abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189550533
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.
Vakman pur sang
pi_189552159
Ik wist niet dat er zoveel fouten en onduidelijkheden stonden in de OP. Ik zal er eens naar kijken en hier posten wat er beter kan en gecorrigeerd dient te worden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189552276
quote:
Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking van een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom. door middel van condensatie en verdamping van een koudemiddel.. Bij verdamping is warmte nodig en bij condensatie komt warmte vrij. Dit principe wordt gebruikt om warmte te verplaatsen.
Je kan dit vergelijken met het koken van water. Er wordt warmte toegevoegd aan vloeibaar water op 100 graden in een open pan en toch blijft het vloeibare water 100 graden. De energie die is toegevoegd is nodig om het water te verdampen.

Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen. Op dit moment zijn de meest geschikte warmtebronnen de buitenlucht of grondwarmte.
Het op druk brengen van het koudemiddel in gasfase gebeurt in een compressor die zijn energie krijgt met elektriciteit. Daarom is er elektriciteit nodig voor de werking van een warmtepomp.

Het koudemiddel in de warmtepomp heeft de bijzondere eigenschap dat het al bij zeer lage temperatuur "kookt". Daardoor kan de warmtepomp bij die lage temperatuur warmte opnemen uit de omgeving. Dit gebeurt bij een warmtepomp aan de bronkant, dit gedeelte wordt de verdamper genoemd, omdat het koudemiddel hier overgaat van vloeistof naar damp. De warmtebron is bijvoorbeeld grondwater, buitenlucht of een andere bron met een relatief lage temperatuur.

Vervolgens wordt het dampvormige koudemiddel met nog een relatief lage temperatuur naar een ander deel van het warmtepompsysteem gepompt en onder een hogere druk gebracht. Doordat de druk wordt verhoogd gaat ook de temperatuur van het koudemiddel omhoog. Het warme koudemiddel geeft warmte af aan het afgiftesysteem van een woning, waarmee de woning verwarmd wordt. Dit gebeurt in de condensor van de warmtepomp. Vervolgens wordt de druk van het koudemiddel weer verlaagt, waardoor de temperatuur afneemt en het koudemiddel weer warmte kan opnemen uit de omgeving. De cyclus is nu rond.


[ Bericht 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 21-10-2019 20:19:19 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189554328
Nog steeds geen echt koud weer gehad om de boel eens goed te testen. :P
Vakman pur sang
pi_189560357
quote:
1s.gif Op maandag 21 oktober 2019 21:37 schreef Lospedrosa het volgende:
Nog steeds geen echt koud weer gehad om de boel eens goed te testen. :P
Bij mij springt de warmtepomp dagelijks toch een paar uurtjes aan om alles 21C te houden.
  dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:02:11 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_189560469
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 10:52 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Bij mij springt de warmtepomp dagelijks toch een paar uurtjes aan om alles 21C te houden.
bij mij ook. ik heb het dan over 1 tot 2 kilowatjes per dag.
Tot nooit .......
pi_189560476
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 10:52 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Bij mij springt de warmtepomp dagelijks toch een paar uurtjes aan om alles 21C te houden.
Ja bij mij ook, maar zo benieuwd wat de wp doet bij vriestemperaturen?
Vakman pur sang
pi_189561096
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 11:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja bij mij ook, maar zo benieuwd wat de wp doet bij vriestemperaturen?
Die draait wat langer door.

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2019 11:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

bij mij ook. ik heb het dan over 1 tot 2 kilowatjes per dag.
Ik iets meer. Rond de 5-6kWh gemiddeld per dag.

Ik baal wel een beetje met deze koude oktober. Mijn energiecontractjaar loopt pas op 4 november af. Ik kom dan op 2500kWh denk ik zo...

pi_189702062
Huis wordt ook met de nachtvorst s’ochtends in notime warm. Gaat goed dus.

Valt me op dat ik de laatste dagen meer opbrengst heb dan verbruik. Met deze mooie zonnige maar frisse dagen. ^O^
Vakman pur sang
pi_189707494
Hier staat de warmtepomp al flink te werken.

Gisteren een aannemer op bezoek gehad voor het aanpakken van de kozijnen, aanbouw en optioneel het plaatsen van voorzetwanden en aanleg van vloerverwarming.

Die laatste twee zou ik ook zelf kunnen, maar ik ben een beetje klus-moe na aan het raken en zal ook nog wel zelf voor de hele afbouw moeten zorgen. Dus als uitbesteden van voorzetwanden en vloerverwarming niet te duur wordt, dan is dat wel fijn om in één keer door te pakken.

Helaas zal er niet eerder dan komend voorjaar begonnen worden. Dus de warmtepomp heeft het komende maanden nog zwaar met een matig geïsoleerde begane grond een aanvoertemperaturen rond de 50 graden.
pi_189717206
Die van mij doet zo af en toe wat zuchtjes....
Ik heb deze zomer ook een radiator vervangen door een flink grotere en daardoor is mijn aanvoer bij -10 gezakt van 65 naar nu 45.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189720854
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 17:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
Die van mij doet zo af en toe wat zuchtjes....
Ik heb deze zomer ook een radiator vervangen door een flink grotere en daardoor is mijn aanvoer bij -10 gezakt van 65 naar nu 45.
Die van mij heeft vorige week 3 min gedraaid.,nog warm nu.
Vakman pur sang
pi_190258794
De "stookgegevens" van november zijn binnen, de eerste echte "stookmaand":

Geproduceerde warmte: 1885 kWh
Gebruikte energie: 442 kWh
Kosten aan stroom ¤ 92,82

Een COP van 4,26 over november 2019 volgens opgaaf van Mitsubishi.
Het is een 14kW Zubadan met vermogen beperkt op 50% met een PAC kabeltje.

Dat is alleen voor verwarmen, uiteraard.
Woning: vrijstaand uit 2003 met 150m2 woonoppervlak en Jaga convectoren als afgifte.

Voor warm water (200 liter boilervat 52 graden) een COP van 2,74:

Geproduceerde warmte: 288kWh
Gebruikte energie: 105 kWh
Kosten aan stroom: ¤22,05
pi_190269462
Het zal toch niet zo zijn dat ik de enige ben die al aan het "stoken" is? :P
  woensdag 4 december 2019 @ 19:02:05 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190269538
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het zal toch niet zo zijn dat ik de enige ben die al aan het "stoken" is? :P
Ik heb vorige maand 240kwh aan de warmtepomp uitgegeven. Helaas geen warmtemeters dus verder geen COP.

Warmwater met een aparte wp-boiler. Maar de meet ik niet meer omdat ie op een gezamenlijke groep met de wasmachine zit.

Ik had altijd een radiator in de schuur. Die heb ik met het plaatsen van de warmtepomp laten vervallen omdat hij altijd uit stond. Helaas, de ketel gaf de nodige warmte af en nu de schuur rond de tien graden is staat er een ir-paneel te gloeien.
Zonde van de stroom natuurlijk, ik het voorjaar maar weer een radiator plaatsen.
Tot nooit .......
pi_190269590
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2019 00:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
De "stookgegevens" van november zijn binnen, de eerste echte "stookmaand":

Geproduceerde warmte: 1885 kWh
Gebruikte energie: 442 kWh
Kosten aan stroom ¤ 92,82

Een COP van 4,26 over november 2019 volgens opgaaf van Mitsubishi.
Het is een 14kW Zubadan met vermogen beperkt op 50% met een PAC kabeltje.

Dat is alleen voor verwarmen, uiteraard.
Woning: vrijstaand uit 2003 met 150m2 woonoppervlak en Jaga convectoren als afgifte.

Voor warm water (200 liter boilervat 52 graden) een COP van 2,74:

Geproduceerde warmte: 288kWh
Gebruikte energie: 105 kWh
Kosten aan stroom: ¤22,05

Mooie gegevens. Ik kan nog geen elektra verbruik aflezen, moet nog een kWh meter plaatsen.

Hoe gaat het jou met de warmwatervoorraad. Ik merk op zondag een probleem, als mijn vriendin en de kinderen allemaal douchen en/of in bad gaan. Heb ook een hydrofoor op 6bar en dan gaat
het nogal snel met de voorraad en komt het weleens voor dat het water te koud wordt. De pomp is zeker een uur bezig om het vat weer op te warmen (58C) en intussen is het fris in huis (19C ipv 21.5C).

Ik heb dit nu opgelost door een grote E-boiler erbij te zetten, die schakelt door een regeling op bepaalde tijdstippen over zodat de WP pruttelt op cv.

Verder merk ik dat de WP bij die zware mistdagen vaker moet ontdooien.
Vakman pur sang
pi_190270759
Op zich red ik het prima met 200L

Als ik een keer uitgebreid in bad ga (zo eens in de 2 weken, de rest douche ik) dan gaat het wel hard maar kan in de app de warmtepomp aanzetten als het moet, dus voordat ik uit bad ga is het water alweer op temperatuur ;)

Als je veel L per minuut er doorheen jaagt dan is het wel lastig werken met een vaste voorraad water denk ik maar ik probeer ook op water een beetje te besparen.
pi_190831447
Dit is echt weer dat de WP er keihard aan moet trekken. :D
Werd een beetje fris, 19,5 C dus even naar de WP en inderdaad helemaal aangerijpt en hoorde hem nog een 30min geleden ontdooien.
Maar goed -1C en mist heb je niet vaak. :P
Vakman pur sang
pi_190832043
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:14 schreef Lospedrosa het volgende:
Dit is echt weer dat de WP er keihard aan moet trekken. :D
Werd een beetje fris, 19,5 C dus even naar de WP en inderdaad helemaal aangerijpt en hoorde hem nog een 30min geleden ontdooien.
Maar goed -1C en mist heb je niet vaak. :P
Net thuisgekomen is het hier nu maar 19C. Zou 20,5C moeten zijn volgens het normale programma. Hoog tijd voor de extra isolatie en vloerverwarming.
pi_190832891
Mijn wp doet het met 2 vingers in de neus met dit weer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190832929
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
Mijn wp doet het met 2 vingers in de neus met dit weer.
Hoeveel kw had jij ook alweer?
Vakman pur sang
pi_190832940
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Hoeveel kw had jij ook alweer?
5 kW

Cv temperatuur is rond de 32 graden. Ik heb gewone radiatoren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190832986
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

5 kW

Cv temperatuur is rond de 32 graden. Ik heb gewone radiatoren.
Je woont in een tiny house?
Ghehe garpje. Maar ook jouw cop is maar 2-2,5 dat is nu eenmaal natuurkunde.
Schijnbaar krijg je het met 2kw al warm.

Het is nu alweer 21,5 met een systeem temp van 45C.
Vakman pur sang
pi_190833027
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:54 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Je woont in een tiny house?
In een ouderwets jaren 20 rijtjeshuis met een woonkamer van 65 m2 en 4 slaapkamers.

Hoewel het wel zou kunnen zet ik mijn thermostaat nooit op 21 graden. Voor een sauna effect ga ik wel naar een echte sauna.
19 graden en in de ochtend 17-18 graden vind ik perfect.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190833100
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In een ouderwets jaren 20 rijtjeshuis met een woonkamer van 65 m2 en 4 slaapkamers.
Pic's or it didn't happen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_190833122
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Pic's or it didn't happen.
Waar wil je foto's van?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190833148
Van die 65m2
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_190833162
Slaapkamers verwarm ik nooit. Badkamer wil ik het liefst zo koud mogelijk hebben.
Verder heb ik mijn radiatoren iets groter uitgelegd en zitten er ventilatoren op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190833165
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:55 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In een ouderwets jaren 20 rijtjeshuis met een woonkamer van 65 m2 en 4 slaapkamers.

Hoewel het wel zou kunnen zet ik mijn thermostaat nooit op 21 graden. Voor een sauna effect ga ik wel naar een echte sauna.
19 graden en in de ochtend 17-18 graden vind ik perfect.
Dat is bij ons de nacht temp, 21,5 of niets hier. Maar goed half vrijstaand, woonkamer van 85m2 en uit 1973.
Vakman pur sang
pi_190833172
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:59 schreef blomke het volgende:
Van die 65m2
Hoe kan ik daar nu foto's van maken? Er staat geen matvoering op mijn vloer getekend.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190833210
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:59 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Dat is bij ons de nacht temp, 21,5 of niets hier. Maar goed half vrijstaand, woonkamer van 85m2 en uit 1973.
Nachttemperatuur is gewoon die 17-18 graden. Of het kouder wordt dan dat weet ik niet, want ik slaap dan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190833259
Uiteraard, want anders ben je een echte beunhaas, heb ik het gehele huis geisoleerd de afgelopen 12 jaar, waarbij ik elke keer op interessant subsidies heb gewacht.
het enige wat ik niet gedaan heb ik het glas, daar zit grotendeels nog oud dubbelglas van de jaren 90 in. Een kleine minderheid van het glas is wel hr++ of hoger.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190833621
quote:
0s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:01 schreef sjorsie1982 het volgende:
Uiteraard, want anders ben je een echte beunhaas, heb ik het gehele huis geisoleerd de afgelopen 12 jaar, waarbij ik elke keer op interessant subsidies heb gewacht.
het enige wat ik niet gedaan heb ik het glas, daar zit grotendeels nog oud dubbelglas van de jaren 90 in. Een kleine minderheid van het glas is wel hr++ of hoger.
Een beetje een serieuze klusser heeft kunstof geïsoleerde kozijnen met hr++ glas en screens op alle kozijnen (lelijk maar super extra isolererend). En vloer, spouw en dakisolatie natuurlijk.

Heb alles wat mogelijk is geïsoleerd maar de 8kw nu wel nodig.
Ook niet gek voor deze kast van een huis.

Merk wel dat ik een buffervat moet gaan plaatsen die de momenten opvangt dat de cv aanvoer even erg is, dat merk je gelijk op de Jaga strada’s met DBE.
Pendelen doet ie niet, nada daarvoor was het niet nodig. Jammer want kost me een extra pomp.

[ Bericht 17% gewijzigd door Lospedrosa op 01-01-2020 21:22:58 ]
Vakman pur sang
pi_190845033
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 21:10 schreef Lospedrosa het volgende:
Een beetje een serieuze klusser heeft kunstof geïsoleerde kozijnen met hr++ glas en screens op alle kozijnen (lelijk maar super extra isolererend).
Dat staat op mijn lijstje, maar eerst een dakkapel en nieuwe schuur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190846111
Vandaag bij thuiskomst weer gewoon 20,5 graden. Blijft lastig, die defrosts. 5 graden vorst met droge lucht heeft een warmtepomp nou eenmaal minder moeite mee dan al dat vocht rond het vriespunt.
pi_190846176
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 18:53 schreef Ivo1985 het volgende:
Vandaag bij thuiskomst weer gewoon 20,5 graden. Blijft lastig, die defrosts. 5 graden vorst met droge lucht heeft een warmtepomp nou eenmaal minder moeite mee dan al dat vocht rond het vriespunt.
Stond ff buiten met mijn vriendin, ze schrok zich dood toen het hete persgas werd losgelaten over de condensor, dat hoor je vrij hard sissen.
Een mooie lading stoom (damp ok) trok van de unit. #Lief dagboek.

Volgens haar ging de hele boel de lucht in. :+
Vakman pur sang
pi_190846193
Aan de temperatuur merk ik het niet, 21 graden.

Alleen het stroomverbruik ligt iets hoger en ongeveer 1x per uur een defrost als hij draait.
pi_190846201
quote:
1s.gif Op donderdag 2 januari 2020 18:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Stond ff buiten met mijn vriendin, ze schrok zich dood toen het hete persgas werd losgelaten over de condensor, dat hoor je vrij hard sissen.
Een mooie lading stoom (damp ok) trok van de unit. #Lief dagboek.

Volgens haar ging de hele boel de lucht in. :+
Hehe, ja.
Heb achter de garage een lamp op bewegingsdetectie en die springt wel eens aan door de stoom.
pi_190847063
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 18:53 schreef Ivo1985 het volgende:
Vandaag bij thuiskomst weer gewoon 20,5 graden. Blijft lastig, die defrosts. 5 graden vorst met droge lucht heeft een warmtepomp nou eenmaal minder moeite mee dan al dat vocht rond het vriespunt.
tussen -2 en 2 krijg ik altijd defrosts.... :N
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_190848841
Ik had een lang weekendje weg de thermostaat 2 graden lager gezet. Heel fijn.. blijkt dat er totaal geen besparing is, want toen ik thuis ben, moest de warmtepomp zo hard werken dat de besparing a 15kWh gemiddeld per dag, teniet was gedaan. Ging 45kWh verstoken. En de dag daarop moest warmtepomp ook weer langer en harder werken dan normaal, want de vloer was dus nog niet helemaal terug op warmte. Minder buffer dus.

Nu weer redelijk normaal. Op de defrosts na.
pi_190851159
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2020 21:59 schreef athlonkmf het volgende:
Ik had een lang weekendje weg de thermostaat 2 graden lager gezet. Heel fijn.. blijkt dat er totaal geen besparing is, want toen ik thuis ben, moest de warmtepomp zo hard werken dat de besparing a 15kWh gemiddeld per dag, teniet was gedaan. Ging 45kWh verstoken. En de dag daarop moest warmtepomp ook weer langer en harder werken dan normaal, want de vloer was dus nog niet helemaal terug op warmte. Minder buffer dus.

Nu weer redelijk normaal. Op de defrosts na.
Hehe, ja, herkenbaar.

In november en december op vergelijkbare dagen om en om een nacht mét en zonder nachtverlaging verwarmd.

Besparing? Niet vast te stellen, zo wisselend waren de resultaten.
Een beetje meer wind, windrichting, zonnetje erbij, defrosts, zeg het maar.

Wel moest m'n warmtepomp 's ochtends veel harder werken én was het 's ochtends kouder als ik uit bed kwam.

Geen vloerverwarming, alles met Jaga convectoren + DBE.

Ik stook nu 24/7 op 21 graden (ingesteld op 20,5 en dan wordt het 21 tot 21,5).
pi_190851166
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 00:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Hehe, ja, herkenbaar.

In november en december op vergelijkbare dagen om en om een nacht mét en zonder nachtverlaging verwarmd.

Besparing? Niet vast te stellen, zo wisselend waren de resultaten.
Een beetje meer wind, windrichting, zonnetje erbij, defrosts, zeg het maar.

Wel moest m'n warmtepomp 's ochtends veel harder werken én was het 's ochtends kouder als ik uit bed kwam.

Ik stook nu 24/7 op 21 graden (ingesteld op 20,5 en dan wordt het 21 tot 21,5).
Heb je vloerverwarming op de bgg?
Vakman pur sang
pi_190851174
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 00:41 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Heb je vloerverwarming op de bgg?
Nee, heb ik net aangevuld met een ninja-edit.

Alleen Jaga convectoren + DBE.

Warmtepomp draait al hele winter op 50% vermogen. Zit te wachten op strenge vorst om te kijken of het dan nog steeds warm blijft ;)
Komend voorjaar komt er een W1209 thermostaatje aan, als de buitentemperatuur naar de -5 gaat (bijvoorbeeld) dan mag hij op 75% vermogen draaien. Zit een instelbare hysteresis op, dus dat hij niet bij iedere 0.1 graad van 50 naar 75% vermogen switcht (en terug).
pi_190851194
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 00:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee, heb ik net aangevuld met een ninja-edit.

Alleen Jaga convectoren + DBE.
Oh heb ik ook.
Voor mijn gevoel is nachtverlaging zeker nuttig. Met jaga is het in notime warm.

Maar ligt denk ik ook aan het weer, verlagen bij hogere temp en dan opstoken bij 0C en veel vocht werkt natuurlijk averechts.
Maar nooit de test gedaan.
Vakman pur sang
pi_190851219
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 00:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Oh heb ik ook.
Voor mijn gevoel is nachtverlaging zeker nuttig. Met jaga is het in notime warm.

Maar ligt denk ik ook aan het weer, verlagen bij hogere temp en dan opstoken bij 0C en veel vocht werkt natuurlijk averechts.
Maar nooit de test gedaan.
Zie ook aanvulling: ik draai nu met de WP begrensd op 50% vermogen (14kW Zubadan) dus dan is opwarmen iets meer werk, denk ik. Vorig seizoen warmde het sneller op.

Maar als het eenmaal warm is, heeft hij er totaal geen moeite mee om het warm te houden.
Vandaar dat ik hoop op strenge vorst om verder te testen ;)
pi_190851271
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 00:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Zie ook aanvulling: ik draai nu met de WP begrensd op 50% vermogen (14kW Zubadan) dus dan is opwarmen iets meer werk, denk ik. Vorig seizoen warmde het sneller op.

Maar als het eenmaal warm is, heeft hij er totaal geen moeite mee om het warm te houden.
Vandaar dat ik hoop op strenge vorst om verder te testen ;)
14KW is wel erg hoog! :P
Ik heb 8kw en ik merk dat ie aan zijn top capaciteit zit.
Maar bij droge vorst werkt ie al veel beter weer.
Vakman pur sang
pi_190851305
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 00:52 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

14KW is wel erg hoog! :P
Ik heb 8kw en ik merk dat ie aan zijn top capaciteit zit.
Maar bij droge vorst werkt ie al veel beter weer.
Ja, 14kW is waarschijnlijk 2x te groot voor deze woning. Als deze ooit versleten is kies ik denk ik een 8kW, afhankelijk van hoever ze tegen die tijd kunnen terug moduleren.

Ik was een beetje eigenwijs en wilde een Zubadan.

De installateur ken ik al 22 jaar (weet dat ik eigenwijs ben) en die vond het wel mooi allemaal :+ Het is wel een prachtige installatie geworden.

Het zal hier niet koud worden iig :P

Met een 24/7 naloop van de secundaire pomp + wat tunen (o.a. niet meer stoken met stooklijn maar puur op thermostaat en Ta range tussen 30 en 40 graden) + vermogen beperken is het overmatige pendelen overigens wel vrijwel verholpen.

Verder doe ik ook maar wat, heb op zich geen verstand van warmtepompen en kan nog geen expansievat vervangen (al moet dat te leren zijn) maar door 2 stookseizoenen experimenteren met de settings ken ik het apparaat beter dan de installateur :P
pi_190851365
Stroomverbruik van de warmtepomp over de afgelopen week:



Hij is nu warm water aan het maken, duurt meestal een uurtje.
pi_190851369
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2020 00:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, 14kW is waarschijnlijk 2x te groot voor deze woning. Als deze ooit versleten is kies ik denk ik een 8kW, afhankelijk van hoever ze tegen die tijd kunnen terug moduleren.

Ik was een beetje eigenwijs en wilde een Zubadan.

De installateur ken ik al 22 jaar (weet dat ik eigenwijs ben) en die vond het wel mooi allemaal :+ Het is wel een prachtige installatie geworden.

Het zal hier niet koud worden iig :P

Met een 24/7 naloop van de secundaire pomp + wat tunen (o.a. niet meer stoken met stooklijn maar puur op thermostaat en Ta range tussen 30 en 40 graden) + vermogen beperken is het overmatige pendelen overigens wel vrijwel verholpen.

Verder doe ik ook maar wat, heb op zich geen verstand van warmtepompen en kan nog geen expansievat vervangen (al moet dat te leren zijn) maar door 2 stookseizoenen experimenteren met de settings ken ik het apparaat beter dan de installateur :P
Nou zit zelf in de techniek, maar dat finetunen is idd echt nodig in de praktijk.

Ik zie het zo: met een cv ketel heb je al snel 5x meer vermogen dan je nodig bent. Me met een wp is alsof je een auto hebt met een kleine zuinige motor, je moet beter opletten en sneller schakelen om in je ideale toerengebied te blijven.

En de regelingen kunnen nog veel beter (anticiperend op het weer enz.)
Vakman pur sang
  vrijdag 3 januari 2020 @ 07:45:21 #50
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_190852158
na een jaar warmtepomp de eerste resultaten:
70m2 appartement, begane grond, jaren 30, isolatie goed voor jaren 30 woning.
4-8cmm isolatie, vloer geisoleerd,
hr++ glas behalve waar glas in lood zit (dubbelglas).
(a-label al zonder warmtepomp)

ik heb met domoticz ingesteld:
nacht op 17 graden,
smorgen naar 18
om 13uur 19
om 16u naar 20 graden zodat het warm is als ik thuis kom.
om 20u gaat hij al omlaag naar 17graden, maar daar doet hij nu nog de hele nacht over. In de praktijk staat de warmtepomp dus uit in de nacht.

op basis van buitentemp kan ik varieren.

nu pas een eerste aanpassing hoeven doen:
bij <3gr buitentemp een uurtje eerder naar 20 graden.

andere overwegingen, maar nog niet nodig gehad:
als het kouder wordt:
nachttemperatuur later instellen zodat wp snachts uit blijft.
nachttemperatuur later instellen als om 22u < 19.5gr, nog niet neegemaakt.
nachttemp hoger als het nog kouder wordt en huis over dag niet meer warm wordt.
geen nachtverlaging bij heel lage buitentemp.
(alles staat klaar in domoticz maar niet hoeven activeren)

met domoticcz kan ik dat eenvoudig regelen bij bepaalde buitentemp.
(domoticz stuurt Evohome aan, weerverwachting haal ik van WeerLive)


verder in alle ruimtes normale thermostaten (honeywell round)waarmee ik domoticz kan overrulen: overdag is de hoogst ingestelde temperatuur leidend.

verder staat in alle ruimtes de jaga's open. altijd stroming.
de dbe's worden aangestuurd door evohome als er warmtevraag voor een ruimte is.

ik verbruik tot op heden zo'n 11kwh per dag.
heel 2019 heb ik 1400kwh stroom verbruikt tegen zo'n 550-600m3 gas in het verleden. stroom kom op jaarbasis bijna helemaal uit zonnepanelen.


buiten de besparing:
overdag was mijn huis 15 graden, nu dus 18-19. dus extra comfort.
nu stook ik 17 graden ook in de werkamer en keuken, vroeger niet (extra comfort)
wegens langdurende ziekte ben ik meer thuis, stook vaker op dan voorgaande jaren.
(eerste maanden 2019 relatief duur door slechte instellingen. geen evohome, slingerde hem van 17 naar 20 graden wat hij dan over op de binnenunit regelde met hoog stroomverbruik)

om het pendelen extra tegen te gaan heb ik met domiticz wat variatie ingesteld:
als warmtepomp aan staat stookt hij de ruimtes 0.2 graden extra op.
als warmtepomp uit staat zet ik alle thermostaten 0.1 graad lager. Na afkoeling van 0,3 gaat gaat de pomp dus weer aan. (nacht 0.6 graad).
Hiermee start de pomp maar een keer of 5-8 op per dag.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 03-01-2020 08:06:45 ]
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')