De bewering dat eigenlijk alle auto's van na 2000 E10 kunnen tanken is schromelijk overdreven.quote:Op zaterdag 7 september 2019 07:52 schreef Nismo91 het volgende:
Ik weet dat het voor oldtimers slecht is, wel eens meegemaakt dat er daardoor brand is ontstaan.
Op het nieuwsartikel schrijven ze eigenlijk alle auto’s na 2000 kunnen het hebben (mits je geen M3 of snelle auto rijdt, dan tank je natuurlijk v-power of 98)
Veel auto's gehad, je rijdt er waarschijnlijk dus ook geen tonnen mee.quote:Op zaterdag 7 september 2019 08:41 schreef J.Caesar het volgende:
Ik gooi nooit 98 in mijn auto.
En heb inmiddels toch al behoorlijk wat snelle auto's gehad.
Nooit problemen gehad.
Ik zou ook prima e10 in de AMG mikken.
Ja, hier ook een Volvo uit 1995 en er zit een sticker met "Euro 95 unleaded fuel only" op de tankklep. Maar ja, dat is gebaseerd op de euro 95 zoals hij toendertijd was samengesteld neem ik aan, niet op benzine aangelengd met ethanoltroep. Ik stap wel gewoon over op 98/v-power denk ik. Rij zo weinig dat ik maar twee a drie keer per jaar hoef te tanken, dus voor de kosten hoef ik het niet te laten.quote:Op zaterdag 7 september 2019 09:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mijn Volvo uit 95 heeft zelfs 95 als aanbevolen brandstof.
quote:Op zaterdag 7 september 2019 08:39 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik neem aan dat de prijs dan ook wel wat zal zakken van deze verdunde benzine?
Beetje lood om oud ijzer dus.quote:United Consumers, dat dagelijks de brandstofprijzen bijhoudt, verwacht dat E10 straks goedkoper zal zijn dan Euro 95. ,,Waarschijnlijk één of twee cent,” stelt directeur Paul van Selms. Wel rijden auto's er door de lagere energiewaarde een fractie minder ver op. ,,Maar dat zullen de meeste mensen niet merken.”
Meestal tot 30-40k inderdaad.quote:Op zaterdag 7 september 2019 09:27 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Veel auto's gehad, je rijdt er waarschijnlijk dus ook geen tonnen mee.
De problemen komen pas aan het licht bij hoge km standen dus merkt de volgende eigenaar pas.
Want?quote:Op maandag 9 september 2019 22:00 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik wil die E10-troep niet in mijn auto hebben.
dan koop je een elektrische auto.quote:Op maandag 9 september 2019 22:00 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik wil die E10-troep niet in mijn auto hebben.
Omdat ethanol water aantrekt en dat wil ik niet in mijn motorblok hebben.quote:
Nee hoor, ik tank gewoon premiumbenzine.quote:Op donderdag 12 september 2019 15:37 schreef gianni61 het volgende:
[..]
dan koop je een elektrische auto.
https://competition102.com/quote:LET OP!
Als gevolg van de aangepaste wetgeving is er besloten om m.i.v. 1 oktober 2019 te stoppen met de productie van competition102. Met ingang van 1 oktober 2019 zijn alle tankstations in Nederland wettelijk verplicht om E-10 brandstoffen aan te beiden. De competition 102 brandstof zal worden vervangen voor een Premium 98.
Dan kun je alleen in Duitsland nog 102 tanken, bij de Aral hebben ze dat.quote:Op donderdag 12 september 2019 18:08 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
https://competition102.com/
Klote hippies.
Oh, bij TanQyou blijft het wel, las ik.quote:Op donderdag 12 september 2019 18:08 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
https://competition102.com/
Klote hippies.
Ik weet geen app maar ben er inmiddels wel achter dat de meeste grote bemande tankstations van Shell, Avia en Esso het nog verkopen.quote:Op dinsdag 24 september 2019 19:30 schreef Eix het volgende:
Vandaag wilde ik tanken blijkt de pomp al die E10-meuk te hebben. Maar naar een andere pomp gereden maar die was ook al om. Uiteindelijk gelukkig nog wel normale E5 gevonden. Maar dit schiet niet op zo.
Weet iemand een goede app waarin ik kan zien welke tankstations gewoon E5 verkopen?
De Euro95 zoals het nu is met 5% ethanol gaat er inderdaad overal uit, Euro98 blijft wel en bij de meeste pompen staat daar nu E5 bij aangegeven op een sticker.quote:Op zondag 29 september 2019 14:08 schreef Sometimes het volgende:
Ik las vanmorgen dat er 20 pompen (van de 4000 totaal) in Nederland zijn die straks nog E5 verkopen omdat ze vrijgesteld zijn van de regel.
Daar stond ook bij dat Euro 95 E5 niet meer gemaakt wordt, dus dat is uiteindelijk ook maar tijdelijk.
Het schijnt dat E10 milieuvriendelijker is omdat er 10% bio ethanol in zit. Maar ik hoor van meerdere mensen dat ze met E10 minder kilometers rijden met een volle tank, dus ze moeten vaker tanken. Lijkt mij dat het dan niet milieurvriendelijker is als je vaker moet tanken.quote:
Beste is bij langdurig stilstaan om 102 er in te gooien, daar zit helemaal geen ethanol in en blijft dus langer goed. Ik gooi het ook ik m’n auto op LPG omdat ‘ie niet veel benzine verbruikt maar het voor de benzinepomp wel beter is om grotendeels in benzine te hangen voor koeling.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 21:34 schreef opgebaarde het volgende:
Volgens de E10check heeft mijn Z3 niks te vrezen, maar ik begreep dat oldtimers en auto's die langdurig stilstaan toch wel te lijden hebben.
Beetje jammer dat de E10checks dit niet melden
Ik heb vandaag E5/Super98 getankt, hartstikke duur, 1,80 en dat was bij de Tangoquote:Op dinsdag 1 oktober 2019 22:37 schreef Dingest het volgende:
Tsja, mijn dagelijkse wagen is uit '89 en nog voorzien van een carburateur, dus die zal tzt wel wat kwetsbaar kunnen zijn voor E10. Maar als er geen E5 meer in mijn omgeving te vinden is, ga ik er niet speciaal ver voor omrijden of 98 in gooien...
Ik zie het voorlopig eerst wel aan
Opel heeft verschillende 2.2 liter motoren.quote:Op dinsdag 1 oktober 2019 21:29 schreef Den_Haag het volgende:
Ik wacht het allemaal nog even af en ga voorlopig maar even euro 98 tanken.
2.2 MPI 16v blok in mijn auto komt van Opel/GM en die zeggen dat hij geen e10 kan hebben. Fiat (merk waar het blok in ligt) zegt dat het wel kan.
dus MPI (motorcode 194A1000) is dus niet gelijk aan de Z22YH? Aangezien vermogen exact hetzelfde isquote:Op woensdag 2 oktober 2019 08:50 schreef oldford het volgende:
[..]
Opel heeft verschillende 2.2 liter motoren.
Het verschil zit vooral in de manier van inspuiten - ouderwets met lage druk of "modern" met hoge druk. Die laatste motor met code Z22YH kan niet tegen E10. De andere 2 wel.
Volgens heeft Fiat 1 van de 2.2 L motoren met ouderwetse inspuiting gezien je gebruik van MPI.
Directe inspuiting is iets als GDI, JTS, TSI etc., etc.
Momenteel in de aabieding bij carclean.com voor 13 euro per fles, normale prijs 15,50, Kun je net zo goed Super98 gaan tanken. Maar wel handig om voor de zekerheid in de auto te hebben voor als je ergens bent en er in de wijde omtrek niets anders te koop is dan E10.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 00:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Misschien is dit wat?
https://5in1power.nl/product/5in1-e10-clean-up/
Nee, is niet gelijk. Nee, het vermogen is niet heltzelfde als de Z22YH.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 14:09 schreef Den_Haag het volgende:
dus MPI (motorcode 194A1000) is dus niet gelijk aan de Z22YH? Aangezien vermogen exact hetzelfde is
top. Bedankt voor je hulpquote:Op woensdag 2 oktober 2019 14:36 schreef oldford het volgende:
[..]
Nee, is niet gelijk. Nee, het vermogen is niet heltzelfde als de Z22YH.
De Z22YH wordt opgegeven voor 114kw (155pk).
De Z22SE heeft exact 108kw (147pk) en dat is wel precies hetzelfde als de 194.A1.000.
De Z22SE heeft gewoon ouderwetse lage druk inspuiting. Dus E19check heeft gelijk.
E5/Super98quote:Op donderdag 3 oktober 2019 15:46 schreef Brybry het volgende:
Uhhhh mijn auto is van 1999..... Volgens de check zijn de auto vanaf 2000 geschikt voor E10.
Wat moet ik nu tanken?
Zo veel verbruikt een Arosa nou ook weer nietquote:Op donderdag 3 oktober 2019 15:17 schreef daNpy het volgende:
Onze Arosa is dus ook niet geschikt voor E10
Auto is dus in 1 klap niks meer waard en ermee rijden wordt duurder.
98 kost mij vanmiddag bij de onbemande pomp 1,69 dus dat valt op zich wel meequote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:44 schreef Alieda-R het volgende:
Vanmiddag de gewone ouderwetse Euro95 getankt voor 1,40 per liter Beter dan 1,80 per liter voor Super98.
Hier bij de Tango 1,80 afgelopen maandag. Vandaag maar hier vlak over de grens in Bunde (Duitsland) getankt, daar heb je de keus uit E10, Euro95 of Super98. Super98 kost er 1,45 dus ook een stuk goedkoper dan hier in Nederland. Maar zolang ze daar nog gewoon Euro95 verkopen blijf ik dat tanken.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:46 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
98 kost mij vanmiddag bij de onbemande pomp 1,69 dus dat valt op zich wel mee
Ja zou ik ook doen inderdaad, ik gooi 'm in december daar ook weer 2x volquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:48 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Hier bij de Tango 1,80 afgelopen maandag. Vandaag maar hier vlak over de grens in Bunde (Duitsland) getankt, daar heb je de keus uit E10, Euro95 of Super98. Super98 kost er 1,45 dus ook een stuk goedkoper dan hier in Nederland. Maar zolang ze daar nog gewoon Euro95 verkopen blijf ik dat tanken.
Ik doe het gewoon elke week nu, toen hier nog gewoon volop Euro95/E5 verkocht werd scheelde het vaak misschien 5ct per liter bij de onbemande pomp dus maakte me niet uit waar ik tankte. Nu maar elke week in Bunde de tank vol gooien want doe daar toch m'n boodschappen, voordeel van wonen in een grensgemeentequote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:51 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ja zou ik ook doen inderdaad, ik gooi 'm in december daar ook weer 2x vol
Ik was in augustus nog in Bunde maar ik voor die paar cent niet in de rij staan dus heb ik gewoon in Nederland getankt, maar ik gok dat het de volgende keer het verschil wel eens veel groter kan gaan zijnquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:54 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Ik doe het gewoon elke week nu, toen hier nog gewoon volop Euro95/E5 verkocht werd scheelde het vaak misschien 5ct per liter bij de onbemande pomp dus maakte me niet uit waar ik tankte. Nu maar elke week in Bunde de tank vol gooien want doe daar toch m'n boodschappen, voordeel van wonen in een grensgemeente
Ik sta er nooit in de rij, zitten 2 tankstations bijna naast elkaar en die verschillen meestal 1ct in prijs. Bij de goedkoopste stond wel een rij dus ik dacht ik neem de eerste wel, om die ene cent per liter doe ik niet moeilijk. Op de weg richting Papenburg heb ik vorige week nog getankt bij een onbemand tankstation, 1,20 per liter, is volgens mij jaren geleden dat het hier die prijs heeft gehad. Kan me nog herinneren dat een jaar of 10 geleden het hier rond de 1,15 zat, prijzen daalden toen snel maar paar weken later schoot het weer omhoog.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:56 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ik was in augustus nog in Bunde maar ik voor die paar cent niet in de rij staan dus heb ik gewoon in Nederland getankt, maar ik gok dat het de volgende keer het verschil wel eens veel groter kan gaan zijn
Kan worden aangevuld met natuurlijke producten die we zelf kunnen maken dus kost geen geen fossiele brandstof, de uitstoot van het bio ethanol nemen de planten die we er voor oogsten zelf weer op.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:56 schreef ManianMan het volgende:
Godver e10 is ook nog minder zuinig en dat noemen ze milieuneutraal
Zal voor mij wel toeval zijn geweest, kom er ook niet te vaak en daar zal het wel aan liggen denk ikquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:01 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Ik sta er nooit in de rij, zitten 2 tankstations bijna naast elkaar en die verschillen meestal 1ct in prijs. Bij de goedkoopste stond wel een rij dus ik dacht ik neem de eerste wel, om die ene cent per liter doe ik niet moeilijk. Op de weg richting Papenburg heb ik vorige week nog getankt bij een onbemand tankstation, 1,20 per liter, is volgens mij jaren geleden dat het hier die prijs heeft gehad. Kan me nog herinneren dat een jaar of 10 geleden het hier rond de 1,15 zat, prijzen daalden toen snel maar paar weken later schoot het weer omhoog.
Uh 4 procent minder zuinig. No way dat e10 beter is voor het milieu. Is gewoon een geldkwestie.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:02 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Kan worden aangevuld met natuurlijke producten die we zelf kunnen maken dus kost geen geen fossiele brandstof, de uitstoot van het bio ethanol nemen de planten die we er voor oogsten zelf weer op.
Precies, vaker tanken dus spekt de kas.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:04 schreef SOG het volgende:
[..]
Uh 4 procent minder zuinig. No way dat e10 beter is voor het milieu. Is gewoon een geldkwestie.
Ik hoor van iedereen die ik ken en die nu E10 tanken dat ze juist vaker moeten tanken.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:04 schreef KoHai het volgende:
Als je auto is uitgevoerd met een flexfuel sensor is er toch niets aan de hand?
Ps met ethanol zijn toch hogere power outputs haalbaar dan met conventionele benzine?
Is niet mijn verhaal, maar van de overheidquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:04 schreef SOG het volgende:
[..]
Uh 4 procent minder zuinig. No way dat e10 beter is voor het milieu. Is gewoon een geldkwestie.
Dat ontken ik ook niet.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:05 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Ik hoor van iedereen die ik ken en die nu E10 tanken dat ze juist vaker moeten tanken.
Ja dat het dus het probleem van al die testen, elke auto reageert er anders opquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:09 schreef SOG het volgende:
Testje. Is maar 1 test en er valt dus niet echt veel over te zeggen.. maar in deze test is e10 4.2 procent minder zuinig
In België kun je ook Super98 (heeft daar volgens mij wel een andere benaming) tanken, dus neem aan dat de meeste mensen met een oude auto dan dat tanken net als nu hier in Nederland.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:10 schreef Nismo91 het volgende:
Wij tanken ook over de grens in Duitsland, daar kun je al jaren kiezen voor e10 maar heb dat nooit gebruikt en ga het ook niet doen.. maar behoorlijk zuur als je idd een auto hebt die dat niet kan hebben..
Maar in België is e10 al jaren de enige 95 en daar rijden ook oldtimers en oude barrels dus het zal allemaal wel kunnen denk ik dan.
Alleen met oldtimers loop je schijnbaar het risico op brand.
1 op 13,6 vind ik niet heel erg zuinig voor zo'n klein autootje eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 22:35 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Zo veel verbruikt een Arosa nou ook weer niet
Ik vind het wel meevallen eigenlijkquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:42 schreef daNpy het volgende:
[..]
1 op 13,6 vind ik niet heel erg zuinig voor zo'n klein autootje eigenlijk.
Mooi, kopen?quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:45 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Ik vind het wel meevallen eigenlijk
Nee, we hebben al een Lupo hierquote:
Ook gratis afgeschreven dusquote:
Qua verbruik valt het verschil best wel mee, en zo heel veel is zo'n auto nou ook weer niet waard dus ik zie geen reden tot klagenquote:
Nee het gaat niet om mega bedragen maar ik vind het bijzonder hoe luchtig mensen hierover doen. We betalen in NL al het meeste in Europa voor auto bezit en gebruik en ook deze ordinaire lastenverzwaring wordt gewoon geslikt als zoete koek. Wanneer gaan we op Europese schaal autoprijzen gelijk trekken?quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:49 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Qua verbruik valt het verschil best wel mee, en zo heel veel is zo'n auto nou ook weer niet waard dus ik zie geen reden tot klagen
Je betaald al bijna geen wegenbelasting, dan komt het allemaal niet zo hard aan.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:50 schreef Alieda-R het volgende:
Ik heb een Seicento, verbruikt ook niet veel maar ik denk altijd hoe minder geld ik kwijt ben aan benzine hoe beter.
Nee dat ben ik helemaal met je eens maar laten we nou niet doen of het verschil in een fucking Arosa zo ernstig isquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee het gaat niet om mega bedragen maar ik vind het bijzonder hoe luchtig mensen hierover doen. We betalen in NL al het meeste in Europa voor auto bezit en gebruik en ook deze ordinaire lastenverzwaring wordt gewoon geslikt als zoete koek. Wanneer gaan we op Europese schaal autoprijzen gelijk trekken?
Wanneer gaat een auto aanschaffen in NL net zoveel kosten als in DE of BE? Of de brandstofprijs eens aanpassen, bijvoorbeeld geen BTW over accijns heffen?
Misschien dat mensen sneller geneigd zijn een nieuwe auto aan te schaffen als je geen monsterbedrag voor een simpele Golf betaald waar je in andere landen een luxe sedan voor kan aanschaffen.
Inderdaad, betaal nog geen 50 euro per kwartaal aan belasting. En benzineverbruik is niet hoog. Heb ook een Cuore gehad, betaalde ik maar 37 euro per kwartaal aan belasting maar benzineverbruik ongeveer hetzelfde, maar de Seicento rijdt wel iets beter en is wat ruimer.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:52 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Je betaald al bijna geen wegenbelasting, dan komt het allemaal niet zo hard aan.
Dan valt het toch allemaal wel wat mee?quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:54 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Inderdaad, betaal nog geen 50 euro per kwartaal aan belasting. En benzineverbruik is niet hoog. Heb ook een Cuore gehad, betaalde ik maar 37 euro per kwartaal aan belasting maar benzineverbruik ongeveer hetzelfde, maar de Seicento rijdt wel iets beter en is wat ruimer.
Als je weinig rijdt niet, maar ik moet vrij vaak van Oost-Groningen naar stad Groningen op en neer dus merk wel dat ik wanneer ik hier in de buurt tank meer geld kwijt ben aan benzine dan voorheen, vandaar dat ik vanaf nu gewoon elke week in Bunde de tank vol gooi, bespaard toch weer een beetje wat ik weer aan iets anders uit kan geven.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:55 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Dan valt het toch allemaal wel wat mee?
Maar in het geval van een Arosa gaat het echt om bijna niets, ik snap je punt maar mensen met een zwaardere auto merken daar echt heel veel meer vanquote:Op zondag 6 oktober 2019 00:00 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Als je weinig rijdt niet, maar ik moet vrij vaak van Oost-Groningen naar stad Groningen op en neer dus merk wel dat ik wanneer ik hier in de buurt tank meer geld kwijt ben aan benzine dan voorheen, vandaar dat ik vanaf nu gewoon elke week in Bunde de tank vol gooi, bespaard toch weer een beetje wat ik weer aan iets anders uit kan geven.
Zolang de stapjes klein zijn, gaan alle schapen mee.quote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:53 schreef R-woud93 het volgende:
[..]
Nee dat ben ik helemaal met je eens maar laten we nou niet doen of het verschil in een fucking Arosa zo ernstig is
Het gaat er niet goedkoper door worden. Die meuk kost je 8,5 cent per liter brandstof.quote:Op zondag 6 oktober 2019 12:31 schreef Hyperdude het volgende:
Dit soort meuk een oplossing?
https://millersoils.nl/webwinkel/vspe-power-plus-multishot-ethanol-killer/
Dat laatste viel mij ook al op.quote:Op zondag 6 oktober 2019 13:17 schreef oldford het volgende:
[..]
...
Qua loodvervanger kan ik me de dosering nog voorstellen. Maar wat doet die loodvervanger met de lambdasondes en de katalysator?
Die zijn er al. Zie: https://millersoils.nl/webwinkel/ethanolkiller-eps/quote:Op zondag 6 oktober 2019 13:50 schreef Hyperdude het volgende:
Zullen wel snel meer "wondermiddelen" op de markt komen.
Heb er zelf weinig mee te maken. Motoren en 1 auto nemen 98. Daily kan in principe E10 slikken, maar daar moet ik nog even kijken wat ik doe.quote:
Lekker dan. Minder zuinig, minder vermogen en meer CO2 uitstootquote:Op zaterdag 5 oktober 2019 23:18 schreef SOG het volgende:
Nog een test +8.4procent verbruik
https://autorai.nl/e10-benzine-onzuiniger-dan-euro95/
Minder vermogen is niet waar. Met bio-ethanol krijg je een fractie (onmerkbaar op E10) meer vermogen. Met E85 is het wel duidelijk te meten. Daarom wordt dat in wedstrijdauto's gebruikt.quote:Op zondag 6 oktober 2019 19:03 schreef vosss het volgende:
[..]
Lekker dan. Minder zuinig, minder vermogen en meer CO2 uitstoot
Waarom is dit een goed idee? Kan iemand mij dat uitleggen?
Als je auto uitgerust is met een flexfuel-sensor wel ja, maar als je dat niet hebt heb je minder vermogen. Minder calorische waarde is bij dezelfde inspuiting minder vermogen.quote:Op zondag 6 oktober 2019 19:37 schreef oldford het volgende:
[..]
Minder vermogen is niet waar. Met bio-ethanol krijg je een fractie (onmerkbaar op E10) meer vermogen. Met E85 is het wel duidelijk te meten. Daarom wordt dat in wedstrijdauto's gebruikt.
Een winst van 10% is gebruikelijk met E85.
Voor een uitleg moet je de regering en/of tweede kamer benaderen.
Kun je gelijk vragen waarom ze bio-ethanol anders behandelen dan elektrisch rijden.
Bij bio-ethanol kijken ze kennelijk ook naar hoe het geproduceerd wordt, bij elektriciteit niet.
Ah, maar dat is nu juist de truuk, er wordt MEER ingespoten. Ook bij standaard motoren.quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 10:25 schreef Mano_ het volgende:
Als je auto uitgerust is met een flexfuel-sensor wel ja, maar als je dat niet hebt heb je minder vermogen. Minder calorische waarde is bij dezelfde inspuiting minder vermogen.
Over welke brandstof heb je het dan?quote:Op dinsdag 8 oktober 2019 12:02 schreef daNpy het volgende:
Dan moeten je injectoren dat dus ook maar aankunnen, en kun je bij vol gas rijden (veel) te arm gaan lopen met alle gevolgen van dien.
Het verschil is echt groot namelijk.
Omdat de VS heel veel/steeds meer van die zooi produceert en dus hebben gelobbyed voor wetgeving voor het verplicht gebruik ervan.quote:Op zondag 6 oktober 2019 19:03 schreef vosss het volgende:
Waarom is dit een goed idee? Kan iemand mij dat uitleggen?
quote:But Pekka Kauppi, a university professor in Helsinki, shed light on other reasons for the biofuel boom. In an opinion piece for the country's biggest daily Helsingin Sanomat, published earlier this month, Kauppi noted that biofuels were not being introduced for climate change reasons only. An alternative reason lies in the United States, where corn production per hectare nearly doubled between 1970 and 2000.
As corn prices began to reach unsatisfactorily low levels for producers, the US created demand for the commodity by directing overproduction towards use in fuels, Kauppi writes, noting that decisions on introducing biofuels were first taken in the US at the turn of the millennium, after which the EU followed suit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |