Oefening baart kunst, ga oefenen.quote:Op maandag 18 november 2019 08:24 schreef Jaimeteddy het volgende:
Tips voor het oprijden van de helling of heuvel met handmatige en automatische auto ....?
Je merkt het vanzelf als de motor onvoldoende vermogen kan leveren, want dan loopt de snelheid terug. Lagere versnelling=hogere toeren=meer vermogen. Als dat betekent dat je met een jankende motor omhoog moet klimmen, dan is dat zo.quote:Op maandag 18 november 2019 09:00 schreef trein2000 het volgende:
Als het echt stijl wordt kun je een versnelling terug schakelen.
Als ik in Oostenrijk sommige vakantiegangers met slippende remmen zie afdalen, vraag ik me ook wel eens af of ze nooit iets geleerd hebben over remmen op de motor en de oververhitting van de schijfremmen. Maar we wonen in een vlak land, dan vergeet je dat.quote:Op maandag 18 november 2019 11:08 schreef vannelle het volgende:
Vraag het aan je rij-instructeur, als je je rbw al hebt hoor je dit te weten.
Ik denk dat die heuvel idd wel stijl heeft ja, fashion en zo.quote:Op maandag 18 november 2019 09:00 schreef trein2000 het volgende:
Niet te moeilijk doen. Zolang die heuvel niet heel stijl is of je moet stoppen oid gewoon een beetje gas bij en verder niks.
Als het echt stijl wordt kun je een versnelling terug schakelen.
Daar geef je zelf al de oorzaak. Mensen zijn het niet gewend en als ze dan één week per jaar in de bergen rijden hebben we geen flauw benul wat ze moeten doen.quote:Op maandag 18 november 2019 11:12 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als ik in Oostenrijk sommige vakantiegangers met slippende remmen zie afdalen, vraag ik me ook wel eens af of ze nooit iets geleerd hebben over remmen op de motor en de oververhitting van de schijfremmen. Maar we wonen in een vlak land, dan vergeet je dat.
Het is dan ook commentaar op jouw opmerking.quote:Op maandag 18 november 2019 11:18 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Daar geef je zelf al de oorzaak. Mensen zijn het niet gewend en als ze dan één week per jaar in de bergen rijden hebben we geen flauw benul wat ze moeten doen.
Huh, welke opmerking van mij?quote:Op maandag 18 november 2019 11:20 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Het is dan ook commentaar op jouw opmerking.
quote:Op maandag 18 november 2019 11:21 schreef borbit het volgende:
Ik ga meestal op de stoel linksvoor zitten. Vanaf daar kun je goed bij het stuur en de padalen. In de andere voorstoel gaat ook nog wel. Maar vanaf de achterbank is echt onhandig.
Geen stijl, deze reactie.quote:Op maandag 18 november 2019 09:00 schreef trein2000 het volgende:
Zolang die heuvel niet heel stijl is [...]
Als het echt stijl wordt [...]
Het is 'steil' ipv 'stijl'.quote:
OK, vanaf nu noemen we je trijn2000.quote:
Sorry, op die van vannelle.quote:
Ja kee maar dit topic gaat over het oprijden van een helling of heuvel en dat leer je met rijles bij de hellingproef.quote:Op maandag 18 november 2019 11:12 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als ik in Oostenrijk sommige vakantiegangers met slippende remmen zie afdalen, vraag ik me ook wel eens af of ze nooit iets geleerd hebben over remmen op de motor en de oververhitting van de schijfremmen. Maar we wonen in een vlak land, dan vergeet je dat.
Same. We hebben op een enkele parkeergarage na geen noemenswaardig steile hellingen.quote:Op maandag 18 november 2019 16:51 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ja kee maar dit topic gaat over het oprijden van een helling of heuvel en dat leer je met rijles bij de hellingproef.
In de bergen rijden leren we hier idd niet in Nederland en zoals je al zegt heeft lang niet iedereen in de gaten hoe je dat goed doet. Tenenkrommend af en toe om dat te moeten aanzien.
Maar de hellingproef leer je wél in Nederland en dat was volgens mij de vraag.
quote:Op maandag 18 november 2019 17:00 schreef Resistor het volgende:
Koppelingsplaten werken op rook. Als je daar te veel van laat ontsnappen zijn ze versleten.
Als je wielspin wilt verminderen dan ga je van het gas af en krijgt ie weer grip.. beetje tegennatuurlijk gevoel..quote:
Als ik met aanhangwagen rij en fwd, ontkom ik soms niet aan een beetje wielspin om op gang te komen. Zodra er beweging in komt, stopt de wielspin vaak vanzelf.quote:Op maandag 18 november 2019 20:14 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als je wielspin wilt verminderen dan ga je van het gas af en krijgt ie weer grip.. beetje tegennatuurlijk gevoel..
(het bekende moment van crashen bij een burnout door te laat de koppeling in te trappen)
Afslaan gebeurd wel bij het wegrijden met lage toeren maar eens de wielen draaien gaat dat veel minder snel bij lage toeren..
Je kunt het zo opheffen door op het moment van wielspin heel even je voet op te lichten en weer in te trappen, dan heeft de band weer instant grip..quote:Op maandag 18 november 2019 20:18 schreef Fer het volgende:
[..]
Als ik met aanhangwagen rij en fwd, ontkom ik soms niet aan een beetje wielspin om op gang te komen. Zodra er beweging in komt, stopt de wielspin vaak vanzelf.
Rijbewijs inleveren lolquote:Op maandag 18 november 2019 08:24 schreef Jaimeteddy het volgende:
Tips voor het oprijden van de helling of heuvel met handmatige en automatische auto ....?
Nog noot in Limburg geweest?quote:Op maandag 18 november 2019 16:58 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Same. We hebben op een enkele parkeergarage na geen noemenswaardig steile hellingen.
Limburg is een eitje. De steilste hellingen zijn de dijk op, in het rivierengebied. En vaak moet je bovenaan de helling stoppen om het verkeer op de dijk voorrang te geven.quote:
Ze leren je tegenwoordig niet meer om de handrem te gebruiken en die pas los te laten als je voelt dat de auto wil gaan rijden als je de koppeling op laat komen of bij een automaat gas geeft?quote:Op zaterdag 23 november 2019 06:29 schreef Lunatiek het volgende:
De hellingproef lijkt simpel met "de koppeling laten opkomen", maar als je voor het eerst in een automaat zit dan blijkt dat dus niet zo eenvoudig. Ook het terugschakelen is een mysterie als je automaat rijdt en nooit rijles voor automaat hebt gehad.
Remmen op de motor? #hoedan
Dus... hoe hóór je dat te doen? En dan heb je ook nog eens verschillende soorten automaten.
Het gewoon rem-los-gas werkt verder niet goed bij auto's die "afslaan" als je stilstaat, het moment dat nodig is om weer "aan te slaan" rij je achteruit op de helling als je omhoog gaat.
Terechte vraag dus.
Ja, maar probeer dat eens in een automaat te doen?quote:Op zaterdag 23 november 2019 06:47 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
Ze leren je tegenwoordig niet meer om de handrem te gebruiken en die pas los te laten als je voelt dat de auto wil gaan rijden als je de koppeling op laat komen
Je leert bij een "handgeschakeld" rijbewijs niet hoe een automaat werkt. Dus dat is even schrikken als het verhuurbedrijf je er een geeft.quote:of bij een automaat gas geeft?
Je zet hem in D, handrem erop, langzaam gas geven tot je hem voelt gaan en dan handrem eraf?quote:Op zaterdag 23 november 2019 07:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, maar probeer dat eens in een automaat te doen?
[..]
Je leert bij een "handgeschakeld" rijbewijs niet hoe een automaat werkt. Dus dat is even schrikken als het verhuurbedrijf je er een geeft.
Ja, maar dat moet je zelf ontdekken hoe dat voelt, want dat heb je nooit geleerd en zeer waarschijnlijk nooit geoefend tot het een keer voorkomt. Dus vragen hoe en wat, zie OP, is niet zo gek.quote:Op zaterdag 23 november 2019 07:20 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
Je zet hem in D, handrem erop, langzaam gas geven tot je hem voelt gaan en dan handrem eraf?
klopt, ik moet ook altijd even wennen als ik in een andere auto stap, en hoe meer verschillende auto's je hebt gereden, hoe sneller dat dat gaat.quote:Op zaterdag 23 november 2019 07:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, maar dat moet je zelf ontdekken hoe dat voelt, want dat heb je nooit geleerd en zeer waarschijnlijk nooit geoefend tot het een keer voorkomt. Dus vragen hoe en wat, zie OP, is niet zo gek.
Wat is je definitie van een steile helling dan?quote:Op zaterdag 23 november 2019 06:47 schreef Noudanzeg het volgende:
[..]
Vaak zat maar limburg heeft geen steile hellingen hoor
Als je dat nie tkan verzinnen moet je je afvragen waarom je een rijbewijs hebt.quote:Op zaterdag 23 november 2019 07:26 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, maar dat moet je zelf ontdekken hoe dat voelt, want dat heb je nooit geleerd en zeer waarschijnlijk nooit geoefend tot het een keer voorkomt. Dus vragen hoe en wat, zie OP, is niet zo gek.
bergen in siberie waar je achterover hangt in je stoel en waar je in low gear in zijn eerste versnelling op moetquote:Op zaterdag 23 november 2019 08:53 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wat is je definitie van een steile helling dan?
[..]
Doorgaans schakelt een automaat automatisch terug op een helling als je je gas intrapt.quote:Op zaterdag 23 november 2019 06:29 schreef Lunatiek het volgende:
De hellingproef lijkt simpel met "de koppeling laten opkomen", maar als je voor het eerst in een automaat zit dan blijkt dat dus niet zo eenvoudig. Ook het terugschakelen is een mysterie als je automaat rijdt en nooit rijles voor automaat hebt gehad.
Remmen op de motor? #hoedan
Dus... hoe hóór je dat te doen? En dan heb je ook nog eens verschillende soorten automaten.
Het gewoon rem-los-gas werkt verder niet goed bij auto's die "afslaan" als je stilstaat, het moment dat nodig is om weer "aan te slaan" rij je achteruit op de helling als je omhoog gaat.
Terechte vraag dus.
Je hebt twee voeten.. eentje op de rem, de ander op het gas..quote:Op zaterdag 23 november 2019 07:03 schreef Lunatiek het volgende:
Ja, maar probeer dat eens in een automaat te doen?
De automaten die ik gereden heb zetten zichzelf op de "handrem". Zodra je genoeg gas geeft om weg te rijden laat hij los. Dus je voet op de rem hoeft geeneens.quote:Op zaterdag 23 november 2019 14:26 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Je hebt twee voeten.. eentje op de rem, de ander op het gas..
Veel makkelijker gaat het niet worden... Omhoog lopen is lastiger.
Handrem heb je niet nodig in een automaat..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |