Moeilijk probleem voor de uitzendbureau's. Als een opdrachtgever aangeeft geen allochtonen te willen, kun je daar niet aan mee willen werken, maar als je dan een geschikt profiel doorstuurt wordt die (indien buitenlandse naam) toch afgewezen.quote:Uitzendbureaus die niet zijn aangesloten bij de brancheorganisaties ABU en NBBU werken op grote schaal mee aan discriminatie. Dat komt naar voren uit een steekproef in opdracht van de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Uit het onderzoek bleek dat 40 procent van de uitzendbureaus meeging met het verzoek om geen uitzendkracht van buitenlandse komaf te sturen.
Dat percentage ligt flink hoger dan bij de uitzendbureaus die lid zijn van de brancheorganisaties. Uit een vergelijkbaar onderzoek kwam eerder naar voren dat 13 procent van de ABU-leden meeging in zo'n verzoek, terwijl dat bij een recent onderzoek van de NBBU op 26 procent lag. Beide organisaties eisen dat hun leden een actief antidiscriminatiebeleid voeren.
"De hoogte van deze percentages geeft aan dat er absoluut nog veel werk te verzetten is", schrijft staatssecretaris Tamara van Ark (Sociale Zaken) aan de Tweede Kamer. Ze heeft eerder de Inspectie al extra geld gegeven om meer inspecteurs aan te trekken. Er komen meer inspecties om "druk op deze sector" te houden om discriminatie tegen te gaan.
Van Ark wil zich daarbij niet alleen richten op uitzendbureaus, maar ook op reguliere werkgevers en bedrijven die een steeds grotere rol krijgen bij werving en selectie zoals recruitmentbureaus en onlineplatforms.
Het is allemaal niet zo simpel inderdaad...quote:Op vrijdag 12 juli 2019 08:38 schreef junkiesietze het volgende:
https://nos.nl/artikel/22(...)gemeenten-ermee.html
Ja, ik meen me al te herinneren dat dit al eens uitgebreid in het nieuws geweest was? Inclusief geluidsopnames? Enige wat nu "nieuw" is, is dat er kennelijk een verschil is ontdekt tussen hen die wel en die niet bij de brancheorganisatie aangesloten zijn.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 09:02 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Toch al oud nieuws, was vorig jaar toch ook al een artikel over?
Denk dat je als werkgever dan al snel duidelijk is dat je er niet een van die brancheorganisaties moet hebben.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 09:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja, ik meen me al te herinneren dat dit al eens uitgebreid in het nieuws geweest was? Inclusief geluidsopnames? Enige wat nu "nieuw" is, is dat er kennelijk een verschil is ontdekt tussen hen die wel en die niet bij de brancheorganisatie aangesloten zijn.
De oplossing is dat het uitzendbureau tegen haar klanten zegt dat zij CV's doorsturen zonder te discrimineren op huidskleur, afkomst etc. en dat de klant vervolgens zelf mag weten wie ze op gesprek uitnodigen. De klant hoeft zijn keuzes niet te verantwoorden aan het uitzendbureau.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 08:06 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Moeilijk probleem voor de uitzendbureau's. Als een opdrachtgever aangeeft geen allochtonen te willen, kun je daar niet aan mee willen werken, maar als je dan een geschikt profiel doorstuurt wordt die (indien buitenlandse naam) toch afgewezen.
Verspilde moeite dus...
Wat wel de oplossing zou zijn weet ik ook niet, CV's zonder naam?
Bron
Nee dat klopt, maar dan heeft het effectief toch 0% zin om uzb's hierop te controleren?quote:Op vrijdag 12 juli 2019 10:49 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
De oplossing is dat het uitzendbureau tegen haar klanten zegt dat zij CV's doorsturen zonder te discrimineren op huidskleur, afkomst etc. en dat de klant vervolgens zelf mag weten wie ze op gesprek uitnodigen. De klant hoeft zijn keuzes niet te verantwoorden aan het uitzendbureau.
Eens.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 09:22 schreef Montagui het volgende:
Als ik als bedrijf de meest geschikte kandidaat wil hebben discrimineer ik dan de minder geschikten?
Dan geef je iig een signaal af naar die bedrijven. Ook zo'n mailtje waarin een klant expliciet vermeld geen allochtoon te willen, zou een standaardmailtje retour moeten krijgen waarin het uitzendbureau verklaart hier niet op in te kunnen gaan en CV's zal versturen zonder te discrimineren of afkomst.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 10:50 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Nee dat klopt, maar dan heeft het effectief toch 0% zin om uzb's hierop te controleren?
Nee dat klopt, dat is ook belangrijk.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 10:55 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Dan geef je iig een signaal af naar die bedrijven. Ook zo'n mailtje waarin een klant expliciet vermeld geen allochtoon te willen, zou een standaardmailtje retour moeten krijgen waarin het uitzendbureau verklaart hier niet op in te kunnen gaan en CV's zal versturen zonder te discrimineren of afkomst.
Het bedrijf zelf zal dan waarschijnlijk geen allochtonen op gesprek vragen, maar dat kan je niet voorkomen.
Ik denk dat langzamerhand ook de racisten en degene met slechte ervaringen mbt de inzet van bepaalde groepen in de samenleving ook zullen inzien dat er genoeg gekleurde mensen met een goede mentaliteit en arbeidsethos zijn. En dan zijn er ook nog eens veel mensen met een kleurtje of tropische achternaam die van binnen van 100% kaas blijken te zijn. Bovendien, er schijnt momenteel een grote vraag naar werknemers in bepaalde sectoren te zijn, die werkgever zal op een gegeven moment toch echt wel overstag moeten gaan als de enige overgebleven autochtone werkzoekenden klaplopers blijken te zijn.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:00 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Nee dat klopt, dat is ook belangrijk.
Maar uiteindelijk verandert er niets...
Als een uzb iedere x "nee" terugkrijgt op een buitenlandse naam gaan ze er ook geen meer doorsturen.
Ook mee eens. Maar de geforceerde integratie zoals men dat nu aan het doen is werkt wel averechts ben ik bang. Leg geen quota's op voor meer vrouwen, meer diversiteit etc etc dmv wetten, maar laat mensen zelf zien wat ze waard zijn.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:10 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik denk dat langzamerhand ook de racisten en degene met slechte ervaringen mbt de inzet van bepaalde groepen in de samenleving ook zullen inzien dat er genoeg gekleurde mensen met een goede mentaliteit en arbeidsethos zijn. En dan zijn er ook nog eens veel mensen met een kleurtje of tropische achternaam die van binnen van 100% kaas blijken te zijn. Bovendien, er schijnt momenteel een grote vraag naar werknemers in bepaalde sectoren te zijn, die werkgever zal op een gegeven moment toch echt wel overstag moeten gaan als de enige overgebleven autochtone werkzoekenden klaplopers blijken te zijn.
Uiteindelijk gaat het gewoon om kansberekening. Veel mensen hier in de omgeving hebben slechte ervaringen met Turken, dus die worden niet meer uitgenodigd. Er zijn bedrijven die ze nog wel in dienst nemen en daar zie je(vaak in de techniek-sector) de autochtonen, Armenen etc. verdwijnen naar andere bedrijven, waarna bedrijf nummer 1 in de problemen komt.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 11:10 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik denk dat langzamerhand ook de racisten en degene met slechte ervaringen mbt de inzet van bepaalde groepen in de samenleving ook zullen inzien dat er genoeg gekleurde mensen met een goede mentaliteit en arbeidsethos zijn. En dan zijn er ook nog eens veel mensen met een kleurtje of tropische achternaam die van binnen van 100% kaas blijken te zijn. Bovendien, er schijnt momenteel een grote vraag naar werknemers in bepaalde sectoren te zijn, die werkgever zal op een gegeven moment toch echt wel overstag moeten gaan als de enige overgebleven autochtone werkzoekenden klaplopers blijken te zijn.
Volgens mij, kan men tegenwoordig slechts ongeschoolden mannen krijgen. Goed in technische vakken, maar als het om taal gaat, nogal grote nullen.quote:Op vrijdag 12 juli 2019 09:22 schreef Montagui het volgende:
Als ik als bedrijf de meest geschikte kandidaat wil hebben discrimineer ik dan de minder geschikten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |