Zijn het luchtwortels? In dat geval gewoon lekker laten hangen. Je kunt ze weer terug in de grond stoppen. Of je kan een stukje onder waar de luchtwortel begint het blad eraf knippen en daar een stekje van maken.quote:Op zondag 8 december 2019 18:08 schreef Tele6 het volgende:
En toch ziet de mijne er de laatste tijd bar sneu uit. Toen ik hem net kreeg gaf ik hem te veel water en daar werd hij sneu van, maar nu heb ik hem kennelijk een tijd weer veel te weinig gegeven, want de grond was helemaal gekrompen zo droog. Zijn grote oude bladeren worden geel en gaan ervanaf, maar hij heeft wel drie meterslange slierten gemaakt die ik maar van mijn kast af heb laten hangen. Is er een idee over wat men hoort te doen met dat soort uitlopers?
Nee, de luchtwortels van mijne zijn korter dan dat en bruinig. Dit zijn lange groene slierten met hier en daar een blaadje en hier en daar een luchtwortel.quote:Op zondag 8 december 2019 18:09 schreef Myraela het volgende:
[..]
Zijn het luchtwortels? In dat geval gewoon lekker laten hangen. Je kunt ze weer terug in de grond stoppen. Of je kan een stukje onder waar de luchtwortel begint het blad eraf knippen en daar een stekje van maken.
quote:
Overleven pepers ook buiten. En dan zonder verzorging? Binnen is en blijft plant vrij.quote:Op zondag 8 december 2019 18:14 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
Vind het jammer dat ik niet enorm veel plek heb voor planten.
Vandaag een peper afgeknipt vlak boven de grond. Kijken of ie over tijdje weer opkomt.
Rest van de pepers dragen nog pepers op de een of andere manier.
Verder buiten de diverse pepers enkel een mini ficusje en een woestijnroos.
Ze zijn niet winterhard.quote:Op zondag 8 december 2019 18:19 schreef z80 het volgende:
[..]
Overleven pepers ook buiten. En dan zonder verzorging? Binnen is en blijft plant vrij.
Moe van beweging, het weer of de gesprekken? Of moe van mijquote:
Moe van alles.quote:Op zondag 8 december 2019 18:29 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Moe van beweging, het weer of de gesprekken? Of moe van mijWel heftige gesprekken gehad.
Proostquote:Op zondag 8 december 2019 18:28 schreef z80 het volgende:
Beetje aangeschoten van de 25 jaar oude whisky. Spul stijgt naar hoofd.
Jullie zagen er vast leuk uit, met z’n tweeën plus muppet.quote:Op zondag 8 december 2019 17:59 schreef Lonaa het volgende:
Niet zeiknat is een betere omschrijving. @:AnneX
Maar eigenlijk viel het alles mee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Herkenbaarquote:Op zondag 8 december 2019 18:37 schreef Lonaa het volgende:
Moe van alles.Ligt niet aan jou hoor, als ik hele middag met iemand anders op pad ben geweest (of hele middag op een terras zit te lullen) heb ik dat altijd.
quote:Op zondag 8 december 2019 18:47 schreef AnneX het volgende:
Jullie zagen er vast leuk uit, met z’n tweeën plus muppet.
Toen Lonaa en ik rondjes om elkaar gingen lopen omdat Muppet keihard rondjes om ons heen aan het racen was - aan de riem, zagen we er vast grappig uit jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
Ik was wel echt duizeligquote:Op zondag 8 december 2019 19:28 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Toen Lonaa en ik rondjes om elkaar gingen lopen omdat Muppet keihard rondjes om ons heen aan het racen was - aan de riem, zagen we er vast grappig uit ja
dat doe ik ook als ie niet bevroren is geweest en helpt ook al trouwens (als je minder tijd hebt is dat ook proberen waard (en silken tofu helpt, dat is echt lekkerder)quote:Op zondag 8 december 2019 19:34 schreef sigme het volgende:
Bijgelezen, bijna alles al weer vergeten. Sorry. Ik had een drukke dag en te weinig geslapen.
Over tofu/tahoe: er is een apart kunstje wat je tofu véél lekkerder maakt.
Koop tofu. Doe tofu in de vriezer. Haal bevroren tofu uit vriezer en laat ontdooien (duurt lang!).
Leg dan tofu in een bakje, leg er een plat plankje of een bord oid op, en daar een gewicht op en laat een paar uur liggen en giet dan het water af. Of doe als ik, want ik ben altijd te laat met de voorbereidselen: klem de tofu tussen twee platte plankjes en knijp de tofu uit. Als het meeste water eruit is: laat de tofu terugveren.
Je heb nu een soort droge spons, met een andere smaak en structuur dan je verse tofu had. Omdat het nu een droge spons is, kan je 'm ook kruiden zonder marineren: snij in plakken en betrooi/besmeer deze met je kruiderij naar keuze.
De ontdooide ontwaterde tofu laat zich nu ook opeens fatsoenlijk bakken, omdat het niet meer zo'n waterbom is.
Ja, samen met tempeh een van de al veel langer in NL gegeten soja-vormen.quote:
volgens mij vooral ook met een soort schimmel cultuur en daarom niet voor iedereen weggelegdquote:Op zondag 8 december 2019 20:27 schreef Tele6 het volgende:
Ik ben bij de biowinkel wel eens tempeh van rijst ipv van sojabonen tegengekomen
Tofu is gestremde sojamelk. Als je andere plantaardige melk zou stremmen, zou je niks overhouden denk ik
Ik at een keer tijdens yoga vakantie tempeh.. hele nacht gekotst en mn darmen leeg gescheten..quote:Op zondag 8 december 2019 20:24 schreef sigme het volgende:
[..]
Ja, samen met tempeh een van de al veel langer in NL gegeten soja-vormen.
Nee, tofu wordt gestremd met calciumsulfaat/magnesiumsulfaat/calciumchloride. Tempeh is het spul met een schimmelcultuur.quote:Op zondag 8 december 2019 20:29 schreef liedetector het volgende:
[..]
volgens mij vooral ook met een soort schimmel cultuur en daarom niet voor iedereen weggelegd
en je spreekt jezelf tegen soja is een plant (Lees nu beter, maar waarom de ene plant wel en andere niet dan?)
Tempeh blief ik ook niet. Tahoe wel, dat is zo smakeloos dat ik er niks op tegen heb. En met het vriestruukje wordt de structuur beter (vind ik), en verdwijnt er een vaag zurig smaakje en dat vind ik ook beter.quote:Op zondag 8 december 2019 20:37 schreef Barreltje het volgende:
[..]
Ik at een keer tijdens yoga vakantie tempeh.. hele nacht gekotst en mn darmen leeg gescheten..![]()
niks voor mij..
- in blokjes door Indiase/Thaise curry heenquote:
Dank, ik ga dit binnenkort maken.quote:Op zondag 8 december 2019 20:54 schreef Tele6 het volgende:
De enige manier waarop ik tempeh graag eet is als je het kookt in verdunde marinade en daarna bakt. De marinade die ik dan gebruik heeft als basis 100 mL water, een eetlepel ketjap en een theelepel sambal per 100 g tempeh. Je doet de tempeh in blokjes in de marinade in een brede pan, brengt de boel aan de kook, en laat het inkoken tot de marinade weg is. Dan voeg je olie toe en bak je de tempeh zodat hij een beetje bruine randjes krijgt. Je krijgt heel smaakvolle, chewy tempeh.
dank voor compliment en was tempeh...en was zelf niet geheel tevreden, maar durfde m wel voor te schotelenquote:Op zondag 8 december 2019 20:58 schreef Kaatje1 het volgende:
Welke van de twee weet ik niet meer maar het was wel lekker klaargemaakt door @:liedetector
Eensquote:Op zondag 8 december 2019 20:58 schreef Kaatje1 het volgende:
Welke van de twee weet ik niet meer maar het was wel lekker klaargemaakt door @:liedetector
knikt en denkt, hij was niet slecht en misschien ben ik nu te moderate (perfectionist in mij zegt het kon beter en was een soort last minute)quote:
Nou, ik nam een beetje omdat ik het niet kende en verwachtte dat ik het niet zo lekker zou vinden. Het was verrassend lekker, maar de lat lag niet heel hoog omdat ik dus al dacht dat het niet lekker zou zijnquote:Op zondag 8 december 2019 21:15 schreef liedetector het volgende:
knikt en denkt, hij was niet slecht en misschien ben ik nu te moderate (perfectionist in mij zegt het kon beter en was een soort last minute)
hahah wel de juiste insteek en ik ben ook geen groot fan dus snap m en doe er wel altijd mn best op (hard bakken is volgens mij belangrijk, dus last minute en kan je niet veel eerder doen)quote:Op zondag 8 december 2019 21:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nou, ik nam een beetje omdat ik het niet kende en verwachtte dat ik het niet zo lekker zou vinden. Het was verrassend lekker, maar de lat lag niet heel hoog omdat ik dus al dacht dat het niet lekker zou zijnDaarna nog wat meer genomen.
(ooit heel vieze tofu gehad en daar kwam mijn idee dat het niet lekker zou zijn vandaan, niet omdat het er niet lekker uitzag of zo)
Liequote:Op zondag 8 december 2019 21:22 schreef liedetector het volgende:
[..]
hahah wel de juiste insteek en ik ben ook geen groot fan dus snap m en doe er wel altijd mn best op (hard bakken is volgens mij belangrijk, dus last minute en kan je niet veel eerder doen)
Oww en marinade natuurlijk (moet een bepaald suiker gehalte hebben om te carameliseren, of het nou gulah djawa is of ander zijds dat helpt echt)
quote:Op zondag 8 december 2019 21:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
Voel me al ff wat meh. Botbreuk is genezen, maar nog veel pijn en veel last van spieren en pezen. Bepaalde bewegingen kan ik écht nog steeds niet. Ook niet een beetje. Dus ik vrees dat er iets stuk is![]()
En dan moet ik straks wellicht een operatie en kan ik weer vanaf 0 beginnen
ik wil niet lullig doen...en ja ik was eigenwijs en te kort fysio gedaan..maar ooit bovenarm gebroken en echt jaren last gehad en nog nog steeds (geen pijn ofzo hoor) kan ik arm niet zo hoog krijgen als de anderquote:Op zondag 8 december 2019 21:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
Voel me al ff wat meh. Botbreuk is genezen, maar nog veel pijn en veel last van spieren en pezen. Bepaalde bewegingen kan ik écht nog steeds niet. Ook niet een beetje. Dus ik vrees dat er iets stuk is![]()
Dan zou ik ze snel mogelijk vragen om een mri, en niet nog een tijd doorlopen met deze ellende. Sterkte want dit is echt klote voor jequote:Op zondag 8 december 2019 21:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
idem en lees mn advies en wees niet zo eigenwijs als ik was (met als toevoeging ik heb bv echt 2 jaar of langer niet lkker op die zij kunnen liggen door oude breuk,,,,het werkt echt lang door after certain agequote:
weet niet of dat zo werkt, bij mij was het eerst fixeren en kijken of..... dan foto en pinnen en doen ze liever niet en terecht, maar weten ze pas na paar weken, staat het recht is het goedquote:Op zondag 8 december 2019 21:38 schreef Kaatje1 het volgende:
[..]
Dan zou ik ze snel mogelijk vragen om een mri, en niet nog een tijd doorlopen met deze ellende. Sterkte want dit is echt klote voor je
Dat zou het zekerquote:
waar was het stuk? (iets gemist) maar herken dit wel)quote:Op zondag 8 december 2019 21:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat zou het zekerWil geen operatie en bij 0 beginnen en weer thuiszorg etc
![]()
Maar ik kan na 11 weken bepaalde bewegingen (arm achter mijn rug bijv.) nog steeds niet. Niet eens een beetje.
Fysio vermoedt additioneel letsel (hoe dan?! Behalve als ik iets in min slaap gedaan heb) en irritatie vh kapsel en de pees. Ik vrees (hoop van niet) dat het ernstiger is. Dat er iets kapot is.
Ik ga nog steeds naar de fysio en ik doe nog steeds oefeningen thuis. Kan ook al best veel. Maar sommige dingrn écht niet. Ook niet als de fysio het probeert ye gorceren (AU!!!!!).quote:Op zondag 8 december 2019 21:37 schreef liedetector het volgende:
[..]
ik wil niet lullig doen...en ja ik was eigenwijs en te kort fysio gedaan..maar ooit bovenarm gebroken en echt jaren last gehad en nog nog steeds (geen pijn ofzo hoor) kan ik arm niet zo hoog krijgen als de ander
*kort gezegd neem fysio echt serieus ook!!!
heb je iets vergelijkbaars zeg ik geef het 2 jaar....lullig maar waarquote:Op zondag 8 december 2019 21:43 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik ga nog steeds naar de fysio en ik doe nog steeds oefeningen thuis. Kan ook al best veel. Maar sommige dingrn écht niet. Ook niet als de fysio het probeert ye gorceren (AU!!!!!).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |