijst. Om dit vast te houden deed ik op maandag een bespreking, waar het dus 90% over haar leven ging. Dit had ze blijkbaar nodig want daarna werkte ze als een geoliede machine. We zijn nu 5 jaar verder en ze functioneert gewoon goed en al die praatsessies zijn niet meer nodig. Het zal nooit de liefste persoon van het bedrijf worden en af en toe is er een dal, maar daar kruipt ze dan ook weer uit. Ik vind het inmiddels eigenlijk gewoon een topwijf, met wat haken en ogen zoals iedereen. De directeur blij, want die heeft het probleem niet meer. Ik blij, want ik kan gewoon m'n werk doen. Het is wel jammer dat er nu een groepje mensen is dat denkt dat we met elkaar neuken, want blijkbaar kunnen dit soort dingen niet op een normale manier tot stand komen.
Begrijp me niet verkeerd, deze persoon had er 5 jaar geleden uit geschopt moeten worden. Toch is het ook mooi om te zien dat mensen die niet functioneren om redenen die niet duidelijk zijn, ook kunnen veranderen.
Ik begreep laatst hier van een kenner dat 's ochtends wanneer je net wakker bent de keutels nog niet voldoende zijn ingedaaldquote:Op dinsdag 17 december 2019 23:11 schreef Zwolsboy het volgende:
Het poepen verhaal heb ik nooit begrepen dat kan je prima thuis doen.
Klopt, maar het meeste personeel bij ons heeft een reistijd van 5 a 10 minuten, dus waarom om 8:00 20 min op de pot zitten? dat kan ook wel om 7:30 thuis...quote:Op dinsdag 17 december 2019 23:14 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik begreep laatst hier van een kenner dat 's ochtends wanneer je net wakker bent de keutels nog niet voldoende zijn ingedaald
Dat zijn inderdaad vaak de collega's die de kantjes er vanaf lopen, maar echt wereldschokkend zijn die paar minuten per dag ook niet lijkt me.quote:Op dinsdag 17 december 2019 23:11 schreef Zwolsboy het volgende:
Collegas die om 8:00 binnen komen en gelijk gaan poepen, en om 16:45 alweer naar huis gaan ipv 17:00, met een smoes dat er ouder avond op school is. of opa is ziek dat soort ongein, dat geloven ze ook nog.
quote:Op dinsdag 17 december 2019 23:20 schreef Generationalpha het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad vaak de collega's die de kantjes er vanaf lopen, maar echt wereldschokkend zijn die paar minuten per dag ook niet lijkt me.
Je zit daar als werknemer de beste tijd van je leven te verdoen om voor de baas meer winst te genereren dan jij aan salaris uitbetaald krijgt. Een kwartiertje uit je neus vreten verandert daar niks aan, hoor.quote:Op dinsdag 17 december 2019 23:22 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]![]()
reken maar eens wat dat voor een werkgever kost per jaar, 15 minuten later komen 20 minuten poepen per dag.
quote:Op dinsdag 17 december 2019 23:14 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik begreep laatst hier van een kenner dat 's ochtends wanneer je net wakker bent de keutels nog niet voldoende zijn ingedaald
Dit ja. En net alsof elke dag alle 8 uren volledig gevuld worden met werk.quote:Op dinsdag 17 december 2019 23:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je zit daar als werknemer de beste tijd van je leven te verdoen om voor de baas meer winst te genereren dan jij aan salaris uitbetaald krijgt. Een kwartiertje uit je neus vreten verandert daar niks aan, hoor.
quote:Op dinsdag 17 december 2019 23:11 schreef Zwolsboy het volgende:
Collegas die om 8:00 binnen komen en gelijk gaan poepen, en om 16:45 alweer naar huis gaan ipv 17:00, met een smoes dat er ouder avond op school is. of opa is ziek dat soort ongein, dat geloven ze ook nog.
Sorry maar als je om 8 uur binnen komt zit je werk dag er vaak officieel op rond 16:30.... (8 uur + half uur Lunch pauze).quote:Op dinsdag 17 december 2019 23:22 schreef Zwolsboy het volgende:
[..]![]()
reken maar eens wat dat voor een werkgever kost per jaar, 15 minuten later komen 20 minuten poepen per dag.
En ja FB verhaal dat is serieus echt overal vind je gek dat je soms ziet je telefoon mag je niet op het werk gebruiken enkel in de pauze.
Ga jij lekker de hele dag met krampen lopenquote:Op dinsdag 17 december 2019 23:11 schreef Zwolsboy het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |