quote:NAVO verklapt ‘geheim’; Nederland heeft kernwapens op Volkel
Oud-premiers Dries van Agt en Ruud Lubbers praatten al eens hun mond voorbij, maar nu heeft de NAVO het ook zelf geschreven; Nederland bewaart kernbommen op luchtmachtbasis Volkel.
Het Belgische parlementslid Wouter de Vriendt ontdekte de passage in een ontwerptekst van de NAVO en publiceert er vandaag over op de website van zijn partij Groen. In de passage staat dat de Verenigde Staten 150 kernwapens van het type B61 in Europa heeft liggen die zijn verspreid over 6 legerbasissen. Het gaat daarbij niet alleen om Volkel in Nederland, maar ook om Kleine Brogel in België, Büchel in Duitsland, Aviano en Ghedi-Torre in Italië en Incirlik in Turkije.
quote:De zin staat in het document ’A new era for nuclear deterrence? Modernisation, arms control, and allied nuclear forces’. Het is een stuk dat werd opgesteld door de rapporteur van het Defense and Security Comittee en werd voorgelegd aan de Parlementaire Assemblee van de NAVO op 1 juni in het Slowaakse Bratislava. Bij dat overleg zijn 257 parlementariërs uit 28 lidstaten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bron: Algemeen Dagbladquote:Inmiddels is de versie op de website van de NAVO aangepast en is de passage geschrapt. Voor het Belgische kamerlid is het onthulde geheim door de NAVO zelf reden om het debat over het opslaan van kernwapens in België weer op te rakelen. ,,Jarenlang was het excuus dat het een staatsgeheim was of er kernwapens lagen in Brogel. Nu is duidelijk dat ze daar liggen en moeten we debatteren of wij dat wel willen. Er zijn in elk geval geen excuses meer om het er over te hebben.’’
Voor kernwapendeskundige Sico van der Meer van Instituut Clingendael is de passage een nieuwe bevestiging van wat iedereen al lang weet. Niet alleen twee Nederlandse oud-premiers lieten het zich eerder ontvallen; het stond ook al eerder in Amerikaanse documenten. ,,Dit kan voor niemand een verrassing zijn. Zeker voor de Russen niet. De geheimzinnigheid over de kernwapens op Nederlandse bodem begint langzamerhand kolderiek te worden, maar in de jaren vijftig hebben deze landen nu eenmaal afgesproken dat ze altijd in het midden zullen laten of er daadwerkelijk kernwapens liggen of niet. Als ze meer transparant zouden willen zijn, waar iets voor is te zeggen, dan moeten ze daar dus eerst nieuwe afspraken over maken.”
Het onderwerp elders in het nieuws:
Nieuwspaal
RTL Nieuws
NOS
Eerder gepubliceerde documenten:
https://fas.org/programs/(...)Brief2013_B61-12.pdf (2013)
————————————————————
Het zou in Volkel gaan om maximaal 50 kiloton. Voor de beeldvorming;
Is het een goed idee om nucleaire wapens in bezit van de VS op Nederlands grondgebied te hebben, met iemand als Trump aan de knoppen?
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2019 19:48:52 ]
Toegevoegd aan OPquote:Op dinsdag 16 juli 2019 16:19 schreef Speekselklier het volgende:
Wat extra duiding rond deze nieuwe kernmacht.
https://nieuwspaal.nl/brabant-beschikt-over-kernwapens/
Aan de ene kant mooi, aan de andere kant zijn ze in bezit van de VS. Gezien het (geo)politieke klimaat aldaar vraag ik me af in hoeverre het voor Nederland een fijn idee is om deze verantwoordelijkheid op ons grondgebied te hebben.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 16:22 schreef Nober het volgende:
Putin kijkt dus wel uit om Europa binnen te vallen. Mooi.
quote:Op dinsdag 16 juli 2019 16:29 schreef Hathor het volgende:
Brabant als kernmacht.![]()
Zonne grote knal jonguh!
Het is vooral de krampachtige manier waarop de regering dit uit de weg blijft gaan. Laat de regering met een verklaring komen en een debat houden. Uitkomst is ws dat ze blijven liggen. Maar dan is er ook helderheid over.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 16:58 schreef zarGon het volgende:
Beetje een domme fout.
Wat is nou precies het probleem? Waarom wordt dit belangrijker gemaakt dan het is?
Liever niet, eigenlijk.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 17:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is vooral de krampachtige manier waarop de regering dit uit de weg blijft gaan. Laat de regering met een verklaring komen en een debat houden. Uitkomst is ws dat ze blijven liggen. Maar dan is er ook helderheid over.
Na het lezen van dat artikel had ik al zo’n vermoeden jaquote:Op dinsdag 16 juli 2019 16:55 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Je weet dat nieuwspaal een satirische site is hé? Soort de Speld.
Het is "nuclear sharing", wanneer een oorlog uitbreekt worden ze aan Nederland overgedragen. De NAVO beweert dat het geen overtreding van het non-proliferatieverdrag is omdat het verdrag enkel in vredestijd zou gelden...quote:Op dinsdag 16 juli 2019 16:49 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Aan de ene kant mooi, aan de andere kant zijn ze in bezit van de VS. Gezien het (geo)politieke klimaat aldaar vraag ik me af in hoeverre het voor Nederland een fijn idee is om deze verantwoordelijkheid op ons grondgebied te hebben.
Geluid doet het niet (bij mij)..quote:
Geluid is heel erg zacht maar doet het wel. ff wat harder zettenquote:
Het zal aan mij liggen, maar zowel op Mn telefoon als op Mn TV niet. Het enige wat ik hoor is een raar vervormd geluid als ik ‘m heel hard zet.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 17:17 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Geluid is heel erg zacht maar doet het wel. ff wat harder zetten
twitter:swsjoerdsma twitterde op dinsdag 16-07-2019 om 15:01:19Als zelfs vanuit de NAVO bevestiging komt dat er in Volkel kernwapens liggen, dan kan het kabinet ook transparanter zijn. Kamervragen 👇 https://t.co/BDIrTV5ASX reageer retweet
Niet alleen in onze eigen land.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 17:03 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Is toch geen geheim dat Nederland kernwapens heeft? Wist alleen niet op welke basis, maar dat is alleen relevant voor Alberto Stegeman.
En welk doel zou dat dienen dan?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 17:35 schreef Radegast het volgende:
Heb weleens gehoord dat het allemaal nepperts zijn in Europa, die b61's.
Maar het is wel dat deze opslag plaatsen nu zeker een doel voor russen zullen zijn. Sla die kernwapens dan maar op in den Haag.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:14 schreef spijkerbroek het volgende:
Tja, 't is niet dat ze per ongeluk ontploffen ofzo, dus lekker laten liggen.
En wat dan nog als Volkel een doel voor de Russen zou zijn?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het is wel dat deze opslag plaatsen nu zeker een doel voor russen zullen zijn. Sla die kernwapens dan maar op in den Haag.
Ik heb er nu nog 2 in de kelder liggen.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:24 schreef AchJa het volgende:
Nou het is wat, vroegah lagen ze ook nog op Darp (Havelte) en Doornspijk ('t Harde)...
Ik geval van een kernoorlog kreeg Volkel al een cadeautje van 200 kiloton van de russen dat was in 1969.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar het is wel dat deze opslag plaatsen nu zeker een doel voor russen zullen zijn. Sla die kernwapens dan maar op in den Haag.
Dat is aardig wat.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:33 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ik geval van een kernoorlog kreeg Volkel al een cadeautje van 200 kiloton van de russen dat was in 1969.
De bom op Hiroshima was 15 kiloton.quote:
Als die op Volkel valt zal er in heel Brabant geen broodje bakpao meer te vinden zijn.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:09 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
De bom op Hiroshima was 15 kiloton.
In dat perspectief lijkt me ‘100 tot 200 kiloton’ aardig wat
Maargoed, ik heb er verder geen verstand van. Voor Mn gevoel is het in ieder geval wel veel.
Het is ook veel maar degene die ze nu gebruiken hebben 10 kernkoppen van ieder 1 megaton bij zichquote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:09 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
De bom op Hiroshima was 15 kiloton.
In dat perspectief lijkt me ‘100 tot 200 kiloton’ aardig wat
Maargoed, ik heb er verder geen verstand van. Voor Mn gevoel is het in ieder geval wel veel.
Naja hierin lees ik dan wel tegenstrijdige verhalen. Want ik lees ‘22 stuks’ en ‘maximaal 50 kiloton’. Oftewel dan zou het óf 2 KT per stuk zijn, of een aantal van 1 KT, maar ook een aantal van bijvoorbeeld 5 KT ofzo.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:16 schreef vipergts het volgende:
[..]
Het is ook veel maar degene die ze nu gebruiken hebben 10 kernkoppen van ieder 1 megaton bij zich
https://i.imgur.com/Cvvlj0d.jpg
O bedoelde je dat, ik had het over de bom die de Russen op Volkel gooien om ervan af te zijn die is tussen de 100 en 200 kiloton volgens een kaartje uit 1969 en aangezien meer is beter zal dat nu wel meer zijn. De bommen die op Volkel liggen kunnen ze variabel instellen tussen de 30 en 400 kiloton lees ik net.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:20 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Naja hierin lees ik dan wel tegenstrijdige verhalen. Want ik lees ‘22 stuks’ en ‘maximaal 50 kiloton’. Oftewel dan zou het óf 2 KT per stuk zijn, of een aantal van 1 KT, maar ook een aantal van bijvoorbeeld 5 KT ofzo.
Maargoed, dat zullen we wel niet te weten komen denk ik.
Ahh, zo bedoelde je dat. Nu begrijp ik je kaartje ookquote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:28 schreef vipergts het volgende:
[..]
O bedoelde je dat, ik had het over de bom die de Russen op Volkel gooien om ervan af te zijn die is tussen de 100 en 200 kiloton volgens een kaartje uit 1969 en aangezien meer is beter zal dat nu wel meer zijn. De bommen die op Volkel liggen kunnen ze variabel instellen tussen de 30 en 400 kiloton lees ik net.
Werkelijk? Op 't Harde?quote:Op dinsdag 16 juli 2019 18:24 schreef AchJa het volgende:
Nou het is wat, vroegah lagen ze ook nog op Darp (Havelte) en Doornspijk ('t Harde)...
Geen idee ik heb wikipedia ook maar gelezen zoals ik het begrijp kun je aan een knopje draaien om in te stellen hoe groot de vuurbal is om maar in Brabantse termen te blijven.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:30 schreef -mosrednA het volgende:
[..]
Ahh, zo bedoelde je dat. Nu begrijp ik je kaartje ook
Maar wat bedoel je met dat ze ze “variabel kunnen instellen”? Ik bedoel, die dingen hebben toch gewoon een vaste capaciteit?
Ik weet t verder ook niet, maar daar ging ik altijd vanuit eigenlijk
Vandaar dat je zo'n zure kerel bent.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Werkelijk? Op 't Harde?
Dus hier om de hoek lag gewoon een kernwapen opgeslagen?
Nee, dat komt door m'n aambeien.quote:
Ow, excuus.quote:
Geen probleem.quote:
Oh daar had ik geen idee van.quote:Op dinsdag 16 juli 2019 20:43 schreef vipergts het volgende:
[..]
Geen idee ik heb wikipedia ook maar gelezen zoals ik het begrijp kun je aan een knopje draaien om in te stellen hoe groot de vuurbal is om maar in Brabantse termen te blijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |