Nee. Een Canadese vrouw. Had er nog nooit van gehoord verder.quote:
In bepaalde situaties vind ik 'wit' ook passender dan 'blank'. Als je dat al politiek gemotiveerd noemt...quote:Op maandag 8 juli 2019 18:48 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
De verandering van "blank" naar "wit" was openlijk politiek gemotiveerd. Wat is hier "BNW" aan? Tenzij je verwijst naar het boek in plaats van het subforum.
Nou zoek vooral eens de redenering erachter op en de herkomst daarvan.quote:Op maandag 8 juli 2019 18:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
In bepaalde situaties vind ik 'wit' ook passender dan 'blank'. Als je dat al politiek gemotiveerd noemt...
Die ken ik.quote:Op maandag 8 juli 2019 18:51 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Nou zoek vooral eens de redenering erachter op en de herkomst daarvan.
Hoe is dat niet puur politiek dan? Als media zich spontaan naar gezocht ideologisch geblaat uit extreem-rechtse hoek zouden schikken en jargon uit die kringen zouden adopteren dan zouden de rapen gaar zijn. Terecht.quote:
Omdat racismebestrijding en rechtsextremisme natuurlijk geen gelijkwaardige kampen zijn. Tegen racisme zijn is de norm. Dat is het midden.quote:Op maandag 8 juli 2019 18:55 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Hoe is dat niet puur politiek dan? Als media zich spontaan naar gezocht ideologisch geblaat uit extreem-rechtse hoek zouden schikken en jargon uit die kringen zouden adopteren dan zouden de rapen gaar zijn.
Ik vind het zelf vrij teleurstellend dat het de andere kant op niet exact zo werkt.
Je geheugen lijkt niet helemaal mee te werken, waar hadden we het net nou over?quote:Op maandag 8 juli 2019 18:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Omdat racismebestrijding en rechtsextremisme natuurlijk geen gelijkwaardige kampen zijn. Tegen racisme zijn is de norm. Dat is het midden.
Natuurlijk dient racisme zoals wij dat in zouden vullen bestreden te worden, maar de "racismebestrijding" die plaatsvindt en in een eerder stadium al het toekennen van "privilege" puur op grond van ras, is nou net een vorm van dát racisme!quote:Op maandag 8 juli 2019 18:01 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Wel bij de les blijven: enkele jaren terug is racisme vrij expliciet geherdefinieerd als een verschijnsel dat enkel vanuit een vermeend privilege kan plaatsvinden, gelijktijdig maakten begrippen als "reverse racism/omgekeerd racisme" hun intrede in ook mainstream Nederlandse publicaties. (En werd er als op afspraak, simultaan oversgeschakeld van "blank" naar "wit".)
Niets van dit alles zou je nu nog mogen verrassen. Dit is in de beleving van een substantiele, zeer vocale, in de journalistiek sterk oververtegenwoordigde subset van de bevolking daadwerkelijk geen racisme.
Oké.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:00 schreef van_Lamehuizen het volgende:
Je geheugen lijkt niet helemaal mee te werken
Beetje jammer dat je ervoor kiest de inhoud te negeren. Vind ook niet dat ik daarmee iets te veel zei gezien het letterlijke uur dat nog net niet verstreken was sinds die post waarmee je, might I remind you, gewoon instemde.quote:
Ja, als een post al begint met een opmerking uit de categorie 'jij bent dom', dan haak ik doorgaans af.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:08 schreef van_Lamehuizen het volgende:
Beetje jammer dat je ervoor kiest de inhoud te negeren.
Behalve dan dat je er alsnog op reageert, slechts niet inhoudelijk. Denk eerder dat de werkelijkheid met je idealen conflicteert. Jammer joh.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:10 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, als een post al begint met een opmerking uit de categorie 'jij bent dom', dan haak ik doorgaans af.
Alleen op wat ik gelezen heb. Anders zou het raar zijn.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:11 schreef van_Lamehuizen het volgende:
[..]
Behalve dan dat je er alsnog op reageert, slechts niet inhoudelijk.
Iedereen kan verhuizen naar Terschelling. Ik kan niet spontaan mijn huidskleur veranderen.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:30 schreef MakkieR het volgende:
Als je met de boot naar Terschelling gaat, zijn er twee soorten veerdiensten, de veerdienst voor toeristen 60 euro, de snelle veerdienst voor bewoners 10 euro ( ID kaart tonen ). Dit gebeurt al jaren en daar doet men niks aan.
Zodra negers achterin de veerpont moeten of hun kaartje 2x zo duur is praten we verder. Tot die tijd is het geen goede vergelijking.quote:Op maandag 8 juli 2019 19:30 schreef MakkieR het volgende:
Als je met de boot naar Terschelling gaat, zijn er twee soorten veerdiensten, de veerdienst voor toeristen 60 euro, de snelle veerdienst voor bewoners 10 euro ( ID kaart tonen ). Dit gebeurt al jaren en daar doet men niks aan.
Ah, dus alle zwarten in Detroit zijn armoedzaaiers en alle witten barsten er van het geld.quote:Op zondag 7 juli 2019 18:31 schreef Bart2002 het volgende:
Het gaat erom om minder kapitaalkrachtigen (wat de zwarten duidelijk zijn in Detroit) een eerlijke kans op een ticket te gunnen.
Volgend jaar, als het slavernijmuseum in Amsterdam eindelijk open kan en de gemeente namens alle Amsterdammers officieel hun excuses voor hun slavernijverleden aan gaat bieden, zal wel een goed moment zijn daarvoor.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 23:26 schreef Elfletterig het volgende:
Ze hebben hun racistische keutel inmiddels ingetrokken, trouwens. Uiteraard niet zonder eerst in de slachtofferrol te kruipen. Er is nu één prijs, met een "suggested donation" voor zogeheten "nonPOC", de niet-"mensen van kleur"....
Je kunt er trouwens op wachten dat clubjes als BIJ1 en New Urban Collective ook in Amsterdam dit soort racisme gaan toepassen. Ze nemen immers alles uit de VS over, dus ongetwijfeld dit ook.
Je zult zien dat de overheid vroeg of laat zwicht en overgaat tot betalingen aan achter-, achter-, achterkleinkinderen van mensen die destijds leden onder de slavernij. En dat geld wordt dan door heel Nederland opgehoest, terwijl het voornamelijk Amsterdam was dat er profijt van had. In grote delen van Nederland leefden mensen in grote armoede, moesten ze immens hard werken om een bestaan te hebben. De omstandigheden waarin mijn voorouders leefden waren niet of nauwelijks beter dan die van de slaven in de overzeese gebieden. Ook zij werden handig uitgebuit door rijke landheren en anderen met macht.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 00:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Volgend jaar, als het slavernijmuseum in Amsterdam eindelijk open kan en de gemeente namens alle Amsterdammers officieel hun excuses voor hun slavernijverleden aan gaat bieden, zal wel een goed moment zijn daarvoor.
De duurdere entreeprijzen voor witten zijn daarmee gelijk een mooie aanzet tot herstelbetalingen.
Dat klopt wat die stad betreft inderdaad. Het is een shithole. Is ook een topic over in POL.quote:Op vrijdag 19 juli 2019 23:07 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Ah, dus alle zwarten in Detroit zijn armoedzaaiers en alle witten barsten er van het geld.
Duidelijk.
quote:Op zaterdag 20 juli 2019 20:22 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat klopt wat die stad betreft inderdaad. Het is een shithole. Is ook een topic over in POL.
Ben het eens met de motivatie, iets minder met hoe het verkocht wordt en waar de discussie over is. Als je armere mensen ongeacht de kleur een schappelijkere prijs geeft dan zal iedereen zich daar in kunnen vinden.quote:Op zondag 7 juli 2019 18:35 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Dat is wat mij betreft een prima idee, maar dan moet je er geen huidskleur bij halen. Maar dan zou je dus ook arme blanken een goedkopere kaart moeten verkopen. En wat doe je dan met een rijke neger? Zou toch niet de bedoeling moeten zijn dat een arme blanke de volle mep moet betalen en de rijke neger een goedkopere kaart?
De Amerikaanse grondwet is alleen van toepassing op de overheid, en door de overheid betaalde/gesponsorde organisaties.quote:Op zondag 7 juli 2019 18:27 schreef SeLang het volgende:
Serieus: gaat dit niet tegen de grondwet in?
Ik vind het eerder neerbuigend en ook beledigend. Alsof je wanneer je zwart bent ineens minder te besteden hebt dan een witte.quote:Op zondag 7 juli 2019 18:31 schreef Bart2002 het volgende:
Ik vind het wel een goed actie eigenlijk. De motivatie staat duidelijk in het bericht. Het gaat erom om minder kapitaalkrachtigen (wat de zwarten duidelijk zijn in Detroit) een eerlijke kans op een ticket te gunnen. Helemaal prima. Grondwet en zwaardere middelen hebben daar niets mee te maken lijkt me.
Vroeger hadden we zo'n zelfde systeem ook in Nederland. Een werkloze betaalde een stuk minder voor een kaartje voor een voetbalwedstrijd b.v. Zie niet wat daar mis mee is. Zij geven gewoon aan dat ze weten wat de arme doelgroep is. En die hebben doorgaans een ander kleurtje. Ook dat mag benoemd worden.
Goeden kick..quote:Op vrijdag 4 november 2022 18:27 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik vind het eerder neerbuigend en ook beledigend. Alsof je wanneer je zwart bent ineens minder te besteden hebt dan een witte.
Ja sorry voor de kick, maar het onderwerp sprak me zo aanquote:Op vrijdag 4 november 2022 18:44 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Goeden kick..![]()
Ik sta er ook nu nog achter. Wat dat laatste betreft: in Detroit is dat werkelijk zo. Lees je maar eens in of ga op studiereis daarheen. Je komt echt in een totaal andere wereld dan je gewend bent.
Zie ook #171 mocht je nog twijfelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |