abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187876515
quote:
Uitzendbureaus die niet zijn aangesloten bij de brancheorganisaties ABU en NBBU werken op grote schaal mee aan discriminatie. Dat komt naar voren uit een steekproef in opdracht van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Uit het onderzoek bleek dat 40 procent van de uitzendbureaus meeging met het verzoek om geen uitzendkracht van buitenlandse komaf te sturen.

Dat percentage ligt flink hoger dan bij de uitzendbureaus die lid zijn van de brancheorganisaties. Uit een vergelijkbaar onderzoek kwam eerder naar voren dat 13 procent van de ABU-leden meeging in zo'n verzoek, terwijl dat bij een recent onderzoek van de NBBU op 26 procent lag. Beide organisaties eisen dat hun leden een actief antidiscriminatiebeleid voeren.

"De hoogte van deze percentages geeft aan dat er absoluut nog veel werk te verzetten is", schrijft staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken) aan de Tweede Kamer. Ze heeft eerder de Inspectie al extra geld gegeven om meer inspecteurs aan te trekken. Er komen meer inspecties om "druk op deze sector" te houden om discriminatie tegen te gaan.
Van Ark wil zich daarbij niet alleen richten op uitzendbureaus, maar ook op reguliere werkgevers en bedrijven die een steeds grotere rol krijgen bij werving en selectie zoals recruitmentbureaus en onlineplatforms.
Moeilijk probleem voor de uitzendbureau's. Als een opdrachtgever aangeeft geen allochtonen te willen, kun je daar niet aan mee willen werken, maar als je dan een geschikt profiel doorstuurt wordt die (indien buitenlandse naam) toch afgewezen.
Verspilde moeite dus...

Wat wel de oplossing zou zijn weet ik ook niet, CV's zonder naam?

Bron

[ Bericht 4% gewijzigd door Filosoofert op 12-07-2019 08:23:19 ]
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_187876673
Volgens mij is dat heel makkelijk te omzeilen. Wanneer je dat verzoek krijgt geef je als antwoord: "wij kunnen geen onderscheid maken op afkomst maar zullen er op toezien alleen de meest geschikte kandidaten te sturen."

En vervolgens stuur je waar de klant om vraagt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 12 juli 2019 @ 08:31:53 #3
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_187876742
Water is nat. Ik zweer jullie het is nat. Wollah, ik lieg niet. Wie betaalt, die bepaalt.

[ Bericht 21% gewijzigd door Jellereppe op 12-07-2019 19:51:36 ]
pi_187876772
Laat ik voorop stellen dat dit soort praktijken niet kunnen maar als ik naar mijn eigen ervaringen kijk snap ik al die bedrijven wel. De niet westerse immigrant, of het nou eerste of vijfde generatie is, heeft over het algemeen toch een andere ethiek w.b. werk en afspraken.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 08:38:23 #5
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_187876776
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_187876908
quote:
Het is allemaal niet zo simpel inderdaad...
pi_187876988
Toch al oud nieuws, was vorig jaar toch ook al een artikel over?

Ik snap het probleem niet, universiteiten, politie, gemeentes en een hoop anderen bedrijven willen toch liever alleen maar vrouwen en allochtonen, waarom mogen andere bedrijven dan niet liever autochtonen willen?
pi_187877093
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 09:02 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

Ja, ik meen me al te herinneren dat dit al eens uitgebreid in het nieuws geweest was? Inclusief geluidsopnames? Enige wat nu "nieuw" is, is dat er kennelijk een verschil is ontdekt tussen hen die wel en die niet bij de brancheorganisatie aangesloten zijn.
pi_187877132
Als je in België agent of treinmachinist (beiden overheidsfuncties) kan dat alleen als je een Belgisch paspoort hebt. Moet een uitzendbureau daar ook Polen met een geschikte CV naar toe sturen?

En worden Marokkanen dan niet positief gediscrimineerd op Polen, want die hebben een dubbel paspoort en de Polen niet.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_187877254
Als ik als bedrijf de meest geschikte kandidaat wil hebben discrimineer ik dan de minder geschikten?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_187878275
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 09:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Ja, ik meen me al te herinneren dat dit al eens uitgebreid in het nieuws geweest was? Inclusief geluidsopnames? Enige wat nu "nieuw" is, is dat er kennelijk een verschil is ontdekt tussen hen die wel en die niet bij de brancheorganisatie aangesloten zijn.
Denk dat je als werkgever dan al snel duidelijk is dat je er niet een van die brancheorganisaties moet hebben.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 10:49:37 #12
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_187878312
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 08:06 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Moeilijk probleem voor de uitzendbureau's. Als een opdrachtgever aangeeft geen allochtonen te willen, kun je daar niet aan mee willen werken, maar als je dan een geschikt profiel doorstuurt wordt die (indien buitenlandse naam) toch afgewezen.
Verspilde moeite dus...

Bron
De oplossing is dat het uitzendbureau tegen haar klanten zegt dat zij CV's doorsturen zonder te discrimineren op huidskleur, afkomst etc. en dat de klant vervolgens zelf mag weten wie ze op gesprek uitnodigen. De klant hoeft zijn keuzes niet te verantwoorden aan het uitzendbureau.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_187878327
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 10:49 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

De oplossing is dat het uitzendbureau tegen haar klanten zegt dat zij CV's doorsturen zonder te discrimineren op huidskleur, afkomst etc. en dat de klant vervolgens zelf mag weten wie ze op gesprek uitnodigen. De klant hoeft zijn keuzes niet te verantwoorden aan het uitzendbureau.
Nee dat klopt, maar dan heeft het effectief toch 0% zin om uzb's hierop te controleren?
  vrijdag 12 juli 2019 @ 10:51:14 #14
471637 TomStall
I buried Joey
pi_187878340
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 09:22 schreef Montagui het volgende:
Als ik als bedrijf de meest geschikte kandidaat wil hebben discrimineer ik dan de minder geschikten?
Eens.

Bedrijven hebben personeel wat met elkaar samen werkt. Daarin wil je de harmonie niet verstoren op meerdere vlakken: leeftijd, ervaring, en ja, nu bij multiculti komt daar ook factor afkomst bij. Dat heeft gewoon een reden op basis van resultaten uit het verleden. Dit verleden kostte de bedrijven geld, of verstoring van de harmonie, en dat willen ze dan niet meer. Dat dat volgens de wet niet mag maakt het schrijnend, want het komt echt niet zo maar uit de lucht vallen waarom bedrijven dit verzoeken aan de uitzendbureau's.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 10:55:37 #15
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_187878409
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 10:50 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Nee dat klopt, maar dan heeft het effectief toch 0% zin om uzb's hierop te controleren?
Dan geef je iig een signaal af naar die bedrijven. Ook zo'n mailtje waarin een klant expliciet vermeld geen allochtoon te willen, zou een standaardmailtje retour moeten krijgen waarin het uitzendbureau verklaart hier niet op in te kunnen gaan en CV's zal versturen zonder te discrimineren of afkomst.

Het bedrijf zelf zal dan waarschijnlijk geen allochtonen op gesprek vragen, maar dat kan je niet voorkomen.
pi_187878476
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 10:55 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Dan geef je iig een signaal af naar die bedrijven. Ook zo'n mailtje waarin een klant expliciet vermeld geen allochtoon te willen, zou een standaardmailtje retour moeten krijgen waarin het uitzendbureau verklaart hier niet op in te kunnen gaan en CV's zal versturen zonder te discrimineren of afkomst.

Het bedrijf zelf zal dan waarschijnlijk geen allochtonen op gesprek vragen, maar dat kan je niet voorkomen.
Nee dat klopt, dat is ook belangrijk.

Maar uiteindelijk verandert er niets...

Als een uzb iedere x "nee" terugkrijgt op een buitenlandse naam gaan ze er ook geen meer doorsturen.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 11:10:00 #17
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_187878623
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:00 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Nee dat klopt, dat is ook belangrijk.

Maar uiteindelijk verandert er niets...

Als een uzb iedere x "nee" terugkrijgt op een buitenlandse naam gaan ze er ook geen meer doorsturen.
Ik denk dat langzamerhand ook de racisten en degene met slechte ervaringen mbt de inzet van bepaalde groepen in de samenleving ook zullen inzien dat er genoeg gekleurde mensen met een goede mentaliteit en arbeidsethos zijn. En dan zijn er ook nog eens veel mensen met een kleurtje of tropische achternaam die van binnen van 100% kaas blijken te zijn. Bovendien, er schijnt momenteel een grote vraag naar werknemers in bepaalde sectoren te zijn, die werkgever zal op een gegeven moment toch echt wel overstag moeten gaan als de enige overgebleven autochtone werkzoekenden klaplopers blijken te zijn.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 11:14:53 #18
471637 TomStall
I buried Joey
pi_187878681
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:10 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Ik denk dat langzamerhand ook de racisten en degene met slechte ervaringen mbt de inzet van bepaalde groepen in de samenleving ook zullen inzien dat er genoeg gekleurde mensen met een goede mentaliteit en arbeidsethos zijn. En dan zijn er ook nog eens veel mensen met een kleurtje of tropische achternaam die van binnen van 100% kaas blijken te zijn. Bovendien, er schijnt momenteel een grote vraag naar werknemers in bepaalde sectoren te zijn, die werkgever zal op een gegeven moment toch echt wel overstag moeten gaan als de enige overgebleven autochtone werkzoekenden klaplopers blijken te zijn.
Ook mee eens. Maar de geforceerde integratie zoals men dat nu aan het doen is werkt wel averechts ben ik bang. Leg geen quota's op voor meer vrouwen, meer diversiteit etc etc dmv wetten, maar laat mensen zelf zien wat ze waard zijn.
pi_187878783
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 11:10 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Uiteindelijk gaat het gewoon om kansberekening. Veel mensen hier in de omgeving hebben slechte ervaringen met Turken, dus die worden niet meer uitgenodigd. Er zijn bedrijven die ze nog wel in dienst nemen en daar zie je(vaak in de techniek-sector) de autochtonen, Armenen etc. verdwijnen naar andere bedrijven, waarna bedrijf nummer 1 in de problemen komt.

Ik kom even niet op de Nederlandse bewoording, maar het is een cautionary tale voor andere bedrijven uit de regio.
pi_187879224
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 09:22 schreef Montagui het volgende:
Volgens mij, kan men tegenwoordig slechts ongeschoolden mannen krijgen. Goed in technische vakken, maar als het om taal gaat, nogal grote nullen.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 12:22:23 #21
65846 Bocaj
47th President.
pi_187879696
De opdrachtgever heeft altijd het laatste woord... en nemen aan wie ze willen...
pi_187880400
Werkgevers willen bij een vacature maar één ding en dat is zo goed mogelijk personeel aannemen. Dus als zij discrimineren is de kans groot dat zij dit om goede redenen doen. Je zou wel gek zijn als werkgever om zonder goede redenen te discrimineren.... je berooft jezelf dan alleen maar van goede kandidaten. Een vacature invullen is in zekere zin een kwestie van kansberekening en voortschrijdend inzicht dus ervaringen uit het verleden en vooruit denken spelen een grote rol. Blijkbaar komen veel werkgevers tot de conclusie dat bepaalde bevolkingsgroepen een te groot risico zijn op niet goed functioneren. De goeden lijden daardoor onder de kwaden maar het is wel de realiteit helaas. De goeden zullen zich op lager niveau moeten bewijzen en goed moeten netwerken om de reputatie van hun bevolkingsgroep te omzeilen.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 13:18:44 #23
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_187880769
Ik zie het probleem niet? Moreel gezien moeten bedrijven volledig zelf kunnen bepalen wie ze wensen aan te nemen.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_187880873
Dit is de zoveelste keer dat deze constatering wordt gedaan. Helaas wordt er nooit onderzocht hoe het komt dat er wordt gediscrimineerd. Maar ja, dan moet je pijnlijke constateringen gaan doen: bijvoorbeeld dat bepaalde bevolkingsgroepen een zeer negatief imago hebben. En dat heeft ook weer gegronde redenen.

Zolang de onderliggende redenen niet worden benoemd en aangepakt, blijven de goeden onder de kwaden lijden. Dit probleem los je niet op met symptoombestrijding; je moet de oorzaken aanpakken.
pi_187881336
Discriminatie op de arbeidsmarkt.
En er is serieus niemand die zich afvraagt, waarom veel bedrijven liever geen mensen van buitenlandse komaf nemen :')

Wij hebben er in het verleden meer dan genoeg in het bedrijf gehad.
En laat ik het zo zeggen, wij moeten ze niet meer :r
  vrijdag 12 juli 2019 @ 14:12:54 #26
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_187881686
De enige schuldigen aan dit probleem zijn diegene die roepen dat ze gediscrimineerd worden.

Daar hebben ze zelf zorg voor gedragen met alle berovingen, mishandelingen en intimidaties die ze de afgelopen deccenia hebben uitgevoerd.
pi_187881859
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 13:24 schreef Elfletterig het volgende:
Dit is de zoveelste keer dat deze constatering wordt gedaan. Helaas wordt er nooit onderzocht hoe het komt dat er wordt gediscrimineerd. Maar ja, dan moet je pijnlijke constateringen gaan doen: bijvoorbeeld dat bepaalde bevolkingsgroepen een zeer negatief imago hebben. En dat heeft ook weer gegronde redenen.

Zolang de onderliggende redenen niet worden benoemd en aangepakt, blijven de goeden onder de kwaden lijden. Dit probleem los je niet op met symptoombestrijding; je moet de oorzaken aanpakken.
Jij ziet dus geen probleem in zo'n discriminerend beleid?

Raar, toen de TU/E het deed had je er genoeg over te melden. (of verwar ik je nu met iemand anders?)

Wellicht wil je wat consistentie hanteren in je 'wat vind ik van discriminatie op de arbeidsmarkt?' posts. ^O^

[ Bericht 9% gewijzigd door probeer op 12-07-2019 16:49:34 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_187881974
Aan bovenstaande troep te zien, schiet het onderwijs zeer ernstig tekort in het bijbrengen van argumentatievaardigheden. De ene cirkelredenering na de ander.
pi_187881987
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 09:02 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

Ik snap het probleem niet, universiteiten, politie, gemeentes en een hoop anderen bedrijven willen toch liever alleen maar vrouwen en allochtonen, waarom mogen andere bedrijven dan niet liever autochtonen willen?
Volgens mij zie jij in die situaties heel duidelijk wat het probleem is.

En volgens mij is dat probleem er eentje van dezelfde aard als in deze kwestie.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 12 juli 2019 @ 14:33:06 #30
486040 HarrylnDeWarrie
HarryInDeWarrie
pi_187882013
Als je een goed cv hebt zonder gaten er in maakt het niet uit of je Harry of Achmed heet.
Wappiemappielekkerrappie ik ben Harry.
pi_187885752
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 14:23 schreef probeer het volgende:

[..]

Raar, toen de TU/E het deed had je er genoeg over te melden. (of verwar ik je nu met iemand anders?)

Wellicht wil je wat consistentie hanteren in je 'wat vind ik van discriminatie op de arbeidsmarkt?' posts. ^O^
Ik weet niet waar je leest dat ik het geen probleem vind. Ik ben tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Ik denk alleen niet dat je het probleem aan de achterkant effectief kunt oplossen. Wat dat betreft is mijn opvatting ook gewoon consistent met de discriminatie-kwestie bij de TU: ook een probleem (te weinig vrouwen) dat je niet aan de achterkant, maar aan de voorkant moet oplossen.

De voorkant in het geval van arbeidsmarktdiscriminatie: zorgen dat het imago van bepaalde groepen (zoals Marokkanen) verbetert, onder meer door criminelen zwaarder te bestraffen, extremisten / geradicaliseerde moslims uit te zetten of hiertoe aan te moedigen. Want dat is uiteindelijk in het belang van de goedwillenden. Ik heb dit echt al 100 keer op FOK! uiteengezet.

Idem voor te weinig vrouwelijke hoogleraren: zorgen dat meer vrouwen kiezen voor de juiste opleiding. Zorgen dat de vijver waarin je vist even veel vrouwen als mannen telt, in plaats van vrouwen te selecteren uit een vijver die bestaat uit 90% mannen en 10% vrouwen.

In de muziekwereld was er een tijdje geleden ook z'n discussie. Er zouden te weinig vrouwen in de Top 2000 staan. Regressief links was er als de kippen bij om te zeggen dat er "te veel witte mannen" in staan en dat de lijst geen afspiegeling van Nederland is, enzovoort. DJ Ronald Molendijk stelde dat minder vrouwen goede muziek maken en werd daarop enorm door het slijk gehaald. Maar de beste man had helemaal gelijk: van alle muzikanten die zijn aangesloten bij Buma/Stemra is slechts 13 procent vrouw.

Het stoort mij enorm dat er in dit soort discussies alleen naar de output wordt gekeken. Men gaat over tot symptoombestrijding, in plaats van problemen bij de kern aan te pakken.
pi_187885924
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 08:06 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Verspilde moeite dus...

Bron
Uitzendbureaus die zich puur richten op plaatsing van oost-europese arbeidsmigranten mogen wel? En dat racistische en seksistische aanname/selectiebeleid van (semi-)overheid ook? (Ik meen zelfs bij wet afgedwongen.)

Vacatures wetenschappelijke staf TU/e voorlopig alleen voor vrouwen
pi_187885956
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 17:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je leest dat ik het geen probleem vind. Ik ben tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Ik denk alleen niet dat je het probleem aan de achterkant effectief kunt oplossen. Wat dat betreft is mijn opvatting ook gewoon consistent met de discriminatie-kwestie bij de TU: ook een probleem (te weinig vrouwen) dat je niet aan de achterkant, maar aan de voorkant moet oplossen.

De voorkant in het geval van arbeidsmarktdiscriminatie: zorgen dat het imago van bepaalde groepen (zoals Marokkanen) verbetert, onder meer door criminelen zwaarder te bestraffen, extremisten / geradicaliseerde moslims uit te zetten of hiertoe aan te moedigen. Want dat is uiteindelijk in het belang van de goedwillenden. Ik heb dit echt al 100 keer op FOK! uiteengezet.

Idem voor te weinig vrouwelijke hoogleraren: zorgen dat meer vrouwen kiezen voor de juiste opleiding. Zorgen dat de vijver waarin je vist even veel vrouwen als mannen telt, in plaats van vrouwen te selecteren uit een vijver die bestaat uit 90% mannen en 10% vrouwen.

In de muziekwereld was er een tijdje geleden ook z'n discussie. Er zouden te weinig vrouwen in de Top 2000 staan. Regressief links was er als de kippen bij om te zeggen dat er "te veel witte mannen" in staan en dat de lijst geen afspiegeling van Nederland is, enzovoort. DJ Ronald Molendijk stelde dat minder vrouwen goede muziek maken en werd daarop enorm door het slijk gehaald. Maar de beste man had helemaal gelijk: van alle muzikanten die zijn aangesloten bij Buma/Stemra is slechts 13 procent vrouw.

Het stoort mij enorm dat er in dit soort discussies alleen naar de output wordt gekeken. Men gaat over tot symptoombestrijding, in plaats van problemen bij de kern aan te pakken.
Hear hear _O_
pi_187885982
NB: nog even het geheugen opfrissen:
juli 2017: NWS / Nederlandse crimineel eerder op gesprek dan migrant zonder strafblad
januari: 2018: NWS / Liever geen Marokkaan in dienst

Als dit de situatie is, moet je de vraag stellen hoe dat komt. Met alleen "racisme, foei" roepen, los je echt niks op. Werkgevers die dat willen, vinden altijd wel weer een weg om bepaalde groepen te mijden. Je moet zorgen dat ze die wil niet meer hebben.
pi_187886106
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 18:05 schreef Elfletterig het volgende:
Werkgevers die dat willen, vinden altijd wel weer een weg om bepaalde groepen te mijden. Je moet zorgen dat ze die wil niet meer hebben.
En wat als ramadan deelname alleen al reden genoeg is voor zo'n werkgever om afwijzend te staan tegenover een potentiële islamitische werknemer? Moeten moslims dan als zij in aanmerking willen komen voor een baan de ramadan maar afzweren of bijvoorbeeld gedurende de ramadan verplicht met verlof?
pi_187886206
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 18:12 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

En wat als ramadan deelname alleen al reden genoeg is voor zo'n werkgever om afwijzend te staan tegenover een potentiële islamitische werknemer? Moeten moslims dan als zij in aanmerking willen komen voor een baan de ramadan maar afzweren of bijvoorbeeld gedurende de ramadan verplicht met verlof?
Als puur en alleen de ramadan-deelname voor een werkgever reden is om werkgevers te weigeren, dan is dat discriminerend. Als de werkzaamheden er aantoonbaar onder lijden, is het niet discriminerend.

Religie is een privézaak. Alles wat erbij komt kijken - bidden, vasten, naar de kerk/moskee gaan - doe je maar in je vrije tijd, op een zodanige wijze dat je werkzaamheden er niet onder lijden. Als dat wél het geval dreigt te zijn, dan kun je verlof opnemen. Dat moet iedere gelovige maar voor zichzelf uitmaken.

Een werkgever heeft het recht om een werkgever aan te spreken op verminderde prestaties, ongeacht of de onderliggende oorzaak iets met religie heeft te maken. Te vaak wordt gedaan alsof religie in dezen belangrijker is dan andere hobby's of gebruiken van mensen.
pi_187886250
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 18:18 schreef Elfletterig het volgende:
Als de werkzaamheden er aantoonbaar onder lijden, is het niet discriminerend.
Dat kun je natuurlijk pas weten als je zo'n individu in dienst hebt. Wat als een werkgever dat al dan niet op basis van statistische gegevens of ervaringen uit het verleden zeer aannemelijk acht?
pi_187886333
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 18:20 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Dat kun je natuurlijk pas weten als je zo'n individu in dienst hebt. Wat als een werkgever dat al dan niet op basis van statistische gegevens of ervaringen uit het verleden zeer aannemelijk acht?
Dan is dat zo. Wat wil je er precies aan doen? Misschien moet je je afvragen waarom katholieken - die strikt genomen ook zouden moeten vasten - niet een dergelijk imagoprobleem hebben.
pi_187886410
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 18:24 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dan is dat zo. Wat wil je er precies aan doen? Misschien moet je je afvragen waarom katholieken - die strikt genomen ook zouden moeten vasten - niet een dergelijk imagoprobleem hebben.
Hoe ga je dan zorgen dat een werkgever ook islamitische kandidaten voor een baan wil aannemen? In landen waar vrijwel iedereen meedoet aan de ramadan en waar één en ander soms zelfs wettelijk vastgelegd is zal dit geen probleem zijn, maar in landen waar een groot deel van de beroepsbevolking wel gewoon als normaal eet, slaapt (en mogelijk ook presteert)...
pi_187886531
quote:

[..]

Je zet jezelf natuurlijk niet lekker in de markt als je een maand per jaar matig geconcentreerd en chagrijnig bent. Misschien dat dat op de Turkse of Marokkaanse arbeidsmarkt geen probleem is, maar je kunt niet van jouw religie andermans probleem maken en dan verwachten dat die ander zegt 'ja joh, prima'. En bij zo eentje is er altijd de kans dat die nog meer te zeuren heeft vanwege zijn geloof.

Ik vind het heel kut en vooral heel onrechtvaardig voor degenen met een buitenlandse naam en uiterlijk die wel normaal doen, maar als je een buitenlands geloof op zijn buitenlands praktiseert dan is het probleem met de Nederlandse arbeidsmarkt helemaal je eigen probleem.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_187886889
De meeste werkgevers kunnen prima met kleine aanpassingen werknemers die aan de ramadan meedoen inzetten. Hun uitsluiten alleen op basis daarvan is onzinnig. Het is natuurlijk wel een minpunt van zulke sollicitanten, maar goed.

Maar er zijn ook genoeg werkgevers en zelfs hele branches die wel in de problemen komen door werknemers die daaraan meedoen. Denk aan iedere baan waar men (bijna) alleen achter het stuur zit. Of banen waarin een gebrek aan concentratie gevaar opleveren voor collega's zoals stijgerbouwer of heftruckchauffeur.

Voor zulk soort functies moet je gewoon voor je iemand aanneemt openlijk bepaalde zaken bespreken en vooraf afspraken maken. Gaat zo'n gesprek niet of kan de werkgever zelfs in de problemen komen als hij dat vooraf wil bespreken, dan neemt zo iemand gewoon geen sollicitanten meer aan met Arabisch klinkende namen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_187887285
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 18:28 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Hoe ga je dan zorgen dat een werkgever ook islamitische kandidaten voor een baan wil aannemen? In landen waar vrijwel iedereen meedoet aan de ramadan en waar één en ander soms zelfs wettelijk vastgelegd is zal dit geen probleem zijn, maar in landen waar een groot deel van de beroepsbevolking wel gewoon als normaal eet, slaapt (en mogelijk ook presteert)...
Ik heb een heel andere manier van denken dan jij. In mijn beleving moeten werknemers gewoon zorgen dat ze goed gekwalificeerd personeel aannemen. Gezien de huidige situatie is het wenselijk dat meer allochtonen / moslims (etc.) deel uitmaken van de vijver waarin de werkgever vist.

In tegenstelling tot jou maak ik religieuze gebruiken niet leidend in de discussie. Ik bepleit namelijk een seculiere samenleving. Dat is een samenleving waarin geen enkele levensovertuiging (geen religieuze, maar ook geen atheïstische) richtinggevend of doorslaggevend is.

Meedoen aan de ramadan is een privézaak. Hoe mensen eten en slapen, moeten ze zelf weten. Dat gaat de overheid niks aan en de werkgever ook niet. Het wordt pas een punt als prestaties op werk ondermaats zijn. Verder wijs ik erop dat religie een keuze is, net als de mate waarin je dat invult.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor tatoeages zetten. Sommige mensen zetten ze ergens op delen van het lichaam die worden bedekt; anderen zetten tatoeages in hun gezicht. Ze verkleinen daarmee zelf hun kansen op bepaalde banen; je kunt dat een werkgever niet verwijten. De vertaalde versie van jouw vraag "Hoe ga je dan zorgen dat een werkgever ook mensen met tatoeages in het gezicht wil aannemen?" is dan ook een vraag die ik überhaupt niet stel.
pi_187887453
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:07 schreef Elfletterig het volgende:
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor tatoeages zetten. Sommige mensen zetten ze ergens op delen van het lichaam die worden bedekt; anderen zetten tatoeages in hun gezicht. Ze verkleinen daarmee zelf hun kansen op bepaalde banen; je kunt dat een werkgever niet verwijten. De vertaalde versie van jouw vraag "Hoe ga je dan zorgen dat een werkgever ook mensen met tatoeages in het gezicht wil aannemen?" is dan ook een vraag die ik überhaupt niet stel.
Oftewel moslims die deelnemen aan de ramadan mogen daarop uitgesloten worden, net zoals mensen met gezichtstattoeages?

Hoe valt dit dan te rijmen met:

quote:
Werkgevers die dat willen, vinden altijd wel weer een weg om bepaalde groepen te mijden. Je moet zorgen dat ze die wil niet meer hebben.
Dat moet dus gebeuren door de individuele islamitische werkzoekende zelf, die in dat geval één van de vijf zuilen van de islam zou moeten afzweren?

Waarom dan uberhaupt hier nog over beginnen:
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 17:51 schreef Elfletterig het volgende:
Of wilde je gewoon dit zelfverklaarde stokpaardje dat op veel marokkanen in tegenstelling tot de ramadan géén betrekking zal hebben nog even lekker berijden? :?
pi_187887785
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:16 schreef van_Lamehuizen het volgende:
Oftewel moslims die deelnemen aan de ramadan mogen daarop uitgesloten worden, net zoals mensen met gezichtstattoeages?
Als jij een baan wilt, zul je jezelf moeten presenteren. Als jij jezelf zodanig presenteert dat het afschrikt, is er geen werkgever die jou aanneemt.

quote:
Hoe valt dit dan te rijmen met:
Dat valt feilloos te rijmen. Als er morgen een wet komt die werkgevers verbiedt om mensen met gezichtstatoeages te discrimineren, bedenkt de werkgever gewoon een ander smoesje. Ik zeg nergens dat ik het goedkeur, ik zeg alleen dat het de realiteit is.

quote:
Dat moet dus gebeuren door de individuele islamitische werkzoekende zelf, die in dat geval één van de vijf zuilen van de islam zou moeten afzweren?
Iedere werkzoekende - dus ook een moslim - moet zichzelf zo goed mogelijk in de markt zetten. Zoals ik al zei, is religie een privézaak. Daar heeft de werkgever niks mee te maken, zolang de prestaties op het werk er niet onder lijden. Welke zuilen de werknemer allemaal aanhangt of afzweert, moet -ie zelf weten.

quote:
Waarom dan uberhaupt hier nog over beginnen:
[..]
Of wilde je gewoon dit zelfverklaarde stokpaardje dat op veel marokkanen in tegenstelling tot de ramadan géén betrekking zal hebben nog even lekker berijden? :?
Omdat het cruciaal is in deze discussie. Ik verwijs terug naar de eerdere topics die ik hierboven noemde: werkgevers nemen nog liever een autochtoon met strafblad aan dan bepaalde allochtonen zonder strafblad. Keur ik dat goed? Nee. Maar het is wel de realiteit.

Het is gewoon een imago-kwestie bij uitstek. Staat jouw groep te boek als onaangepast, slecht geïntegreerd, streng-gelovig, etc, etc, dan heb je als goedwillende werkzoekende een probleem. Het ligt niet aan jou, jij zou er ook niet op moeten worden afgerekend, maar het gebeurt wél.

Om het imago van bepaalde groepen (zoals Marokkanen) te verbeteren, is onder meer verregaande gedragsverandering nodig. En trouwens ook een overheid die problemen rondom integratie, criminaliteit, etc. eindelijk eens echt aanpakt. Tot die tijd houden bepaalde groepen een negatief imago, lijden de goeden onder de kwaden en vinden werkgevers altijd wel weer manieren om mensen te weren die ze niet zien zitten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2019 19:34:39 ]
pi_187887792
Het grote probleem met dit soort 'discussies' is dat er nogal wat mensen zijn die denken dat discriminatie geen probleem op zich meer is zodra er binnen een bepaalde groep een zekere oververtegenwoordiging bestaat op het gebied van wat dan ook. Individuen benadelen op basis van hun deel zijn van een bepaalde groep is de definitie van discriminatie.

Het is dezelfde soort stupiditeit als die je zag toen sommige imbecielen mensen met een zwarte Suzuki Swift begonnen lastig te vallen nadat Karst T. op een Koninginnedag met eenzelfde auto op een menigte mensen was ingereden.

Of even concreet: moet je als 23-jarige Marokkaanse man eerst de oververtegenwoordiging in de criminaliteit van jonge Marokkanen oplossen voordat je mag constateren dat je regelmatig gediscrimineerd wordt?

Vreemd genoeg klagen dezelfde imbecielen om de haverklap over mannendiscriminatie, terwijl mannen in alle nare statistiekjes enorm oververtegenwoordigd zijn ten opzichte van vrouwen. Maar ja, zolang het over de discriminatie van anderen gaat, dan vindt dat soort tuig het prachtig. Eigen schuld tenslotte dat mensen met eenzelfde kenmerk als jij nu eenmaal een kutreputatie hebben.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 19:35:30 #46
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_187887808
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 14:23 schreef probeer het volgende:

[..]

Waarom neem jij ze niet allemaal aan?
pi_187887834
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:34 schreef Jigzoz het volgende:
Het grote probleem met dit soort 'discussies' is dat er nogal wat mensen zijn die denken dat discriminatie geen probleem op zich meer is zodra er binnen een bepaalde groep een zekere oververtegenwoordiging bestaat op het gebied van wat dan ook. Individuen benadelen op basis van hun deel zijn van een bepaalde groep is de definitie van discriminatie.

Het is dezelfde soort stupiditeit als die je zag toen sommige imbecielen mensen met een zwarte Suzuki Swift begonnen lastig te vallen nadat Karst T. op een Koninginnedag met eenzelfde auto op een menigte mensen was ingereden.

Of even concreet: moet je als 23-jarige Marokkaanse man eerst de oververtegenwoordiging in de criminaliteit van jonge Marokkanen oplossen voordat je mag constateren dat je regelmatig gediscrimineerd wordt?

Vreemd genoeg klagen dezelfde imbecielen om de haverklap over mannendiscriminatie, terwijl mannen in alle nare statistiekjes enorm oververtegenwoordigd zijn ten opzichte van vrouwen. Maar ja, zolang het over de discriminatie van anderen gaat, dan vindt dat soort tuig het prachtig. Eigen schuld tenslotte dat mensen met eenzelfde kenmerk als jij nu eenmaal een kutreputatie hebben.
Ik heb - voor de goede orde - niet gezegd dat ik het geen probleem vind. Ik vind het wel degelijk een probleem. Ik denk alleen anders over de oplossing dan symptoombestrijding aan het einde van het proces. Dat wordt 'm echt niet.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 19:37:34 #48
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_187887851
quote:

[..]

Dan neem jij ze toch allemaal in dienst?
  vrijdag 12 juli 2019 @ 19:38:36 #49
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_187887871
quote:

[..]

Wil jij geopereerd worden door een chirurg die 8 uur niet gegeten heeft?
  vrijdag 12 juli 2019 @ 19:48:48 #50
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_187888077
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:34 schreef Jigzoz het volgende:

Dit _O_ . En dan natuurlijk beginnen ze posts met 'ik keur het niet goed...ben tegen elke vorm van discriminatie .... MAAAARRRR' en dan begint de drek.

Alles voor de 'maar' in dat soort zinnen is bullshit. Ergens proberen ze te rechtvaardigen dat normale mensen worden gediscrimineerd door kortzichtige werkgevers omdat hun 'soortgenoten' zogenaamd de boel verpesten.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 19:53:30 #51
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_187888151
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:34 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Omdat het cruciaal is in deze discussie. Ik verwijs terug naar de eerdere topics die ik hierboven noemde: werkgevers nemen nog liever een autochtoon met strafblad aan dan bepaalde allochtonen zonder strafblad. Keur ik dat goed? Nee. Maar het is wel de realiteit.

Het is gewoon een imago-kwestie bij uitstek. Staat jouw groep te boek als onaangepast, slecht geïntegreerd, streng-gelovig, etc, etc, dan heb je als goedwillende werkzoekende een probleem. Het ligt niet aan jou, jij zou er ook niet op moeten worden afgerekend, maar het gebeurt wél.

Om het imago van bepaalde groepen (zoals Marokkanen) te verbeteren, is onder meer verregaande gedragsverandering nodig. En trouwens ook een overheid die problemen rondom integratie, criminaliteit, etc. eindelijk eens echt aanpakt. Tot die tijd houden bepaalde groepen een negatief imago, lijden de goeden onder de kwaden en vinden werkgevers altijd wel weer manieren om mensen te weren die ze niet zien zitten.
En dat is precies waarom je zowel het tuig als de discriminerende werkgevers moet aanpakken, beide kanten. En we moeten af van dat 'hun groep' denken. De gemiddelde 23-jarige Marokkaanse rechtenstudent heeft 0.0 overeen met een gemiddeld straatschoffie. Die verdient het niet om het slachtoffer te worden van kortzinnige identiteitspolitiek. Kost ons als samenleving alleen maar geld en bezorgt alleen maar leed. :N

Fraudeurs en criminelen vinden ook altijd een manier om de wet te overtreden, maakt niet dat we het niet moeten aanpakken. ^O^
  vrijdag 12 juli 2019 @ 19:59:30 #52
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_187888252
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:34 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Als jij een baan wilt, zul je jezelf moeten presenteren. Als jij jezelf zodanig presenteert dat het afschrikt, is er geen werkgever die jou aanneemt.
[..]

Dat valt feilloos te rijmen. Als er morgen een wet komt die werkgevers verbiedt om mensen met gezichtstatoeages te discrimineren, bedenkt de werkgever gewoon een ander smoesje. Ik zeg nergens dat ik het goedkeur, ik zeg alleen dat het de realiteit is.
[..]

Iedere werkzoekende - dus ook een moslim - moet zichzelf zo goed mogelijk in de markt zetten. Zoals ik al zei, is religie een privézaak. Daar heeft de werkgever niks mee te maken, zolang de prestaties op het werk er niet onder lijden. Welke zuilen de werknemer allemaal aanhangt of afzweert, moet -ie zelf weten.
[..]

Een school die geen mannelijke docenten wil is ook oke?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_187888483
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:59 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Een school die geen mannelijke docenten wil is ook oke?
Hij zegt nergens dat het oke is. Maar als een school alleen vrouwelijke docenten zou willen omdat mannen een imago-probleem hebben dan zou je dat imago-probleem van mannen op moeten lossen. Als de school ronduit zegt dat ze alleen vrouwen willen en ze daarvoor bestraft worden, dan zeggen ze dat de volgende keer niet meer. In plaats daarvan gooien ze alle mannelijke cv's gewoon door de shredder en verzinnen ze een smoes.
  vrijdag 12 juli 2019 @ 20:20:35 #54
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_187888634
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 20:11 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Hij zegt nergens dat het oke is. Maar als een school alleen vrouwelijke docenten zou willen omdat mannen een imago-probleem hebben dan zou je dat imago-probleem van mannen op moeten lossen. Als de school ronduit zegt dat ze alleen vrouwen willen en ze daarvoor bestraft worden, dan zeggen ze dat de volgende keer niet meer. In plaats daarvan gooien ze alle mannelijke cv's gewoon door de shredder en verzinnen ze een smoes.
Gewoon straffen, zoals het hoort. Als iemand arm is en steelt, krijgt ie ook gewoon straf. Onderliggende issues oplossen prima, maar pleit de dader niet vrij. :X
pi_187888775
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 20:20 schreef Briqq het volgende:

[..]

Gewoon straffen, zoals het hoort. Als iemand arm is en steelt, krijgt ie ook gewoon straf. Onderliggende issues oplossen prima, maar pleit de dader niet vrij. :X
Meh.
pi_187889867
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 20:11 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Dank
  vrijdag 12 juli 2019 @ 21:23:57 #57
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_187890054
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 20:27 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Meh.
:O
pi_187890278
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 09:13 schreef marzman het volgende:
Als je in België agent of treinmachinist (beiden overheidsfuncties) kan dat alleen als je een Belgisch paspoort hebt. Moet een uitzendbureau daar ook Polen met een geschikte CV naar toe sturen?

En worden Marokkanen dan niet positief gediscrimineerd op Polen, want die hebben een dubbel paspoort en de Polen niet.
Leuke schending van EU recht wel
zie email 27 oktober
pi_187890316
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 12:22 schreef Bocaj het volgende:
De opdrachtgever heeft altijd het laatste woord... en nemen aan wie ze willen...
Dit. Slotje. Heb er sowieso geen probleem mee.

Een opdracht-/werkgever maakt zelf uit wie ze aannemen. Al is uitzendbureaus gebruiken best :'). Als je echt controle wil hebben over wie over de werkvloer loopt, stel je zelf een vragenprotocol op. je vist dan ook de deugmensen er zo uit.

Only the best people! ;)
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_187890403
Er zijn zeker racistische werkgevers die niet op basis van een risicoberekening geen buitenlanders aannemen, maar dus puur op basis van ras of afkomst. Die moet je aan de publieke schandpaal nagelen.

Verder is het toch weer de schuld van de overheid. Jarenlange verwaarlozing van buitenlanders, toestaan dat er Marokkanen/Turken buurten zijn ontstaan, toestaan dat de taalbeheersing ook nu nog belabberd is, toestaan dat terreurstaten hier scholen mogen openen voor buitenlandse kinderen en ga zo maar door. De niet-westerse bevolking van Nederland is door de overheid weggezet, genegeerd en opgegeven. Men had nooit en nooit moeten toestaan dat er een parallelle samenleving zou ontstaan. Dit had met de harde hand moeten worden gewaarborgd. Maar nee, slap en vrijwillig integratiebeleid is wat wij kregen.

Nederlanders nemen Nederlanders aan, Turken nemen Turken aan en Marokkanen nemen Marokkanen aan. Welkom in de succesvolle multiculturele samenleving.
pi_187893627
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:37 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik heb - voor de goede orde - niet gezegd dat ik het geen probleem vind. Ik vind het wel degelijk een probleem. Ik denk alleen anders over de oplossing dan symptoombestrijding aan het einde van het proces. Dat wordt 'm echt niet.
Je zegt dat de oorzaak van discriminatie ligt bij de daden van mensen die dezelfde kenmerken hebben als andere mensen die daar niets mee te maken hebben. Dat is niets meer dan een verklaring van wat discriminatie is. Als je dan zegt: ja, dat gaat nou eenmaal zo, dan legitimeer je discriminatie juist.
pi_187893679
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 21:42 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

.
Als je echt controle wil hebben over wie over de werkvloer loopt, stel je zelf een vragenprotocol op. je vist dan ook de deugmensen er zo uit.

Alleen een vragenlijst of een complete idioten test?

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2019 00:59:25 ]
pi_187893921
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 00:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je zegt dat de oorzaak van discriminatie ligt bij de daden van mensen die dezelfde kenmerken hebben als andere mensen die daar niets mee te maken hebben. Dat is niets meer dan een verklaring van wat discriminatie is. Als je dan zegt: ja, dat gaat nou eenmaal zo, dan legitimeer je discriminatie juist.
Ik legitimeer niks. Ik zet uiteen dat je problemen bij de kern moet aanpakken.
pi_187894130
Toevallig hebben deze werkgevers geen problemen met aziaten. Harde werkers die nooit klagen. We weten allemaal wel waarom ze een bepaalde groep liever niet hebben. Maar als we de media moeten geloven waren hun opas allemaal harde werkers die "ons land hebben opgebouwd... :')" door bij Philips een radio in elkaar te schroeven. Kan de huidige generatie nog wat van leren.
Land of the free. Home of the brave.
pi_187894190
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 01:35 schreef Scarface88 het volgende:
Toevallig hebben deze werkgevers geen problemen met aziaten. Harde werkers die nooit klagen. We weten allemaal wel waarom ze een bepaalde groep liever niet hebben. Maar als we de media moeten geloven waren hun opas allemaal harde werkers die "ons land hebben opgebouwd... :')" door bij Philips een radio in elkaar te schroeven. Kan de huidige generatie nog wat van leren.
Waar staat dit in de bron?
Er staat nergens in het stuk iets over Aziaten.

Ook wordt in het onderzoek geen onderscheid gemaakt tussen Westerse- en niet-Westerse allochtonen.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 01:47:16 #66
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_187894218
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 00:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat er sprake is van discriminatie is inderdaad vrij duidelijk. De vraag is wat mij betreft eerder of er in dit geval überhaupt iets aan te doen is. Het is niet mogelijk om bedrijven te dwingen iemand aan te nemen dus in dit geval is de enige mogelijkheid, zoals door Elfletterig al eerder verwoord; het probleem in de kern aanpakken.

en daarin heeft Elfletterig wat mij betreft een uitstekend punt, je moet je probleem in de kern aanpakken.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_187894268
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 01:43 schreef FYazz het volgende:

[..]

Waar staat dit in de bron?
Er staat nergens in het stuk iets over Aziaten.

Ook wordt in het onderzoek geen onderscheid gemaakt tussen Westerse- en niet-Westerse allochtonen.
We weten allemaal wel hoe het zit. Geen bron voor nodig.
Land of the free. Home of the brave.
pi_187894453
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 01:47 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dat er sprake is van discriminatie is inderdaad vrij duidelijk. De vraag is wat mij betreft eerder of er in dit geval überhaupt iets aan te doen is. Het is niet mogelijk om bedrijven te dwingen iemand aan te nemen dus in dit geval is de enige mogelijkheid, zoals door Elfletterig al eerder verwoord; het probleem in de kern aanpakken.

en daarin heeft Elfletterig wat mij betreft een uitstekend punt, je moet je probleem in de kern aanpakken.
Nee, hij heeft een stupide punt.

Als je stelt dat de oorzaak van de discriminatie niet bij de discriminerende partij ligt, maar bij het lijdend voorwerp, dan snap je simpelweg het idee van discriminatie niet, of je bent er voorstander van.

Voorstander zijn van discriminatie op basis van etnische achtergrond is ook een standpunt hoor. Ik vind het een kutstandpunt, dat mag duidelijk zijn, maar het is een standpunt. Stellen dat ze het aan zichzelf te danken hebben is niks. Dat is gewoon heel erg dom.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 02:37:44 #69
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_187894532
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 02:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, hij heeft een stupide punt.

Als je stelt dat de oorzaak van de discriminatie niet bij de discriminerende partij ligt, maar bij het lijdend voorwerp, dan snap je simpelweg het idee van discriminatie niet, of je bent er voorstander van.

Voorstander zijn van discriminatie op basis van etnische achtergrond is ook een standpunt hoor. Ik vind het een kutstandpunt, dat mag duidelijk zijn, maar het is een standpunt. Stellen dat ze het aan zichzelf te danken hebben is niks. Dat is gewoon heel erg dom.
Discriminatie kan prima bij het lijdend voorwerp liggen, hoewel er hiervan in dit geval geen sprake is. Neem bijvoorbeeld degenen die tatoeages in het gezicht laten zetten.

Dat is de theorie inderdaad en ik kan me wel vinden in je standpunt. Een bepaalde mate van discriminatie is simpelweg niet te voorkomen; iedere persoon die we ontmoeten of bezien, beoordelen we op zijn of haar uiterlijke kenmerken ook al zijn we daar niet direct bewust van. Vele soorten, niet alleen de mens, zullen van nature eerder anderen met meer gelijkenissen naast zich wensen.

Maar even terug naar de praktijk, wat zou je hier aan willen doen eigenlijk? Dit lijkt me een onoplosbaar probleem, uiteindelijk bepaald de werkgever wie er aangenomen wordt en hier valt niet aan te toornen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 06:06:51 #70
481589 Orion_in_space
The world is ours
pi_187895036
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 19:48 schreef Briqq het volgende:

[..]

Dit _O_ . En dan natuurlijk beginnen ze posts met 'ik keur het niet goed...ben tegen elke vorm van discriminatie .... MAAAARRRR' en dan begint de drek.

Alles voor de 'maar' in dat soort zinnen is bullshit. Ergens proberen ze te rechtvaardigen dat normale mensen worden gediscrimineerd door kortzichtige werkgevers omdat hun 'soortgenoten' zogenaamd de boel verpesten.
Je bent niet volledig, het moet zijn "omdat een groot deel van hun 'soortgenoten' zogenaamd de boel verpesten.

Het heeft te maken met kansberekening. En zeg eens eerlijk, hoeveel van dit soort mensen heb jij eigenlijk in dienst?
pi_187895066
Zijn er niet ook bedrijven die aangeven aan de desbetreffende bureau's alleen mensen te willen die Nederlands(+evt Engels) in spraak én geschrift te beheersen?

Dat is dan nog niet eens voor een x-generatie van de moslimpopulatie, maar ik weet uit mijn hoofd sowieso al een aantal bedrijven op te noemen die om deze reden alleen al niet zitten te wachten op onze oost Europese "vrienden".

Wat natuurlijk ook het goedrecht van deze opdrachtgevers is. Naast alle problemen die de moslim generatie natuurlijk ook al met zich meebrengt.

[ Bericht 8% gewijzigd door ...TomTom op 13-07-2019 06:46:39 ]
  zaterdag 13 juli 2019 @ 07:10:34 #72
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_187895122
Ik begrijp die bedrijven wel.
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
pi_187895792
Ik hoef denk ik niet te raden op welke nationaliteiten deze bedrijven discrimineren :D
Conscience do cost.
pi_187896059
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 02:37 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Discriminatie kan prima bij het lijdend voorwerp liggen, hoewel er hiervan in dit geval geen sprake is. Neem bijvoorbeeld degenen die tatoeages in het gezicht laten zetten.
Hmja, ik denk eigenlijk niet dat je er met tatoeages in je gezicht makkelijk over kunt klagen dat je gediscrimineerd wordt. Tenzij je Maori bent of zo.
quote:
Dat is de theorie inderdaad en ik kan me wel vinden in je standpunt. Een bepaalde mate van discriminatie is simpelweg niet te voorkomen; iedere persoon die we ontmoeten of bezien, beoordelen we op zijn of haar uiterlijke kenmerken ook al zijn we daar niet direct bewust van. Vele soorten, niet alleen de mens, zullen van nature eerder anderen met meer gelijkenissen naast zich wensen.
Maar dat is ook helemaal geen ramp. Als een bloedmooie jonge vrouw een van mijn nieuwe collega's is, dan moet ik er ook altijd even op letten dat ik me neutraal blijf gedragen. Is het een enorme vent met een kale kop, dan ga ik er automatisch van uit dat je goed mee kunt lachen.

Die eerste reactie is helemaal niet erg, zolang je je er maar bewust van bent. Dus als er een Marokkaanse jongeman bij je solliciteert en je denkt dat die waarschijnlijk crimineel is: kan. Zolang je daar dan maar iets achteraan denkt als: ho, zo werkt dat niet.
quote:
Maar even terug naar de praktijk, wat zou je hier aan willen doen eigenlijk? Dit lijkt me een onoplosbaar probleem, uiteindelijk bepaald de werkgever wie er aangenomen wordt en hier valt niet aan te toornen.
In ieder geval mensen voorlichten over wat discriminatie is, hoe het werkt en waar het toe leidt. Zie dit topic bijvoorbeeld. Ik weet wel dat FOK! niet bepaald representatief is voor Nederland, maar je ziet hier een topic vol mensen die vooral uiting geven aan hun totale onbegrip. Goed, er zijn er ook een flink aantal bij die gewoon rechtsradicaal of rechtsextremistisch zijn, maar ik ben positief ingesteld genoeg om te geloven dat er veel valt te winnen met begrip en inzicht.

Ik denk ook dat het wel weer eens tijd wordt dat rechtsradicalisme terug de taboehoek in gaat. De laatste vijftien jaar hebben we heel hard geprobeerd om te doen alsof dat een volwaardige politieke positie is, maar het is natuurlijk gewoon oerdom gelul dat zich op de rand van het strafbare bevindt.
pi_187896181
Je kunt dit ook andersom draaien, een Shoarmazaak zoekt geen Hollandse jongen, net als bij de Chinees, de pizzeria of eten bij de Griek. Sowieso zie je bij het MKB geen autochtonen werkzaam in allochtone zaken. Dus een Turkse modehandel zal ook niet snel kaaskoppen in dienst nemen. Dit is gewoon mens eigen. We zoeken nu eenmaal soortgenoten op waarmee we ons kunnen identificeren.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 10:04:12 #76
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_187896317
Jaren geleden bij een uitzendbureau gewerkt. Zag nooit iemand face to face, sprak ze enkel telefonisch.

Ik maakte geen onderscheid tussen allochtonen/autochtonen, elke sollicitant was voor mij hetzelfde. Men maakt een testje, ik maak een profiel etc etc. Men wordt uitgenodigt en wat valt op? Mensen van buitenlandse origine (op basis van naam) komen vaak niet opdagen voor een sollitatiegesprek, en dat zonder zich af te melden :') kan natuurlijk best dat je verhinderd bent, maar laat dat dan weten...

Uiteraard verontwaardigt als ze niet nogmaals een gesprek willen/de pool inmiddels gevuld is. Kan er niet mee zitten, ik deed mijn werk gewoon.

Kan me voorstellen dat op basis hiervan een bedrijf liever zijn tijd besteed aan Klaas/Willem/Richard ipv Yousef/Mohammed/Rachid
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_187896810
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 06:39 schreef ...TomTom het volgende:
Zijn er niet ook bedrijven die aangeven aan de desbetreffende bureau's alleen mensen te willen die Nederlands(+evt Engels) in spraak én geschrift te beheersen?

Dat is dan nog niet eens voor een x-generatie van de moslimpopulatie, maar ik weet uit mijn hoofd sowieso al een aantal bedrijven op te noemen die om deze reden alleen al niet zitten te wachten op onze oost Europese "vrienden".

Wat natuurlijk ook het goedrecht van deze opdrachtgevers is. Naast alle problemen die de moslim generatie natuurlijk ook al met zich meebrengt.
Werkgevers hebben teveel macht. Zij kunnen namelijk probleemloos zoeken naar de beste werknemers. Dat kunnen werknemers niet, want de meeste werknemers hebben zelf geen bedrijfsterrein, waar ze de beste werknemers heen kunnen lokken. Zodat het meestal de werknemers zijn, die het maar moeten zien te doen met rommel. Kun jij wel zeggen dat het een goedrecht is van de werkgevers, maar in feite is het een groot onrecht.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 11:13:00 #78
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_187897000
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 10:51 schreef torentje het volgende:

Werkgevers hebben teveel macht. Zij kunnen namelijk probleemloos zoeken naar de beste werknemers. Dat kunnen werknemers niet, want de meeste werknemers hebben zelf geen bedrijfsterrein, waar ze de beste werknemers heen kunnen lokken.

Stel je hebt een eigen bedrijf. Dan wil jij toch ook het beste waar voor je geld? Waarom zou je een kandidaat met mindere competenties verkiezen boven een met de juiste voor deze functie?

Je gaat toch niet zomaar iemand aannemen die totaal niet past :/
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_187897071
quote:

[..]

Werkgevers hebben teveel macht. Zij kunnen namelijk probleemloos zoeken naar de beste werknemers. Dat kunnen werknemers niet, want de meeste werknemers hebben zelf geen bedrijfsterrein, waar ze de beste werknemers heen kunnen lokken. Zodat het meestal de werknemers zijn, die het maar moeten zien te doen met rommel. Kun jij wel zeggen dat het een goedrecht is van de werkgevers, maar in feite is het een groot onrecht.
Ja stel je voor dat je als ondernemer maar moet afwachten wat voor vlees je in de kuip hebt als je nieuwe mensen aan neemt. Natuurlijk selecteren ze de meest geschikte personen voor hun bedrijf en sluiten ze risicofactoren uit, dat is logisch.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 11:27:40 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187897120
Het hele punt is dat werkgevers niet per se de besten willen hebben. Er speelt heel veel meer, zoals passen in het team, imago van het bedrijf en er een goed gevoel bij hebben.
Natuurlijk moet je je verplichte diploma's hebben, maar verder is het vooral nattevingerwerk en onderbuikgevoel of je wordt aangenomen.
Dingen als representatief zijn, geen strafblad hebben, qua persoonlijkheid bij de rest passen, geen psychische issues hebben, telt mee. Bij het sollicitatiegesprek komt dat aan de orde, als ze alleen de besten wilden kreeg je wel op basis van opleiding, cijferlijst en ervaring een aanbod.
Kost dus tijd, zo'n gesprek, en dus geld. Die maak je niet vrij als je al een paar keer je neus hebt gestoten aan dezelfde "culturele verschillen".

Het lijkt me ook typisch iets voor starters. Iemand die 5 jaar in een relevante functie van een bekend bedrijf heeft gewerkt, daar kun je vanuit gaan dat die iets kan. Je kunt referenties nabellen. Bovendien komen dat soort mensen vaak via een netwerk aan werk.

Je leeftijd verzwijgen slaat ook niet echt ergens op: als je in 1979 bent afgestudeerd aan de RUG dan is het duidelijk dat het geen jonkie meer is.
  zaterdag 13 juli 2019 @ 11:29:55 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187897148
quote:

[..]

Waarom heeft een werknemer werknemers nodig?
  zaterdag 13 juli 2019 @ 11:35:40 #82
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187897212
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 20:20 schreef Briqq het volgende:

[..]

Werkt niet. Mannen in het onderwijs hebben de naam pedofiel te zijn, neem dat soort types aan en de ouders zoeken een "veiliger" school voor hun kinderen.

Dat geldt in andere sectoren ook: de klanten zullen zwijgend vertrekken en het bij een andere aanbieder zoeken als het personeel niet bevalt.
Kijk eens in KLB wat er wordt gezegd over personeel van Burger King (op Utrecht Centraal): spreekt geen Nederlands, dan maar naar Smullers of de MacDonalds.
pi_187897241
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Werkt niet. Mannen in het onderwijs hebben de naam pedofiel te zijn, neem dat soort types aan en de ouders zoeken een "veiliger" school voor hun kinderen.

Dat geldt in andere sectoren ook: de klanten zullen zwijgend vertrekken en het bij een andere aanbieder zoeken als het personeel niet bevalt.
Kijk eens in KLB wat er wordt gezegd over personeel van Burger King (op Utrecht Centraal): spreekt geen Nederlands, dan maar naar Smullers of de MacDonalds.
Gebarentaal is ook een uitkomst
  zaterdag 13 juli 2019 @ 11:39:57 #84
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187897264
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:37 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Gebarentaal is ook een uitkomst
Als de klanten dat niet willen, gaan ze weg. Zo simpel is het.
pi_187897287
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als de klanten dat niet willen, gaan ze weg. Zo simpel is het.
Is ook zo.
Maar dat zie je ook in Adam waar je in het Engels wordt aangesproken.
pi_187897303
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 18:28 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]
Hoe ga je dan zorgen dat een werkgever ook islamitische kandidaten voor een baan wil aannemen?
Dat zou mijn probleem als werkgever zijn? Dacht het toch even niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_187897464
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:43 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat zou mijn probleem als werkgever zijn? Dacht het toch even niet.
Hoeveel werknemers heb je dan?
pi_187897540
quote:
5s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:56 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Hoeveel werknemers heb je dan?
Dat is toch totaal niet van belang voor deze stelling. Al had ik er één, waarom zou ik ervoor moeten zorgen dat moslims willen solliciteren, is toch echt hun eigen verantwoordelijkheid.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_187897573
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 09:17 schreef ems. het volgende:
Ik hoef denk ik niet te raden op welke nationaliteiten deze bedrijven discrimineren :D
Ik wel ik zou moeten raden, maar als jij het weet waarom vertel, schrijf, je het niet?
pi_187897609
quote:

[..]

consumenten hebben teveel macht, ze kiezen in de winkel het beste product tegen de laagste prijs. Heel vervelend voor bedrijven die iets slechts en duurs willen verkopen. Deze bedrijven hebben ook het goedrecht om hun slechte en dure producten te verkopen. Het is echt een onrecht voor die bedrijven met hun slechte en dure producten. Ik stel voor om een wet te maken die consumenten verplicht stelt zoveel procent van hun inkomen te besteden aan slechte en dure producten. Wie stemt er voor?

Ik heb hele slechte ervaringen in het verleden met samsung en philips producten, deze koop ik dus niet meer. Ik weet het, ik discrimineer, maar ik vind dit gewoon zo.

[ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 13-07-2019 12:15:50 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_187897618
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:06 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik wel ik zou moeten raden, maar als jij het weet waarom vertel, schrijf, je het niet?
Dezelfde nationaliteiten die dergelijke zinnen maken.
Conscience do cost.
pi_187897686
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:27 schreef Lunatiek het volgende:
Het hele punt is dat werkgevers niet per se de besten willen hebben. Er speelt heel veel meer, zoals passen in het team, imago van het bedrijf en er een goed gevoel bij hebben.
Natuurlijk moet je je verplichte diploma's hebben, maar verder is het vooral nattevingerwerk en onderbuikgevoel of je wordt aangenomen.
Dingen als representatief zijn, geen strafblad hebben, qua persoonlijkheid bij de rest passen, geen psychische issues hebben, telt mee. Bij het sollicitatiegesprek komt dat aan de orde, als ze alleen de besten wilden kreeg je wel op basis van opleiding, cijferlijst en ervaring een aanbod.
Kost dus tijd, zo'n gesprek, en dus geld. Die maak je niet vrij als je al een paar keer je neus hebt gestoten aan dezelfde "culturele verschillen".

Het lijkt me ook typisch iets voor starters. Iemand die 5 jaar in een relevante functie van een bekend bedrijf heeft gewerkt, daar kun je vanuit gaan dat die iets kan. Je kunt referenties nabellen. Bovendien komen dat soort mensen vaak via een netwerk aan werk.

Je leeftijd verzwijgen slaat ook niet echt ergens op: als je in 1979 bent afgestudeerd aan de RUG dan is het duidelijk dat het geen jonkie meer is.
Die dingen die jij beschrijft vallen allemaal onder de categorie de beste willen.... \de beste vallen goed in het team, de beste passen in het imago van het bedrijf, de beste mensen geven een goed gevoel, de beste mensen hebben geen strafblad, de beste mensen hebben een passende persoonlijkheid, etc.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_187897691
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:10 schreef ems. het volgende:

[..]

Dezelfde nationaliteiten die dergelijke zinnen maken.
Jij durft dus niet?
pi_187897757
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 10:04 schreef Maikuuul het volgende:
Mensen van buitenlandse origine (op basis van naam) komen vaak niet opdagen voor een sollitatiegesprek, en dat zonder zich af te melden :') kan natuurlijk best dat je verhinderd bent, maar laat dat dan weten...
In sommige culturen is het heel normaal om gewoon binnen te lopen wanneer je wilt en kan en dat er dan tijd voor je wordt gemaakt. Er is 1 ding zeker: op de tijd die je afspreekt komt de persoon niet.
Dat is de normaalste zaak van de wereld in grote delen van de wereld.

Heel vervelend voor die mensen, maar die maken geen schijn van kans in NL.
pi_187897778
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:15 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jij durft dus niet?
Klopt. Ik kan mijn extreme angst helaas ook niet onder woorden brengen.
Conscience do cost.
pi_187897787
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:21 schreef ems. het volgende:

[..]

Klopt. Ik kan mijn extreme angst helaas ook niet onder woorden brengen.
Geen wonder dan dat Nederland naar een paar dagen capituleerde of niet?
  zaterdag 13 juli 2019 @ 12:22:51 #97
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187897799
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Die dingen die jij beschrijft vallen allemaal onder de categorie de beste willen.... \de beste vallen goed in het team, de beste passen in het imago van het bedrijf, de beste mensen geven een goed gevoel, de beste mensen hebben geen strafblad, de beste mensen hebben een passende persoonlijkheid, etc.
Dat bleek niet uit eerdere posts.
Want de beste voor het team is vaak iemand die uit hetzelfde nest komt, zelfde achtergrond, normen, waarden, humor. Vooral in kleine teams. Iemand met een migratieachtergrond past daar niet. Altijd dat gezeik van "Bij ONS in de Jordaan/Turkije/Marokko..."
pi_187897805
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:22 schreef john2406 het volgende:

[..]

Geen wonder dan dat Nederland naar een paar dagen capituleerde of niet?
Na*
Conscience do cost.
pi_187897817
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat bleek niet uit eerdere posts.
Want de beste voor het team is vaak iemand die uit hetzelfde nest komt, zelfde achtergrond, normen, waarden, humor. Vooral in kleine teams. Iemand met een migratieachtergrond past daar niet. Altijd dat gezeik van "Bij ONS in de Jordaan/Turkije/Marokko..."
als de beste mensen uit hetzelfde nest komen dan zijn dat toch gewoon de beste?
pi_187897880
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:03 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat is toch totaal niet van belang voor deze stelling. Al had ik er één, waarom zou ik ervoor moeten zorgen dat moslims willen solliciteren, is toch echt hun eigen verantwoordelijkheid.
Je hebt er nul, dus is het helemaal niet jouw probleem, als werkgever die jij ook helemaal niet bent.

Als je de postwisseling waar je op inhaakt even in z'n geheel bekijkt, zul je wellicht begrijpen dat het enige punt dat ik maakte was dat al de randzaken die elfletterig erbij haalde, en naar eigen zeggen er keer op keer bijhaalt: negatief imago, radicaliserende en/of criminele subset, etc. geheel niet uitmaken.

Volgens jullie is het immers al perfect legitiem om islamitische sollicitanten die deelnemen aan de ramadan op grond daarvan uit te sluiten. Waarom die discussie dan nog verder voeren? Wat maken dat imago, de criminelen en de geloofsradicalen dan nog uit?

quote:
Als dit de situatie is, moet je de vraag stellen hoe dat komt. Met alleen "racisme, foei" roepen, los je echt niks op. Werkgevers die dat willen, vinden altijd wel weer een weg om bepaalde groepen te mijden. Je moet zorgen dat ze die wil niet meer hebben.
Het hele zorgen dat ze (de werkgevers) de wil niet meer hebben te "discrimineren" kwam bij elfletterig zelf vandaan, maar dat lijkt me gezien bovenstaande dan dus al volstrekt onmogelijk/onrealistisch.

Je zou immers gemakkelijk kunnen stellen dat sollicitanten die niet ieder jaar een maandlang overdag niet eten en drinken, niet daarop eventueel ook hun slaapritme aanpassen, qua prestaties en sfeer op de werkvloer aantrekkelijker zijn dan sollicitanten die dit steevast wel doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')