De aanloop naar de tensMijn muzikale zoektocht begon ongeveer vanaf het jaar 2002. Toen luisterde ik vooral naar dance en trance via XFM. Dat was een radiostation in Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. Ook was ik fan van Moby, Air, Zero 7 en Royksopp, de betere chillout/downtempo van de nineties en begin zero’s. Tot mijn 17e in 2005 heb ik vooral dat soort elektronische muziek geluisterd naast de bekende top 40 pop-hits.
Vanaf dat jaar (2005) kreeg ik veel vrije tijd op de universiteit en raakte toen bekend met andere stijlen als psytrance [Infected Mushroom / Shpongle], rock [Muse / Porcupine Tree / Tool / The Killers], emo [lostprophets], metal [Dream Theater], punk pop [Sum 41 / Flogging Molly] en classic pop/rock [Fleetwood Mac / The Cure / Dire Straits]. Een handige website voor het ontdekken van nieuwe muziek was toen
www.last.fm. Daarop was een similar artist functie beschikbaar, waarmee ik veel nieuwe artiesten heb ontdekt. Via een toenmalige vriend ben ik in aanraking gekomen met metal. Kortom: mijn smaak is in de zero’s vrij divers geworden en sta sindsdien open voor alle stijlen.
Mijn muzikale ontdekkingstocht in de tensIn de ‘tens’ ging de zoektocht naar nieuwe muziek verder via Last.fm en door aanbevelingen van vrienden. De manier waarop ik naar muziek luisterde is gedurende dit decennium (en ook in de zero’s) niet veranderd. Ik ben altijd sterk gefocust op sfeer, melodien, ritme en samenklank. Teksten heb ik zoals altijd weinig aandacht gegeven en dat zal ook niet snel gebeuren. Ik heb nog steeds een duidelijke voorkeur voor pop en synthpop, zoals ik dat als klein kind begin jaren ’90 via de radio meekreeg (dat was toen dus vooral ‘80s muziek). Bovenstaande lijst met artiesten is aangevuld met meer van het zelfde.
Bovenal heb ik ‘Indie Pop’ en ‘Indie Rock’ van 2000-2019 ontdekt en geluisterd, met als topfavorieten van dit decennium onder andere: Grimes, Tame Impala, The xx, Bear’s Den, The Naked and Famous en Chvrches. In de rock/metal hoek zijn daar o.a. Type O Negative, Nightwish, The Gathering en Volbeat als favorieten bijgekomen.
De populaire muziek in de tens Vanaf 2014 heb ik er een guilty pleasure bijgevonden: K-pop. I’m a sucker for it. Dit was hoofdzakelijk ter vervanging van de teleurstellende popmuziek op de radio, met als dieptepunt het complete aanbod van Maroon 5, Adele, Shawn Mendez en The Script.
Geweldige popliedjes uit de Top 40 zijn op vier handen te tellen. Helaas zijn de onderstaande liedjes helemaal kapot gedraaid op de radio, toch zet ik ze zelf ook weleens op. Ik ga niet ieder liedje nalopen waarom ik ze goed vind. Ze zijn catchy en soms zelfs uniek te noemen dit decennium, dat vat het goed samen.
• 2011: Gotye ft. Kimbra – Somebody that I used to know
• 2011: Lana del Rey – Video games
• 2012: Major Lazer – Get free
• 2013: Daft Punk ft. Pharell – Get lucky
• 2013: Lorde – Royals
• 2013: Bruno Mars – Locked out of heaven
• 2014: Walk the Moon – Shut up and dance
• 2014: Charli XCX – Boom clap
• 2014: Clean Bandit ft. Jess Glynne – Rather be
• 2015: Major Lazer – Lean on
• 2016: Macklemore & Ryan Lewis – Downtown
• 2017: Calvin Harris ft. Pharrell Williams & Katy Perry & Big Sean – Feels
• 2017: Ed Sheeran – Castle on the hill
• 2018: Bruno Mars & Cardi B – Finesse
• 2019: Billie Eilish – Bad guy
• 2019: Danny Vera – Rollercoaster
Verder wil ik graag Bruno Mars bedanken voor een goede dosis retro muziek (hij heeft nog wel meer goede liedjes gemaakt dit decennium). De nominatie en overwinning beste popartiest van de tens gaat naar jou. Ook Ed Sheeran bedankt, omdat je samen met Bruno Mars de ondergang van de popmuziek hebt weten te voorkomen. Zara Larsson bedankt voor je mooie verschijning en doorschijnende topjes (iewl, perv). Pitbull bedankt voor je kazige breezer-sletje-hits dit decennium, ik heb me er kostelijk op vermaakt in de kroeg. Shawn Mendez, alsjeblieft, ga kapot.
OpgevallenIk kan mij grotendeels aansluiten bij de topicstarter.
Het beperkte aanbod muziek via de populaire radiostations is schrijnend. Op Studio Brussel en Radio 2 is het nog om te pruimen, en 3fm op gezette tijden ook wel, maar de rest blijf ik het liefst van weg. Laatst op visite stond Sky Radio aan, na 3 uur kwam de zelfde playlist weer opnieuw voorbij, dat kan echt niet meer. Een werknemer bij radio 2 die verantwoordelijk is voor de samenstelling van de playlist erkent dat het aanbod op de meeste populaire stations als Sky/538/Q uiterst mager is (ongeveer 400 liedjes all day op repeat).
Het eenzijdige aanbod valt ook op. De top-40 biedt bijna uitsluitend EDM en opvallend vaak trager dan 100
beats per minute. Ik kan in dat laatste geval beter spreken van ESD (electronic slow dance). Rock is niet meer populair. Zelfs rockbands maken geen rock meer. Bekijk de videoclip van High hopes van Panic! At the disco (2019).
Deze groep stond vroeger bekend als een emo rockband (je herinnert je ‘I write sins not tragedies’ vast nog wel). Op 2:45 staat de band op een dak van een wolkenkrabber. De band bestaat in ieder geval uit een bassist en een gitarist, maar er zitten gewoon geen fucking gitaren in het nummer

.
Autotune wordt gebruikt om het gebrek aan zangkwaliteit weg te poetsen in de mix. Vroeger had dit nog een functie als leuk effect en gebeurde het met opzet. Een mooi voorbeeld daarvan is ‘Believe’ van Cher (1998).
De productie van de muziek is luid. Muziek wordt in de productie vlakgetrokken en daardoor zit er overal veel te veel high end in. De nadruk ligt te veel op die snare/hi-hat computer drums. De dynamiek (hard/zacht) is verdwenen.
Wat beviel?Spotify. De applicatie is sinds 18 mei 2010 in Nederland beschikbaar. Het heeft even geduurd voordat ik overstag ging (2014). Ik dacht dat de geluidskwaliteit niet goed zou zijn en je hebt het niet voor jezelf op de harde schijf. Het bespaart uiteindelijk veel tijd met het verzamelen van muziek.
De indie en synthpop uit iets minder commerciele hoek.
K-pop, vooral de retro funky liedjes, hieronder twee voorbeelden.
Welke muziek maakte het meeste indruk op je?Babymetal (en soortgelijk raar spul uit Japan), omdat dit zo overweldigend was. Het is hard, divers, leuk en inventief. Eindelijk weer eens iets nieuws in de oren.
Wat beviel niet?De populaire radiostations.
Wat verwacht je van de muzikale jaren 20?K-pop gaat de wereld veroveren.
Concerten worden onbetaalbaar.
Het aantal platen in playlists op commercile radiostations wordt gehalveerd van 400 naar 200.
Een New Jack Swing revival en meer van dat soort retro nineties pop/rnb muziek.
[ Bericht 0% gewijzigd door Sfeermaker op 04-12-2019 20:54:45 ]