abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 juli 2019 @ 00:01:27 #1
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187856238
Zoals vele mensen die religieuze discussies (in het Engels) volgen wel weten zijn er 3 woorden die vaak voorkomen als gelovigen de redenen rondom hun geloof beschrijven.

Wat die woorden exact betekenen mbt iemands overtuigingen laat ik het liefst door een gelovige zelf definieren maar ik merk dat als ik de discussie wil vertalen naar het Nederlands dat er een gat valt en dat de resolutie slecht wordt.

Belief: Geloof
Trust: Vertrouwen
Faith: ...???

Faith lijkt vaak een situatie te beschrijven waarin iemand iets gelooft ondanks een totaal gebrek aan bewijs of zelfs ondanks bewijs van het tegendeel. Het woord "geloof" is dus niet echt afdoende. Faith lijkt een speciaal soort geloof aan te duiden. Dat maakt discussies lastig want mensen noemen hun hele overtuiging in het Nederlands "hun geloof". Als je aan een Engelstalig persoon vraagt waar hun geloof op gebaseerd is krijg je als antwoord "it's based on my faith in god". Faith is dan een concept wat je kan verkennen met een discussie. Maar in het Nederlands is het letterlijk weer geloof.

Er is wel een Nederlands woord waarvan ik het vermoeden heb dat het bedoeld was om dat gat te vullen maar ik weet het niet zeker.

fi·du·cie (de; v)

Hoe denken jullie daar over? Is dat woord een handig hulpmiddel of heeft het toch een andere lading die niet in de buurt komt van faith waar ik mij niet bewust van ben? Zou dit ooit een gangbaar woord kunnen worden voor religieuze mensen in Nederland?

Hier een bijbels voorbeeld:
quote:
KJV Hebrews 11:1
Now faith is the substance of things hoped for, the evidence of things not seen.

Statenvertaling Hebreeën 11:1
Het geloofFiducie nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 11 juli 2019 @ 07:03:01 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187858418
Is dit niet meer iets voor TTK?

Fiductie is niet echt Nederlands en past ook niet.

Ik zou "faith" als "overtuiging" vertalen in dit geval.
pi_187858572
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2019 07:03 schreef Lunatiek het volgende:

Je hebt bij overtuiging het zelfde probleem als geloof.

Het is een vaste mening of geloof in iets hebben. Dat kan nog steeds onderbouwd zijn met goede redenen.

Terwijl Faith per definitie geloof zonder (goede) reden is.

Probeer het zelf altijd maar uit te leggen in het Nederlands door het verschil aan te geven met geloof en Geloof. In spreektaal echter niet echt handig.
pi_187858632
quote:

Fiducie is zeker wel goed Nederlands. Het wordt weinig gebruikt, tegenwoordig, dat wel.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_187858634
Er is inderdaad niet echt een heel goede vertaling voor 'faith' imo. Vind ik de suggestie van arie_bc ook nog wel een goede.

Meestal (in de overigens spaarzame discussies die ik daar (nog) over heb) probeer ik wel gewoon de Engelse termen erbij te pakken om het verschil aan te duiden.

Ik denk niet dat je 'fiducie' nog gangbaar krijgt, succes met die lobby :P
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_187858642
Ik weet niet of er in het Nederlands één woord is om faith te vertalen. Ik zou het vertalen als een diep geworteld vertrouwen in God. Dus fiducie, vertrouwen, dekken op zichzelf net de lading niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_187860649
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 00:01 schreef SpecialK het volgende:

Faith: ...???

Belief: Overtuiging
Faith: Geloof/vertrouwen
  donderdag 11 juli 2019 @ 12:02:27 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187861288
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 11:17 schreef Amfora het volgende:

[..]

Belief als overtuiging vertalen vind ik... meh.. conviction is overtuiging en per definitie een sterke vorm van geloof/belief.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_187861477
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 12:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Belief als overtuiging vertalen vind ik... meh.. conviction is overtuiging en per definitie een sterke vorm van geloof/belief.
Bijv. "It is my belief that ..." kan je denk ik het beste vertalen als "Het is mijn overtuiging dat ...", je zegt in het Engels dan ook niet "It is my conviction that ..."
  donderdag 11 juli 2019 @ 12:17:31 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187861510
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 12:14 schreef Amfora het volgende:

[..]

