Ik ook niet. De betekenis varieert met het object van de aanduiding. Een blanco vel is een vel waarop niets staat. Een blank mens is, heel concreet, een mens met een roze huidskleur. Zo krijg je dat van jongs af aan mee. Is dat bijzonder? Je groeit toch niet op met een abstracte notie "blank = schoon"? (Dan ligt "wit = schoon" nog meer voor de hand, wat, gezien de intentie van de taalveranderaars, nogal ironisch is.)quote:Op vrijdag 29 november 2019 11:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Blank is te positief. Ik heb nog nooit de associatie 'blank is schoon' gehad.
Wit is een anglicisme en daarom lelijk. Bovendien klopt het niet. Niemand is RAL9010. Blank is een betere benaming, maarja, onze staatsomroep, die toch belangrijk is als het erover gaat hoe taal gebruikt wordt, kiest voor de term 'wit'.quote:Op vrijdag 29 november 2019 13:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
het lijkt erop dat het mengelmoesje wat ze aan taal uitslaan hier het gevolg van is. telkens Engelse termen erbij halen zoals 'blackface', ookal heeft dat niets met zwarte piet te maken. ze kunnen geen manier bedenken om termen te vinden die 'white supremacy' zouden moeten aantonen. danmaar het woord wit inzetten.
De term wit komt naar mijn idee door het mengen van de Engelse en Nederlandse taal. Het correcte Nederlands is toch echt blank. Elders lees je zelfs het woord roomblank.
Visionair Dijkhoff twitterde het al:quote:Op vrijdag 29 november 2019 11:55 schreef luxerobots het volgende:
Aldus de NOS zelf:
We gebruiken bij voorkeur wit in berichten omdat blank in tegenstelling tot zwart een positieve connotatie heeft. En dat doen we met name bij nieuws waarin het over de tegenstelling met zwart (of de relatie tussen wit en zwart) gaat. Blank roept associaties op met rein en schoon en zwart is dat dan blijkbaar niet. Die gedachte ligt er achter. Van een verbod van het gebruiken van het woord blank is geen sprake.
En aldus geschiedde:twitter:dijkhoff twitterde op woensdag 24-01-2018 om 20:08:24Gaan ze dan straks bij een overstroming ook melden dat de straten wit staan? https://t.co/kLL9AzLlXD reageer retweet
Aangezien de NOS het zelf heeft over blank is schoon en de tegenstelling wit en zwart, zullen ze wel ingefluisterd zijn.quote:Op vrijdag 29 november 2019 12:16 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik heb juist de indruk dat beleidsmakers ook hier weer aan het generaliseren zijn geslagen op basis van persoonlijke connotaties of wellicht theoretische uiteenzettingen van "kritische" schrijvers. Of is hier in Nederland uitgebreid psychologisch onderzoek naar gedaan?
Serieus, dit lijkt wel een slechte grapquote:Op vrijdag 29 november 2019 14:23 schreef Montagui het volgende:
[..]
Visionair Dijkhoff twitterde het al:En aldus geschiedde:twitter:dijkhoff twitterde op woensdag 24-01-2018 om 20:08:24Gaan ze dan straks bij een overstroming ook melden dat de straten wit staan? https://t.co/kLL9AzLlXD reageer retweet
[ afbeelding ]
Ok, nu.nl dan....
Lees het draadje maar....quote:Op vrijdag 29 november 2019 14:43 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Serieus, dit lijkt wel een slechte grap
Zal wel een autocorrect e/o script zijn. Flink doorgeslagen die lui bij nu.nltwitter:TraveliciousMe twitterde op zondag 24-11-2019 om 02:26:37Bij @NUnl staan huizen na een overstroming niet #blank, maar #wit. https://t.co/pBavVL72pG reageer retweet
hahahaha wat een idiotenquote:Op vrijdag 29 november 2019 14:49 schreef Montagui het volgende:
[..]
Lees het draadje maar....Zal wel een autocorrect e/o script zijn. Flink doorgeslagen die lui bij nu.nltwitter:TraveliciousMe twitterde op zondag 24-11-2019 om 02:26:37Bij @:NUnl staan huizen na een overstroming niet #blank, maar #wit. https://t.co/pBavVL72pG reageer retweet
Ik heb hier de kleur room op de deuren zitten. Is echt niet gezond als je die kleur hebt.quote:Op vrijdag 29 november 2019 13:31 schreef spectrumanalyser het volgende:
het lijkt erop dat het mengelmoesje wat ze aan taal uitslaan hier het gevolg van is. telkens Engelse termen erbij halen zoals 'blackface', ookal heeft dat niets met zwarte piet te maken. ze kunnen geen manier bedenken om termen te vinden die 'white supremacy' zouden moeten aantonen. danmaar het woord wit inzetten.
De term wit komt naar mijn idee door het mengen van de Engelse en Nederlandse taal. Het correcte Nederlands is toch echt blank. Elders lees je zelfs het woord roomblank.
Ik vermoed dat Sandew Hira (de man die zijn broer verloochende door zijn ziel te verkopen aan Bouterse) ook geen beste dag heeft.quote:Op vrijdag 29 november 2019 19:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een zwarte dag voor @:speknek . Desi Bouterse: zijn grote held die tegen zwarte piet strijd, is zojuist veroordeeld tot 20 jaar cel.
quote:Op vrijdag 29 november 2019 19:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Een zwarte dag voor @:speknek . Desi Bouterse: zijn grote held die tegen zwarte piet strijd, is zojuist veroordeeld tot 20 jaar cel.
Maar waarom juich je dan voor een ANP dat zwarte piet aan de apartheid gelijkstelt?quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:01 schreef speknek het volgende:
[..]. Lijken alle Surinamers voor jou op elkaar ofzo?
Hoop dat ie ook echt de gevangenis ingaat.
Dat was Venetiaan, die zit niet bij de ANP. De ANP was het er alleen maar mee eens, net zoals de rest van de Surinamers. En ik juichte er niet voor, ik zei dat de afkeer van zwarte piet breed gedragen werd. Misschien moet je wat minder tribaal zijn.quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Maar waarom juich je dan voor een ANP dat zwarte piet aan de apartheid gelijkstelt?
Het is dan ook een waanbeeld van blanken met een riddercomplex.quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:17 schreef Haushofer het volgende:
Vanochtend op initiatief van mijn leerlingen een dagopening gedaan over deze kwestie. Een aanzienlijk deel is allochtoon, maar niemand ervoer zwarte piet als discriminerend. Van hen hoefde zp niet te veranderen.
En dus is het niet discriminerend? Wat wil je hiermee zeggen?quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:17 schreef Haushofer het volgende:
Vanochtend op initiatief van mijn leerlingen een dagopening gedaan over deze kwestie. Een aanzienlijk deel is allochtoon, maar niemand ervoer zwarte piet als discriminerend. Van hen hoefde zp niet te veranderen.
Nee. Zwarte Piet is juist het summum van inclusiviteit. Iedereen kan het karakter van Zwarte Piet in alle anonimiteit spelen. Niemand wordt buitengesloten of hoeft zich buitengesloten te voelen. Van licht getint tot donker getint, iedereen (heerlijk superinclusief woord) is zwart, gelijk en anoniem. Niks, nul, nada discriminatie, juist niet zelfs!quote:Op zaterdag 30 november 2019 00:58 schreef papert het volgende:
[..]
En dus is het niet discriminerend? Wat wil je hiermee zeggen?
Wat het waarschijnlijk op neer komt is dat een zeer klein deel van de bevolking zwarte piet als discriminerend ervaart.quote:Op zaterdag 30 november 2019 00:58 schreef papert het volgende:
[..]
Genoeg Anti-Pieten die ook racistisch zijn. Dat mag je ook benoemen.quote:Op vrijdag 29 november 2019 20:30 schreef TserrofEnoch het volgende:
Wat ik wel steeds meer zie is dat sommige Pro-Pieten zich racistisch uiten over de tegenstanders. Tja, dan verpest je het voor jezelf. Want ook al ben ik het ermee eens dat er aan de traditie niets racistisch is, genoeg Pro-Pieten die dat wel zijn.
Ik vond het wel een interessante peiling. Het gaat er voor mij niet zozeer om of het discriminerend "is", maar hoe het wordt opgevat en hoe de desbetreffende (mijn) leerlingen het ervaren.quote:Op zaterdag 30 november 2019 00:58 schreef papert het volgende:
[..]
Die Mitchell Esajas bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 30 november 2019 01:36 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Genoeg Anti-Pieten die ook racistisch zijn. Dat mag je ook benoemen.
Serieuze vraag. Wie is geen racist in die groep?quote:Op zaterdag 30 november 2019 01:36 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
Kuch Kwakoe festival kuchquote:Op zaterdag 30 november 2019 01:36 schreef DavidTwente het volgende:
[..]
De voorman van KOZP (Mitchell Esajas) organiseert meeting/dating avonden waar alle kleuren vrouwen welkom zijn, maar bij de mannen alleen zwarten.quote:Op zaterdag 30 november 2019 11:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
Anti-pieten die geen donkere huidskleur hebben, moesten achterin de bus blijven. En mochten niet met de media praten. heel apart allemaal.
Bron?quote:Op zaterdag 30 november 2019 11:07 schreef Ciclon het volgende:
[..]
De voorman van KOZP (Mitchell Esajas) organiseert meeting/dating avonden waar alle kleuren vrouwen welkom zijn, maar bij de mannen alleen zwarten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |