De Britten? Die zijn samen met de Fransen verantwoordelijk dat er geen luchtsteun kwam...quote:Op zaterdag 26 oktober 2019 20:03 schreef Travnik het volgende:
[..]
Mede door het laffe optreden en medewerking van Dutchbat, kon men rustig haar gang gaan. De Britten hebben dit zelfs meerdere malen aangegeven, en ook zij waren verbolgen over de schandalige rol van Dutchbat.
Ik snap niet waarom dit zo touchy is? Er is genocide gepleegd onder toeziend ook en medewerking van Dutchbat.
Mannen en vrouwen van elkaar scheiden en doorspelen van namenlijsten zie ik ook als medewerking.
Vandaar dat fotorolletjes spontaan waren verdampt.
Zegt de naam Hasan Nuhanovic u iets? Zijn vader en broer(tolk) moesten ook mee met gün beulen terwijl Dutchbat dit kon voorkomen.
Maar ik merk dat het een gevoelig onderwerp voor u is,vandaar laat ik het hierbij.
Stukjes quoten mag ook niet?quote:Op zaterdag 26 oktober 2019 20:20 schreef sp3c het volgende:
je weet hoe we over de volkskrant denken toch?
Yup, die zijn met stille trom vertrokken.quote:Op zaterdag 26 oktober 2019 20:23 schreef sp3c het volgende:
anyways
de Britten hebben hun enclave gewoon diep in de nacht verlaten, gewoon de spulletjes gepakt en keihard weggereden, enige reden dat dat geen bloedbad is geworden is omdat er veel grotten waren en Deliberate Force een dag of een paar dagen later begon
dat die verbolgen zouden zijn over Dutchbat ... mjah ... geloof ik niet helemaal hoor
Ik zie dat de hersentjes al weer uitstaan. Is inderdaad beter als je het hierbij laat, want anders maak jezelf misschien nog wel belachelijk.quote:
Je ben dequote:Op zaterdag 26 oktober 2019 20:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik zie dat de hersentjes al weer uitstaan. Is inderdaad beter als je het hierbij laat, want anders maak jezelf misschien nog wel belachelijk.
Nee, hoor.quote:Op zaterdag 26 oktober 2019 20:55 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je ben desmiley vergeten.
Wat een afgang.
quote:
Wat jouw hersentjes betreft zie ik helaas ook geen lichtpunt,aangezien ik voor de zoveelste keer aan moet kaarten wat er nou met die filmrolletjes is gebeurd;).quote:Op zaterdag 26 oktober 2019 20:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik zie dat de hersentjes al weer uitstaan. Is inderdaad beter als je het hierbij laat, want anders maak jezelf misschien nog wel belachelijk.![]()
quote:Op zondag 27 oktober 2019 14:03 schreef Travnik het volgende:
[..]
Wat jouw hersentjes betreft zie ik helaas ook geen lichtpunt,aangezien ik voor de zoveelste keer aan moet kaarten wat er nou met die filmrolletjes is gebeurd;).
En waarom was het kabinet destijds gevallen en waarom al die zelfmoorden?
In afwachting van uw scherpe en heldere analyse..
Er blijven twijfels over het fotorolletje uit 1995 met beelden van lijken van door Serviërs vermoorde moslimmannen in Srebrenica. In het radioprogramma Argos spreekt Peter Rutten, destijds leider van het onderzoeksteam van de Koninklijke Marechaussee, zijn twijfels uit over het onderzoek naar mogelijk bewijsmateriaal voor genocide.quote:Op zondag 27 oktober 2019 14:06 schreef sp3c het volgende:
dat rolletje is mislukt
staat ook niets boeiends op verder achteraf gezien
zet ff de bron erbij aubquote:Op maandag 28 oktober 2019 13:39 schreef Travnik het volgende:
[..]
Er blijven twijfels over het fotorolletje uit 1995 met beelden van lijken van door Serviërs vermoorde moslimmannen in Srebrenica. In het radioprogramma Argos spreekt Peter Rutten, destijds leider van het onderzoeksteam van de Koninklijke Marechaussee, zijn twijfels uit over het onderzoek naar mogelijk bewijsmateriaal voor genocide.
Volgens Rutten ligt het fotorolletje "nog ergens in het archief" en had Defensie duidelijk moeten aangeven dat de beelden nooit naar buiten zijn gebracht vanwege de politieke situatie op dat moment.
Zwijgzaamheid
Over de exacte gang van zaken rondom het mislukken van het ontwikkelen van het fotorolletje wordt al jaren gespeculeerd. Het rolletje is symbolisch geworden voor de zwijgzaamheid van het ministerie van Defensie in de tijd van de val van de moslimenclave Srebrenica. Deze enclave werd beschermd door Nederlandse Dutchbat-soldaten.
Op 11 juli 1995, bijna twintig jaar geleden, viel het Bosnisch-Servische leger de moslimenclave binnen. Onder het oog van de Nederlandse Dutchbatters werden duizenden moslimmannen en -jongens gedeporteerd. In totaal zijn meer dan 7000 lijken gevonden in de bossen rondom Srebrenica.
Bewijsmateriaal
Dutchbat-luitenant Ron Rutten had op 13 juli 1995 foto's gemaakt in een huis waar Bosnische Serviërs moslimmannen gevangen hielden en waar negen lijken lagen. Hij smokkelde het rolletje de enclave uit in de hoop daarmee bewijsmateriaal over de schending van mensenrechten veilig te stellen.
Uiteindelijk zijn de foto's nooit in de openbaarheid gekomen. Het Nederland Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies (NIOD) concludeerde (blz. 3009) in zijn onderzoeksrapport in 2002 dat het ontwikkelen van het rolletje mislukt is "door een door niemand gewenste menselijke fout".
Per ongeluk
In Argos blijft Rutten van het onderzoeksteam van de Koninklijke Marechaussee vragen stellen over de gang van zaken destijds. "Wat is de route van het fotorolletje geweest?", vraagt hij zich af. Hij gelooft in een complot, zegt Argos.
Een andere betrokkene, Arie Bleumink van de Militaire Inlichtingendienst komt ook aan het woord. Hij gelooft wel dat het ontwikkelen van het rolletje per ongeluk is mislukt. Hij is vooral kritisch dat Defensie hem het zwijgen oplegde.
De ene partij of persoon geeft aan dat het geen zuivere koek is, en de andere dat het een menselijke fout is die niemand wenste.
De Militaire Inlichtingendienst wilde het rolletje direct in handen krijgen. En er zijn anonieme getuigen die hebben aangegeven, dat er belastbaar materiaal op de foto's ten nadele van Dutchbat stond.
Heb je een bron met betrekking tot de maker van de foto's en de verklaring onder ede?quote:Op maandag 28 oktober 2019 14:02 schreef sp3c het volgende:
maar goed, mislukt of niet de historie is dat fotorolletje simpelweg voorbijgestreeft, de maker van de foto's heeft onder ede verklaart wat erop staat en het is simpelweg niets wat we nog niet weten over het drama van andere bronnen
dus tenzij je nu hier wil beweren dat de goede man heeft gelogen is het much ado about nothin
De volgende dag werden Schuurman en zijn maten opgehaald door een viertonner van Dutchbat, om ze terug te brengen naar de compound. ‘De chauffeur had een heel vreemde blik in zijn ogen. “Jij wilt niet weten wat ik gezien heb,” zei hij. “Overal lijken.” Halverwege de terugweg, bij Nova Kasaba, klonken schoten uit een gebouw langs de weg. Wij keken elkaar aan. Het was duidelijk dat er iets niet klopte. De Serviërs keken alsof ze zich betrapt voelden. We hebben niets gevraagd – dat laat je wel uit je hoofd, maar het was duidelijk dat er daar gewoon mensen werden neergeschoten. Verderop, voorbij Konjevici, lagen de weilanden langs de weg bezaaid met koffers en kleren. Het hondje van onze post, Alpha, begon opeens te janken. Om de paar meter stond een zwaarbewapende Servische soldaat. Langs de weg lagen lijken. Het wegdek was zwart van het bloed. De truck slingerde tussen de doden door. Op een gegeven moment heb ik niet meer naar buiten gekeken. Een halfuur lang reden we door een verschrikkelijke lijkenlucht. Op sommige plaatsen was de stank niet te harden. Je reed daar gewoon door de killing fields. Niemand is daar levend die weg over gekomen. Ik heb het allemaal gerapporteerd. Maar wat lees ik in het debriefingsrapport? “De mogelijkheid bestaat dat daar iets vreemds is gebeurd.” Bijna twee weken na de val van Srebrenica beweerde generaal Couzy nog dat er geen reden was van genocide te spreken. Bullshit.’quote:Op maandag 28 oktober 2019 19:11 schreef sp3c het volgende:
er staat niet echt iets in die laatste drie alinia's wat je een andere lezing kan geven volgens mij hoor
nogmaals de boel is door de historie ingehaald, de parlementaire enquete over Srebrenica waar de man het over heeft is er daadwerkelijk geweest, als ik het me goed herinner is er een volledige dag uitgetrokken voor dat fotorolletje
gaat om 9(?) moslims die met de handen geboeid op de rug dood in een greppel achter een gebouwtje naast de compound in potocari zijn gevonden ... bewijs voor Servische oorlogsmisdaden
dat was toen heel interessant maar inmiddels is er bewijs te over en zijn de misdadigers al lang en breed opgepakt veroordeeld
Bovenstaand nogmaals de laatste alinea's waar ik het over had.quote:Op maandag 28 oktober 2019 19:11 schreef sp3c het volgende:
er staat niet echt iets in die laatste drie alinia's wat je een andere lezing kan geven volgens mij hoor
nogmaals de boel is door de historie ingehaald, de parlementaire enquete over Srebrenica waar de man het over heeft is er daadwerkelijk geweest, als ik het me goed herinner is er een volledige dag uitgetrokken voor dat fotorolletje
gaat om 9(?) moslims die met de handen geboeid op de rug dood in een greppel achter een gebouwtje naast de compound in potocari zijn gevonden ... bewijs voor Servische oorlogsmisdaden
dat was toen heel interessant maar inmiddels is er bewijs te over en zijn de misdadigers al lang en breed opgepakt veroordeeld
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |