abonnement Unibet Coolblue
pi_188828320
Hey,

Las net dat er vanaf 1 oktober alleen nog e10 95 uit de pomp komt (bij veel tankstations)
Ik ken het al omdat ik wel eens over de grens tank, maar heb hem altijd bewust laten staan die e10.

Nu rijden wij eigenlijk 2 jonge autos, maar hoe zit het als je een auto uit 95 hebt ofzo, kunnen die dat ook hebben ?

Ik weet dat het voor oldtimers slecht is, wel eens meegemaakt dat er daardoor brand is ontstaan.

Op het nieuwsartikel schrijven ze eigenlijk alle auto’s na 2000 kunnen het hebben (mits je geen M3 of snelle auto rijdt, dan tank je natuurlijk v-power of 98)
Ik was hier...
pi_188828374
Een auto uit 95 en daarvoor zou ik altijd 98 te drinken geven. Bij twijfel (vanaf 2000 of snellere wagens) zou ik contact opnemen met de garage.
Hoe dat zit met brandveiligheid, geen idee. Voor oldtimers inderdaad altijd voor de ultimate/V-power gaan en goed op je vloeistoffen en olien letten, maar dat spreekt wel voor zich.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_188828554
Ik neem aan dat de prijs dan ook wel wat zal zakken van deze verdunde benzine?
pindazakje
pi_188828567
Ik gooi nooit 98 in mijn auto.
En heb inmiddels toch al behoorlijk wat snelle auto's gehad.

Nooit problemen gehad.
Ik zou ook prima e10 in de AMG mikken.
pi_188828694
De tankstations worden verplicht om E10 aan te bieden, maar dat hoeft niet te betekenen dat E5 (euro 95) verdwijnt.

Mijn auto loopt voor geen meter op de E10 van mijn lokale tankstation, maar gelukkig hangt er gewoon een spuit met E5 naast.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_188828882
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 07:52 schreef Nismo91 het volgende:
Ik weet dat het voor oldtimers slecht is, wel eens meegemaakt dat er daardoor brand is ontstaan.

Op het nieuwsartikel schrijven ze eigenlijk alle auto’s na 2000 kunnen het hebben (mits je geen M3 of snelle auto rijdt, dan tank je natuurlijk v-power of 98)
De bewering dat eigenlijk alle auto's van na 2000 E10 kunnen tanken is schromelijk overdreven.
Er zijn nogal wat uitzonderingen. Op E10check.nl kun je die inzien.
Alfa Romeo zegt b.v. pas van 2011 zijn alle motoren bij alle modellen geschikt.
Audi heeft uitzonderingen t/m 2008. Bentley t/m 2009.
Bij Daihatsu zijn sommige motoren pas geschikt vanaf 2008.
En de lijst gaat verder en verder en .....
pi_188829006
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 08:41 schreef J.Caesar het volgende:
Ik gooi nooit 98 in mijn auto.
En heb inmiddels toch al behoorlijk wat snelle auto's gehad.

Nooit problemen gehad.
Ik zou ook prima e10 in de AMG mikken.
Veel auto's gehad, je rijdt er waarschijnlijk dus ook geen tonnen mee.
De problemen komen pas aan het licht bij hoge km standen dus merkt de volgende eigenaar pas.
pindazakje
  zaterdag 7 september 2019 @ 09:42:28 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_188829139
Mijn Volvo uit 95 heeft zelfs 95 als aanbevolen brandstof.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_188829625
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 09:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mijn Volvo uit 95 heeft zelfs 95 als aanbevolen brandstof.
Ja, hier ook een Volvo uit 1995 en er zit een sticker met "Euro 95 unleaded fuel only" op de tankklep. Maar ja, dat is gebaseerd op de euro 95 zoals hij toendertijd was samengesteld neem ik aan, niet op benzine aangelengd met ethanoltroep. Ik stap wel gewoon over op 98/v-power denk ik. Rij zo weinig dat ik maar twee a drie keer per jaar hoef te tanken, dus voor de kosten hoef ik het niet te laten.
pi_188829639
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2019 08:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik neem aan dat de prijs dan ook wel wat zal zakken van deze verdunde benzine?
quote:
United Consumers, dat dagelijks de brandstofprijzen bijhoudt, verwacht dat E10 straks goedkoper zal zijn dan Euro 95. ,,Waarschijnlijk één of twee cent,” stelt directeur Paul van Selms. Wel rijden auto's er door de lagere energiewaarde een fractie minder ver op. ,,Maar dat zullen de meeste mensen niet merken.”
Beetje lood om oud ijzer dus.
pi_188830123
E10 zal ongetwijfeld goedkoper zijn c.q. worden dan de oude euro 95 (E5).
Het probleem alleen is dat als de benzinemaatschappijen gaan mekkeren dat ethanol zo duur is, dat dan de prijs van de E5 verhoogd wordt. Dat gebeurde in Nederland bij de invoering (ook al was E10 bijna nergens te koop) en in Duitsland, de E5 werd 4 eurocent duurder. Overduidelijk te herkennen aan het prijsverschil tussen euro 95 (E5) en euro 98 (E5). Dat werd op eens 4 cent minder.

Voorlopig blijf ik op de oude euro 95 (E5) rijden. Het meerverbruik van de E10 (theoretisch zo'n 2 tot 3%, maar in sommige testen meten ze 5 tot 8%) is hoger dan de korting van 2 eurocent de liter. Die korting van 2 eurocent is rond de 1,25% (in Duitsland 1,5%) met de huidige prijzen.
pi_188830918
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2019 09:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Veel auto's gehad, je rijdt er waarschijnlijk dus ook geen tonnen mee.
De problemen komen pas aan het licht bij hoge km standen dus merkt de volgende eigenaar pas.
Meestal tot 30-40k inderdaad.
  maandag 9 september 2019 @ 22:00:06 #13
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_188870821
Ik wil die E10-troep niet in mijn auto hebben.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_188911147
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 22:00 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik wil die E10-troep niet in mijn auto hebben.
Want?
oO<
pi_188911475
quote:
0s.gif Op maandag 9 september 2019 22:00 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik wil die E10-troep niet in mijn auto hebben.
dan koop je een elektrische auto.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_188911632
quote:
11s.gif Op donderdag 12 september 2019 15:12 schreef asdqert het volgende:

[..]

Want?
oO<
Omdat ethanol water aantrekt en dat wil ik niet in mijn motorblok hebben.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_188911637
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 15:37 schreef gianni61 het volgende:

[..]

dan koop je een elektrische auto.
Nee hoor, ik tank gewoon premiumbenzine.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  donderdag 12 september 2019 @ 18:08:47 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_188914114
quote:
LET OP!

Als gevolg van de aangepaste wetgeving is er besloten om m.i.v. 1 oktober 2019 te stoppen met de productie van competition102. Met ingang van 1 oktober 2019 zijn alle tankstations in Nederland wettelijk verplicht om E-10 brandstoffen aan te beiden. De competition 102 brandstof zal worden vervangen voor een Premium 98.
https://competition102.com/

Klote hippies. :(
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_188919055
quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2019 18:08 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

https://competition102.com/

Klote hippies. :(
Dan kun je alleen in Duitsland nog 102 tanken, bij de Aral hebben ze dat.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_188919358
102 stopt in NL ook ja. En is enorm duur. Ik tank de BMW in Duitsland altijd vol met 102. Aangezien hij op LPG rijdt verbruikt ‘ie het niet veel en blijft langer goed dan E10 of E5. Mocht het tussentijds leegraken neem ik met werk gewoon m’n 20 liter jerrycan mee. Kom vaak genoeg in Duitsland.
pi_188927107
98 O+
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 24 september 2019 @ 11:45:31 #22
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189096160
Onze auto uit 2005 is niet geschikt voor E10, zegt de E10-wijzer.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189097061
4 van onze 5 auto's moeten al op 98 rijden, dan maakt die laatste ook niet uit
  dinsdag 24 september 2019 @ 19:30:47 #24
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_189103155
Vandaag wilde ik tanken blijkt de pomp al die E10-meuk te hebben. Maar naar een andere pomp gereden maar die was ook al om. Uiteindelijk gelukkig nog wel normale E5 gevonden. Maar dit schiet niet op zo. :')

Weet iemand een goede app waarin ik kan zien welke tankstations gewoon E5 verkopen?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_189104593
quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2019 18:08 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

https://competition102.com/

Klote hippies. :(
Oh, bij TanQyou blijft het wel, las ik.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_189174481
quote:
8s.gif Op dinsdag 24 september 2019 19:30 schreef Eix het volgende:
Vandaag wilde ik tanken blijkt de pomp al die E10-meuk te hebben. Maar naar een andere pomp gereden maar die was ook al om. Uiteindelijk gelukkig nog wel normale E5 gevonden. Maar dit schiet niet op zo. :')

Weet iemand een goede app waarin ik kan zien welke tankstations gewoon E5 verkopen?
Ik weet geen app maar ben er inmiddels wel achter dat de meeste grote bemande tankstations van Shell, Avia en Esso het nog verkopen.

Ik tankte voorheen altijd bij een onbemande pomp maar hier in de gemeente Oldambt en ook in gemeente Veendam is geen onbemande pomp meer die het nog heeft, In Midden-Groningen heeft de onbemande Shell het nog wel, verder overal alleen E10 :(
pi_189175078
Ik las vanmorgen dat er 20 pompen (van de 4000 totaal) in Nederland zijn die straks nog E5 verkopen omdat ze vrijgesteld zijn van de regel.

Daar stond ook bij dat Euro 95 E5 niet meer gemaakt wordt, dus dat is uiteindelijk ook maar tijdelijk.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_189175939
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 14:08 schreef Sometimes het volgende:
Ik las vanmorgen dat er 20 pompen (van de 4000 totaal) in Nederland zijn die straks nog E5 verkopen omdat ze vrijgesteld zijn van de regel.

Daar stond ook bij dat Euro 95 E5 niet meer gemaakt wordt, dus dat is uiteindelijk ook maar tijdelijk.
De Euro95 zoals het nu is met 5% ethanol gaat er inderdaad overal uit, Euro98 blijft wel en bij de meeste pompen staat daar nu E5 bij aangegeven op een sticker.
  zondag 29 september 2019 @ 15:05:10 #29
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_189176272
Wat is er mis met hoe het was?
pi_189176411
quote:
5s.gif Op zondag 29 september 2019 15:05 schreef Eendenkooi het volgende:
Wat is er mis met hoe het was?
Het schijnt dat E10 milieuvriendelijker is omdat er 10% bio ethanol in zit. Maar ik hoor van meerdere mensen dat ze met E10 minder kilometers rijden met een volle tank, dus ze moeten vaker tanken. Lijkt mij dat het dan niet milieurvriendelijker is als je vaker moet tanken.
pi_189217138
Ik wacht het allemaal nog even af en ga voorlopig maar even euro 98 tanken.

2.2 MPI 16v blok in mijn auto komt van Opel/GM en die zeggen dat hij geen e10 kan hebben. Fiat (merk waar het blok in ligt) zegt dat het wel kan.
pi_189217253
Volgens de E10check heeft mijn Z3 niks te vrezen, maar ik begreep dat oldtimers en auto's die langdurig stilstaan toch wel te lijden hebben.

Beetje jammer dat de E10checks dit niet melden
pi_189218402
Die side liegt en bedriegt .
Ze schrijven maar wat raak .

Mijn suzuki Swift 3 cilinder met monopoint zal E10 aan kunnen.
Terwijl v-power wegens zijn reiniging middel niet in deze wagen kan omdat de monopoint injectie geen smering krijgt.

De E10 heb ik al eens getankt er in wegens rijden in Duitsland.
De motor gaat hikken en stoten er door.
Heb toen de luchtfilter aangepast zodat deze meer lucht kreeg zodat de wagen weer normaal kon lopen (redelijk)

En wat staat er op de E10 webside dat mijn wagen geschikt is voor E10 .
Maar ze dekken zich in door te zeggen om toch even te vragen aan de dealer

Die webpagina moet zo snel mogelijk offline word gehaald wegens bedriegen en liegen tegen de mensen.
pi_189218424
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 21:34 schreef opgebaarde het volgende:
Volgens de E10check heeft mijn Z3 niks te vrezen, maar ik begreep dat oldtimers en auto's die langdurig stilstaan toch wel te lijden hebben.

Beetje jammer dat de E10checks dit niet melden
Beste is bij langdurig stilstaan om 102 er in te gooien, daar zit helemaal geen ethanol in en blijft dus langer goed. Ik gooi het ook ik m’n auto op LPG omdat ‘ie niet veel benzine verbruikt maar het voor de benzinepomp wel beter is om grotendeels in benzine te hangen voor koeling.
pi_189218759
Tsja, mijn dagelijkse wagen is uit '89 en nog voorzien van een carburateur, dus die zal tzt wel wat kwetsbaar kunnen zijn voor E10. Maar als er geen E5 meer in mijn omgeving te vinden is, ga ik er niet speciaal ver voor omrijden of 98 in gooien...
Ik zie het voorlopig eerst wel aan :)
pi_189220175
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 22:37 schreef Dingest het volgende:
Tsja, mijn dagelijkse wagen is uit '89 en nog voorzien van een carburateur, dus die zal tzt wel wat kwetsbaar kunnen zijn voor E10. Maar als er geen E5 meer in mijn omgeving te vinden is, ga ik er niet speciaal ver voor omrijden of 98 in gooien...
Ik zie het voorlopig eerst wel aan :)
Ik heb vandaag E5/Super98 getankt, hartstikke duur, 1,80 en dat was bij de Tango :(
pi_189222313
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 21:29 schreef Den_Haag het volgende:
Ik wacht het allemaal nog even af en ga voorlopig maar even euro 98 tanken.

2.2 MPI 16v blok in mijn auto komt van Opel/GM en die zeggen dat hij geen e10 kan hebben. Fiat (merk waar het blok in ligt) zegt dat het wel kan.
Opel heeft verschillende 2.2 liter motoren.
Het verschil zit vooral in de manier van inspuiten - ouderwets met lage druk of "modern" met hoge druk. Die laatste motor met code Z22YH kan niet tegen E10. De andere 2 wel.
Volgens heeft Fiat 1 van de 2.2 L motoren met ouderwetse inspuiting gezien je gebruik van MPI.
Directe inspuiting is iets als GDI, JTS, TSI etc., etc.
  woensdag 2 oktober 2019 @ 12:57:23 #39
106559 puss_in_boots
[DPC]FOKschaap.KEESsie
pi_189225513
Nog een advies van yamaha motors belgië:
"Als je tankt en je morst een beetje brandstof 95 E10 op gelakte onderdelen (reservoir, kuipwerk), kuis die overtollige brandstof dan meteen af, want de nieuwe brandstof is door het hogere ethanolgehalte corrosiever dan de oude en bijt nog sneller en agressiever in op lakken en vernissen."

´k was eigenlijk op zoek naar brandstofadvies voor de 4-takt grasmaaier, blijkbaar is het verstandig om in ieder geval voor de winterperiode (lange stilstand) Euro 98 of alkylaatbenzine te tanken of dan juist alle benzine af te tappen, omdat de E10 eigenlijk maar 2 maanden houdbaar is. En volgens deze site zelfs maar 3 weken!
Join World Community Grid today!
Help projects like: Discovering Dengue Drugs - Together, FightAIDS@Home, Help Conquer Cancer, Human Proteome Folding - Phase 2, Nutritious Rice for the World, The Clean Energy Project
pi_189226561
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 08:50 schreef oldford het volgende:

[..]

Opel heeft verschillende 2.2 liter motoren.
Het verschil zit vooral in de manier van inspuiten - ouderwets met lage druk of "modern" met hoge druk. Die laatste motor met code Z22YH kan niet tegen E10. De andere 2 wel.
Volgens heeft Fiat 1 van de 2.2 L motoren met ouderwetse inspuiting gezien je gebruik van MPI.
Directe inspuiting is iets als GDI, JTS, TSI etc., etc.
dus MPI (motorcode 194A1000) is dus niet gelijk aan de Z22YH? Aangezien vermogen exact hetzelfde is
pi_189226748
quote:
Momenteel in de aabieding bij carclean.com voor 13 euro per fles, normale prijs 15,50, Kun je net zo goed Super98 gaan tanken. Maar wel handig om voor de zekerheid in de auto te hebben voor als je ergens bent en er in de wijde omtrek niets anders te koop is dan E10.
pi_189227004
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 14:09 schreef Den_Haag het volgende:
dus MPI (motorcode 194A1000) is dus niet gelijk aan de Z22YH? Aangezien vermogen exact hetzelfde is
Nee, is niet gelijk. Nee, het vermogen is niet heltzelfde als de Z22YH.
De Z22YH wordt opgegeven voor 114kW (155pk).
De Z22SE heeft exact 108kW (147pk) en dat is wel precies hetzelfde als de 194.A1.000.
De Z22SE heeft gewoon ouderwetse lage druk inspuiting. Dus E10check heeft gelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 02-10-2019 16:51:55 ]
pi_189228474
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 14:36 schreef oldford het volgende:

[..]

Nee, is niet gelijk. Nee, het vermogen is niet heltzelfde als de Z22YH.
De Z22YH wordt opgegeven voor 114kw (155pk).
De Z22SE heeft exact 108kw (147pk) en dat is wel precies hetzelfde als de 194.A1.000.
De Z22SE heeft gewoon ouderwetse lage druk inspuiting. Dus E19check heeft gelijk.
top. Bedankt voor je hulp
  donderdag 3 oktober 2019 @ 15:17:01 #44
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189246546
Onze Arosa is dus ook niet geschikt voor E10 :')
Auto is dus in 1 klap niks meer waard en ermee rijden wordt duurder.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189247045
Uhhhh mijn auto is van 1999..... Volgens de check zijn de auto vanaf 2000 geschikt voor E10.

Wat moet ik nu tanken? :?
pi_189248004
98 octaan E5. Of zolang als het verkrijgbaar is gewoon de ouderwetse 95 octaan E5.
Woon je in het oosten dicht bij de grens, ga dan in Duitsland tanken.
pi_189263120
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 15:46 schreef Brybry het volgende:
Uhhhh mijn auto is van 1999..... Volgens de check zijn de auto vanaf 2000 geschikt voor E10.

Wat moet ik nu tanken? :?
E5/Super98
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:35:39 #48
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189289926
quote:
13s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 15:17 schreef daNpy het volgende:
Onze Arosa is dus ook niet geschikt voor E10 :')
Auto is dus in 1 klap niks meer waard en ermee rijden wordt duurder.
Zo veel verbruikt een Arosa nou ook weer niet :')
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:39:37 #49
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189289995
Heb nu twee weken op E10 gereden, merk wel dat mijn auto wat meer brandstof is gaan gebruiken en voor mijn gevoel loopt mijn motor ook wat onrustiger maar dat kan ook aan mij liggen :')

Vanmiddag maar gewoon lekker Euro 98 er in gedonderd :7
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189290068
Vanmiddag de gewone ouderwetse Euro95 getankt voor 1,40 per liter :D Beter dan 1,80 per liter voor Super98.
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:46:24 #51
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189290094
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:44 schreef Alieda-R het volgende:
Vanmiddag de gewone ouderwetse Euro95 getankt voor 1,40 per liter :D Beter dan 1,80 per liter voor Super98.
98 kost mij vanmiddag bij de onbemande pomp 1,69 dus dat valt op zich wel mee :)
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189290150
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:46 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

98 kost mij vanmiddag bij de onbemande pomp 1,69 dus dat valt op zich wel mee :)
Hier bij de Tango 1,80 afgelopen maandag. Vandaag maar hier vlak over de grens in Bunde (Duitsland) getankt, daar heb je de keus uit E10, Euro95 of Super98. Super98 kost er 1,45 dus ook een stuk goedkoper dan hier in Nederland. Maar zolang ze daar nog gewoon Euro95 verkopen blijf ik dat tanken.
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:51:58 #53
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189290209
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:48 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Hier bij de Tango 1,80 afgelopen maandag. Vandaag maar hier vlak over de grens in Bunde (Duitsland) getankt, daar heb je de keus uit E10, Euro95 of Super98. Super98 kost er 1,45 dus ook een stuk goedkoper dan hier in Nederland. Maar zolang ze daar nog gewoon Euro95 verkopen blijf ik dat tanken.
Ja zou ik ook doen inderdaad, ik gooi 'm in december daar ook weer 2x vol :Y
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189290271
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:51 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Ja zou ik ook doen inderdaad, ik gooi 'm in december daar ook weer 2x vol :Y
Ik doe het gewoon elke week nu, toen hier nog gewoon volop Euro95/E5 verkocht werd scheelde het vaak misschien 5ct per liter bij de onbemande pomp dus maakte me niet uit waar ik tankte. Nu maar elke week in Bunde de tank vol gooien want doe daar toch m'n boodschappen, voordeel van wonen in een grensgemeente :)
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:56:05 #55
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189290301
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:54 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Ik doe het gewoon elke week nu, toen hier nog gewoon volop Euro95/E5 verkocht werd scheelde het vaak misschien 5ct per liter bij de onbemande pomp dus maakte me niet uit waar ik tankte. Nu maar elke week in Bunde de tank vol gooien want doe daar toch m'n boodschappen, voordeel van wonen in een grensgemeente :)
Ik was in augustus nog in Bunde maar ik voor die paar cent niet in de rij staan dus heb ik gewoon in Nederland getankt, maar ik gok dat het de volgende keer het verschil wel eens veel groter kan gaan zijn :)
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189290303
Godver e10 is ook nog minder zuinig en dat noemen ze milieuneutraal :')
pi_189290412
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:56 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Ik was in augustus nog in Bunde maar ik voor die paar cent niet in de rij staan dus heb ik gewoon in Nederland getankt, maar ik gok dat het de volgende keer het verschil wel eens veel groter kan gaan zijn :)
Ik sta er nooit in de rij, zitten 2 tankstations bijna naast elkaar en die verschillen meestal 1ct in prijs. Bij de goedkoopste stond wel een rij dus ik dacht ik neem de eerste wel, om die ene cent per liter doe ik niet moeilijk. Op de weg richting Papenburg heb ik vorige week nog getankt bij een onbemand tankstation, 1,20 per liter, is volgens mij jaren geleden dat het hier die prijs heeft gehad. Kan me nog herinneren dat een jaar of 10 geleden het hier rond de 1,15 zat, prijzen daalden toen snel maar paar weken later schoot het weer omhoog.
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:02:33 #58
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189290430
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:56 schreef ManianMan het volgende:
Godver e10 is ook nog minder zuinig en dat noemen ze milieuneutraal :')
Kan worden aangevuld met natuurlijke producten die we zelf kunnen maken dus kost geen geen fossiele brandstof, de uitstoot van het bio ethanol nemen de planten die we er voor oogsten zelf weer op.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189290441
Ja is weer een heerlijke anale verkrachting voor de burgers. E10 wordt nu voor dezelfde prijs verkocht als e5 voorheen.
A) waar is het zogenaamde prijsvoordeel voor de consument?
B) waar is het zogenaamde milieuvoordeel als de burger vaker moet tanken ivm e10 dat ~4 procent minder zuinig is?

Gewoon weer heerlijk naaiwerk dit :') tijd om jerrycans te kopen. Vandaag voor 1.39 in belgie e10 getankt. Scheelt 23 cent met de laagste prijs in mijn stad. Ofwel 11 procent op jaarbasis ofwel ca 275 euro. Paar jerrycans kopen. Scheelt centen en scheelt nog tijd ook.
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:03:22 #60
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189290449
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:01 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Ik sta er nooit in de rij, zitten 2 tankstations bijna naast elkaar en die verschillen meestal 1ct in prijs. Bij de goedkoopste stond wel een rij dus ik dacht ik neem de eerste wel, om die ene cent per liter doe ik niet moeilijk. Op de weg richting Papenburg heb ik vorige week nog getankt bij een onbemand tankstation, 1,20 per liter, is volgens mij jaren geleden dat het hier die prijs heeft gehad. Kan me nog herinneren dat een jaar of 10 geleden het hier rond de 1,15 zat, prijzen daalden toen snel maar paar weken later schoot het weer omhoog.
Zal voor mij wel toeval zijn geweest, kom er ook niet te vaak en daar zal het wel aan liggen denk ik :+
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189290469
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:02 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Kan worden aangevuld met natuurlijke producten die we zelf kunnen maken dus kost geen geen fossiele brandstof, de uitstoot van het bio ethanol nemen de planten die we er voor oogsten zelf weer op.
Uh 4 procent minder zuinig. No way dat e10 beter is voor het milieu. Is gewoon een geldkwestie.
pi_189290478
Als je auto is uitgevoerd met een flexfuel sensor is er toch niets aan de hand?
Ps met ethanol zijn toch hogere power outputs haalbaar dan met conventionele benzine?
pi_189290487
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:04 schreef SOG het volgende:

[..]

Uh 4 procent minder zuinig. No way dat e10 beter is voor het milieu. Is gewoon een geldkwestie.
Precies, vaker tanken dus spekt de kas.
pi_189290501
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:04 schreef KoHai het volgende:
Als je auto is uitgevoerd met een flexfuel sensor is er toch niets aan de hand?
Ps met ethanol zijn toch hogere power outputs haalbaar dan met conventionele benzine?
Ik hoor van iedereen die ik ken en die nu E10 tanken dat ze juist vaker moeten tanken.
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:05:57 #65
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189290507
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:04 schreef SOG het volgende:

[..]

Uh 4 procent minder zuinig. No way dat e10 beter is voor het milieu. Is gewoon een geldkwestie.
Is niet mijn verhaal, maar van de overheid :D
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189290562
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:05 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Ik hoor van iedereen die ik ken en die nu E10 tanken dat ze juist vaker moeten tanken.
Dat ontken ik ook niet.
De energetische waarde van ethanol is lager dus het verbruik hoger.
Basiskennis; bij overstap naar ethanol - > upgrade brandstof pomp
pi_189290584
Testje. Is maar 1 test en er valt dus niet echt veel over te zeggen.. maar in deze test is e10 4.2 procent minder zuinig

pi_189290592
Wij tanken ook over de grens in Duitsland, daar kun je al jaren kiezen voor e10 maar heb dat nooit gebruikt en ga het ook niet doen.. maar behoorlijk zuur als je idd een auto hebt die dat niet kan hebben..
Maar in België is e10 al jaren de enige 95 en daar rijden ook oldtimers en oude barrels dus het zal allemaal wel kunnen denk ik dan.

Alleen met oldtimers loop je schijnbaar het risico op brand.
Ik was hier...
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:11:13 #69
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189290620
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:09 schreef SOG het volgende:
Testje. Is maar 1 test en er valt dus niet echt veel over te zeggen.. maar in deze test is e10 4.2 procent minder zuinig

Ja dat het dus het probleem van al die testen, elke auto reageert er anders op
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189290633
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:10 schreef Nismo91 het volgende:
Wij tanken ook over de grens in Duitsland, daar kun je al jaren kiezen voor e10 maar heb dat nooit gebruikt en ga het ook niet doen.. maar behoorlijk zuur als je idd een auto hebt die dat niet kan hebben..
Maar in België is e10 al jaren de enige 95 en daar rijden ook oldtimers en oude barrels dus het zal allemaal wel kunnen denk ik dan.

Alleen met oldtimers loop je schijnbaar het risico op brand.
In België kun je ook Super98 (heeft daar volgens mij wel een andere benaming) tanken, dus neem aan dat de meeste mensen met een oude auto dan dat tanken net als nu hier in Nederland.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:42:59 #72
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189291280
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:35 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Zo veel verbruikt een Arosa nou ook weer niet :')
1 op 13,6 vind ik niet heel erg zuinig voor zo'n klein autootje eigenlijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:45:25 #73
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189291323
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:42 schreef daNpy het volgende:

[..]

1 op 13,6 vind ik niet heel erg zuinig voor zo'n klein autootje eigenlijk.
Ik vind het wel meevallen eigenlijk
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:46:08 #74
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189291337
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:45 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Ik vind het wel meevallen eigenlijk
Mooi, kopen?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:47:48 #75
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189291363
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:46 schreef daNpy het volgende:

[..]

Mooi, kopen?
Nee, we hebben al een Lupo hier
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:48:12 #76
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189291370
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:47 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Nee, we hebben al een Lupo hier
Ook gratis afgeschreven dus :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:49:04 #77
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189291385
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:48 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ook gratis afgeschreven dus :P
Qua verbruik valt het verschil best wel mee, en zo heel veel is zo'n auto nou ook weer niet waard dus ik zie geen reden tot klagen :)
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189291408
Ik heb een Seicento, verbruikt ook niet veel maar ik denk altijd hoe minder geld ik kwijt ben aan benzine hoe beter.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:51:56 #79
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189291434
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:49 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Qua verbruik valt het verschil best wel mee, en zo heel veel is zo'n auto nou ook weer niet waard dus ik zie geen reden tot klagen :)
Nee het gaat niet om mega bedragen maar ik vind het bijzonder hoe luchtig mensen hierover doen. We betalen in NL al het meeste in Europa voor auto bezit en gebruik en ook deze ordinaire lastenverzwaring wordt gewoon geslikt als zoete koek. Wanneer gaan we op Europese schaal autoprijzen gelijk trekken?
Wanneer gaat een auto aanschaffen in NL net zoveel kosten als in DE of BE? Of de brandstofprijs eens aanpassen, bijvoorbeeld geen BTW over accijns heffen?

Misschien dat mensen sneller geneigd zijn een nieuwe auto aan te schaffen als je geen monsterbedrag voor een simpele Golf betaald waar je in andere landen een luxe sedan voor kan aanschaffen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:52:28 #80
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189291443
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:50 schreef Alieda-R het volgende:
Ik heb een Seicento, verbruikt ook niet veel maar ik denk altijd hoe minder geld ik kwijt ben aan benzine hoe beter.
Je betaald al bijna geen wegenbelasting, dan komt het allemaal niet zo hard aan.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:53:33 #81
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189291456
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:51 schreef daNpy het volgende:

[..]

Nee het gaat niet om mega bedragen maar ik vind het bijzonder hoe luchtig mensen hierover doen. We betalen in NL al het meeste in Europa voor auto bezit en gebruik en ook deze ordinaire lastenverzwaring wordt gewoon geslikt als zoete koek. Wanneer gaan we op Europese schaal autoprijzen gelijk trekken?
Wanneer gaat een auto aanschaffen in NL net zoveel kosten als in DE of BE? Of de brandstofprijs eens aanpassen, bijvoorbeeld geen BTW over accijns heffen?

Misschien dat mensen sneller geneigd zijn een nieuwe auto aan te schaffen als je geen monsterbedrag voor een simpele Golf betaald waar je in andere landen een luxe sedan voor kan aanschaffen.
Nee dat ben ik helemaal met je eens maar laten we nou niet doen of het verschil in een fucking Arosa zo ernstig is
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189291477
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:52 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Je betaald al bijna geen wegenbelasting, dan komt het allemaal niet zo hard aan.
Inderdaad, betaal nog geen 50 euro per kwartaal aan belasting. En benzineverbruik is niet hoog. Heb ook een Cuore gehad, betaalde ik maar 37 euro per kwartaal aan belasting maar benzineverbruik ongeveer hetzelfde, maar de Seicento rijdt wel iets beter en is wat ruimer.
  Moderator zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:55:39 #83
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189291492
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:54 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Inderdaad, betaal nog geen 50 euro per kwartaal aan belasting. En benzineverbruik is niet hoog. Heb ook een Cuore gehad, betaalde ik maar 37 euro per kwartaal aan belasting maar benzineverbruik ongeveer hetzelfde, maar de Seicento rijdt wel iets beter en is wat ruimer.
Dan valt het toch allemaal wel wat mee?
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_189291572
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:55 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Dan valt het toch allemaal wel wat mee?
Als je weinig rijdt niet, maar ik moet vrij vaak van Oost-Groningen naar stad Groningen op en neer dus merk wel dat ik wanneer ik hier in de buurt tank meer geld kwijt ben aan benzine dan voorheen, vandaar dat ik vanaf nu gewoon elke week in Bunde de tank vol gooi, bespaard toch weer een beetje wat ik weer aan iets anders uit kan geven.
  Moderator zondag 6 oktober 2019 @ 00:02:19 #85
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_189291602
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 00:00 schreef Alieda-R het volgende:

[..]

Als je weinig rijdt niet, maar ik moet vrij vaak van Oost-Groningen naar stad Groningen op en neer dus merk wel dat ik wanneer ik hier in de buurt tank meer geld kwijt ben aan benzine dan voorheen, vandaar dat ik vanaf nu gewoon elke week in Bunde de tank vol gooi, bespaard toch weer een beetje wat ik weer aan iets anders uit kan geven.
Maar in het geval van een Arosa gaat het echt om bijna niets, ik snap je punt maar mensen met een zwaardere auto merken daar echt heel veel meer van
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  zondag 6 oktober 2019 @ 08:24:56 #86
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_189293801
Deze shit tank ik al jaren voor -+ 1,25¤/liter in België _O_
pi_189293839
4-8% meer verbruik van 5% extra ethanol. Dan zou de ethanol helemaal niet branden. Die testen kloppen dus niet.
.
  zondag 6 oktober 2019 @ 08:35:12 #88
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189293861
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:53 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Nee dat ben ik helemaal met je eens maar laten we nou niet doen of het verschil in een fucking Arosa zo ernstig is
Zolang de stapjes klein zijn, gaan alle schapen mee.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zondag 6 oktober 2019 @ 12:31:49 #89
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189296321
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_189296929
quote:
Het gaat er niet goedkoper door worden. Die meuk kost je 8,5 cent per liter brandstof.
Het verschil in de gemiddelde landelijke adviesprijs tussen euro 95 en super plus (98) is 8,3 cent vandaag. Kun je net zo goed euro 98 tanken.

En dan de dosering: 500 ml zou voor 500 liter brandstof zijn, daar zit tot 50 liter ethanol in..
Dus 1 mililiter meuk neutraliseert 100 mililiter ethanol? Klinkt mij een beetje te fantatisch.
Of als het waar is: wat voor vergif gooi je dan in je tank?
Want dit spul is eigenlijk bedoeld voor motoren die loodhoudende benzine nodig hebben.
Qua loodvervanger kan ik me de dosering nog voorstellen. Maar wat doet die loodvervanger met de lambdasondes en de katalysator?
  zondag 6 oktober 2019 @ 13:50:20 #91
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189297358
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 13:17 schreef oldford het volgende:

[..]

...
Qua loodvervanger kan ik me de dosering nog voorstellen. Maar wat doet die loodvervanger met de lambdasondes en de katalysator?
Dat laatste viel mij ook al op.
Zullen wel snel meer "wondermiddelen" op de markt komen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_189301405
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2019 13:50 schreef Hyperdude het volgende:
Zullen wel snel meer "wondermiddelen" op de markt komen.
Die zijn er al. Zie: https://millersoils.nl/webwinkel/ethanolkiller-eps/
Dat zou bedoeld zijn voor motoren die geen loodvervanger nodig hebben.
De kosten daarvan zijn nog veel hoger, namelijk 0,25 euro per liter brandstof.
Let ook op de kreet: Dit product bevat een antivries formule voor de carburateur.
Lijkt mij ontwikkeld te zijn voor carburateur motoren, niet voor inspuitsystemen.
Overigens, die claim stond ook al bij het andere product.
Van deze duurdere variant wordt beweerd: De ethanol killer EPS is compatibel met katalysatoren.
Die kreet stond niet bij dat andere product. Vandaar mijn reservering met betrekking tot lambda sensoren en katalysator.
  zondag 6 oktober 2019 @ 18:44:03 #93
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189302970
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 17:11 schreef oldford het volgende:

[..]

Die zijn er al. ...

Heb er zelf weinig mee te maken. Motoren en 1 auto nemen 98. Daily kan in principe E10 slikken, maar daar moet ik nog even kijken wat ik doe.
Voor de winter gooi ik bij de winterslapers Forté 2 in de tank; een brandstofstabilisator, en daarna afdanken met 98. Tuindingen doe ik grotendeels al op alkylaatbenzine-benzine, of zet ik weg met leeggebruikte tank(-je) :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_189303201
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 23:18 schreef SOG het volgende:
Nog een test +8.4procent verbruik

https://autorai.nl/e10-benzine-onzuiniger-dan-euro95/
Lekker dan. Minder zuinig, minder vermogen en meer CO2 uitstoot 8)7

Waarom is dit een goed idee? Kan iemand mij dat uitleggen?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189303659
quote:
15s.gif Op zondag 6 oktober 2019 19:03 schreef vosss het volgende:

[..]

Lekker dan. Minder zuinig, minder vermogen en meer CO2 uitstoot 8)7

Waarom is dit een goed idee? Kan iemand mij dat uitleggen?
Minder vermogen is niet waar. Met bio-ethanol krijg je een fractie (onmerkbaar op E10) meer vermogen. Met E85 is het wel duidelijk te meten. Daarom wordt dat in wedstrijdauto's gebruikt.
Een winst van 10% is gebruikelijk met E85.

Voor een uitleg moet je de regering en/of tweede kamer benaderen.
Kun je gelijk vragen waarom ze bio-ethanol anders behandelen dan elektrisch rijden.
Bij bio-ethanol kijken ze kennelijk ook naar hoe het geproduceerd wordt, bij elektriciteit niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door oldford op 07-10-2019 19:33:21 ]
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 06:04:01 #96
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_189325784
Gewoon de premium benzine zoals V Power van shell tanken, heb je al dit gezeik niet. Het hele idee is natuurlijk te geschift voor woorden.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:25:29 #97
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_189327438
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 19:37 schreef oldford het volgende:

[..]

Minder vermogen is niet waar. Met bio-ethanol krijg je een fractie (onmerkbaar op E10) meer vermogen. Met E85 is het wel duidelijk te meten. Daarom wordt dat in wedstrijdauto's gebruikt.
Een winst van 10% is gebruikelijk met E85.

Voor een uitleg moet je de regering en/of tweede kamer benaderen.
Kun je gelijk vragen waarom ze bio-ethanol anders behandelen dan elektrisch rijden.
Bij bio-ethanol kijken ze kennelijk ook naar hoe het geproduceerd wordt, bij elektriciteit niet.
Als je auto uitgerust is met een flexfuel-sensor wel ja, maar als je dat niet hebt heb je minder vermogen. Minder calorische waarde is bij dezelfde inspuiting minder vermogen.
Die E85-auto's hebben allemaal grotere injectoren en een grotere brandstofpomp, anders ga je er alleen maar op achteruit.
pi_189327962
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 10:25 schreef Mano_ het volgende:
Als je auto uitgerust is met een flexfuel-sensor wel ja, maar als je dat niet hebt heb je minder vermogen. Minder calorische waarde is bij dezelfde inspuiting minder vermogen.
Ah, maar dat is nu juist de truuk, er wordt MEER ingespoten. Ook bij standaard motoren.
Die zien dat aan het signaal van de lambdasonde.
1 liter bio-ethanol mag dan minder energie hebben, het heeft ook een veel lagere verhouding (9:1) dan benzine (14,64:1) voor een volledige verbranding (als lambda 1 is).
Nu regel je bij een benzinemotor de hoeveelheid lucht die aangezogen wordt, de brandstof wordt daar aan aangepast (ouderwetse methode met gasklep en geen gelaagde verbranding).
Bij een gelijkblijvende hoeveelheid lucht heb je veel meer ethanol nodig om die lucht volledig te verbranden. Bij dezelfde hoeveelheid brandstof krijg je dan een arm mengsel en dat ziet de lambdasonde.
Bij E10 is de invloed uiteraard veel kleiner dan bij E85. Je krijgt misschien 1% meer vermogen, maar ook een meerverbruik van 4-6% t.o.v. pure benzine (voor zover je van puur kan spreken).
Bij E5 is het neerverbruik zo'n 2-3%. Het verschil tussen E10 en E5 is dan ook 2-3%.
Het exacte meerverbruik wordt beinvloed door veel factoren, o.a. de manier van rijden (wel of niet veel/vol gas rijden).
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:02:58 #99
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189328724
Dan moeten je injectoren dat dus ook maar aankunnen, en kun je bij vol gas rijden (veel) te arm gaan lopen met alle gevolgen van dien.
Het verschil is echt groot namelijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189329330
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 12:02 schreef daNpy het volgende:
Dan moeten je injectoren dat dus ook maar aankunnen, en kun je bij vol gas rijden (veel) te arm gaan lopen met alle gevolgen van dien.
Het verschil is echt groot namelijk.
Over welke brandstof heb je het dan?
E85? Zo ja, dan heb je gelijk. Soms moet er zelfs een grotere brandstofpomp op (meer liters.uur).
En vanwege het flinke meerverbruik moet je bij een wedstrijdauto goed kijken welke wedstrijden je aan mee wilt doen. Met name of een traject (zonder mogelijk tot tanken) zo lang is dat je zonder brandstof komt te staan als je op E85 rijd.
En of je in de winter aan wedstrijden wil meedoen. Want 's winters is E85 geen E85, maar E70.
Dat wordt gedaan om de motor nog enigzins normaal te laten aanslaan bij lage temperaturen.
Het vereist wel een dubbele mapping of een closed loop systeem met lambda-sensoren.

Heb je het echter over E10 dan is er niets aan de hand. De injectoren hebben een marge die niet gebruikt wordt, net als de brandstofpomp. Als ze die marges niet hadden kon je ook geen chiptuning toe passen, want daarmee zijn de vermogens winsten minimaal gelijk tot behoorlijk groter.

Heb je het over een flexfuel auto, dan is er ook niets aan de hand. De injectoren en brandstofpomp zijn dan zo groot dan E85 geen probleem is. Daar is bij het ontwerp rekening mee gehouden. Ook met het winter effect (E70) is dan rekening gehouden.
pi_189329364
Oeps, dubbel.
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:04:33 #102
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_189329488
Interessante info
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_189329638
De fietsenmaker vertelde dat de gasnaald houder van een Vespa oplost bij gebruik van e10 🤗
pi_189332450
quote:
15s.gif Op zondag 6 oktober 2019 19:03 schreef vosss het volgende:

Waarom is dit een goed idee? Kan iemand mij dat uitleggen?
Omdat de VS heel veel/steeds meer van die zooi produceert en dus hebben gelobbyed voor wetgeving voor het verplicht gebruik ervan.

https://www.euractiv.com/(...)es-fuel-consumption/

quote:
But Pekka Kauppi, a university professor in Helsinki, shed light on other reasons for the biofuel boom. In an opinion piece for the country's biggest daily Helsingin Sanomat, published earlier this month, Kauppi noted that biofuels were not being introduced for climate change reasons only. An alternative reason lies in the United States, where corn production per hectare nearly doubled between 1970 and 2000.

As corn prices began to reach unsatisfactorily low levels for producers, the US created demand for the commodity by directing overproduction towards use in fuels, Kauppi writes, noting that decisions on introducing biofuels were first taken in the US at the turn of the millennium, after which the EU followed suit.
pi_189332962
Is de EU wetgeving inmiddels niet aangepast dat het verplicht van afval geproduceerd moet worden?

Dus de Bio waste die overblijft na productie van voedingsmiddelen en van mest enz.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')