abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 16 september 2019 @ 17:54:30 #161
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188976161
Een van m'n camera's moet eerst even naar de dokter. -O-





Sluiter loopt niet helemaal lekker.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188977890
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 17:54 schreef derLudolf het volgende:
Een van m'n camera's moet eerst even naar de dokter. -O-

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Sluiter loopt niet helemaal lekker.
Dat lijkt inderdaad een sluiter-dingetje

Hoeveel opnamen heeft ie :?
pi_188997221
Leuk spul, een scherptedieptesimulator waarmee je heel veel inzicht kunt krijgen op welke manieren je de achtergrondonscherpte kunt beïnvloeden.

Leuk om eens mee te spelen als bijvoorbeeld het weer even tegenzit of zo

Hier ergens klikken

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2019 21:37:48 ]
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 12:03:56 #164
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189004928
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 19:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat lijkt inderdaad een sluiter-dingetje

Hoeveel opnamen heeft ie :?
Geen idee, ergens tussen 1976 en 1990 is ie geproduceerd.
Heb er zelf nu zo'n 400 foto's mee gemaakt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189005030
Ik wil een waterdichte case of iets voor om mijn camera. Voor volgend jaar staat ijsland op het programma en daar kan het nogal nat zijn is mij verteld :+

Heeft iemand misschien een goede tip? Ook graag een beetje betaalbaar O-)
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 12:52:48 #166
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189005583
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wil een waterdichte case of iets voor om mijn camera. Voor volgend jaar staat ijsland op het programma en daar kan het nogal nat zijn is mij verteld :+

Heeft iemand misschien een goede tip? Ook graag een beetje betaalbaar O-)
Wat voor camera heb je?
Als je bijvoorbeeld een wat duurdere Canon SLR hebt met L-glas zit je volgens mij al veilig :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189005760
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wat voor camera heb je?
Als je bijvoorbeeld een wat duurdere Canon SLR hebt met L-glas zit je volgens mij al veilig :Y
Ik heb een Nikon D5500 en die zijn volgens mij niet heel waterdicht.

Mijn D5100 is gesneuveld door sproei van een waterval :+
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 13:39:00 #168
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189006290
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik heb een Nikon D5500 en die zijn volgens mij niet heel waterdicht.

Mijn D5100 is gesneuveld door sproei van een waterval :+
Dat is de instapserie toch? Dan zal dat tegenvallen ben ik bang inderdaad.
Wat voor lens heb je er bij?
Misschien is dit iets?
https://www.thinktankphot(...)70-v3-0-rain-cover-1

Je kunt natuurlijk ook een beetje opletten en als het dreigend is (of het regent) de camera in je tas houden. En dan haal je voor het geld een waterdichte compact.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189006504
De geruchten rond de introductie van de Fuji X-Pro3 dit najaar worden steeds luider:
https://www.digitalcamera(...)-in-septemberoctober

Ik verheug me nu al op de X-Pro2's die dan op de 2e hands markt gedumpt worden.
pi_189006820
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 13:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat is de instapserie toch? Dan zal dat tegenvallen ben ik bang inderdaad.
Wat voor lens heb je er bij?
Misschien is dit iets?
https://www.thinktankphot(...)70-v3-0-rain-cover-1

Je kunt natuurlijk ook een beetje opletten en als het dreigend is (of het regent) de camera in je tas houden. En dan haal je voor het geld een waterdichte compact.
De 3000 is het instap type. Maakt verder ook niet heel veel uit.

Ik wil niet nog een compact als het even kan. Ik heb namelijk een jaar geleden al een nieuwe gekocht voor tijdens de wintersport enzo en wil er eigenlijk niet twee :+

Daarbij wil ik mijn camera natuurlijk gewoon gebruiken waarvoor hij bedoeld is. Foto's maken O-)

Ik heb een 18-140, 35 mm en een 70-300 als lenzen :) waarvan ik de eerste het meeste gebruik en voor Puffins enzo mijn 70-300

[ Bericht 0% gewijzigd door Thinkk-Pinkk op 18-09-2019 14:26:37 ]
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 14:20:52 #171
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189006914
Nou, goede reisverzekering afsluiten dan en hopen op mooi weer? :7

Of anders wel zo'n regenjas. Zou vooraf wel even controleren of het gaat passen, misschien dat een 18-135 helemaal ingezoomd nog wel langer is dan een 24-70. Dat soort lenzen wordt niet langer namelijk als je inzoomd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189006984
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 14:20 schreef derLudolf het volgende:
Nou, goede reisverzekering afsluiten dan en hopen op mooi weer? :7

Of anders wel zo'n regenjas. Zou vooraf wel even controleren of het gaat passen, misschien dat een 18-135 helemaal ingezoomd nog wel langer is dan een 24-70. Dat soort lenzen wordt niet langer namelijk als je inzoomd.
Ah ja deze groeit wel als je inzoomt haha.

Zal er eens naar kijken dankjewel.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189011396
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 12:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Geen idee, ergens tussen 1976 en 1990 is ie geproduceerd.
Heb er zelf nu zo'n 400 foto's mee gemaakt.
Onvoorstelbaar inmiddels dat een cameramodel 14 jaar of meer meegaat. Welke is het :?
De Mamiya RB67 liep met wat kleine wijzigingen van 1970 tot in de 90's. De Hasselblad 500C serie liep zelfs nóg langer
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 22:47:35 #174
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189014174
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 20:34 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Onvoorstelbaar inmiddels dat een cameramodel 14 jaar of meer meegaat. Welke is het :?
De Mamiya RB67 liep met wat kleine wijzigingen van 1970 tot in de 90's. De Hasselblad 500C serie liep zelfs nóg langer
M645 1000s

Gelukkig zijn er nog wel wat reperateurs, ik ga hem naar Mamiya Service in Uden. Zijn wat pensionado's die vroeger altijd bij Mamiya hebben gewerkt volgens mij
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189014686
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 22:47 schreef derLudolf het volgende:

[..]

M645 1000s

Gelukkig zijn er nog wel wat reperateurs, ik ga hem naar Mamiya Service in Uden. Zijn wat pensionado's die vroeger altijd bij Mamiya hebben gewerkt volgens mij
Hopelijk kunnen ze hem repareren, al zijn er wanneer zulks niet het geval is nog heel veel 645's in omloop.
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 23:19:36 #176
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189014901
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 23:08 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hopelijk kunnen ze hem repareren, al zijn er wanneer zulks niet het geval is nog heel veel 645's in omloop.
Het is gelukkig niet bij alle foto's gebeurd, ik verwacht niet dat ze het niet kunnen herstellen.

Ik wil nog een keer een Arax CM aanschaffen, een gemodificeerde/verbeterde Kiev camera

https://araxfoto.com/cameras/arax-cm-mlu/
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189016180
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 23:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Het is gelukkig niet bij alle foto's gebeurd, ik verwacht niet dat ze het niet kunnen herstellen.

Ik wil nog een keer een Arax CM aanschaffen, een gemodificeerde/verbeterde Kiev camera

https://araxfoto.com/cameras/arax-cm-mlu/
Er zijn een paar van die merken die de Kiev88-Six ombouwden tot de camera die het had moeten zijn. Zelfs in Nederland was iemand actief die een Kiev zodanig kon afstellen dat het ineens een topcamera werd.
Grap met de Kiev88 was dat het in de basis een hele goeie camera was, alleen dat de assemblage een complete aanfluiting is waardoor de camera een soort van incompleet aanvoelt en dingen niet zo werken als je zou mogen verwachten.
Sluiters die niet constant lopen. Matglas dat een beetje scheef ligt waardoor scherpstellen best lastig wordt. Filmtransport dat nogal onbetrouwbaar werkt. Achterwanden die niet goed aansluiten
Bedrijven als Arax en Hartblei haalden zo'n 88 gewoon helemaal uit elkaar en zetten hem weer in elkaar, maar dan zoals het wél moest en dan ineens had je een echte subtop-middenformaatreflex in handen. Maakte de Kiev wel wat duurder maar nog steeds wel betaalbaar in vergelijking met een Hasselblad of Bronica én geschikt voor de Six-mount lenzen waar echt hele fraaie stukjes optiek tussen zitten.
Met de Kiev60 deden beide bedrijven een soortgelijk kunstje.

Mocht je zo'n Arax of Hartblei te pakken krijgen, dan zijn er een paar regelrechte aanraders uit de lenzenreeksen voor Six-mount:
- Zodiak 8B (of Arsat) 3.5/30mm Fisheye
- Carl Zeiss Jena Biometar 2.8/120mm, de romigste portretlens
- Carl Zeiss Jena Sonnar 2.8/180mm, als de Biometar maar iets pittiger tekening

In mijn collectie zitten zowel een 88 als een 60 waarmee ik in het verleden toch nog best veel leuke dingen heb gedaan. Beide camera's zijn nog in hun originele Russische trim en werken dus vrij lastig.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2019 00:50:42 ]
  Moderator donderdag 19 september 2019 @ 01:02:22 #178
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189016236
De Biometar 120 staat inderdaad ook op m'n verlanglijstje zodra ik die camera heb.

Ik heb al een Flektagon 50 f/4. Ook een indrukwekkend stuk glas.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189158816
Foto's in reclameuitingen werken soms inspirerend maar werken soms ook op de lachspieren.

Normaal heeft de Action de fotografie in zijn reclameuitingen best wel voor elkaar met deze week een uitzondering waarbij aangetekend dat het al niet eenvoudig is om in de studio iets met dieren te doen.

Let op deze eens op de onmiskenbare 'Mag ik al bijna naar huis ? '- blik van de kat :')



En dat er nog restjes photoshop in de staart zijn blijven kleven vergeten we dan maar even
  Moderator zaterdag 28 september 2019 @ 14:07:58 #180
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189159014
Die kat is ook net zo groot als die hond :P Hoewel die verder naar de achtergrond staat.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189289981
Vanmiddag eens in het herfstige bos wezen wandelen om te kijken of er dit jaar een beetje paddenstoelen zijn.

Dat werd best wel dat je zegt een meevaller :Y

Met de Sony A7 en de Sigma 2.8/105mm
Amanita muscaria by Ouwesok, on Flickr
pi_189289988
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:38 schreef Ouwesok het volgende:
Vanmiddag eens in het herfstige bos wezen wandelen om te kijken of er dit jaar een beetje paddenstoelen zijn.

Dat werd best wel dat je zegt een meevaller :Y

Met de Sony A7 en de Sigma 2.8/105mm
[ link | afbeelding ]Amanita muscaria by Ouwesok, on Flickr
Mooi O+ :*
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
Fring is mijn allerliefste knuffelkont
Been haunted by a million screams
pi_189290392
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:38 schreef Ouwesok het volgende:
Vanmiddag eens in het herfstige bos wezen wandelen om te kijken of er dit jaar een beetje paddenstoelen zijn.

Dat werd best wel dat je zegt een meevaller :Y

Met de Sony A7 en de Sigma 2.8/105mm
[ link | afbeelding ]Amanita muscaria by Ouwesok, on Flickr
^O^
  zondag 6 oktober 2019 @ 16:56:58 #184
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_189301102
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:38 schreef Ouwesok het volgende:
Vanmiddag eens in het herfstige bos wezen wandelen om te kijken of er dit jaar een beetje paddenstoelen zijn.

Dat werd best wel dat je zegt een meevaller :Y

Met de Sony A7 en de Sigma 2.8/105mm
[ link | afbeelding ]Amanita muscaria by Ouwesok, on Flickr
Ziet er nog aardig appetijtelijk uit. Hapje genomen?
Huilen dan.
  Moderator zondag 6 oktober 2019 @ 18:48:53 #185
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189303017
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 22:38 schreef Ouwesok het volgende:
Vanmiddag eens in het herfstige bos wezen wandelen om te kijken of er dit jaar een beetje paddenstoelen zijn.

Dat werd best wel dat je zegt een meevaller :Y

Met de Sony A7 en de Sigma 2.8/105mm
[ link | afbeelding ]Amanita muscaria by Ouwesok, on Flickr
Waar zijn de stippen gebleven? ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 6 oktober 2019 @ 20:27:49 #186
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_189304756
Photoshop.
Huilen dan.
pi_189304945
quote:
1s.gif Op zondag 6 oktober 2019 18:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waar zijn de stippen gebleven? ;)
Iemand was me kennelijk voorgeweest :')

Vandaag geen buitenwandelweer en dus naar Burgers Mangrove met een tas vol macrozooi en de Sony A77-2.
De Sony 2.8/30mm kwam weer eens tevoorschijn nadat ie afgelopen zomer net als ik zelf eigenlijk te weinig buiten is geweest.

Papilio thoas by Ouwesok, on Flickr
  Moderator dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:17:24 #188
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189326725
Mooie plaat. Moet je met 30mm niet erg dicht bovenop insecten kruipen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189336198
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 09:17 schreef derLudolf het volgende:
Mooie plaat. Moet je met 30mm niet erg dicht bovenop insecten kruipen?
Je zit er inderdaad nogal dicht op met zo'n korte macro en dat is ook de reden waarom ik deze kocht. Na wat oefening in het belagen van insecten met zo'n korte macro wordt het met de lenzen die ik normaal in het veld gebruik (105 en 180mm) ineens een stuk makkelijker om dicht genoeg bij een insect te komen voor een plaatje.
Daarnaast geeft zo'n korte macro ook weer eens hele andere plaatjes dan die langere dingen
  Moderator dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:05:24 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189337847
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 20:39 schreef Ouwesok het volgende:

Daarnaast geeft zo'n korte macro ook weer eens hele andere plaatjes dan die langere dingen
Ook makkelijker om meer scherptediepte te verkrijgen denk ik.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189338303
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 22:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ook makkelijker om meer scherptediepte te verkrijgen denk ik.
Nee. Als je richting macro gaat hebben alle lenzen, zowel die 30mm als een 180 of welke andere lens ook dezelfde scherptediepte. Die is namelijk afhankelijk van je afbeeldingsmaatstaf, je diafragma en je scherptecriterium. Het brandpunt maakt daar geen deel van uit.
Wat wél anders is bij een kortere macro ten opzichte van een langere is de overgang tussen scherp en onscherp.
De 30mm laat nog wat van de achtergrond heel. Bij de 180mm gaat die achtergrond volledig door de pureemixer.

Ter illustratie even het verschil tussen een 3.5/50mm macro (Minolta)....
Lestes Sponsa by Ouwesok, on Flickr

en een 3.5/180mm (Sigma)
Lestes Sponsa by Ouwesok, on Flickr
  Moderator dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:37:47 #192
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189338567
Hmm ja, klinkt logisch, naarmate het brandpunt toeneemt neemt de minimale scherpstelafstand ook toe.

Wil je een eerlijke vraag welke foto ik mooier vind? :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189339804
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 22:37 schreef derLudolf het volgende:
Hmm ja, klinkt logisch, naarmate het brandpunt toeneemt neemt de minimale scherpstelafstand ook toe.
Met de huidige lenzen is het allemaal niet zo wetmatig meer maar van oudsher was de minimale instelafstand van de meeste lenzen zo'n tien keer de brandpuntsafstand en onafhankelijk van die brandpuntsafstand had je dan iets ter grootte van pakweg een velletje A4 in de scherpte.
quote:
Wil je een eerlijke vraag welke foto ik mooier vind? :P
Je mag het rustig zeggen hoor :Y
  Moderator woensdag 9 oktober 2019 @ 11:04:48 #194
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189343485
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 23:59 schreef Ouwesok het volgende:


Je mag het rustig zeggen hoor :Y
Vind de achtergrond van de 180mm toch mooier. ;)

[ Bericht 16% gewijzigd door derLudolf op 09-10-2019 11:28:34 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189343494
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 11:04 schreef derLudolf het volgende:
;) ;)
[..]

Vind de achtergrond van de 180mm toch mooier. ;)
Eens :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_189351597
quote:
1s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 11:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Vind de achtergrond van de 180mm toch mooier. ;)
De 180mm geeft bij dit soort opnamen inderdaad mooiere achtergronden en over het algemeen zie je dat hoe langer het brandpunt, hoe meer die achtergrond gepureerd raakt.
Toch hebben die korte macro's ook zo hun charmes :Y
  FOK!Fotograaf donderdag 10 oktober 2019 @ 09:09:41 #197
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_189359467
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 20:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

De 180mm geeft bij dit soort opnamen inderdaad mooiere achtergronden en over het algemeen zie je dat hoe langer het brandpunt, hoe meer die achtergrond gepureerd raakt.
Toch hebben die korte macro's ook zo hun charmes :Y
Het is fijn dat je kan kiezen en dus afwisseling hebt :D
pi_189394931
Photoshop-recherche doet inval bij Banggood
Het clone-tool schijnt in beslag genomen te zijn :')



[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2019 12:15:08 ]
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:35:53 #199
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_189397854
Nee joh, da's een natuurlijk fenomeen. :P

Hey Sok, ik kwam net iets tegen, toen dacht ik... 'haha, dat is perfect voor Sok!'.
https://www.expert.de/sho(...)oom-kit-schwarz.html
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_189398274
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 16:35 schreef shiznuts het volgende:

Hey Sok, ik kwam net iets tegen, toen dacht ik... 'haha, dat is perfect voor Sok!'.
https://www.expert.de/sho(...)oom-kit-schwarz.html
Het zit qua prijs nét een eindje boven de rand van een fun-setje. Het is dan wel weer een m4/3-kitje waarmee volgens mij best wel bijzonder goed te hobby'en is en waarvan ik toch best wel eens de grenzen zou willen opzoeken :Y

Voorlopig groeit mijn m4/3-collectie even niet meer.
al krijg ik wel eens van die soort van gezonde jeuk als ik ergens een Oly E-M5 zie voor best niet veel.
  zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:11:59 #201
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_189398319
Feestdagen staan alweer om de hoek... :+ :T

Ja, ik had toen eens een E-M5 bij m'n Voigtländer 17.5mm f/0.95 gekregen. Had 'em voor een dag (was een inruilkorting bonus op de GH5), geinig ding wel. De E-M5 Mark III lijkt binnenkort uit te komen, ben benieuwd!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 13 oktober 2019 @ 22:14:09 #202
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_189421687
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2019 12:14 schreef Ouwesok het volgende:
Photoshop-recherche doet inval bij Banggood
Het clone-tool schijnt in beslag genomen te zijn :')

[ afbeelding ]
Dat is dan een mooi excuus om hun photoshop te upgraden, met die nieuwe "content aware" fill tool behoren dergelijke taferelen tot het verleden.
Huilen dan.
  zondag 13 oktober 2019 @ 22:34:45 #203
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_189422057
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 13 oktober 2019 @ 23:12:26 #204
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_189422626
Als je nou ook zoiets hebt voor de voorgrond, dan hoef je de deur niet meer uit om foto's te maken.

Ideaal :7
Huilen dan.
pi_189422880
quote:
6s.gif Op zondag 13 oktober 2019 23:12 schreef Isdatzo het volgende:
Als je nou ook zoiets hebt voor de voorgrond, dan hoef je de deur niet meer uit om foto's te maken.

Ideaal :7
Toen Photoshop op kwam zetten hielden ook heel veel mensen vol dat nu iedereen zonder enige moeite professionele beelddingetjes in elkaar zou kunnen fabrutselen :Y

We hebben er wel leuke internetoverzichtjes aan overgehouden :')
  FOK!Fotograaf zondag 13 oktober 2019 @ 23:41:22 #206
364681 over_hedge
pi_189423056
quote:
Als je dat filmpje kijkt. is 90% echt heel kut :') klopt totaal niet met het perspectief en kleuren enzo.

hier was laatst op 9gag nog een post over. Een instagram model gebruikte dit. En die had echt in 80% van haar fotos daardoor de zelfde wolken :D
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 14 oktober 2019 @ 00:46:30 #207
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_189423751
Ja, gaat echt nergens meer over. :')
Ik bedoel... vernaggelt een straatlantaarn, een prullenbak, persoon of whatever nu net je shot en wil je niet dat dat afleidt van het geheel, sure, haal die boel weg... vervang die boel door het 'onzichtbaar'/doorzichtig te maken. Alsof het voorwerp nooit bestond. De achtergrond intact.
Maar complete luchten gaan veranderen... dingen fabriceren... dat is als een pauperbak tunen...

Dat maakt het nog geen Lambo... Ironischerwijs zouden ze waarschijnlijk skyreplacement toepassen op deze plaat... _O-

Als je niet blij bent met wat je hebt, prima, meer geluk in de toekomst. Vastleggen. Niet fabriceren. :r
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_189423796
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 00:46 schreef shiznuts het volgende:
Ja, gaat echt nergens meer over. :')
Ik bedoel... vernaggelt een straatlantaarn, een prullenbak, persoon of whatever nu net je shot en wil je niet dat dat afleidt van het geheel, sure, haal die boel weg... vervang die boel door het 'onzichtbaar'/doorzichtig te maken. Alsof het voorwerp nooit bestond. De achtergrond intact.
Maar complete luchten gaan veranderen... dingen fabriceren... dat is als een pauperbak tunen...
[ afbeelding ]
Dat maakt het nog geen Lambo... Ironischerwijs zouden ze waarschijnlijk skyreplacement toepassen op deze plaat... _O-

Als je niet blij bent met wat je hebt, prima, meer geluk in de toekomst. Vastleggen. Niet fabriceren. :r
Het was wel toepasselijk geweest om dat plaatje onder een spoiler te zetten. Of onder drie spoilers :P

Qua Sky-Replacement en dergelijke kunsten vind ik dat men vooral moet doen wat men niet laten kan. De kans dat het daadwerkelijk een goeie geloofwaardige plaat oplevert is bijzonder klein, de kans dat je jezelf ermee voor schut zet bijzonder groot en dan hebben we weer iets om in de internetgniffellijstjes op te nemen.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2019 00:58:01 ]
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:26:38 #209
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189442913
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2019 00:46 schreef shiznuts het volgende:
Ja, gaat echt nergens meer over. :')
Ik bedoel... vernaggelt een straatlantaarn, een prullenbak, persoon of whatever nu net je shot en wil je niet dat dat afleidt van het geheel, sure, haal die boel weg... vervang die boel door het 'onzichtbaar'/doorzichtig te maken. Alsof het voorwerp nooit bestond. De achtergrond intact.
Maar complete luchten gaan veranderen... dingen fabriceren... dat is als een pauperbak tunen...
[ afbeelding ]
Dat maakt het nog geen Lambo... Ironischerwijs zouden ze waarschijnlijk skyreplacement toepassen op deze plaat... _O-

Als je niet blij bent met wat je hebt, prima, meer geluk in de toekomst. Vastleggen. Niet fabriceren. :r
Wat een oogaids :r
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:30:07 #210
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189442959
Voor degene die overal #nofilter achter plaatsen en denken dat dat iets uit Instagram is (nee, wees gerust, ik zie jullie er niet voor aan ;) ) hier een voorbeeld wat een echt filter doet. In dit geval een roodfilter :)



SPOILER: #nofilter
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 15 oktober 2019 @ 11:59:08 #211
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_189443414
OIympus heeft in-camera B/W 'filter'/color channel adjustments. Werkt ook wel mooi. :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_189443597
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 11:30 schreef derLudolf het volgende:
Voor degene die overal #nofilter achter plaatsen en denken dat dat iets uit Instagram is (nee, wees gerust, ik zie jullie er niet voor aan ;) ) hier een voorbeeld wat een echt filter doet. In dit geval een roodfilter :)

[ afbeelding ]

SPOILER: #nofilter
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit vind ik nog niet eens erg. Het haalt de foto op. Maar sommige foto's zijn zover aangepast dat er weinig meer over is van het originele plaatje.

Ik zou best wat beter om willen kunnen gaan met lightroom.. Maar ik ben er best wel waardeloos in.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:16:57 #213
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189443750
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 12:08 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Dit vind ik nog niet eens erg.
Oh zo bedoel ik het ook niet ;) Het gebruik van filters is al bijna zo oud als de fotografie zelf :Y
En als ik geen filter had gebruikt had ik met de manier van ontwikkelen ook nog invloed uit kunnen oefenen en later met het afdrukken ook nog.

Maar sommige mensen denk dat filters gekke ogen en oren van honden zijn. Ja das leuk, voor over 50 jaar, alleen dat soort foto's in je fotoalbum :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189443808
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 12:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh zo bedoel ik het ook niet ;) Het gebruik van filters is al bijna zo oud als de fotografie zelf :Y
En als ik geen filter had gebruikt had ik met de manier van ontwikkelen ook nog invloed uit kunnen oefenen en later met het afdrukken ook nog.

Maar sommige mensen denk dat filters gekke ogen en oren van honden zijn. Ja das leuk, voor over 50 jaar, alleen dat soort foto's in je fotoalbum :P
Ik zag het laatst zelfs ouders met hun kleine baby's doen ik had echt zo iets van waarom dan. Zo'n foto hoeft toch helemaal niet zo'n gloed of weet ik veel hoe ik het moet noemen te hebben.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:28:45 #215
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189443965
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 12:20 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik zag het laatst zelfs ouders met hun kleine baby's doen ik had echt zo iets van waarom dan. Zo'n foto hoeft toch helemaal niet zo'n gloed of weet ik veel hoe ik het moet noemen te hebben.
Volgens mij noemt men het allemaal filter.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit Lightroom gebruikt, maar gebruik vaak Photoshop.
Niet dat ik daar een expert in ben hoor. Beetje met levels of curves knooien (soms ben ik eigenlijk al tevreden als ik 'Auto Tone' doe), shadow/highlights en Unsharp mask. Als ik gek wil doen een ND Grad filter of CA verwijderen, hoewel ik daarvoor vaak eerst even weer op YT moet kijken "hoe het ook alweer zat"

Ik vind Adobe CameraRAW geweldig trouwens, jammer dat zoiets niet met jpg's kan.
Van elke kleur alle parameters instellen. Heel makkelijk klooien met de witbalans en zo :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189444164
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 12:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Volgens mij noemt men het allemaal filter.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit Lightroom gebruikt, maar gebruik vaak Photoshop.
Niet dat ik daar een expert in ben hoor. Beetje met levels of curves knooien (soms ben ik eigenlijk al tevreden als ik 'Auto Tone' doe), shadow/highlights en Unsharp mask. Als ik gek wil doen een ND Grad filter of CA verwijderen, hoewel ik daarvoor vaak eerst even weer op YT moet kijken "hoe het ook alweer zat"

Ik vind Adobe CameraRAW geweldig trouwens, jammer dat zoiets niet met jpg's kan.
Van elke kleur alle parameters instellen. Heel makkelijk klooien met de witbalans en zo :Y
Ik heb vaak het idee sat er iets van een waas over een foto ligt ofzo. Weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen. Sommige mensen kunnen die weg krijgen waardoor de foto wat helderder is. Dat alleen al zou ik willen leren.
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!Fotograaf dinsdag 15 oktober 2019 @ 12:46:36 #217
364681 over_hedge
pi_189444238
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 12:28 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Volgens mij noemt men het allemaal filter.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit Lightroom gebruikt, maar gebruik vaak Photoshop.
Niet dat ik daar een expert in ben hoor. Beetje met levels of curves knooien (soms ben ik eigenlijk al tevreden als ik 'Auto Tone' doe), shadow/highlights en Unsharp mask. Als ik gek wil doen een ND Grad filter of CA verwijderen, hoewel ik daarvoor vaak eerst even weer op YT moet kijken "hoe het ook alweer zat"

Ik vind Adobe CameraRAW geweldig trouwens, jammer dat zoiets niet met jpg's kan.
Van elke kleur alle parameters instellen. Heel makkelijk klooien met de witbalans en zo :Y
Kan ook met jpgs. Doe maar eens ctr shift a. :) ja de kwaliteit is minder omdat je al met compressie werkt. Maar je hebt van de rest de zelfde opties
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:58:10 #218
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189447665
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 12:46 schreef over_hedge het volgende:
Kan ook met jpgs. Doe maar eens ctr shift a. :) ja de kwaliteit is minder omdat je al met compressie werkt. Maar je hebt van de rest de zelfde opties
Ik krijg dan lens correction?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 15:59:03 #219
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189447685
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 12:41 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik heb vaak het idee sat er iets van een waas over een foto ligt ofzo. Weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen. Sommige mensen kunnen die weg krijgen waardoor de foto wat helderder is. Dat alleen al zou ik willen leren.
Heb je een voorbeeldje?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!Fotograaf dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:01:16 #220
364681 over_hedge
pi_189447734
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 15:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik krijg dan lens correction?
Dan moet je even naar je sneltoetsen kijken. Of zit je op een Mac? Dan is het vast weer anders.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:04:39 #221
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189447800
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 16:01 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Dan moet je even naar je sneltoetsen kijken. Of zit je op een Mac? Dan is het vast weer anders.
Nee, gewoon Windhoos hoor :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189447808
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 15:59 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heb je een voorbeeldje?
Zal zo thuis eens kijken :)
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:08:11 #223
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189447856
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 16:01 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Dan moet je even naar je sneltoetsen kijken. Of zit je op een Mac? Dan is het vast weer anders.
Open as en dan "Camera RAW selecteren :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  FOK!Fotograaf dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:10:43 #224
364681 over_hedge
pi_189447890
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 16:08 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Open as en dan "Camera RAW selecteren :Y
Dat is niet helemaal het zelfde. Want met ctr shift a kan je het per Layer openen.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:13:12 #225
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189447938
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 16:10 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal het zelfde. Want met ctr shift a kan je het per Layer openen.
Toch is het precies wat ik bedoelde :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189453322
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 11:30 schreef derLudolf het volgende:
Voor degene die overal #nofilter achter plaatsen en denken dat dat iets uit Instagram is (nee, wees gerust, ik zie jullie er niet voor aan ;) ) hier een voorbeeld wat een echt filter doet. In dit geval een roodfilter :)

[ afbeelding ]

SPOILER: #nofilter
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die gekleurde dingen die je in filmpjestijd gebruikte voor je zwartwit opnamen waren totaal andere filters.
Die waren niet bedoeld om je plaatjes instahip te maken maar die waren bedoeld om datgene dat je de chromatische zwakheden van een zwartwitfilm zou kunnen noemen te corrigeren. Zwartwitfilms, zelfs als ze 'panchromatisch' heetten, waren niet voor alle kleuren even gevoelig. Vandaar dat er een aantal filters waren die je als zwartwitter veel gebruikte, vooral om blauwe lucht, groen gebladerte en dingen als huidtinten meer op elkaar af te stemmen.
Meestal had je er een stuk of vier. Een geelfilter om blauwe lucht wat beter aangezet te krijgen. Geelgroen voor wat geel al doet plus blad- en grasgroen. Oranje voor wel erg fraaie wolkenluchten en rood voor dramatische wolkenluchten (vooral een R25 was in dat opzicht bijzonder geschikt met blauwe lucht die zowat zwart werd)
Je kon er heerlijk mee experimenteren want bijna elke film reageerde weer anders op het gebruik van filters. De laatste generaties zwartwitfilms (Tmax, APX of Delta) waren chromatisch zelfs zo goed dat je de filters gerust kon vergeten, tenzij je wat extra drama in je plaatje wilde.
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 21:52:11 #227
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189453698
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 21:35 schreef Ouwesok het volgende:


Meestal had je er een stuk of vier. Een geelfilter om blauwe lucht wat beter aangezet te krijgen. Geelgroen voor wat geel al doet plus blad- en grasgroen. Oranje voor wel erg fraaie wolkenluchten en rood voor dramatische wolkenluchten (vooral een R25 was in dat opzicht bijzonder geschikt met blauwe lucht die zowat zwart werd)
Ik heb nu voor het eerst met/zonder foto's gemaakt, met enkel roodfilter. Ben voor de ¤5 die ze per stuk hebben gekost tevreden, dus heb ook een geel- en oranjefilter besteld.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189455166
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 21:52 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik heb nu voor het eerst met/zonder foto's gemaakt, met enkel roodfilter. Ben voor de ¤5 die ze per stuk hebben gekost tevreden, dus heb ook een geel- en oranjefilter besteld.
Het is tegenwoordig goed te doen om zo'n setje filters gewoon compleet of zelfs overcompleet te maken.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die filters hun werking nog steeds hebben als je digitaal zwartwit fotografeert.
  Moderator dinsdag 15 oktober 2019 @ 23:41:18 #229
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189455890
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2019 23:06 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Het is tegenwoordig goed te doen om zo'n setje filters gewoon compleet of zelfs overcompleet te maken.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die filters hun werking nog steeds hebben als je digitaal zwartwit fotografeert.
Het zal allicht niet de kwaliteit van B+W of Hoya Pro1 zijn, maar ach, voor ¤25 heb ik nu filters in twee diameters. Bij B+W is een 77mm geelfilter al ¤100
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 16 oktober 2019 @ 03:30:17 #230
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_189457405
Colorfiltersetje: https://www.aliexpress.com/item/32813152610.html :D
Deze binnenkort eens proberen vND/CPL: https://www.aliexpress.com/item/4000067824200.html

Mooi merkje dat Kent & Faith Concept ( kentfaith.com ) voor allerhande accessoires (vooral ook mount adapters). :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_189464470
Oh ja filters. Ik moet een nieuw polarisatie filter hebben. Andere gesneuveld in Kroatië.. Was mooi balen.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 15:43:12 #232
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189466155
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 14:23 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Oh ja filters. Ik moet een nieuw polarisatie filter hebben. Andere gesneuveld in Kroatië.. Was mooi balen.
67mm? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189466381
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 15:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

67mm? :)
Dat heb je goed geraden. Woon jij in mijn cameratas?
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 15:59:01 #234
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189466486
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 15:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Dat heb je goed geraden. Woon jij in mijn cameratas?
Nee, maar volgens mij heb ik nog een Hoya Pro1 circulair polarisatiefilter liggen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189466595
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 15:59 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nee, maar volgens mij heb ik nog een Hoya Pro1 circulair polarisatiefilter liggen
Wat wil je er voor hebben? Of is het iets bijzonders? Ik ben maar een amateuristische kneus he haha. Mag ook in DM hoor :)
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 16:13:27 #236
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189466745
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 16:04 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Wat wil je er voor hebben? Of is het iets bijzonders? Ik ben maar een amateuristische kneus he haha. Mag ook in DM hoor :)
Nee hoor, niks bijzonders, behalve dat het een behoorlijke goede is voor een leuke prijs.

Ik dacht trouwens dat ie wat duurder was trouwens
https://www.ebay.com/itm/(...)8-62-67-72-77-82-mm/
Voor ¤10 wil ik hem niet missen voor meer kun jij hem net zo goed nieuw kopen :P

Sorry voor het dode vogeltje.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189466854
quote:
12s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 16:13 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nee hoor, niks bijzonders, behalve dat het een behoorlijke goede is voor een leuke prijs.

Ik dacht trouwens dat ie wat duurder was trouwens
https://www.ebay.com/itm/(...)8-62-67-72-77-82-mm/
Voor ¤10 wil ik hem niet missen voor meer kun jij hem net zo goed nieuw kopen :P

Sorry voor het dode vogeltje.
Maakt niet uit :) je link werkt niet trouwens
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 16:37:06 #238
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189467169
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 16:19 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Maakt niet uit :) je link werkt niet trouwens
Hoya Pro1 HD
$23 inclusief verzenden voor een 67mm filter
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_189467264
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2019 16:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hoya Pro1 HD
$23 inclusief verzenden voor een 67mm filter
Oh dat is een leuke deal. *gaat bestellen.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator woensdag 16 oktober 2019 @ 21:56:24 #240
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189472837
Kan die van mij ook niet vinden trouwens :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')