Ik zeg ook niet dat ze hun doel gaan halen, maar dat is wel hun doel.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 08:27 schreef daNpy het volgende:
[..]
Goede bedoelingen of niet, mensen gaan een gebedsoproep voor een religie waar ze niets mee hebben in een taal die ze niet verstaan van mensen die zich niet naar de Nederlandse waarden willen gedragen echt niet plotseling leuk vinden omdat ze woorden die bij aanslagen worden gebruikt herkennen als het zingerig wordt geuit.
De kans is veel groter dat het alleen maar meer negativiteit opwekt en met wat praktisch inzicht kun je inderdaad vraagtekens stellen bij de bedoelingen.
De juiste vraag is hoe ze in Islamitische landen tegenover kerkklokken staan.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 08:39 schreef DW457 het volgende:
[..]
Hoe sta jij dan tegenover kerkklokken? Waarom is dat wel ok? Ik vind dat tijdstip echt veel beroerder.
De moskee heeft meegedeeld dat ze dit gaan doen en letterlijk gesteld dat ze daar best uitleg over willen geven aan de wijk; maar dat het niet doen geen optie is.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 07:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo bijzonder, mensen die altijd motieven van anderen beter kennen dan die anderen zelf. Als je je verdiept in dit onderwerp zie je helemaal dat wat jij beschrijft hun houding nooit is geweest. Maar dat zal wel teveel moeite zijn, lekker boos zijn zonder kennis is makkelijker.
Dus als ik iets niet wil horen moet ik er méér naar gaan luisteren zodat ik er minder last van heb.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 08:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat ze hun doel gaan halen, maar dat is wel hun doel.
Ik zit al 30 jaar lang 2 keer per week in de kerk en ben ook nog niemand tegengekomen die vanwege de kerkklokken naar de kerk is gekomen, toch is het eigenlijke doel van het klokgelui mensen oproepen naar de kerk te komen. Dan lijkt het doel van hun, een minder negatieve gedachte bij "allahu akbar", nog eerder haalbaar. Je hoort dat ook wel van mensen die op vakantie zijn geweest in een land waar dat over straat klinkt, dat ze daarna toch minder een negatieve connotatie bij die woorden hebben. Als je gewend bent om die woorden te horen, zul je niet elke keer als je die woorden hoort aan aanslagen denken. En dat is nu toch wel voor veel mensen het geval (al moet ik ook aan Kinderen voor Kinderen denken)
Ik zeg niet wat jij moet, ik zeg alleen dat ik wel denk dat het kan werken. Als je je trouwens wat verdiept in deze zeer gematigde moskee zie je dat het over het algemeen best mensen zijn die zich aansluiten bij onze gewoontes, alleen hebben ze ook nog hun geloof. Wat hier trouwens een hele goede gewoonte is, de vrijheid van godsdienst.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 08:45 schreef daNpy het volgende:
[..]
Dus als ik iets niet wil horen moet ik er méér naar gaan luisteren zodat ik er minder last van heb.
En dat allemaal van mensen die niet in een land willen wonen dat aansluit bij hun gewoontes omdat ze het daar niet naar hun zin hebben?
Prima, maar het rondschallen van een gebedsoproep in het Arabisch past niet in Nederland. Je vrijheid van geloof lekker privé houden.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg niet wat jij moet, ik zeg alleen dat ik wel denk dat het kan werken. Als je je trouwens wat verdiept in deze zeer gematigde moskee zie je dat het over het algemeen best mensen zijn die zich aansluiten bij onze gewoontes, alleen hebben ze ook nog hun geloof. Wat hier trouwens een hele goede gewoonte is, de vrijheid van godsdienst.
Hmhm, ja, dat is zeker een goede vraag.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 08:44 schreef daNpy het volgende:
[..]
De juiste vraag is hoe ze in Islamitische landen tegenover kerkklokken staan.
Wat als een kleine groep Christenen daar kerken gaat bouwen en elk uur de klokken luid?
Er gaan toch wel vaker Nederlandse klokken naar Indonesië, het grootste islamitische land ter wereld. Zie hier: https://www.trouw.nl/nieu(...)-manokwari~bddce59e/quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 08:44 schreef daNpy het volgende:
[..]
De juiste vraag is hoe ze in Islamitische landen tegenover kerkklokken staan.
Wat als een kleine groep Christenen daar kerken gaat bouwen en elk uur de klokken luid?
Indonesië is groot en bevat al langere tijd meerdere geloofsstromingen als ik het goed heb.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 09:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er gaan toch wel vaker Nederlandse klokken naar Indonesië, het grootste islamitische land ter wereld. Zie hier: https://www.trouw.nl/nieu(...)-manokwari~bddce59e/
Maar blijkbaar willen sommige mensen hier minder tolerant zijn dan de islam.
Ja, maar het is toch echt een islamitisch land. Met inderdaad ook wat ruimte voor andere gelovigen. Zoals Nederland ook een land is met meerdere geloofsstromingen. Sterker nog: Indonesië is veel meer een islamitisch land dan Nederland een christelijk land.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 09:15 schreef daNpy het volgende:
[..]
Indonesië is groot en bevat al langere tijd meerdere geloofsstromingen als ik het goed heb.
Mwa, intolerantie ten opzichte van intolerantie geeft toch een andere dynamiek aan het geheel. Je kan een bedrijf ook niet echt intolerant noemen als ze liever geen SS'ers op de werkvloer hebben.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 09:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen is de islam niet per definitie intolerant. De vergelijking met de SS gaat dan ook niet op.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 09:21 schreef ems. het volgende:
[..]
Mwa, intolerantie ten opzichte van intolerantie geeft toch een andere dynamiek aan het geheel. Je kan een bedrijf ook niet echt intolerant noemen als ze liever geen SS'ers op de werkvloer hebben.
SS was anders ook zeer inclusief wat betreft bepaalde lagen van de bevolking.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen is de islam niet per definitie intolerant. De vergelijking met de SS gaat dan ook niet op.
Als jij in Indonesie door een luidspreker gaat verkondigen dat Ahura Mazda de enige echte god is word je opgepakt en onderworpen aan lijfstraffen tenzij je je bekeert tot de Islam.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 09:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er gaan toch wel vaker Nederlandse klokken naar Indonesië, het grootste islamitische land ter wereld. Zie hier: https://www.trouw.nl/nieu(...)-manokwari~bddce59e/
Schimmen zien en paranoïde worden ook.quote:Op zaterdag 2 november 2019 16:06 schreef Homey het volgende:
Het is de kikker in de kokende pan.
In Den Haag schalt die oproep al een poos door de straten. Steeds meer moskeeën gaat dat doen, en het volume gaat telkens een klein tikkie omhoog. Islamisering is een gradueel proces.
Pak even een foto uit 1999 van het straatbeeld en vergelijk het even met nu. Als jij daar geen islamisering ziet heeft Specsavers morgen vast een plekje voor je.quote:Op zaterdag 2 november 2019 19:29 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Schimmen zien en paranoïde worden ook.
twitter:Eerdmans twitterde op dinsdag 05-11-2019 om 17:37:43Motie Baudet om versterkte oproep tot het islamitisch gebed per direct te staken is vanmiddag oa dankzij de VVD in de Kamer verworpen. We zijn verloren! https://t.co/heVZON8MHl reageer retweet
Maar dat dan wel voor alle religies laten gelden natuurlijk anders is er sprake van discriminatie. Dus dan moeten de kerken ook zwijgen met hun klok gelui.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 08:59 schreef daNpy het volgende:
[..]
Prima, maar het rondschallen van een gebedsoproep in het Arabisch past niet in Nederland. Je vrijheid van geloof lekker privé houden.
Ach Nederland een kalifaat? Of wat ook bijna is gebeurd een provincie van het vaticaan/paus/Spanje zie dat niet gebeuren.quote:Op zaterdag 2 november 2019 16:06 schreef Homey het volgende:
Het is de kikker in de kokende pan.
In Den Haag schalt die oproep al een poos door de straten. Steeds meer moskeeën gaat dat doen, en het volume gaat telkens een klein tikkie omhoog. Islamisering is een gradueel proces.
Nee, dat is het niet.quote:Op vrijdag 25 oktober 2019 08:42 schreef Hanca het volgende:
toch is het eigenlijke doel van het klokgelui mensen oproepen naar de kerk te komen.
Waarvoor dan wel volgens jou? Want waar heeft een kerk dan door de eeuwen heen klokken voor nodig?quote:
1. Het gebeier van de klokken klinkt veel te laat om mensen op te roepen, ze moeten al op weg zijn willen ze nog op tijd kunnen komen.quote:Op woensdag 6 november 2019 02:45 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waarvoor dan wel volgens jou? Want waar heeft een kerk dan door de eeuwen heen klokken voor nodig?
En echt eenduidigheid is er niet lees ik. Veel opties die je noemt zijn later in de tijd ontstaan begrijp ik. Maar als ik zo lees schijt de oorsprong toch te liggen in het verdrijven van kwade geesten en het oproepen van tot de mis. Maar aangezien het om kerken gaat zal toch wel iets met het geloof te maken hebben denk ik zo.quote:Op woensdag 6 november 2019 03:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
1. Het gebeier van de klokken klinkt veel te laat om mensen op te roepen, ze moeten al op weg zijn willen ze nog op tijd kunnen komen.
2. In de Bijbel zijn geen klokken... het is een heidens overblijfsel/bijgeloof. De klokken luiden om kwade geesten te verdrijven (net als vuurwerk), zodat het gebied bij de mis veilig is.
3. Eeuwenlang was de kerk van de kerk, maar de kerktoren en de klokken daarin van de stad/gemeente. Verschillende klokken konden tot verschillende acties oproepen, zoals "pak je wapens en kom naar de stadsmuur, want de vijand komt eraan", "pak een emmer water en kom de brand blussen", "zandzakken voor de deur de dijk is gebroken", maar ook "de poorten gaan sluiten voor de avond, leg uw werk neer". Dus géén religieuze functie.
4. Lange tijd waren de kerken de enige ruimtes die groot genoeg waren om alle mensen van een nederzetting onderdak te bieden. Ze werden daarom gebruikt om officiële aankondigingen te doen, na de kerkdienst vaak, want dan zat iedereen er toch al. Het was verplicht bij die officiële aankondigingen te zijn, er werden daarom klokken geluid om mensen op te roepen naar de officiële aankondiging te komen. Op dezelfde manier werden mensen opgeroepen naar een terechtstelling te komen, wat ook verplicht was, maar dat was niet in de kerk.
5. Er zijn zat (moderne) kerken die geen klokken hebben.
Ze kunnen uitstekend zonder, maar het is een deel van de Westerse cultuur. Ik zou niet weten waarom je het wilt afschaffen. Als het om herrie gaat, zie ik liever het knalvuurwerk verdwijnen of het motorrijden.quote:Op woensdag 6 november 2019 03:15 schreef Megumi het volgende:
[..]
En echt eenduidigheid is er niet lees ik. Veel opties die je noemt zijn later in de tijd ontstaan begrijp ik. Maar als ik zo lees schijt de oorsprong toch te liggen in het verdrijven van kwade geesten en het oproepen van tot de mis. Maar aangezien het om kerken gaat zal toch wel iets met het geloof te maken hebben denk ik zo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |