abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_187797560


Een nieuw topic, een nieuwe voorstelronde.
Laten we beginnen met de oudste dieren, ook al zijn ze geen vee. De gebroeders poes. Zijn als kittens in 2007 bij ons gekomen, en trekken nog altijd veel met z'n tweeën op.


Goede tweede zijn de honden.

SPOILER: zichtbaarder
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pluimvee!
Ons gansje deed dit voorjaar weer een dappere poging tot broeden. Ze bleef in leven, maar broedde geen nieuw leven uit.


De schapen, 9 ooien, 1 ram, 14 lammeren, hebben gewapende vrede gesloten met de ganzen.


En dit jaar het spannendste dier, ons Eugenie.


Met d'r biggetjes (zeven, die zal op deze foto wel net even 't hok in gedoken zijn).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 7 juli 2019 @ 20:38:46 #2
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_187802597
Ik heb even een reeks voor je aangevraagd.
Spoilers!
  zondag 7 juli 2019 @ 21:03:27 #3
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_187803045
Wat zit Eus er gemoedelijk bij in de laatste foto van het vorige deel! O+ Lekker kneuterig naar de schaapjes kijken.

Het bijnanietmeerlam van onze achterburen heeft de baard in de keel lijkt het. Echt hilarisch om hem te horen mekkeren! :D Denk dronken, schorre ouwe kerel die Mehhh roept. :D Inclusief af en toe hysterisch overslaan. _O-
***
pi_187819013
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2019 21:03 schreef Brighteyes het volgende:
Wat zit Eus er gemoedelijk bij in de laatste foto van het vorige deel! O+ Lekker kneuterig naar de schaapjes kijken.

Het bijnanietmeerlam van onze achterburen heeft de baard in de keel lijkt het. Echt hilarisch om hem te horen mekkeren! :D Denk dronken, schorre ouwe kerel die Mehhh roept. :D Inclusief af en toe hysterisch overslaan. _O-
O+
Het wordt vast een echte ram!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187819109
Vanwege al die biggen waren we voornemens de varkensweide wat te vergroten. Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag kregen ze een stuk prachtig (bloemrijk :'( ) grasland erbij. Met water ernaast.


Varkens kunnen heel goed zwemmen.. We hopen dat ze niet wegzwemmen _O-
Vandaag ging goed, Eugenie is wel even het water in geweest, en zag het lijntje dat ik over het water heb gespannen. Daar bleef ze netjes achter, en bovendien bleef ze mooi met de pootjes aan de grond. De biggen zijn sowieso nog niet zo badderig.


Gras!


Met ganzen (links) en schapen (rechts) op de achtergrond.


Bonusfoto omdat ik het zo'n mooie foto vind.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator maandag 8 juli 2019 @ 20:38:29 #6
155227 crew  Guppy
dus
pi_187819213
Gereekst :)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_187819304
Je leert nog eens wat: varkens kunnen zwemmen, heel goed. 😜

Is het lijntje om ondiep te scheiden van dieper water?
Idyllische foto’s wel. O+
pi_187819394
quote:
1s.gif Op maandag 8 juli 2019 20:43 schreef AnneX het volgende:
Je leert nog eens wat: varkens kunnen zwemmen, heel goed. 😜

Is het lijntje om ondiep te scheiden van dieper water?
Idyllische foto’s wel. O+
Als ze netjes aan de juiste kant van het lijntje blijven, dan blijven ze in hun eigen weitje. Als ze het lijntje passeren ligt de wereld voor ze open :+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187823034
Ik wist niet dat varkens konden zwemmen! Spannend wel, zal Eus de wijde wereld gaan ontdekken à la Berend Botje?
pi_187860191
Wat een mooie krulstaart heeft ze!
pi_187860655
Varkens met staarten O+
pi_187888805
Ik haak aan bij dit nieuwe topic, wat gaaf!! Wat een heerlijke beestenboek O+
  vrijdag 12 juli 2019 @ 23:04:01 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187891455
Ik lees weer mee. En zwemfoto's zie ik ook wel zitten ;) .

Wat zien ze er allemaal happy en gezond uit! ^O^
Resistance is futile.
  zondag 14 juli 2019 @ 16:52:07 #14
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_187919502
Och wat een heerlijk varkensgezinnetje. O+
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_187920246
Er komen wat scheurtjes in de idylle. Een van de biggetjes snijdt met z'n scherpe tandjes lange voren in een speen van Eugenie. Ik weet nog niet hoe dat gaat aflopen..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_187920596
Maar laat ik maar wat foto's plaatsen.

Varkens en een eiketak - die vonden ze niet echt interessant, wel de appeltjes erachter.


De schapen daarentegen vraten de takken kaal.


En dit is wat varkens doen met je land.


Die groene buis heb ik inmiddels uitgegraven , losgekoppeld en opgeruimd. De pomp kan nu niet meer gebruikt worden, maar voorlopig kunnen de varkens gewoon zelf bij het water komen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 14 juli 2019 @ 18:53:59 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187922105
Lekker wroeten!
Resistance is futile.
pi_187922214
Daar zijn varkens voor, lekker wroeten idd O+
  zondag 14 juli 2019 @ 23:30:35 #19
2651 svann
night-hawk
pi_187927858
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 17:21 schreef sigme het volgende:
Er komen wat scheurtjes in de idylle. Een van de biggetjes snijdt met z'n scherpe tandjes lange voren in een speen van Eugenie. Ik weet nog niet hoe dat gaat aflopen..
Dan gaat Eugene ze bijna spenen?
Of hoe gaat dat als de boer geen haast heeft om haar weer zwanger te krijgen?
Worden ze al bijgevoerd of voeren ze zichzelf bij?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  † In Memoriam † maandag 15 juli 2019 @ 15:47:53 #20
137949 Disana
pi_187936031
Wat een mooie reeks foto's weer. En dan de teksten erbij, ik leef helemaal mee. Hopelijk reageert Eugenie goed op de scherpe tandjes en komt er geen ontsteking.
pi_187939163
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 23:30 schreef svann het volgende:

[..]

Dan gaat Eugene ze bijna spenen?
Of hoe gaat dat als de boer geen haast heeft om haar weer zwanger te krijgen?
Worden ze al bijgevoerd of voeren ze zichzelf bij?
Voorlopig gaat Eugenie nog regelmatig even gestrekt, zodat de biggen even goed kunnen aanliggen.

In de industrie worden biggen al met een paar weken gespeend, en bij kinderboerderijen/hobbyfokkers waar wij wel eens kwamen (om biggen te halen), zetten ze zeug en biggen ook na enige tijd uit elkaar. Wij hebben onze wei niet zo ingericht dat dat eenvoudig kan, dus moet Eugenie het zelf afdwingen.
De biggen kunnen uitstekend zelf vreten, en doen dat ook met overgave.

quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 15:47 schreef Disana het volgende:
Wat een mooie reeks foto's weer. En dan de teksten erbij, ik leef helemaal mee. Hopelijk reageert Eugenie goed op de scherpe tandjes en komt er geen ontsteking.
Ik mag er van Eugenie gerust aanzitten, in knijpen en aan voelen, dus ik hou het nauwlettend in de gaten. Zij lijkt er niks om te geven, niet om mijn gefriemel en niet om die gaten in d'r tepel. Brrrrr.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † maandag 15 juli 2019 @ 20:57:54 #22
137949 Disana
pi_187941668
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2019 18:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Voorlopig gaat Eugenie nog regelmatig even gestrekt, zodat de biggen even goed kunnen aanliggen.

In de industrie worden biggen al met een paar weken gespeend, en bij kinderboerderijen/hobbyfokkers waar wij wel eens kwamen (om biggen te halen), zetten ze zeug en biggen ook na enige tijd uit elkaar. Wij hebben onze wei niet zo ingericht dat dat eenvoudig kan, dus moet Eugenie het zelf afdwingen.
De biggen kunnen uitstekend zelf vreten, en doen dat ook met overgave.
[..]

Ik mag er van Eugenie gerust aanzitten, in knijpen en aan voelen, dus ik hou het nauwlettend in de gaten. Zij lijkt er niks om te geven, niet om mijn gefriemel en niet om die gaten in d'r tepel. Brrrrr.
Als je er gewoon aan mag komen, zal er wel geen ontsteking zijn, of heb ik dat mis.
pi_187941937
quote:
7s.gif Op maandag 15 juli 2019 18:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Voorlopig gaat Eugenie nog regelmatig even gestrekt, zodat de biggen even goed kunnen aanliggen.

In de industrie worden biggen al met een paar weken gespeend, en bij kinderboerderijen/hobbyfokkers waar wij wel eens kwamen (om biggen te halen), zetten ze zeug en biggen ook na enige tijd uit elkaar. Wij hebben onze wei niet zo ingericht dat dat eenvoudig kan, dus moet Eugenie het zelf afdwingen.
De biggen kunnen uitstekend zelf vreten, en doen dat ook met overgave.
[..]

Ik mag er van Eugenie gerust aanzitten, in knijpen en aan voelen, dus ik hou het nauwlettend in de gaten. Zij lijkt er niks om te geven, niet om mijn gefriemel en niet om die gaten in d'r tepel. Brrrrr.
:D Och, wat een heerlijk topic is dit toch. Zo leuk dat jullie deze verantwoordelijkheden allemaal aangaan en willen delen hier. Je bezorgt veel mensen hier lol om de natuur en de beesten. Ook al realiseer ik me dat het wel het nodige ‘gedoe’ moet geven.

Maar hey! *O*
Is dat zo?
pi_188026841
Eugenie en de biggen hebben wel plezier met het water, maar zwemmen doen ze gelukkig (nog?) niet echt aan. Eugenie vindt het wel leuk om langs de waterkant te rennen :D


Vandaag ben ik vooral bezig geweest met de schapen. We ontwormen die niet op een schema. Dat was vroeger gebruikelijk, elke 2 maanden ofzo een pil erin. Dat levert een hoop resistente wormen op, dus tegenwoordig doet men dat anders (en kan je ontwormmiddel niet meer in de winkel kopen, enkel bij de dierenarts). Wij inspecteren de drollen, en als we daarin wormen zien doen we er wat aan. Of als er een andere aanleiding is zoals lammeren aan de schijt. Dat is niet vaak, maar nu weer wel. Geen schijterij gelukkig, wel wormen in poep.
Veearts adviseerde een spuit, en had 24 spuitjes voor me klaargemaakt _O_

De lammeren moesten ook nog geoormerkt worden, dus die moesten toch allemaal onderhanden genomen worden. Een groot deel van de volwassen schapen ook, omdat die veel oormerken verloren waren. Vanochtend de hele kudde gevangen, allemaal een spuit in de achterpoot en de oormerken in de oren, dus nu zijn ze weer helemaal administratief in orde en wormenvrij.

Binnenkort moet de kudde maar gesplitst worden, de rammen van de ooien scheiden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_188061237
* varkens kunnen goed zwemmen
* Eugenie is een varken

Eugenie kan goed zwemmen :o :D

Nadat ze uit d'r weitje ontsnapt was, en weer teruggelokt, en weer ontsnapt, en weer teruggedreven, en weer ontsnapt, is ze naar de overkant gezwommen :'). Ik natuurlijk ook het water in, dus nu ruik ik naar sloot. Met wat aandringen -Eugenie werd er narrig van, en een narrig varken wil de verkeerde kant op- maar goed, uiteindelijk stak ze weer over, naar de schapenwei, en vandaar konden we haar weer terug naar haar wei brengen. Nu zit ze, met de 7 biggen, in d'r hok met zéér beperkte uitloop.

Morgen maar eens een list verzinnen. Vermoedelijk bestaande uit een staaldraad over de zwemvijver.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 22 juli 2019 @ 20:39:32 #26
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_188061815
Eug op avontuur *O*
Spoilers!
pi_188062137
Ja, zo leuk inderdaad. :D
Is dat zo?
  maandag 22 juli 2019 @ 21:11:46 #28
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_188062525
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2019 20:57 schreef Smallish het volgende:
Ja, zo leuk inderdaad. :D
Wel voor Eug en ons. Minder leuk voor Sigme _O-
Spoilers!
pi_188062585
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2019 21:11 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wel voor Eug en ons. Minder leuk voor Sigme _O-
:D Sigme duikt die stinksloot in voor Eugenie. Dát is liefde. *;
Is dat zo?
pi_188063540
Het heet een meanderend beekje te zijn, maar als je erin springt is het vooral een sloot. Ik denk dat die toch al wel de vijfde keer was dat ik daarin sprong, en altijd voor een beest dat zich ergens bevond waar het niet moest zijn (in mijn ogen).

Ik moet zeggen dat het op een lekker warme zomerdag, in een kort jurkje en op crocks, iets minder onaangenaam is dan bij kou met een lange broek en hoge rubberlaarzen. Zeker dat van die laarzen kan ik niet aanraden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 22 juli 2019 @ 22:15:02 #31
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_188063932
:o Oh my! :D Die Eus! _O_
***
pi_188064221
quote:
2s.gif Op maandag 22 juli 2019 21:54 schreef sigme het volgende:
Het heet een meanderend beekje te zijn, maar als je erin springt is het vooral een sloot. Ik denk dat die toch al wel de vijfde keer was dat ik daarin sprong, en altijd voor een beest dat zich ergens bevond waar het niet moest zijn (in mijn ogen).

Ik moet zeggen dat het op een lekker warme zomerdag, in een kort jurkje en op crocks, iets minder onaangenaam is dan bij kou met een lange broek en hoge rubberlaarzen. Zeker dat van die laarzen kan ik niet aanraden.
Ik zal niet snel zeggen “liever crocks dan laarzen”, maar in dit geval snap ik het. :D Voor Eus sowieso toch? ;) *O*
Is dat zo?
  One tough cookie maandag 22 juli 2019 @ 22:43:59 #33
169210 liesje1979
pi_188064503
quote:
2s.gif Op maandag 22 juli 2019 21:54 schreef sigme het volgende:
Het heet een meanderend beekje te zijn, maar als je erin springt is het vooral een sloot. Ik denk dat die toch al wel de vijfde keer was dat ik daarin sprong, en altijd voor een beest dat zich ergens bevond waar het niet moest zijn (in mijn ogen).

Ik moet zeggen dat het op een lekker warme zomerdag, in een kort jurkje en op crocks, iets minder onaangenaam is dan bij kou met een lange broek en hoge rubberlaarzen. Zeker dat van die laarzen kan ik niet aanraden.
Ik vind jou zo stoer. :D
Kan je niet een afscheiding in het water maken met drijvende dingen? Of kan ze daar overheen denk je?
  dinsdag 23 juli 2019 @ 10:51:58 #34
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_188070139
Eugenie is fantastisch en verdient een fanclub! O+


Haar eet je toch niet op sigme, ooit? Of staat dat wel op de planning? Ik zou daar serieus rouwig om zijn.
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 23 juli 2019 @ 13:32:17 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188072545
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2019 20:09 schreef sigme het volgende:
* varkens kunnen goed zwemmen
* Eugenie is een varken

Eugenie kan goed zwemmen :o :D

Nadat ze uit d'r weitje ontsnapt was, en weer teruggelokt, en weer ontsnapt, en weer teruggedreven, en weer ontsnapt, is ze naar de overkant gezwommen :'). Ik natuurlijk ook het water in, dus nu ruik ik naar sloot. Met wat aandringen -Eugenie werd er narrig van, en een narrig varken wil de verkeerde kant op- maar goed, uiteindelijk stak ze weer over, naar de schapenwei, en vandaar konden we haar weer terug naar haar wei brengen. Nu zit ze, met de 7 biggen, in d'r hok met zéér beperkte uitloop.

Morgen maar eens een list verzinnen. Vermoedelijk bestaande uit een staaldraad over de zwemvijver.
_O- _O_

De avonturen van sigme ^O^
Resistance is futile.
  Vis een optie? dinsdag 23 juli 2019 @ 15:22:37 #36
70532 loveli
N
pi_188074585
F5 voor foto's!
crap in = crap out
pi_188074757
Ik heb 5 delen gemist :o
Beestenleesvoer! Leuk topic sigme :D
...from the labyrinth beyond time and space, seeks her way out to a clearing
pi_188083450
Vandaag mocht ik naar kantoor.
Liefste heeft vandaag een nieuwe, strakgespannen staaldraad over het water getrokken, met drijvers. Het ziet er zéér profi uit. Eugenie en de biggetjes mochten daarna dus weer uit hun kleinere ruimte, lekker in gras en water spelen.

Ik ontving -op kantoor dus- daarna van hem deze foto:

Vandaag is mijn allerliefste achter Eugenie aangedoken :D. Met laarzen, had ik niet gezegd dat dat geen aanrader is? Met veel overredingskracht (en een emmer voer) is het hem gelukt Eugenie weer terug te krijgen. Snel weer opgesloten, want ze was bijna direct alweer op pad - ze heeft nu stevig in de kop dat zwemmen leuk is, een draadje lang niet zo eng als het eruit ziet (ze moet er toch gewoon onderdoor zwemmen!), en dat het gras bij de buren werkelijk groener is. En er daar bovendien géén 7 hongerige biggen met scherpe tandjes aan haar hangen.

Goed. Nu staat er een nieuw hekje, voor het water langs. Eugenie kan niet meer bij de beek. Dat vindt ze stom, maar op de draad staat stroom, en dat vindt ze te onaangenaam om te trotseren. Wij moeten nu dan weer water pompen, maar dat is al met al minder werk dan achter een varken aanzwemmen.

Eugenie heeft zich er voorlopig bij neergelegd.


Verder hebben we ook nog een schaap met een open plek, net tussen de hoorns. Oorzaak onbekend, maar het jeukt haar nogal, dus ze schuurt het steeds open. Op advies van de veearts heb ik de kop ingesmeerd met honing (oh nee, met dure medicinale honingzalf). En ze staat nu aan de stik, zodat ze niet naar paaltjes en boompjes kan rennen om het eens lekker flink open te schuren. En zodat ik haar naar me toe kan trekken, om haar kop tweemaal daags in te smeren met een laagje honing.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_188083675
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 10:51 schreef Duderinnetje het volgende:
Haar eet je toch niet op sigme, ooit? Of staat dat wel op de planning? Ik zou daar serieus rouwig om zijn.
Nou, als ze nog een keer uit zwemmen gaat konden we binnenkort wel een grote bbq organiseren. Voor de hele wijk bijvoorbeeld.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 23 juli 2019 @ 23:01:41 #40
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_188084352
Sjonge, ze laat jullie wel hard werken! :D
***
pi_188085391
_O_ Eug!

Wat een heldin.
pi_188085541
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 15:31 schreef Voxs het volgende:
Ik heb 5 delen gemist :o
Beestenleesvoer! Leuk topic sigme :D
Hier ook heel wat bij te lezen. De olijvenboomgaard heb ik uit
We have far more in common than that which devides us..
  woensdag 24 juli 2019 @ 00:08:15 #43
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_188085622
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 22:35 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, als ze nog een keer uit zwemmen gaat konden we binnenkort wel een grote bbq organiseren. Voor de hele wijk bijvoorbeeld.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-O-
Ik geloof dat ik iets te romantisch ben voor jouw leven. :'(
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_188107596
Voorlopig houdt Eugenie zich gedeisd.

Gister hebben we de schapen gevangen en de rammen van de ooien gescheiden. Die staan nu dus elk in een eigen wei. Vaak vinden gescheiden kuddes nog wel een (paar) keer een manier om zich te vereenigen, maar gisteren bleven ze in elk geval allemaal netjes in de eigen nieuwe wei.

Jonas loopt met acht ramlammeren, totdat we Jonas bij de ooien willen, zo'n 5 maanden voordat we op z'n vroegst lammeren willen. En de ramlammeren blijven dan waarschijnlijk nog wel even, totdat ze naar de slager gaan.

In een andere wei dus de negen ooien met zes ooilammeren.
De ooi met de honingkop staat in die wei nu aan de stik. We moeten haar in de loop van de middag verzetten, zodat ze steeds schaduw heeft.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 25 juli 2019 @ 09:43:43 #45
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_188107652
Lukt het om de beesten een beetje koel te houden sigme?
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 25 juli 2019 @ 09:49:54 #46
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_188107734
Steeds weer leuke avonturen en sigme, ik dacht dat je een man was :@

Keep up the stories :*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  † In Memoriam † donderdag 1 augustus 2019 @ 14:15:39 #47
137949 Disana
pi_188235166
quote:
11s.gif Op dinsdag 23 juli 2019 22:26 schreef sigme het volgende:

Eugenie heeft zich er voorlopig bij neergelegd.
[ afbeelding ]
Zo kijkt ze anders niet. Ze kijkt verwijtend, zo van 'kun je wel groot en sterk mens'.

Prachtige verhalen weer en arme geliefde die het water in moest.
pi_188238742
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2019 09:43 schreef Duderinnetje het volgende:
Lukt het om de beesten een beetje koel te houden sigme?
Het is gelukt om ze er levend doorheen te slepen. Maar een groep van de (zwarte!) kippen die we vorig jaar hebben uitgebroed en die elders een goed tehuis gevonden hadden, is met de hele groep omgekomen -O- . Daar ben ik eigenlijk wel erg van geschrokken.

De rammen hebben een weitje met weinig schaduw en die gingen -nooit eerder vertoond!- in de beek staan :o


Eugenie, hier in het pierebadje van de biggen. Ze heeft ook een grotere modderpoel tot haar beschikking.


Hond


En, niks met de hitte te maken, de nieuwste aanwinsten, maandagnacht in de broedmachine uit hun ei gekropen. Hier helemaal vers:


Hier droog achter de oren:


[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 01-08-2019 18:56:16 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_188239373
Die foto van Eugenie! _O-
Is dat zo?
pi_188253385
Heerlijk, iedereen in hun badjes!
  vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:21:21 #51
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_188254562
Waterpret! O+ O+

Wel enorm kut van de zwarte kippies elders.
Snobs have more fun!
KLIK!
  † In Memoriam † zaterdag 3 augustus 2019 @ 07:55:26 #52
137949 Disana
pi_188261926
Wat een prachtige reeks foto's met commentaar. Eugenie die erbij ligt alsof ze uit de vaart gedregd is, pasgeboren kuikentjes in nat en en droog voorkomen, en verschillende andere beestjes. Ik leef er helemaal door mee. Wel sneu van de zwarte kippen.
  zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:33:45 #53
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188262094
Sneu van je kippen. Gek hè, dat zij er dan toch niet tegen bestand bleken.

Maar je andere dieren zijn lekker taai en dat levert weer mooie foto's op!
Resistance is futile.
pi_188263150
Mijn kippen maken het prima hè!

[ Bericht 3% gewijzigd door sigme op 03-08-2019 10:59:15 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189648807
Nou, misschien is het tijd voor een kleine update :@.

De kuikens zijn al aardig groot.

Het zijn 2 rode hanen, 2 rode en 1 zwart hennetje.

Onze grote kippen zijn nog 3 zwarte, waarvan er eentje een grote bult heeft boven 1 oog en daardoor wat langzaam is, maar verder maakt ze het wel goed. De grote zwarte haan die bij de kippen hoorde, is een paar weken geleden zomaar doodgegaan. Dagje ziek en dood.
Aangezien de buurjongen nog graag een haan wil, en wij dus ook een nieuwe haan nodig hebben, hoeft er van de kuikenaanwas niets geslacht te worden.

Honden maken het goed. De een is de baas, de ander niet.


Baashond met Biet

Ze is dol op suikerbiet en mais :D

Varkens

Maken het prima. Tweemaal daags een kruiwagen gemengd graan, eenmaal daags een kruiwagen eikels, eenmaal daags een kruiwagen versgemaaid gras.

Ik had van tevoren gedacht dat de biggen nu, op een leeftijd van 5 maanden wel ongeveer groot genoeg zouden zijn, maar dat zijn ze echt nog niet. Eugenie heeft een maand geleden de laatste gespeend, dus ze worden niet meer gezoogd.

We hebben besloten dat Eugenie dan nu maar weg moet. Een tijd van komen en een tijd van gaan. Met voorgaande varkens ging ik dan op tijd oefenen, zodat ze het weitje uit durven. Eugenie is, toen ze hier als big kwam, al een tijd gewend geweest de wei uit te gaan, om te grazen in de boomgaard. Toen we haar uit logeren stuurden naar de beer, kwam ze zonder problemen de wei weer uit. En sinds een paar dagen loopt ze geheel op eigen initiatief er ook uit. Het hek moet even open om met de kruiwagen vol voer te kunnen binnenrijden, en sindskort loopt Eugenie er dan dus uit :D. Dat is nu ook weer niet de bedoeling :+. Nu heb ik maar alvast het looppad richting kar uitgezet. Dan kan Eugenie in elk geval niet alle kanten op als ze uit wandelen gaat. Ze laat zich wel terugsturen hoor, het helpt dat er op dat moment net een kruiwagen voer gestort is.


Helemaal achterin zie je de biggen, die zijn nog wel binnenboord.
Oefenen is in elk geval niet echt nodig, ze wandelt zó richting kar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 27 oktober 2019 @ 16:32:27 #56
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189649988
Haha, die Eugenie! Leuk beest is het, jammer om afscheid van te nemen maar dat hoort erbij.

Hoe kom je aan kruiwagens vol met eikels?
Resistance is futile.
pi_189651703
quote:
14s.gif Op zondag 27 oktober 2019 16:32 schreef Seven. het volgende:
Haha, die Eugenie! Leuk beest is het, jammer om afscheid van te nemen maar dat hoort erbij.

Hoe kom je aan kruiwagens vol met eikels?
Dat pad waarop je Eugenie ziet lopen is ons eikepad, daaraan staat een kleine honderd meter grote oude eiken. En die harken wij bijeen. Ook hebben we een buurvrouw met paarden in een weitje, en die raapt de eikels uit haar wei want paarden gaan er dood aan. Dus die kregen wij, toch ook weer een paar kruiwagens vol. En dan hebben we ook nog in de buurt een aanhangwagen vol blad/eikels/gras/appels kunnen volscheppen.

Maar het loopt wel op z'n eind. Jammer, want het is ideaal varkensvoer. Ze vinden het heerlijk en zijn er uren mee zoet, en dan is het nog voedzaam en gezond ook.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 27 oktober 2019 @ 19:35:32 #58
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_189653967
Die Eus lekker aan de scharrel. Fijn dat het straks iig niet heel moeilijk zal gaan.
***
pi_189783432
Eugenie is weg. Als verwacht was de uitvoering soepel, maar het blijft een rotdag.


De biggen zijn nu al een paar dagen alleen, en ze geven geen krimp. Mooi makkelijk vreten, zeggen ze.


De ooien lopen in het verre veld. Volgende week gaan we de rammen proberen te vangen. Als alles lukt gaan dan de jonge rammen weg. Eentje gaat uit logeren, de rest naar de slacht. En Jonas, de volwassen ram, gaat dan naar de ooien.

Bonus; honden in de zon


[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 04-11-2019 17:47:04 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 4 november 2019 @ 17:43:16 #60
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_189783577
:{ :*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_189783841
Ik vroeg mij eigenlijk af, gaan die schapen naar een normale of een halal slager?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_189784514
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 18:00 schreef Bzzzzt het volgende:
Ik vroeg mij eigenlijk af, gaan die schapen naar een normale of een halal slager?
Waarom zou ik ze in hemelsnaam halal laten slachten? Ze gaan naar dezelfde slager als waar Eugenie heen is. Dat is een kleine slagerij van twee Groningse broers, met een stuk of 3 hulpjes.
Die zijn wel skal-gecertificeerd (mogen dus als 'biologische' slager optreden) en ze hebben een mooie niet-drinkwater-spoelinstallatiesysteem dus reuze milieubewust enzo, maar als imam schieten ze hopeloos tekort.

Ze houden er ook niet van trouwens, van halal-slachten. Ze hebben wel eens de slagerij ter beschikking gesteld net vóór het offerfeest, misschien doen ze dat nog wel, maar zij vinden het een lelijke slachtmethode, en dat hoor ik vaker van slagers.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189784835
quote:
7s.gif Op maandag 4 november 2019 18:45 schreef sigme het volgende:

[..]

Waarom zou ik ze in hemelsnaam halal laten slachten? Ze gaan naar dezelfde slager als waar Eugenie heen is. Dat is een kleine slagerij van twee Groningse broers, met een stuk of 3 hulpjes.
Die zijn wel skal-gecertificeerd (mogen dus als 'biologische' slager optreden) en ze hebben een mooie niet-drinkwater-spoelinstallatiesysteem dus reuze milieubewust enzo, maar als imam schieten ze hopeloos tekort.

Ze houden er ook niet van trouwens, van halal-slachten. Ze hebben wel eens de slagerij ter beschikking gesteld net vóór het offerfeest, misschien doen ze dat nog wel, maar zij vinden het een lelijke slachtmethode, en dat hoor ik vaker van slagers.

Het is ook een manier van slachten waar ik persoonlijk op tegen ben, had ook niet verwacht dat jij ze zo zou laten slachten. Gezien het leven dat ze bij jou gehad hebben.

Vroeg het mij alleen af omdat het vlees over het algemeen gezien meer door andere bevolkings groepen gegeten dan door Nederlanders.
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  maandag 4 november 2019 @ 20:06:21 #64
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_189786052
Ahw, idd niet tof, ondanks welbewust enzo.
Maar fijn dat de biggen het wel ok lijken te vinden.
***
pi_189787876
RIP Eugenie. -O-
  Vis een optie? maandag 4 november 2019 @ 21:51:58 #66
70532 loveli
N
pi_189788108
Mooi leven gehad. Rotdag kan ik me voorstellen. Ik weet niet of ik het zou kunnen, maar ik vind het een stuk mooier dan anoniem in een plastic bakje in de supermarkt verdwijnen. En lekkerder.
crap in = crap out
pi_189796141
Dit zijn de rammen:


De jonge rammetjes zijn zo'n 6 maanden oud, moet je kijken wat een prachtige hoorns ze al hebben. Jonas kan je herkennen aan z'n nóg grotere hoorns, met extra krul.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 5 november 2019 @ 15:16:07 #68
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_189796750
Wat een enorme hoorns voor 6 maanden!!! ^O^
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  Vis een optie? dinsdag 5 november 2019 @ 22:30:09 #69
70532 loveli
N
pi_189806168
Is die donkere van een andere vader..?
crap in = crap out
pi_189811286
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2019 22:30 schreef loveli het volgende:
Is die donkere van een andere vader..?
Nee, er zitten altijd wel een paar zwartjes bij de lammeren, ongeacht kleur van vader/moederdier. Wel levert een zwarte ooi vrijwel altijd donkere lammeren. Ik verwacht dat een zwarte ram -zoals die hierboven dus- ook veel of alleen maar zwarte nakomelingen zou krijgen.

We brengen de rammen volgende week weg. Op de heenweg rijden we langs kennissen die een ram willen, die mogen er eentje uitzoeken. Het zou mij niet verbazen als die de zwarte kiezen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_189927929
We hebben vanochtend Jonas & de 8 ramlammeren gevangen, Jonas hebben we bij de hoorns gevat en zo'n honderd meter laten lopen, waarin hij afwisseld tegenspartelde en vooruit sprong. Daarna was hij bij de ooien, en toen zij hem eenmaal gevonden hadden was het ook snel raak zeg maar. Tsjonge jonge :{w
Schapen dragen vijf maanden minus vijf dagen; we verwachten dus 8 april de eerste lammeren :P

De acht ramlammeren gingen in de veekar. Eén van de ramlammeren ging naar kennissen, met drie ooien. Dus die hebben we uit de kar gehaald en bij de ooien in het weitje gezet. Nou, die verspilden ook weinig tijd aan kennismaking. Tsjonge jonge :{w .
Zij verwachten ook 8 april de eerste lammeren _O-

Overige dieren zijn er nog gewoon. Paar foto'tjes voor de liefhebbers.




ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 13 november 2019 @ 19:27:18 #72
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_189927980
1 hond maar?

Verder verse lammeren! *O*

Hoe gaat dat eigenlijk met de oliën? Zijn die eens per bepaalde periode vruchtbaar of blijven ze vruchtbaar zolang er geen ram langs is geweest ?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_189928160
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 19:27 schreef Barreltje het volgende:
1 hond maar?

Verder verse lammeren! *O*

Hoe gaat dat eigenlijk met de oliën? Zijn die eens per bepaalde periode vruchtbaar of blijven ze vruchtbaar zolang er geen ram langs is geweest ?
De andere hond is er ook wel hoor. Even niet op een mooie foto gekomen.

Een ooi is ongeveer elke drie weken een paar dagen hitsig, zegt het internet. Ik zie het verder niet ergens aan, behalve dat de ram ongeveer elke 5 minuten vraagt "mag ik al mag ik al mag ik al?" en dat de ooi meestal nee antwoordt en soms mag 'ie.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 13 november 2019 @ 19:43:11 #74
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_189928189
En vandaag was "nee" niet echt een antwoord?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_189929441
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2019 19:43 schreef Barreltje het volgende:
En vandaag was "nee" niet echt een antwoord?
De ooien zeiden geen nee. Ze lustten er wel pap van :Y)
8% van de rammen is homo, dus het is altijd maar afwachten met zo'n jonge ram, maar deze was reuze geïnteresseerd in de dames. En actiebereid.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_190082942
Herfst. De biggen moesten een vers warm droog schoon hok.

Ik heb geen vóór foto gemaakt, maar het was een zwijnestal. En schep, schraap en veeg ik dan schoon, gebukt staande in dat 1 meter hoge hok. Laat ik niet horen dat ik niks doe voor m'n dieren :D. Toen het eenmaal schoon & leeg was heb ik de rubberen stalmatten opgehaald en erin gelegd; die waren in de lange warme droge zomer niet nodig. Nu misschien ook wel niet, maar ik vind het fijner als ze niet op het beton liggen.


Mooie dam stro erin


Even proefliggen


En toen mochten de biggen erin


Die natuurlijk gelijk het beter gingen inrichten :')
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_190083364
Lekker schoon de winter in. w/
Het zijn de kinderen van Eugenie, toch.
pi_190083384
Dat beter inrichten _O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 23 november 2019 @ 18:05:19 #79
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_190084701
Mooi, je verhaal over de schapen! _O_ Klokhuis is er niks bij! :Y

En het zijn je reinste Jan des Bouvrie's, die biggen! <3
***
  zaterdag 23 november 2019 @ 18:09:38 #80
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_190084762
Feng shui-adepten zeker, die biggen van jou!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_190095252
:D _O-
  zondag 24 november 2019 @ 11:05:21 #82
277627 Seven.
We are Borg.
pi_190095340
Doe je straks in de lente ook een grote voorjaarsschoonmaak?
Resistance is futile.
  zondag 24 november 2019 @ 11:26:38 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_190095534
O+
En ze zijn zo leuk O+
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  † In Memoriam † dinsdag 26 november 2019 @ 22:28:36 #84
137949 Disana
pi_190142058
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2019 15:01 schreef sigme het volgende:
Herfst. De biggen moesten een vers warm droog schoon hok.

Ik heb geen vóór foto gemaakt, maar het was een zwijnestal. En schep, schraap en veeg ik dan schoon, gebukt staande in dat 1 meter hoge hok. Laat ik niet horen dat ik niks doe voor m'n dieren :D. Toen het eenmaal schoon & leeg was heb ik de rubberen stalmatten opgehaald en erin gelegd; die waren in de lange warme droge zomer niet nodig. Nu misschien ook wel niet, maar ik vind het fijner als ze niet op het beton liggen.
[ afbeelding ]

Mooie dam stro erin
[ afbeelding ]

Even proefliggen
[ afbeelding ]

En toen mochten de biggen erin
[ afbeelding ]

Die natuurlijk gelijk het beter gingen inrichten :')
[ afbeelding ]
Wat een mooi plekje. En natuurlijk zal niemand zeggen dat je niets voor je dieren doet... integendeel!
pi_190163463
Haha zijn ze het bij beter inrichten onderling wel eens?
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_190658890
Topic om te volgen zo mooi :D
"Ik wou dat Tanja er nog was, daar kon je tenminste goed mee praten" - Joost Hoebink
Nihil volentibus arduum est
pi_190659351
^O^ Fijne dagen ~:) en goede jaarwisseling,

't Is leuk je te volgen.

Hebben de beesten veel last van vuurwerk, of is dat bij jullie in de buurt geen onderwerp?

Hier is het -dankzij de vele regen- veel minder dan vorig jaar, maar toch vluchten wij overmorgen naar de iets rustiger Achterhoek.
pi_190700526
Vuurwerk is hier best beschaafd. De krulletjeshond is erg bang van alles wat knalt, andere dieren geven er niet veel om.

Maar weer eens een foto-rondje.
Onze kleine mee-eter :D


Er gaan veel makke varkens in één hok:


Poezen hebben hun positie op de kachel ingenomen.


Luie hond (niet mijn hand)


Luie hond


Winterschaapskudde
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_190707570
Allemaal en dan de laatste met ook nog schaapjes.🎄
  zaterdag 28 december 2019 @ 15:39:40 #90
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_190707920
Altijd weer een topic om even in te lurken. :)
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_190709078
O wauw, wat een leuke en fraaie foto’s weer...
Is dat zo?
pi_190804647




Maar uiteindelijk belanden alle dieren in de pot, hoe cru dat ook klinkt. Ik kan enkel een handvol dieren een goed leven bieden wanneer er genoeg mensen zijn die de dieren helpen opeten..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † dinsdag 31 december 2019 @ 17:49:10 #93
137949 Disana
pi_190811562
Wat een prachtige foto's weer. Bijna allemaal hapklare beestjes. Ik wens jullie veel succes met het aanstaande vuurwerk en een goed nieuwjaar.

Iedereen trouwens een goed uiteinde, hopelijk hebben de beestjes er niet al te veel last van.
pi_190938989
Beesten zijn er nog!
Varkens staan hier te wachten op hun voer (ze moeten in het hok blijven zolang wij nog bezig zijn hun voerplateau te vegen; ze schijten erop, de viezerds). Dus staan ze dan in het hok:


Startklaar om eruit te sprinten zodra de bezem wordt weggelegd :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_190939317
Filmpje van varkens die pas uit het hok mogen als de bezem wordt weggelegd:
http://i.imgur.com/31VhW2N.mp4
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_190939492
Blijft er ook nog 1 over om voor de volgende generatie te zorgen?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
pi_190941415
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2020 18:40 schreef Bzzzzt het volgende:
Blijft er ook nog 1 over om voor de volgende generatie te zorgen?
Nope. Na deze varkenslichting nemen we een paar jaar varkensvrij. Dat hebben we altijd érg nodig na een tijd varkens gehad te hebben, en we hebben nu al weer héél lang varkens: Eugenie kwam bij ons als big, met nog 2 andere biggen, ergens begin 2018.

Hierna heeft het landje tijd nodig om te herstellen, en willen wij _eindelijk_ vrij van 3 tot 5 maal daags varkens voeren. Zodra het licht is een kruiwagen graan, rond 11 u een kruiwagen gras, rond 12u bioafval & biks, rond 2 uur een kruiwagen gras, net voor 't donker is een kruiwagen graan. En dat gras moeten we eerst maaien en bijeenharken..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_190942018
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2020 18:30 schreef sigme het volgende:
Filmpje van varkens die pas uit het hok mogen als de bezem wordt weggelegd:
http://i.imgur.com/31VhW2N.mp4
:D _O-

Wat een werk!
# varkensvrije sabbatical.
pi_191181488
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2020 18:30 schreef sigme het volgende:
Filmpje van varkens die pas uit het hok mogen als de bezem wordt weggelegd:
http://i.imgur.com/31VhW2N.mp4
Hardop gelachen :D

Ik ontdek dit topic nu pas, ga ff de andere delen ook lezen. Heel leuk!
pi_191183345
quote:
6s.gif Op woensdag 8 januari 2020 18:30 schreef sigme het volgende:
Filmpje van varkens die pas uit het hok mogen als de bezem wordt weggelegd:
http://i.imgur.com/31VhW2N.mp4
Haha geweldig :D
  zaterdag 25 januari 2020 @ 08:02:53 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191185193
Wanneer denk je dat je sabbatical begint?
Resistance is futile.
pi_191190357
Na een week oefenen durven nu alle 7 biggen hun terrein af, het paadje op.
Een week geleden waren dat er 3. Drie anderen bleven op de rand staan, en eentje verstopte zich in het hok. Maar Frolicjes zijn onweerstaanbaar..


quote:
7s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 08:02 schreef Seven. het volgende:
Wanneer denk je dat je sabbatical begint?
Komende woensdag zouden ze alle zeven de kar in moeten huppelen. We denken dat er geen zeven tegelijk goed de kar in te krijgen zijn, dus we zijn van plan ze in twee keer weg te brengen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 25 januari 2020 @ 20:50:31 #103
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191193865
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 januari 2020 16:59 schreef sigme het volgende:
Na een week oefenen durven nu alle 7 biggen hun terrein af, het paadje op.
Een week geleden waren dat er 3. Drie anderen bleven op de rand staan, en eentje verstopte zich in het hok. Maar Frolicjes zijn onweerstaanbaar..
[ afbeelding ]
[..]

Komende woensdag zouden ze alle zeven de kar in moeten huppelen. We denken dat er geen zeven tegelijk goed de kar in te krijgen zijn, dus we zijn van plan ze in twee keer weg te brengen.
Wel fijn dat je oefent, hoe minder stress, hoe beter.
Resistance is futile.
pi_191251493
Hoe is het vandaag verlopen met de biggen?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_191252016
Laatste bochtje van het pad naar de kar:


De kar, met lekkere brokjes:


De bestemming:


De eerste rit wilden we 4 biggen meenemen, maar eentje schoot terug, dus het werden er drie.
De tweede rit wilden we dan de vier resterende biggen meenemen, maar eentje durfde zo ontzettend niet mee dat we die maar achtergelaten hebben.

Dus nu hebben we nog 1 big. Daar moeten we maar verder mee oefenen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 29 januari 2020 @ 18:30:16 #106
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_191252138
Jemig, ik krijg er tranen van in mijn ogen. :@

Op een vreemde manier vind ik het wel knap dat je het kunt hoor. Dat doen niet veel mensen je na.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 29 januari 2020 @ 18:32:50 #107
2651 svann
night-hawk
pi_191252172
Koude eenzame nachten voor de laatste.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_191253648
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 18:32 schreef svann het volgende:
Koude eenzame nachten voor de laatste.
Och hemel.

Dit moet voor jullie toch ook geen feestje zijn. ;(

Of valt het mee? ;(
Is dat zo?
  woensdag 29 januari 2020 @ 20:58:21 #109
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_191254436
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 18:32 schreef svann het volgende:
Koude eenzame nachten voor de laatste.
Hemel ja, is dat zo sigme? Dat het laatste varkentje zich nu ook alleen voelt? Of zijn het niet erg sociale dieren?

De dood tegemoet gaan in een slachthuis is ook geen pretje, maar plots alleen in een hokkie zitten lijkt me voor zo’n beest ook wel stressvol. Ik hoor althans altijd dat piggies nogal gevoelig zijn, maar wellicht is dat sentimentele onzin.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_191254655
Het is toch al een bang biggetje, een paniekvogel. Varkens zijn geen kuddedieren maar wel sociale dieren. Achtergebleven big heeft spijt als haren op z'n hoofd. Het is wel sneu, maar ik kan dat niet voor 'm verbeteren. Eugenie heeft ook moeten wennen aan alleen zijn; daarop afgaande zeg ik: hij went er wel aan.

En het hok is inderdaad een stuk kouder, met 1 big erin in plaats van 7.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Vis een optie? woensdag 29 januari 2020 @ 21:28:52 #111
70532 loveli
N
pi_191255027
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 20:58 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Hemel ja, is dat zo sigme? Dat het laatste varkentje zich nu ook alleen voelt? Of zijn het niet erg sociale dieren?

De dood tegemoet gaan in een slachthuis is ook geen pretje, maar plots alleen in een hokkie zitten lijkt me voor zo’n beest ook wel stressvol. Ik hoor althans altijd dat piggies nogal gevoelig zijn, maar wellicht is dat sentimentele onzin.
Als het een goed slachthuis is (en met sigme kan ik me dat niet anders voorstellen), zorgen ze ervoor dat de dieren geen stress hebben voor/tijdens het slachten. Stress zorgt ook nog eens voor slecht vlees, dus het is in ieders belang dat het netjes geregeld is.
crap in = crap out
  woensdag 29 januari 2020 @ 22:00:45 #112
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_191255627
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 21:28 schreef loveli het volgende:

[..]

Als het een goed slachthuis is (en met sigme kan ik me dat niet anders voorstellen), zorgen ze ervoor dat de dieren geen stress hebben voor/tijdens het slachten. Stress zorgt ook nog eens voor slecht vlees, dus het is in ieders belang dat het netjes geregeld is.
Ammehoela! :D

Maar ik wil de feestvreugde verder niet bederven, dus ik zal het hier verder bij laten. Boeit ook verder niet wat ik er van vind.

Ik kom wel weer terug als sigme leuke plaatjes van de honden en katten laat zien. :P (kop in het zand, ik weet het).
Snobs have more fun!
KLIK!
  Vis een optie? woensdag 29 januari 2020 @ 22:47:52 #113
70532 loveli
N
pi_191256542
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 22:00 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ammehoela! :D

Maar ik wil de feestvreugde verder niet bederven, dus ik zal het hier verder bij laten. Boeit ook verder niet wat ik er van vind.

Ik kom wel weer terug als sigme leuke plaatjes van de honden en katten laat zien. :P (kop in het zand, ik weet het).
Ja ik weet dat er andere video's circuleren, maar het is echt zo:
https://nl.wikipedia.org/wiki/PSE-vlees

Vind de gang naar de slager niet leuk, maar wel mooi. Goede varkens, goed leven, goed vlees. Karbonades groeien niet in een plastic bakje.
crap in = crap out
  woensdag 29 januari 2020 @ 22:49:30 #114
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191256575
Nou ja, hoeven wij nog niet af te kicken van varkens updates ;)
Resistance is futile.
  woensdag 29 januari 2020 @ 23:49:26 #115
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_191257695
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 22:47 schreef loveli het volgende:

[..]

Ja ik weet dat er andere video's circuleren, maar het is echt zo:
https://nl.wikipedia.org/wiki/PSE-vlees

Vind de gang naar de slager niet leuk, maar wel mooi. Goede varkens, goed leven, goed vlees. Karbonades groeien niet in een plastic bakje.
Die varkens, hoezeer je het ook goed probeert te doen, worden niet blij van uit hun vertrouwde omgeving te worden gehaald, in een vrachtwagen te moeten staan, met veel kabaal over een weg te hobbelen, om in een onbekende omgeving hun dood tegemoet te gaan. Dat is gewoon allemaal zwaar kut voor die dieren.

Het is misschien fijn voor je geweten om te zeggen dat het allemaal zo diervriendelijk mogelijk gaat, maar het ís niet diervriendelijk. Wees dan gewoon een vent (m/v ;) ) en sus het niet met te doen alsof het bijna een gezellig en geheel stressloos dagje uit is voor die biggen.

En ik hoef geen lesje over hoe karbonaatjes groeien hoor. Ik eet ze niet. Juist omdát ze helaas niet in een plastic bakje groeien.

De dag dat dat mogelijk is, ben ik de eerste! :9

Sorry sigme, ik wilde hier nog even op reageren, maar zal braaf ontvolgen.

Wel oprecht gemeend dat ik het dapper vind dat je het kunt en het niet uit de weg gaat, zoals veel andere vleeseters. :) _O_
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_191257798
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 23:49 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Die varkens, hoezeer je het ook goed probeert te doen, worden niet blij van uit hun vertrouwde omgeving te worden gehaald, in een vrachtwagen te moeten staan, met veel kabaal over een weg te hobbelen, om in een onbekende omgeving hun dood tegemoet te gaan. Dat is gewoon allemaal zwaar kut voor die dieren.

Het is misschien fijn voor je geweten om te zeggen dat het allemaal zo diervriendelijk mogelijk gaat, maar het ís niet diervriendelijk. Wees dan gewoon een vent (m/v ;) ) en sus het niet met te doen alsof het bijna een gezellig en geheel stressloos dagje uit is voor die biggen.

En ik hoef geen lesje over hoe karbonaatjes groeien hoor. Ik eet ze niet. Juist omdát ze helaas niet in een plastic bakje groeien.

