abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 24 oktober 2019 @ 12:09:29 #1
403253 Meke
after all this time? always.
pi_189596003
registreer om deze reclame te verbergen
exyJRNO.jpg

De NPO, AVROTROS en NOS slaan de handen ineen voor de organisatie van het Eurovisie Songfestival 2020. Dit maakten zij in een gezamenlijk persbericht bekend. Samen willen zij ervoor gaan zorgen dat het ESF 2020 'een visitekaartje zal worden van Nederlandse creativiteit en media-innovatie'.

Dit topic kan je gebruiken voor bv berichten over de kosten, vrijwilligers vacatures en ander algemeen nieuws!

Voor bepaalde specifieke onderwerpen hebben we aparte topics:

ESF / [ORGANISATIE] Rotterdam, Ahoy, podium etc #22

ESF / [ORGANISATIE] Presentatie ESF 2020 #1

ESF / [ORGANISATIE] ESF slogan 2020 #1

ESF / [ORGANISATIE] Interval Acts #1

ESF / [ORGANISATIE] Postcards #1

ESF / [ORGANISATIE] Kaartverkoop #1

Dit "Organisatie Algemeen" topic gebruiken we voor de mogelijke data waarop het ESF zou kunnen plaatsvinden, logo en allerlei andere (nieuws)berichten over de algemene organisatie, dingen die niet in één van de specifieke topics passen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Greys op 12-11-2019 22:50:43 ]
Je bent slimmer als je denkt
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator donderdag 24 oktober 2019 @ 12:29:53 #2
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189596282
Gekoppeld aan topic deel 1.
Koutist in opleiding.
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:35:08 #3
477691 Niels93
<3 Muziek in alle vormen
pi_189617552
Podium is al gekozen volgens Sietse on Boulevard
Just do it »
pi_189618077
registreer om deze reclame te verbergen
Van welk evenement of concert is die afbeelding hierboven met die blauwe lichten?
pi_189618797
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 19:13 schreef Nashipeer het volgende:
Van welk evenement of concert is die afbeelding hierboven met die blauwe lichten?
Volgens mij Kensington in de Ziggo Dome.
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator vrijdag 25 oktober 2019 @ 20:09:15 #6
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189618917
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 18:35 schreef Niels93 het volgende:
Podium is al gekozen volgens Sietse on Boulevard
Ik zag gister idd al iemand tweeten dat zijn stage ontwerp het iig niet was geworden.
Koutist in opleiding.
pi_189623969
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 20:09 schreef Greys het volgende:

[..]

Ik zag gister idd al iemand tweeten dat zijn stage ontwerp het iig niet was geworden.
Kun je dit tweet nog vinden? Ben wel benieuwd wie dat was en of er een schets bij zat.
pi_189625009
vDanDesign twitterde op donderdag 24-10-2019 om 21:17:24 My stage bid for #Eurovision 2020 in Rotterdam.All feedback is very appreciated. :)#ESC2020 https://t.co/I9RX2yvFEr reageer retweet
Was het deze toevallig? Deze is de meest recente
pi_189625049
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 20:02 schreef Em31 het volgende:

[..]

Volgens mij Kensington in de Ziggo Dome.
Ah okay bedankt, ik dacht dat het misschien iets te maken had met de nieuwe stage design :)
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:09:21 #10
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189626138
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 07:15 schreef Nashipeer het volgende:
vDanDesign twitterde op donderdag 24-10-2019 om 21:17:24 My stage bid for #Eurovision 2020 in Rotterdam.All feedback is very appreciated. :)#ESC2020 https://t.co/I9RX2yvFEr reageer retweet
Was het deze toevallig? Deze is de meest recente
Ja die was het, dit had ie ook getweet:

vDanDesign twitterde op donderdag 24-10-2019 om 21:00:12 I got a response from NPO & EBU today. My stage design wasn't what they chose. It was really fun creating this, though! I will publish it here shortly. Thanks to the people who helped me with feedback on my second account. #Eurovision reageer retweet
Koutist in opleiding.
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator zaterdag 26 oktober 2019 @ 10:10:31 #11
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189626147
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 01:28 schreef grazz het volgende:

[..]

Kun je dit tweet nog vinden? Ben wel benieuwd wie dat was en of er een schets bij zat.
Ja zie boven. En je kunt als je de bovenste tweet aanklikt idd plaatjes zien!
Koutist in opleiding.
pi_189696590
Interview met het strategiebureau dat het thema heeft ontwikkeld. Staan best interessante dingen in! :)
quote:
Thema Songfestival ontwikkeld in samenwerking met Fronteer

Zojuist is het thema voor het Eurovisie Songfestival 2020 bekendgemaakt: ‘Open up’. Het thema is tot stand gekomen in co-creatie met 100 Nederlanders - de ‘Magic 100’ - en begeleid door strategiebureau Fronteer. MarketingTribune stelde Leonie van Mierlo, projectleider en strateeg bij Fronteer, een paar vragen.

Hoe is Fronteer deze opdracht gestart?

