abonnement Unibet Coolblue
pi_187968320
Speling op het balhoofd kun je voelen door met je voorrem stevig ingedrukt de fiets en en weer te bewegen of door te luisteren naar een rammelend geluid als je het voorwiel van een klein afstandje op de grond laat stuiteren.

Je hebt nog niet echt duidelijk beschreven wat je voelt en in welke situatie het zich wel of niet voordoet. Dat kan nog richting geven.

Voelt je fiets bijvoorbeeld sloom aan en vertraagt hij (te) snel als je rechtuit fietst? (verdenking: rolweerstand banden, wiellagers, snelspanners te strak)
Kun je je kracht niet goed kwijt (positie, met name zadelhoogte, setback en positie schoenplaatjes)?
Rijd je wel echt langzamer (comfort in je frame en banden kan hem ook "slomer" doen aanvoelen)?
Voelt je fiets instabiel aan bij rechtuit rijden? (eigenschap frame(geometrie) of speling in het balhoofd)?
Of juist in bochten (grip banden, stijfheid wielen, speling op de naven, positie op de fiets icm gewichtsverdeling)?

Wielen verwisselen is alvast een goede check. Check ook de speling in de wiellagers: druk met de wielen gemonteerd de velgrand richting de rem en beweeg hem heen en weer tussen de remblokken. Heb je hiervoor geleidelijk meer kracht nodig of zit er rond het midden een stukje beweging in met weinig weerstand (speling)? Het wiel mag ook geen krakend/klonkend geluid maken als je dit doet. Conti Ultrasport zijn low-budget banden, daar valt nog wel wat winst te behalen.

Tot slot is de vraag of een te grote fiets een goed referentiekader is. Als de fiets technisch in orde is en je positie op de fiets is juist en je hebt geen lichamelijke klachten, dan moet je het misschien maar accepteren :)
  woensdag 17 juli 2019 @ 15:09:09 #227
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187968388
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:04 schreef eentwee het volgende:
Speling op het balhoofd kun je voelen door met je voorrem stevig ingedrukt de fiets en en weer te bewegen of door te luisteren naar een rammelend geluid als je het voorwiel van een klein afstandje op de grond laat stuiteren.

Je hebt nog niet echt duidelijk beschreven wat je voelt en in welke situatie het zich wel of niet voordoet. Dat kan nog richting geven.

Voelt je fiets bijvoorbeeld sloom aan en vertraagt hij (te) snel als je rechtuit fietst? (verdenking: rolweerstand banden, wiellagers, snelspanners te strak)
Kun je je kracht niet goed kwijt (positie, met name zadelhoogte, setback en positie schoenplaatjes)?
Rijd je wel echt langzamer (comfort in je frame en banden kan hem ook "slomer" doen aanvoelen)?
Voelt je fiets instabiel aan bij rechtuit rijden? (eigenschap frame(geometrie) of speling in het balhoofd)?
Of juist in bochten (grip banden, stijfheid wielen, speling op de naven, positie op de fiets icm gewichtsverdeling)?

Wielen verwisselen is alvast een goede check. Check ook de speling in de wiellagers: druk met de wielen gemonteerd de velgrand richting de rem en beweeg hem heen en weer tussen de remblokken. Heb je hiervoor geleidelijk meer kracht nodig of zit er rond het midden een stukje beweging in met weinig weerstand (speling)? Het wiel mag ook geen krakend/klonkend geluid maken als je dit doet. Conti Ultrasport zijn low-budget banden, daar valt nog wel wat winst te behalen.

Tot slot is de vraag of een te grote fiets een goed referentiekader is. Als de fiets technisch in orde is en je positie op de fiets is juist en je hebt geen lichamelijke klachten, dan moet je het misschien maar accepteren :)
Goede uitleg ^O^
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 17 juli 2019 @ 15:21:41 #228
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187968493
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:04 schreef eentwee het volgende:
Speling op het balhoofd kun je voelen door met je voorrem stevig ingedrukt de fiets en en weer te bewegen of door te luisteren naar een rammelend geluid als je het voorwiel van een klein afstandje op de grond laat stuiteren.
Behalve als je Shimano hebt want die remhendels klapperen zo dat je niet meer goed kan horen of je balhoofd speling heeft. :P
pi_187968498
Zelf werd ik vorige week ook een beetje (onaangenaam) verrast door een vreemd stuurgevoel toen ik een ritje maakte op mijn nieuwe Schwalbe One classic 25mm banden. Voelde wat "sketchy" aan bij het insturen. Nu is het wel zo dat ik ze heb gemonteerd op (smalle) Mavic Open Pro velgen en ze daar desondanks ruim 26mm breed opvallen. Wellicht werkt deze combinatie niet goed en "rollen" ze teveel in bochten. Aan de wielen zelf kan het niet liggen, die bevielen prima met andere banden, en ook niet aan en te lage bandenspanning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187968555
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:22 schreef eentwee het volgende:
Zelf werd ik vorige week ook een beetje (onaangenaam) verrast door een vreemd stuurgevoel toen ik een ritje maakte op mijn nieuwe Schwalbe One classic 25mm banden. Voelde wat "sketchy" aan bij het insturen. Nu is het wel zo dat ik ze heb gemonteerd op (smalle) Mavic Open Pro velgen en ze daar desondanks ruim 26mm breed opvallen. Wellicht werkt deze combinatie niet goed en "rollen" ze teveel in bochten. Aan de wielen zelf kan het niet liggen, die bevielen prima met andere banden, en ook niet aan en te lage bandenspanning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Naar mijn idee maakt Schwalbe waardeloze racebanden. Maar dat zeg ik uit persoonlijke ervaring, ooit een set snelle banden gekocht met een hobbel erin, kreeg nieuwe, hobbel erin, enz enz.
Vakman pur sang
pi_187968627
Ultremo's hadden daar last van, de voorloper van de One. Dit zijn eigenlijk de eerste Schwalbe banden die ik voor de racefiets koop. Ik geef ze nog een paar ritten de kans. Als het zo blijft probeer ik ze ook wel even op een bredere velg.
  woensdag 17 juli 2019 @ 15:33:59 #232
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187968694
Ik heb Challenge en Dugast voor de CX, Vittoria Corsa G en Vredestein senso Superiore voor de koersfietsen, en voor mijn spatborden winter(weg)fiets Conti GP 4 Season.
  woensdag 17 juli 2019 @ 15:39:12 #233
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187968806
Vant weekend naar Aywaille een paar daagjes en de CX gaat mee is de bedoeling, evenals mvr. kaas nieuwe mtb. Even een rondje proberen daar.
pi_187968843
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 14:50 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Altijd strak, en volgens de juiste aandraaimomenten (vaak 5-6 Nm, zonder momentsleutel; vast is vast). Je wilt geen speling in je balhoofd hebben, maar juist een directe krachtoverbrenging.
Hier ben ik het niet mee eens. Een balhoofd stel je niet met een momentsleutel af maar juist op gevoel. Het moet zeker vast, maar net zo vast dat er net geen speling meer op zit. Als je dit namelijk te vast zet lopen de lagers stroef. Dus beetje vast draaien en dan voelen of de speling weg is, zo niet...weer iets vaster tot de speling weg is.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_187968870
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:04 schreef eentwee het volgende:
Speling op het balhoofd kun je voelen door met je voorrem stevig ingedrukt de fiets en en weer te bewegen of door te luisteren naar een rammelend geluid als je het voorwiel van een klein afstandje op de grond laat stuiteren.

Je hebt nog niet echt duidelijk beschreven wat je voelt en in welke situatie het zich wel of niet voordoet. Dat kan nog richting geven.

Voelt je fiets bijvoorbeeld sloom aan en vertraagt hij (te) snel als je rechtuit fietst? (verdenking: rolweerstand banden, wiellagers, snelspanners te strak)
Kun je je kracht niet goed kwijt (positie, met name zadelhoogte, setback en positie schoenplaatjes)?
Rijd je wel echt langzamer (comfort in je frame en banden kan hem ook "slomer" doen aanvoelen)?
Voelt je fiets instabiel aan bij rechtuit rijden? (eigenschap frame(geometrie) of speling in het balhoofd)?
Of juist in bochten (grip banden, stijfheid wielen, speling op de naven, positie op de fiets icm gewichtsverdeling)?

Wielen verwisselen is alvast een goede check. Check ook de speling in de wiellagers: druk met de wielen gemonteerd de velgrand richting de rem en beweeg hem heen en weer tussen de remblokken. Heb je hiervoor geleidelijk meer kracht nodig of zit er rond het midden een stukje beweging in met weinig weerstand (speling)? Het wiel mag ook geen krakend/klonkend geluid maken als je dit doet. Conti Ultrasport zijn low-budget banden, daar valt nog wel wat winst te behalen.

Tot slot is de vraag of een te grote fiets een goed referentiekader is. Als de fiets technisch in orde is en je positie op de fiets is juist en je hebt geen lichamelijke klachten, dan moet je het misschien maar accepteren :)
Die truc met de rem indrukken is met discs niet te doen, aangezien met discs er ook speling op de blokjes zit, dat voelt dan als speling in het balhoofd, maar dat is het dan niet. Beste druk je dan de voorrem in en beweeg je het stuur heen en weer, terwijl je met je hand om de spacers/balhoofd voelt of er speling op zit.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_187968982
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:40 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Een balhoofd stel je niet met een momentsleutel af maar juist op gevoel. Het moet zeker vast, maar net zo vast dat er net geen speling meer op zit. Als je dit namelijk te vast zet lopen de lagers stroef. Dus beetje vast draaien en dan voelen of de speling weg is, zo niet...weer iets vaster tot de speling weg is.
Klopt ja, en dat zal doorgaans wel bij minder dan 5 Nm zijn. Op het moment dat je je vervolgens je stuurpen vastzet (wel met momentsleutel) doet die andere bout ook niet veel meer. Dit is de enige plek waar ik op mijn lichte fiets een aluminium bout heb gebruikt.
  woensdag 17 juli 2019 @ 15:48:52 #237
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187969012
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:40 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Een balhoofd stel je niet met een momentsleutel af maar juist op gevoel. Het moet zeker vast, maar net zo vast dat er net geen speling meer op zit. Als je dit namelijk te vast zet lopen de lagers stroef. Dus beetje vast draaien en dan voelen of de speling weg is, zo niet...weer iets vaster tot de speling weg is.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:47 schreef eentwee het volgende:

[..]

Klopt ja, en dat zal doorgaans wel bij minder dan 5 Nm zijn. Op het moment dat je je vervolgens je stuurpen vastzet (wel met momentsleutel) doet die andere bout ook niet veel meer. Dit is de enige plek waar ik op mijn lichte fiets een aluminium bout heb gebruikt.
Yes, foutje. Bedoelde de bouten die je stuurpen klemmen. Top cap moet inderdaad een stuk minder strak. My bad
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 17 juli 2019 @ 18:44:50 #238
117107 MarcoD
.........
pi_187972216
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:12 schreef jpjedi het volgende:

[..]

1 bar per 10kg lichaamsgewicht is grove richtlijn. Hoe dikker de band, hoe lager de druk in principe voor dezelfde rolweerstand. Per saldo wordt de rolweerstand minder bij hogere druk in dezelfde band maar het comfort wordt minder. Tevens bij nat weer iets meer slipgevaar door verminderd contactoppervlak. Dit alles op basis van vouwbandjes. Tubes zet je iets harder vanwege het ronder profiel.
Toen we nog op 21mm bandjes reden misschien, ik vind boven de 6 bar al ruk fietsen...
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
pi_187972993
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 18:44 schreef MarcoD het volgende:

[..]

Toen we nog op 21mm bandjes reden misschien, ik vind boven de 6 bar al ruk fietsen...
Ook beetje persoonlijk, ik rij op 8 bar bij 25mm en 72kg op de TT en 7 bar bij 28mm op de koersfiets.
pi_187973073
Qua banden zweer ik bij GP’s. Al 10 jaar. Qua Tubes de Corsa grafeen.
pi_187973381
Meer mensen recente ervaring met Schwalbe?
De MTB banden zijn wel erg goed vind ik.
Rij de laatste rijd veel Vredestijn die doen het altijd goed (fortezza senso superiore).
Vakman pur sang
pi_187973603
Ik fiets op Swalbe Durano (zat er al op). Schijnen wel wat meer rolweerstand te hebben, maar wel lekbestendig. Heb twee keer lek gehad, maar wel op zo'n manier dat de volgende ochtend de band pas leeg was.

Binnenkort maar eens wat anders proberen, ze zijn bijna versleten.
  woensdag 17 juli 2019 @ 20:23:30 #243
545 dop
:copyright: dop
pi_187974184
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Meer mensen recente ervaring met Schwalbe?
De MTB banden zijn wel erg goed vind ik.
Rij de laatste rijd veel Vredestijn die doen het altijd goed (fortezza senso superiore).
schwalbe maakt nogal veel verschillende banden zeker voor mtb. Variërend van goed tot zeer matig.
Voor race vind ik dat ze vaak wel degelijke banden maken, maar net niet top.
En ook wat uitschieters naar beneden.
Op mtb wel mijn eerste keuze op race zeker niet.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_187974843
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:59 schreef Vinniiee het volgende:
Ik fiets op Swalbe Durano (zat er al op). Schijnen wel wat meer rolweerstand te hebben, maar wel lekbestendig. Heb twee keer lek gehad, maar wel op zo'n manier dat de volgende ochtend de band pas leeg was.

Binnenkort maar eens wat anders proberen, ze zijn bijna versleten.
Ik heb ook een tijdje op Schwalbe Durano gereden, vond wel dat ze snel versleten waren.
pi_187975333
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 20:52 schreef cafca het volgende:

[..]

Ik heb ook een tijdje op Schwalbe Durano gereden, vond wel dat ze snel versleten waren.
Ja, dat wel. Heb er nog geen 4000km mee gefietst.
  woensdag 17 juli 2019 @ 21:26:52 #246
117107 MarcoD
.........
pi_187975679
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:29 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Ook beetje persoonlijk, ik rij op 8 bar bij 25mm en 72kg op de TT en 7 bar bij 28mm op de koersfiets.
83 kg, 25mm, max 5 bar voor (vaak lager), max 5,5 achter (vaak lager). Pomp meestal 1x per week op dus druk zakt vaak iets richting de 4,5 en dan pomp ik weer wat bij. Vittoria Corsa speed, velgen 25mm extern.
Biba

[ Bericht 1% gewijzigd door MarcoD op 17-07-2019 21:59:38 ]
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
pi_187975739
Als je bandendruk vermeldt, wellicht ook handig om te zeggen of je met biba of tubeless rijdt :P
pi_187976620
10bar, 23mm, tubeless. ;)
  woensdag 17 juli 2019 @ 22:22:05 #249
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187977256
83kg, 28mm Bontrager R4 Classic met latex bibas, 6-6.5 bar

Daarvoor Continental GP4000 ii 25mm met butyl 7-7.5 bar
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 17 juli 2019 @ 22:23:36 #250
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187977296
Oh, en de zelfde tijd als ddx op de Motieweg in Holten en daardoor mede-snelste Fok!er *O*


Met m'n bolle reet
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')