abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:19:05 #151
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_189633817
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 20:03 schreef Travnik het volgende:

[..]

Mede door het laffe optreden en medewerking van Dutchbat, kon men rustig haar gang gaan. De Britten hebben dit zelfs meerdere malen aangegeven, en ook zij waren verbolgen over de schandalige rol van Dutchbat.
Ik snap niet waarom dit zo touchy is? Er is genocide gepleegd onder toeziend ook en medewerking van Dutchbat.
Mannen en vrouwen van elkaar scheiden en doorspelen van namenlijsten zie ik ook als medewerking.
Vandaar dat fotorolletjes spontaan waren verdampt.
Zegt de naam Hasan Nuhanovic u iets? Zijn vader en broer(tolk) moesten ook mee met gün beulen terwijl Dutchbat dit kon voorkomen.

Maar ik merk dat het een gevoelig onderwerp voor u is,vandaar laat ik het hierbij.
De Britten? Die zijn samen met de Fransen verantwoordelijk dat er geen luchtsteun kwam...

Volkskrant

Volkskrant

[ Bericht 11% gewijzigd door sp3c op 26-10-2019 20:21:40 ]
  Moderator zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:20:15 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189633836
je weet hoe we over de volkskrant denken toch?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:21:08 #153
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:21:23 #154
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189633863
nee
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:22:10 #155
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:23:52 #156
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189633931
anyways

de Britten hebben hun enclave gewoon diep in de nacht verlaten, gewoon de spulletjes gepakt en keihard weggereden, enige reden dat dat geen bloedbad is geworden is omdat er veel grotten waren en Deliberate Force een dag of een paar dagen later begon, was men gewoon gaan bombarderen toen de OP's onder druk kwamen te staan door tanks enzo zoals de afspraak was dan was de genocide niet gebeurt

dat die dan verbolgen zouden zijn over Dutchbat ... mjah ... geloof ik niet helemaal hoor
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:27:56 #157
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_189634036
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 20:23 schreef sp3c het volgende:
anyways

de Britten hebben hun enclave gewoon diep in de nacht verlaten, gewoon de spulletjes gepakt en keihard weggereden, enige reden dat dat geen bloedbad is geworden is omdat er veel grotten waren en Deliberate Force een dag of een paar dagen later begon

dat die verbolgen zouden zijn over Dutchbat ... mjah ... geloof ik niet helemaal hoor
Yup, die zijn met stille trom vertrokken.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:33:54 #158
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_189634173
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 20:03 schreef Travnik het volgende:

Ik zie dat de hersentjes al weer uitstaan. Is inderdaad beter als je het hierbij laat, want anders maak jezelf misschien nog wel belachelijk. :)

[ Bericht 8% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 26-10-2019 20:56:19 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:49:34 #159
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:55:43 #160
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_189634670
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 20:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik zie dat de hersentjes al weer uitstaan. Is inderdaad beter als je het hierbij laat, want anders maak jezelf misschien nog wel belachelijk.
Je ben de :) smiley vergeten.
Wat een afgang.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:56:30 #161
Why is all the rum gone?
pi_189634686
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 20:55 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Je ben de :) smiley vergeten.
Wat een afgang.
Nee, hoor. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:56:54 #162
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_189634707
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 20:56 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. :)
:D
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_189647185
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2019 20:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik zie dat de hersentjes al weer uitstaan. Is inderdaad beter als je het hierbij laat, want anders maak jezelf misschien nog wel belachelijk. :)
Wat jouw hersentjes betreft zie ik helaas ook geen lichtpunt,aangezien ik voor de zoveelste keer aan moet kaarten wat er nou met die filmrolletjes is gebeurd;).
En waarom was het kabinet destijds gevallen en waarom al die zelfmoorden?

In afwachting van uw scherpe en heldere analyse..
  Moderator zondag 27 oktober 2019 @ 14:06:38 #164
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189647241
dat rolletje is mislukt

staat ook niets boeiends op verder achteraf gezien
  zondag 27 oktober 2019 @ 14:58:11 #165
Why is all the rum gone?
pi_189648210
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 14:03 schreef Travnik het volgende:

[..]

Wat jouw hersentjes betreft zie ik helaas ook geen lichtpunt,aangezien ik voor de zoveelste keer aan moet kaarten wat er nou met die filmrolletjes is gebeurd;).
En waarom was het kabinet destijds gevallen en waarom al die zelfmoorden?

In afwachting van uw scherpe en heldere analyse..
:O
pi_189666461
quote:
Piraat op sokken...
pi_189666578
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2019 14:06 schreef sp3c het volgende:
dat rolletje is mislukt

staat ook niets boeiends op verder achteraf gezien
Er blijven twijfels over het fotorolletje uit 1995 met beelden van lijken van door Serviërs vermoorde moslimmannen in Srebrenica. In het radioprogramma Argos spreekt Peter Rutten, destijds leider van het onderzoeksteam van de Koninklijke Marechaussee, zijn twijfels uit over het onderzoek naar mogelijk bewijsmateriaal voor genocide.

Volgens Rutten ligt het fotorolletje "nog ergens in het archief" en had Defensie duidelijk moeten aangeven dat de beelden nooit naar buiten zijn gebracht vanwege de politieke situatie op dat moment.

Zwijgzaamheid

Over de exacte gang van zaken rondom het mislukken van het ontwikkelen van het fotorolletje wordt al jaren gespeculeerd. Het rolletje is symbolisch geworden voor de zwijgzaamheid van het ministerie van Defensie in de tijd van de val van de moslimenclave Srebrenica. Deze enclave werd beschermd door Nederlandse Dutchbat-soldaten.

Op 11 juli 1995, bijna twintig jaar geleden, viel het Bosnisch-Servische leger de moslimenclave binnen. Onder het oog van de Nederlandse Dutchbatters werden duizenden moslimmannen en -jongens gedeporteerd. In totaal zijn meer dan 7000 lijken gevonden in de bossen rondom Srebrenica.

Bewijsmateriaal

Dutchbat-luitenant Ron Rutten had op 13 juli 1995 foto's gemaakt in een huis waar Bosnische Serviërs moslimmannen gevangen hielden en waar negen lijken lagen. Hij smokkelde het rolletje de enclave uit in de hoop daarmee bewijsmateriaal over de schending van mensenrechten veilig te stellen.

Uiteindelijk zijn de foto's nooit in de openbaarheid gekomen. Het Nederland Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies (NIOD) concludeerde (blz. 3009) in zijn onderzoeksrapport in 2002 dat het ontwikkelen van het rolletje mislukt is "door een door niemand gewenste menselijke fout".

Per ongeluk

In Argos blijft Rutten van het onderzoeksteam van de Koninklijke Marechaussee vragen stellen over de gang van zaken destijds. "Wat is de route van het fotorolletje geweest?", vraagt hij zich af. Hij gelooft in een complot, zegt Argos.

Een andere betrokkene, Arie Bleumink van de Militaire Inlichtingendienst komt ook aan het woord. Hij gelooft wel dat het ontwikkelen van het rolletje per ongeluk is mislukt. Hij is vooral kritisch dat Defensie hem het zwijgen oplegde.

De ene partij of persoon geeft aan dat het geen zuivere koek is, en de andere dat het een menselijke fout is die niemand wenste.

De Militaire Inlichtingendienst wilde het rolletje direct in handen krijgen. En er zijn anonieme getuigen die hebben aangegeven, dat er belastbaar materiaal op de foto's ten nadele van Dutchbat stond.

[ Bericht 5% gewijzigd door Travnik op 28-10-2019 13:46:51 ]
  Moderator maandag 28 oktober 2019 @ 13:59:38 #168
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189666844
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2019 13:39 schreef Travnik het volgende:

[..]

Er blijven twijfels over het fotorolletje uit 1995 met beelden van lijken van door Serviërs vermoorde moslimmannen in Srebrenica. In het radioprogramma Argos spreekt Peter Rutten, destijds leider van het onderzoeksteam van de Koninklijke Marechaussee, zijn twijfels uit over het onderzoek naar mogelijk bewijsmateriaal voor genocide.

Volgens Rutten ligt het fotorolletje "nog ergens in het archief" en had Defensie duidelijk moeten aangeven dat de beelden nooit naar buiten zijn gebracht vanwege de politieke situatie op dat moment.

Zwijgzaamheid

Over de exacte gang van zaken rondom het mislukken van het ontwikkelen van het fotorolletje wordt al jaren gespeculeerd. Het rolletje is symbolisch geworden voor de zwijgzaamheid van het ministerie van Defensie in de tijd van de val van de moslimenclave Srebrenica. Deze enclave werd beschermd door Nederlandse Dutchbat-soldaten.

Op 11 juli 1995, bijna twintig jaar geleden, viel het Bosnisch-Servische leger de moslimenclave binnen. Onder het oog van de Nederlandse Dutchbatters werden duizenden moslimmannen en -jongens gedeporteerd. In totaal zijn meer dan 7000 lijken gevonden in de bossen rondom Srebrenica.

Bewijsmateriaal

Dutchbat-luitenant Ron Rutten had op 13 juli 1995 foto's gemaakt in een huis waar Bosnische Serviërs moslimmannen gevangen hielden en waar negen lijken lagen. Hij smokkelde het rolletje de enclave uit in de hoop daarmee bewijsmateriaal over de schending van mensenrechten veilig te stellen.

Uiteindelijk zijn de foto's nooit in de openbaarheid gekomen. Het Nederland Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies (NIOD) concludeerde (blz. 3009) in zijn onderzoeksrapport in 2002 dat het ontwikkelen van het rolletje mislukt is "door een door niemand gewenste menselijke fout".

Per ongeluk

In Argos blijft Rutten van het onderzoeksteam van de Koninklijke Marechaussee vragen stellen over de gang van zaken destijds. "Wat is de route van het fotorolletje geweest?", vraagt hij zich af. Hij gelooft in een complot, zegt Argos.

Een andere betrokkene, Arie Bleumink van de Militaire Inlichtingendienst komt ook aan het woord. Hij gelooft wel dat het ontwikkelen van het rolletje per ongeluk is mislukt. Hij is vooral kritisch dat Defensie hem het zwijgen oplegde.

De ene partij of persoon geeft aan dat het geen zuivere koek is, en de andere dat het een menselijke fout is die niemand wenste.

De Militaire Inlichtingendienst wilde het rolletje direct in handen krijgen. En er zijn anonieme getuigen die hebben aangegeven, dat er belastbaar materiaal op de foto's ten nadele van Dutchbat stond.

zet ff de bron erbij aub
  Moderator maandag 28 oktober 2019 @ 14:02:00 #169
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189666872
maar goed, mislukt of niet de historie is dat fotorolletje simpelweg voorbijgestreeft, de maker van de foto's heeft onder ede verklaart wat erop staat en het is simpelweg niets wat we nog niet weten over het drama van andere bronnen

dus tenzij je nu hier wil beweren dat de goede man heeft gelogen is het much ado about nothin
pi_189667895
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 14:02 schreef sp3c het volgende:
maar goed, mislukt of niet de historie is dat fotorolletje simpelweg voorbijgestreeft, de maker van de foto's heeft onder ede verklaart wat erop staat en het is simpelweg niets wat we nog niet weten over het drama van andere bronnen

dus tenzij je nu hier wil beweren dat de goede man heeft gelogen is het much ado about nothin

Heb je een bron met betrekking tot de maker van de foto's en de verklaring onder ede?

Want ik heb een totaal andere lezing en let dan vooral op de 3 laatste alinea's.

Het verhaal én de nooit gepubliceerde foto’s van een Dutchbat-soldaat https://www.vn.nl/het-ver(...)l&utm_campaign=share via @vrij_nederland
  Moderator maandag 28 oktober 2019 @ 19:11:11 #172
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189671996
er staat niet echt iets in die laatste drie alinia's wat je een andere lezing kan geven volgens mij hoor

nogmaals de boel is door de historie ingehaald, de parlementaire enquete over Srebrenica waar de man het over heeft is er daadwerkelijk geweest, als ik het me goed herinner is er een volledige dag uitgetrokken voor dat fotorolletje

gaat om 9(?) moslims die met de handen geboeid op de rug dood in een greppel achter een gebouwtje naast de compound in potocari zijn gevonden ... bewijs voor Servische oorlogsmisdaden

dat was toen heel interessant maar inmiddels is er bewijs te over en zijn de misdadigers al lang en breed opgepakt veroordeeld
pi_189707524
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 19:11 schreef sp3c het volgende:
er staat niet echt iets in die laatste drie alinia's wat je een andere lezing kan geven volgens mij hoor

nogmaals de boel is door de historie ingehaald, de parlementaire enquete over Srebrenica waar de man het over heeft is er daadwerkelijk geweest, als ik het me goed herinner is er een volledige dag uitgetrokken voor dat fotorolletje

gaat om 9(?) moslims die met de handen geboeid op de rug dood in een greppel achter een gebouwtje naast de compound in potocari zijn gevonden ... bewijs voor Servische oorlogsmisdaden

dat was toen heel interessant maar inmiddels is er bewijs te over en zijn de misdadigers al lang en breed opgepakt veroordeeld
De volgende dag werden Schuurman en zijn maten opgehaald door een viertonner van Dutchbat, om ze terug te brengen naar de compound. ‘De chauffeur had een heel vreemde blik in zijn ogen. “Jij wilt niet weten wat ik gezien heb,” zei hij. “Overal lijken.” Halverwege de terugweg, bij Nova Kasaba, klonken schoten uit een gebouw langs de weg. Wij keken elkaar aan. Het was duidelijk dat er iets niet klopte. De Serviërs keken alsof ze zich betrapt voelden. We hebben niets gevraagd – dat laat je wel uit je hoofd, maar het was duidelijk dat er daar gewoon mensen werden neergeschoten. Verderop, voorbij Konjevici, lagen de weilanden langs de weg bezaaid met koffers en kleren. Het hondje van onze post, Alpha, begon opeens te janken. Om de paar meter stond een zwaarbewapende Servische soldaat. Langs de weg lagen lijken. Het wegdek was zwart van het bloed. De truck slingerde tussen de doden door. Op een gegeven moment heb ik niet meer naar buiten gekeken. Een halfuur lang reden we door een verschrikkelijke lijkenlucht. Op sommige plaatsen was de stank niet te harden. Je reed daar gewoon door de killing fields. Niemand is daar levend die weg over gekomen. Ik heb het allemaal gerapporteerd. Maar wat lees ik in het debriefingsrapport? “De mogelijkheid bestaat dat daar iets vreemds is gebeurd.” Bijna twee weken na de val van Srebrenica beweerde generaal Couzy nog dat er geen reden was van genocide te spreken. Bullshit.’

Toen de groep van Alpha in Potocari aankwam, waren de moslims al afgevoerd. De compound was vrijwel leeg. ‘Het moet daar verschrikkelijk geweest zijn. Die moslims keken de dood in de ogen. Maten van mij vertelden dat sommige moslims gek waren geworden van angst. Eentje probeerde zichzelf te doden door met stenen tegen zijn voorhoofd te slaan. Een ander heeft zichzelf opgehangen. Een vrouw gooide haar baby in een afvalemmer. Achter de compound was een massagraf voor de mensen die tijdens hun vlucht naar de basis zijn beschoten. Ik heb een foto gemaakt van een enorme berg kleren, paspoorten en kinderspeelgoed, bij een wit huis vlak buiten de compound. Het leek wel Schindler’s List. Op die plaats heeft luitenant Rutten foto’s gemaakt van geëxecuteerde moslims: het fotorolletje dat later verprutst is. Het was het bewijs dat daar vreselijke dingen gebeurden. Dutchbat wist dat er executies plaatsvonden. Iedereen wist het. Schoten, lijken, lijkenlucht, stapels paspoorten, bulldozers, dan weet je genoeg. Maar wat kon ik doen?’

Zes dagen later vertrok Dutchbat uit Potocari. Bij aankomst in Zagreb werden de blauwhelmen als helden binnengehaald door premier Kok, de kroonprins, minister Voorhoeve en een kamerdelegatie. Al snel na de ontvangst bleek het fotorolletje van Rutten vernietigd. ‘Toen dacht ik: mijn foto’s krijgen ze niet,’ zegt Schuurman. ‘Ik vertrouwde ze voor geen meter. Je kan je foto’s beter naar de Hema brengen dan naar Defensie.’

Tijdens de debriefing in Assen voelde Schuurman zich behandeld als een misdadiger. De meeste van zijn maten is hij inmiddels uit het oog verloren, met een aantal van hen gaat het niet goed. Zelf zwaait hij binnenkort af. Hij wil niets meer met de defensie te maken hebben. ‘Wat mij betreft mag er een parlementaire enquête komen.’ Schuurman is van plan een netwerk van Dutchbat-veteranen op te zetten, zodat ze elkaar geestelijk kunnen steunen. ‘Srebrenica is voor mij het bewijs dat het Kwaad bestaat.’
pi_189707723
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 19:11 schreef sp3c het volgende:

Bovenstaand nogmaals de laatste alinea's waar ik het over had.
Dat Dutchbat onvoldoende was uitgerust en praktisch geen kans maakte tegen Mladic en co, is een feit.
Lees aub nogmaals wat Dutchbatters verklaren.

Over het fotorolletje: Dit was ver voor de Tribunalen en veroordelingen van oorlogsmisdadigers.
De belangrijkste vraag is namelijk; heeft Nederland informatie achtergehouden in verband met Srebrenica? Heeft men bewust,mogelijk belastbaar materiaal verduisterd, dan wel doen verdwijnen?

Over het optreden van Karremans en zijn ondergeschikte. Ik begrijp dat je bang kunt zijn in een dergelijk geval,maar dit is geen picknick maar een militaire aangelegenheid. Een Nederlandse officier die als een schooljongen wordt behandeld, en als een bange wezel uit zijn ogen kijkt is een blamage.
Mladic zou dit niet kunnen flikken bij een Britse officier. Zelfs een Belg zou het beter doen.

Stuurt Nederland pianospelers naar oologsgebieden?.
Doen ze ook de saxofoon?
  Moderator donderdag 31 oktober 2019 @ 05:33:08 #175
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_189709633
praktisch geen kans?

maak daar maar 0 van, het bataljon had niet de middelen noch het mandaat om zichzelf voorbij 1 van de strijdende partijen te knokken, dat was ook helemaal de taak niet

daar was het navo luchtwapen voor, dat is niet ingezet, resultaat is duidelijk

zelfde geld voor de Britten, zelfde geld voor de rest van UNPROFOR

[ Bericht 11% gewijzigd door sp3c op 31-10-2019 07:54:05 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')