Onze klant is het organiserende Songfestival-team dat bestaat uit vertegenwoordigers van NPO, NOS en AvroTros. Tijdens een kick-off zijn we gestart met het bespreken van de uitdaging en het definiëren van succes. Grappig genoeg is dat voor opdrachtgevers niet eens altijd gemakkelijk, terwijl dit juist scherp maakt waar je naartoe werkt. Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020, was meteen duidelijk: Het was zijn wens dat het Songfestival een evenement zou worden waarin Nederland zich herkent en dat Europa verrast. Sietse en zijn team willen met Eurovisie 2020 een nieuwe standaard neer te leggen die de blauwdruk wordt voor Songfestivals de komende jaren.

Meteen daarna hebben we in een workshop met collega’s van de drie organisaties de purpose van het Songfestival bepaald. Hoe kan het Songfestival bijdragen aan de doelstellingen van de publieke omroep, hoe kan het bijdragen aan doelstellingen van Nederland en Nederlanders als groter geheel. Deze uitgangspunten hebben we voorgelegd aan de stuurgroep, die bestaat uit de directeuren van de drie organisaties.

Wat is co-creatie precies en hoe hebben jullie dit in deze opdracht toegepast?

Co-creatie betekent dat je verschillende stakeholders betrekt in het samen ontwikkelen van een oplossing. Door vanuit verschillende lenzen naar een uitdaging te kijken, kom je in korte tijd tot krachtige vernieuwende concepten. Daar hebben we voor het Songfestival een aantal persoonlijke interviews aan toegevoegd met kennis-experts en opinion leaders die we graag individueel wilden spreken. En we zijn in verschillende steden de straat op gegaan om gewone Nederlanders om hun mening te vragen.

Is dat wat jullie de Magic 100 noemen?

Ja, eigenlijk is die term spontaan ontstaan. We wilden co-creatieworkshops organiseren rondom de thema’s purpose, diversiteit, betrekken & beleven en eentje in gaststad Rotterdam. Een optimaal aantal experts is 8. Daarnaast hadden we voorgesteld om 10 interviews te doen en minimaal 50 Nederlanders op straat te interviewen. Opeens was de ‘Magic 100’ geboren. Zomaar wat namen die meegewerkt hebben zijn Sjoerd Raaijmakers van Vice, Karin Swerink van Linda, influencer Anna Nooshin, Kim Putters van het Sociaal Cultureel Planbureau, caberatier Howard Komproe, Alexander Klöpping van Blendle, Bo The van Boomerang Create, Lucien Spee van Stichting Amsterdam Gay Pride, Sil Geurtsen van EndeMol Shine, Minister van Gehandicaptenzaken Rick Brink, Berna Toprak van Women Inc., Emma Wortelboer van Yung DWDD, Nicky Bruining van FunX, Tim Vermeulen van Dutch Design Foundation, Conrad van Tiggelen van NBTC Holland Marketing, Chris Heijdenrijk van Sail 2020 en Lanette Lanting van de Kinderraad.

Wat zijn nou de meest verrassende inzichten die hier uitgekomen zijn?

Het meest dominant was dat Nederland wil dat deze editie van het Songfestival ‘echter’ wordt. Dat betekent minder gekunsteld, spontanere presentatie zonder flauwe grappen en ‘natuurlijker’ cameravoering. Nu lijkt het soms alsof je naar een videoclip zit te kijken. Het moet vooral de muziek zijn die centraal staat. Mensen willen ook meer binding met de artiesten en de liedjes. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door een andere invulling van de postcards, de filmpjes tussen de optredens door waarin we de artiesten in beeld zien. De televisieshow wordt ook echter als je backstage-beelden laat zien.

Het andere verrassende is dat Nederlanders vooral trots zijn op onze mentaliteit. We hebben dat beschreven als Open, Inventief, Divers en Authentiek. Dat willen we vooral in de spotlight zetten. Grappig genoeg vinden Nederlanders dat veel belangrijker dan plaatjes van Nederland laten zien. Daarnaast geeft die mentaliteit ruimte voor anderen en kunnen we Nederland positioneren als gateway en verbinder. Alexander Klöpping zei het zo: ‘Europa in plaats van Nederland laten zien, zou veel over Nederland zeggen en mij trots maken.’ Sjoerd Raaijmakers van Vice adviseerde het volgende: ‘Creëer één consistent verhaal; hoe kleiner je het maakt hoe beter je het over de bühne krijgt.’ We hebben het met veel mensen gehad over het belang van diversiteit en Anna Nooshin zei bijvoorbeeld: ‘Ik vind dat het Songfestival iedereen in Nederland moet betrekken, ook immigranten en mensen met een andere culturele achtergrond. Juist zo kun je saamhorigheid creëren.’ Daarnaast waren veel mensen het erover eens dat je diversiteit vooral ook moet laten zien op het podium, zoals in je keuze van presentatoren en interval-acts.

Wat is het eindadvies geworden?

Het advies is vrij uitgebreid maar wat highlights zijn: Maak het spetterend en echt. Zet de Nederlandse mentaliteit en diversiteit in de etalage. Sta open om, samen met al het talent dat we in Nederland hebben, nieuwe creatieve oplossingen en vormgeving te bedenken voor bestaande format-onderdelen. Maak het Songfestival, voor zowel bezoekers als kijkers, toegankelijker en interactiever en laat iets positiefs achter. Een duurzame productie van het festival is daar een belangrijk onderdeel van.

Hoe heeft Sietse Bakker op het advies gereageerd?

Hij en zijn team waren superblij. Ze zijn bij alle co-creatiesessies betrokken geweest, dus wat dat betreft was het geen verrassing voor ze. Vooral het belang dat Nederlanders aan onze mentaliteit hechten was een eye opener en hoe kijkers zich storen aan de gekunsteldheid. Het Songfestival zit qua tv-format vast aan allerlei conventies, maar uit alles blijkt dat Sietse en zijn team deze grenzen maximaal willen opzoeken. We kijken enorm uit naar het eindresultaat.
https://www.marketingtrib(...)r-fronteer/index.xml
leven zoals het leven is
pi_189697271
quote:
Nu lijkt het soms alsof je naar een videoclip zit te kijken.
Ik vind dat soort optredens juist het mooist :') ;( Heel professioneel.

Een hele andere invulling van de postcards hoeft van mij ook niet. Maar krijg hierdoor het gevoel dat we geen postcards in Nederland krijgen :X
quote:
Grappig genoeg vinden Nederlanders dat veel belangrijker dan plaatjes van Nederland laten zien. Daarnaast geeft die mentaliteit ruimte voor anderen en kunnen we Nederland positioneren als gateway en verbinder. Alexander Klöpping zei het zo: ‘Europa in plaats van Nederland laten zien, zou veel over Nederland zeggen en mij trots maken.
Word niet echt blij van dat interview eerlijk gezegd _O-
pi_189697349
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 12:43 schreef Em31 het volgende:

[..]

Ik vind dat soort optredens juist het mooist :') ;( Heel professioneel.

Een hele andere invulling van de postcards hoeft van mij ook niet. Maar krijg hierdoor het gevoel dat we geen postcards in Nederland krijgen :X
[..]

Word niet echt blij van dat interview eerlijk gezegd _O-
Ja, ik krijg daardoor nu ook het gevoel dat we eerder postcards zoals in 2016 gaan zien. Dat de deelnemers hun favoriete hobby in hun eigen land laten zien ofzo.
leven zoals het leven is
pi_189697442
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 12:49 schreef Jason22 het volgende:

[..]

Ja, ik krijg daardoor nu ook het gevoel dat we eerder postcards zoals in 2016 gaan zien. Dat de deelnemers hun favoriete hobby in hun eigen land laten zien ofzo.
Zou ik echt super jammer vinden. Vind het juist altijd leuk om het land zelf te zien en ergens zou ik het zelfs dom vinden. Het is dan wel in Nederland, maar dat merk je tijdens de optredens dan helemaal niet. Ik kan het begrijpen als je in een korte tijd twee keer wint.
pi_189697513
Ik ben helemaal voor het interactiever maken van het ESF, dus da’s helemaal tof dat ze dat willen. _O_

Maar de postcards horen gewoon in Nederland. Nederland hoort bij Europa, maar het zou een gemiste kans zijn om Nederland niet te laten zien in de postcards. We zijn ons eigen land, en niet alleen onderdeel van. Laat dat ook zien.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 13:03:58 #17
2681 Dave
Gewoon lekker Dave
pi_189697581
Gelukkig bevat die Magic 100 lijst wel veel songfestival-adepten.
:o)
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator woensdag 30 oktober 2019 @ 13:13:22 #18
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189697687
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 12:43 schreef Em31 het volgende:

[..]

Ik vind dat soort optredens juist het mooist :') ;( Heel professioneel.
De artiest bepaalt hoe het optreden eruit komt te zien op tv grotendeels, dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat dat helemaal verdwijnt!

quote:
Een hele andere invulling van de postcards hoeft van mij ook niet. Maar krijg hierdoor het gevoel dat we geen postcards in Nederland krijgen :X
[..]

Word niet echt blij van dat interview eerlijk gezegd _O-
Ik schrok ook een beetje in eerste instantie van dat stukje, maar ik denk echt dat het mee zal vallen. Je kunt ook meer binding krijgen met de artiest door de artiest iets persoonlijks te laten zeggen (Open Up!) in de postcard, maar wel alsnog daarbij iets van NL/Rotterdam oid laten zien. :Y Ik noem maar wat.

Je kunt ook een soort hippe introfilm maken zoals de bekendmaking van de stad maar dan nu als opening van het esf, met mooie beelden uit NL. Dan hoeft dat bv niet ook nog eens in de postcards.
Koutist in opleiding.
pi_189697744
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:13 schreef Greys het volgende:

[..]

De artiest bepaalt hoe het optreden eruit komt te zien op tv grotendeels, dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat dat helemaal verdwijnt!
[..]

Ik schrok ook een beetje in eerste instantie van dat stukje, maar ik denk echt dat het mee zal vallen. Je kunt ook meer binding krijgen met de artiest door de artiest iets persoonlijks te laten zeggen (Open Up!) in de postcard, maar wel alsnog daarbij iets van NL/Rotterdam oid laten zien. :Y Ik noem maar wat.

Je kunt ook een soort hippe introfilm maken zoals de bekendmaking van de stad maar dan nu als opening van het esf, met mooie beelden uit NL. Dan hoeft dat bv niet ook nog eens in de postcards.
Dat is ook zo, daar gaat Nederland zelf ook helemaal niet over. Herken sowieso ook niet echt dat het er allemaal als een videoclip uitziet, vind dat wel meevallen :?

Ja ik schrok ook wel een beetje hoor :@ Ik vind het zo allemaal heel suf klinken. Zo'n introfilm is meestal wel ja, maar ik vind die postcards juist altijd geweldig. Dus persoonlijk zou ik het gewoon heel teleurstellend vinden als wij dat nou net niet doen.
pi_189697756
quote:
11s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:03 schreef Dave het volgende:
Gelukkig bevat die Magic 100 lijst wel veel songfestival-adepten.
En dit ja. Krijg er steeds al een beetje de kriebels van.
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator woensdag 30 oktober 2019 @ 13:31:00 #21
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189697881
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:18 schreef Em31 het volgende:

[..]

Dat is ook zo, daar gaat Nederland zelf ook helemaal niet over. Herken sowieso ook niet echt dat het er allemaal als een videoclip uitziet, vind dat wel meevallen :?
Bv hoe heet ie, Benjamin met z'n Dance gebeuren, dat was wel bijna echt een clip in z'n lichtbuis. Maar echt vaak gebeurt het niet idd imho.

quote:
Ja ik schrok ook wel een beetje hoor :@ Ik vind het zo allemaal heel suf klinken. Zo'n introfilm is meestal wel ja, maar ik vind die postcards juist altijd geweldig. Dus persoonlijk zou ik het gewoon heel teleurstellend vinden als wij dat nou net niet doen.
Ik hoop en denk ook dat het mee gaat vallen. Hoop idd wel dat er in elke postcard iets Nederlands te zien is. En dan mag de nadruk verder best op de artiest liggen.
Koutist in opleiding.
pi_189697894
Ik lees vooral veel vooroordelen bij die Magic 100. Eigenlijk hoop ik dat ze al die goedbedoelde adviezen (ook hier, in het Sietse Bakker-topic) gewoon negeren en er een lekkere show van maken. Het dreigt nu een groot poldercompromis te worden.
pi_189697975
Ze zijn blijkbaar de straat op gegaan om de gewone Nederlander om hun mening te vragen.

Ik ben benieuwd of hier überhaupt ook songfestivalfans bij zaten.

Ik hoop vooral dat ze niet uit het oog verliezen dat het bovenal een muziekfeestje is. :)
pi_189698277
quote:
14s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:31 schreef Greys het volgende:

[..]

Bv hoe heet ie, Benjamin met z'n Dance gebeuren, dat was wel bijna echt een clip in z'n lichtbuis. Maar echt vaak gebeurt het niet idd imho.
[..]

Ik hoop en denk ook dat het mee gaat vallen. Hoop idd wel dat er in elke postcard iets Nederlands te zien is. En dan mag de nadruk verder best op de artiest liggen.
Ja, ik heb toch ook wel liever dat je gewoon wat leuke dingen van het organiserende land ziet bij de postcards, dan dat we onzin krijgen als één of andere joker uit Litouwen die in zijn vrije tijd ook bokser is, met beelden uit zijn plaatselijke sportschool of een Armeense zangeres die naast haar zang ook 2 keer in de week naar dansles gaat in een buitenwijk van Yerevan.

Uit dat interview vrees ik ergens dat het wel een mooie show wordt, maar dat het toch ietwat cliché-matig en net-niet wordt, als de opening van een WK Voetbal ofzo. Dat we zo'n intervalact krijgen met een stuk of 100 leerlingen van de plaatselijke VMBO in Rotterdam-Zuid (lekker divers) die dan even mogen breakdancen of trommelen of dat bij die postcards de artiest die net gezongen heeft een ster de lucht ingooit, die dan over Europa vliegt en zogenaamd wordt opgevangen door de volgende die moet optreden.

Het is nu die ene keer in 40 jaar in Nederland. Het is misschien artistiek minder boeiend of sociaal minder verantwoord, maar laat maar gewoon beelden zien van de volgende optredende zangeres die in een luchtballon boven de bollenvelden vliegt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 14:35:01 #25
2681 Dave
Gewoon lekker Dave
pi_189698674
Oh-kijk-ons-Europees-zijn-postcards hoeft wat mij betreft ook niet. Probeer desnoods een Nederlandse link met het optredende land te vinden (Portugal in Poortugaal (NL) etc |:) , en schiet daar je postcard.)
Backstage-beelden lijkt me dan wel weer leuk (hoeft niet bij elke artiest), dan ben je wellicht ook af van die niets toevoegende gesprekjes in de greenroom.
:o)
pi_189698807
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:06 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Ja, ik heb toch ook wel liever dat je gewoon wat leuke dingen van het organiserende land ziet bij de postcards, dan dat we onzin krijgen als één of andere joker uit Litouwen die in zijn vrije tijd ook bokser is, met beelden uit zijn plaatselijke sportschool of een Armeense zangeres die naast haar zang ook 2 keer in de week naar dansles gaat in een buitenwijk van Yerevan.
Ik zie inderdaad niet echt in waarom dit veel leuker zou zijn dan postcards in Nederland zelf.

Ik dacht eerst nog wel dat ze dit misschien willen doen met als reden dat het duurzamer is (omdat ze dat met alles willen) aangezien de artiesten hier dan niet heen hoeven, maar dan moet je alsnog overal een team heen sturen, dus dat lijkt me ook verwaarloosbaar.
pi_189698898
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 13:31 schreef blackswangreen het volgende:
Het dreigt nu een groot poldercompromis te worden.
Dit is ook mijn grote angst..
Forbidden but tasteful.
pi_189699202
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 14:06 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Ja, ik heb toch ook wel liever dat je gewoon wat leuke dingen van het organiserende land ziet bij de postcards, dan dat we onzin krijgen als één of andere joker uit Litouwen die in zijn vrije tijd ook bokser is, met beelden uit zijn plaatselijke sportschool of een Armeense zangeres die naast haar zang ook 2 keer in de week naar dansles gaat in een buitenwijk van Yerevan.

Uit dat interview vrees ik ergens dat het wel een mooie show wordt, maar dat het toch ietwat cliché-matig en net-niet wordt, als de opening van een WK Voetbal ofzo. Dat we zo'n intervalact krijgen met een stuk of 100 leerlingen van de plaatselijke VMBO in Rotterdam-Zuid (lekker divers) die dan even mogen breakdancen of trommelen of dat bij die postcards de artiest die net gezongen heeft een ster de lucht ingooit, die dan over Europa vliegt en zogenaamd wordt opgevangen door de volgende die moet optreden.


Het is nu die ene keer in 40 jaar in Nederland. Het is misschien artistiek minder boeiend of sociaal minder verantwoord, maar laat maar gewoon beelden zien van de volgende optredende zangeres die in een luchtballon boven de bollenvelden vliegt.
Oh God. Breng ze niet op ideeën. Ik zie het zo gebeuren. _O-
pi_189699663
Sowieso geen kinderen betrekken bij de gehele show aub. 😂
Hotapnyc
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator woensdag 30 oktober 2019 @ 15:48:07 #30
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189699897
Maar dat van Europa zei één persoon, zo lees ik het. En dat van de postcards wellicht iets anders, meer op de artiesten gericht, weer anderen. Hoezo zijn we nu ineens bang dan dat de postcards niks van NL laten zien? Ik lees er echt zes keer overheen denk ik. :@
Koutist in opleiding.
pi_189699955
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 15:48 schreef Greys het volgende:
Maar dat van Europa zei één persoon, zo lees ik het. En dat van de postcards wellicht iets anders, meer op de artiesten gericht, weer anderen. Hoezo zijn we nu ineens bang dan dat de postcards niks van NL laten zien? Ik lees er echt zes keer overheen denk ik. :@
Omdat ze 100 mensen hebben gesproken die met meerdere ideeën komen, maar deze zo specifiek benoemt :P Plaatjes van Nederland zien koppel ik wel automatisch aan de postcards.
pi_189699992
^^ Ik heb het vermoeden dat het een beetje is uitvergroot aangezien maar één persoon het zei idd.

Maar het verhaal van Europa laten zien ipv Nederland doet me sterk denken aan het verhaal van de band Maastricht/Limburg - België - Duitsland. Het is zonde als je juist nu niks van Nederland laat zien maar gaat focussen op het buitenland. Ik ben er niet bang voor dat dat gaat gebeuren.
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator woensdag 30 oktober 2019 @ 15:58:44 #33
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189700127
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 15:50 schreef Em31 het volgende:

[..]

Omdat ze 100 mensen hebben gesproken die met meerdere ideeën komen, maar deze zo specifiek benoemt :P Plaatjes van Nederland zien koppel ik wel automatisch aan de postcards.
Ah zo ja. Heb het nog een keer gelezen. Ik snap hoe je dat er idd uit zou kunnen halen. Maar (wellicht ben ik te naïef of te hoopvol oid hoor :D ) ik denk dat de plaatjes van NL niet in de prullie gaan. Meer dat men het nóg belangrijker vindt dat inventiviteit etc naar voren komen.

En dit aan het einde stelde me ook nog wel enigszins gerust:

quote:
Vooral het belang dat Nederlanders aan onze mentaliteit hechten was een eye opener
Dan gaan ze er vast niet De Grote Europa Show van maken. :P
En her en der een blijk van verbinding of gateway naar Europa etc is wat mij betreft niet heel veel mis mee. Maar m'n gevoel (hoop eigenlijk meer :@ ) zegt dat we nog steeds voldoende Nederland en Rotterdam gaan zien. Zowel in de show zelf als in de filmpjes die er vast omheen komen nog. *duimt*
Koutist in opleiding.
pi_189700485
Ik duim met je mee :P
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator woensdag 30 oktober 2019 @ 21:11:57 #35
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189705441
We houden gelukkig kennelijk de 50/50 jury publiek vote.

Eurovoix twitterde op woensdag 30-10-2019 om 20:10:57 Delegations Voted in Favour of Keeping 50/50 Split in #Eurovision Voting https://t.co/jD2EpSkGhf https://t.co/jwmv9Kkj3l reageer retweet
MattESCunited twitterde op woensdag 30-10-2019 om 20:39:46 So the Delegations apparently voted in favor of the current voting system, thank god. There is still room for improvement for both juries & televote but I'm thrilled that they are not throwing out the baby with the bathwater. #eurovision reageer retweet
Koutist in opleiding.
pi_189706637
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 21:11 schreef Greys het volgende:
We houden gelukkig kennelijk de 50/50 jury publiek vote.

Eurovoix twitterde op woensdag 30-10-2019 om 20:10:57 Delegations Voted in Favour of Keeping 50/50 Split in #Eurovision Voting https://t.co/jD2EpSkGhf https://t.co/jwmv9Kkj3l reageer retweet
MattESCunited twitterde op woensdag 30-10-2019 om 20:39:46 So the Delegations apparently voted in favor of the current voting system, thank god. There is still room for improvement for both juries & televote but I'm thrilled that they are not throwing out the baby with the bathwater. #eurovision reageer retweet
Daar ben ik blij om! Helemaal blij als er wel een aanpassing is in het aantal juryleden. Moet omhoog!
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator woensdag 30 oktober 2019 @ 22:08:22 #37
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189706665
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 22:06 schreef lashatumbai het volgende:

[..]

Daar ben ik blij om! Helemaal blij als er wel een aanpassing is in het aantal juryleden. Moet omhoog!
*O* Ja graag. Eens. En dan laagste en hoogste wegstrepen.
Koutist in opleiding.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 22:12:35 #38
213134 Momo
Geen puntjes
pi_189706757
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 22:08 schreef Greys het volgende:

[..]

*O* Ja graag. Eens. En dan laagste en hoogste wegstrepen.
Eens, randomness effect mag wel lager, ook mag de gemiddelde leeftijd omlaag van de jury. De helft was 50+ dit jaar. Met alle respect voor het lied van Tamara Todevska dit jaar, dat was super gezongen maar raar dat de oudere jury daar zo vol voor ging. Lied zelf was gedateerd en ook niet zo bijzonder. Een Mahmood en een jaar eerder Mikolas Josef krijgen weinig punten van de oudere juryleden, terwijl dat wel de acts zijn die jeugd aantrekken en de wedstrijd modern houden.
pi_189706999
Ik pleit ervoor dat elk jurylid een week voor het ESF eigenhandig een IKEA-kast in elkaar moet zetten. Dan krijgen ze zo’n hekel aan Zweden dat die misschien eens een normale jury-score krijgen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_189707404
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 22:25 schreef Fred_B het volgende:
Ik pleit ervoor dat elk jurylid een week voor het ESF eigenhandig een IKEA-kast in elkaar moet zetten. Dan krijgen ze zo’n hekel aan Zweden dat die misschien eens een normale jury-score krijgen.
Ik had m'n IKEA-kast laatst opvallend snel in elkaar, dus..
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_189707674
Ook vreemd natuurlijk dat de Nederlandse jury vorig jaar zei dat je niet kan overleggen omdat er iemand bij ze zat, maar we bij andere landen allemaal gelijke scores zien.

De massale steun voor Noord-Macedonië ga ik inderdaad ook nooit begrijpen :+
pi_189707862
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 23:00 schreef Em31 het volgende:
Ook vreemd natuurlijk dat de Nederlandse jury vorig jaar zei dat je niet kan overleggen omdat er iemand bij ze zat, maar we bij andere landen allemaal gelijke scores zien.

De massale steun voor Noord-Macedonië ga ik inderdaad ook nooit begrijpen :+
Je kan altijd vooraf even overleggen tegenwoordig. Dus zo'n poppetje die erbij zit kan daaraan niks doen.
pi_189708017
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 23:12 schreef KoningPils het volgende:

[..]

Je kan altijd vooraf even overleggen tegenwoordig. Dus zo'n poppetje die erbij zit kan daaraan niks doen.
Dat is waar ja :')

Een grotere jury met verschillende leeftijden zou al een stuk beter zijn.
pi_189712685
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 22:12 schreef Momo het volgende:

[..]

Eens, randomness effect mag wel lager, ook mag de gemiddelde leeftijd omlaag van de jury. De helft was 50+ dit jaar. Met alle respect voor het lied van Tamara Todevska dit jaar, dat was super gezongen maar raar dat de oudere jury daar zo vol voor ging. Lied zelf was gedateerd en ook niet zo bijzonder. Een Mahmood en een jaar eerder Mikolas Josef krijgen weinig punten van de oudere juryleden, terwijl dat wel de acts zijn die jeugd aantrekken en de wedstrijd modern houden.
Eens wel :Y

Ik blijf geen enorme fan van het nieuwe systeem, maar heb het wel geaccepteerd inmiddels. Wel zijn er echt nog verbeterpuntjes.
Op maandag 13 mei 2019 16:16 schreef Guanabana het volgende:
Vind het een rustgevend iets dat je er altijd van op aan kan dat Aoibhin hier is. :P
pi_189713065
quote:
1s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 23:22 schreef Em31 het volgende:

[..]

Dat is waar ja :')

Een grotere jury met verschillende leeftijden zou al een stuk beter zijn.
Als de juryleden niet bij elkaar zitten en elkaar niet kennen is het optimaal. Maar logistiek lastiger.
PM
Ik heb quote-alerts uitstaan.
#Haags
pi_189755245
Leuk column over het decorontwerp:

quote:
Posted on 29 oktober 2019 by Liselotte Doeswijk

Wie o Wieder

Nog 200 dagen tot de grote finale van het Eurovisie Songfestival (ESF). Voor het eerst sinds 44 jaar in Nederland. Voor het eerst in 44 jaar weer een kans om de wereld te laten zien wat ‘wij’ aan televisie- en designtalent in huis hebben.

Dat is in ieder geval de missie die de Nederlandse ESF-organisatie de dag na de overwinning van Duncan Laurence in een persbericht naar buiten bracht. Het Eurovisie Songfestival zal “een visitekaartje worden van Nederlandse creativiteit en media-innovatie”. Dat statement had vermoedelijk iets te maken met het ‘wat moet dat allemaal wel niet gaan kosten’-gemopper dat al losbarstte voordat Duncan überhaubt één stap in Tel Aviv had gezet. Op deze manier komt de aanzienlijke investering van (grotendeels publiek geld) tenminste nog ten goede aan de Nederlandse creatieve industrie. Economisch nut, daar valt niets tegen in te brengen.

Mooi, dacht ik, een Nederlandse decorontwerper krijgt dit jaar een kans om zich via het ESF internationaal te profileren! Goed voor de internationale positie van Dutch design ook. Dat gaat al lekker, maar zo’n extra zetje kan geen kwaad. Als we kijken naar de samenstelling van het creatieve team gaat het helemaal de goede kant op: er zijn Nederlandse regisseurs, een Nederlandse lichtontwerper, Nederlandse sounddesigners, een Nederlandse technisch producent en zo verder. Ook in de selectieleidraad bij de tenders voor leveranciers van het fysieke decor, als ook de tenders voor led-schermen, lampjes tot en met beveiliging en catering, laat de organisatie een duidelijke voorkeur blijken voor Nederlandse aanbieders (zie paragraaf 4.14 op pagina 16 over taal). De voortekenen voor Nederlandse stagedesigners zijn gunstig.

Of niet? De resultaten uit de laatste tien jaar geven minder reden tot nationalistisch optimisme.

Florian Wieder
Als je in de recente geschiedenis van ESF-decors duikt, kun je niet om Florian Wieder heen. Hij ontwierp sinds 2011 maar liefst zes maal voor het ESF. Wie is deze Florian Wieder en hoe is hij min of meer de vaste ESF-ontwerper geworden?

Wieder werkt sinds halverwege de jaren negentig als decorontwerper in Duitsland. Hij is verantwoordelijk voor televisiedecors van bijvoorbeeld de Duitse versies van All You Need Is Love en X Factor. In 2005 opent hij een kantoor in Los Angeles en lukt het hem om voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. Na het binnenhalen van de decoropdracht voor de MTV Awards in 2007 gaat het snel en nestelt hij zich stevig in de internationale top. Naast Amerikaanse en Duitse tv-shows verzorgt hij production design of creative production voor liveshows van internationale artiesten als Jennifer Lopez en Beyoncé (zie verder zijn IMDb– en Wikipedia-pagina).

Het ESF komt in 2011 binnen zijn bereik als Lena Meyer-Landrut de editie van 2010 wint. En dan is Wieder natuurlijk dé aangewezen persoon. In Düsseldorf zet hij een indrukwekkend decor neer waarvoor hij de Deutsche Fernsehpreis toegekend krijgt. In de jaren daarna mag hij vervolgens ontwerpen voor de ESF-edities in Azerbeidzjan (2012), Oostenrijk (2015), Portugal (2018) en Israël (2019).

De Zweden en de Denen
Florian Wieder heeft niet het alleenrecht op ESF-decors. Het lukt Denemarken (2014) en Zweden (2013 en 2016) om een decorontwerper uit eigen land naar voren te schuiven. Het decor voor Denemarken van Claus Zier is mijn persoonlijke favoriet. Een decor dat met een zeer sobere basisvorm en veel technisch vernuft wat mij betreft de toon zou moeten zetten voor Rotterdam 2020. Ook de Zweedse decors, vooral die van 2016, oogstten internationaal veel lof. Dit laatste ontwerp van Frida Arvidsson en Viktor Brattström werd gezien als gedurfd en spannend, met zeer aanwezige ruimtelijke elementen, veel lagen en diepte, en een uitgebreid scala aan licht- en videomogelijkheden.

Ook het afgelopen jaar is er een poging gedaan om tegen Wieder op te bieden, ditmaal echter zonder succes. De uitslag en enkele wetenswaardigheden over de tender lekten uit en zo weten we dat uit zeven inschrijving de voorstellen van de Israëlische Forma Studio (geleid door Maya Hanoch, die in 1999 het ESF-decor voor Israël ontwierp) en die van Florian Wieder als favorieten overbleven. Beide werden gevraagd om een tweede voorstel in te dienen, waarna een professionele commissie het ontwerp van Wieder koos. Hanoch was niet blij: “We are very disappointed by this decision. They told us that the two designs were excellent. We did a spectacular stage design for Eurovision. Eurovision is happening in Tel Aviv and should be shaped by the Israelis.” Ik ben het eens met Hanoch, het ESF is een zaak van nationale trots. Het zou een blamage zijn voor Nederland, voor Dutch design, als het dit jaar ook niet zou lukken.

Wanneer en hoe?
Net als in Israël zal een tender uitgeschreven zijn voor het decorontwerp. Die voor decorbouw staat trouwens online (op TenderNet), maar de tender voor decorontwerp is – bij mijn weten – nergens te vinden en er is dus helaas verder niets te zeggen over hoe deze tender is opgesteld, wat de selectiecriteria zijn, hoe de tender verspreid is en wie er ingeschreven hebben.

Als het Nederlandse team ongeveer dezelfde planning volgt als in Israël dan zal het besluit waarschijnlijk rond deze tijd vallen. Want vorig rond deze tijd lekte de keuze voor Wieder uit. In andere jaren koos de organisatie ervoor om de naam van de stagedesigner pas begin december te onthullen. Dan is het voorlopig ontwerp verder uitgewerkt en gaan de voorbereidingen van start. De eerste beelden zien we in de regel pas veel later, als in april begonnen wordt met de bouw.

Hoe zal de onthulling van het decor of de ontwerper ervan gaan? Als het een Nederlandse ontwerper wordt verwacht ik in december toch minstens een kwartier zendtijd in De Wereld Draait Door. Voor de onthulling van de slogan werd op 23 oktober immers ook ruim de tijd genomen en decorontwerp is natuurlijk minstens zo interessant, kostbaarder bovendien. En als het toch weer Wieder wordt? Dan verwacht ik een stille trom. Knappe spindoctor die een keuze voor een Duitse designveteraan kan verkopen als het “visitekaartje voor Nederlandse creativiteit en media-innovatie”.

We wachten af…

UPDATE 30-10: Ik loop achter op het ESC-nieuwtjescircus. Sietse Bakker liet 25 oktober bij RTL Boulevard al weten dat het decor van de Eurovisiesongfestival is al rond is: “We hebben zelfs al stiekem gekozen. Als je een decor kiest ga je daarna dat uitwerken met technische tekeningen en lichtontwerpen. Je moet al snel een keuze maken. Die keuze hebben we al gemaakt en gaan we binnenkort bekend maken.”
https://vormvanvermaak.nl/wie-o-wieder/
leven zoals het leven is
pi_189755886
Vorig jaar was het idd rond twee november dat er geruchten waren dat Wieder het zou ontwerpen. Ik heb niks tegen zijn ontwerpen want de meeste vind ik mooi, alleen wat ik jammer vind is het aspect dat je als land eindelijk je creatieve geest kunt laten zien, en dan kies je weer iemand van buitenaf (zoals dat sommige landen elk jaar een lied+staging kopen uit het buitenland).

Hopelijk houden ze sterk rekening volgend jaar met stage-intruders. Wat nou als het podium volledig wordt begrensd door een bak water zodat niemand eroverheen kan klimmen ;)
pi_189755958
Ik denk dat het Wieder niet wordt. Ze kiezen tot nu toe inderdaad juist allemaal Nederlanders, dus het zou me serieus verbazen als dat nu ineens niet zo is.
pi_189756675
Ik zou het wel heel tof vinden als de organisatie het klaarspeelt om in overleg met OV meer nachttreinen kan laten rijden zodat je als fan niet zo'n belachelijke prijzen hoeft te betalen voor een hotel.
  Eurovisie Songfestival Queen / Moderator zondag 3 november 2019 @ 10:21:05 #50
163650 crew  Greys
Nee.
pi_189757297
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 09:35 schreef Boomboomkoffie het volgende:
Ik zou het wel heel tof vinden als de organisatie het klaarspeelt om in overleg met OV meer nachttreinen kan laten rijden zodat je als fan niet zo'n belachelijke prijzen hoeft te betalen voor een hotel.
Gisteren op de brainstorm (linkje hieronder) hebben er dit in elk geval duidelijk genoemd. Er was ook een dame van Stad Rotterdam, we hebben haar onze lijst met ideeën ook meegegeven en onze contactgegevens en ze zou het op de juiste bureaus leggen. Want ook degenen die wel een hotel hebben maar bv in Den Haag moeten daar ook weer laat naar terug kunnen met OV.

ESF / Brainstorm fanprogramma ESF 2020
Koutist in opleiding.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')