Het verandert niets aan je ervaring, het maakt je hoogstens wat toleranter richting andere vleesrobots.quote:Op vrijdag 20 december 2019 20:12 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Zouden gevoelens dan ook een .exe zijn? Dus eigenlijk zijn wij dan wel super robots als er miljarden jaren overheen gaan. Dus mega complex. Maar op zich maakt het jou uit dat we slechts robots zijn of? Ik denk dat ook al ben ik het ik er niet echt last aan ondervindt of zo
Mij maakt het niet uit, ik waardeer het hooguit nog meer elke keer dat ik er meer over leer.quote:Op vrijdag 20 december 2019 20:12 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Zouden gevoelens dan ook een .exe zijn? Dus eigenlijk zijn wij dan wel super robots als er miljarden jaren overheen gaan. Dus mega complex. Maar op zich maakt het jou uit dat we slechts robots zijn of? Ik denk dat ook al ben ik het ik er niet echt last aan ondervindt of zo
Nee. Voor jou lijkt het een vrije keus. Dat proberen we nu al de hele tijd duidelijk te maken. Je weet alleen, als je in een alwetende god gelooft, dat je niets anders kunt doen dan wat die god al weet. Geen vrije keus dus en dus kun je er ook niet op afgerekend worden.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar weet jij dan wat die keuze is die God weet dat jij gaat maken?
Want het kan zomaar zijn dat jij volgend jaar of over 2 jaar of wanneer dan ook, als nog voor God gaat kiezen.
Jij kunt nu wel zeggen dat dat onwaarschijnlijk is, maar uiteindelijk is alles mogelijk en kan het maar zo zijn dat je toch 180 graden omkeert.
Begrijp ik je goed,quote:Op zaterdag 21 december 2019 12:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee. Voor jou lijkt het een vrije keus. Dat proberen we nu al de hele tijd duidelijk te maken. Je weet alleen, als je in een alwetende god gelooft, dat je niets anders kunt doen dan wat die god al weet. Geen vrije keus dus en dus kun je er ook niet op afgerekend worden.
Christenen, althans de nadenkers onder hen, zitten hiermee al eeuwen in hun maag en hebben allerlei uitvluchten verzonnen als dubbele predestinatie en de mogelijkheid van god om zijn alwetendheid niet aan te spreken.
En als de mens niets anders kan doen dan wat God al weet zijn we inderdaad een soort van robotjes. Moet wel heel slaapverwekkend zijn voor god, om toe te zien hoe alles exact zo gebeurt als hij al voorspelde. Of "wist" beter gezegd.
Je ziet, een compleet onhoudbare theorie.![]()
Ik denk dat dit het moment is om je kennis te laten maken met Sam Harris die hier best wat snuggers over te melden heeft.quote:Op zaterdag 21 december 2019 18:00 schreef Oscar123 het volgende:
Begrijp ik je goed,
Dus volgens jou bestaat het niet dat een gelovige een vrije keus kan hebben en lijkt het er volgens jou alleen maar op dat het een vrije keuze is bekeken vanuit het perspectief van een gelovige?
En al die mensen die niet geloven, hebben die dan volgens jou wel een vrije keuze of lijkt het er alleen maar op bekeken vanuit hun perspectief?
En als er nu in beide gevallen geen vrije keuze is, kunnen we dan verantwoordelijk worden gehouden voor de keuzes die we maken?
Ja, dat is namelijk ook geen vrije keuze, net als een rechter geen vrije keuze heeft.quote:Op zaterdag 21 december 2019 18:00 schreef Oscar123 het volgende:
En als er nu in beide gevallen geen vrije keuze is, kunnen we dan verantwoordelijk worden gehouden voor de keuzes die we maken?
We raken flink off-topic maar stel, iemand steekt 30 mensen neer en vervolgens blijkt dat hij een tumor heeft die dat veroorzaakte.quote:Op zaterdag 21 december 2019 19:24 schreef highender het volgende:
Ja, dat is namelijk ook geen vrije keuze, net als een rechter geen vrije keuze heeft.
Alleen als die gelovige prat gaat op een alwetende godquote:Op zaterdag 21 december 2019 18:00 schreef Oscar123 het volgende:
[..]
Begrijp ik je goed,
Dus volgens jou bestaat het niet dat een gelovige een vrije keus kan hebben en lijkt het er volgens jou alleen maar op dat het een vrije keuze is bekeken vanuit het perspectief van een gelovige?
Nee.quote:En al die mensen die niet geloven, hebben die dan volgens jou wel een vrije keuze of lijkt het er alleen maar op bekeken vanuit hun perspectief?
Of je iemand nu schuldig vindt of niet, in het geval dat vrije keuze een illusie is (en dat ben ik ook van mening) dan is jouw keuze om iemand wel of niet schuldig te vinden ook geen vrije keuze. In jouw voorbeeld dwingt het besef dat een tumor de oorzaak was tot een bepaalde keuze. Het risico op herhaling dwingt ook tot een bepaalde keuze, enz.quote:Op zaterdag 21 december 2019 19:43 schreef MAY-be het volgende:
[..]
We raken flink off-topic maar stel, iemand steekt 30 mensen neer en vervolgens blijkt dat hij een tumor heeft die dat veroorzaakte.
We halen de tumor weg. Is die persoon nog steeds schuldig? In mijn ogen niet, al is een minimale opsluiting wel gepast om zeker te weten dat herhaling uitgesloten is.
Bij afwezigheid van zo'n overduidelijke oorzaak als in bovenstaand voorbeeld denk ik nog steeds dat niet iedereen echt schuldig is. Een voorbeeld is noodweerexces, waarbij je uit overlevingsdrang veel verder gaat dan noodzakelijk was. Maar alsnog is een vorm van detentie wel gewenst om zeker te weten dat de kans op herhaling extreem laag is.
Inderdaad, mogelijk het enige wat we kunnen doen om onze keuzes te beinvloeden is onze hersenen van meer data te voorzien. Zoals dit offtopic gesprekje.quote:Op zaterdag 21 december 2019 21:49 schreef highender het volgende:
Of je iemand nu schuldig vindt of niet, in het geval dat vrije keuze een illusie is (en dat ben ik ook van mening) dan is jouw keuze om iemand wel of niet schuldig te vinden ook geen vrije keuze. In jouw voorbeeld dwingt het besef dat een tumor de oorzaak was tot een bepaalde keuze. Het risico op herhaling dwingt ook tot een bepaalde keuze, enz.
De innerlijke wereld van een persoon is toch altijd in overeenstemming met zijn buitenwereld. Tussen die twee werelden kan er volgens mij dan nooit een conflict zitten.quote:Op zondag 22 december 2019 14:57 schreef MAY-be het volgende:
[..]
Inderdaad, mogelijk het enige wat we kunnen doen om onze keuzes te beinvloeden is onze hersenen van meer data te voorzien. Zoals dit offtopic gesprekje.
Ben stiekem wel benieuwd wat onze gelovige vrienden hiervan denken.
God weet alle mogelijkheden zoals gezegd.quote:Op zondag 22 december 2019 14:57 schreef MAY-be het volgende:
[..]
Inderdaad, mogelijk het enige wat we kunnen doen om onze keuzes te beinvloeden is onze hersenen van meer data te voorzien. Zoals dit offtopic gesprekje.
Ben stiekem wel benieuwd wat onze gelovige vrienden hiervan denken.
Ja paar miljard bedoel ik ookquote:Op vrijdag 20 december 2019 11:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Miljoenen? En de rest van die miljarden die er op aarde rondlopen? Die hel van jou barst zowat uit zijn voegen straks...
Het is voorbestemd maar is er uiteindelijk gekomen door jou eigen vrije wil en die weet God maar voor jou boeit dat niks want jij weet dat niet en dus zijn alle opties mogelijk.quote:Op vrijdag 20 december 2019 15:35 schreef MAY-be het volgende:
[..]
Maakt het uit of JIJ weet wat je gaat kiezen?
God weet het, dus is het voorbestemd, dus is er geen keuze, enkel de illusie van.
Als god al weet wat ik ga doen, en ik niet, maar het is wel voorbestemd, waar zit dan de ruimte voor mijn vrije wil?quote:Op maandag 23 december 2019 11:52 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Het is voorbestemd maar is er uiteindelijk gekomen door jou eigen vrije wil en die weet God maar voor jou boeit dat niks want jij weet dat niet en dus zijn alle opties mogelijk.
wij zijn eigenlijk voorbestemd om in God's nabijheid te leven.quote:Op maandag 23 december 2019 12:25 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Als god al weet wat ik ga doen, en ik niet, maar het is wel voorbestemd, waar zit dan de ruimte voor mijn vrije wil?
De zondeval is toch ook Gods wil want alles wat er gebeurt zal gebeuren volgens zijn wil.quote:Op maandag 23 december 2019 14:44 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
wij zijn eigenlijk voorbestemd om in God's nabijheid te leven.
Door de zondeval is er een breuk gekomen in de omgang met God.
Waardoor dat in het oude testament alleen maar voor bestemd was voor een aantal personen waar tegen God nog direct sprak.
zoals abraham, mozes, de verscheidene profeten etc.
Door Jezus kan een ieder weer direct God spreken.
Maar het is aan ons of wij dat ook doen.
Wij hebben de keuze om een relatie aan te gaan met God of niet.
Het is de verantwoordelijkheid van ieder mens om er iets mee te doen, je kunt niet een ander de schuld gaan geven.
Kortom wat versta je onder voorbestemd.
Die gene die niet kunnen/ willen geloven, kiezen er voor omdat niet te doen.
God kan inderdaad elk moment ingrijpen, maar hij doet dat nog niet.quote:Op maandag 23 december 2019 16:49 schreef Oscar123 het volgende:
[..]
De zondeval is toch ook Gods wil want alles wat er gebeurt zal gebeuren volgens zijn wil.
Hij heeft de regie in handen.
Want dat betekent het toch, dat alles voorbestemd is. Daar zit dus geen vrije keus in.
Jouw God is een echte klootzak hé? Mensen verleiden, bedriegen, in het ongewisse laten en dan lekker laten branden zodra ze dat gaan doen wat hij allang weet dat ze dat gaan doen. En waarom? Niet omdat ze zich wellicht misdragen hebben, nee dat kan best vergeven worden. Nee omdat de klojo niet voldoende vereerd is, das genoeg.quote:Op maandag 23 december 2019 17:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
God kan inderdaad elk moment ingrijpen, maar hij doet dat nog niet.
Daarnaast heeft hij ons de vrij wil gegeven om te doen wat hij zegt of niet te doen wat hij zegt.
Daarom konden adam en eva ook zondigen.
God liet hun de keuze om van de vrucht van die ene boom te eten of niet, ongeacht of ze wisten dat het goed of fout zijn.
Ze wisten dat het niet mocht, maar toch maakten ze de keuze, al dan niet door dat ze verleid werden.
Geloof jij dat God alwetend is. Alwetend over het verleden, het heden en de toekomst?quote:Op maandag 23 december 2019 17:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Daarnaast heeft hij ons de vrij wil gegeven om te doen wat hij zegt of niet te doen wat hij zegt.
God liet hun de keuze om van de vrucht van die ene boom te eten of niet, ongeacht of ze wisten dat het goed of fout zijn.
Ze wisten dat het niet mocht, maar toch maakten ze de keuze, al dan niet door dat ze verleid werden.
Alles gaat toch volgens zijn wil. Dan hoeft hij toch ook niet in te grijpen?quote:Op maandag 23 december 2019 17:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Mag ik vragen naar welke kerk je gaat?quote:Op maandag 23 december 2019 17:49 schreef Oscar123 het volgende:
[..]
Alles gaat toch volgens zijn wil. Dan hoeft hij toch ook niet in te grijpen?
Als alles volgens jouw wil zou gaan dan hoef jij toch ook niets meer te doen.
Dus, hoe kom jij er dan bij dat god de keuze heeft gemaakt, volgens jou, om nog niet in te grijpen?
Mijn brein gelooft niet in een god dus ik ga niet naar de kerkquote:Op maandag 23 december 2019 18:05 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Mag ik vragen naar welke kerk je gaat?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |