Ik moet zeggen het is wel een beetje kop in het zand politiek hoor, Want zelfs hier hadden we gevolgen van Tsjernobyl toen? Ok we gingen niet allemaal licht geven zeg maar.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 00:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zeker de serie Chernobyl niet gezien?
Ik denk dat kernenergie wel een beetje een no-go gebied is. De gevolgen áls het mis gaat, zijn gewoon te groot. Alle positieve Lubach-filmpjes ten spijt.
Nee, moet de serie nog kijken.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 00:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik denk dat kernenergie wel een beetje een no-go gebied is. De gevolgen áls het mis gaat, zijn gewoon te groot. Alle positieve Lubach-filmpjes ten spijt.
iig ik ben het hier helemaal met je eensquote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Nee, moet de serie nog kijken.
Anderzijds is de technologie rondom kernenergie enorm gevorderd en daarmee stukken veiliger geworden. Zelfs fervente tegenstanders van die oudere kerncentrales erkennen dat.
Mijn punt is dat het opwekken van duurzame energie onvoldoende zal zijn voor de wereldwijde vraag naar energie of om die transitie naar duurzame energieopwekking te te kunnen maken. Dan zal je of afhankelijk blijven van fossiele brandstoffen of kiezen voor kernenergie.
Dat van de trein was een persoonlijke mening (wat dan europees geregeld zou moeten worden inderdaad), niet een politiek punt van het moment.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 05:36 schreef kree het volgende:
[..]
Ik moet zeggen het is wel een beetje kop in het zand politiek hoor, Want zelfs hier hadden we gevolgen van Tsjernobyl toen? Ok we gingen niet allemaal licht geven zeg maar.
Maar ok die dingen staan gewoon over de grens een stukje wel.
Dus waarom zouden we daar van af moeten zien terwijl het milieu en energietechnisch eigenlijk best wel een ok oplossing is? Van mij mogen ze er zo eentje bouwen hier in mijn achtertuin bij wijze van? Ik zal er echt niet van wakker liggen.
En ok duurt 30 jaar bladiebla om te bouwen, tuurlijk maar het kan ook veel sneller als de wil er is..
En wat ik nog een stukje hierboven las, dan gaan we vakantievluchten verbieden als het in 10 uur met de trein te doen is?
Kansloos ook weer, dan zou ik namelijk de trein naar Duitsland/België pakken en daar op het vliegtuig stappen naar spanje, dan ben ik er namelijk nog steeds sneller en goedkoper als compleet met trein zeg maar.
Nouja al met al, we zijn er geloof ik nog lang niet met elkaar uit, klimaatakkoord (ok het is leuk voor de show en de heren in den haag die allemaal kunnen zeggen van heeej kijk we hebben wat) maar we zijn er nog bij lange na niet natuurlijk
Ok ja snap je, het zijn meningen ook natuurlijk gewoon hoorquote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat van de trein was een persoonlijke mening (wat dan europees geregeld zou moeten worden inderdaad), niet een politiek punt van het moment.
En die kernenergie: het probleem is daar niet de kosten, de duur van de bouw en zelfs niet het afval. Het probleem is daar nu gewoon: er is niemand die een kerncentrale in Nederland wil bouwen. Als Eneco, Nuon of desnoods Shell of een buitenlands bedrijf morgen naar voren stapt en zegt "we willen een kerncentrale bouwen", gaan ze gewoon serieus kijken of er een vergunning gegeven kan worden. Kernenergie wordt gewoon als optie genoemd in het klimaatakkoord. Maar dan moet er wel een bedrijf zijn die zo'n centrale wil bouwen, de overheid gaat geen energieleverancier spelen.
Uiteraard zijn de kosten wel het probleem.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat van de trein was een persoonlijke mening (wat dan europees geregeld zou moeten worden inderdaad), niet een politiek punt van het moment.
En die kernenergie: het probleem is daar niet de kosten, de duur van de bouw en zelfs niet het afval. Het probleem is daar nu gewoon: er is niemand die een kerncentrale in Nederland wil bouwen. Als Eneco, Nuon of desnoods Shell of een buitenlands bedrijf morgen naar voren stapt en zegt "we willen een kerncentrale bouwen", gaan ze gewoon serieus kijken of er een vergunning gegeven kan worden. Kernenergie wordt gewoon als optie genoemd in het klimaatakkoord. Maar dan moet er wel een bedrijf zijn die zo'n centrale wil bouwen, de overheid gaat geen energieleverancier spelen.
Die thoriumreactor: daar wordt onderzoek naar gedaan in Noorwegen, zelfs deels door Nederlandse wetenschappers. De top van de wereld oo dat gebied werkt daar samen. Dan heeft het geen zin dat onderzoek te gaan proberen te kopiëren, als het mogelijk is dan komt het er echt wel na dat onderzoek in Noorwegen.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:05 schreef sol1taire het volgende:
[..]
Uiteraard zijn de kosten wel het probleem.
De overheid zal moeten investeren. Als je het af laat hangen van bedrijven komt er geen centrale, want die gaan zo'n investering niet doen.
Bovendien is er meer research nodig voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van bijv. een Thorium reactor ... dat gaan energiebedrijven niet doen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-even-niet-a1615713
Dan gaan die centrales er dus niet komen en kan je vergeten dat we als land CO2 neutraal worden.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die thoriumreactor: daar wordt onderzoek naar gedaan in Noorwegen, zelfs deels door Nederlandse wetenschappers. De top van de wereld oo dat gebied werkt daar samen. Dan heeft het geen zin dat onderzoek te gaan proberen te kopiëren, als het mogelijk is dan komt het er echt wel na dat onderzoek in Noorwegen.
En de Nederlandse overheid zal misschien best wel wat willen bijdragen aan een kerncentrale, maar ze gaan hem echt niet zelf bouwen. Zo werkt het gewoon niet. Maar ze staan er open voor, het is niet voor niets genoemd als optie in het klimaatakkoord.
Waarom willen bedrijven zo'n investering niet doen dan? Lijkt me natuurlijk maar een kwestie van tijd eer daar een bedrijf voor naar voren komt.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:05 schreef sol1taire het volgende:
[..]
Uiteraard zijn de kosten wel het probleem.
De overheid zal moeten investeren. Als je het af laat hangen van bedrijven komt er geen centrale, want die gaan zo'n investering niet doen.
Bovendien is er meer research nodig voor bijvoorbeeld de ontwikkeling van bijv. een Thorium reactor ... dat gaan energiebedrijven niet doen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-even-niet-a1615713
Publieke opinie, kosten en opbrengsten. In het VK gaat men beginnen aan een nieuwe kerncentrale gebouwd met Chinees geld waarvoor de Chinezen een hoge en harde prijs per Kw hebben bedongen, een tarief wat veel hoge ligt dan nu gangbaar.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:58 schreef kree het volgende:
[..]
Ok ja snap je, het zijn meningen ook natuurlijk gewoon hoor
Drijf het beetje wel op de spits omdat er dan discussie over komt.
Maar ok wat jij zegt, er zijn geen bedrijven die een kerncentrale wil bouwen?
Waarom zijn die er niet? Het is een eigenlijk toch vrij gat in de markt wel. Want zoiets is nl *de oplossing* om het betaalbaar te houden en toch allemaal op elektrisch over te gaan?
Bang voor de publieke opinie wss wel?
Of te duur en niet te rendabel op langere termijn?
Ik weet niet kan me allerlij dingen bedenken over dit?
hmms ja doen ze dat zo? heb geen idee erover nl.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Publieke opinie, kosten en opbrengsten. In het VK gaat men beginnen aan een nieuwe kerncentrale gebouwd met Chinees geld waarvoor de Chinezen een hoge en harde prijs per Kw hebben bedongen, een tarief wat veel hoge ligt dan nu gangbaar.
Hoe is de technologie rondom kernenergie enorm gevorderd in de afgelopen 30 jaar zijn er in westerse landen zo goed als geen centrales meer gebouwd. Die ontwikkeling staat zo goed als stil.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 08:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Anderzijds is de technologie rondom kernenergie enorm gevorderd en daarmee stukken veiliger geworden. Zelfs fervente tegenstanders van die oudere kerncentrales erkennen dat.
eun nee ben daar helemaal niet zo zeker over.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe is de technologie rondom kernenergie enorm gevorderd in de afgelopen 30 jaar zijn er in westerse landen zo goed als geen centrales meer gebouwd. Die ontwikkeling staat zo goed als stil.
En de centrales die men bouwt/wil bouwen zijn zo duur dat dit nog meer als die zogenaamde 1000 miljard van baudet gaan kosten.
Jawel, FvD wil Thorium reactors dacht ik.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 09:47 schreef kree het volgende:
Is er eigenlijk een politieke partij die keihard gewoon durft te zeggen we gaan een kernreactor bouwen in NLnope
Dat zijn toch die theoretische centrales waarvan er nog geen 1 gebouwd is.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:46 schreef sol1taire het volgende:
[..]
Jawel, FvD wil Thorium reactors dacht ik.
China is aardig op weg volgens mij. Die hebben ook wat meer drive omdat ze te weinig fossiele brandstoffen hebben.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zijn toch die theoretische centrales waarvan er nog geen 1 gebouwd is.![]()
Dan is men nog verder gevorderd met fusie centrales.
Dan bouw je een dure kerncentrale die af is over een jaar of 15 tot 20 als je snel bent. Maar je hebt nog geen enkel idee wat dan de prijs van elektriciteit is. Dat maakt het wel een erg onzekere investering. Daarom die prijsafspraken.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:14 schreef kree het volgende:
[..]
hmms ja doen ze dat zo? heb geen idee erover nl.
Maar ok ze bouwen een kerncentrale en spreken dan van te voren een prijs af die ze per kwh daarna krijgen?
Lijkt me aardig fucked up deal wel.
Dan ga je beter gewoon het compleet betalen en is het in handen van eigen land?
Die wil elke partij wel.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:46 schreef sol1taire het volgende:
[..]
Jawel, FvD wil Thorium reactors dacht ik.
nou ik denk dat als je die co2 dan weg wil hebben dat er niet eens een andere handigere optie is.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 11:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan bouw je een dure kerncentrale die af is over een jaar of 15 tot 20 als je snel bent. Maar je hebt nog geen enkel idee wat dan de prijs van elektriciteit is. Dat maakt het wel een erg onzekere investering. Daarom die prijsafspraken.
Maar goed, zonder kerncentrale zitten we in 2030 volgens alle berekeningen op 70% duurzame energie. Dus het kan wel.
50 jaar geleden waren auto's ook rijdende doodskisten.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 00:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, maar als jezelf als regering niet bereid bent de investering te doen dan heb je niet veel keuze, natuurlijk.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 10:14 schreef kree het volgende:
[..]
hmms ja doen ze dat zo? heb geen idee erover nl.
Maar ok ze bouwen een kerncentrale en spreken dan van te voren een prijs af die ze per kwh daarna krijgen?
Lijkt me aardig fucked up deal wel.
Dan ga je beter gewoon het compleet betalen en is het in handen van eigen land?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |