quote:Ik weet niet zo goed waar te beginnen met dit verhaal. Ik schrijf ff m'n frustratie van me af en ik wil even mijn gedachten ordenen.
De vraag hier is of het niet tijd is om verder te kijken naar een andere baan. Inhoudelijk vind ik mijn baan echt geweldig maar ik word echt hard genaaid wat betreft mijn salaris. Ik krijg elke maand zo'n 1000-1200 euro bruto te weinig ondanks bevestiging over een groeiplan waarbij dit in 2 jaar recht getrokken wordt. Maar de afspraken worden nu al bijna 3 maanden niet nagekomen, ondanks dat dit gesprek al 1,5 jaar gaande is.
'Korte samenvatting' van mijn geschiedenis in dit bedrijf. Sorry voor alle detail, ik ben behoorlijk pissed off en dan wordt hoofdzaak/bijzaak lastig.Leer mij hier in sneltempo onderhandelen pls!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ondertussen begint iets anders te spelen. Mijn lease loopt af in oktober. Of nou ja, de categorie 1 V40 heb ik overgenomen van een collega die vertrok. Ik heb recht op categorie 2 volgens mijn originele contract (onbepaalde tijd november 2017). Maar in de organigram ben ik inmiddels lid van het MT en dat geeft mijn rechtstreekse collega's recht op categorie 4 (ruim 300 euro per maand meer leasen). Ik krijg een login om een nieuwe auto uit te zoeken, waar de max is ingesteld op categorie 2. De auto die ik wil, overschrijdt het maximale budget.
Ik ben echt zwaar teleurgesteld en boos, dit is voor mij de spreekwoordelijke druppel. Ik vind dat ik genoeg gepraat heb, dat ik genoeg geduld heb getoond. Dat groeiplan komt wel in orde uiteindelijk met terugwerkende kracht, en zo ook de bonus. Maar ik heb gewoon geen fuck zin om nu weer de volgende discussie aan te gaan over de auto waar ik gewoon recht op heb.
Voordelen van blijven:
Me inhoudelijk tot supply chain zwaargewicht ontwikkelen
Flexibel bedrijf, thuiswerken, reizen, ze zorgen wel OK voor hun mensen. Groot internationaal bedrijf, interessante ontwikkelingen en ik kan hier echt mijn stempel drukken. Maar OK.. dat kan allemaal bij andere werkgevers ook. Het zijn geen standaard banen. Dit is wel een situatie waarin ik bijvoorbeeld aan gezinsuitbreiding kan denken.
Nadelen:
Blijven jengelen om geld/auto's of accepteren dat dit het is. Ik vind dit zo waanzinnig slecht. Harde afspraken op papier, maar niet tijdig nakomen. Gezinsuitbreiding in één klap op losse schroeven, minimaal een jaar na beginnen uitstellen.
Mijn dank is alvast groot.Resistance is futile.
Ik ga zo wat details spoileren.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 14:26 schreef CoolGuy het volgende:
Wow, wat accepteer jij veel shit zeg.
Anyway, je hebt een 'mooi' aanbod. Prima, maar wij kennen het aanbod niet, wij weten dus ook niet hoe/waar/óf je moet onderhandelen. Als we niet iets meer info krijgen wordt het lastig adviseren denk ik?
Hah, dit heb je aardig goed ingeschat. HR van de nieuwe werkgever heeft hier zelfs nog mijn 10% bonus in verrekend omdat ik die in deze functie niet krijg.quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 16:35 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Oude salaris +10%. Als ze coulant zijn +15%. Maar ik heb niet zo’n hoge pet op van HR.
weten hoe ik overkom, is niet altijd mijn sterke punt.quote:Op dinsdag 20 augustus 2019 15:32 schreef Tinkepink het volgende:
Dan een tip van mij: heb het nooit meer over aansturen. Vinden mensen die aan jou moeten rapporteren vaak niet zo prettig
Zelf nooit problemen gehad met die term en mensen die ik aanstuur ook nietquote:Op woensdag 21 augustus 2019 14:53 schreef Seven. het volgende:
weten hoe ik overkom, is niet altijd mijn sterke punt.
Mja, ik kan het sowieso nooit goed doen , aansturen is ook niet OK.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 19:03 schreef Cyanide- het volgende:
Als dit inclusief vakantiegeld is vind ik het niet heel spannend voor een 'managementfunctie', even los van eventuele verdere secundaire voorwaarden en hoe het met pensioen zit; hoeveel draag je bv zelf bij/af?
Verder viel het onnodige gebruik van allerlei kekke Engelse management termen ('span of control' ) me in je vorige topic ook al op. Geloof me, dat helpt ook niet heel erg om serieus genomen te worden, die overacting.
Staat er niet bij! Even van het ergste uitgaan: dat zal wel inclusief zijn. Of mogelijk een tactiek want als je er naar vraagt, dan vraag je zogezegd nóg meer.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 17:52 schreef baskick het volgende:
RSP is je relatieve schaalpositie. Je zit dus op 68% van de bandbreedte. Ruimte genoeg om te onderhandelen
Aanbieding is dus gebaseerd op je oude salaris + een beetje. Maar Is je aanbod ook nog eens inclusief vakantiegeld?
Thanks!quote:Op woensdag 21 augustus 2019 19:16 schreef Jopie78 het volgende:
Heej Seven.
Onderhandelen is niets anders dan bereid zijn om van tafel weg te lopen en vooral veel stiltes te laten vallen.
En geloven in wat je zegt. Dus als jij neerlegt dat je een salaris van 70k wil met duidelijke doelstellingen hoe je hiervan binnen 3 jaar 85 van kan maken, moet je daarna niet gaan giebelen van de zenuwen of met de vlekken in je nek zitten. (En een auto passend bij de schaal!)
Verder, hoe minder woorden, hoe beter! Als je te veel woorden gaat gebruiken lijkt het alsof je jezelf aan het overtuigen bent.
Ze kennen je, je competenties zijn bekend, je hoeft jezelf niet meer te verkopen. Je hoeft alleen nog maar te laten zien dat je kan onderhandelen en niet uit het veld te slaan bent. (Red. Ze kennen je niet blijkbaar. Maakt niet uit.. Tactiek blijft t zelfde.. )
Kortom, als je nog niet weg durft te lopen van de onderhandelingstafel, stel je gesprek dan uit tot je wel zover bent.
Ow, en je bent aardig genoeg, alleen wat direct en eerlijk. Het heeft je gebracht waar je bent, misschien had een vriendelijk karakter je wel in de weg gestaan.
Ik denk inclusief en de 15000 vond ik ook nogal karig. Neem ik mee!quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:00 schreef Renesite het volgende:
Is het incl of excl vakantie?
15000 km is weinig. Daarmee zou ik niet uit kunnen komen, vooral als je ook privé rijdt.
Onderhandelen naar tenminste 5500 excl vakantiegeld zou ik realistisch vinden.
40km. Dus zelfs voor alleen woon-werkverkeer niet afdoende.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:43 schreef Linkse_krijger het volgende:
15k kilometer per jaar? Woon je naast je nieuwe werk?
Nee, dan zou ik eerder richting minimaal 30k km denken. Je betaalt uiteindelijk die bijtelling niet voor niets.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:46 schreef Seven. het volgende:
[..]
40km. Dus zelfs voor alleen woon-werkverkeer niet afdoende.
Check het idd even, want in mijn aanbod stond de 15.000km voor het aantal privekilometers dat ik mocht rijden. Wellicht bedoelen ze dat hier nu ook.quote:Op woensdag 21 augustus 2019 23:44 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk inclusief en de 15000 vond ik ook nogal karig. Neem ik mee!
Ik stuur je een DMquote:Op donderdag 22 augustus 2019 00:45 schreef loveli het volgende:
Waarom geen vakantiegeld? Wat het leasebudget vergeleken met nu? Ik kan me voorstellen dat je niet wilt noemen onder welke cao het bedrijf valt, maar ik ben nieuwsgierig naar de cao.
Nah, inmiddels heb ik niet zoveel zin meer om me nog in te spannen voor m'n huidige werkgever, als ik heel eerlijk moet zijn. Ik kan mij motiveren zolang ik positief sta tegenover m'n werkgever en mede door al het advies in dit topic, is dat niet meer het geval. Ik ben me nu veel bewuster van hoeveel ik geaccepteerd heb en dat gevoel kun je niet zomaar negeren.quote:Op donderdag 22 augustus 2019 01:45 schreef loveli het volgende:
Disclaimer: iedereen kan je vertellen wat je moet zeggen tijdens het onderhandelen, maar uiteindelijk moet je de manier vinden die bij jou past en waar je comfortabel bij bent.
Onderhandelen gaat niet alleen om een werkgever die laag inzet en een werknemer die hoog inzet en dan ergens in het midden uitkomen. Vaak speelt de gunfactor een rol en ik denk dat het met jouw toekomstplannen misschien interessant is om meer vrije dagen te bedingen of flexibiliteit van je werktijden.
De samenvatting van dat boek staat op Wikipedia. https://en.m.wikipedia.or(...)and_Influence_People
Een van de beste adviezen daarin: "Arouse in the other person an eager want" (verplaats je in de ander en zoek de win win).
Als ik kijk naar jouw punt met de leaseauto denk ik dat je een te omslachtige manier hebt gebruikt om je doel te bereiken. Doel was erkenning van je senioriteit, je vroeg om een auto.
Wil je met dit bod in the pocket naar je huidige werkgever of ben je daar klaar mee en is het een kwestie van overstappen als het bod goed genoeg is?
Probeer voor jezelf heel duidelijk te hebben wat voor jou de belangrijkste punten zijn, dan kun je dat ook duidelijk overbrengen in je gesprek. Bereken ook wat de waarde het totaalpakket minimaal moet zijn. Ook uitrekenen wat je totale beloning nu is (salaris, bonus, vakantiegeld, onkostenvergoeding, auto op 1 hoop), hoeveel dagen je ervoor moet werken. Zodat je voor jezelf duidelijk hebt wat de waarde van het pakket nu is en in hoeverre het nieuwe pakket een verbetering is. Een goede leaseauto met 15.000 km kan minder waarde vertegenwoordigen dan een mindere leaseauto met 30.000, 60k per jaar en 45 vrije dagen is beter dan 62k en 25 dagen. Dus wat is het objectief waard en wat is net jou waard.
Trump onderhandelt erg goed (en totaal onvoorspelbaar), maar die hoeft niet aardig gevonden te worden door zijn nieuwe werkgever. Als je niets te verliezen hebt, heb je de beste onderhandelingspositie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |