abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188896440
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 14:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

LA->LB->LC

Zie daar, doorgroei. Net het bedrijfsleven.
Als je niet met beleidsmatige dingen bezig wil houden blijf je in het PO gewoon L10 hoor. En dan zit je al snel aan de max. En dat is het dan.

Ik zit in het voortgezet onderwijs LB, schaal 12. Al jaren. Dit is en blijft het maximum voor mij. Op mijn (kleine) school zijn er de komende jaren helemaal geen LC-functies meer te vergeven.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 11 september 2019 @ 15:22:57 #227
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_188896499
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 15:17 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik zit in het voortgezet onderwijs LB, schaal 12. Al jaren. Dit is en blijft het maximum voor mij. Op mijn (kleine) school zijn er de komende jaren helemaal geen LC-functies meer te vergeven.
Trede 12 neem ik aan. Dat is ook nog steeds een mooi salaris. Als OOP'er kom ik daar niet in de buurt in ieder geval.

(niet dat ik zou willen ruilen, ik benijd een docent absoluut niet)
Where law ends, tyrrany begins.
pi_188896798
quote:
19s.gif Op woensdag 11 september 2019 15:22 schreef Gunner het volgende:

[..]

Trede 12 neem ik aan. Dat is ook nog steeds een mooi salaris. Als OOP'er kom ik daar niet in de buurt in ieder geval.

(niet dat ik zou willen ruilen, ik benijd een docent absoluut niet)
Trede inderdaad. Dat is een goed salaris (rond de 4000 bruto bij 1fte). Maar het is wel in het speciaal onderwijs, dus alleen maar zorgleerlingen met bijbehorende problematiek. Ik merk wel dat ik zo langzamerhand een beetje uitgeblust raak en afgestompt (al is dat misschien een te groot woord) raak op het onderwijs. Ik zou dan ook best 1000 euro in willen leveren voor een baan met minder werkdruk en verantwoordelijkheden. Op dit moment ga ik nog met redelijk veel plezier naar school, maar of ik dit nog 25 jaar ga volhouden betwijfel ik, eerlijk gezegd.....

Terug naar het basisonderwijs is in ieder geval geen optie, al ik zie wat de leerkrachten van mijn kinderen allemaal voor de kiezen krijgen dan benijd ik ze niet.
pi_188896964
quote:

[..]

Als je niet met beleidsmatige dingen bezig wil houden blijf je in het PO gewoon L10 hoor. En dan zit je al snel aan de max. En dat is het dan.

Oh? Ik ken mensen die hebben hun master gedaan, geven gewoon les en zijn lb in het po.

En als je zo graag LC wil worden kan je toch ook van school wisselen?
pi_188897245
quote:

[..]

Tja, als docenten niet de taken willen dien die bij de hogere schaal horen, komt die arbeidsvoorwaardelijke groei er niet.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_188897254
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 14:57 schreef baskick het volgende:

[..]

Ja, fair enough, er is wellicht niet zoiets als 'senior docent', maar er zijn we verschillende schalen bereikbaar - in elk geval theoretisch, want het aantal formatieplaatsen in hogere schalen zal wellicht zijn dan in de lagere schalen. Maar zowel horizontaal (vergelijkbaar salaris, andere werkdruk) als verticaal (hoger salaris, hogere werkdruk) is wel degelijk groei mogelijk binnen het onderwijs. Groei is breder dan salaris alleen. Dat andere functies wellicht niet meer (of minder) lesgevend is, tja. Daarmee komen wellicht andere schalen in beeld. En wellicht een andere werkdruk. Dat werkt in andere sectoren volgens mij net zo.
Dat is ook wel waar ja. Maar groei betekent nochtans wel dat je meer taken krijgt, projectjes moet leiden e.d. - althans bij ons - en laat dat nou net zijn waar ik in ieder geval niet op zit te wachten :+ . Mijn salaris vind ik dan ook prima. Ik kan er prima een drie-persoonsgezin van onderhouden, mijn salaris stijgt nog de komende vijf jaar én ik krijg drie keer per jaar een bonus van om en nabij de ¤1500 (cafetaria-regeling, eindejaarsuitkering en vakantiegeld). Daarnaast werkt mijn vrouw ook (part-time).
  woensdag 11 september 2019 @ 16:29:24 #232
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_188897309
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:23 schreef baskick het volgende:

[..]

Tja, als docenten niet de taken willen dien die bij de hogere schaal horen, komt die arbeidsvoorwaardelijke groei er niet.
Het is in deze sector wel wat contraïntuïtief dat je de goede docenten pas hoger kan gaan belonen als ze minder gaan lesgeven (omdat ze zich meer met andere dingen bezig houden). Dat is niet wat je wil volgens mij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 11 september 2019 @ 16:53:03 #233
94194 NeLiZu
[Maak 't niet te gek]
pi_188897652
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:24 schreef DjVero het volgende:

[..]

Dat is ook wel waar ja. Maar groei betekent nochtans wel dat je meer taken krijgt, projectjes moet leiden e.d. - althans bij ons - en laat dat nou net zijn waar ik in ieder geval niet op zit te wachten :+ . Mijn salaris vind ik dan ook prima. Ik kan er prima een drie-persoonsgezin van onderhouden, mijn salaris stijgt nog de komende vijf jaar én ik krijg drie keer per jaar een bonus van om en nabij de ¤1500 (cafetaria-regeling, eindejaarsuitkering en vakantiegeld). Daarnaast werkt mijn vrouw ook (part-time).
Ligt toch ook wel erg aan de organisatie. Ja, ik doe als (tweedegraads bevoegd) LC in het VO (na 7 jaar LB) wat extra taken, maar dat zie ik persoonlijk als afwisseling in het werk en ook zonder die schaal krijg je bij ons toch wel wat extra taken. Bovendien krijg ik daar taaktijd voor terug en dus wat (23 ipv 25) minder lessen. Persoonlijk vind ik als fulltimer ook dat we niet mogen klagen in het VO wat betreft salaris en werkdruk (en dat vond ik ook als LB'er al), maar ik weet tegelijkertijd dat genoeg collega's het zwaarder ervaren. Bij ons kijken ze daarnaast ook echt wel naar hoe je presteert wat betreft je lesgevende taken voor die hogere schaal. Dat heb ik althans wel laten zien en onderbouwd met getallen toen ik voor LC ging.

Desalniettemin gun ik onze collega's in het PO toch minimaal hetzelfde basissalaris als wij in het VO. Ook zij hebben een HBO opleiding af moeten ronden en volgens mij is hun werk wel anders, maar niet minder zwaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door NeLiZu op 11-09-2019 18:00:43 ]
--- Official foked life-time supporter ---
pi_188901306
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 13:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

In andere vakken kun je altijd nog schalen omhoog, dat is in het onderwijs onmogelijk als ik iedereen moet geloven. Je kunt in het onderwijs geen master doen etc.

Ruimte voor hoger salaris in primair onderwijs

Klaar, nog meer geld. Zijn het ineens de best betaalde docenten. Kijken of ze dan ook gaan klagen voor de zwaardere docentenbanen in het VO en MBO.
Ook in de meeste takken van het bedrijfsleven kan niet iedereen maar doorstromen naar hogere functies met bijbehorende loonschalen. Ook daar is meestal voor slechts een handvol medewerkers een plekje in de hogere loonschalen beschikbaar op vele tientallen of zelfs honderden medewerkers die een functie uit de lagere loonschalen vervullen.
pi_188902553
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ook in de meeste takken van het bedrijfsleven kan niet iedereen maar doorstromen naar hogere functies met bijbehorende loonschalen. Ook daar is meestal voor slechts een handvol medewerkers een plekje in de hogere loonschalen beschikbaar op vele tientallen of zelfs honderden medewerkers die een functie uit de lagere loonschalen vervullen.
In het onderwijs gaat dat anders...

Oh nee, toch niet :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_188902641
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Oh echt? Ik dacht dat iedereen daar bakken geld verdiende. Lees even het hele topic
pi_188902679
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:53 schreef NeLiZu het volgende:

[..]

Ligt toch ook wel erg aan de organisatie. Ja, ik doe als (tweedegraads bevoegd) LC in het VO (na 7 jaar LB) wat extra taken, maar dat zie ik persoonlijk als afwisseling in het werk en ook zonder die schaal krijg je bij ons toch wel wat extra taken. Bovendien krijg ik daar taaktijd voor terug en dus wat (23 ipv 25) minder lessen. Persoonlijk vind ik als fulltimer ook dat we niet mogen klagen in het VO wat betreft salaris en werkdruk (en dat vond ik ook als LB'er al), maar ik weet tegelijkertijd dat genoeg collega's het zwaarder ervaren. Bij ons kijken ze daarnaast ook echt wel naar hoe je presteert wat betreft je lesgevende taken voor die hogere schaal. Dat heb ik althans wel laten zien en onderbouwd met getallen toen ik voor LC ging.

Desalniettemin gun ik onze collega's in het PO toch minimaal hetzelfde basissalaris als wij in het VO. Ook zij hebben een HBO opleiding af moeten ronden en volgens mij is hun werk wel anders, maar niet minder zwaar.
Het argument dat het een HBO opleiding is, is natuurlijk onzin. Of moeten we alle HBO opleidingen dan maar gelijke lonen geven?
pi_188903073
2200 netto is bruto ongeveer 2900 euro, gewoon een modaal salarisje. Genoeg om van te kunnen leven als alleenstaande, maar echt niet bijster veel. Ik zou er niet mijn bed voor uit komen om voor de klas te gaan staan in ieder geval.

Er zijn sinds afgelopen paar jaar behoorlijk wat ontwikkelingen gaande qua salaris in diverse beroepsgroepen. Komt door de schaarste. Ik verdiende tot 3 jaar terug ook maar zeer matig zonder uitzicht op verbetering. Nu word ik overal gevraagd en verdien inmiddels 35% meer dan 3 jaar geleden zonder dat ik van functie veranderd ben of er meer voor moet doen.
  woensdag 11 september 2019 @ 22:38:57 #239
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_188903215
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 15:46 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Trede inderdaad. Dat is een goed salaris (rond de 4000 bruto bij 1fte). Maar het is wel in het speciaal onderwijs, dus alleen maar zorgleerlingen met bijbehorende problematiek. Ik merk wel dat ik zo langzamerhand een beetje uitgeblust raak en afgestompt (al is dat misschien een te groot woord) raak op het onderwijs. Ik zou dan ook best 1000 euro in willen leveren voor een baan met minder werkdruk en verantwoordelijkheden. Op dit moment ga ik nog met redelijk veel plezier naar school, maar of ik dit nog 25 jaar ga volhouden betwijfel ik, eerlijk gezegd.....

Terug naar het basisonderwijs is in ieder geval geen optie, al ik zie wat de leerkrachten van mijn kinderen allemaal voor de kiezen krijgen dan benijd ik ze niet.
Wat zou jij willen?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 11 september 2019 @ 23:00:32 #240
94194 NeLiZu
[Maak 't niet te gek]
pi_188903596
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 22:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Het argument dat het een HBO opleiding is, is natuurlijk onzin. Of moeten we alle HBO opleidingen dan maar gelijke lonen geven?
Als het om de gunfactor gaat wat mij betreft wel, maar ik snap jouw punt ook wel. Wat dat betreft had ik het HBO argument wellicht beter achterwege kunnen laten. Er zijn natuurlijk genoeg sectoren waar HBO opgeleiden minder (en regelmatig ook meer) krijgen van de baas.

Ik denk alleen niet dat mensen in het PO het per definitie minder zwaar hebben dan mensen in het VO en vind vooral daarom dat ze minimaal hetzelfde basissalaris (als in het VO) zouden mogen ontvangen.
--- Official foked life-time supporter ---
pi_188906198
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 22:29 schreef hvan het volgende:
2200 netto is bruto ongeveer 2900 euro, gewoon een modaal salarisje. Genoeg om van te kunnen leven als alleenstaande, maar echt niet bijster veel. Ik zou er niet mijn bed voor uit komen om voor de klas te gaan staan in ieder geval.

Er zijn sinds afgelopen paar jaar behoorlijk wat ontwikkelingen gaande qua salaris in diverse beroepsgroepen. Komt door de schaarste. Ik verdiende tot 3 jaar terug ook maar zeer matig zonder uitzicht op verbetering. Nu word ik overal gevraagd en verdien inmiddels 35% meer dan 3 jaar geleden zonder dat ik van functie veranderd ben of er meer voor moet doen.
Of iemand voor dat salaris uit zijn bed komt als onderwijzer kan ook te maken hebben met een roeping. Als je met plezier naar je werk kunt gaan is het salaris minder belangrijk.

Ik ken ook een aantal mensen die een prima salaris hebben maar een hekel aan het werk hebben. Die hebben zich een levensstandaard aangemeten dat strookt met het salaris. Die kunnen vaak niet terug of een switch maken. Dat is ook niet alles.

Een onderwijzer, zorgmedewerker, brandweer, ambulance etc. zijn van die beroepen waar je voor kiest omdat het een roeping is. Het zijn meestal ook personen die veel accepteren. En daar maakt men wel vaker misbruik van helaas.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherni op 12-09-2019 10:00:06 ]
pi_188906312
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het is in deze sector wel wat contraïntuïtief dat je de goede docenten pas hoger kan gaan belonen als ze minder gaan lesgeven (omdat ze zich meer met andere dingen bezig houden). Dat is niet wat je wil volgens mij.
Precies. Dat zie je in de meeste sectoren wel terug.
pi_188906434
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 09:27 schreef Cherni het volgende:

[..]

Precies. Dat zie je in de meeste sectoren wel terug.
Dit. Meer geld en meer uren naar het primaire proces.
pi_188909703
En anders beetje bijverdienen op de bus.

https://www.rtlz.nl/econo(...)arriere-buschauffeur
.
pi_188910418
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:53 schreef NeLiZu het volgende:

[..]

Als het goed is komen er in het vo steeds meer leraren met een wo-bachelor en bij voorkeur hbo-/wo-master, dus in zoverre is het niet zo gek als er een kloof blijft.
pi_188910525
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2019 13:29 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Vriendin van me heeft 22 jaar onderwijservaring in de basisschool, ze werkt 4/5 en krijgt daar 2300¤ netto voor. Ook de 14 weken vakantie zijn doorbetaald. ze is bezig van 8h30 tot 12h15 en van 13h15 tot 16:00; woensdagnamiddag en vrijdagnamiddag en heel de donderdag thuis.
Het is dat kinderen zo irritant zijn anders lijkt me dit echt een top baan.
pi_188910565
quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2019 13:21 schreef Fer het volgende:
En anders beetje bijverdienen op de bus.

https://www.rtlz.nl/econo(...)arriere-buschauffeur
:D

Als het wat meer in de buurt was geweest had ik zeker contact met ze opgenomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')