abonnement Unibet Coolblue
  Tettenkoning dinsdag 5 november 2019 @ 18:24:19 #76
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_189800078
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:20 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb vandaag een zak blauwe gehaald, ik ga eens proeven ;)
Het zou gaan om genixtamaliseerde maïs.

https://www.ourfood.nl/info/begr_techn/nixtamaliseren.html

Het kan ook met maismeel, je kunt dat ook in pakken kopen:

[ afbeelding ]

Interessant, ik wist dit niet en ik was ook nooit zo gek op maistortillachips, wellicht dat dit beter bevalt. Dan wil ik het zelf ook wel proberen te maken, kan ik het ten minste in de (verantwoorde) palmolie frituren in plaats van in zonnebloemolie.

Overigens: deze zijn in de oven gebakken met avocadoolie, ben benieuwd.
Voor frituren kun je beter arachideolie gebruiken.
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  Moderator dinsdag 5 november 2019 @ 18:38:13 #77
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_189800352
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:24 schreef Nine. het volgende:

[..]

Voor frituren kun je beter arachideolie gebruiken.
Gebruik ik alleen voor oliebollen. Voor al het andere (verantwoorde, ongeharde) palmolie, behalve voor patat, dat bak ik in ossewit. Vloeibare olie is niet goed om in te frituren.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_189807285
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:38 schreef Molo het volgende:

[..]

Asperges bedoel je?
Nee, champignons. De kvw heeft daar een aflevering over gemaakt. Sindsdien mijd ik de "blauwe bakken".
pi_189811312
De link van de tortilla chips werkt niet meer.
pi_189811412
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 november 2019 16:22 schreef golfer het volgende:
a.s. Donderdag:

Tomaat in blik.

De verslaggevers van de Keuringsdienst van Waarde lezen een verontrustend bericht: Italiaanse tomaten in blik worden onder erbarmelijke omstandigheden geplukt door migranten. Hoe zit dat? En hoe weten we of de tomaten die wij in de supermarkt kopen vrij zijn van misstanden? De Keuringsdienst volgt het blik tot aan de plantage en wordt geconfronteerd met de duistere kant van de Italiaanse tomatenindustrie.
Dit klinkt wederom zeer herkenbaar.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  Tettenkoning woensdag 6 november 2019 @ 08:30:53 #81
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_189811763
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:38 schreef djkoelkast het volgende:
Vloeibare olie is niet goed om in te frituren.
Bron?
@Pietverdriet
@RobinOok
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  Moderator woensdag 6 november 2019 @ 09:34:07 #82
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_189812404
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 08:30 schreef Nine. het volgende:

[..]

Bron?
@:PietVerdriet
@:RobinOok
Die zijn genoeg te vinden. Bij het verhitten van vloeibare olie ontstaan transvetzuren. Vast vet als (ongeharde!) palmolie, kokosolie, ossewit, reuzel etc. is veel stabieler, er ontstaan veel minder snel schadelijke vetzuren en het is nog veel lekkerder ook.
Pietverdriet kan er veel meer over vertellen inderdaad.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Tettenkoning woensdag 6 november 2019 @ 09:40:08 #83
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_189812463
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:34 schreef djkoelkast het volgende:
Die zijn genoeg te vinden. Bij het verhitten van vloeibare olie ontstaan transvetzuren. Vast vet als (ongeharde!) palmolie, kokosolie, ossewit, reuzel etc. is veel stabieler, er ontstaan veel minder snel schadelijke vetzuren en het is nog veel lekkerder ook.
Pietverdriet kan er veel meer over vertellen inderdaad.
PietVerdriet raadt naast ossenwit juist arachideolie aan, vandaar dat ik hem tag.

Ik heb verder ook nog nooit iemand palmolie zien aanbevelen, vandaar. Wel het tegenovergestelde.

Denken we ook aan onze gezondheid, dan hebben palmolie en rundvet de minst goede vetzuursamenstelling. Koolzaadolie is wel een goede keuze: ze combineert een relatief lage impact met een goede vetzuursamenstelling.
https://www.eoswetenschap.eu/voeding/boter-olie-margarine
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  woensdag 6 november 2019 @ 09:40:45 #84
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189812473
Piet post helaas niet meer, net als Robin ;(
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Tettenkoning woensdag 6 november 2019 @ 09:42:15 #85
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_189812491
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:40 schreef Molo het volgende:
Piet post helaas niet meer, net als Robin ;(
Dat is spijtig, weet je toevallig ook waarom?
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  woensdag 6 november 2019 @ 09:53:08 #86
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189812630
quote:
9s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:42 schreef Nine. het volgende:

[..]

Dat is spijtig, weet je toevallig ook waarom?
Laten we het houden op oneens met beleid van modjes
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator woensdag 6 november 2019 @ 09:53:12 #87
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_189812631
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:40 schreef Nine. het volgende:

[..]

PietVerdriet raadt naast ossenwit juist arachideolie aan, vandaar dat ik hem tag.

Ik heb verder ook nog nooit iemand palmolie zien aanbevelen, vandaar. Wel het tegenovergestelde.

Denken we ook aan onze gezondheid, dan hebben palmolie en rundvet de minst goede vetzuursamenstelling. Koolzaadolie is wel een goede keuze: ze combineert een relatief lage impact met een goede vetzuursamenstelling.
https://www.eoswetenschap.eu/voeding/boter-olie-margarine
Dat is allemaal gebaseerd op dat men denkt dat verzadigd vet slecht voor je is en onverzadigd vet goed is. Hey, een gezond hart ligt beschermd in een bedje van verzadigd vet. Je hersenen bestaan voor een groot deel uit cholesterol.
Vroeger bakten we alles in palmolie, veel verzadigd vet dus. Twee voordelen van verzadigd vet:
1: je gebruikt het als brandstof en slaat het niet op
2: als er verzadigd vet in je dikke darm zit dan krijgt je lichaam een 'verzadigd' gevoel, je hebt dus langer geen honger meer

Als we dat allemaal weglaten, wat tegenwooridg gebeurt, slaan we meer vet op en zijn we minder snel verzadigd en eten dus meer.
Waarom heeft vast vet dan toch zo'n slechte naam? Omdat men er vroeger ook gehard vet in deed, het vet zo hard maken (met een kwikcatalysator) dat het nog stabieler is, nog langer meegaat, nog heter gestookt kan worden.
Het nadeel van vetten harden is echter wel dat er transvetten ontstaan en dat is wèl echt slecht. Ze noemen het niet voor niets 'heart attack fat'.
Ik raad je ook de documentaire aan: The men that made us fat

Palmolie heeft een nog slechtere naam omdat er regenwouden voor gekapt werden. Dat gaat nu al stukken beter, maar nu is precies dit aan de hand met soja. Er is zo'n gigantisch explosieve vraag naar soja dat ze nu regenwouden kappen voor sojaplantages.
Er is tegenwoordig "rainforest alliance certified" duurzame (sustainable) en dus verantwoorde palmolie verkrijgbaar.

Kom hier maar eens patat eten die gebakken is in de Ossewit en palmolie. Er gaat een wereld van smaak voor je open (en de patat is veel minder vet ook nog)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 6 november 2019 @ 09:56:49 #88
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_189812679
Maar patat in zonnebloemolie of olijfolie is zo lekker :9~ :9~ :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Tettenkoning woensdag 6 november 2019 @ 10:22:06 #89
479333 Nine.
Nijntje of Nine
pi_189813014
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:56 schreef Molo het volgende:
Maar patat in zonnebloemolie of olijfolie is zo lekker :9~ :9~ :9~
In olijfolie kan prima hoor.
Op donderdag 3 oktober 2019 09:45 schreef bitterbal het volgende:
Nine is nu al een held _O_
  Moderator woensdag 6 november 2019 @ 11:22:17 #90
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_189813772
quote:
1s.gif Op woensdag 6 november 2019 09:56 schreef Molo het volgende:
Maar patat in zonnebloemolie of olijfolie is zo lekker :9~ :9~ :9~
Dat vind ik dus echt helemaal niet lekker. Chips gebakken in zonnebloemolie is ook echt niet lekker naar mijn mening, toch is dat zowat het enige wat je nog kunt kopen in de winkels.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_189840421
Goede invalshoek deze keer. Bizar hoe die tomaten in Italië worden geplukt.
pi_189840917
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 20:50 schreef Remco het volgende:
Goede invalshoek deze keer. Bizar hoe die tomaten in Italië worden geplukt.
Ik vind er weinig bizars aan. Veel van deze migranten kiezen er zelf voor om naar Europa te gaan en daar te gaan werken.
Niemand dwingt ze om het te doen of om hun eigen land te verlaten.

De rol van de "caporetta?" is zeker dubieus maar als ik ze hoor klagen over dat ze moeten betalen voor eten, drinken en vervoer, dat doet elke Europeaan.

Of dat ze maar x bedrag per kistje krijgen, er zijn hier ook legio aardbeien en appel plukkers die betaald krijgen per kistje.
pi_189842160
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 21:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik vind er weinig bizars aan. Veel van deze migranten kiezen er zelf voor om naar Europa te gaan en daar te gaan werken.
Niemand dwingt ze om het te doen of om hun eigen land te verlaten.

De rol van de "caporetta?" is zeker dubieus maar als ik ze hoor klagen over dat ze moeten betalen voor eten, drinken en vervoer, dat doet elke Europeaan.

Of dat ze maar x bedrag per kistje krijgen, er zijn hier ook legio aardbeien en appel plukkers die betaald krijgen per kistje.
Hij zegt zelf gekomen te zijn vanuit Ghana voor een beter leven!
Hij is dus economische vluchteling.. en hoe hard het ook klinkt... voor hen is geen plaats!
Al zal hij naar Nederland komen dan wordt hij gezien als economische vluchteling!
Ik zou gewoon teug gaan en een cafeetje beginnen ofzo of een restaurant! Dit is ook nix!
pi_189842173
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 20:50 schreef Remco het volgende:
Goede invalshoek deze keer. Bizar hoe die tomaten in Italië worden geplukt.
alleen tomaten?
  donderdag 7 november 2019 @ 23:46:34 #95
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_189844108
Die van Mutti vond ik altijd al de lekkerste en dat bedrijf blijkt dus wel te deugen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_189858811
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 22:07 schreef Bocaj het volgende:

[..]

Hij zegt zelf gekomen te zijn vanuit Ghana voor een beter leven!
Hij is dus economische vluchteling.. en hoe hard het ook klinkt... voor hen is geen plaats!
Al zal hij naar Nederland komen dan wordt hij gezien als economische vluchteling!
Ik zou gewoon teug gaan en een cafeetje beginnen ofzo of een restaurant! Dit is ook nix!
Juist wel, wie gaat anders de tomaatjes plukken? Heb je weleens Europa vanuit Google maps gezien? Lijkt een grote lappendeken aan landbouwgrond, letterlijk overal waar je inzoomt zie je landbouw, landbouw, landbouw, en lang niet alles kan met machines geoogst worden. Dat is ook de reden waarom economische vluchtelingen vaak toegelaten worden, omdat ze gewoon nodig zijn, desnoods als moderne slaven. Maar je hebt wel gelijk, heb veel vluchtelingen gekend die vonden achteraf dat hun eigen land beter was, maar teruggaan is voor velen geen optie, teveel geïnvesteerd en moeite gedaan om hierheen te komen en ze hopen ergens dat het in de toekomst beter wordt.
pi_189867246
Ik dacht altijd dat de bliktomaten gewoon buitenbeentomaten waren. Niet mooi genoeg voor in de winkel, maar voldoen wel voor in blik.
pi_189886647
quote:
14s.gif Op donderdag 7 november 2019 23:46 schreef golfer het volgende:
Die van Mutti vond ik altijd al de lekkerste en dat bedrijf blijkt dus wel te deugen.
Die koop ik ook altijd al.
Maar ik vraag mij toch af of het niet mooie pr praat was van die meneer Mutti ?
  zondag 10 november 2019 @ 22:12:17 #99
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_189887677
quote:
14s.gif Op zondag 10 november 2019 21:23 schreef ddx het volgende:

Die koop ik ook altijd al.
Maar ik vraag mij toch af of het niet mooie pr praat was van die meneer Mutti ?
Is toch controleerbaar hoe die tomaten geoogst worden en bij hem gaat het machinaal.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 10 november 2019 @ 23:36:31 #100
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_189889075
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 18:38 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Gebruik ik alleen voor oliebollen. Voor al het andere (verantwoorde, ongeharde) palmolie, behalve voor patat, dat bak ik in ossewit. Vloeibare olie is niet goed om in te frituren.
Olie is per definitie vloeibaar en vet vast. Palmvet en olie zijn dus hetzelfde, maar op een andere temperatuur.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')