abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189802990
quote:
Zwaardere straffen voor verkeershufters en drankrijders

Roekeloos rijgedrag en rijden onder invloed wordt vanaf 2020 zwaarder gestraft. De Eerste Kamer heeft vanmiddag een wetsvoorstel van minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) aangenomen, waardoor wegpiraten hard aangepakt kunnen worden, met celstraffen oplopend tot zes jaar.

De maximale straf voor gevaarlijk rijden gaat omhoog van twee naar zes maanden celstraf, ook als er geen sprake is van letsel of schade. Dat is volgens Grapperhaus nodig om automobilisten die ‘een gevaar op de weg zijn’, bijvoorbeeld omdat ze op linke manier inhalen, steviger aan te pakken.

Als er sprake is van zeer gevaarlijk rijgedrag, bijvoorbeeld als iemand bewust de verkeersregels aan zijn laars lapt zonder rekening te houden met de veiligheid van anderen, kunnen de straffen oplopen tot twee jaar celstraf. Daarbij moet dan wel sprake zijn van een opeenstapeling van overtredingen, zoals veel te hard rijden, het negeren van rode verkeerslichten, op de verkeerde weghelft
rijden en ondertussen ook nog bezig zijn met een mobiele telefoon. ‘Alleen door toeval of geluk vallen er geen slachtoffers’, aldus Grapperhaus, die hen dit ‘gevaarlijke en onverantwoorde’ rijgedrag zwaar aanrekent. Als er wél een ernstig ongeluk wordt veroorzaakt, kunnen de straffen oplopen tot zes jaar celstraf.

Ook de strafmaxima voor verkeersdelicten als rijden onder invloed, doorrijden na een ongeval en rijden zonder (geldig) rijbewijs gaan omhoog van 3 maanden gevangenisstraf naar 1 jaar. Als iemand binnen vijf jaar weer rijdt met drank op, kan die straf met een derde worden verhoogd.
[..]

https://www.ad.nl/politie(...)ankrijders~a056efca/
Ja het is een flinke verhoging. Eindelijk er door.
Maar ik vind het nog vrij laag. Of zie ik dat niet goed?
Het aantal ongelukken in het verkeer door alcohol en drugs is dit jaar flink omhoog gegaan.
Ondanks campagnes van de overheid.

Mss dat hogere straffen helpen?

[ Bericht 10% gewijzigd door capricia op 05-11-2019 20:58:00 ]
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_189803151
Jarenlang werd hier niets aan gedaan want de BMW en Land Rover rijders zijn VVD volk en heilig.

https://www.dailymail.co.(...)road-rage-wheel.html

Wanneer je iemand invalide rijdt zijn de schadevergoedingen ook nog eens vrij laag in dit land. Ik geloof dat het maximum toegekende iets van 15000 euro is.

Goed dat er verandering in komt maar eerst eens afwachten.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 5 november 2019 @ 21:00:41 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_189803178
Weer hetzelfde zinloze beleid.
Weer weglopen van je verantwoordelijkheden door problemen niet echt aan te pakken maar alleen aan een paar knoppen te draaien. Het is gewoon verbloemen van faalbeleid. Het moet een soort van daadkracht uitstralen, maar er wordt helemaal niets gedaan.
pi_189803257
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 21:00 schreef BasEnAad het volgende:
Weer hetzelfde zinloze beleid.
Weer weglopen van je verantwoordelijkheden door problemen niet echt aan te pakken maar alleen aan een paar knoppen te draaien. Het is gewoon verbloemen van faalbeleid. Het moet een soort van daadkracht uitstralen, maar er wordt helemaal niets gedaan.
Hoe zou jij die problemen dan wel echt aanpakken? Wat moeten ze doen volgens jou?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_189803506
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 21:03 schreef capricia het volgende:

[..]

Hoe zou jij die problemen dan wel echt aanpakken? Wat moeten ze doen volgens jou?
Pakkans verhogen?

Half Nederland zit met een telefoon in de hand te pingpongen tussen de lijnen.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  dinsdag 5 november 2019 @ 21:12:48 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_189803595
Ik hoop dat daar ook vrachtwagens die het inhaalverbod aan hun laars lappen onder gaan vallen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_189803620
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 21:09 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Pakkans verhogen?

Ja, dat was een voorstel van CDA laatst: alle camera's die er hangen voor de rode kruizen e.d. ook openstellen voor de politie (verkeerspolitie van een bepaald niveau). Stonden allerlei partijen en met name D66 weer op hun achterste benen wegens privacy. Daar kan ik dus echt slecht tegen. Gewoon de politie die camera's laten gebruiken voor met name onder rode kruizen door rijden (en dan ook gewoon: onder 3 kruizen door rijden is 3 boetes) en wat mij betreft ook voor bellen/appen achter het stuur.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_189804593
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 21:09 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Pakkans verhogen?

Nu alleen nog een manier vinden hoe je die pakkans verhoogd. Vooral op de snelweg lijkt me dat lastig.
ROBODEMONS..................|:(
pi_189804798
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 november 2019 21:43 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Nu alleen nog een manier vinden hoe je die pakkans verhoogd. Vooral op de snelweg lijkt me dat lastig.
Dit misschien?
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 21:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat was een voorstel van CDA laatst: alle camera's die er hangen voor de rode kruizen e.d. ook openstellen voor rode kruizen.
Bijvoorbeeld.

Of zet agenten op plekken naast de wegen waar het veel voorkomt. Ik neem aan dat met de huidige bedragen agenten hun eigen maandsalaris in een dag binnenharken :7
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189804980
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 november 2019 21:43 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Heel de snelweg hangt vol camera's, Rijkswaterstaat heeft honderden camera's over het hele land. Het is dus totaal niet lastig, vooral een kwestie van willen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_189806054
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 21:57 schreef Hanca het volgende:

[..]

Heel de snelweg hangt vol camera's, Rijkswaterstaat heeft honderden camera's over het hele land. Het is dus totaal niet lastig, vooral een kwestie van willen.
Als het werkt, zou ik het alleen maar toejuichen. Mogelijk dat je met bepaalde software kunt zien of iemand een telefoon vast houdt. Volgens mij is dat in het verleden ook gedaan met gordels dragen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_189808795
Vrij nutteloos zolang D66 rechters fopstrafjes blijven uitdelen voor dit soort delicten.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2019 00:07:16 ]
  woensdag 6 november 2019 @ 00:15:24 #13
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_189808922
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 00:07 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Vrij nutteloos zolang D66 rechters fopstrafjes blijven uitdelen voor dit soort delicten.
:O
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_189809027
Prima voorstel op zich maar zoals anderen al opmerkten is het vooral de pakkans die omhoog moet, natuurlijk.
  woensdag 6 november 2019 @ 00:24:10 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189809046
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 00:07 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Fopstrafjes/maatregelen worden bedacht door de mensen waar de gemiddelde kiezer om de vier jaar weer op stemt. Niet door een rechter.

Wat me wel verbaast is dat mensen vaak de fout in kunnen gaan. Ik zou zeggen eerder en langer het rijbewijs intrekken. En wat alcohol en drugs aangaat voor een 0% optie gaan. Ook wat gebruik van apparatuur zoals een mobiel achter het stuur en dergelijke.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_189809220
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 00:24 schreef Megumi het volgende:

[..]

Fopstrafjes/maatregelen worden bedacht door de mensen waar de gemiddelde kiezer om de vier jaar weer op stemt. Niet door een rechter.
Wat heeft het voor een nut om de maximale straffen te verhogen als de rechterlijke macht alsmaar heel progressief zo laag mogelijke straffen uitdeelt? Ik kan je zo legio voorbeelden geven waarbij de rechter een taakstrafje gaf voor een dodelijk ongeval na roekeloos rijgedrag. Het probleem ligt niet bij de politiek maar bij de rechterlijke macht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2019 00:41:04 ]
  woensdag 6 november 2019 @ 00:51:51 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189809420
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2019 00:37 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Wat heeft het voor een nut om de maximale straffen te verhogen als de rechterlijke macht alsmaar heel progressief zo laag mogelijke straffen uitdeelt? Ik kan je zo legio voorbeelden geven waarbij de rechter een taakstrafje gaf voor een dodelijk ongeval na roekeloos rijgedrag. Het probleem ligt niet bij de politiek maar bij de rechterlijke macht.
De wetgever zou bijvoorbeeld met minimum straffen kunnen komen die hoog zijn. Uiteindelijk dus toch de politiek die dit bepaalt. Zo is namelijk het een en ander in de wet vastgelegd die door regering en parlement worden bepaald. Al weten veel mensen dat blijkbaar niet. ;( En blijven maar elke keer met D66 onzin komen. Want tot zover hebben die tot op heden geen absolute macht dat zij dat allemaal bedenken. En het wetboek helemaal zelf schrijven.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_189821183
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 00:51 schreef Megumi het volgende:

[..]

De wetgever zou bijvoorbeeld met minimum straffen kunnen komen die hoog zijn. Uiteindelijk dus toch de politiek die dit bepaalt. Zo is namelijk het een en ander in de wet vastgelegd die door regering en parlement worden bepaald. Al weten veel mensen dat blijkbaar niet. ;( En blijven maar elke keer met D66 onzin komen. Want tot zover hebben die tot op heden geen absolute macht dat zij dat allemaal bedenken. En het wetboek helemaal zelf schrijven.
Minimumstraffen gaan niet werken. Is al eens geprobeerd.

De progressief linkse rechters verzinnen altijd wel een manier om zo laag mogelijk te straffen:
Rechters zullen wet minimumstraffen omzeilen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2019 20:05:40 ]
pi_189821335
Je kan beter de pakkans verhogen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 6 november 2019 @ 20:10:55 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189821349
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 20:05 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Minimumstraffen gaan niet werken. Is al eens geprobeerd.

De progressief linkse rechters verzinnen altijd wel een manier om zo laag mogelijk te straffen:
Rechters zullen wet minimumstraffen omzeilen
Op zich een goed artikel niks mis mee.
  woensdag 6 november 2019 @ 20:12:35 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189821395
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 20:10 schreef sjorsie1982 het volgende:
Je kan beter de pakkans verhogen.
Dat is een groot probleem. Het is mooi om nieuwe regels te verzinnen maar die moet je ook gaan handhaven. En daar faalt het wel eens ervaar ik. Behalve in het centrum van de stad waar ik woon kom je daarbuiten bijna nooit een handhaver of politie tegen.
  woensdag 6 november 2019 @ 23:05:50 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189825275
Ah weer het D66 rechters complot. Toch wel fijn lid te zijn van een partij die zo ontzettend machtig is.
  woensdag 6 november 2019 @ 23:23:10 #23
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_189825593
Je wil ook de pakkans verhogen, dat schrikt uiteindelijk het meest af, bleek geloof ik uit onderzoek. Verder heb ik geen medelijden met mensen die gestraft worden voor gevaarlijk rijgedrag, bij auto-ongelukken vallen al genoeg doden, dus prima als ze de maximumstraffen wat verhogen.
Antifa
pi_189826573
Nou had ik bij dit soort zware verkeers'ongelukken' toch vaak het idee dat een zwaardere veroordeling niet mogelijk was omdat de juridische definitie van roekeloosheid zo enorm strikt was. Wordt daar dan nog wat mee gedaan?
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 7 november 2019 @ 11:18:25 #25
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_189829594
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:58 schreef Klopkoek het volgende:
Jarenlang werd hier niets aan gedaan want de BMW en Land Rover rijders zijn VVD volk en heilig.

https://www.dailymail.co.(...)road-rage-wheel.html

Wanneer je iemand invalide rijdt zijn de schadevergoedingen ook nog eens vrij laag in dit land. Ik geloof dat het maximum toegekende iets van 15000 euro is.

Goed dat er verandering in komt maar eerst eens afwachten.
Ik ken iemand die 3 ton moet betalen aan iemand die hij blijvend invalide heeft gereden. Dus die 15k lijkt me niet helemaal realistisch.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_189830556
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 11:18 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ik ken iemand die 3 ton moet betalen aan iemand die hij blijvend invalide heeft gereden. Dus die 15k lijkt me niet helemaal realistisch.
Lijkt erop dat dit wel is verbeterd de laatste tien jaar maar nog steeds niet denderend hoor:

https://www.letselschade.(...)edragen-bij-whiplash

20k maximaal voor een whiplash met blijvend letsel.

Uiteraard zit ons systeem dan ook nog zo in elkaar dat er sprake is van klassenjustitie.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_189830666
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2019 12:18 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Lijkt erop dat dit wel is verbeterd de laatste tien jaar maar nog steeds niet denderend hoor:

Uiteraard zit ons systeem dan ook nog zo in elkaar dat er sprake is van klassenjustitie.
Man en paard, kom en eens met bewijzen voor die boude uitspraak.
zie email 27 oktober
pi_189830734
quote:

[..]

Ook hier graag bewijs, of gewoon ophouden met zulke rare insinuaties. Net als wat je vanmorgen zei over CEO's.
pi_189830748
quote:

[..]

Moet je toch je links eens goed lezen want dat staat er dus niet. Het is een richtlijn, meer niet. Ieder geval is anders en zal anders beoordeeld worden.

En je verzint gewoon dat er sprake is van klassejustitie.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2019 12:31:36 ]
  donderdag 7 november 2019 @ 12:54:20 #30
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189831159
Ik moet altijd lachen om het woord ''verkeershufters'' dat nu in politiek Den Haag een gangbare term is geworden. :')

https://www.metronieuws.n(...)18-krompraat-in-dwdd
pi_189831485
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 12:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Moet je toch je links eens goed lezen want dat staat er dus niet. Het is een richtlijn, meer niet. Ieder geval is anders en zal anders beoordeeld worden.

En je verzint gewoon dat er sprake is van klassejustitie.
Ben je nu alweer de onderzoeken vergeten die aantonen dat Marrokanen veel harder gestraft worden voor hetzelfde vergrijp?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_189832802
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 13:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ben je nu alweer de onderzoeken vergeten die aantonen dat Marrokanen veel harder gestraft worden voor hetzelfde vergrijp?
Marokkanen zijn geen klasse. En je onderbouwt nergens dat dit geld voor verkeersovertredingen of voor schadevergoedingen.
pi_189834237
Preventief zal het niet veel uithalen; zoals al meerdere keren gezegd moet je daar gewoon de pakkans voor verhogen. Er is niemand die nu denkt: "amai, de maximumstraf is verhoogd, laat ik dat wijnarrangementje maar niet doen.". Alcoholcontroles zijn er sowieso zelden meer en als ze er in de vorm van een ouderwetse fuik al zijn, dan staan ze netjes verzameld op de daarvoor bestemde sites.

Kom dan met een plan met kop en staart. Bijvoorbeeld meer aanwezigheid op rijkswegen, zowel zichtbaar als met VROS. Slim controleren, bijvoorbeeld tussen 21.00 en 0.00 bij uitvalswegen van restaurants met een zekere randomness. Betrek zaken als een alcoholslot in het strafrecht in plaats van bestuursrecht. Over bestuursrecht gesproken: herzie de rol van het CBR. Verhoog boetes of strafrichtlijnen voor specifieke overtredingen, zoals alcoholgebruik. Of voor misdrijven die daaraan gerelateerd zijn, zoals verlaten plaats na ongeval waar je vaak met een strafbeschikkinkje vanaf komt.

Juist van de minimumstraffen verhogen (in de vorm van die richtlijnen of boetestaffels) gaat, in combinatie met een reële pakkans, een hogere preventieve werking uit dan de maximumstraffen verhogen, want die worden toch alleen maar opgelegd als het écht goed fout is gegaan. En dan heeft dat alleen punitieve werking.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_189834829
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 20:12 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat is een groot probleem. Het is mooi om nieuwe regels te verzinnen maar die moet je ook gaan handhaven. En daar faalt het wel eens ervaar ik. Behalve in het centrum van de stad waar ik woon kom je daarbuiten bijna nooit een handhaver of politie tegen.
Ik krijg ook mijn verkeersboetes in de stad bij 4 km/h te hard en op de snelwegen kachel ik door met 150 en krijg ik nooit iets :Y

Bij te hoge boetes krijg je zelfs vluchtgedrag :Y
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189834967
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 14:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Marokkanen zijn geen klasse. En je onderbouwt nergens dat dit geld voor verkeersovertredingen of voor schadevergoedingen.
Je kunt ook gewoon een beetje googelen. Dan varieert het van praktijk ervaring tot methodologisch onderzoek

https://www.trouw.nl/opin(...)kloze-niet~b1247a2c/

https://www.nrc.nl/nieuws(...)oor-7450376-a1004285

https://www.rtlnieuws.nl/node/188791

Uit 2002:
"De schikkingen in de zaken met Marco Bakker (veroorzaakte dodelijk ongeluk na een paar glaasjes te veel), Patrick Kluivert (betrokken bij een dodelijk verkeersongeluk en verdacht van betrokkenheid bij een groepsverkrachting) en voormalig MVV-voorzitter Dittrich (belastingfraude), wekken immers de indruk dat de status van de verdachten belangrijker was dan een zuivere rechtsgang. "
https://www.sp.nl/tribune(...)ie-nou-en-of-bestaat
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 7 november 2019 @ 19:06:51 #36
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_189837316
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 16:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik krijg ook mijn verkeersboetes in de stad bij 4 km/h te hard en op de snelwegen kachel ik door met 150 en krijg ik nooit iets :Y

Bij te hoge boetes krijg je zelfs vluchtgedrag :Y
En dat is dan toch wel een beetje huftergedrag vindt ik. Zonder jou persoonlijk daar op te willen aan spreken! Veel mensen klagen over dit soort gedrag en willen de straffen hoger hebben en doen het zelf vaak ook. Ga maar eens kijken op een drukke weg in Amsterdam en dergelijke iedereen doet het. :P

Maar soms met dodelijke gevolgen. Of veel lichamelijke schade. En dat is dan wel weer een beetje jammer. Als je aan het eind van een warme dag je rugzak weggooit om dat je die als een kussen gebruikte voor een slachtoffer en die inmiddels stinkt van het bloed wat daarin is gaan rotten. Na een werkdag. En je niet zeker weet of het goed komt me die persoon die een heel leven voor zich heeft of had. Dan slaap je toch wat slecht. Terwijl bepaalde mensen dit gedrag in het verkeer waarschijnlijk normaal vinden. Gezien het gebrek aan handhaving op dit gebied.

[ Bericht 2% gewijzigd door Megumi op 08-11-2019 06:28:05 ]
pi_189846436
quote:
7s.gif Op donderdag 7 november 2019 16:03 schreef nostra het volgende:
Preventief zal het niet veel uithalen; zoals al meerdere keren gezegd moet je daar gewoon de pakkans voor verhogen. Er is niemand die nu denkt: "amai, de maximumstraf is verhoogd, laat ik dat wijnarrangementje maar niet doen.". Alcoholcontroles zijn er sowieso zelden meer en als ze er in de vorm van een ouderwetse fuik al zijn, dan staan ze netjes verzameld op de daarvoor bestemde sites.

Kom dan met een plan met kop en staart. Bijvoorbeeld meer aanwezigheid op rijkswegen, zowel zichtbaar als met VROS. Slim controleren, bijvoorbeeld tussen 21.00 en 0.00 bij uitvalswegen van restaurants met een zekere randomness. Betrek zaken als een alcoholslot in het strafrecht in plaats van bestuursrecht. Over bestuursrecht gesproken: herzie de rol van het CBR. Verhoog boetes of strafrichtlijnen voor specifieke overtredingen, zoals alcoholgebruik. Of voor misdrijven die daaraan gerelateerd zijn, zoals verlaten plaats na ongeval waar je vaak met een strafbeschikkinkje vanaf komt.

Juist van de minimumstraffen verhogen (in de vorm van die richtlijnen of boetestaffels) gaat, in combinatie met een reële pakkans, een hogere preventieve werking uit dan de maximumstraffen verhogen, want die worden toch alleen maar opgelegd als het écht goed fout is gegaan. En dan heeft dat alleen punitieve werking.
Weet ik niet. Het zijn meestal geen psychopaten, he. Psychopaten doet straf niets. Maar 'normale' mensen zullen wel twee keer nadenken voordat ze de fout ingaan, als ze daarvoor zodanige boete krijgen dat ze in de schulden belanden. Om maar even een flinke straf te noemen.
  vrijdag 8 november 2019 @ 09:25:25 #38
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189846493
Ik zie bijna nooit een politieauto.
Waarom zou ik mij aan de regels houden?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_189846683
Ik geloof niet zo dat nog zwaardere straffen an sich helpen om echt notoire overtreders te pakken. In de afgelopen jaren zijn boetebedragen steeds verhoogd, kwamen er voor zware overtredingen extra straffen (al mag je het officieel niet zo noemen) zoals de EMA en EMG, kwam (en verdween) het alcoholslot, etc. Heeft het geholpen? Naar mijn weten niet, het aantal verkeersslachtoffers blijft stijgen en ik meen niets gelezen te hebben over een daling van de groep zware overtreders. Waarom dan toch naar dat middel van "o we zijn niet streng genoeg, nog strenger!" blijven grijpen? Het lijkt wel een gebrek aan verbeeldingskracht. Is overigens niet alleen een issue bij verkeersgerelateerde kwesties, het valt me vaker op dat beleidsmakers bij de constatering dat ongewenst gedrag toch voortduurt vaak niet verder komen dan het roepen om hogere straffen.
  Moderator vrijdag 8 november 2019 @ 09:46:39 #40
236264 crew  capricia
pi_189846690
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2019 09:25 schreef Hyperdude het volgende:
Ik zie bijna nooit een politieauto.
Waarom zou ik mij aan de regels houden?
Is dit een voorbeeld van hoe jij denkt dat mensen denken, of denk je zelf zo?
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 8 november 2019 @ 10:30:51 #41
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189847250
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2019 09:46 schreef capricia het volgende:

[..]

Is dit een voorbeeld van hoe jij denkt dat mensen denken, of denk je zelf zo?
Het eerste.
Maar ik ben ook maar een mens. ;)

Dit beleid is net zo'n papieren tijger als het drugsbeleid.
Op papier klopt het, in de praktijk is het slechts fictie.
Ik stel voor dit in het vervolg Potemkinbeleid te gaan noemen. :P

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')