Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje. In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?
Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten. Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet
Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)
INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:
• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij. http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Documentaire 'Wild Geraas': De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.
Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.
quote:
Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd. Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.
En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 27 november 2019 13:42 schreef Tarado het volgende: [..] alsof die kinderen dat echt wat interesseert, het gaat om de snoep en de cadeautjes, wie ze komen brengen zal ze een worst zijn
Twee pagina's terug werd al beargumenteerd dat ook mensen zonder kinderen Sinterklaas vieren, maar dat die kennelijk niet bestaan voor mensen met argumenten als het geciteerde.
Maar hij is niet zwart van het roet van de schoorsteen, dat is een moderne interpretatie.
Denk je het volgende in, gerelateerd aan de tradities elders in Europa: Piet geeft vruchtbare vrouwen zwarte vegen in het gezicht.
Waarom? Met welk oogmerk?
quote:
Wat nu als die vrouwen hem gaan kussen/knuffelen? Dan wordt ook Piet zwart. En de populairste Piet wordt het allerzwartst, dat zal beslist geen incel zijn.
Jij mag voor een hele minderheidsbevolkingsgroep bepalen of je hen discrimineert, waarbij de mening van henzelf niet relevant geacht wordt, en als ik zeg dat je op basis van deze interactie een superioriteitscomplex hebt, dan ben ik vooringenomen, uhhuh.
Ik discrimineer helemaal niemand. Nooit gedaan ook.
Stelling: de meeste mensen die steeds zeggen "ze pakken onze cultuur af" zetten nooit voet in een museum met Nederlandse kunst en weten over het algemeen niks van Nederlandse cultuurhistorie.
Op woensdag 27 november 2019 14:10 schreef Quotidien het volgende: Stelling: de meeste mensen die steeds zeggen "ze pakken onze cultuur af" zetten nooit voet in een museum met Nederlandse kunst en weten over het algemeen niks van Nederlandse cultuurhistorie.
hohohoho, de mensen weten in veel gevallen maar al te goed wat de historie is. je hoort de naam Schenkman vaak vallen. Een museum is per definitie nou niet bepaald iets wat een groot publiek trekt, toch is iedereen weleens in het tropenmuseum geweest.
toch ben ik blij dat die mafketels in Eindhoven niet tussen het winkelend publiek mogen demonstreren. Eindhoven kan het; wegsturen die lui
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Op woensdag 27 november 2019 14:10 schreef Quotidien het volgende: Stelling: de meeste mensen die steeds zeggen "ze pakken onze cultuur af" zetten nooit voet in een museum met Nederlandse kunst en weten over het algemeen niks van Nederlandse cultuurhistorie.
Geen idee, maar het lijkt me niet per se relevant. Hun gaat het immers om de levende (volks)cultuur, en dat is een iets andere categorie dan Rembrandt en Vermeer in een museum. Evengoed vallen ze onder dezelfde noemer.
Geen idee, maar het lijkt me niet per se relevant. Hun gaat het immers om de levende (volks)cultuur, en dat is een iets andere categorie dan Rembrandt en Vermeer in een museum. Evengoed vallen ze onder dezelfde noemer.
Alsof het gemiddelde hangbuikzwijn dat op de witte klapstoeltjes aan de schultenbrau zit werkelijk een fuck om cultuur geeft. Doe me een lol.
Nee, van oudsher was er geen Piet maar meerdere (zwarte Klazen) en soortgelijke zwartgemaakte figuren. Wel bij de les blijven hè?
Ik beroep me op Wiki, waar mijn bewering gestaafd wordt:
quote:
Aanvankelijk was er maar één Zwarte Piet en in veel verhalen en liederen wordt Zwarte Piet dan ook in het enkelvoud gebruikt, sedert het midden van de 20e eeuw zijn er vaak veel meer.
Alsof het gemiddelde hangbuikzwijn dat op de witte klapstoeltjes aan de schultenbrau zit werkelijk een fuck om cultuur geeft. Doe me een lol.
Wat een arrogantie. Alsof jij dat voor een ander kunt bepalen. Die mensen zijn gehecht aan hun folklore, en dat is cultuur. Geen reden om daaraan te twijfelen.
Ik was laatst bij de intocht in mijn stadje. Mijn kinderen kijken sinterklaasjournaal en zijn een heel divers pluimage aan pieten gewend. Bij de intocht in mijn stad waren alleen pikzwarte pieten.
De pieten hadden bij de intocht de grootste lol, mijn jongste, die een week eerder uren met de niet geschminkte pieten in een indoorspeeltuin hadden gespeeld, waren verstijfd van de spanning.
Stelling: de pikzwarte piet is alleen voor de mensen die piet spelen leuk. Kinderen hebben liever roetveeg of niet geschminkte pieten.
Wat een arrogantie. Alsof jij dat voor een ander kunt bepalen. Die mensen zijn gehecht aan hun folklore, en dat is cultuur. Geen reden om daaraan te twijfelen.
Bedoel je met volklore dat ze gehecht zijn aan hun hangbuik?
Op woensdag 27 november 2019 14:25 schreef PippenScottie het volgende: Ik was laatst bij de intocht in mijn stadje. Mijn kinderen kijken sinterklaasjournaal en zijn een heel divers pluimage aan pieten gewend. Bij de intocht in mijn stad waren alleen pikzwarte pieten.
De pieten hadden bij de intocht de grootste lol, mijn jongste, die een week eerder uren met de niet geschminkte pieten in een indoorspeeltuin hadden gespeeld, waren verstijfd van de spanning.
Stelling: de pikzwarte piet is alleen voor de mensen die piet spelen leuk. Kinderen hebben liever roetveeg of niet geschminkte pieten.
Kan ik me bij aansluiten. Ik was ook bang (dan wel geïntimideerd) voor dat in- en inzwarte gezicht voeger. Plus het feit dat deze figuren als gekken in het rond sprongen...
Op woensdag 27 november 2019 14:25 schreef PippenScottie het volgende: Ik was laatst bij de intocht in mijn stadje. Mijn kinderen kijken sinterklaasjournaal en zijn een heel divers pluimage aan pieten gewend. Bij de intocht in mijn stad waren alleen pikzwarte pieten.
De pieten hadden bij de intocht de grootste lol, mijn jongste, die een week eerder uren met de niet geschminkte pieten in een indoorspeeltuin hadden gespeeld, waren verstijfd van de spanning.
Stelling: de pikzwarte piet is alleen voor de mensen die piet spelen leuk. Kinderen hebben liever roetveeg of niet geschminkte pieten.
Grappig dat je dit zegt. Ik en mijn 2 broers vonden zwarte piet ook altijd doodeng. We verschuilden ons achter de trap als er een zp aanbelde.
Op woensdag 27 november 2019 14:23 schreef Iblardi het volgende: Wat een arrogantie. Alsof jij dat voor een ander kunt bepalen. Die mensen zijn gehecht aan hun folklore, en dat is cultuur. Geen reden om daaraan te twijfelen.
het is even een raadsel waarom je bang zou zijn voor zwarte piet. uiteraard geeft 't een vertekend beeld dat je op het sinterklaasjournaal geen Zwarte piet meer ziet, daarom zijn er lokale sinterklaasjournaals met zwarte piet.
waarom zou je bang zijn voor Zwarte piet?
Stelling: Als je een probleem hebt met Zwart piet, dan kun je subsidie krijgen en geld inzamelen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Ja, allemaal bekend hoor. En ging het over de vraag of deze mensen de bloem der natie vormen? Nee, het ging om de vraag of datgene waar zij voor zeggen op te komen tot onze cultuur kan worden gerekend. En dat is zo.
Door sommigen wordt in Zwarte Piet een slaaf gezien. Schenkman stelde de helper echter voor als een knecht. Slavernij bestond nog in Suriname, maar was in Nederland zelf ongebruikelijk. Dat Piet al bij Schenkman schoeisel draagt, pleit eveneens voor een status als vrij man.
Jerrycan Airfryer:
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32