quote:
Op dinsdag 16 juli 2019 11:18 schreef SpecialK het volgende:[..]
Fijn dat een gelovige even wat kon zeggen want ik kreeg het gevoel dat de heetste reacties hier over wat het wel of niet zou moeten betekenen tot nu toe van ras-atheisten kwamen en om eerlijk te zijn heb ik daar weinig aan als ik straks in discussie ga met een gelovige.
Ik wil daarbij een vervolgvraag stellen om deze definitie van faith als blind vertrouwen uit te testen.
heb jij blind vertrouwen in iets anders in je leven dan je geloof in god?
Kort antwoord: nee.
God is voor mij het enige gegeven gebleken waarop je blind kan vertrouwen. Er is niets anders in de wereld met dezelfde karakteristieken: eeuwig, omnipotent, alomaanwezig, schepper van alles en hoger dan de schepping, genadevol, rechtvaardig, heeft zijn leven voor mij gegeven. Alles buiten God is potentieel tijdelijk en kan vervallen/veranderen. Alleen God is een constante. Dit is zeer ongenuanceerd: ik verwacht niet dat natuurwetten spontaan niet meer gelden bijvoorbeeld, zo werkt het universum niet. Maar God staat ook boven natuurwetten.
Lang antwoord:
Ik ben van het type dat niet zomaar gelooft zonder zelf op zijn minst een poging te doen om te controleren en te verifiëren op waarheid. Als iemand mij iets vertelt, ben ik sceptisch. Ik heb een soort archiefkast in mijn hoofd met afgehandelde tickets en tickets in behandeling, waar ik later nog op terug moet komen om er meer informatie over op te zoeken en te verifiëren. Als ik iets tegenkom wat indruist tegen een al afgehandelde ticket, dan heb ik de neiging net zo lang door te zoeken tot het conflict is opgelost. Het is die drang naar harmonie die mij uiteindelijk ook bij de bijbel heeft gebracht. Het is voor mij de enige logische verklaring voor de wereld waarin wij leven. Voordat ik gelovig werd, was ik eerst atheistisch en daarna meer boeddhistisch/esoterisch georiênteerd. Maar er waren te veel conflicten met de wereld om die paradigma's aan te blijven hangen. Dus bleef ik doorzoeken en kwam uiteindelijk bij het Christelijk geloof uit. Niet omdat ik daar nou zoveel zin in had, want wie heeft er nou zin om Christen te worden? Ik zou mijn conversie dus niet toeschrijven aan een confirmation bias. Ik moest wel op basis van de informatie die ik had.
Mijn geloof is niet altijd zo blind geweest. En ik zou ook willen zeggen dat 'faith' niet slechts een kwestie van een aantal mentale parameters en overtuigingen is, maar vooral een kwestie van daden. Het bewijs van je geloof zit hem namelijk in je acties. Als je niet handelt uit blind vertrouwen, is je geloof dood. Om een voorbeeld uit de bijbel te nemen: God had Abraham beloofd dat hij een groot nageslacht zou krijgen uit zijn zoon Isaac. Op een gegeven moment droeg God Abraham op om Isaac te offeren. Abraham gehoorzaamde God, want hij geloofde in de belofte van het nageslacht. Hij geloofde dus dat God ook in staat zou zijn om Isaac uit de dood op te wekken, en dat Hij dat ook zou doen. Daarom deed Abraham wat God zei.
'Faith' is als een spier die je moet versterken door oefeningen. Als je stappen uit blind geloof zet, zul je zien hoe God handelt in je leven. Daardoor ervaar je zelf dat God leeft en daadwerkelijk alomaanwezig en omnipotent is. Toen ik net gelovig werd, moest ik ervaringen uit geloof opdoen om God te leren kennen als persoon. Daardoor ben ik bijvoorbeeld in een ander land terechtgekomen, heb ik een tijd zonder woning en praktisch zonder bezittingen geleefd, heb ik het financieel niet altijd makkelijk gehad, heb ik mensen gehad die me actief tegenwerkten en zwart probeerden te maken, te isoleren etc., en in al die ervaringen heb ik gezien hoe God heeft gehandeld. Daardoor is mijn geloof van een ticket in behandeling een geverifieerde ticket geworden. Zonder die ervaring als gevolg van je eigen keuzes vanuit blind geloof, is het volgens mij onmogelijk om tot een rotsvast blind geloof te komen. Je geloof (als in overtuigingen) moet dus worden getest om daadwerkelijk blind te kunnen worden, totdat je bereid bent je leven te geven, wetend dat God je uit de dood zal opwekken.
[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 16-07-2019 13:42:55 ]