abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 17 juli 2019 @ 08:56:02 #205
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187963150
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 08:30 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

nee dat niet, maar ik heb gewoon een minder lekker gevoel op doe fiets. alsof de wegligging minder lekker is ofzo
Wat Kano zegt, plus überhaupt andere banden? Kan ook nog flink schelen in geometrie (balhoofdhuishoek, wielbasis, tapered headset).

Verder kan je misschien net iets anders over je fiets zitten vanwege andere setup (stuurbreedte, zadelpositie, stuurpenlengte en -positie).

Zijn het vergelijkbare Bianchi's (racy/comfortabel/etc)?

Verder zijn Aksium's wat zwaar, maar het klinkt niet alsof dat je probleem is. Dit zou je voornamelijk moeten merken bij het versnellen.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_187963298
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 22:12 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb sinds een tijd een nieuwe racefiets (Bianchi) en gek genoeg voel ik me op die fiets iets minder op mijn gemak dan op mijn oude (ook een Bianchi). Nu zit ik te denken waar dat door komt en nu dacht ik dat het misschien met de wielen te maken had. Op mijn oude fiets zitten Campagnolo Vento wielen, op mijn nieuwe fiets Mavic Aksiums. Kan het natuurlijk gemakkelijk even testen door de wielen om te wisselen, maar die andere wielen liggen momenteel ergens anders.

Iemand een idee waarom die Aksiums anders/minder lekker zouden rijden dan de Vento's?
Bianchi - Bianchi zegt niet zoveel... Zelfde model? Anders eerst eens kijken of alles wel zelfde staat.. Stuur cm verder of dichter, langere of korter pen
En zelfde banden? Hoog vs laag?
everyone's a critic...
even you ! !
pi_187963337
Edit.. Wat ze hierboven al zeggen dus.. Slimme mensen
everyone's a critic...
even you ! !
pi_187964993
Aksium en Vento verschelen niet heel veel van elkaar volgens mij.
pi_187965082
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 22:12 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb sinds een tijd een nieuwe racefiets (Bianchi) en gek genoeg voel ik me op die fiets iets minder op mijn gemak dan op mijn oude (ook een Bianchi). Nu zit ik te denken waar dat door komt en nu dacht ik dat het misschien met de wielen te maken had. Op mijn oude fiets zitten Campagnolo Vento wielen, op mijn nieuwe fiets Mavic Aksiums. Kan het natuurlijk gemakkelijk even testen door de wielen om te wisselen, maar die andere wielen liggen momenteel ergens anders.

Iemand een idee waarom die Aksiums anders/minder lekker zouden rijden dan de Vento's?
Kijk ook eens naar je balhoofd speling, die doet ook veel.
Vakman pur sang
pi_187966135
Nou, de eerste Bianchi was een 61 cm, wat eigenlijk te groot is voor mijn lengte (1.79 ongeveer). Deze die ik nu heb is een 55 cm, wat eigenlijk een maat te klein is ;-) Maar op zich zou 55 cm wel iets beter bij mijn lengte moeten passen dan 61 cm denk ik. Ik ben ooit eens opgemeten en daar zeiden ze dat een framemaat 56/57 ideaal voor me is.

Verder zijn ze op zich vergelijkbaar qua model en afmontage, allebei aluminium racefietsen met carbon voorvork. Dit is een compact, die andere gewoon een dubbel. Bandenspanning zet ik altijd op 7,5 bar voor, 8 bar achter, bij beide fietsen.

Qua banden heb ik nu een Continental Ultra Sport. Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat voor buitenband ik op die andere fiets had, maar ik heb verschillende banden gehad en daar nooit verschil in gemerkt.

Ik snap dat ik verschil moet merken als ik van een 61 naar een 55 cm ga. Wat ik in elk geval merk is dat deze fiets niet meer te groot voor me is ;-) Toch heb ik het gevoel alsof er in de wegligging iets anders is. Ik voelde altijd wel dat die andere iets te groot voor me was, maar ik vond het altijd zo'n prettige fiets - en deze fiets voelt meer alsof het wel de juiste maat is, maar alsof er iets niet lekker fietst. Op de een of andere manier rijdt die andere zo soepel, maar dat is moeilijk uit te leggen waar hem dat in zit.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 17 juli 2019 @ 12:54:45 #211
545 dop
:copyright: dop
pi_187966286
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:44 schreef JohnDDD het volgende:
Nou, de eerste Bianchi was een 61 cm, wat eigenlijk te groot is voor mijn lengte (1.79 ongeveer). Deze die ik nu heb is een 55 cm, wat eigenlijk een maat te klein is ;-) Maar op zich zou 55 cm wel iets beter bij mijn lengte moeten passen dan 61 cm denk ik. Ik ben ooit eens opgemeten en daar zeiden ze dat een framemaat 56/57 ideaal voor me is.

Verder zijn ze op zich vergelijkbaar qua model en afmontage, allebei aluminium racefietsen met carbon voorvork. Dit is een compact, die andere gewoon een dubbel. Bandenspanning zet ik altijd op 7,5 bar voor, 8 bar achter, bij beide fietsen.

Qua banden heb ik nu een Continental Ultra Sport. Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat voor buitenband ik op die andere fiets had, maar ik heb verschillende banden gehad en daar nooit verschil in gemerkt.

Ik snap dat ik verschil moet merken als ik van een 61 naar een 55 cm ga. Wat ik in elk geval merk is dat deze fiets niet meer te groot voor me is ;-) Toch heb ik het gevoel alsof er in de wegligging iets anders is. Ik voelde altijd wel dat die andere iets te groot voor me was, maar ik vond het altijd zo'n prettige fiets - en deze fiets voelt meer alsof het wel de juiste maat is, maar alsof er iets niet lekker fietst. Op de een of andere manier rijdt die andere zo soepel, maar dat is moeilijk uit te leggen waar hem dat in zit.
tja conti ultra sport is vooral een degelijke en duurzame band. Maar als het om grip gaat scoort hij matig tot slecht.
Daar is wel behoorlijk wat winst te halen met een betere band.
Hoe lang en zwaar ben je ? Bandenspanning van 8bar het s ook niet erg bevorderlijk. Dat kan zeker naar 7 en bij 25mm waarschijnlijk zelfs naar 6bar.
En dan het verschil in frame maat 😲
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_187966297
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:44 schreef JohnDDD het volgende:
Nou, de eerste Bianchi was een 61 cm, wat eigenlijk te groot is voor mijn lengte (1.79 ongeveer). Deze die ik nu heb is een 55 cm, wat eigenlijk een maat te klein is ;-) Maar op zich zou 55 cm wel iets beter bij mijn lengte moeten passen dan 61 cm denk ik. Ik ben ooit eens opgemeten en daar zeiden ze dat een framemaat 56/57 ideaal voor me is.

Verder zijn ze op zich vergelijkbaar qua model en afmontage, allebei aluminium racefietsen met carbon voorvork. Dit is een compact, die andere gewoon een dubbel. Bandenspanning zet ik altijd op 7,5 bar voor, 8 bar achter, bij beide fietsen.

Qua banden heb ik nu een Continental Ultra Sport. Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat voor buitenband ik op die andere fiets had, maar ik heb verschillende banden gehad en daar nooit verschil in gemerkt.

Ik snap dat ik verschil moet merken als ik van een 61 naar een 55 cm ga. Wat ik in elk geval merk is dat deze fiets niet meer te groot voor me is ;-) Toch heb ik het gevoel alsof er in de wegligging iets anders is. Ik voelde altijd wel dat die andere iets te groot voor me was, maar ik vond het altijd zo'n prettige fiets - en deze fiets voelt meer alsof het wel de juiste maat is, maar alsof er iets niet lekker fietst. Op de een of andere manier rijdt die andere zo soepel, maar dat is moeilijk uit te leggen waar hem dat in zit.
met 179cm is een 55 nog aan de grote kant. ligt natuurlijk ook aan je lichaamsbouw of je korte of lange benen hebt. Ik heb bijvoorbeeld met 178 een 53cm frame. En dan ook nog met een korte stuurpen. Daar zit ik prettig op. Op je oude fiets zal je wel heel erg gestrekt gezeten hebben. Natuurlijk wen je daaraan, maar ga je vast ook snel wennen aan deze betere houding.

Ook vind ik je bandenspanning aan de hoge kant. fiets je met 25mm banden dan zou ik zo 1 bar of meer laten zakken..

Edit: Dop was me 30 seconden voor met de bandenspanning ;)
pi_187966504
Ik fiets met 23 mm. Misschien maakt dat het verschil? Ik had denk ik eerst wel 25 mm banden. Ik heb altijd gelezen dat 8 of 7,5 bar een optimale bandenspanning is en had dat bij mijn oude fiets ook altijd. Ik moet wel zeggen dat ik ook erg weinig lek rijd - hoewel geen idee of dat met de spanning te maken heeft of niet.

Krijg ik niet meer rolweerstand bij een lagere spanning?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_187966519
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:55 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

met 179cm is een 55 nog aan de grote kant. ligt natuurlijk ook aan je lichaamsbouw of je korte of lange benen hebt. Ik heb bijvoorbeeld met 178 een 53cm frame. En dan ook nog met een korte stuurpen. Daar zit ik prettig op. Op je oude fiets zal je wel heel erg gestrekt gezeten hebben. Natuurlijk wen je daaraan, maar ga je vast ook snel wennen aan deze betere houding.

Ook vind ik je bandenspanning aan de hoge kant. fiets je met 25mm banden dan zou ik zo 1 bar of meer laten zakken..

Edit: Dop was me 30 seconden voor met de bandenspanning ;)
Wow ik vind 53 wel erg klein! Op mijn oude fiets zat ik best gestrekt inderdaad. Op deze niet.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_187966595
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:08 schreef JohnDDD het volgende:
Ik fiets met 23 mm. Misschien maakt dat het verschil? Ik had denk ik eerst wel 25 mm banden. Ik heb altijd gelezen dat 8 of 7,5 bar een optimale bandenspanning is en had dat bij mijn oude fiets ook altijd. Ik moet wel zeggen dat ik ook erg weinig lek rijd - hoewel geen idee of dat met de spanning te maken heeft of niet.

Krijg ik niet meer rolweerstand bij een lagere spanning?
1 bar per 10kg lichaamsgewicht is grove richtlijn. Hoe dikker de band, hoe lager de druk in principe voor dezelfde rolweerstand. Per saldo wordt de rolweerstand minder bij hogere druk in dezelfde band maar het comfort wordt minder. Tevens bij nat weer iets meer slipgevaar door verminderd contactoppervlak. Dit alles op basis van vouwbandjes. Tubes zet je iets harder vanwege het ronder profiel.
  woensdag 17 juli 2019 @ 13:14:15 #216
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187966634
Meten is vergelijken mensen, ik had een 50cm met 181 lengte maar de zitbuis was 6cm sloping korter gebouwd. Kijkt u naar de lengte balhoofdbuis en effectieve lengte frame.
pi_187966654
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:55 schreef Flipmoehoe het volgende:

[..]

met 179cm is een 55 nog aan de grote kant. ligt natuurlijk ook aan je lichaamsbouw of je korte of lange benen hebt. Ik heb bijvoorbeeld met 178 een 53cm frame. En dan ook nog met een korte stuurpen. Daar zit ik prettig op. Op je oude fiets zal je wel heel erg gestrekt gezeten hebben. Natuurlijk wen je daaraan, maar ga je vast ook snel wennen aan deze betere houding.

Ook vind ik je bandenspanning aan de hoge kant. fiets je met 25mm banden dan zou ik zo 1 bar of meer laten zakken..

Edit: Dop was me 30 seconden voor met de bandenspanning ;)
Elk merk is anders, frame maten zijn lastig te vergelijken. Ik rij een Scott 54, een Isaac TT 53 en een Rose 56 en ik ben 1.82. Tevens is binnenbeenlengte met name van belang.
  woensdag 17 juli 2019 @ 13:30:40 #218
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187966873
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 12:44 schreef JohnDDD het volgende:
Nou, de eerste Bianchi was een 61 cm, wat eigenlijk te groot is voor mijn lengte (1.79 ongeveer). Deze die ik nu heb is een 55 cm, wat eigenlijk een maat te klein is ;-) Maar op zich zou 55 cm wel iets beter bij mijn lengte moeten passen dan 61 cm denk ik. Ik ben ooit eens opgemeten en daar zeiden ze dat een framemaat 56/57 ideaal voor me is.

Verder zijn ze op zich vergelijkbaar qua model en afmontage, allebei aluminium racefietsen met carbon voorvork. Dit is een compact, die andere gewoon een dubbel. Bandenspanning zet ik altijd op 7,5 bar voor, 8 bar achter, bij beide fietsen.

Qua banden heb ik nu een Continental Ultra Sport. Om eerlijk te zijn weet ik niet precies wat voor buitenband ik op die andere fiets had, maar ik heb verschillende banden gehad en daar nooit verschil in gemerkt.

Ik snap dat ik verschil moet merken als ik van een 61 naar een 55 cm ga. Wat ik in elk geval merk is dat deze fiets niet meer te groot voor me is ;-) Toch heb ik het gevoel alsof er in de wegligging iets anders is. Ik voelde altijd wel dat die andere iets te groot voor me was, maar ik vond het altijd zo'n prettige fiets - en deze fiets voelt meer alsof het wel de juiste maat is, maar alsof er iets niet lekker fietst. Op de een of andere manier rijdt die andere zo soepel, maar dat is moeilijk uit te leggen waar hem dat in zit.
Denk dat je framemaat het grootste verschil maakt. Op een groter en zwaarder frame zit je wellicht wat hoger maar sowieso uitgestrekter. Het zou me niet verbazen als je nu meer gewicht op je stuur/voorwiel hebt omdat je niet meer áchter je stuur aan fietst.
Mijn gevoel zegt me dat je door die positieverschuiving veel sportievere bochten kan nemen, maar dat je je minder stabiel voelt rechtuit. In dat geval is het wat meer wennen dan echt een probleem.

Dit blijft slechts schatten op basis van de informatie die wij krijgen natuurlijk.

Overigens denk ik dat 55 voor de meeste mensen van 1.79 prima zal zijn bij een gemiddeld merk, ligt verder natuurlijk aan je exacte lichaamsverhoudingen en voorkeur. Ter vergelijking, ik zit met 1.83 aan een L Canyon en een 56cm Kona, maar bij veel andere merken zou ik een 58 moeten hebben. Dit is voornamelijk omdat ik een wat hoge zit heb.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_187966927
En een 61 is gewoon veel langer en dus zal een korter frame ook wat nerveuzer voelen
everyone's a critic...
even you ! !
pi_187966936
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:30 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Denk dat je framemaat het grootste verschil maakt. Op een groter en zwaarder frame zit je wellicht wat hoger maar sowieso uitgestrekter. Het zou me niet verbazen als je nu meer gewicht op je stuur/voorwiel hebt omdat je niet meer áchter je stuur aan fietst.
Mijn gevoel zegt me dat je door die positieverschuiving veel sportievere bochten kan nemen, maar dat je je minder stabiel voelt rechtuit. In dat geval is het wat meer wennen dan echt een probleem.

Dit blijft slechts schatten op basis van de informatie die wij krijgen natuurlijk.

Overigens denk ik dat 55 voor de meeste mensen van 1.79 prima zal zijn bij een gemiddeld merk, ligt verder natuurlijk aan je exacte lichaamsverhoudingen en voorkeur. Ter vergelijking, ik zit met 1.83 aan een L Canyon en een 56cm Kona, maar bij veel andere merken zou ik een 58 moeten hebben. Dit is voornamelijk omdat ik een wat hoge zit heb.
Ik heb denk ik wel 6 jaar met die andere fiets gefietst, maar ik fiets nu alweer 2 jaar op de nieuwe fiets, dus zou er toch wel aan gewend moeten zijn. Maar goed, misschien probeer ik binnenkort nog eens de wielen om te wisselen, en dan kijk ik hoe dat voelt. Misschien zijn het toch wel de banden. Maar het kan in principe ook best een kwestie van balans/druk etc. zijn
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_187966942
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:34 schreef the_critic het volgende:
En een 61 is gewoon veel langer en dus zal een korter frame ook wat nerveuzer voelen
Dat is misschien ook wel een punt: ik had bij de 61 het gevoel dat er meer stabiliteit was
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 17 juli 2019 @ 13:43:04 #222
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187967033
Je had eerst een French fit en nu een competitive fit.
pi_187967157
Mijn vroegere Bianchi Infinito Carbon fiets was gewoon een nerveus sturend karretje in de voorbouw erg slap.
Vakman pur sang
pi_187968080
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Kijk ook eens naar je balhoofd speling, die doet ook veel.
Nog even hierover...wat kan ik hier precies mee/aan doen? Losser zetten?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  woensdag 17 juli 2019 @ 14:50:07 #225
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187968115
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 14:47 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Nog even hierover...wat kan ik hier precies mee/aan doen? Losser zetten?
Altijd strak, en volgens de juiste aandraaimomenten (vaak 5-6 Nm, zonder momentsleutel; vast is vast). Je wilt geen speling in je balhoofd hebben, maar juist een directe krachtoverbrenging.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_187968320
Speling op het balhoofd kun je voelen door met je voorrem stevig ingedrukt de fiets en en weer te bewegen of door te luisteren naar een rammelend geluid als je het voorwiel van een klein afstandje op de grond laat stuiteren.

Je hebt nog niet echt duidelijk beschreven wat je voelt en in welke situatie het zich wel of niet voordoet. Dat kan nog richting geven.

Voelt je fiets bijvoorbeeld sloom aan en vertraagt hij (te) snel als je rechtuit fietst? (verdenking: rolweerstand banden, wiellagers, snelspanners te strak)
Kun je je kracht niet goed kwijt (positie, met name zadelhoogte, setback en positie schoenplaatjes)?
Rijd je wel echt langzamer (comfort in je frame en banden kan hem ook "slomer" doen aanvoelen)?
Voelt je fiets instabiel aan bij rechtuit rijden? (eigenschap frame(geometrie) of speling in het balhoofd)?
Of juist in bochten (grip banden, stijfheid wielen, speling op de naven, positie op de fiets icm gewichtsverdeling)?

Wielen verwisselen is alvast een goede check. Check ook de speling in de wiellagers: druk met de wielen gemonteerd de velgrand richting de rem en beweeg hem heen en weer tussen de remblokken. Heb je hiervoor geleidelijk meer kracht nodig of zit er rond het midden een stukje beweging in met weinig weerstand (speling)? Het wiel mag ook geen krakend/klonkend geluid maken als je dit doet. Conti Ultrasport zijn low-budget banden, daar valt nog wel wat winst te behalen.

Tot slot is de vraag of een te grote fiets een goed referentiekader is. Als de fiets technisch in orde is en je positie op de fiets is juist en je hebt geen lichamelijke klachten, dan moet je het misschien maar accepteren :)
  woensdag 17 juli 2019 @ 15:09:09 #227
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187968388
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:04 schreef eentwee het volgende:
Speling op het balhoofd kun je voelen door met je voorrem stevig ingedrukt de fiets en en weer te bewegen of door te luisteren naar een rammelend geluid als je het voorwiel van een klein afstandje op de grond laat stuiteren.

Je hebt nog niet echt duidelijk beschreven wat je voelt en in welke situatie het zich wel of niet voordoet. Dat kan nog richting geven.

Voelt je fiets bijvoorbeeld sloom aan en vertraagt hij (te) snel als je rechtuit fietst? (verdenking: rolweerstand banden, wiellagers, snelspanners te strak)
Kun je je kracht niet goed kwijt (positie, met name zadelhoogte, setback en positie schoenplaatjes)?
Rijd je wel echt langzamer (comfort in je frame en banden kan hem ook "slomer" doen aanvoelen)?
Voelt je fiets instabiel aan bij rechtuit rijden? (eigenschap frame(geometrie) of speling in het balhoofd)?
Of juist in bochten (grip banden, stijfheid wielen, speling op de naven, positie op de fiets icm gewichtsverdeling)?

Wielen verwisselen is alvast een goede check. Check ook de speling in de wiellagers: druk met de wielen gemonteerd de velgrand richting de rem en beweeg hem heen en weer tussen de remblokken. Heb je hiervoor geleidelijk meer kracht nodig of zit er rond het midden een stukje beweging in met weinig weerstand (speling)? Het wiel mag ook geen krakend/klonkend geluid maken als je dit doet. Conti Ultrasport zijn low-budget banden, daar valt nog wel wat winst te behalen.

Tot slot is de vraag of een te grote fiets een goed referentiekader is. Als de fiets technisch in orde is en je positie op de fiets is juist en je hebt geen lichamelijke klachten, dan moet je het misschien maar accepteren :)
Goede uitleg ^O^
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 17 juli 2019 @ 15:21:41 #228
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187968493
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:04 schreef eentwee het volgende:
Speling op het balhoofd kun je voelen door met je voorrem stevig ingedrukt de fiets en en weer te bewegen of door te luisteren naar een rammelend geluid als je het voorwiel van een klein afstandje op de grond laat stuiteren.
Behalve als je Shimano hebt want die remhendels klapperen zo dat je niet meer goed kan horen of je balhoofd speling heeft. :P
pi_187968498
Zelf werd ik vorige week ook een beetje (onaangenaam) verrast door een vreemd stuurgevoel toen ik een ritje maakte op mijn nieuwe Schwalbe One classic 25mm banden. Voelde wat "sketchy" aan bij het insturen. Nu is het wel zo dat ik ze heb gemonteerd op (smalle) Mavic Open Pro velgen en ze daar desondanks ruim 26mm breed opvallen. Wellicht werkt deze combinatie niet goed en "rollen" ze teveel in bochten. Aan de wielen zelf kan het niet liggen, die bevielen prima met andere banden, en ook niet aan en te lage bandenspanning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187968555
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:22 schreef eentwee het volgende:
Zelf werd ik vorige week ook een beetje (onaangenaam) verrast door een vreemd stuurgevoel toen ik een ritje maakte op mijn nieuwe Schwalbe One classic 25mm banden. Voelde wat "sketchy" aan bij het insturen. Nu is het wel zo dat ik ze heb gemonteerd op (smalle) Mavic Open Pro velgen en ze daar desondanks ruim 26mm breed opvallen. Wellicht werkt deze combinatie niet goed en "rollen" ze teveel in bochten. Aan de wielen zelf kan het niet liggen, die bevielen prima met andere banden, en ook niet aan en te lage bandenspanning.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Naar mijn idee maakt Schwalbe waardeloze racebanden. Maar dat zeg ik uit persoonlijke ervaring, ooit een set snelle banden gekocht met een hobbel erin, kreeg nieuwe, hobbel erin, enz enz.
Vakman pur sang
pi_187968627
Ultremo's hadden daar last van, de voorloper van de One. Dit zijn eigenlijk de eerste Schwalbe banden die ik voor de racefiets koop. Ik geef ze nog een paar ritten de kans. Als het zo blijft probeer ik ze ook wel even op een bredere velg.
  woensdag 17 juli 2019 @ 15:33:59 #232
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187968694
Ik heb Challenge en Dugast voor de CX, Vittoria Corsa G en Vredestein senso Superiore voor de koersfietsen, en voor mijn spatborden winter(weg)fiets Conti GP 4 Season.
  woensdag 17 juli 2019 @ 15:39:12 #233
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187968806
Vant weekend naar Aywaille een paar daagjes en de CX gaat mee is de bedoeling, evenals mvr. kaas nieuwe mtb. Even een rondje proberen daar.
pi_187968843
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 14:50 schreef Fretwork het volgende:

[..]

Altijd strak, en volgens de juiste aandraaimomenten (vaak 5-6 Nm, zonder momentsleutel; vast is vast). Je wilt geen speling in je balhoofd hebben, maar juist een directe krachtoverbrenging.
Hier ben ik het niet mee eens. Een balhoofd stel je niet met een momentsleutel af maar juist op gevoel. Het moet zeker vast, maar net zo vast dat er net geen speling meer op zit. Als je dit namelijk te vast zet lopen de lagers stroef. Dus beetje vast draaien en dan voelen of de speling weg is, zo niet...weer iets vaster tot de speling weg is.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_187968870
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:04 schreef eentwee het volgende:
Speling op het balhoofd kun je voelen door met je voorrem stevig ingedrukt de fiets en en weer te bewegen of door te luisteren naar een rammelend geluid als je het voorwiel van een klein afstandje op de grond laat stuiteren.

Je hebt nog niet echt duidelijk beschreven wat je voelt en in welke situatie het zich wel of niet voordoet. Dat kan nog richting geven.

Voelt je fiets bijvoorbeeld sloom aan en vertraagt hij (te) snel als je rechtuit fietst? (verdenking: rolweerstand banden, wiellagers, snelspanners te strak)
Kun je je kracht niet goed kwijt (positie, met name zadelhoogte, setback en positie schoenplaatjes)?
Rijd je wel echt langzamer (comfort in je frame en banden kan hem ook "slomer" doen aanvoelen)?
Voelt je fiets instabiel aan bij rechtuit rijden? (eigenschap frame(geometrie) of speling in het balhoofd)?
Of juist in bochten (grip banden, stijfheid wielen, speling op de naven, positie op de fiets icm gewichtsverdeling)?

Wielen verwisselen is alvast een goede check. Check ook de speling in de wiellagers: druk met de wielen gemonteerd de velgrand richting de rem en beweeg hem heen en weer tussen de remblokken. Heb je hiervoor geleidelijk meer kracht nodig of zit er rond het midden een stukje beweging in met weinig weerstand (speling)? Het wiel mag ook geen krakend/klonkend geluid maken als je dit doet. Conti Ultrasport zijn low-budget banden, daar valt nog wel wat winst te behalen.

Tot slot is de vraag of een te grote fiets een goed referentiekader is. Als de fiets technisch in orde is en je positie op de fiets is juist en je hebt geen lichamelijke klachten, dan moet je het misschien maar accepteren :)
Die truc met de rem indrukken is met discs niet te doen, aangezien met discs er ook speling op de blokjes zit, dat voelt dan als speling in het balhoofd, maar dat is het dan niet. Beste druk je dan de voorrem in en beweeg je het stuur heen en weer, terwijl je met je hand om de spacers/balhoofd voelt of er speling op zit.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_187968982
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:40 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Een balhoofd stel je niet met een momentsleutel af maar juist op gevoel. Het moet zeker vast, maar net zo vast dat er net geen speling meer op zit. Als je dit namelijk te vast zet lopen de lagers stroef. Dus beetje vast draaien en dan voelen of de speling weg is, zo niet...weer iets vaster tot de speling weg is.
Klopt ja, en dat zal doorgaans wel bij minder dan 5 Nm zijn. Op het moment dat je je vervolgens je stuurpen vastzet (wel met momentsleutel) doet die andere bout ook niet veel meer. Dit is de enige plek waar ik op mijn lichte fiets een aluminium bout heb gebruikt.
  woensdag 17 juli 2019 @ 15:48:52 #237
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187969012
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:40 schreef Patroon het volgende:

[..]

Hier ben ik het niet mee eens. Een balhoofd stel je niet met een momentsleutel af maar juist op gevoel. Het moet zeker vast, maar net zo vast dat er net geen speling meer op zit. Als je dit namelijk te vast zet lopen de lagers stroef. Dus beetje vast draaien en dan voelen of de speling weg is, zo niet...weer iets vaster tot de speling weg is.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:47 schreef eentwee het volgende:

[..]

Klopt ja, en dat zal doorgaans wel bij minder dan 5 Nm zijn. Op het moment dat je je vervolgens je stuurpen vastzet (wel met momentsleutel) doet die andere bout ook niet veel meer. Dit is de enige plek waar ik op mijn lichte fiets een aluminium bout heb gebruikt.
Yes, foutje. Bedoelde de bouten die je stuurpen klemmen. Top cap moet inderdaad een stuk minder strak. My bad
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 17 juli 2019 @ 18:44:50 #238
117107 MarcoD
.........
pi_187972216
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:12 schreef jpjedi het volgende:

[..]

1 bar per 10kg lichaamsgewicht is grove richtlijn. Hoe dikker de band, hoe lager de druk in principe voor dezelfde rolweerstand. Per saldo wordt de rolweerstand minder bij hogere druk in dezelfde band maar het comfort wordt minder. Tevens bij nat weer iets meer slipgevaar door verminderd contactoppervlak. Dit alles op basis van vouwbandjes. Tubes zet je iets harder vanwege het ronder profiel.
Toen we nog op 21mm bandjes reden misschien, ik vind boven de 6 bar al ruk fietsen...
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
pi_187972993
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 18:44 schreef MarcoD het volgende:

[..]

Toen we nog op 21mm bandjes reden misschien, ik vind boven de 6 bar al ruk fietsen...
Ook beetje persoonlijk, ik rij op 8 bar bij 25mm en 72kg op de TT en 7 bar bij 28mm op de koersfiets.
pi_187973073
Qua banden zweer ik bij GP’s. Al 10 jaar. Qua Tubes de Corsa grafeen.
pi_187973381
Meer mensen recente ervaring met Schwalbe?
De MTB banden zijn wel erg goed vind ik.
Rij de laatste rijd veel Vredestijn die doen het altijd goed (fortezza senso superiore).
Vakman pur sang
pi_187973603
Ik fiets op Swalbe Durano (zat er al op). Schijnen wel wat meer rolweerstand te hebben, maar wel lekbestendig. Heb twee keer lek gehad, maar wel op zo'n manier dat de volgende ochtend de band pas leeg was.

Binnenkort maar eens wat anders proberen, ze zijn bijna versleten.
  woensdag 17 juli 2019 @ 20:23:30 #243
545 dop
:copyright: dop
pi_187974184
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Meer mensen recente ervaring met Schwalbe?
De MTB banden zijn wel erg goed vind ik.
Rij de laatste rijd veel Vredestijn die doen het altijd goed (fortezza senso superiore).
schwalbe maakt nogal veel verschillende banden zeker voor mtb. Variërend van goed tot zeer matig.
Voor race vind ik dat ze vaak wel degelijke banden maken, maar net niet top.
En ook wat uitschieters naar beneden.
Op mtb wel mijn eerste keuze op race zeker niet.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_187974843
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:59 schreef Vinniiee het volgende:
Ik fiets op Swalbe Durano (zat er al op). Schijnen wel wat meer rolweerstand te hebben, maar wel lekbestendig. Heb twee keer lek gehad, maar wel op zo'n manier dat de volgende ochtend de band pas leeg was.

Binnenkort maar eens wat anders proberen, ze zijn bijna versleten.
Ik heb ook een tijdje op Schwalbe Durano gereden, vond wel dat ze snel versleten waren.
pi_187975333
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 20:52 schreef cafca het volgende:

[..]

Ik heb ook een tijdje op Schwalbe Durano gereden, vond wel dat ze snel versleten waren.
Ja, dat wel. Heb er nog geen 4000km mee gefietst.
  woensdag 17 juli 2019 @ 21:26:52 #246
117107 MarcoD
.........
pi_187975679
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:29 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Ook beetje persoonlijk, ik rij op 8 bar bij 25mm en 72kg op de TT en 7 bar bij 28mm op de koersfiets.
83 kg, 25mm, max 5 bar voor (vaak lager), max 5,5 achter (vaak lager). Pomp meestal 1x per week op dus druk zakt vaak iets richting de 4,5 en dan pomp ik weer wat bij. Vittoria Corsa speed, velgen 25mm extern.
Biba

[ Bericht 1% gewijzigd door MarcoD op 17-07-2019 21:59:38 ]
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
pi_187975739
Als je bandendruk vermeldt, wellicht ook handig om te zeggen of je met biba of tubeless rijdt :P
pi_187976620
10bar, 23mm, tubeless. ;)
  woensdag 17 juli 2019 @ 22:22:05 #249
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187977256
83kg, 28mm Bontrager R4 Classic met latex bibas, 6-6.5 bar

Daarvoor Continental GP4000 ii 25mm met butyl 7-7.5 bar
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  woensdag 17 juli 2019 @ 22:23:36 #250
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_187977296
Oh, en de zelfde tijd als ddx op de Motieweg in Holten en daardoor mede-snelste Fok!er *O*


Met m'n bolle reet
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_187977642


[ Bericht 100% gewijzigd door xTDRx op 17-07-2019 22:38:08 (Oeps) ]
  donderdag 18 juli 2019 @ 06:37:30 #252
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_187981329
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2019 21:13 schreef Vinniiee het volgende:

[..]

Ja, dat wel. Heb er nog geen 4000km mee gefietst.
Dat is op zich redelijk, als je wil dat je banden minder snel slijten moet je ze een paar jaar in de kelder leggen. Dus koop je dan nu bijv. 4 in de discount en leg je 2 weg. Het rubber hard dan langzaam uit zonder droogtescheurtjes. Je rijdt dan minder snel lek en ze slijten minder snel. Echter, hoe zachter de compound ook hoe meer grip. Dus als ze té lang liggen dan worden ze keihard. Weet je nog dat WvA het wk veldrijden won in Bieles omdat hij met die groene tubes reed en geen lekke band had zoals de rest? Dat was niet omdat die groene tubes zo goed waren maar omdat ze zo oud waren.

Als je nu met durano rijdt en je stapt voor de zomer over op een Vittoria Corsa G dan weet je niet wat er gebeurt die band loopt 2x zo licht. En neem er dan ook meteen een superlight binnenband bij. Het is alleen geen band om van de winter mee door te trainen, dan heb je beter wat stevigers.

[ Bericht 10% gewijzigd door kaasplankje op 18-07-2019 06:42:48 ]
  donderdag 18 juli 2019 @ 08:01:44 #253
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_187981738
Banden zijn net als mensen. Hoe ouder hoe taaier.

Kijk maar naar kaas en dop
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_187981840
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 06:37 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat is op zich redelijk, als je wil dat je banden minder snel slijten moet je ze een paar jaar in de kelder leggen. Dus koop je dan nu bijv. 4 in de discount en leg je 2 weg. Het rubber hard dan langzaam uit zonder droogtescheurtjes. Je rijdt dan minder snel lek en ze slijten minder snel. Echter, hoe zachter de compound ook hoe meer grip. Dus als ze té lang liggen dan worden ze keihard. Weet je nog dat WvA het wk veldrijden won in Bieles omdat hij met die groene tubes reed en geen lekke band had zoals de rest? Dat was niet omdat die groene tubes zo goed waren maar omdat ze zo oud waren.

Als je nu met durano rijdt en je stapt voor de zomer over op een Vittoria Corsa G dan weet je niet wat er gebeurt die band loopt 2x zo licht. En neem er dan ook meteen een superlight binnenband bij. Het is alleen geen band om van de winter mee door te trainen, dan heb je beter wat stevigers.
Weer eens wat anders dan een fles whiskey laten rijpen in de kelder :T
pi_187982026
Klopt ja, voor veldrijden leggen de meesten de bandjes nog steeds 2 jaartjes in de kelder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')