De dag dat dat mogelijk is, ben ik de eerste! :9

Sorry sigme, ik wilde hier nog even op reageren, maar zal braaf ontvolgen.

Wel oprecht gemeend dat ik het dapper vind dat je het kunt en het niet uit de weg gaat, zoals veel andere vleeseters. :) _O_
Ik probeer me voor te stellen wat ideaal is.
Voor mijn gevoel: De beestjes zijn lekker wat aan het rollen en dollen in hun weide, geen vuiltje aan de lucht. Er zitten 7 schutters verborgen, die ze op de seconde af tegelijk in hun kop schieten.

Geloof alleen niet dat het haalbaar is :+

Maar ik ben het met je eens, op zich is de manier van Sigme zo diervriendelijk als mogelijk is.
Maar dat neemt niet weg dat die dieren perfect voelen dat er iets totaaal niet in de haak is en een angstige laatste paar uur hebben.
  Vis een optie? donderdag 30 januari 2020 @ 09:31:56 #117
70532 loveli
N
pi_191259967
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 23:49 schreef Duderinnetje het volgende:
Het is misschien fijn voor je geweten om te zeggen dat het allemaal zo diervriendelijk mogelijk gaat, maar het ís niet diervriendelijk. Wees dan gewoon een vent (m/v ;) ) en sus het niet met te doen alsof het bijna een gezellig en geheel stressloos dagje uit is voor die biggen.
Je legt me woorden in de mond.
crap in = crap out
pi_191266252
Vark alleen redt zich wel.
Het dagje uit van de andere varkens is niet een leuk dagje uit, maar het is ook geen enorme stresspartij. Het achtergebleven varken vond het te eng, en dat kan bij ons domweg niet. Bij ons moeten de varkens op eigen kracht, zelf, zonder dwang, naar de kar lopen. Als een varken in de stress / paniek schiet, dan keert het om, rent terug, en daar helpt geen hek of wat dan ook tegen.
Dus.. ze lopen zelf, gewillig, nieuwsgierig en onderzoekend, de goede kant op. Dat vinden ze wel spannend, zelfs een tikje eng, daarom moet er ook eerst geoefend worden. Maar als ze helemaal naar & in de kar lopen, dan is dat omdat ze er geen stress van krijgen.

Rijden in de kar is niet leuk. Ze worden wagenziek, en ze zijn blij als de rit voorbij is. Bij de slager gaan ze dan weer op hun gemak de kar uit, naar hun nieuwe hok. Ook daar moet dat allemaal zonder paniek, en dus doen we het rustig aan. Hun hok daar is prima: groot, prima vloer (geen open rooster of zoiets engs), vers water.

Als ik dieren een goed leven wil kunnen geven, dan komt er een onnatuurlijk einde aan. Maar dan zien mensen - kinderen uit de buurt bijvoorbeeld, en onze neefjes/nichtjes - ook nog eens hoe een echt varken eruit ziet. Of een echt schaap.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator donderdag 30 januari 2020 @ 18:24:39 #119
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191267096
Ben benieuwd naar de karkassen, flink wat spek op de ribben?

Hoeveel kg.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191270766
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 09:31 schreef loveli het volgende:

[..]

Je legt me woorden in de mond.
'zo diervriendelijk mogelijk' is toch ook niet diervriendelijk? Als je een zo wit mogelijk gebit wilt dan wordt het echt nooit wit hoor...

Zoals Sigme het doet is toch zo diervriendelijk als mogelijk is imho. En kan je niet tegen dit soort vreselijk dierenleed ( :') ) dan lees dit topic (of de betreffende posts) maar beter niet...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_191270930
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 22:38 schreef tombolafan het volgende:

[..]

'zo diervriendelijk mogelijk' is toch ook niet diervriendelijk? Als je een zo wit mogelijk gebit wilt dan wordt het echt nooit wit hoor...

Zoals Sigme het doet is toch zo diervriendelijk als mogelijk is imho. En kan je niet tegen dit soort vreselijk dierenleed ( :') ) dan lees dit topic (of de betreffende posts) maar beter niet...
Waarom :') ?

Ik heb bewust nog niet gereageerd omdat Sigme allang weet hoe ik erover denk, en dat hoeft niet in elk topic ingewreven te worden. (Ze weet ook dat ik ook vind dat de dieren zolang ze leven bij haar een top leven hebben.)

Maar een varken slachten is gewoon (vreselijk) dierenleed, hoe je het ook went of keert. Het doet pijn en het geeft stress, en je gaat er als varken aan dood terwijl je dat vermoedelijk absoluut NIET wil. Hoe linksdraaiend biologisch de slachter ook is. Dat hoef je niet te bagatelliseren omdat ze toevallig verder wel een goed leven hebben gehad.
  Moderator donderdag 30 januari 2020 @ 23:03:17 #122
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_191271235
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 22:46 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Het doet pijn en het geeft stress,
Jij moet toch ook weten dat stress zorgt voor slecht vlees, een deel van je studiegenoten zal vast veearts worden dus lijkt me sterk dat er geen aandacht voor is, dus stress wordt zoveel mogelijk beperkt.

Zo'n beest heeft verder weinig benul wat hem te wachten staat. Ze krijgen eerst een verdovende schok en daarna schroeven ze voor de tweede keer de stroom flink op. 10A geloof ik. Een mens duur verdoofd is voelt ook niets.

Dat er incidenteel wat mis gaat in een slachthuis maakt niet alle slagers beulen. Zeker niet de kleine ambachtelijke zelfslachter.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_191271310
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2020 23:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Jij moet toch ook weten dat stress zorgt voor slecht vlees, een deel van je studiegenoten zal vast veearts worden dus lijkt me sterk dat er geen aandacht voor is, dus stress wordt zoveel mogelijk beperkt.

Zo'n beest heeft verder weinig benul wat hem te wachten staat. Ze krijgen eerst een verdovende schok en daarna schroeven ze voor de tweede keer de stroom flink op. 10A geloof ik. Een mens duur verdoofd is voelt ook niets
Ik weet dat zeker, maar het wordt ook gewoon onderwezen dat slacht altijd gepaard gaat met stress, en dat ongemak NIET te voorkomen is.

Wijze van bedwelming verschilt per slachthuis. CO2 wordt vanuit de faculteit ook zeker niet als diervriendelijk beschouwd, en elektrocutie is van zeer veel factoren afhankelijk.
Ook wordt hier onderwezen dat bewustzijnsniveau in een slachthuis niet te meten valt, en dat je daarover dus vrij weinig kunt zeggen. Behalve dan dat een elektroshock niet zelden een bedwelming geeft die korter duurt dan het leegbloeden.

Punt is dat het dier er echt niet beter van wordt, en dat het gewoon een vorm van dierenleed is. Of je nu voor of tegen het slachten en eten van dieren bent. Dat hoef niet gedownplayed te worden. Dat doen de dierenartsen waar ik les van heb - en die zelf vaak jarenlang in het slachthuis hebben gewerkt - ook niet. Erken het gewoon, dat is alles.

(Ik heb het niet over incidenten, even voor de duidelijkheid)
pi_191271452
Goed, verder hoepel ik weer op, het is niet mijn bedoeling hier verder een ellenlange discussie over slachtmethodes/bedwelming/etc. te voeren. Het ging me er puur om dat als we het hebben over beestjes bij de naam benoemen, we dat ook 'gewoon' kunnen doen. Doet Sigme ook gewoon.

En ik vind Sigme verder hartstikke tof. Maar dat weet ze geloof ik wel. :)
  vrijdag 31 januari 2020 @ 00:21:58 #125
2651 svann
night-hawk
pi_191272373
Dat was toch al het hele topic volkomen duidelijk dat deze biggen naar de slager zouden gaan?
We hebben het prima leventje gezien, de training, het baasje mee tot in het slachthuis.
Je zou willen dat alle nummers op plastic bakjes het zo hadden gehad.
En nóg allerlei commentaar. :{w
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  vrijdag 31 januari 2020 @ 07:06:05 #126
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_191273770
Als je vlees eet gaan daar dieren voor dood, ja dat klopt.
In dit geval dieren die een topleven gehad hebben en die tot en met slacht meer dan prima behandeld zijn

Als ze niet voor consumptie waren waren ze er nooit geweest, want geen afnemers

Het zij zo

Ik ga binnenkort naar Sigme om wat op te halen en waardeer de verhalen en foto's. Eerder weleens met lammeren gedaan hier in de buurt, alleen die dame is haas gestopt.
Mooi vlees en mooi om die dieren in het groen te zien ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_191363761
Er is dus nog een varken bij ons gebleven. We hebben een week nu met 'm geoefend om in z'n eentje het pad op te lopen, maar hij blijft het echt Heel Eng vinden. Vandaag hebben we dan maar een plan B uitgevoerd. In plaats van het smalle pad hebben we een breder pad uitgezet.

Met hond hier op pad.

Daar hebben we Big, met behulp van brokjes (hondebrokjes, die zijn onweerstaanbaar), op laten lopen. En dan twee hekken erachter, zodat 'ie niet terug kon lopen. Het ging tot onze verrassing gewoon prima. Big liep rustig vooruit, af en toe stoppend om wat te onderzoeken, en dan weer verder. Aan het eind van het brede pad kwam Big uit bij een andere stal. Big is het ouderlijk huis uit, hij is op kot :D


Alles nieuw en schoon en moet dus ingericht worden:


Nadat Big de boel wat op orde had ben ik op bezoek geweest. Het is OK :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_191363777
👍🏼

# op kot B-)
pi_191364038
Krijgt big het niet koud als de plastic flappen niet tot op de grond komen?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_191364080
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2020 18:11 schreef valentijn101 het volgende:
Krijgt big het niet koud als de plastic flappen niet tot op de grond komen?
Qua isolatie is het minder goed dan het vorige hok, maar het is droger en meer zoninval (het dak is lichtdoorlatend). Een big zou het in een droog hok met goed strobed niet koud moeten hebben, dat is waar een varken -met speklaag- op gebouwd is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_191364104
Heeft ie al een studierichting gekozen?
pi_191372227
Ik ben vanochtend om 6 uur even wezen kijken; er lag een enorme hoop stro op een bult en daar staken nog net een paar oren bovenuit. En het snurkte.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_191372269
:D
pi_191375041
quote:
17s.gif Op donderdag 6 februari 2020 07:22 schreef sigme het volgende:
Ik ben vanochtend om 6 uur even wezen kijken; er lag een enorme hoop stro op een bult en daar staken nog net een paar oren bovenuit. En het snurkte.
O+
  donderdag 6 februari 2020 @ 12:14:42 #135
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_191375195
O+
***
pi_191423947
Big staat nu al weer 5 dagen in z'n nieuwe kot; hij lijkt het wel een prima plaats te vinden. Hij heeft hier geen uitloop, maar zo te zien vindt hij ook dat geen onoverkomenlijk bezwaar (lees: hij molt het hok niet, terwijl er best een en ander te mollen is. Als 'ie zich de tandjes zou vervelen is er best wat te doen).

Omdat hij geen uitloop heeft poept hij dus in z'n hok. Het hok is groot zat voor een mooie slaapplaats en een poepplaats, en een varken doet dat vanzelf. Zeker als het er maar 1 is, want dan is er geen verschil van mening over wat de poep- en wat de slaapplaats is.

Eén varken poept wel behapbaar, maar het moet natuurlijk wel af en toe weggeschept worden.
Dus deze ochtend heb ik de poephoek gekuist, en daarna bestrooid met vlasvezel en bovendien Big een paar plakken nieuw vers stro gegeven. In de juiste hoek, maar verder niet uitgespreid, dat kan hij toch zelf beter.


Poepen aan uw linkerhand, slapen ter rechterzijde.


Ongeordend nest.


Inrichten..


Ja wat kiek oe nou dan? Nieuwsgierig aagje!


Voorlopig is dit wel acceptabel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 9 februari 2020 @ 12:49:51 #137
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_191423977
Big! O+
***
  zondag 9 februari 2020 @ 13:30:47 #138
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_191424545
Aaaawww zo'n schattig koppie 💜
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  zondag 9 februari 2020 @ 14:19:07 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191425315
Hij ziet er blij uit :)

Ga je ook nog een keer iets doen met koeien? En geitjes O+ die zijn ook supercute.
Resistance is futile.
pi_191425595
Zit ie de hele dag in dat hok dan, nee toch :o
pi_191518597
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2020 14:33 schreef Blues het volgende:
Zit ie de hele dag in dat hok dan, nee toch :o
Euh, jawel. Op kot. Het kot is 3 x 3 meter, dat wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_191518620
quote:
2s.gif Op zondag 9 februari 2020 12:48 schreef sigme het volgende:

Poepen aan uw linkerhand, slapen ter rechterzijde.
Ja, als ik zeg "poepen links, slapen rechts", dan gaat dat vark dat natuurlijk precies andersom inrichten. Awel, ook goed. Vandaag de vieze helft - de rechter dus, gekuist. En nieuw schoon stro enzo gebracht.


En om Big een beetje bezig te houden, een kruiwagen blaadjes, takjes, kastagnes en oude eikel gebracht. Nou nou, dolle pret.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 15 februari 2020 @ 11:59:06 #143
159909 -Peach
Prunus persica
pi_191518904
Leuk om te lezen allemaal! O+
Garlic cheese! Double death to you, you lactose intolerant vamp man!
pi_191702508
Vandaag was de dag van de nieuwe poging om de sabbatical te beginnen. Oftewel: de big naar de kar. Pad uitgezet met hekwerk, hok opengezet. Big liep zó naar de kar. De kar *in* kostte wel wat tijd; de klep opstappen vond 'ie moeilijk. Maar eenmaal die stap genomen ging de rest ook weer heel soepel, lekkere brokjes in de kar. Eenmaal ter plaatse ging het uit de kar lopen ook makkelijk.
Wel een beetje sneu, zo alleen, maar dat is niet anders. Afgelopen weken in z'n uppie had 'ie het best naar 't zin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De varkensvrije periode is begonnen. Dit weekend vertrekken we richting K&W / sigme's olijfboomgaard deel 2
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 27 februari 2020 @ 07:55:09 #145
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_191707859
Wat fijn voor jullie en big dat hij nu wel durfde.

Ik ben benieuwd hoe de boomgaard er bij staat!
***
pi_192465434
De lente is begonnen. Blaadjes ontluiken enzo, en de dieren ontspannen wat in het zonnetje.

Kippen; ze leggen met 5 hennen zo'n 4 eieren per dag, de meeste wel in het legnest. Eén zwarte hen legt haar eieren her en der los in de ren. Volgens mij verliest ze ze gewoon ongemerkt.
Ze lopen hele dagen buiten te scharrelen en te krabben. Hier staan ze even op mij te wachten, hun dagelijkse bakje lekkers (graan met pitten en zaden) komt eraan.


Krulletjeshond. Vindt tot haar grote geluk nog steeds her en der oude suikerbieten. Een suikerbiet is het lekkerste wat er is. Hier geportretteerd zonder biet.


De andere hond, Is nog altijd de trouwe beschermer van krulletjeshond. Ondersteboven op de foto.


Zwarte poes in de zon. Andere poes was even niet in de buurt voor een foto.


Ontspannende schapen in de zon.


Ganzen zijn er ook nog. Gansje heeft een handvol eieren gelegd, die hebben we weggehaald. Momenteel vinden we geen eieren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 5 april 2020 @ 20:58:27 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192467952
quote:
2s.gif Op woensdag 26 februari 2020 21:05 schreef sigme het volgende:
Vandaag was de dag van de nieuwe poging om de sabbatical te beginnen. Oftewel: de big naar de kar. Pad uitgezet met hekwerk, hok opengezet. Big liep zó naar de kar. De kar *in* kostte wel wat tijd; de klep opstappen vond 'ie moeilijk. Maar eenmaal die stap genomen ging de rest ook weer heel soepel, lekkere brokjes in de kar. Eenmaal ter plaatse ging het uit de kar lopen ook makkelijk.
Wel een beetje sneu, zo alleen, maar dat is niet anders. Afgelopen weken in z'n uppie had 'ie het best naar 't zin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De varkensvrije periode is begonnen. Dit weekend vertrekken we richting K&W / sigme's olijfboomgaard deel 2
Wil je niet nog meer ganzen? Zijn de beste waakhonden ever.
Resistance is futile.
pi_192468134
quote:
6s.gif Op zondag 5 april 2020 20:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wil je niet nog meer ganzen? Zijn de beste waakhonden ever.
Ik zou graag willen dat er kleine gansjes kwamen. Eieren halen we weg omdat de vroege eieren weinig kans op kuikens geven, zegt men.

De zes ganzen (1 gans, 5 genten) die er nog zijn, zijn leuke dieren. Het zijn tamelijk asociale tokkies -de genten dan- , met veel intimiderend gesis en geblaas. En toch wel leuk. Op een afstandje ;).

Maar beste waakhonden zijn het niet hoor. Het scheelt vast dat er niemand bij ze langs komt. Ze maken wel af en toe een heidens kabaal, maar dat is niet vanwege gesignaleerde boef, maar omdat ze aan het waterspetteren zijn, of omdat er eentje op z'n nummer gezet moet worden, of iets onduidbaars.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 5 april 2020 @ 21:24:13 #149
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192468511
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 21:06 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik zou graag willen dat er kleine gansjes kwamen. Eieren halen we weg omdat de vroege eieren weinig kans op kuikens geven, zegt men.

De zes ganzen (1 gans, 5 genten) die er nog zijn, zijn leuke dieren. Het zijn tamelijk asociale tokkies -de genten dan- , met veel intimiderend gesis en geblaas. En toch wel leuk. Op een afstandje ;).

Maar beste waakhonden zijn het niet hoor. Het scheelt vast dat er niemand bij ze langs komt. Ze maken wel af en toe een heidens kabaal, maar dat is niet vanwege gesignaleerde boef, maar omdat ze aan het waterspetteren zijn, of omdat er eentje op z'n nummer gezet moet worden, of iets onduidbaars.
Hahaha!

Jammer wel dat die van jullie niet waaks zijn, bij de buren kon je echt niet ongemerkt aan komen fietsen vroeger :D
Resistance is futile.
pi_192526887
quote:
2s.gif Op woensdag 13 november 2019 19:24 schreef sigme het volgende:
We hebben vanochtend Jonas & de 8 ramlammeren gevangen, Jonas hebben we bij de hoorns gevat en zo'n honderd meter laten lopen, waarin hij afwisseld tegenspartelde en vooruit sprong. Daarna was hij bij de ooien, en toen zij hem eenmaal gevonden hadden was het ook snel raak zeg maar. Tsjonge jonge :{w
Schapen dragen vijf maanden minus vijf dagen; we verwachten dus 8 april de eerste lammeren :P
9 April dan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 9 april 2020 @ 08:11:17 #151
370431 drakin
vurig typje
pi_192526945
Lammetjes O+
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  donderdag 9 april 2020 @ 09:53:30 #152
81996 Bond
License to kill
pi_192528760
quote:
6s.gif Op donderdag 9 april 2020 08:06 schreef sigme het volgende:

[..]

9 April dan.
[ afbeelding ]
Goeie timing zeg. Leuk!
Geen commentaar
  donderdag 9 april 2020 @ 09:55:43 #153
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192528816
Bijna-paas lammetjes *O*
Hoeveel verwachten jullie er?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192529001
quote:
6s.gif Op zondag 5 april 2020 20:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wil je niet nog meer ganzen? Zijn de beste waakhonden ever.
Vliegveld Valkenburg werd vroegûh ‘bewaakt’ door ganzen. _O-
  donderdag 9 april 2020 @ 10:17:29 #155
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192529272
quote:
6s.gif Op donderdag 9 april 2020 08:06 schreef sigme het volgende:

[..]

9 April dan.
[ afbeelding ]
Wow, timing! _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 9 april 2020 @ 11:36:03 #156
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_192530740
quote:
6s.gif Op donderdag 9 april 2020 08:06 schreef sigme het volgende:

[..]

9 April dan.
[ afbeelding ]
O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_192530811
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 09:55 schreef Barreltje het volgende:
Bijna-paas lammetjes *O*
Hoeveel verwachten jullie er?
Er lopen 9 ooien, en ze hebben allemaal al eens gelammerd.
Als een ooi nog nooit gelammerd heeft (meestal is het dan een enter of overloper) krijgen ze meestal maar 1 lam. Ooien die al eens gelammerd hebben krijgen er meestal twee. Een enkele keer drie. Drie is niet fijn; een ooi van ons ras (Drents heideschaap) heeft daar niet genoeg melk voor.

Van deze ooien verwachtte ik dus 2 lammeren per ooi. Maar deze ooi heeft er dus maar 1. Het is een ooilammetje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192577142
Vrolijk pasen!


Opnieuw 1 lam (en weer een ooilam).
Levendig & nieuwsgierig :D
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 12 april 2020 @ 08:32:28 #159
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_192577271
Ahw! Wat een dotje! O+
***
  zondag 12 april 2020 @ 08:39:33 #160
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192577300
Vrolijk pasen!

Helpen jullie nog bij de bevalling of doen de ooien dat helemaal zelf?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192577564
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 08:39 schreef Barreltje het volgende:
Vrolijk pasen!

Helpen jullie nog bij de bevalling of doen de ooien dat helemaal zelf?
Ons soort ooien, Drents heideschaap, doen die dingen helemaal zelf. Als het de eerste keer is dan letten we daarna wel extra goed op, want een nieuwbakken moederdier weet soms nog niet alles goed.
• Lam moet goed drooggelikt worden en in beweging komen in eerste paar uur. Anders raakt het onderkoeld, dan moeten we er snel bij zijn en lam weer opwarmen in een emmer warm water :') In hele koude lentes gebeurt dit zelfs bij ervaren ooien wel eens.
• Lam moet drinken. Het lam weet alttijd wel hoe dit moet, maar een ooi niet altijd. We hebben tweemaal een ooi even vast moeten binden zodat ze niet wegdraait wanneer lam de uier zoekt. Als het lam eenmaal gedronken heeft snapt de ooi het ook wel.
• Je moet niet op lammetjes gaan staan, domme ooi. Of wat er dan maar misgaat: we hebben een paar keer lammetjes gehad met een bloedend staartje. Daar moet dan een pleistertje op (eigenlijk: een afbindtouwtje zodat het bloeden stopt).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192579545
Lief!
  zondag 12 april 2020 @ 12:39:31 #163
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_192579892
O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_192580055
Schattig O+
pi_192616732


De eerste tweeling. Vanochtend in de wei geworpen, maar omdat het guur en winderig was heeft liefste de lammetjes verlegd naar het stalletje. Bij nader inzien vond de ooi dat een zeer goed plan en ligt daar nu al de hele dag lekker beschut.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator dinsdag 14 april 2020 @ 18:24:37 #166
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192617398
Ik krijg spontaan zin in lamsvlees :9
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 14 april 2020 @ 18:49:28 #167
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_192617901
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 17:50 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

De eerste tweeling. Vanochtend in de wei geworpen, maar omdat het guur en winderig was heeft liefste de lammetjes verlegd naar het stalletje. Bij nader inzien vond de ooi dat een zeer goed plan en ligt daar nu al de hele dag lekker beschut.
Aaaaaaaawwww. Gefeliciteerd aan het schaap uit 🇧🇪🌟
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_192619063
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 18:24 schreef derLudolf het volgende:
Ik krijg spontaan zin in lamsvlees :9
Ik ook :9

Maar: ze zijn ook cute O+
pi_192709207
Een tweeling erbij. Twee ooilammetjes.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 20 april 2020 @ 09:24:08 #170
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192709864
Voorlopige telling 6 stuks??
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192722839
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 09:24 schreef Barreltje het volgende:
Voorlopige telling 6 stuks??
Klopt helemaal! Vijf ooilammetjes, een rammetje.

De ooi die het laatste lammerde lijkt niet heel content te zijn, misschien heeft ze een pijnlijke uier of zoiets. Maar ze laat de lammetjes wel drinken, dus we zien het wel een tijdje aan. Zo'n dier zegt ook niks hè, onhandig is dat.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192725603
quote:
17s.gif Op maandag 20 april 2020 08:38 schreef sigme het volgende:
Een tweeling erbij. Twee ooilammetjes.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Awwww wat een schatjes O+
pi_192736703
Die twee schatjes hebben een chagrijnige moeder. Of eigenlijk: een van die twee schatjes heeft een draak van een moeder. Ze ramt d'r kleinste lammetje weg. We hadden er al wat zorgen over, en vandaag zagen we dat de kleinste ook echt aan het achterblijven is.
Dus we hebben ze gevangen. Moe op d'r kant, kleintje aan de uier. Kleintje wou bést.
Maar per saldo gaat dat niet opschieten, want moeder ramt kleintje nog steeds. Dus nu hebben we toch maar poedermelk gekocht. Lammetje dronk zó een hele portie uit de fles!

Ze staan maar even apart; tijdje aanzien en onder handbereik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192739927
Ach, wat zielig!

Wij hebben sinds 2 dagen jonge lammetjes in de wei van onze buren. Zo schattig. De ram deed vervelend tegen de kleintjes en die is nu apart gezet. Maar dat de moeder ook zo vervelend kan zijn? Gebeurt dat vaker?
Is dat zo?
pi_192740071
Postnatale sjaggoschaap -O-
pi_192740224
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 20:18 schreef Blues het volgende:
Postnatale sjaggoschaap -O-
:D |:)
Is dat zo?
pi_192741607
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 april 2020 20:13 schreef Smallish het volgende:
Ach, wat zielig!

Wij hebben sinds 2 dagen jonge lammetjes in de wei van onze buren. Zo schattig. De ram deed vervelend tegen de kleintjes en die is nu apart gezet. Maar dat de moeder ook zo vervelend kan zijn? Gebeurt dat vaker?
Het gebeurt wel vaker maar wij hebben het niet eerder gehad, dat een ooi haar lam verstoot.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 21 april 2020 @ 21:26:18 #178
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_192741727
Ahw... dan zit er idd weinig anders op dan met de fles voeden. Arbeidsintensief, maar wel heel schattig!
***
pi_192742184
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 20:18 schreef Blues het volgende:
Postnatale sjaggoschaap -O-
Nou ja, van haar andere lammetje houdt ze wel veel hoor.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192746119
Vannacht om half twee een fles gegeven. Het was helder en stil, niet koud, prachtige sterrenhemel.

Vanochtend om 6u weer:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 22 april 2020 @ 08:44:49 #181
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_192746701
***
pi_192747043
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 20:18 schreef Blues het volgende:
Postnatale sjaggoschaap -O-
_O-

Wel zielig ;(
pi_192756225
Lam aan de fles maakt het goed, honger als een paard. Bij de voerbeurt eind van de middag kwam ze zelfs naar me toe lopen. Ik denk dat we morgen de ooi en haar twee lammeren weer loslaten, dan kunnen ze weer aansluiten bij de kudde.

En er is weer een nieuwe tweeling bij:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 22 april 2020 @ 23:18:08 #184
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192759761
quote:
2s.gif Op woensdag 22 april 2020 20:12 schreef sigme het volgende:
Lam aan de fles maakt het goed, honger als een paard. Bij de voerbeurt eind van de middag kwam ze zelfs naar me toe lopen. Ik denk dat we morgen de ooi en haar twee lammeren weer loslaten, dan kunnen ze weer aansluiten bij de kudde.

En er is weer een nieuwe tweeling bij:
[ afbeelding ]
Zo zo, veel aanwas! Hoeveel bevallingen nog?
Resistance is futile.
  woensdag 22 april 2020 @ 23:47:29 #185
2651 svann
night-hawk
pi_192760204
Een zwart schaap?
De rest is allemaal een stuk lichter.

Was het de eerste worp van dat weigerschaap?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_192780246
quote:
10s.gif Op woensdag 22 april 2020 23:47 schreef svann het volgende:
Een zwart schaap?
De rest is allemaal een stuk lichter.

Was het de eerste worp van dat weigerschaap?
Dit is ons oudste zwarte schaap in de kudde. Die heeft nu een zwart ramlammetje geworpen (haar andere lammetje is ook een rammetje)


In 2018 gaf die ooi 1 zwart ooilammetje:
quote:
2s.gif Op woensdag 28 februari 2018 20:56 schreef sigme het volgende:
Gisteren heeft er weer een ooi gelammerd. In de ijzige koude is het lam toch te koud geworden, en als zo'n lam een beetje lam stilletjes gaat liggen, dan is de ooi het lam kwijt.
Gelukkig zagen we het stille lam nét op tijd. Naar binnengehaald, onder de warmtelamp en later in een warm badje.
Moeder vastgezet in het stalletje, lammetje daarheen, ooi vastgezet, lammetje tegen uier gedrukt. Maar dat schoot niet op. Snel lammetjespoedermelk gekocht en lam warme melk gevoerd met de fles.

In de schuur een noodhokje gemaakt van koppelhekjes. Ooi bij de horens gevat,in het noodhokje. Lam erbij, lamp erboven, lammetje voeren met de fles maar dan kon de ooi in elk geval haar lam ruiken en slikkeren. En na een aantal flesvoerbeurten kon het lammetje wankel staan, en zowaar de uier van moeder vinden. Vannacht hebben we niet meer hoeven bijvoeren.
()

()
Dat lam van 2018 heeft in 2019 zelf gelammerd, een tweeling:
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2019 07:24 schreef sigme het volgende:
() En vandaag heeft het zwarte entertje (een dochter van de zwarte ooi) ook gelammerd, een zwartje. Op de foto het zwarte entertje, haar zwarte lam, en de tweeling van de zwarte ooi.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192780262
Gister zijn we een lammetje verloren. Dat had diarree gekregen, proberen om het weer bij te voeren wou niet meer lukken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 april 2020 @ 11:29:09 #188
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192780310
Ahhww.. :{

Een ander lammetje dan wat bijgevoegd moet worden ?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192780397
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 11:29 schreef Barreltje het volgende:
Ahhww.. :{

Een ander lammetje dan wat bijgevoegd moet worden ?
Je bedoelt de ooi die een lam verloren heeft inzetten voor het lam dat verstoten is?
Dat doen schapen niet vrijwillig, en wij zijn niet goed in dwingen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 24 april 2020 @ 11:39:18 #190
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192780413
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 april 2020 11:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Je bedoelt de ooi die een lam verloren heeft inzetten voor het lam dat verstoten is?
Dat doen schapen niet vrijwillig, en wij zijn niet goed in dwingen.
Ghehe.. ik zie dat het er wat rommelig staat.. resultaat van langzamer kunnen typen dan je kan denken..


Is het lammetje wat gestorven is hetzelfde lammetje als het lammetje wat verstoten werd?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192780561
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 11:39 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Ghehe.. ik zie dat het er wat rommelig staat.. resultaat van langzamer kunnen typen dan je kan denken..

Is het lammetje wat gestorven is hetzelfde lammetje als het lammetje wat verstoten werd?
Oh zo!

Nee! Het verstoten lammetje maakt het uitstekend. Nog steeds honger als een paard, drinkt in grote vaart de fles leeg. Vannacht geprobeerd of dat ook in het donker zou werken, maar dat wil niet: de hele kudde, inclusief leblammetje, rent in paniek weg.

Overdag lopen ze ook wel van me af, maar niet zo hard, en het leblammetje heeft een halsbandje om met een lang touw eraan. Ik pak het touw, lammetje kan niet verder weg lopen, en bedenkt dan dat ze eigenlijk ook best naar mij (lees: de fles) toe wil lopen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192804954


De oudste ooi van de kudde. Zij is van 2013, en was er een van onze eerste drieling. Drielingen zijn teveel lammeren voor 1 ooi, en daar kwamen we achter toen zij, als klein lammetje, erbij neerviel. Niet ziek maar ondervoed. Dus aan de fles. Ze heeft wat rare vacht/huid overgehouden aan de ondervoeding, maar verder is het een prima lief schaap, dat goed voor haar lammeren zorgt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 26 april 2020 @ 11:03:55 #193
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_192811616
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2020 20:48 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

De oudste ooi van de kudde. Zij is van 2013, en was er een van onze eerste drieling. Drielingen zijn teveel lammeren voor 1 ooi, en daar kwamen we achter toen zij, als klein lammetje, erbij neerviel. Niet ziek maar ondervoed. Dus aan de fles. Ze heeft wat rare vacht/huid overgehouden aan de ondervoeding, maar verder is het een prima lief schaap, dat goed voor haar lammeren zorgt.
Aaaaawwww O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  zondag 26 april 2020 @ 11:30:59 #194
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192811923
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 april 2020 20:48 schreef sigme het volgende:
[ afbeelding ]

De oudste ooi van de kudde. Zij is van 2013, en was er een van onze eerste drieling. Drielingen zijn teveel lammeren voor 1 ooi, en daar kwamen we achter toen zij, als klein lammetje, erbij neerviel. Niet ziek maar ondervoed. Dus aan de fles. Ze heeft wat rare vacht/huid overgehouden aan de ondervoeding, maar verder is het een prima lief schaap, dat goed voor haar lammeren zorgt.
Hebben ze allemaal van die lange haren?
Resistance is futile.
  zondag 26 april 2020 @ 11:31:49 #195
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192811946
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 april 2020 11:25 schreef sigme het volgende:
Gister zijn we een lammetje verloren. Dat had diarree gekregen, proberen om het weer bij te voeren wou niet meer lukken.
;(
Resistance is futile.
pi_192812136
quote:
11s.gif Op zondag 26 april 2020 11:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hebben ze allemaal van die lange haren?
Ja :). Tweede helft mei gaat het eraf.
Drentse Heideschapen zijn 'haarschapen', hun vacht kroest niet zoals bij wolschapen. Ik meen dat de harigheid ook een van de redenen is dat de vacht speciaal fijn is om mee te vilten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192813253
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2020 11:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja :). Tweede helft mei gaat het eraf.
Drentse Heideschapen zijn 'haarschapen', hun vacht kroest niet zoals bij wolschapen. Ik meen dat de harigheid ook een van de redenen is dat de vacht speciaal fijn is om mee te vilten.
Wat doe je met de vacht?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_192817105
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 13:32 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Wat doe je met de vacht?
Soms kan ik ze meegeven aan m'n scheerder, maar momenteel is zelfs echt goede wol helemaal niks waard, je moet betalen voor afvoer, dus die wil het nu niet hebben.

Soms probeer ik er wat van te verkopen. Het is geen goede wol om te spinnen (al gebeurt het tegenwoordig wel!), maar wel bijzonder goed om te vilten. Dus als ik wat viltliefhebbers vind, raak ik nog wel eens wat kwijt.

Vorig jaar waren zaten de vachten vol stekelige zaden van de grote klittenplant, en vol takjes van bramen; die vachten waren onbruikbaar.

Als het echt totaal onbruikbaar is, of niemand wil het kopen, dan wordt het afval.
Ik betaal m'n scheerder ¤15 per schaap, dus dat is ook wat ik vraag per vacht, al zak ik ook wel eens naar een tientje als de afnemer erg aardig is, of een goed doel. Gratis weggeven doe ik niet (meer).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192817212
quote:
7s.gif Op zondag 26 april 2020 19:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Soms kan ik ze meegeven aan m'n scheerder, maar momenteel is zelfs echt goede wol helemaal niks waard, je moet betalen voor afvoer, dus die wil het nu niet hebben.

Soms probeer ik er wat van te verkopen. Het is geen goede wol om te spinnen (al gebeurt het tegenwoordig wel!), maar wel bijzonder goed om te vilten. Dus als ik wat viltliefhebbers vind, raak ik nog wel eens wat kwijt.

Vorig jaar waren zaten de vachten vol stekelige zaden van de grote klittenplant, en vol takjes van bramen; die vachten waren onbruikbaar.

Als het echt totaal onbruikbaar is, of niemand wil het kopen, dan wordt het afval.
Ik betaal m'n scheerder ¤15 per schaap, dus dat is ook wat ik vraag per vacht, al zak ik ook wel eens naar een tientje als de afnemer erg aardig is, of een goed doel. Gratis weggeven doe ik niet (meer).
Kun je er niet gewoon een kussen mee vullen ipv het weg te gooien? Zou toch heerlijk moeten liggen. Ik denk dat mijn katten dolgelukkig waren met een schapenwollen matrasje.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_192817383
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 19:17 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Kun je er niet gewoon een kussen mee vullen ipv het weg te gooien? Zou toch heerlijk moeten liggen. Ik denk dat mijn katten dolgelukkig waren met een schapenwollen matrasje.
Nou, dat kan wel, maar dat ruikt wel nogal naar schaap. Je hoort wol dan eerst te wassen, en ook dat is best wat werk.

Maar ik zou zeggen: zoek een schapenhouder bij jou in de buurt en informeer eens naar een vachtje. Het mag echt niet veel kosten; wol is niet commercieel te verkopen aan 'grote' afnemers (op dit moment in Nederland).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192818125
quote:
0s.gif Op zondag 26 april 2020 19:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, dat kan wel, maar dat ruikt wel nogal naar schaap. Je hoort wol dan eerst te wassen, en ook dat is best wat werk.

Maar ik zou zeggen: zoek een schapenhouder bij jou in de buurt en informeer eens naar een vachtje. Het mag echt niet veel kosten; wol is niet commercieel te verkopen aan 'grote' afnemers (op dit moment in Nederland).
Goeie tip. Ik ga er eens achteraan.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_192852883
quote:
1s.gif Op zondag 26 april 2020 20:11 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Goeie tip. Ik ga er eens achteraan.
Als je een vacht verovert, zoek dan even uit hoe dat zit met dat wassen. Er is iets met wel/niet wassen met zeep, in verband met wolvet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192852884
Afgelopen maandag kwam er nog een stelletje bij; twee rammetjes.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 29 april 2020 @ 06:29:52 #204
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192852901
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2020 06:23 schreef sigme het volgende:
Afgelopen maandag kwam er nog een stelletje bij; twee rammetjes.

[ afbeelding ]
Jemig, wat een geboortegolf! Hoeveel lammetjes heb je nu?
Resistance is futile.
pi_192852914
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 06:23 schreef sigme het volgende:

[..]

Als je een vacht verovert, zoek dan even uit hoe dat zit met dat wassen. Er is iets met wel/niet wassen met zeep, in verband met wolvet.
Ik heb 2 vachten gevonden van friese zwartbles ouderdom schapen. Ik kan ze vandaag gaan halen.
Wassen is idd een dingetje. Als ik googel kom ik uit op. Weken en spoelen met azijn of soda of biotex of wolwasmiddel. Een ander heeft het over gewoon in de wasmachine op 60, 50 en niet hoger als 30 graden. Handwas en wolwasprogramma dus ik heb geen idee wat te doen. :?

Biotex lijkt me wel handig omdat de enzymen veel rommel uit de vacht afbreken. Het is misschien niet zo goed voor de kwaliteit van de wol maar ik ga er een kussen/ matrasje meer vullen en het niet spinnen dus als het een beetje vervilt is geen probleem.

Mocht iemand De tip hebben dan hoor ik het graag ;)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_192852972
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2020 06:29 schreef Seven. het volgende:

[..]

Jemig, wat een geboortegolf! Hoeveel lammetjes heb je nu?
11!
Nog twee ooien die nog niet gelammerd hebben, dus misschien worden het er wel 15 :P.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192852981
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 06:34 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ik heb 2 vachten gevonden van friese zwartbles ouderdom schapen. Ik kan ze vandaag gaan halen.
Wassen is idd een dingetje. Als ik googel kom ik uit op. Weken en spoelen met azijn of soda of biotex of wolwasmiddel. Een ander heeft het over gewoon in de wasmachine op 60, 50 en niet hoger als 30 graden. Handwas en wolwasprogramma dus ik heb geen idee wat te doen. :?

Biotex lijkt me wel handig omdat de enzymen veel rommel uit de vacht afbreken. Het is misschien niet zo goed voor de kwaliteit van de wol maar ik ga er een kussen/ matrasje meer vullen en het niet spinnen dus als het een beetje vervilt is geen probleem.

Mocht iemand De tip hebben dan hoor ik het graag ;)
Wat leuk dat je vachten heb gevonden! Over wolwassen heb ik geen tips, nooit gedaan. Wel zeer benieuwd naar wat je uiteindelijk gaat doen en hoe het uitpakt!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192852991
quote:
7s.gif Op woensdag 29 april 2020 06:23 schreef sigme het volgende:
Afgelopen maandag kwam er nog een stelletje bij; twee rammetjes.

[ afbeelding ]
ah... O+

quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 06:57 schreef sigme het volgende:

[..]

11!
Nog twee ooien die nog niet gelammerd hebben, dus misschien worden het er wel 15 :P.
Kassa!
Albert Einstein Quote's:
"Soms betaal je het meest voor dingen die gratis zijn."
"Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen".
"Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal".
pi_192853026
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 07:05 schreef Ansachteraf het volgende:
Kassa!
Nou..
We hebben er dus eentje aan de fles. Als je die kunstmelk geeft volgens het aanbevolen schema, ben je ruim 17 kilo melkpoeder verder. Dat is een kleine honderd euro . En wij voeren liever wat ruimer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192863300
Vlekje is op haar nest gaan zitten!


Ze blaast naar me O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 29 april 2020 @ 23:07:56 #211
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_192866830
quote:
2s.gif Op woensdag 29 april 2020 19:54 schreef sigme het volgende:
Vlekje is op haar nest gaan zitten!
[ afbeelding ]

Ze blaast naar me O+
Aaaaawwww O+
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  donderdag 30 april 2020 @ 23:09:23 #212
370431 drakin
vurig typje
pi_192883206
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 06:34 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ik heb 2 vachten gevonden van friese zwartbles ouderdom schapen. Ik kan ze vandaag gaan halen.
Wassen is idd een dingetje. Als ik googel kom ik uit op. Weken en spoelen met azijn of soda of biotex of wolwasmiddel. Een ander heeft het over gewoon in de wasmachine op 60, 50 en niet hoger als 30 graden. Handwas en wolwasprogramma dus ik heb geen idee wat te doen. :?

Biotex lijkt me wel handig omdat de enzymen veel rommel uit de vacht afbreken. Het is misschien niet zo goed voor de kwaliteit van de wol maar ik ga er een kussen/ matrasje meer vullen en het niet spinnen dus als het een beetje vervilt is geen probleem.

Mocht iemand De tip hebben dan hoor ik het graag ;)
Sowieso niet in de wasmachine doen, behalve als je meteen 1 grote viltklomp wil hebben.

Wat wil je met de vachten gaan doen?
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_192886155
quote:
1s.gif Op donderdag 30 april 2020 23:09 schreef drakin het volgende:

[..]

Sowieso niet in de wasmachine doen, behalve als je meteen 1 grote viltklomp wil hebben.

Wat wil je met de vachten gaan doen?
Haha, ja daar was ik al achter. 60 graden met biotex om huidschilfers en beestjes te verwijderen geeft als resultaat een rastafari scalp. (volgens internet kon dat als je de wol niet wilde spinnen -O- )
De bedoeling is om het een beetje fris te krijgen om er een kussen voor de katten mee te vullen.
Het volgende wat ik wil proberen is op de hand wassen. Ik zoek ook nog een handige manier om het te drogen. Je kunt het niet aan de waslijn hangen :P
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  vrijdag 1 mei 2020 @ 13:25:17 #214
370431 drakin
vurig typje
pi_192889823
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 09:20 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Haha, ja daar was ik al achter. 60 graden met biotex om huidschilfers en beestjes te verwijderen geeft als resultaat een rastafari scalp. (volgens internet kon dat als je de wol niet wilde spinnen -O- )
De bedoeling is om het een beetje fris te krijgen om er een kussen voor de katten mee te vullen.
Het volgende wat ik wil proberen is op de hand wassen. Ik zoek ook nog een handige manier om het te drogen. Je kunt het niet aan de waslijn hangen :P
Droogrek heet het, of droognet. Google heeft dat.

Daar kun je het op leggen, of je maakt het zelf op een frame van een oude campingstoel of campingbed, een net erover en dan leg je het uit.

Wol moet je ook kammen dan klit het niet zo en wordt het mooi zacht, kaarden heet dat. Oorspronkelijk deed met dat met de kaardebol.
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_192896231
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2020 13:25 schreef drakin het volgende:

[..]

Droogrek heet het, of droognet. Google heeft dat.

Daar kun je het op leggen, of je maakt het zelf op een frame van een oude campingstoel of campingbed, een net erover en dan leg je het uit.

Wol moet je ook kammen dan klit het niet zo en wordt het mooi zacht, kaarden heet dat. Oorspronkelijk deed met dat met de kaardebol.
Ik heb nog kippengaas. Dat kan ik op mijn droogrek leggen. Bedankt voor de tip. Dit weekend eens een deel op de hand spoelen. (ik hoop dat biotex goed is) de eerste mislukte lading is niet verloren. Een paar druppels catnip op een viltbol= geweldig speelgoed O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zaterdag 2 mei 2020 @ 10:00:27 #216
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_192903747
Sigme, als ik jou was zou ik lid worden van een vilt-facebookgroep.(daar zijn er vast genoeg van) Misschien mag je daar je vachten te koop aanbieden?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_192910690
quote:
6s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 10:00 schreef E.T. het volgende:
Sigme, als ik jou was zou ik lid worden van een vilt-facebookgroep.(daar zijn er vast genoeg van) Misschien mag je daar je vachten te koop aanbieden?
Facebook? Whu!

Ik ken wel iemand die iemand kent die facebook heeft. En die handelt toevallig in schapenvachten (met huid en al). Eigenlijk best een goed plan om die in te zetten om dat spul weg te handelen.
Hoewel ik eigenlijk dan eerst even hier bij wat lokale initiatieven langs zou moeten.. maar waarschijnlijk ben ik daar te lui voor.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 2 mei 2020 @ 20:03:44 #218
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_192911965
quote:
11s.gif Op zaterdag 2 mei 2020 18:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Facebook? Whu!

Ik ken wel iemand die iemand kent die facebook heeft. En die handelt toevallig in schapenvachten (met huid en al). Eigenlijk best een goed plan om die in te zetten om dat spul weg te handelen.
Hoewel ik eigenlijk dan eerst even hier bij wat lokale initiatieven langs zou moeten.. maar waarschijnlijk ben ik daar te lui voor.
Er zitten vast wel ergens (grote) groepen viltende dames die wel raad weten met zulke hoeveelheden verse wol ;-)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 3 mei 2020 @ 08:02:37 #219
43653 sigme
Veraan
pi_192921297
Gister was er een ooi die nog niet gelammerd heeft dit jaar, duidelijk onrustig. Apart van de kudde, liggen, staan, krabben.Maar er kwam niks.

Vanochtend om half zes, toen ik leblam een flesje kwam brengen, had ze twee mooie ooilammetjes. Toen heel vers, ze waren nog nat.


Een van de lammetjes heeft een beschadigd staartpuntje. Daar hebben we in de loop van de ruim 15 jaar dat we schapen hebben er een handvol van gehad. De afhechting is daar niet heel robuust? Of een ooi stapt er makkelijk op? Ik weet het niet. Ik heb er in elk geval even wat blauwspray over gesproten, dat ontsmet.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 03-05-2020 08:18:57 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 3 mei 2020 @ 08:07:50 #220
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192921319
Oh ja, blauwspray! Deed mijn vader ook altijd vroeger. Goed spul.
Resistance is futile.
  zondag 3 mei 2020 @ 10:12:42 #221
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_192922210
Wat is afhechting?

En gefeliciteerd, mooie score en foto's zo zeg!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 3 mei 2020 @ 11:55:12 #222
43653 sigme
Veraan
pi_192923484
quote:
1s.gif Op zondag 3 mei 2020 10:12 schreef Molo het volgende:
Wat is afhechting?

En gefeliciteerd, mooie score en foto's zo zeg!
Oh, nou, ik denk dat onzelieveheer en/of moeder natuur jonge lammetjes vanaf de neus in elkaar breit. Of haakt, ofzo. En dan aan het eind, dat is dus bij de staart, moet alle losse draadjes netjes bij elkaar komen en dan afgehecht worden. En blijkbaar is dat niet het stevigste stukje, want daar laddert er wel eens wat.

Of de ooi trapt erop, als dat arme kleine lammetje nog helemaal zacht en nat is, zou ook kunnen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_192944850
quote:
11s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:55 schreef sigme het volgende:

Oh, nou, ik denk dat onzelieveheer en/of moeder natuur jonge lammetjes vanaf de neus in elkaar breit. Of haakt, ofzo. En dan aan het eind, dat is dus bij de staart, moet alle losse draadjes netjes bij elkaar komen en dan afgehecht worden. En blijkbaar is dat niet het stevigste stukje, want daar laddert er wel eens wat.

_O_

Ik leer hier altijd wat!
  Moderator maandag 4 mei 2020 @ 19:33:06 #224
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192946749
quote:
11s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:55 schreef sigme het volgende:
Oh, nou, ik denk dat onzelieveheer en/of moeder natuur jonge lammetjes vanaf de neus in elkaar breit. Of haakt, ofzo. En dan aan het eind, dat is dus bij de staart, moet alle losse draadjes netjes bij elkaar komen en dan afgehecht worden. En blijkbaar is dat niet het stevigste stukje, want daar laddert er wel eens wat.
:D _O-
  maandag 4 mei 2020 @ 19:37:41 #225
368605 Kaatje1
Kaatje1
pi_192946833
quote:
11s.gif Op zondag 3 mei 2020 11:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh, nou, ik denk dat onzelieveheer en/of moeder natuur jonge lammetjes vanaf de neus in elkaar breit. Of haakt, ofzo. En dan aan het eind, dat is dus bij de staart, moet alle losse draadjes netjes bij elkaar komen en dan afgehecht worden. En blijkbaar is dat niet het stevigste stukje, want daar laddert er wel eens wat.

Of de ooi trapt erop, als dat arme kleine lammetje nog helemaal zacht en nat is, zou ook kunnen.
_O-
We have far more in common than that which devides us..
  zondag 10 mei 2020 @ 17:57:36 #226
43653 sigme
Veraan
pi_193050979
Nou, de laatste ooi schiet niet op.
Er zijn nu 13 lammetjes. Leblam kan inmiddels heel goed klokkijken :P
Het rafellammetje heeft zichzelf verder prima gered, geen verdere actie nodig (eenmaal hebben we ene lammetje gehad dat zachtjes bleef aan het staartje, toen hebben we het puntje afgebonden).

Plaatje bij het praatje; een clubje lammetjes:


En twee honden bij de beek. Ze willen zelden samen zo zitten dat ze allebei goed op de foto komen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 24 mei 2020 @ 09:15:56 #227
43653 sigme
Veraan
pi_193285412
Vandaag komt de schaapsscheerder.

Afgelopen maandag hebben wij de schapen geïnspecteerd; er bleken er wel 5 maden te hebben! Best lelijke wonden ook al. Natuurlijk hebben we die schoongeknipt, en behandeld, maar de rest van de wol moet er nu ook wel dringend af, zodat ze niet nog meer besmetting krijgen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 24 mei 2020 @ 09:19:47 #228
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193285432
Hoe krijgen schapen maden? En vooral waar? (Liever geen plaatje bij het praatje :+ )
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193286237
quote:
7s.gif Op zondag 10 mei 2020 17:57 schreef sigme het volgende:

En twee honden bij de beek. Ze willen zelden samen zo zitten dat ze allebei goed op de foto komen.
[ afbeelding ]
Mooie foto. O+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 24 mei 2020 @ 17:03:41 #230
43653 sigme
Veraan
pi_193290840
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 09:19 schreef Barreltje het volgende:
Hoe krijgen schapen maden? En vooral waar? (Liever geen plaatje bij het praatje :+ )
Wat de meeste mensen aanduiden als 'strontvliegen' zijn 'vleesvliegen'. Van die vette groenglimmende. Als de een schaap tegenkomen waarvan ze denken dat ze hun eieren mooi in de vacht kunnen hangen (omdat het een lange vacht is, of er lekkere strontkloeten in zitten) en het weer is geschikt voor eieren (warm, liefst ook vochtig), dan leggen ze eieren in de schapenvacht.

Binnen een paar uur komt dat uit, en dan heb je een een soort forse kruimel, bestaande uit 1mm lange witte larfjes. Die larfjes banen zich een weg door de wol, naar het schaap. Bij het schaap aangekomen begint het feest. In een paar uur zijn er honderd larven zo groot als kleine rupsjes. Ze vreten schaap.
Als de maden hun zin krijgen vreten ze zich vol en rond, en behalve dat dit het schaap natuurlijk zeer doet, wordt het schaap er ook ziek van. Dat trekt weer vliegen. In 2 tot 3 dagen is het schaap dood en ook alvast halfvergaan..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 24 mei 2020 @ 17:09:20 #231
43653 sigme
Veraan
pi_193290895
Er is 1 dag in het jaar waarop het per se *niet* moet regenen. Dat is als er schapen geschoren moeten worden. "Gelukkig" regent het tegenwoordig niet meer in dit land..
gvd

Voor:


Droog:


Tijdens:



Na:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193290964
Frips geschoren weer ^O^
  zondag 24 mei 2020 @ 19:27:32 #233
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193292809
afbeelding

Dat oog ook nog net om het hoekje _O-


Nu dus minder kans voor vliegen/maden?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  zondag 24 mei 2020 @ 19:36:28 #234
43653 sigme
Veraan
pi_193292988
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:27 schreef Barreltje het volgende:
Nu dus minder kans voor vliegen/maden?
Klopt, voorlopig zijn ze veilig ^O^
Eerstvolgende grote risico zijn de lammeren als die een lange vacht krijgen, in augustus/september. Daartussen nog maden krijgen is echt hele grote pech. Maar het wordt (in heel NL) steeds erger; 25 jaar geleden kwam het nauwelijks voor. Er is heel goedwerkend gif tegen. Dat is dat gif dat alle insecten (bijen, spinnetjes, alles) heel goed doodmaakt..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 24 mei 2020 @ 19:38:58 #235
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193293037
quote:
14s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Klopt, voorlopig zijn ze veilig ^O^
Eerstvolgende grote risico zijn de lammeren als die een lange vacht krijgen, in augustus/september. Daartussen nog maden krijgen is echt hele grote pech. Maar het wordt (in heel NL) steeds erger; 25 jaar geleden kwam het nauwelijks voor. Er is heel goedwerkend gif tegen. Dat is dat gif dat alle insecten (bijen, spinnetjes, alles) heel goed doodmaakt..
Oh.. allemaal dood lijkt me niet de bedoeling.

Over lamsvlees gesproken :Y) wanneer staat dat normaliter op de planning? Wanneer zijn de beestjes lam-af en wanneer zijn ze dan schaap?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193391063
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 19:38 schreef Barreltje het volgende:

Over lamsvlees gesproken :Y) wanneer staat dat normaliter op de planning? Wanneer zijn de beestjes lam-af en wanneer zijn ze dan schaap?
Hier spelen veel factoren een rol.
"Men" houdt niet van schapevlees, omdat schapevet een penetrante smaak (geur) schijnt te hebben.
Maar ons soort schaap schijnt daar dan weer weinig last van te hebben, ik heb ook nooit iets speciaal geproefd aan een schaap. En de 'grens', voor zover die er is, is vaag. Ik ken een gehanteerde grens van 13 maand, maar geen idee waar dat op gebaseerd is.
Een lam is zeker geen lam meer als het zelf lammeren heeft :')

Wij moeten om andere redenen op een gegeven moment de lammeren kwijt, namelijk het voorkomen van inteelt. De jonge rammetjes moeten niet de gelegenheid krijgen de jonge en/of oude ooien te dekken; de volwassen ram niet om de jonge ooitjes te dekken. We kunnen dat wel een tijdje uit elkaar houden, maar op den duur moet het weer 1 kudde worden, bestaande uit de dieren die hun goddelijke gang maar gaan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193391218
Omdat de schapen geschoren zijn, en dus voorlopig veilig voor maden, kunnen ze nu naar een andere wei. Die wei is nogal groot, en met lang gras, en distels, boompjes en vanalles. Een paradijs voor schapen dus, maar we zien ze een stuk minder goed. Voorlopig hebben ze die wei nog niet in z'n geheel gekregen; liefste heeft een extra hek overdwars gezet. Dit omdat we vijf keer per dag het leblam moeten roepen voor een fles; als die heul ver weg is moeten wij zo;'n end lopen omdat het anders zielig is.

Paradijs:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193391362
Prachtige foto!

Hoe lang moet je dat lam nog voeren?
We have far more in common than that which devides us..
pi_193391959
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:14 schreef Kaatje1 het volgende:
Prachtige foto!

Hoe lang moet je dat lam nog voeren?
We zitten nu eind week 6, maandag begint week 7. Vanaf week 7 begint het afbouwen qua hoeveelheid melk/dag.

Een lam moet _minimaal_ 8 weken melk. Hele schrale boeren laten het daarbij.
Onze melkpoederproducent geeft een voerschema van 16 weken, dus bijna 4 maanden. (En zo'n ¤100 melkpoeder :Y) )

Wij geven ongeveer zoveel melk als onze melkpoederfabrikant adviseert, maar we geven het vaker, in kleinere porties. Zo'n grote fles hebben we ook helemaal niet :D.

Ik denk dat we vanaf maandag langzaam het aantal voerbeurten, en daarmee ook het dagvolume gaan afbouwen, en dat we na een maand of drie eens kijken wat we ervan denken. Misschien hebben we een nieuw adres voor haar, en dan zou het misschien wenselijk te zijn haar te verhuizen terwijl ze nog aan de melk is (kan ze mooi hechten aan die mensen).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193392091
Da’s een beste tijd nog. Eet/graast ze al wel of zijn er nog geen tanden
We have far more in common than that which devides us..
pi_193392173
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:42 schreef Kaatje1 het volgende:
Da’s een beste tijd nog. Eet/graast ze al wel of zijn er nog geen tanden
Vanaf dag 10 ongeveer gaan lammetjes voorzichtig grazen, vanaf week 8 kan je ze spenen, dus dan kunnen ze volledig zelf vreten als het echt moet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193396782
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:09 schreef sigme het volgende:
Omdat de schapen geschoren zijn, en dus voorlopig veilig voor maden, kunnen ze nu naar een andere wei. Die wei is nogal groot, en met lang gras, en distels, boompjes en vanalles. Een paradijs voor schapen dus, maar we zien ze een stuk minder goed. Voorlopig hebben ze die wei nog niet in z'n geheel gekregen; liefste heeft een extra hek overdwars gezet. Dit omdat we vijf keer per dag het leblam moeten roepen voor een fles; als die heul ver weg is moeten wij zo;'n end lopen omdat het anders zielig is.

Paradijs:
[ afbeelding ]
Bijbeltekst invoegen, uitprinten en ophangen. ^O^

Suggestie: Zo zullen wij, Uw volk en de schapen Uwer weide, U loven in eeuwigheid, van geslacht tot geslacht; wij zullen Uw roem vertellen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193437855
quote:
6s.gif Op zondag 31 mei 2020 08:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Bijbeltekst invoegen, uitprinten en ophangen. ^O^

Suggestie: Zo zullen wij, Uw volk en de schapen Uwer weide, U loven in eeuwigheid, van geslacht tot geslacht; wij zullen Uw roem vertellen.
Of Jeremia 23:

Wee over de slechte herders
Wee den herderen, die de schapen Mijner weide ombrengen en verstrooien! spreekt de Heere.
Daarom zegt de Heere, de God Israels, alzo van de herderen, die Mijn volk weiden: Gijlieden hebt Mijn schapen verstrooid, en hebt ze verdreven, en hebt ze niet bezocht; ziet, Ik zal over u bezoeken de boosheid uwer handelingen, spreekt de Heere.
En Ik zal het overblijfsel Mijner schapen Zelf vergaderen uit al de landen, waarhenen Ik ze verdreven heb; en Ik zal ze wederbrengen tot hun kooien, en zij zullen vruchtbaar zijn, en vermenigvuldigen.
En Ik zal herderen over hen verwekken, die ze weiden zullen; en zij zullen niet meer vrezen, noch verschrikt worden, noch gemist worden, spreekt de Heere.


(Prachtig plaatje!)
pi_193456001
Ik waardeer het dat jullie de Statenvertaling aanhalen. Misschien laat ik nog wel eens een prentje met passende leuze drukken.

Maar voor nu heb ik gewoon weer een broedende gans, ons Vlekje. De enige damesgans, dus veel variatie is ook niet meer mogelijk. Ze heeft dit jaar al twee eerdere nesten gebouwd. Op eentje is ze ook wel een dagje gaan zitten, maar daar vond ze toch niet veel aan. Bovendien verdwenen er steeds eieren. Nu heeft ze een nieuw nest, en ze zit al een paar dagen.


[ Bericht 5% gewijzigd door sigme op 03-06-2020 19:36:11 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator woensdag 3 juni 2020 @ 18:10:25 #245
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193456284
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 22:09 schreef sigme het volgende:
Omdat de schapen geschoren zijn, en dus voorlopig veilig voor maden, kunnen ze nu naar een andere wei. Die wei is nogal groot, en met lang gras, en distels, boompjes en vanalles. Een paradijs voor schapen dus, maar we zien ze een stuk minder goed. Voorlopig hebben ze die wei nog niet in z'n geheel gekregen; liefste heeft een extra hek overdwars gezet. Dit omdat we vijf keer per dag het leblam moeten roepen voor een fles; als die heul ver weg is moeten wij zo;'n end lopen omdat het anders zielig is.

Paradijs:
[ afbeelding ]
Goed excuus om een Gator the kopen :D

Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 7 juni 2020 @ 12:43:11 #246
43653 sigme
Veraan
pi_193520613
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2020 18:10 schreef derLudolf het volgende:
Goed excuus om een Gator the kopen :D
Waarschijnlijk gebruiken we dat mooie stuk land vanaf volgend jaar niet meer; het is niet van ons en de huidige pachter is eind dit jaar geen pachter meer. Dus helaas..

Maar voor zolang het duurt genieten de schapen van hun paradijs!


Vlekje broedt nog, op de achtergrond haar 5 trouwe genten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193700527
Vlekje broedt nog stug door; over een kleine twee weken is het erop of eronder.

Schapen nog immer in hun paradijswei.
Leblammetje krijgt momentteel nog tweemaal daags een fles. Dan moeten we haar zoeken, ergens in het talud onder de boompjes.


En zelfs de poezen hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn de hort op. Hier de pootjespoes op een boomstronk, helemaal achter in het verre moeras achter de oude varkensweide.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 19 juni 2020 @ 18:32:16 #248
207727 Smallish
Kleintje!
pi_193700977
Paradijselijk plekje, hoor! O+
Is dat zo?
pi_193706304
Heerlijk plekje!
  zaterdag 20 juni 2020 @ 08:08:41 #250
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193708358
Mooie ploatjes weer.

Jullie wonen niet in wolvengebied toch? Kans is natuurlijk aanwezig dat de wolf een keertje op bezoek komt, hoe gaan jullie daarmee om?

En ben je niet bang voor Vlekje want haar offspring is straks een mooie prooi voor vossen.
Resistance is futile.
pi_193708586
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 08:08 schreef Seven. het volgende:
Mooie ploatjes weer.

Jullie wonen niet in wolvengebied toch? Kans is natuurlijk aanwezig dat de wolf een keertje op bezoek komt, hoe gaan jullie daarmee om?
Er zijn nog geen wolven/wolfaanvallen zo nabij geweest dat we maatregelen genomen hebben. Als we er iets tegen zouden moeten gaan doen is eigenlijke de enige optie om de schapen elke nacht in een kraal te drijven, binnen een hoge elektrische omheining. Waakhonden is natuurlijk geen serieuze optie, en heel het land voldoende elektrisch omheinen is niet mogelijk; er stoomt een beek door om maar eens wat te noemen.

quote:
En ben je niet bang voor Vlekje want haar offspring is straks een mooie prooi voor vossen.
Nou, Vlekje is dus de laatste damesgans. Vier gansjes gingen haar voor, waarvan drie al broedende zijn opgevreten. Dus ja, daar zijn we wel bang voor. Maar dit jaar (vorig jaar ook al) zijn er weinig vossen in de omgeving.

Pulletjes zijn minder kwetsbaar voor landrovers dan een broedende gans. Maar we moeten eerst nog maar zien dat er pulletjes uit die eieren komen hoor. Vorig jaar heeft Vlekje ook gebroed en dat leidde tot niets.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193728080
Beter laat dan nooit: het laatste schaap lammerde. Een midzomerdaglam O+


De wei is gemaaid, daarom moest ik het tussendraadje opruimen, en nu heeft de kudde dus de hele wei tot hun beschikking. Ik heb ze vanmiddag van helemaal achter uit het veld maar even opgehaald. Om leblam de fles te geven, en de rest even te tellen enzo. De kudde ging toen op pad, naar het nieuwe lam.


En dit is dan alles samen O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 21 juni 2020 @ 19:43:09 #253
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_193728186
Dat is een beste kudde. Mooie plaatjes zeg _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_193831859
Nou, moet je nou kijken!


Op het filmpje kan je zien dat het er vier zijn. Misschien zijn er wel nog een paar verstopt, of komen er nog eieren uit? In elk geval hebben we er vier gezien. Alle vijf genten zijn allemaal even trots.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193831883
Goed gedaan Vlekje!
  zondag 28 juni 2020 @ 17:34:00 #256
2651 svann
night-hawk
pi_193832596
Leuk!
Hopen dat ze het ongedierte overleven.

Ze zijn behoorlijk waaks, terwijl ze jou toch wel kennen.
Ging je gewoon eens kijken of zag je dat er commotie was?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_193833538
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 17:34 schreef svann het volgende:
Leuk!
Hopen dat ze het ongedierte overleven.

Ze zijn behoorlijk waaks, terwijl ze jou toch wel kennen.
Ging je gewoon eens kijken of zag je dat er commotie was?
Het was ongeveer tijd ;).
Ik kijk elke dag of Vlekje nog niet in opgegeten. Gister zag ik dat ze 'raar' zat, met een vleugel wijd. Dat zit ze nu ook, met de pulletjes onder de vleugel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193835552
Wat lief en schattig! Hopelijk komen er nog wat meer eieren uit.
pi_193840741

Zes!

Zes grazende pulletjes onder toeziend oog van 1 gans en 5 genten O+
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193996388
Het zijn er nog steeds zes, en ze kunnen zwemmen!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193996433
quote:
17s.gif Op woensdag 8 juli 2020 20:39 schreef sigme het volgende:
Het zijn er nog steeds zes, en ze kunnen zwemmen!
[ afbeelding ]
Wat een gezellige familie
We have far more in common than that which devides us..
pi_193996767
O+
  zondag 12 juli 2020 @ 22:42:49 #263
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_194061718
💞💞💞
If you can dream it, you can do it...
  maandag 13 juli 2020 @ 06:15:39 #264
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_194064228
Sigme, is dat altijd zo , dat er zo veel vaderganzen zich met de opvoeding bemoeien? Of is het lekker 21ste eeuw hip?
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  maandag 13 juli 2020 @ 06:40:50 #265
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194064248
Babyganzen O+
Resistance is futile.
  maandag 13 juli 2020 @ 10:06:26 #266
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_194065399
quote:
17s.gif Op woensdag 8 juli 2020 20:39 schreef sigme het volgende:
Het zijn er nog steeds zes, en ze kunnen zwemmen!
[ afbeelding ]
💖
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_194155366
quote:
1s.gif Op maandag 13 juli 2020 06:15 schreef Barreltje het volgende:
Sigme, is dat altijd zo , dat er zo veel vaderganzen zich met de opvoeding bemoeien? Of is het lekker 21ste eeuw hip?
Het is voor ons ook allemaal onbekend. Maar ik weet wel dat ik onze ganzen niet speciaal modern opgevoed heb.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194155372
Er zijn nog steeds zes ganzepulletjes. Ze worden nu wel echt groter, en ietwat gansvormig.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 19 juli 2020 @ 09:06:57 #269
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194155726
quote:
6s.gif Op zondag 19 juli 2020 07:33 schreef sigme het volgende:
Er zijn nog steeds zes ganzepulletjes. Ze worden nu wel echt groter, en ietwat gansvormig.
[ afbeelding ]
Agos, wat een leuk spul! O+ O+
Resistance is futile.
pi_194155877
Ik heb een ganzentrauma, maar wel heel tof om het nieuwe leven van dichtbij mee te mogen maken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 19 juli 2020 @ 10:00:12 #271
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_194156127
quote:
6s.gif Op zondag 19 juli 2020 07:33 schreef sigme het volgende:
Er zijn nog steeds zes ganzepulletjes. Ze worden nu wel echt groter, en ietwat gansvormig.
[ afbeelding ]
Gak!GAK!GAAAAAk!!!!
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_194157926
Wel bijzonder dat de genten ook zo goed met elkaar zijn. Zeker omdat er maar weinig dames rondlopen.
pi_194390923
Nog steeds alles zes! En ze worden nog steeds hartstochtelijk bewaakt door de zes grote ganzen.
Het verschil in grootte wordt wel steeds kleiner..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194391690
Kun je al zien of het dames of heren? Zou natuurlijk leuk zijn als je volgend jaar meerdere broedende ganzen hebt.
Blijkbaar zijn de genten minder hardhandig met de dames dan eenden. Lagen dit jaar weer verdronken eenden in het park doordat de heten nogal heftig paargedrag vertoonden.
pi_194393831
quote:
0s.gif Op maandag 3 augustus 2020 22:15 schreef Charlie_Brown het volgende:
Kun je al zien of het dames of heren? Zou natuurlijk leuk zijn als je volgend jaar meerdere broedende ganzen hebt.
Blijkbaar zijn de genten minder hardhandig met de dames dan eenden. Lagen dit jaar weer verdronken eenden in het park doordat de heten nogal heftig paargedrag vertoonden.
Nee, we kunnen niet zien wat een gent en wat een gans is, totdat er een gaat broeden, dan is het een gans.
Ze doen er sowieso een paar jaar over om geslachtsrijp te worden; dus volgend jaar meerdere broedende ganzen gaat 'm niet worden ;). Misschien wel opnieuw ééntje, ons Vlekje.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194606151
Vorige week hebben we de ramlammeren apart genomen. Behandeld met anti-maden spul (gif :'( ), in de kar gezet, en naar een logeeradres gebracht.


Hier mogen ze nog een paar maandjes lopen totdat het gras op is, en dan gaan ze naar de slager.



Morgen gaan we datzelfde doen met de ooilammeren, maar die gaan naar weer een ander logeeradres.
Momenteel is de kudde 17 dieren groot; 7 ooilammeren, 9 ooien en 1 ram.
Hier vreten ze appeltjes; (filmpje)


Gansjes maken het nog steeds uitstekend. Groeien als kool, het zijn nu echt helemaal gansjes, alleen nog een beetje klein. Filmpje!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194761992
Wie een béétje bijblijft in de kippenhouderij, weet dat er tegenwoordig weinig hippers is dan een kippentractor. Om allerlei redenen wilden wij onze kippen wel verplaatsen, en dan moesten we ook hun hok verplaatsen, dus nu hebben we het hok verplaatsbaar gemaakt. Als ware het een kippentractor. Het lijkt alleen meer op een soort kippenvliegtuig. Met weinig kans dat 't van de grond komt, het kreng weegt 200 kilo denk ik.


Met ophaalbruggetje :D

Om het hok heen staat een flexibel pluimveenet. Daarmee kunnen we een stuk grasland afzetten, en dan hebben de kippen daarbinnen lekker graasruimte.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194762236
Vandaag is het 347 jaar geleden dat Stad bevrijd werd van de belegering door Bommen Berend, en dus heb ik een vrije dag vandaag. Gister heb ik op marktplaats een mooie Australorphaan gevonden, die ga ik op deze vrije dag even ophalen. Hij zal Berend heten.

Berend komt omdat de vorige haan (een naamloos gebleven zoon van Piet) door mij is geslacht omdat hij onhanteerbaar agressief werd. Maar toen bleven onze 3 kippen haanloos achter. En wij misten het hanengekraai.

Berend mag onze enige overgebleven Australorphen plus de twee dochters van Piet gezelschap gaan houden.

Eind van de ochtend ben ik naar het gevangenisdorp gereden, en heb daar bij de Tuinen van Weldadigheid, onze Berend gehaald.



ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194762255
Een uur later was Berend pleite.
De rode kippen waren niet erg in 'm geinteresseerd, maar die zwarte matrone die sprekend op z'n moeder lijkt, had het op hem voorzien.

Berend heeft zich aan de dames - en het hok, en het hek, ontworsteld. Hij bleek zich schuil te houden in de lokale tuin van weldadigheid. Mijn moestuin.


We hopen hem vannacht weer bij de kladden te kunnen grijpen, en dan gaan we 'm maar een dagje in het hok zetten met de ophaalbrug óp.

[ Bericht 44% gewijzigd door sigme op 28-08-2020 16:33:02 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:25:00 #280
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_194762273
Berend de Baashaan, goeie naam en goed verhaal ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_194762848
Update: Berend dacht zich te kunnen verschuilen in de glazen kas. Dat kan ook prima, maar toen konden wij de deur achter 'm dicht schuiven. Nu zou het toch een koud kunstje moeten zijn om hem vanavond te pakken.

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194762919
Bommen Berend. B-)
  vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:55:21 #283
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_194763509
quote:
6s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 15:07 schreef sigme het volgende:
Wie een béétje bijblijft in de kippenhouderij, weet dat er tegenwoordig weinig hippers is dan een kippentractor. Om allerlei redenen wilden wij onze kippen wel verplaatsen, en dan moesten we ook hun hok verplaatsen, dus nu hebben we het hok verplaatsbaar gemaakt. Als ware het een kippentractor. Het lijkt alleen meer op een soort kippenvliegtuig. Met weinig kans dat 't van de grond komt, het kreng weegt 200 kilo denk ik.

[ afbeelding ]
Met ophaalbruggetje :D

Om het hok heen staat een flexibel pluimveenet. Daarmee kunnen we een stuk grasland afzetten, en dan hebben de kippen daarbinnen lekker graasruimte.
Haha, dat is wel echt heel hip idd! Mooi hok zo! :Y

:D Die Berend! :D _O_
***
pi_194763640
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2020 16:10 schreef sigme het volgende:
Update: Berend dacht zich te kunnen verschuilen in de glazen kas. Dat kan ook prima, maar toen konden wij de deur achter 'm dicht schuiven. Nu zou het toch een koud kunstje moeten zijn om hem vanavond te pakken.

[ afbeelding ]
Ik ben benieuwd naar het vangverslag
We have far more in common than that which devides us..
pi_194774224
Vangen ging prima, dat gaat het eigenlijk altijd als je maar weet waar het dier zit, en het donker is.
We hebben gisteravond de haan opgehaald uit de kas. Van 1 vleugel hebben we wat veren ingekort, als het goed is kan hij dan niet meer over het hek vliegen. Verder hebben we hem, en de drie kippen, besproeid met wat azijnwater - dan ruiken ze minder goed dat een vrimde vrimd is.
En we hebben de haan dus in het hok gezet, waar de drie kippen al braaf op stop zaten. Ophaalbruggetje opgehaald, en vandaag zitten ze met z'n viertjes heel gezellig (not) opgesloten. Morgen mogen ze weer naar buiten.


Haan laat zich niet goed fotograferen, hij zit helemaal achterin. Het is wel echt een jonkie nog.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194814390
Na een weekendje tot elkaar veroordeeld in het hok te hebben gezeten, was het koppel wel wat aan elkaar gewend geraakt. Kijk, Berend zit zelfs gewoon op stok, en nog hoog ook:


Dus vandaag mochten ze naar buiten, lekker scharrelen in het gras. Berend bleef eerst nog even achter in het hok terwijl de kippen al buiten waren, maar hij is toch ook de boel gaan verkennen. In de loop van de ochtend zag ik 'm rustig rondscharrelen, en ook in de buurt van de zwarte kip liggen.

Een uurtje later zat 'ie toch weer in de moestuin :B. Dus we moeten maar kijken of we hem vanavond weer kunnen pakken. En dan moet hij nog maar wat veren laten..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 31 augustus 2020 @ 19:30:22 #287
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_194814465
Weer ontsnapt... niet bommen Berend, maar Berend boef :P
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_194814473
Verder hebben we, net als vorig jaar, een schaap met kopkriebel. Niet hetzelfde schaap als vorig jaar trouwens.
Het schaap van vorig jaar hebben we behandeld met medicinale honing. Ik had niet het idee dat dat hielp, wel dat ze die week aan de stik stond, en dus de kop niet kon openschuren. Zolang het steeds opengekrabt wordt blijft het jeuken, denken wij.

Het schaap van dit jaar hebben we ook maar aan de stik gezet. Haar kop besmeren we niet met honing, maar spuiten we met aluminium. Wonderspul! Hebben we ook wel eens een gans (Vlekje zelfs!) mee gerepareerd.
En het is een waardig gezicht, zeg nou zelf. Op het heilige af :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194814535
En de kleine gansjes.. je moet goed kijken om te zien welke de zes kleintjes zijn _O-
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194814568
quote:
0s.gif Op maandag 31 augustus 2020 19:30 schreef deedeetee het volgende:
Weer ontsnapt... niet bommen Berend, maar Berend boef :P
Houdinihaan.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 31 augustus 2020 @ 19:50:41 #291
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_194815020
Wat is kopkriebel voor iets dan? :D

Hier dit weekend vetspet uitgesmolten om ensaïmadas van te maken, dat ga ik komend weekend doen.
We eten nog steeds van de lammetjes en het varken, heerlijk en extra gewaardeerd
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_194815113
Zit ik rustig wat te fokken, komt er opeens een hels kabaal van buiten. Ik sprint erheen, is een buizerd bezig Berend uit de bosjes te trekken, en Berend verzet zich uit alle macht. Buizerd vlucht voor mij, en ik heb tegenspartelende Berend uit de bosjes getrokken. De arme drommel. Maar grotendeels ongedeerd gebleven, dat wel. Wat donsveren kwijt en een schrammetje.

Toen hebben wij 'm ook nog extra veren afgeknipt en nu zit hij weer, met de kippen, in het dichte hok.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 31 augustus 2020 @ 20:07:16 #293
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_194815535
Zo, die zal even flink stress hebben :o
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_194815596
quote:
1s.gif Op maandag 31 augustus 2020 19:50 schreef Molo het volgende:
Wat is kopkriebel voor iets dan? :D
Onbekend, maar meest waarschijnlijke oorzaak is een bijtende mijt.

quote:
Hier dit weekend vetspet uitgesmolten om ensaïmadas van te maken, dat ga ik komend weekend doen.
We eten nog steeds van de lammetjes en het varken, heerlijk en extra gewaardeerd
^O^
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 31 augustus 2020 @ 20:20:05 #295
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_194815832
quote:
2s.gif Op maandag 31 augustus 2020 19:30 schreef sigme het volgende:

Het schaap van dit jaar hebben we ook maar aan de stik gezet. Haar kop besmeren we niet met honing, maar spuiten we met aluminium. Wonderspul! Hebben we ook wel eens een gans (Vlekje zelfs!) mee gerepareerd.
En het is een waardig gezicht, zeg nou zelf. Op het heilige af :D.
[ afbeelding ]
aluhoedje :P
pi_194815941
Arme Berend!
pi_194829312
Berend heeft PTSS. Hij zit in het hok. Hij komt niet uit dat hok. In het hok is hij veilig. Of misschien ook wel niet, maar daar buiten is het zéker niet pluis. Voor de zekerheid zit Berend in het hok.

We hebben maar een bakje voer en water in het hok gezet.

Omdat de buizerd natuurlijk nog steeds wel zin heeft in kip, en de kippen in de nieuwe ren weinig schuilmogelijkheid hebben, hebben we het flexnet maar weggehaald. Nu kunnen de kippen over het hele terrein scharrelen. Ook in de moestuin. Berends favoriete tuin. Maar Berend zit op hok.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194830220
Arme Berend. Kun je een van je honden geen ptss-hulphond-training geven?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  dinsdag 1 september 2020 @ 17:39:27 #299
2651 svann
night-hawk
pi_194830734
De ganzen zijn doordat ze een groep zijn veilig voor de buizerd?
Of net iets te groot?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_194831264
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2020 17:39 schreef svann het volgende:
De ganzen zijn doordat ze een groep zijn veilig voor de buizerd?
Of net iets te groot?
Beide, denk ik. De kleintjes waren veilig door de groep, de groten door hun grootte.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194831269
Vol.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')