(Wacht nog iets langer met zo'n topic, en bijna iedereen houdt zich alleen nog bezig met de Top- dan wel Snob 2000. Pitchfork bracht in oktober al een hele reeks jaren 10-terugblik-artikelen, dus wat geeft het.

)
De jaren 10:- Hoe was het muzikale decennium voor jezelf?
- Wat is je afgelopen decennium opgevallen?
- Wat beviel je?
- En wat juist niet?
- Wat verwacht je van de 20's, muzikaal gezien?"
-----------------------------
M'n eigen antwoorden (ja, veel tekst, al netjes in Word geprepareerd):
Hoe was het muzikale decennium voor jezelf?Prettig kabbelend en erg gelijkmatig, waarbij in 2019 nog min of meer hetzelfde op stond als in 2010 + nog iets eerder --> M'n muzikale 10's begonnen eigenlijk al in 2008. In de latere jaren was er wel meer ruimte voor melancholie en donkerte en meer van die dingen, en lag het aandeel dance iets lager, wat het algehele gevoel iets minder 'feel good' maakt dan pré-mid 10's. Er is iig regelmatig op leuke, óók hedendaagse muziek gestuit, mits op afstand van kanalen als Q-Music. Er is weinig over te zeggen.
Opgevallen:- Weinig echt 'grote' gedeelde nummers, en die er wel zijn blijf je meteen voortdurend horen.
- Er komen weinig 'verse' headliners bij voor op de grote popfestivals. De huidige zijn onderhand van middelbare leeftijd of nog ouder. Die gaan natuurlijk niet eeuwig door. Wat gaan Pinkpop e.d. met dit fenomeen doen?
- Stevige rockmuziek breekt amper nog door bij het grote publiek, tenzij gemaakt door Ed Sheeran oid.
- Mainstream muziek lijkt in rondjes te blijven draaien. Je had in 2010 autotunepop, EDM, zang in Rihanna-stijl, degelijke Nederpop en meezingbare galmrock (oo-woo-woo-woo), om de zoveel tijd Adele die er als een soort buitenstaander tussendoor galmt, en dat is er allemaal nog steeds. Toevoegingen waren een beetje dubstep, trap, tropical house en Lil' Kleine & co. Vergelijk de muzikale ondertoon van deze lijsten:
http://members.chello.nl/m.jans1/2010.html en
http://members.chello.nl/m.jans1/2018.htm Wat beviel?- De komst van Shazam / Soundhound. Tien jaar terug lagen er nog een kladblok en pen naast de radio.
- De aanwezigheid van wifi en ip-radio's, al kwam dat eigenlijk al net voor 2010. Het geeft iig veel mogelijkheden; in het geval van wifi ook voor mensen die niet zo'n radio-luisteraar zijn.
- Keus genoeg. Zo veel dat je het in tien mensenlevens nog niet eens zou kunnen beluisteren (al hanteer ik het motto 'genoeg is genoeg'; je kunt toch niet alles horen). Wel op voorwaarde dat je goede bronnen hebt, maar dat is hier momenteel geen probleem. Let wel: het plezier beperkt zich vooral tot binnenshuis (zie ook hieronder).
Wat beviel niet?- Zodra je de deur uit gaat, in aanraking komt met anderen, en er een consensus bereikt moet worden over wat er op staat, is de kans heel groot dat je gewoon mainstream muziek gaat horen. Qua mainstream muziek lijkt de prikkeling juist nog nooit zo laag geweest als dit decennium - en zo'n ontzettend buitenaardse smaak heb ik toch niet (Zie het
'muziek van de laatste 10 jaar'-topic ). Dan ben ik nog blij als datgene wat er op staat Radio 2 is.
- Te ver doorgedreven overproductie, en andere vervlakking zoals het beperken van intro's en tracklengtes, omdat dat zogenaamd aantrekkelijker is voor op Spotify. Wat je via 'normale' kanalen dus mee zou kunnen krijgen.
- Als je van fysieke cd's houdt (ikzelf, helaas), valt er al een jaar of 10 weinig te snuffelen. Of je moet genieten van die bakken op de vlooienmarkt waar al jaren dezelfde in liggen, bij gebrek aan vers bloed. Ik sla ze onderhand over.
Wat verwacht je van de muzikale jaren 20?- Jaren 00-pubers gaan nostalgisch worden, en geluiden van de eerste helft van het decennium opgraven. Je gaat van die feestjes krijgen waar Gigi D'Agostino of Special D als hoofdact staat, of zo. Net zoals tien jaar terug opeens 2 Unlimited weer werd opgegraven, voor m'n eigen generatie. Al vind ik het moeilijk in te schatten in hoeverre bittere 9/11-herinneringen nog invloed gaan hebben. Ervan uit gaande dat jonge pubers dat ook wel mee kregen.
- 3FM is er in 2030 hooguit nog digitaal.
Voor de rest heb ik er nog niet zo'n beeld van, wat dus komt door dat voortdurende in-rondjes-draaien.
-------------------------------------
En nu is het jullie beurt. Hoeft niet met zoveel letters als hierboven, mág wel.
[ Bericht 1% gewijzigd door Eightyone op 27-11-2019 21:54:06 (Eerste punt beter geformuleerd) ]