1) Qua slogan kan ik mij vinden in "Music First, Always" en in "Make It Happen", alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar de tweede vanwege de aansluiting op "Dare to Dream" en mijn liefde voor de stad rotterdam.
2) Zolanger oranje de dominante kleur wordt in plaats van blauw is het voor mij al goed, alhoewel dat een beetje kan gaan clashen met het oranje logo van moroccan oil. Verder moet het er een beetje strak uitzien, ik vond de stijl van 2019, 2017, en 2014 wel mooi.
3) Ik heb een paar criteria waar ik de presentatoren op beoordeel, van meest naar minst belangrijk:
• Hoe goed ze live kunnen presenteren. Uiteraard prio 1, niet iemand die alleen maar autocue leest of de hele show tekst vergeet.
• De persoonlijkheid. Geen houten stokken in beeld, geen awkward grappen. Iemand die goed kan improviseren, leuk is om naar te kijken, en goed overweg kan met de andere presentatoren.
• De verbinding die ze hebben met het ESF. De fans zullen ze kennen, wat hopelijk een betere sfeer geeft in de zaal. (Zie Petra in 2016)
• De bekendheid. Als ze niet een verbinding hebben met het ESF zal een wereldberoemde acteur nog steeds herkend worden. Ook landelijke bekendheid zal al bijdragen aan de sfeer.
• Hoe goed ze live kunnen zingen. Nu hoef je niet per se direct de beste zanger te zijn, maar als je kijkt naar de interval act "Love Love Peace Peace" van Mans en Petra in 2016 zie je al gauw dat presentatoren die goed kunnen zingen iets leuks kunnen doen.
Ten eerste denk ik dat net zoals vele anderen dat Edsilia een goede presentatrice zou zijn. Ze heeft eerder al meegedaan en dus een geweldige connectie met het songfestival, ze heeft een bruidende persoonlijkheid, en ze kan natuurlijk geweldig zingen.
De tweede die in mij opkomt is Jeroen van Koningsbrugge. Hij heeft niet echt een verbinding met het ESF en doet veel bij commerciële zenders tegenwoordig, maar hij heeft alle andere punten wel. Hij kan live presenteren en heeft een geweldige persoonlijkheid. Hij kan geweldig improviseren, kan goed inspelen op anderen, en hij kan ook nog eens rete goed engels. Landelijk is hij natuurlijk bekend, maar internationaal is hij ook aan het doorbreken, Hij heeft een bijrol gehad in Spider-Man: FFH en speelt ook in twee aankomende internationale films/series. En die man heeft ook een geweldige stem, "Wit Licht" tijdens The Passion in 2015 en Vrienden van Amstel Live zijn een paar voorbeelden.
Jan is natuurlijk een simpele keuze. Doet al jaren de nederlandse presentatie, kan goed zingen, spreekt meerdere talen, en is internationaal (duitsland vooral) ook wel een beetje bekend. Ik weet alleen niet zo goed hoe hij het live zou doen, ik heb hem alleen Beste Zangers zien presenteren en dat doet ie goed, maar ik weet niet hoe dat naar live vertaalt. Verder heeft hij ook wel goede humor en staat er niet bij als een houten stok bij het presenteren.
Dan een andere naam die veel voorbij komt, Herman de Schermman. Niet bekend buiten nederland en ook nooit iets gedaan voor ESF, voor zover ik weet. Hij heeft daarintegen wel een geweldige persoonlijkheid, droge humor en kan goed inspelen op anderen. Alhoewel het soms voor mij een beetje te formeel overkomt, maar dat is zo met alle nieuwslezers. Hij heeft wel wat live ervaring met de Tour, en het lijkt niet alsof hij van de autocue leest. Daarnaast heeft hij bij "Met het mes op tafel" laten zien dat hij niet slecht zingt.
Dan heb ik nog een tweede categorie qua presentator, iets wat ik wel vaker voorbij zie komen. Speciale presentator(en) voor de green room. Online persoonlijkheden kunnen veel betekenen in dat opzicht, zij staan er meestal om bekend om meer interactie te hebben met "vreemden". NikkieTutorials is een naam die veel genoemd wordt en dat vindt ik wel een goede. Geweldige persoonlijkheid, internationaal goed bekend, en er kan mooi ingespeeld worden op de samenwerking met Moroccan oil. Ik vind alleen dat naast de Green Room ze gelijk ook de online presentatrice kan zijn; interviews doen, leuke behind the scenes videos hosten, Speciale videos met acts, meer interactieve content rond de show in het algemeen. Ze is bekend op Youtube, dus haar als host hebben zal er mensen naar toe trekken.
Dan mijn combinatie voor de presentatie. Nikkie in de green room uiteraard, als niemand een beter iemand weet. Dan voor de algemene show presentatie zou ik Edsilia samen met 1 of 2 van de 3 mannen doen. Zoals Greys al zei, Edsilia met Herman of Jan zou een goede combinatie zijn qua serieus en bruisend. Daarnaast staat Jeroen al tijden bij mij boven aan de lijst van iemand die ik goed vind voor de rol, als er een derde persoon voor de algemene presentatie bij komt zou ik hem liever zien dan Herman en Jan samen. Dan heb je natuurlijk wel dat er 4 hosts in totaal zijn, ik vind 3 toch wel het maximum dat er moet zijn, Nikkie in de green room en 2 algemene presentatoren.
4) Eindelijk bij het laatste deel aangekomen, ik sta zelf een beetje versteld van die lap tekst. Maar de stage. Ik hoor veel dat mensen afwillen van de design reeks van afgelopen jaren, maar ik ga daar niet helemaal in mee. Ik vond het design van 2019 en 2016 goed, maar dat is mijn voorkeur voor het strakke ontwerp. 2018 vond ik niet echt iets aan omdat de stage te veel op een draaitafel leek, iets te veel op de neus. Ik vind het abstractere wat mooier, maar ook weer niet te simpel met 1 grote kubus zoals in 2014. Daarin tegen ben ik wel van Rotterdamse architectuur dus het open stalen frame van 2014 is dan wel weer iets wat ik oke vond, maar het mag van mij wel iets minder simpel dan dat. Dus voor het algemene ontwerp kan er wel gekeken worden naar de Rotterdamse architectuur wat mij betreft.
Net zoals Greys zei, gebruikt de hoogte van Ahoy, het is een immens hoge zaal en er kan veel mee gedaan worden. Een goed voorbeeld is Vriend van Amstel Live 2018, zo'n beetje alle elementen aan het plafond konden bewegen, het dak heeft een immens draagvermogen en dus kan er door de hele zaal iets gedaan worden zonder dat door de hele zaal een podium is.
Een podium in het midden van de zaal zoals in 2017 en 2016 is ook mooi, en zeer bruikbaar. Dit zou dan niet een bewegend podium te hoeven zijn maar wel in verbinding kunnen staan door middels van een brug die naar beneden komt.
Door de hele arena kan verlichting gehangen worden. De ringen kunnen gebruikt worden om verlichting die de hele zaal accentueert op te hangen. Opnieuw, het draagvermogen van het dak is immens en dus kan er heel wat opgehangen worden. Ik vind LED schermen geweldig als ze goed verwerkt zijn, maar zoals in 2018 bleek kan het ook zonder. De landen verzorgen dan zelf de schermen en verhogen meestal ook de kwaliteit van wat er mee gedaan wordt. Niemand heeft op het LED scherm gelet tijdens de performance van Duncan, omdat het er niet had hoeven zijn. Het neemt over het algemeen ook niks weg van de stage design of de show, ik kan me geen interval act van vorig jaar herinneren waar de LED schermen gebruikt werden, alleen de openings show.
Nog een laatste notitie over de show en stage:
Vrienden van Amstel Live heeft altijd geweldige live shows met veel artiesten, en ook in het Ahoy. Wat mij betreft kan hier naar gekeken worden voor inspiratie voor interval act inspiratie, inspiratie voor elementen van de stage zoals een brug die omlaag komt, of een klein podium aan de overkant van de zaal op de eerste ring. Dit is natuurlijk allemaal afhankelijk van de orientatie van het hoofdpodium, wordt het net zoals MTV EMA's gedaan of gewoon op de korte zijde. Volgens mij is er makkelijk een podium te creëeren op de korte zijde met genoeg ruimte erachter als het naar voren wordt geschoven.
Dan wil ik nog iets anders kwijt over de show. Zweden had in 2016 een opening met nummers van Swedish House Mafia en Avicii, de bekende. Nederland is EDM, It ain't much if it ain't dutch is een bekend gezegde in de EDM wereld. Er is genoeg internationaal succesvolle muziek geproduceerd door nederlandse dj's om een de hele show vol mee te stouwen, dus daar moet wel iets mee gedaan worden. Voor de openingsshow kan er net zoiets als in 2016 gedaan worden, of net zoals 2019 met zang tussen de groepen landen door. Laat Martin, Armin, of een andere DJ het in elkaar mixen, maar laat ze aub niet op het podium staan tijdens de opening. Het is pre-mixed, ze zullen daar alleen maar een beetje in de achtergrond staan of het wordt een awkward moment net zoals de DJ's bij de opening van 2017. Daarnaast kan er voor een interval act een DJ voor een kwartier of meer wat verzorgen, hierbij had ik wel een idee dat kan werken in een live show. Het is puur één nummer dat ik hiervoor zie, en komt ook doordat ik deze video heb gezien:
Na 1:50 dat de verlichting en muziek ineens wegvalt zou een mooie transitie kunnen zijn naar de DJ act. Tijdens het aankondigen van de interval act, of een random gesprek in de greenroom, valt ineens het geluid en vervolgens het licht weg waarnaa nummer begint van het blackout gedeelte. Als er een vaste setlist wordt aangehouden kan er met de operators goed samengewerkt worden om een mooie show te creëeren. The Best Of Armin Only is sowieso een goed voorbeeld voor wat een show er gemaakt kan worden rondom een DJ act. Ik vind dan wel dat het beter is als de act breder muziek speelt dan alleen zijn eigen muziek. Laat hem de nederlandse EDM ten gehore brengen. Misschien zelfs een beetje Hardstyle/Hardcore erin?
Dat was het dan, een lange lap tekst waar hopelijk wat mee gedaan kan worden. Ik vind het geweldig dat zoveel input wordt gevraagd van de fans, alhoewel er natuurlijk het risico is dat er door de verschillende meningen soms een middelmatige show wordt neergezet als er naar teveel mensen wordt geluisterd. Uitendelijk moet de show goed in elkaar passen en niet een plaksel zijn van 100en ideëen.