abonnement Unibet Coolblue
pi_187818240
quote:
Iran haalt Amerikaanse drone neer, claimt dat die in zijn luchtruim vloog

De Iraanse Revolutionaire Garde heeft een Amerikaanse drone neergehaald. Volgens Iran vloog het onbemande toestel in zijn luchtruim. De VS zegt dat de drone in het internationaal luchtruim vloog toen die werd geraakt.

De Revolutionaire Garde stelt dat de drone zijn identificatiesignaal had uitgezet en bezig was aan een geheime missie. Het toestel zou afkomstig zijn van een Amerikaanse basis in het zuiden van de Perzische Golf-regio.

Volgens Iraanse staatsmedia gaat het om een RQ-4 Global Hawk. Het toestel zou het Iraanse luchtruim zijn binnengevlogen in de zuidelijke provincie Hormozgan, ter hoogte van Dubai. Een Amerikaanse functionaris zegt dat het om een MQ-4C Triton gaat en dat de drone is neergehaald door een luchtdoelraket.

Andere aanvallen
Voor zover bekend zijn er nog geen beelden vrijgegeven van de neergehaalde drone. Beide drones kunnen meer dan een dag op grote hoogte blijven om inlichtingen te verzamelen.

Vorige week zou Iran een andere Amerikaanse drone geprobeerd hebben neer te halen die in de buurt vloog van twee olietankers. De Amerikanen beschuldigen Iran van meerdere aanvallen op tankers bij de Straat van Hormuz. Iran ontkent dat. Op 6 juni schoten Houthi-rebellen in Jemen, die volgens de VS door Iran worden gesteund, een Amerikaanse drone neer.

Confrontatie
Het nieuwe incident veroorzaakt nieuwe spanningen tussen beide landen. De relatie verslechterde snel sinds Trump in mei vorig jaar uit het atoomakkoord met Iran stapte en opnieuw zware economische sancties instelde. Hij noemde het land toen de belangrijkste staatssponsor van terreur. Iran spreekt van een economische oorlog.

De Verenigde Naties, de EU, Rusland en China hebben beide landen eerder opgeroepen tot maximale terughoudendheid om te voorkomen dat een incident uitloopt op een militaire confrontatie. Zowel de VS als Iran heeft meerdere keren gezegd daar niet op uit te zijn.

Generaal Hossein Salami van de Iraanse Revolutionaire Garde zegt dat het neerhalen van de drone een duidelijk signaal is aan de Amerikanen dat de Iraanse grens een rode lijn is. "We zullen optreden tegen agressie. We willen met geen enkel land oorlog, maar staan paraat om Iran te verdedigen."
quote:
Kabinet overweegt fregat naar Straat van Hormuz te sturen
VANDAAG, 16:01 BUITENLANDPOLITIEK
MINISTERIE VAN DEFENSIE
GESCHREVEN DOOR
Wilco Boom
Politiek verslaggever
Het kabinet overweegt een fregat naar de onrustige Straat van Hormuz bij Iran te sturen, als bijdrage aan een internationale zeemacht die daar de vrije doorvaart moet garanderen. Aanleiding is een verzoek van de Amerikaanse minister van Defensie Esper, twee weken geleden gedaan op een vergadering van de NAVO-ministers van Defensie.

Het kabinet is van plan half augustus een beslissing te nemen over het sturen van een fregat. In de tussentijd moeten de top van de Koninklijke Marine en de Commandant der Strijdkrachten de risico's op een rij zetten, zodat het kabinet een afgewogen besluit kan nemen.

Beveiliging van koopvaardijschepen
Minister Bijleveld van Defensie meldde vrijdag aan de Tweede Kamer dat minister Esper "een algemeen verzoek aan bondgenoten" had gedaan een bijdrage te leveren aan "het garanderen van het recht op vrije doorvaart en maritieme veiligheid in die regio".

Hoe het kabinet dit wil gaan doen, liet Bijleveld in het midden, maar Haagse bronnen bevestigen vandaag dat het kabinet het sturen van een fregat op het oog heeft, om koopvaardijschepen te beveiligen. De Koninklijke Marine beschikt over zes fregatten; dat zijn de grootste gevechtsschepen van de Nederlandse krijgsmacht.

Het kabinet wil ervoor waken dat het betrokken raakt bij het slepende conflict tussen Iran en de Verenigde Staten. Tegelijk hoopt het volgens bronnen dat het met de bijdrage aan een maritieme missie in de Straat van Hormuz makkelijker wordt om een ander Amerikaans verzoek af te wijzen, namelijk om troepen naar Syrië te sturen. De VS heeft daar onlangs om gevraagd, om de eigen troepenmacht uit Syrië te kunnen weghalen.

Het is de afgelopen tijd buitengewoon onrustig in en rond de Straat van Hormuz. Begin vorige maand werden er aanslagen gepleegd op vier olietankers. Volgens de VS is Iran het brein achter de aanslagen, maar Teheran ontkent elke betrokkenheid en zegt dat Saudi-Arabië erachter zit.

Kort na de aanslagen schoot de Iraanse krijgsmacht een Amerikaanse drone uit de lucht. De Amerikaanse president Trump wilde in reactie hierop Iraanse raket- en radarinstallaties laten bombarderen, maar zag hiervan af, naar eigen zeggen omdat er tientallen slachtoffers bij zouden vallen. Naar aanleiding van het incident met de drone vliegen de KLM en veel andere commerciële luchtvaartmaatschappen niet meer in de omgeving van de Straat van Hormuz.
https://nos.nl/artikel/22(...)ormuz-te-sturen.html

Vandaag bekend geworden dat Nederland een fregat richting Iran stuurt.

[ Bericht 26% gewijzigd door sp3c op 08-07-2019 20:11:39 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 8 juli 2019 @ 19:57:01 #2
249756 Symphonic
Look o Look
pi_187818323
20 juni is zojuist?
Juin uit Eigen Tuin!
pi_187818354
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 19:57 schreef Symphonic het volgende:
20 juni is zojuist?
Ik zal de OP even updaten dit is niet mijn OP. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187818493
TT is ietwat voorbarig.
pi_187818502
Nieuwsbericht in de OP met quote van Trump, beide van vorige maand, gaan niet direct over het nieuws dat Nederland mogelijk een fregat gaat sturen. Als achtergrond van dit nieuws zou het wel relevant zijn..

Nederland gaat mogelijk met een fregat meedoen aan een internationale maritieme coalitie om koopvaardijschepen in de Straat van Hormuz te beschermen, dit om de vrije doorvaart en veiligheid in de Perzische Golf te garanderen. Dit is in het belang van veel landen, waaronder Nederland.
  maandag 8 juli 2019 @ 20:05:27 #6
249756 Symphonic
Look o Look
pi_187818535
quote:
16s.gif Op maandag 8 juli 2019 19:58 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ik zal de OP even updaten dit is niet mijn OP. :)
^O^

Volgens NPO Radio 1 kwam het er neer: of dit, of grondtroepen naar Syrie
Juin uit Eigen Tuin!
pi_187818548
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 20:04 schreef rutger05 het volgende:
Nieuwsbericht in de OP met quote van Trump, beide van vorige maand, gaan niet direct over het nieuws dat Nederland mogelijk een fregat gaat sturen. Als achtergrond van dit nieuws zou het wel relevant zijn..

Nederland gaat mogelijk met een fregat meedoen aan een internationale maritieme coalitie om koopvaardijschepen in de Straat van Hormuz te beschermen, dit om de vrije doorvaart en veiligheid in de Perzische Golf te garanderen. Dit is in het belang van veel landen, waaronder Nederland.
Het is min of meer dezelfde kwestie meen ik, het geval met de drone en de mijnen op de schepen beide besproken in het voorgaande deel. Ik open alleen een een nieuw deel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187818569
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 20:03 schreef Glazenmaker het volgende:
TT is ietwat voorbarig.
Volgens wat ik nu bij het NOS journaal zie niet.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187818609
Heb vanmiddag al op teletekst gestaan.
  Moderator maandag 8 juli 2019 @ 20:09:53 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187818633
quote:
16s.gif Op maandag 8 juli 2019 20:06 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Volgens wat ik nu bij het NOS journaal zie niet.
https://nos.nl/artikel/22(...)ormuz-te-sturen.html
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 8 juli 2019 @ 20:11:34 #11
408813 crew  trein2000
pi_187818674
Lijkt mij goed. Een beperkte missie, maar toch de US enigszins tevredenstellen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_187818680
quote:
Ah oké ze spraken net over anonieme bronnen die uitspraken dat er al besloten is maar misschien past mogelijk nog in de TT of zo. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator maandag 8 juli 2019 @ 20:12:30 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187818695
ook opgelost
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_187818701
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 20:11 schreef trein2000 het volgende:
Lijkt mij goed. Een beperkte missie, maar toch de US enigszins tevredenstellen.
Mij lijkt het tijd on ze duidelijk te maken dat ze eens normaal moeten doen met hun oorlogsgekte.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187818717
Maar goed vooral hoop ik dag het niet zal escaleren. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  PR/Manusje van alles maandag 8 juli 2019 @ 20:14:09 #16
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_187818730
Daar hebben we die dingen toch ook voor. Varen met die boot.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  PR/Manusje van alles maandag 8 juli 2019 @ 20:15:08 #17
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_187818753
Zolang ie maar niet achter wordt gelaten op een Iraans strand. :'( :') :'(
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_187818824
quote:
16s.gif Op maandag 8 juli 2019 20:12 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Mij lijkt het tijd on ze duidelijk te maken dat ze eens normaal moeten doen met hun oorlogsgekte.
Geen zorgen. De EU betaalt toch wel de kosten achteraf.
pi_187832676
Als het bemoeizuchtige volkje eens niet zou willen zou ik verbaast zijn.
  dinsdag 9 juli 2019 @ 18:54:41 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_187832966
Nederland moet eens een poosje de grote bek houden internationaal
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 9 juli 2019 @ 18:57:59 #21
485804 Ship-o-Bricks
The Unsinkable Just Happened
pi_187833022
Tis beter dan kansloos in Syrie rond gaan lopen huppelen, maar niet veel beter.
pi_187833435
Oef, een Nederlands fregat. Nu zullen die Iranezen wel inbinden denk ik.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_187833457
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 19:19 schreef Sicstus het volgende:
Oef, een Nederlands fregat. Nu zullen die Iranezen wel inbinden denk ik.
Iranezen? :+
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_187833901
quote:
0s.gif Op maandag 8 juli 2019 19:31 schreef sp3c het volgende:
migranten zijn een heel ander probleem, daar zal het ministerie van defensie zich niet al te druk om maken
Iraanse vrouwen zijn wel welkom hoor. O+
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator dinsdag 9 juli 2019 @ 19:43:43 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_187833911
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2019 19:43 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Iraanse vrouwen zijn wel welkom hoor. O+
nou ok opgelost
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')