Bijv. "It is my belief that ..." kan je denk ik het beste vertalen als "Het is mijn overtuiging dat ...",
Klopt en wat dat betreft overlappen al deze woorden niet exact hun Nederlandse tegenhangers.

Maar faith past daar binnen eigenlijk heel slecht.

quote:
je zegt in het Engels dan ook niet "It is my conviction that ..."
Dat is overigens een prima zin om te zeggen.
  donderdag 11 juli 2019 @ 12:18:38 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187861525
Mijn vraag aan gelovigen zou zijn... als je het engelse woord faith hoort... geeft dat jou een gevoel van een platte vertaling of mis je daar iets wat iets bijna magisch aanduid. Hoe bespreek je je overtuigingen met andere gelovigen en welke woorden gebruik je dan?
pi_187862091
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 12:18 schreef SpecialK het volgende:
Mijn vraag aan gelovigen zou zijn... als je het engelse woord faith hoort... geeft dat jou een gevoel van een platte vertaling of mis je daar iets wat iets bijna magisch aanduid. Hoe bespreek je je overtuigingen met andere gelovigen en welke woorden gebruik je dan?
Ik vind 'faith' wel een mooiere/diepere bewoording dan 'geloof'. Faith geeft niet alleen 'geloof' aan, maar ook een zekere vertrouwen en loyaliteit. 'Geloof' lijkt daarbij iets oppervlakkigs.

Etymologie Faith
pi_187862179
Filosofie en levensbeschouwing gaan niet samen, het zijn bijna tegenpolen van elkaar. Beiden proberen te verzoenen, of het een te verklaren door middel van het andere is gedoemd om te falen.

En toch probeert men het weer keer op keer. Ik word hier verdrietig van.
"magis quam dimidium convertit in omni tempore."
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
"Acuto homine nobis opus est, qui pervestiget quid sui cives cogitent."
  donderdag 11 juli 2019 @ 13:05:53 #14
16305 Jappie
parttime reverend
pi_187862284
Ik zou zelf faith meer als een "absoluut vertrouwen" dus eigenlijk overtuiging vertalen, daar waar trust een sociaal intermenselijk vertrouwen is.

belief = geloof maar dat is niet perse gebonden aan een religieus geloof, ook hier staat het meer voor overtuiging maar in dit geval zonder vetrouwensaspect erin verweven.
  donderdag 11 juli 2019 @ 13:16:46 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187862522
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 07:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Fiducie is zeker wel goed Nederlands. Het wordt weinig gebruikt, tegenwoordig, dat wel.
Ja, het is Nederlands, maar wel een leenwoord. En vaak negatief gebruikt: daar heb ik geen fiductie in.
  donderdag 11 juli 2019 @ 13:19:05 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187862566
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 07:35 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Je hebt bij overtuiging het zelfde probleem als geloof.

Het is een vaste mening of geloof in iets hebben. Dat kan nog steeds onderbouwd zijn met goede redenen.

Terwijl Faith per definitie geloof zonder (goede) reden is.

Probeer het zelf altijd maar uit te leggen in het Nederlands door het verschil aan te geven met geloof en Geloof. In spreektaal echter niet echt handig.
Ik snap niet wat je loopt te goochelen met slechte vertalingen en definities die nergens op slaan.
Context is alles.
  donderdag 11 juli 2019 @ 13:20:37 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187862605
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 07:47 schreef miss_sly het volgende:
Ik weet niet of er in het Nederlands één woord is om faith te vertalen. Ik zou het vertalen als een diep geworteld vertrouwen in God. Dus fiducie, vertrouwen, dekken op zichzelf net de lading niet.
I got faith in you
My faith is paganism

Twee heel verschillende dingen.
  donderdag 11 juli 2019 @ 13:21:56 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187862630
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 11:17 schreef Amfora het volgende:

[..]

Nee, belief ligt dichter tegen geloof dan faith.
Faith is echt overtuiging.
  donderdag 11 juli 2019 @ 13:24:24 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187862666
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 12:18 schreef SpecialK het volgende:
Ik gebruik Nederlandse woorden, afhankelijk van de zin/betekenis en wat ze in het Engels zeggen kan me gestolen worden.
Doe eens wat voorbeeldzinnen om naar het Engels te vertalen?
  donderdag 11 juli 2019 @ 13:29:07 #20
16305 Jappie
parttime reverend
pi_187862746
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2019 13:16 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, het is Nederlands, maar wel een leenwoord. En vaak negatief gebruikt: daar heb ik geen fiductie in.
quote:
"woordfeit

Ergens fiducie in hebben betekent 'erop vertrouwen dat iets goed afloopt'.Het woord fiducie komt via het Frans van het Latijnse fiducia 'vertrouwen, zelfvertrouwen'.Dat woord is afgeleid van het werkwoord fidere 'vertrouwen'. Een verwant woord is fideel 'trouwhartig'.
In de praktijk wordt fiducie weleens uitgesproken en geschreven als fiductie, naar analogie van woorden als productie en constructie, maar die t is toch echt niet juist.
"
Ook ff gegoogled..snapte niet waarom je steeds die t in fiducie plaatste.. ;)
pi_187863235
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2019 13:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je loopt te goochelen met slechte vertalingen en definities die nergens op slaan.
Context is alles.
Wat reageer je sterk, heb ik zoiets verkeerds gezegd?

Ik heb voor dat ik deze post plaatse van al deze woorden de definities opgezocht en heb de post met die definities in het achterhoofd geschreven. Ik reageer vooral omdat het een interessante vraag van TS is en dat de verschillende interpretaties van belief en Faith er voor zorgen dat discussies over Geloof erg lastig zijn.
  donderdag 11 juli 2019 @ 14:23:07 #22
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_187863648
quote:
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 13:05 schreef Jappie het volgende:
Ik zou zelf faith meer als een "absoluut vertrouwen" dus eigenlijk overtuiging vertalen
Faith: Overtuiging

[ Bericht 55% gewijzigd door deelnemer op 11-07-2019 14:31:39 ]
The view from nowhere.
pi_187864230
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juli 2019 13:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, belief ligt dichter tegen geloof dan faith.
Faith is echt overtuiging.
Have faith
Keep the faith
A leap of faith
Lack of faith
etc.

Vertaal dat eens met "overtuiging"
pi_187864305
Semantische discussies zijn echt waardeloos. Maar ik zie dat jullie er veel plezier uit halen, veel plezier.
"In praeteritum fuerit, discere est. In posterum venturus est: compararim in ea. In praesens adest, frui."
  donderdag 11 juli 2019 @ 15:13:56 #25
16305 Jappie
parttime reverend
pi_187864391
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:08 schreef DoubleUU het volgende:
Semantische discussies zijn echt waardeloos. Maar ik zie dat jullie er veel plezier uit halen, veel plezier.
Ik dacht dat je na je eerste post al duidelijk had gemaakt dat je geen trek in de rest had..of is het stiekum een schreeuw om aandacht ? Waar wil jij het eens over hebben ? :)
  donderdag 11 juli 2019 @ 15:20:41 #26
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_187864529
Believe gebruik ik in de context van overtuiging, faith in de context van vertrouwen.

Dat doe ik niet vanuit gelovig zijn en daarom verschillende woorden gebruiken, maar omdat me dat het meest logische lijkt om te gebruiken.

Neem bv het verschil tussen 'I believe in god en 'I have faith in god'. Ik geloof in god en ik heb vertrouwen in god, zo vertaal ik het dan.
Maakt even niet uit over welk geloof het gaat, maar dat is voor mij het verschil in gebruik van die woorden.

Zelfde met andere zaken. 'I believe my horse can run fast', 'I have faith that my horse won't buck you off.
Het eerste is een overtuiging, ik geloof/denk dat mijn paard snel kan rennen. Het tweede een context van vertrouwen. Ik vertrouw erop dat mijn paard je er niet af bokt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_187864552
Believe :P
Ik was hier...
pi_187864613
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:13 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ik dacht dat je na je eerste post al duidelijk had gemaakt dat je geen trek in de rest had..of is het stiekum een schreeuw om aandacht ? Waar wil jij het eens over hebben ? :)
Ik had een heel verhaal getypt (waar ik zelf best trots op was) en toen vond mijn handpalm het leuk om alles even te selecteren en te verwijderen binnen een halve seconde. Nu ben ik teleurgesteld en moe van al dat typen. Misschien dat ik zo meteen nog energie kan vinden.
  donderdag 11 juli 2019 @ 15:27:35 #29
16305 Jappie
parttime reverend
pi_187864679
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:24 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ik had een heel verhaal getypt (waar ik zelf best trots op was) en toen vond mijn handpalm het leuk om alles even te selecteren en te verwijderen binnen een halve seconde. Nu ben ik teleurgesteld en moe van al dat typen. Misschien dat ik zo meteen nog energie kan vinden.
Ik geloof je op je woord, ah well..heb vertrouwen dat het goed komt..trust the process. ;)
pi_187864703
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:13 schreef Jappie het volgende:

[..]

Dit is wat ik letterlijk zei :

Filosofie en levensbeschouwing gaan niet samen, het zijn bijna tegenpolen van elkaar. Beiden proberen te verzoenen, of het een te verklaren door middel van het andere is gedoemd om te falen.

Komt niet eens in de buurt van wat jij denkt, maar oke.

Het komt bij mij over dat de deugdmeter bij mensen niet verkeerd uit mag slaan, dus gaan jullie het maar over etymologie en semantiek hebben, want dat is veilig terrein. De echte problemen die geloof geeft, mogen niet besproken worden want dan is men bang om voor racist of w/e uitgemaakt te worden.

Jammer genoeg is dit verhaal niet zo sterk als het vorige, maar de essentie is ongeveer hetzelfde.

Het valt me tegen dat jullie geen draken-analyse topic hebben...
  donderdag 11 juli 2019 @ 15:34:29 #31
16305 Jappie
parttime reverend
pi_187864813
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:28 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Het komt bij mij over dat de deugdmeter bij mensen niet verkeerd uit mag slaan, dus gaan jullie het maar over etymologie en semantiek hebben, want dat is veilig terrein. De echte problemen die geloof geeft, mogen niet besproken worden want dan is men bang om voor racist of w/e uitgemaakt te worden.

Jammer genoeg is dit verhaal niet zo sterk als het vorige, maar de essentie is ongeveer hetzelfde.
Is toch precies wat ik zei..de eerste post is compleet offtopic en dus of een luie belediging danwel een schreeuw om aandacht voor zaken die jou bezighouden.

Je 2e post is wederom een blijk van neerkijken op dit topic en haar inhoud waarmee je aangeeft het over andere zaken te willen hebben of het simpelweg leuk vind om anderen hun topic fun te verzieken....

Welke van de 2 is het nou ? :s)
pi_187864820
Stel dat jullie uit deze onzinnige discussie komen, wat dan? Ben je nog niets opgeschoten.
pi_187864884
quote:
14s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:34 schreef Jappie het volgende:

[..]

Is toch precies wat ik zei..de eerste post is compleet offtopic en dus of een luie belediging danwel een schreeuw om aandacht voor zaken die jou bezighouden.

Je 2e post is wederom een blijk van neerkijken op dit topic en haar inhoud waarmee je aangeeft het over andere zaken te willen hebben of het simpelweg leuk vind om anderen hun topic fun te verzieken....

Welke van de 2 is het nou ? :s)
Ontopic gaan zou raar zijn gezien ik in de eerste post al aangaf dat deze combinatie van de pot gerukt is...
De tweede post is om jou uit te leggen hoe ik er bij kom.
Bovendien als je fun haalt uit een discussie die geen kant op kan EN niets oplevert, dan moet jij je misschien bedenken of er geen betere bronnen van fun zijn. OF, grow a pair en praat over serieuze, diepgaande en heftige discussiepunten. Maargoed dat wordt lastig als je altijd perse moet deugen.
  donderdag 11 juli 2019 @ 15:38:33 #34
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_187864890
Vertrouwen is meer praktisch en geloof is meer intellectueel.

Overtuiging is de overtreffende trap van geloof.
Wat is de overtreffende trap van vertrouwen?

Faith is de overtreffende trap van trust.
The view from nowhere.
  donderdag 11 juli 2019 @ 15:39:42 #35
16305 Jappie
parttime reverend
pi_187864929
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:34 schreef DoubleUU het volgende:
Stel dat jullie uit deze onzinnige discussie komen, wat dan? Ben je nog niets opgeschoten.
True, de topictitel maakte mij nieuwsgierig maar de inhoud valt wat tegen, magoe..je moet het er maar mee doen en anders zelf met een uitermate boeiend topic komen waar we wel iets mee opschieten. :Y
pi_187864980
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:39 schreef Jappie het volgende:

[..]

True, de topictitel maakte mij nieuwsgierig maar de inhoud valt wat tegen, magoe..je moet het er maar mee doen en anders zelf met een uitermate boeiend topic komen waar we wel iets mee opschieten. :Y
Daar heb je ook gelijk in :) Eerlijk gezegd zat ik er zo in : Ik stuur een post om mijn mening te geven, eventueel nog een tweede erachter aan om meer context te geven, en dan reageer ik wel weer als mensen mij quoten ofzo. Als mensen mij links laten liggen, is het ook prima. Ik heb mijn zegje gedaan.
  donderdag 11 juli 2019 @ 15:43:19 #37
16305 Jappie
parttime reverend
pi_187865004
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:38 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Ontopic gaan zou raar zijn gezien ik in de eerste post al aangaf dat deze combinatie van de pot gerukt is...

Urm geen idee waar jij naar hebt zitten kijken maar je reageert met je 1e post op de titel van het subforum 8)7
pi_187865074
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:43 schreef Jappie het volgende:

[..]

Urm geen idee waar jij naar hebt zitten kijken maar je reageert met je 1e post op de titel van het subforum 8)7
En het eerste wat ik daarover zeg is dat het vrijwel onmogelijk is om die 2 te verenigen. En dat is precies wat gepoogd wordt in dit topic, door geloof op bijna wetenschappelijke manier te benaderen.
Het zijn zulke tegenpolen dat ik niet eens een leuke metafoor kan bedenken.
En volgens mij alles vanuit de angst om niet te deugen.

Maar nogmaals, als jullie dit leuk vinden, vind ik het prima.
  donderdag 11 juli 2019 @ 15:54:21 #39
16305 Jappie
parttime reverend
pi_187865225
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:46 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

En het eerste wat ik daarover zeg is dat het vrijwel onmogelijk is om die 2 te verenigen. En dat is precies wat gepoogd wordt in dit topic, door geloof op bijna wetenschappelijke manier te benaderen.
Het zijn zulke tegenpolen dat ik niet eens een leuke metafoor kan bedenken.
En volgens mij alles vanuit de angst om niet te deugen.
Okay dat kan, ik haal dat absoluut niet uit de OP van dit topic. Ik zie een topic dat wat mij betreft inhoudelijk eigenlijk niets te zoeken heeft in dit subforum anders dan dat er een verklaring/vertaling voor de verschillende woorden welke geloof typeren wordt gezocht. Waarschijnlijk met in het achterhoofd de gedachte dat hier meer gelovigen huizen dan elders op het forum maar ik ga gelukkig niet over het filteren van topic onderwerpen.
pi_187865284
quote:
12s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:54 schreef Jappie het volgende:

[..]

Okay dat kan, ik haal dat absoluut niet uit de OP van dit topic. Ik zie een topic dat wat mij betreft inhoudelijk eigenlijk niets te zoeken heeft in dit subforum anders dan dat er een verklaring/vertaling voor de verschillende woorden welke geloof typeren wordt gezocht. Waarschijnlijk met in het achterhoofd de gedachte dat hier meer gelovigen huizen dan elders op het forum maar ik ga gelukkig niet over het filteren van topic onderwerpen.
Mijn voornaamste bezwaar is het subforum Levensbeschouwing EN filosofie, alsof het links EN rechts is, voor EN achter, boven EN onder. Alleen die relatie is er niet tussen levensbeschouwing EN filosofie zoals die er is tussen de andere voorbeelden die ik gaf.

Sowieso is "levensbeschouwing" in geen zins een passend synoniem voor geloof. Eerder voor filosofie. (vind ik)
Levensbeperking zou een goede zijn ter vervanging van levensbeschouwing.

[ Bericht 4% gewijzigd door DoubleUU op 11-07-2019 16:02:38 ]
  donderdag 11 juli 2019 @ 16:04:32 #41
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_187865407
quote:
Is filosofie volgens jouw dan beperkt tot logica en wetenschap? Filosofie is juist meer dan dat, omdat het ook levensfilosofie omvat. De botsing tussen beide vindt plaats in de filosofie.
The view from nowhere.
  donderdag 11 juli 2019 @ 16:04:36 #42
16305 Jappie
parttime reverend
pi_187865409
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 15:57 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Mijn voornaamste bezwaar is het subforum Levensbeschouwing EN filosofie, alsof het links EN rechts is, voor EN achter, boven EN onder. Alleen die relatie is er niet tussen levensbeschouwing EN filosofie zoals die er is tussen de andere voorbeelden die ik gaf.
Lijkt mij een prima onderwerp voor een eigen topic maar hier slaat het een beetje als kut op Dirk, sterker nog..geziende volhardendheid waarmee u de boel ontspoort vraag ik mij toch af of ik nu niet alsnog het slachtoffer ben geworden van een topic ende user aanranding. :o
pi_187865444
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 16:04 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Is filosofie volgens jouw dan beperkt tot logica en wetenschap? Filosofie is juist meer dan dat, omdat het ook levensfilosofie omvat. De botsing tussen beide vindt plaats in de filosofie.
Filosofie is denk ik wel meer dan logica en wetenschap. Maar ik vind wel dat geloof niets te zoeken heeft in de filosofie, want dan is opeens van alles mogelijk. Bij het filosoferen heb je juist afbakeningen nodig, als alles kan dan wordt het al gauw science fiction.
pi_187865482
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 16:04 schreef Jappie het volgende:

[..]

Lijkt mij een prima onderwerp voor een eigen topic maar hier slaat het een beetje als kut op Dirk, sterker nog..geziende volhardendheid waarmee u de boel ontspoort vraag ik mij toch af of ik nu niet alsnog het slachtoffer ben geworden van een topic ende user aanranding. :o
Ik wilde het ook niet laten ontsporen, eerlijk gezegd dacht ik dat men het zou lezen en links zou laten liggen, en dat was eigenlijk ook de bedoeling. Alhoewel het topic zelf ging verder nergens heen dus ik heb niet echt iets de nek om gedraaid ofzo...

Anyway, ik ben wel zo dat als iemand mij wat vraagt, ik gewoon antwoord probeer te geven. Als dan de boel ontspoort, is het niet alleen mijn "schuld".

Laten we het hier dan ook bij houden:) Punt is duidelijk.
pi_187865515
Gebruik fiducie meestal voor een situatie waarin ik weinig vertrouwen heb in de uitkomst. “Heb er geen fiducie in”.

Zie dit niet in het verlengde liggen van “geloven”. Voor mn gevoel gaat het over iets feitelijks of tastbaars wat kan falen, niet met betrekking tot iets waarvan je niet zeker bent in t algemeen.
pi_187865578
quote:

[..]

Er zijn duizenden topics in F&L, en daarbuiten, sommige hier nu nog lopend, waar men religie bekritiseerd tot aan afzeikt. Hoe je erbij komt dat men "bang" is om anders voor "racist" uitgemaakt te worden is me een raadsel. Dit topic is niet met dat doel geopend, lees ff de OP.
  donderdag 11 juli 2019 @ 16:16:49 #47
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_187865611
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 16:06 schreef DoubleUU het volgende:

[..]

Filosofie is denk ik wel meer dan logica en wetenschap. Maar ik vind wel dat geloof niets te zoeken heeft in de filosofie, want dan is opeens van alles mogelijk. Bij het filosoferen heb je juist afbakeningen nodig, als alles kan dan wordt het al gauw science fiction.
Geloof is een heel breed begrip. De simpelste of meest ongeloofwaardige vormen van geloof hoeven niet maatgevend te zijn. Ook logica en wetenschap berusten op intuities (het basale inzicht erachter, want hoe anders te beginnen) en die zijn vooral geloofwaardiger / betrouwbaarder. De vraag naar afbakening is een filosofische / metafysische vraag.
The view from nowhere.
  donderdag 11 juli 2019 @ 16:19:49 #48
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187865673
quote:

Ongeacht of draken echt of nep zijn is het wel degelijk een filosofische discussie mbt wat kenbaar is en wat voor redenen mensen aandragen om ergens overtuigd van te zijn.

Als jij faith hebt dat er draken zijn dan is het nuttig om het onderwerp van faith binnen een epistemologisch framework te ontleden.

Vooral als faith als hoofdreden wordt aangedragen dat iemand blijft geloven in iets.

Vandaar ook dit topic wat dat betreft. En vandaar dat er zeker wel raakvlakken zijn met de filosofie.
  donderdag 11 juli 2019 @ 16:24:19 #49
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_187865744
Als ik naar een gelovige Nederlander stap en ik vraag hem waarom hij gelooft in iets dan krijg ik als antwoord: "jij gelooft toch ook in dingen?". En dat zou ik dan toe moeten geven. Maar dan heb je dus een discussie over mates van zekerheid en om eerlijk te zijn lijkt dat de emotionele lading van het geloof niet te dekken

Als ik naar een gelovige Brit stap en ik vraag waarom hij faith heeft dan kan ik letterlijk zeggen dat ik nergens "faith" toepas in mijn leven. Ik heb nergens faith in. En ik zou vervolgens kunnen aantonen dat faith een onbetrouwbaar pad naar de waarheid is.

Het feit dat ik met 2 mensen met een verschillende taal compleet andere discussies moet voeren... simpelweg omdat de gereedschappen (woorden) gewoon niet aanwezig zijn in het Nederlands.. dat frustreert mij.
pi_187865747
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2019 16:15 schreef Amfora het volgende:

[..]

Er zijn duizenden topics in F&L, en daarbuiten, sommige hier nu nog lopend, waar men religie bekritiseerd tot aan afzeikt. Hoe je erbij komt dat men "bang" is om anders voor "racist" uitgemaakt te worden is me een raadsel. Dit topic is niet met dat doel geopend, lees ff de OP.
En ik volg een groot gedeelte, waar altijd dezelfde uitkomsten uitkomen, namelijk wat jij zegt. Ik zeg dat het bij mij zo overkomt, ik zeg niet dat het zo is (aldanniet volgens mij). Dat is nogal een verschil.
Juist het etymologische en semantische karakter van dit topic deed mij overkomen dat men op "veilig" speelt. Niet alles IS zo als het VOORKOMT. Daarom zei ik dat ook zo, en niet zoals jij beweerde dat ik het zei. Anders had ik dat wel gedaan, ik ben niet op mijn vingers gevallen.

Nu ik de kans heb gehad om er wat langer over na te denken ben ik ook tot de conclusie gekomen dat het onwaarschijnlijk is dat het echt zo is. Dat neemt nog niet weg dat er enorm veel moraalridders zijn die al in hun broek schijten in het vooruitzicht om een keer niet te deugen.

Overigens was het ook meer bedoelt als roep vanaf de zijkant, zoals met voetbal...."NAAR VOREN MET DIE BAL!".
Daarbij het ging ook nergens over..Maar voor de 3de keer, als jullie willen brainstormen over hoe dicht het woord faith tot geloof staat en al die onzin, be my guest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')