Ja het is een flinke verhoging. Eindelijk er door.quote:Zwaardere straffen voor verkeershufters en drankrijders
Roekeloos rijgedrag en rijden onder invloed wordt vanaf 2020 zwaarder gestraft. De Eerste Kamer heeft vanmiddag een wetsvoorstel van minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) aangenomen, waardoor wegpiraten hard aangepakt kunnen worden, met celstraffen oplopend tot zes jaar.
De maximale straf voor gevaarlijk rijden gaat omhoog van twee naar zes maanden celstraf, ook als er geen sprake is van letsel of schade. Dat is volgens Grapperhaus nodig om automobilisten die ‘een gevaar op de weg zijn’, bijvoorbeeld omdat ze op linke manier inhalen, steviger aan te pakken.
Als er sprake is van zeer gevaarlijk rijgedrag, bijvoorbeeld als iemand bewust de verkeersregels aan zijn laars lapt zonder rekening te houden met de veiligheid van anderen, kunnen de straffen oplopen tot twee jaar celstraf. Daarbij moet dan wel sprake zijn van een opeenstapeling van overtredingen, zoals veel te hard rijden, het negeren van rode verkeerslichten, op de verkeerde weghelft
rijden en ondertussen ook nog bezig zijn met een mobiele telefoon. ‘Alleen door toeval of geluk vallen er geen slachtoffers’, aldus Grapperhaus, die hen dit ‘gevaarlijke en onverantwoorde’ rijgedrag zwaar aanrekent. Als er wél een ernstig ongeluk wordt veroorzaakt, kunnen de straffen oplopen tot zes jaar celstraf.
Ook de strafmaxima voor verkeersdelicten als rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval en rijden zonder (geldig) rijbewijs gaan omhoog van 3 maanden gevangenisstraf naar 1 jaar. Als iemand binnen vijf jaar weer rijdt met drank op, kan die straf met een derde worden verhoogd.
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)ankrijders~a056efca/
Hoe zou jij die problemen dan wel echt aanpakken? Wat moeten ze doen volgens jou?quote:Op dinsdag 5 november 2019 21:00 schreef BasEnAad het volgende:
Weer hetzelfde zinloze beleid.
Weer weglopen van je verantwoordelijkheden door problemen niet echt aan te pakken maar alleen aan een paar knoppen te draaien. Het is gewoon verbloemen van faalbeleid. Het moet een soort van daadkracht uitstralen, maar er wordt helemaal niets gedaan.
Pakkans verhogen?quote:Op dinsdag 5 november 2019 21:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe zou jij die problemen dan wel echt aanpakken? Wat moeten ze doen volgens jou?
Ja, dat was een voorstel van CDA laatst: alle camera's die er hangen voor de rode kruizen e.d. ook openstellen voor de politie (verkeerspolitie van een bepaald niveau). Stonden allerlei partijen en met name D66 weer op hun achterste benen wegens privacy. Daar kan ik dus echt slecht tegen. Gewoon de politie die camera's laten gebruiken voor met name onder rode kruizen door rijden (en dan ook gewoon: onder 3 kruizen door rijden is 3 boetes) en wat mij betreft ook voor bellen/appen achter het stuur.quote:Op dinsdag 5 november 2019 21:09 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Pakkans verhogen?
Half Nederland zit met een telefoon in de hand te pingpongen tussen de lijnen.
Nu alleen nog een manier vinden hoe je die pakkans verhoogd. Vooral op de snelweg lijkt me dat lastig.quote:Op dinsdag 5 november 2019 21:09 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Pakkans verhogen?
Half Nederland zit met een telefoon in de hand te pingpongen tussen de lijnen.
Dit misschien?quote:Op dinsdag 5 november 2019 21:43 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Nu alleen nog een manier vinden hoe je die pakkans verhoogd. Vooral op de snelweg lijkt me dat lastig.
Bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 5 november 2019 21:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat was een voorstel van CDA laatst: alle camera's die er hangen voor de rode kruizen e.d. ook openstellen voor rode kruizen.
Heel de snelweg hangt vol camera's, Rijkswaterstaat heeft honderden camera's over het hele land. Het is dus totaal niet lastig, vooral een kwestie van willen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 21:43 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Nu alleen nog een manier vinden hoe je die pakkans verhoogd. Vooral op de snelweg lijkt me dat lastig.
Als het werkt, zou ik het alleen maar toejuichen. Mogelijk dat je met bepaalde software kunt zien of iemand een telefoon vast houdt. Volgens mij is dat in het verleden ook gedaan met gordels dragen.quote:Op dinsdag 5 november 2019 21:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heel de snelweg hangt vol camera's, Rijkswaterstaat heeft honderden camera's over het hele land. Het is dus totaal niet lastig, vooral een kwestie van willen.
quote:Op woensdag 6 november 2019 00:07 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Vrij nutteloos zolang D66 rechters fopstrafjes blijven uitdelen voor dit soort delicten.
Fopstrafjes/maatregelen worden bedacht door de mensen waar de gemiddelde kiezer om de vier jaar weer op stemt. Niet door een rechter.quote:Op woensdag 6 november 2019 00:07 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Vrij nutteloos zolang D66 rechters fopstrafjes blijven uitdelen voor dit soort delicten.
Wat heeft het voor een nut om de maximale straffen te verhogen als de rechterlijke macht alsmaar heel progressief zo laag mogelijke straffen uitdeelt? Ik kan je zo legio voorbeelden geven waarbij de rechter een taakstrafje gaf voor een dodelijk ongeval na roekeloos rijgedrag. Het probleem ligt niet bij de politiek maar bij de rechterlijke macht.quote:Op woensdag 6 november 2019 00:24 schreef Megumi het volgende:
[..]
Fopstrafjes/maatregelen worden bedacht door de mensen waar de gemiddelde kiezer om de vier jaar weer op stemt. Niet door een rechter.
De wetgever zou bijvoorbeeld met minimum straffen kunnen komen die hoog zijn. Uiteindelijk dus toch de politiek die dit bepaalt. Zo is namelijk het een en ander in de wet vastgelegd die door regering en parlement worden bepaald. Al weten veel mensen dat blijkbaar niet.quote:Op woensdag 6 november 2019 00:37 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Wat heeft het voor een nut om de maximale straffen te verhogen als de rechterlijke macht alsmaar heel progressief zo laag mogelijke straffen uitdeelt? Ik kan je zo legio voorbeelden geven waarbij de rechter een taakstrafje gaf voor een dodelijk ongeval na roekeloos rijgedrag. Het probleem ligt niet bij de politiek maar bij de rechterlijke macht.
Minimumstraffen gaan niet werken. Is al eens geprobeerd.quote:Op woensdag 6 november 2019 00:51 schreef Megumi het volgende:
[..]
De wetgever zou bijvoorbeeld met minimum straffen kunnen komen die hoog zijn. Uiteindelijk dus toch de politiek die dit bepaalt. Zo is namelijk het een en ander in de wet vastgelegd die door regering en parlement worden bepaald. Al weten veel mensen dat blijkbaar niet.En blijven maar elke keer met D66 onzin komen. Want tot zover hebben die tot op heden geen absolute macht dat zij dat allemaal bedenken. En het wetboek helemaal zelf schrijven.
Op zich een goed artikel niks mis mee.quote:Op woensdag 6 november 2019 20:05 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Minimumstraffen gaan niet werken. Is al eens geprobeerd.
De progressief linkse rechters verzinnen altijd wel een manier om zo laag mogelijk te straffen:
Rechters zullen wet minimumstraffen omzeilen
Dat is een groot probleem. Het is mooi om nieuwe regels te verzinnen maar die moet je ook gaan handhaven. En daar faalt het wel eens ervaar ik. Behalve in het centrum van de stad waar ik woon kom je daarbuiten bijna nooit een handhaver of politie tegen.quote:Op woensdag 6 november 2019 20:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je kan beter de pakkans verhogen.
Ik ken iemand die 3 ton moet betalen aan iemand die hij blijvend invalide heeft gereden. Dus die 15k lijkt me niet helemaal realistisch.quote:Op dinsdag 5 november 2019 20:58 schreef Klopkoek het volgende:
Jarenlang werd hier niets aan gedaan want de BMW en Land Rover rijders zijn VVD volk en heilig.
https://www.dailymail.co.(...)road-rage-wheel.html
Wanneer je iemand invalide rijdt zijn de schadevergoedingen ook nog eens vrij laag in dit land. Ik geloof dat het maximum toegekende iets van 15000 euro is.
Goed dat er verandering in komt maar eerst eens afwachten.
Lijkt erop dat dit wel is verbeterd de laatste tien jaar maar nog steeds niet denderend hoor:quote:Op donderdag 7 november 2019 11:18 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ik ken iemand die 3 ton moet betalen aan iemand die hij blijvend invalide heeft gereden. Dus die 15k lijkt me niet helemaal realistisch.
Man en paard, kom en eens met bewijzen voor die boude uitspraak.quote:Op donderdag 7 november 2019 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Lijkt erop dat dit wel is verbeterd de laatste tien jaar maar nog steeds niet denderend hoor:
https://www.letselschade.(...)edragen-bij-whiplash
20k maximaal voor een whiplash met blijvend letsel.
Uiteraard zit ons systeem dan ook nog zo in elkaar dat er sprake is van klassenjustitie.
Ook hier graag bewijs, of gewoon ophouden met zulke rare insinuaties. Net als wat je vanmorgen zei over CEO's.quote:Op donderdag 7 november 2019 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Uiteraard zit ons systeem dan ook nog zo in elkaar dat er sprake is van klassenjustitie.
Moet je toch je links eens goed lezen want dat staat er dus niet. Het is een richtlijn, meer niet. Ieder geval is anders en zal anders beoordeeld worden.quote:Op donderdag 7 november 2019 12:18 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Lijkt erop dat dit wel is verbeterd de laatste tien jaar maar nog steeds niet denderend hoor:
https://www.letselschade.(...)edragen-bij-whiplash
20k maximaal voor een whiplash met blijvend letsel.
Uiteraard zit ons systeem dan ook nog zo in elkaar dat er sprake is van klassenjustitie.
Ben je nu alweer de onderzoeken vergeten die aantonen dat Marrokanen veel harder gestraft worden voor hetzelfde vergrijp?quote:Op donderdag 7 november 2019 12:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Moet je toch je links eens goed lezen want dat staat er dus niet. Het is een richtlijn, meer niet. Ieder geval is anders en zal anders beoordeeld worden.
En je verzint gewoon dat er sprake is van klassejustitie.
Marokkanen zijn geen klasse. En je onderbouwt nergens dat dit geld voor verkeersovertredingen of voor schadevergoedingen.quote:Op donderdag 7 november 2019 13:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ben je nu alweer de onderzoeken vergeten die aantonen dat Marrokanen veel harder gestraft worden voor hetzelfde vergrijp?
Ik krijg ook mijn verkeersboetes in de stad bij 4 km/h te hard en op de snelwegen kachel ik door met 150 en krijg ik nooit ietsquote:Op woensdag 6 november 2019 20:12 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is een groot probleem. Het is mooi om nieuwe regels te verzinnen maar die moet je ook gaan handhaven. En daar faalt het wel eens ervaar ik. Behalve in het centrum van de stad waar ik woon kom je daarbuiten bijna nooit een handhaver of politie tegen.
Je kunt ook gewoon een beetje googelen. Dan varieert het van praktijk ervaring tot methodologisch onderzoekquote:Op donderdag 7 november 2019 14:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Marokkanen zijn geen klasse. En je onderbouwt nergens dat dit geld voor verkeersovertredingen of voor schadevergoedingen.
En dat is dan toch wel een beetje huftergedrag vindt ik. Zonder jou persoonlijk daar op te willen aan spreken! Veel mensen klagen over dit soort gedrag en willen de straffen hoger hebben en doen het zelf vaak ook. Ga maar eens kijken op een drukke weg in Amsterdam en dergelijke iedereen doet het.quote:Op donderdag 7 november 2019 16:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik krijg ook mijn verkeersboetes in de stad bij 4 km/h te hard en op de snelwegen kachel ik door met 150 en krijg ik nooit iets
Bij te hoge boetes krijg je zelfs vluchtgedrag![]()
Weet ik niet. Het zijn meestal geen psychopaten, he. Psychopaten doet straf niets. Maar 'normale' mensen zullen wel twee keer nadenken voordat ze de fout ingaan, als ze daarvoor zodanige boete krijgen dat ze in de schulden belanden. Om maar even een flinke straf te noemen.quote:Op donderdag 7 november 2019 16:03 schreef nostra het volgende:
Preventief zal het niet veel uithalen; zoals al meerdere keren gezegd moet je daar gewoon de pakkans voor verhogen. Er is niemand die nu denkt: "amai, de maximumstraf is verhoogd, laat ik dat wijnarrangementje maar niet doen.". Alcoholcontroles zijn er sowieso zelden meer en als ze er in de vorm van een ouderwetse fuik al zijn, dan staan ze netjes verzameld op de daarvoor bestemde sites.
Kom dan met een plan met kop en staart. Bijvoorbeeld meer aanwezigheid op rijkswegen, zowel zichtbaar als met VROS. Slim controleren, bijvoorbeeld tussen 21.00 en 0.00 bij uitvalswegen van restaurants met een zekere randomness. Betrek zaken als een alcoholslot in het strafrecht in plaats van bestuursrecht. Over bestuursrecht gesproken: herzie de rol van het CBR. Verhoog boetes of strafrichtlijnen voor specifieke overtredingen, zoals alcoholgebruik. Of voor misdrijven die daaraan gerelateerd zijn, zoals verlaten plaats na ongeval waar je vaak met een strafbeschikkinkje vanaf komt.
Juist van de minimumstraffen verhogen (in de vorm van die richtlijnen of boetestaffels) gaat, in combinatie met een reële pakkans, een hogere preventieve werking uit dan de maximumstraffen verhogen, want die worden toch alleen maar opgelegd als het écht goed fout is gegaan. En dan heeft dat alleen punitieve werking.
Is dit een voorbeeld van hoe jij denkt dat mensen denken, of denk je zelf zo?quote:Op vrijdag 8 november 2019 09:25 schreef Hyperdude het volgende:
Ik zie bijna nooit een politieauto.
Waarom zou ik mij aan de regels houden?
Het eerste.quote:Op vrijdag 8 november 2019 09:46 schreef capricia het volgende:
[..]
Is dit een voorbeeld van hoe jij denkt dat mensen denken, of denk je zelf zo?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |