quote:Ik weet niet zo goed waar te beginnen met dit verhaal. Ik schrijf ff m'n frustratie van me af en ik wil even mijn gedachten ordenen.
De vraag hier is of het niet tijd is om verder te kijken naar een andere baan. Inhoudelijk vind ik mijn baan echt geweldig maar ik word echt hard genaaid wat betreft mijn salaris. Ik krijg elke maand zo'n 1000-1200 euro bruto te weinig ondanks bevestiging over een groeiplan waarbij dit in 2 jaar recht getrokken wordt. Maar de afspraken worden nu al bijna 3 maanden niet nagekomen, ondanks dat dit gesprek al 1,5 jaar gaande is.
'Korte samenvatting' van mijn geschiedenis in dit bedrijf. Sorry voor alle detail, ik ben behoorlijk pissed off en dan wordt hoofdzaak/bijzaak lastig.Leer mij hier in sneltempo onderhandelen pls!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ondertussen begint iets anders te spelen. Mijn lease loopt af in oktober. Of nou ja, de categorie 1 V40 heb ik overgenomen van een collega die vertrok. Ik heb recht op categorie 2 volgens mijn originele contract (onbepaalde tijd november 2017). Maar in de organigram ben ik inmiddels lid van het MT en dat geeft mijn rechtstreekse collega's recht op categorie 4 (ruim 300 euro per maand meer leasen). Ik krijg een login om een nieuwe auto uit te zoeken, waar de max is ingesteld op categorie 2. De auto die ik wil, overschrijdt het maximale budget.
Ik ben echt zwaar teleurgesteld en boos, dit is voor mij de spreekwoordelijke druppel. Ik vind dat ik genoeg gepraat heb, dat ik genoeg geduld heb getoond. Dat groeiplan komt wel in orde uiteindelijk met terugwerkende kracht, en zo ook de bonus. Maar ik heb gewoon geen fuck zin om nu weer de volgende discussie aan te gaan over de auto waar ik gewoon recht op heb.
Voordelen van blijven:
Me inhoudelijk tot supply chain zwaargewicht ontwikkelen
Flexibel bedrijf, thuiswerken, reizen, ze zorgen wel OK voor hun mensen. Groot internationaal bedrijf, interessante ontwikkelingen en ik kan hier echt mijn stempel drukken. Maar OK.. dat kan allemaal bij andere werkgevers ook. Het zijn geen standaard banen. Dit is wel een situatie waarin ik bijvoorbeeld aan gezinsuitbreiding kan denken.
Nadelen:
Blijven jengelen om geld/auto's of accepteren dat dit het is. Ik vind dit zo waanzinnig slecht. Harde afspraken op papier, maar niet tijdig nakomen. Gezinsuitbreiding in één klap op losse schroeven, minimaal een jaar na beginnen uitstellen.
Mijn dank is alvast groot.Resistance is futile.
Ik ga zo wat details spoileren.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 14:26 schreef CoolGuy het volgende:
Wow, wat accepteer jij veel shit zeg.
Anyway, je hebt een 'mooi' aanbod. Prima, maar wij kennen het aanbod niet, wij weten dus ook niet hoe/waar/óf je moet onderhandelen. Als we niet iets meer info krijgen wordt het lastig adviseren denk ik?
Hah, dit heb je aardig goed ingeschat. HR van de nieuwe werkgever heeft hier zelfs nog mijn 10% bonus in verrekend omdat ik die in deze functie niet krijg.quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 16:35 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Oude salaris +10%. Als ze coulant zijn +15%. Maar ik heb niet zo’n hoge pet op van HR.
weten hoe ik overkom, is niet altijd mijn sterke punt.quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 15:32 schreef Tinkepink het volgende:
Dan een tip van mij: heb het nooit meer over aansturen. Vinden mensen die aan jou moeten rapporteren vaak niet zo prettig
Zelf nooit problemen gehad met die term en mensen die ik aanstuur ook nietquote:Op woensdag 21 augustus 2019 14:53 schreef Seven. het volgende:
weten hoe ik overkom, is niet altijd mijn sterke punt.
Mja, ik kan het sowieso nooit goed doen , aansturen is ook niet OK.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 19:03 schreef Cyanide- het volgende:
Als dit inclusief vakantiegeld is vind ik het niet heel spannend voor een 'managementfunctie', even los van eventuele verdere secundaire voorwaarden en hoe het met pensioen zit; hoeveel draag je bv zelf bij/af?
Verder viel het onnodige gebruik van allerlei kekke Engelse management termen ('span of control' ) me in je vorige topic ook al op. Geloof me, dat helpt ook niet heel erg om serieus genomen te worden, die overacting.
Staat er niet bij! Even van het ergste uitgaan: dat zal wel inclusief zijn. Of mogelijk een tactiek want als je er naar vraagt, dan vraag je zogezegd nóg meer.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 17:52 schreef baskick het volgende:
RSP is je relatieve schaalpositie. Je zit dus op 68% van de bandbreedte. Ruimte genoeg om te onderhandelen
Aanbieding is dus gebaseerd op je oude salaris + een beetje. Maar Is je aanbod ook nog eens inclusief vakantiegeld?
Thanks!quote:Op woensdag 21 augustus 2019 19:16 schreef Jopie78 het volgende:
Heej Seven.
Onderhandelen is niets anders dan bereid zijn om van tafel weg te lopen en vooral veel stiltes te laten vallen.
En geloven in wat je zegt. Dus als jij neerlegt dat je een salaris van 70k wil met duidelijke doelstellingen hoe je hiervan binnen 3 jaar 85 van kan maken, moet je daarna niet gaan giebelen van de zenuwen of met de vlekken in je nek zitten. (En een auto passend bij de schaal!)
Verder, hoe minder woorden, hoe beter! Als je te veel woorden gaat gebruiken lijkt het alsof je jezelf aan het overtuigen bent.
Ze kennen je, je competenties zijn bekend, je hoeft jezelf niet meer te verkopen. Je hoeft alleen nog maar te laten zien dat je kan onderhandelen en niet uit het veld te slaan bent. (Red. Ze kennen je niet blijkbaar. Maakt niet uit.. Tactiek blijft t zelfde.. )
Kortom, als je nog niet weg durft te lopen van de onderhandelingstafel, stel je gesprek dan uit tot je wel zover bent.
Ow, en je bent aardig genoeg, alleen wat direct en eerlijk. Het heeft je gebracht waar je bent, misschien had een vriendelijk karakter je wel in de weg gestaan.
Ik denk inclusief en de 15000 vond ik ook nogal karig. Neem ik mee!quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:00 schreef Renesite het volgende:
Is het incl of excl vakantie?
15000 km is weinig. Daarmee zou ik niet uit kunnen komen, vooral als je ook privé rijdt.
Onderhandelen naar tenminste 5500 excl vakantiegeld zou ik realistisch vinden.
40km. Dus zelfs voor alleen woon-werkverkeer niet afdoende.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:43 schreef Linkse_krijger het volgende:
15k kilometer per jaar? Woon je naast je nieuwe werk?
Nee, dan zou ik eerder richting minimaal 30k km denken. Je betaalt uiteindelijk die bijtelling niet voor niets.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
40km. Dus zelfs voor alleen woon-werkverkeer niet afdoende.
Check het idd even, want in mijn aanbod stond de 15.000km voor het aantal privekilometers dat ik mocht rijden. Wellicht bedoelen ze dat hier nu ook.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk inclusief en de 15000 vond ik ook nogal karig. Neem ik mee!
Ik stuur je een DMquote:Op donderdag 22 augustus 2019 00:45 schreef loveli het volgende:
Waarom geen vakantiegeld? Wat het leasebudget vergeleken met nu? Ik kan me voorstellen dat je niet wilt noemen onder welke cao het bedrijf valt, maar ik ben nieuwsgierig naar de cao.
Nah, inmiddels heb ik niet zoveel zin meer om me nog in te spannen voor m'n huidige werkgever, als ik heel eerlijk moet zijn. Ik kan mij motiveren zolang ik positief sta tegenover m'n werkgever en mede door al het advies in dit topic, is dat niet meer het geval. Ik ben me nu veel bewuster van hoeveel ik geaccepteerd heb en dat gevoel kun je niet zomaar negeren.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 01:45 schreef loveli het volgende:
Disclaimer: iedereen kan je vertellen wat je moet zeggen tijdens het onderhandelen, maar uiteindelijk moet je de manier vinden die bij jou past en waar je comfortabel bij bent.
Onderhandelen gaat niet alleen om een werkgever die laag inzet en een werknemer die hoog inzet en dan ergens in het midden uitkomen. Vaak speelt de gunfactor een rol en ik denk dat het met jouw toekomstplannen misschien interessant is om meer vrije dagen te bedingen of flexibiliteit van je werktijden.
De samenvatting van dat boek staat op Wikipedia. https://en.m.wikipedia.or(...)and_Influence_People
Een van de beste adviezen daarin: "Arouse in the other person an eager want" (verplaats je in de ander en zoek de win win).
Als ik kijk naar jouw punt met de leaseauto denk ik dat je een te omslachtige manier hebt gebruikt om je doel te bereiken. Doel was erkenning van je senioriteit, je vroeg om een auto.
Wil je met dit bod in the pocket naar je huidige werkgever of ben je daar klaar mee en is het een kwestie van overstappen als het bod goed genoeg is?
Probeer voor jezelf heel duidelijk te hebben wat voor jou de belangrijkste punten zijn, dan kun je dat ook duidelijk overbrengen in je gesprek. Bereken ook wat de waarde het totaalpakket minimaal moet zijn. Ook uitrekenen wat je totale beloning nu is (salaris, bonus, vakantiegeld, onkostenvergoeding, auto op 1 hoop), hoeveel dagen je ervoor moet werken. Zodat je voor jezelf duidelijk hebt wat de waarde van het pakket nu is en in hoeverre het nieuwe pakket een verbetering is. Een goede leaseauto met 15.000 km kan minder waarde vertegenwoordigen dan een mindere leaseauto met 30.000, 60k per jaar en 45 vrije dagen is beter dan 62k en 25 dagen. Dus wat is het objectief waard en wat is net jou waard.
Trump onderhandelt erg goed (en totaal onvoorspelbaar), maar die hoeft niet aardig gevonden te worden door zijn nieuwe werkgever. Als je niets te verliezen hebt, heb je de beste onderhandelingspositie.
Volgens de CAO is er sprake van beoordelingsverhoging in de schaal.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 00:00 schreef MisChrartin het volgende:
Ja 15.000 km is erg weinig. Of hebben ze een auto beloofd (budget gereserveerd) op basis van 15000 km? Als je dan meer kilometers wil gaan de kosten natuurlijk omhoog (en vallen bepaalde auto’s buiten jouw categorie).
Instromen op 68% is wel aan de lage kant. Hoeveel kun je stijgen per jaar met normale en/of goede beoordeling?
Gebaseerd op mijn groeiplan is dit zelfs een stap achteruit, zo ontdek ik tijdens het maken van de vergelijking. Ik zal zo ff posten. Ik kan prima leven van die 5500 per maand, maar de 5200 is niet acceptabel.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 10:50 schreef ex het volgende:
Over de auto:
Bij mij was die extra 15k km toen juist voor prime gebruik..
Dus woon/werk + werk auto verkeer en dan nog is 15.000 km voor prive ritjes.. Bedoelen ze dat niet?
Over de rest: Gebaseerd op wat je verdiende een prima aanbod toch? Ik ben ooit is 20% terug gegaan wat toen heel 'fout' voelde (vanuit Ierland terug naar NL, appels met peren vergelijken, moeilijkere functie etc etc) maar nu 3 jaar later is het de beste keuze ooit geweest.
Wat is je groei prognose binnen het nieuwe bedrijf? Wat voor specifieke uitdaging zit er daar in je werk wat je nu niet hebt? Kan je 'leven' van die 5500 per maand? (je snapt wat ik bedoel).
Iedereen kan het voor je uit onderhandelen maar aan het eind van de dag is het een gevoelskeuze.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
quote:Op donderdag 22 augustus 2019 12:21 schreef Seven. het volgende:
Even de vergelijking:Bij ¤5500 per maand, komt de totale waarde net 400 euro hoger te liggen dan mijn huidige werkgever. En dan lever ik ook nog 2 vakantiedagen in én ga ik bovendien meer bijtelling betalen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
+ bijtellingquote:Op donderdag 22 augustus 2019 12:30 schreef Seven. het volgende:
Verder heb ik een autoregeling gevonden, waarin staat:
Eigen bijdrage voor privé gebruik: 10% van het normlease bedrag
Dus dit is wat ik straks nog bij moet leggen voor die 15000km per jaar? Er vanuitgaande dat dit inderdaad over privégebruik gaat.
ja, dat kan aardig in de papieren lopen. Ik lees dat je het over een Tesla hebt. Nu rij ik een Mitusbishi Outlander waarvan het leasebedrag Eur 850 p/maand is. Een Tesla kost volgens mij meer dan 2x zoveel als een Outlander. Dus pak maar eens 10% van het leasebedrag van de Tesla en je weet ongeveer je eigen bijdrage die het bedrijf van je verlangt. Daarnaast ga je ook nog bijtelling afdragen. Duur ritje.quote:
Welnee, een tesla 3 lease je al onder de 1000 euro pm obv 48maanden en 30k km.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 12:44 schreef lichtknopje het volgende:
[..]
ja, dat kan aardig in de papieren lopen. Ik lees dat je het over een Tesla hebt. Nu rij ik een Mitusbishi Outlander waarvan het leasebedrag Eur 850 p/maand is. Een Tesla kost volgens mij meer dan 2x zoveel als een Outlander. Dus pak maar eens 10% van het leasebedrag van de Tesla en je weet ongeveer je eigen bijdrage die het bedrijf van je verlangt. Daarnaast ga je ook nog bijtelling afdragen. Duur ritje.
Ah, dat scheelt!quote:Op donderdag 22 augustus 2019 12:54 schreef gooddaddy het volgende:
[..]
die eigen bijdrage mag je dan wel weer van de bijtelling aftrekken
Ok, ze zijn minder duur dan ik dacht. Ik zat met de model S in gedachten.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 13:00 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Welnee, een tesla 3 lease je al onder de 1000 euro pm obv 48maanden en 30k km.
Whahaha. voor iemand die 100 man zou moeten (kunnen) aansturen, kom je overigens vrij oblivious over.quote:Tijdelijk contract, 12 maanden
Dat wil ik inderdaad ter sprake brengen, na 1 jaar een vast contract lijkt me niet onredelijk. Zij hebben natuurlijk geen boodschap aan m'n kinderwens verder, dus ik kan niet in de onderhandelingen zeggen.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 13:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
En nog iets wat je mee moet nemen. Je hebt het over een jaarcontract is dat handig in combinatie met je kinderwens?
Ik denk wel dat de nieuwe functie uitdagend genoeg gaat zijn. Ik weet niet of er formeel sprake is van een management team. Er is wel sprake van een board. Eigenlijk is deze tak binnen dit bedrijf gewoon één grote familie, zelfs al zitten de mensen verspreid over alle Europese landen. Dus er is sprake van een management team waarin alle vergelijkbare functies in den landen regelmatig vergaderen. En boven mijn managementlaag is er sprake van een groep van 3 managers die overkoepelend alle landen samenbrengen. Maar omdat zij allemaal op mijn locatie zitten, kun je wel stellen dat ik dichtbij de pot zit.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 14:11 schreef TwinkleStar001 het volgende:
Is de nieuwe functie ook uitdagend genoeg, niet alleen in het aansturen van mensen, maar ook in de rest? Bij je huidige werkgever ben je lid van het MT. Nieuwe werkgever zit je waarschijnlijk in het middenmanagement?
Daarnaast jaarcontract, hoe zie je dit op termijn met je kinderwens?
Je wordt nu misschien (waarschijnlijk) onderbetaald, maar nieuwe werkgever is eigenlijk niet beter in mijn ogen..
Ik denk dat ik juist van mijn groeiplan uit moet gaan. Wat deze nieuwe werkgever namelijk niet weet, is dat ik ook nog eens achter het naleven van mijn groeiplan aan moest.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 13:31 schreef MisChrartin het volgende:
Je vergelijkt met het groeiplan wat ze (nog) niet uitvoeren? Dat geeft een vertekend beeld naar mijn idee.
Ik vind het voor een overstap niet al te denderend heel eerlijk gezegd. Maar als je echt klaar bent met je huidige werk dan snap ik dat je weg wilt. De start van je onderhandeling was alleen niet zo handig.
Zeker heeft dat impact. Laten we even makkelijke getallen pakken. Leaseauto van 1000 euro met 10% eigen bijdrage en een bijtelling van 4% en een cataloguswaarde van precies 50.000 met de bijtelling in 52% en je krijgt die 5500 euro brutoquote:Op donderdag 22 augustus 2019 14:27 schreef Seven. het volgende:
De 10% eigen bijdrage voor eigen gebruik van de auto trek je weer af van de bijtelling, of heeft dat netto toch nog een impact?
Thanks! Neem ik meequote:Op donderdag 22 augustus 2019 14:37 schreef Linkse_krijger het volgende:
[..]
Zeker heeft dat impact. Laten we even makkelijke getallen pakken. Leaseauto van 1000 euro met 10% eigen bijdrage en een bijtelling van 4% en een cataloguswaarde van precies 50.000 met de bijtelling in 52% en je krijgt die 5500 euro bruto
Zonder eigen bijdrage (even gesimplificeerd):
netto = 5500 - (belasting over 5666)
Met eigen bijdrage:
netto = 5500 - (belasting over 5566) - 100
Met een eigen bijdrage zal je netto salaris dus lager uitvallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |