Ze zijn daarmee bezig bij de afsluitdijk, toch? Of is die pilot toen gestopt?quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:44 schreef kree het volgende:
[..]
hmms dat zei ik niet, er is wel ruimte, maar in verhouding tot andere landen zijn we hier toch redelijk beperkt wel?
+ we kunnen het hier alleen hebben van zon en wind waterkracht of thermo is aardig uitgesloten wel.
Heb ooit wel eens gezegd dam het hele kanaal tussen engeland af en zet daar eens generatoren tussen. Te groots en onmogelijk plan.
Maar bv met het ijsselmeer zou dat wel weer kunnen, hop twee keer per dag energie.
Of de schelde kering bv?
Noem maar even wat op.
Ja dat laatste lijkt me nou niet direct onwijs veel opleveren aan energie.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:45 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dergelijke systemen worden volgens mij al op de afsluitdijk getest. Ook een installatie die energie wint door het verschil in zoutgehalte tussen het water in het IJsselmeer en de Waddenzee. Blue Energy heet dat bedrijf volgens mij.
Weet ik niet, zal waarschijnlijk wel. Maar heb dat niet gevolgd enzo verder.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zijn daarmee bezig bij de afsluitdijk, toch? Of is die pilot toen gestopt?
Sowieso zijn zonnepanelen ook ná het salderingstijdperk nog wel interessant, zeker omdat de prijs van panelen ook nog steeds daalt.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:41 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Mee eens, maar er werd door jou gesteld dat er geen ruimte is voor alternatieve groene vormen van energie. Dat klopt niet.
[..]
Waarom heb je er dan niets aan? Het is dan toch groene energie waardoor we geen kolen meer hoeven te verbranden? Of denk je alleen maar aan financiële voordelen? Dan begrijp ik wel dat je liever vervuilende iets goedkopere kWh's wil afnemen...
Ja simpel gezegd wel, maar als dit massaal gelijk gaat dan gaat het niet werken voor het elektriciteitsnetwerk? igg niet zonder soort tussenoplossing die ze dus wel al invoeren maar niet bekend is bij de meesten zoals ik eerder noemdequote:Op donderdag 4 juli 2019 10:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Sowieso zijn zonnepanelen ook ná het salderingstijdperk nog wel interessant, zeker omdat de prijs van panelen ook nog steeds daalt.
Stel dat je in 2030 een PV-set van 4000Wp aan zonnepanelen laat leggen voor ¤4000 (ik betaalde vorig jaar ¤1,08 per Wp incl. BTW dus dat moet in 2030 wel lukken).
25% gaat op aan eigen verbruik, dus zo'n 1000 x ¤0,23 = ¤230
75% saldeer je tegen ¤0,07, dus 3000 x ¤0,07 = ¤210
Dat is een besparing van 210 + 230 = ¤440 per jaar
De BTW vraag je terug, dus je set kost netto 4000 - 694,21 = ¤3305,79
Deel je die 3305,79 / 440 = 7,5 jaar terugverdientijd.
Dat is lang zo slecht nog niet.
En tot 2030 is de regeling gunstiger, dus als je nu nog laat leggen profiteer je eerst nog een paar jaar van 100% salderen en vervolgens nog van de afbouw die altijd meer is dan de kale stroomprijs (zoals in de berekening).
Dit gaat puur om de terugverdientijd na het salderingstijdperk en staat verder los van eventuele uitdagingen voor de netbeheerder.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:56 schreef kree het volgende:
[..]
Ja simpel gezegd wel, maar als dit massaal gelijk gaat dan gaat het niet werken voor het elektriciteitsnetwerk? igg niet zonder soort tussenoplossing die ze dus wel al invoeren maar niet bekend is bij de meesten zoals ik eerder noemde
Dat is waar, ik zat meer ff aan het technische erachter te denken. Maar ok idd ik denk dat het *nu iig nog wel aardig ok terug te verdienen is, beter als warmtepomp etc iig.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dit gaat puur om de terugverdientijd na het salderingstijdperk en staat verder los van eventuele uitdagingen voor de netbeheerder.
Aangezien de salderingsregeling wordt afgebouwd denk ik dat veel mensen niet meer aan panelen beginnen omdat ze het rekensommetje niet gemaakt hebben
0,25% op de bank of 13,33% voor zonnepanelen...
Warmtepomp is wel weer een positief middel om je "eigen verbruik" van de zonnepanelen te verhogen. Zo maak ik m'n warm water altijd om 13:00 en dan is de warmtepomp ongeveer 45 minuten actief. Dat is op dit soort dagen toch weer 2,5kWh die ik direct uit de panelen verbruik en anders van het net had moeten afnemen.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:08 schreef kree het volgende:
[..]
Dat is waar, ik zat meer ff aan het technische erachter te denken. Maar ok idd ik denk dat het *nu iig nog wel aardig ok terug te verdienen is, beter als warmtepomp etc iig.
Maar ok je moet er het geld even voor hebben liggen, slechte investering is het nog niet nu.
Maar het zal veranderen hoor, want elektriciteit gaat alweer omlaag qua prijs. Dus daar heb je ook niet echt invloed op. Maarja slechter als bij een bank kan het bijna niet idd
euhm ja, het slimste idee zou zijn voor een combinatie van die twee en eigen energie opslag dus.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Warmtepomp is wel weer een positief middel om je "eigen verbruik" van de zonnepanelen te verhogen. Zo maak ik m'n warm water altijd om 13:00 en dan is de warmtepomp ongeveer 45 minuten actief. Dat is op dit soort dagen toch weer 2,5kWh die ik direct uit de panelen verbruik en anders van het net had moeten afnemen.
100% salderen blijft altijd bestaan voor een deel van je stroomverbruik. Hoe meer verbruikers je kan laten draaien overdag, hoe hoger het percentage van de totale opwekking.
Als het niet financieel voordelig is doet bijna niemand het. Ik geloof helemaal niet in klimaatopwamring en CO2 is een prima stof voor de plantengroei.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:41 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Mee eens, maar er werd door jou gesteld dat er geen ruimte is voor alternatieve groene vormen van energie. Dat klopt niet.
[..]
Waarom heb je er dan niets aan? Het is dan toch groene energie waardoor we geen kolen meer hoeven te verbranden? Of denk je alleen maar aan financiële voordelen? Dan begrijp ik wel dat je liever vervuilende iets goedkopere kWh's wil afnemen...
Eens.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als het niet financieel voordelig is doet bijna niemand het.
Kansloos.quote:Ik geloof helemaal niet in klimaatopwamring en CO2 is een prima stof voor de plantengroei.
Owh maar is ook zo, klimaat of niet, uiteindelijk kijkt iedereen toch in zijn eigen portemonneequote:Op donderdag 4 juli 2019 11:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als het niet financieel voordelig is doet bijna niemand het. Ik geloof helemaal niet in klimaatopwamring en CO2 is een prima stof voor de plantengroei.
Dat doet het best wel, je kan je inlezen op de website van Blue Energy. Als het geen potentie had dan hadden ze dit niet van het lab naar de praktijk gebracht.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:47 schreef kree het volgende:
[..]
Ja dat laatste lijkt me nou niet direct onwijs veel opleveren aan energie.
Maar ok als je kijkt wat er tussen laag en hoog water in en uit gaat? Ik zeg geen slecht idee hoor om er generatoren tussen te zetten?
Gigantisch energiepotentieel dus.quote:In the Netherlands, for example, more than 3,300 m³ fresh water runs into the sea per second on average. The membrane halves the pressure differences which results in a water column of approximately 135 meters. The energy potential is therefore e=mgΔh=3.3*106 kg/s*10 m/s2*135 meters ca.= 4.5*109 Joule per second, Power=4.5 gigawatts.
quote:In 2006 a 50 kW plant was located at a coastal test site in Harlingen, the Netherlands,[3] the focus being on prevention of biofouling of the anode, cathode, and membranes and increasing the membrane performance.[4][5] In 2007 the Directorate for Public Works and Water Management, Redstack, and ENECO signed a declaration of intent for development of a pilot plant on the Afsluitdijk in the Netherlands.[6] The plant was put into service on 26 November 2014 and produces 50 kW of electricity to show the technical feasibility in real-life conditions using fresh IJsselmeer water and salt water from the Wadden Sea. Theoretically, with 1m3/s river water and an equal amount of sea water, approximately 1 MW of renewable electricity can be recovered at this location by upscaling the plant.[7] It is to be expected that after this phase the installation could be further expanded to a final capacity of 200 MW.
Ik heb dit topic geopend omdat ik het onterecht vind dat vliegverkeer onbelast bljft terwijl verwarming en overig transport juist heel zwaar belast worden.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:21 schreef illusions het volgende:
[..]
Eens.
[..]
Kansloos.
Wat doe je dan überhaupt in dit topic eigenlijk?
Ok interessant, moet me er daar even meer in verdiepen voor de details.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:22 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat doet het best wel, je kan je inlezen op de website van Blue Energy. Als het geen potentie had dan hadden ze dit niet van het lab naar de praktijk gebracht.
Korte samenvatting van wikipedia:
[..]
Gigantisch energiepotentieel dus.
De technologie staat nog in z'n kinderschoenen, dus deze pilot kost veel meer dan dat het opbrengt. Zodra de technologie schaalbaar blijkt kan dit kostentechnisch op hetzelfde niveau uitkomen als het verstoken van fossiele brandstoffen. Het moeilijkste is nog om de anodes goed te krijgen.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:26 schreef kree het volgende:
[..]
Ok interessant, moet me er daar even meer in verdiepen voor de details.
Maar neem aan jij hebt het doorgelezen, hoe staat zoiets in verhouding (ook kosten van aanleg meegenomen) in verhouding tot gewoon grote generatoren met een schroefas etc, je kent het wel. vehaal. Is dat dan meer of minder opbrengst?
ja plus afhankelijk van zout tussen niet zout dus.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:28 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
De technologie staat nog in z'n kinderschoenen, dus deze pilot kost veel meer dan dat het opbrengt. Zodra de technologie schaalbaar blijkt kan dit kostentechnisch op hetzelfde niveau uitkomen als het verstoken van fossiele brandstoffen. Het moeilijkste is nog om de anodes goed te krijgen.
Volgens mij wordt een dergelijk systeem (getijdenenergie) getest op de Westerschelde kering. Wat daarvan de stavaza is weet ik niet. Kan je denk ik beter googelen dan aan mij vragenquote:Op donderdag 4 juli 2019 11:30 schreef kree het volgende:
[..]
Vraag me af, het zal alsnog veel kosten, maar paar schroefassen tussen ijselmeer en westerchelde zal toch niet iets onwijs onmogelijks zijn?
Ok voor greenpeace komt met van ja dan vermalen ze vissen etc? tsja dat krijg je ook nog natuurlijk weer.
Ja sowieso, ik heb wel her en der wel eens wat er over gehoord omdat het me wel boeit zoiets. Maar ook niet echt gevolgd verder. Maar ok eens kijken, geen idee wat de status etc daarvan is dan onderhandquote:Op donderdag 4 juli 2019 11:32 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Volgens mij wordt een dergelijk systeem (getijdenenergie) getest op de Westerschelde kering. Wat daarvan de stavaza is weet ik niet. Kan je denk ik beter googelen dan aan mij vragen
Het mooie van wetenschap is dat het ook werkt als je er niet in gelooft.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als het niet financieel voordelig is doet bijna niemand het. Ik geloof helemaal niet in klimaatopwamring en CO2 is een prima stof voor de plantengroei.
Als wetenschappers hun werk goed doen.quote:Op donderdag 4 juli 2019 12:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het mooie van wetenschap is dat het ook werkt als je er niet in gelooft.
Tja, dat kan het huidige netwerk gewoon niet aan.quote:Op donderdag 4 juli 2019 10:42 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Gebeurt inderdaad op een aantal plaatsen, maar op heel veel plaatsen nog niet. Ook stallen, distributiecentra etc zouden gewoon vol geramd moeten worden...
Getijde energie is eigenlijk het meest efficiënt bij flinke verschillen tussen en en vloed bij ons in de Noordzee is dat minimaal. Hetzelfde met de zonnecellen hier die brengen in Spanje flink wat meer op omdat het zuidelijker ligt en men meer zonnedagen heeft.quote:Op donderdag 4 juli 2019 11:32 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Volgens mij wordt een dergelijk systeem (getijdenenergie) getest op de Westerschelde kering. Wat daarvan de stavaza is weet ik niet. Kan je denk ik beter googelen dan aan mij vragen
Wat de zonnepanelen betreft, weegt de meeropbrengst in Spanje op tegen het transportverlies en het bouwen van de benodigde infrastructuur.quote:Op donderdag 4 juli 2019 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Getijde energie is eigenlijk het meest efficiënt bij flinke verschillen tussen en en vloed bij ons in de Noordzee is dat minimaal. Hetzelfde met de zonnecellen hier die brengen in Spanje flink wat meer op omdat het zuidelijker ligt en men meer zonnedagen heeft.
In mijn optiek zijn we met suboptimale toepassingen van techniek bezig.
Zie het gratis pdf boek without hot air voor technische details.
https://www.withouthotair.com/
Het is niet óf Spanje, óf Nederland. En ook niet óf de Noordzee, óf een plek met meer getijdeverschil. Het moet beide zijn. Als je dat niet snapt, heb je niet door hoe groot de energievraag gaat worden als we elektrisch rijden, koken, verwarmen, verkoelen en ook nog ons huidige energieverbruik met steeds meer mensen met meerdere TVs, koelkasten, andere apparatuur wil gaan opvangen. Dan kun je niet kieskeurig zijn, dan moet elk potentieel benut worden.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:13 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Wat de zonnepanelen betreft, weegt de meeropbrengst in Spanje op tegen het transportverlies en het bouwen van de benodigde infrastructuur.
Of je kan eerst Spanje elektrische energievraag volledig dekken met zonnepanelen en dan langzaam opschuiven naar het noorden.
Ik snap prima hoe groot de vraag naar elektriciteit is.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is niet óf Spanje, óf Nederland. En ook niet óf de Noordzee, óf een plek met meer getijdeverschil. Het moet beide zijn. Als je dat niet snapt, heb je niet door hoe groot de energievraag gaat worden als we elektrisch rijden, koken, verwarmen, verkoelen en ook nog ons huidige energieverbruik met steeds meer mensen met meerdere TVs, koelkasten, andere apparatuur wil gaan opvangen. Dan kun je niet kieskeurig zijn, dan moet elk potentieel benut worden.
Maar het potentieel hangt niet af van het aantal zonnepanelen. Je kunt ze dus in Nederland en in Spanje plaatsen. Het schaarse hier is de oppervlakte, niet de hoeveelheid zonnepanelen. En dus moet je alle oppervlakte benutten, zeker alle daken.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik snap prima hoe groot de vraag naar elektriciteit is.
Maar het verstandigste is het beschikbare potentieel zo effectief mogelijk in te zetten.
Een zonnepaneel in de schaduw plaatsen is niet zo effectief.
HVDC, al operationeel in Braziliëquote:Op donderdag 4 juli 2019 13:25 schreef Lyrebird het volgende:
De Duitsers schijnen met transport van bijna verliesloze DC spanning bezig te zijn. Handig als je veel windmolens in het noorden van het land hebt, en fabrieken in het zuiden.
https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeiraquote:The Rio Madeira HVDC system is a 6,300 MW ± 600 kV high-voltage direct current transmission system in Brazil built to export electricity from new hydro power plants on the Madeira River in the Amazon Basin to major load centers in southeastern Brazil – a distance of 2,375 km, making it the longest transmission link in the world when commissioned in 2013-2014. A 800 MW back-to-back station is also part of the system.
Je kunt het geld maar eenmaal uitgeven.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het potentieel hangt niet af van het aantal zonnepanelen. Je kunt ze dus in Nederland en in Spanje plaatsen. Het schaarse hier is de oppervlakte, niet de hoeveelheid zonnepanelen. En dus moet je alle oppervlakte benutten, zeker alle daken.
Ook geld is hier niet zozeer het schaarse product, de zonnepanelen zijn van personen of van commerciële bedrijven. Natuurlijk zit er momenteel nog een beetje subsidie op, maar helemaal niet veel meer. Zo effectief mogelijk is in dit geval: elke beschikbare plek.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:56 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je kunt het geld maar eenmaal uitgeven.
Ook de productie van zonnepanelen kost grondstoffen en energie en brengt schade aan het milieu toe.
Daarom is het verstandig om deze zo effectief mogelijk te benutten.
Kernenergie.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik snap prima hoe groot de vraag naar elektriciteit is.
Maar het verstandigste is het beschikbare potentieel zo effectief mogelijk in te zetten.
Een zonnepaneel in de schaduw plaatsen is niet zo effectief.
Hoho hier heb ik toevallig nog een hele masterclass over gehad.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:25 schreef Lyrebird het volgende:
De Duitsers schijnen met transport van bijna verliesloze DC spanning bezig te zijn. Handig als je veel windmolens in het noorden van het land hebt, en fabrieken in het zuiden.
De minister van financiën is het niet met je eens ,die kijkt altijd zo zuinigquote:Op donderdag 4 juli 2019 14:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook geld is hier niet zozeer het schaarse product, de zonnepanelen zijn van personen of van commerciële bedrijven. Natuurlijk zit er momenteel nog een beetje subsidie op, maar helemaal niet veel meer. Zo effectief mogelijk is in dit geval: elke beschikbare plek.
De salderingsregeling wordt al afgebouwd naar 0.quote:Op donderdag 4 juli 2019 14:23 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De minister van financiën is het niet met je eens ,die kijkt altijd zo zuinig![]()
Van wie die zonnepanelen zijn maakt niet uit, ze moeten betaald worden.
Tevens kost de productie grondstoffen en brengt milieuschade toe.
Salderingsregeling als een beetje subsidie omschrijven is incorrect. Trek deze subsidie maar eens in, dan zal je weinig mensen de schouders zien optrekken en zeggen: ach, het was maar een beetje subsidie.
Ik ben het wat dat betreft met Basp eens, goed onderzoeken hoe je de beschikbare resources zo efficiënt mogelijk inzet.
Yep, 2023 pas en wordt dan stapsgewijs afgebouwd tot 2031 volgens het huidige beleid.quote:Op donderdag 4 juli 2019 14:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
De salderingsregeling wordt al afgebouwd naar 0.
Ja, ik heb ze hier in de buurt ook zien staan geloof ik. Dacht al dat het ivm het vergroten van het net is. Goed om te zien dat ze daar mee bezig zijn.quote:Op donderdag 4 juli 2019 15:21 schreef kree het volgende:
Nog een plaatje om het op te leuken, zo ziet 380.000V randstad eruit dus:
[ afbeelding ]
Nodig ook gewoon, die controlekamer bij tennet ziet er btw nog net zo uit als in de serie Tsjernobyl enzo want kijkje gehad. Maar ok hahaha. ik zeg er maar niks over ook eigenlijk. Tis ook al tijdje terug zal vast nu wel meer up to date zijn, hoewelllquote:Op donderdag 4 juli 2019 16:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik heb ze hier in de buurt ook zien staan geloof ik. Dacht al dat het ivm het vergroten van het net is. Goed om te zien dat ze daar mee bezig zijn.
Tja, systemen die je niet uit kunt zetten zien er vaak verouderd uit, niet voor niets draait een deel van de belastingdienst nog op MS Dos. Veranderen is lastig. Maar goed, zeker bij het energienet kun je wel zeggen dat het functioneert, zo veel stroomuitval hebben we hier niet.quote:Op donderdag 4 juli 2019 16:52 schreef kree het volgende:
[..]
Nodig ook gewoon, die controlekamer bij tennet ziet er btw nog net zo uit als in de serie Tsjernobyl enzo want kijkje gehad. Maar ok hahaha. ik zeg er maar niks over ook eigenlijk. Tis ook al tijdje terug zal vast nu wel meer up to date zijn, hoewelllgehehe ze regelen daar toch meer als meeste mensen denken nl als ze even een stekker inpluggen ofzo?
Nee dat is waar hoor, trek de vergelijking ook meer in hoe het eruit zag.quote:Op donderdag 4 juli 2019 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, systemen die je niet uit kunt zetten zien er vaak verouderd uit, niet voor niets draait een deel van de belastingdienst nog op MS Dos. Veranderen is lastig. Maar goed, zeker bij het energienet kun je wel zeggen dat het functioneert, zo veel stroomuitval hebben we hier niet.
Ik moet ook toegeven dat ik het vreemd vind, maar er zijn natuurlijk wel 1000en banen van Schiphol afhankelijk, er worden getallen van 40.000 tot 50.000 banen genoemd. Dat is natuurlijk ook belangrijk. Als het dus groei met commerciële vluchten is en niet met vakantievluchten vind ik het nog wel te verdedigen. Zeker omdat de groei alleen mogelijk is (hij is er aan gekoppeld) als er schonere vliegtuigen zijn. Ik dacht dat 50% van de milieuwinst door schonere vliegtuigen mag worden ingezet voor groei, maar dat percentage kan ook anders zijn.quote:Op donderdag 4 juli 2019 19:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
Waarom wel de Parijs doelstellingen halen maar wel Schiphol ruimte geven voor groei.
Gek he dat men vervreemd van de overheid
Het dogma van 'banen' is ook achterhaald in een extreem krappe arbeidsmarkt. Wij moeten allemaal Oost-europeanen aantrekken voor al die banen. We kunnen er gerust 40.000 missen.quote:Op donderdag 4 juli 2019 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik moet ook toegeven dat ik het vreemd vind, maar er zijn natuurlijk wel 1000en banen van Schiphol afhankelijk, er worden getallen van 40.000 tot 50.000 banen genoemd. Dat is natuurlijk ook belangrijk. Als het dus groei met commerciële vluchten is en niet met vakantievluchten vind ik het nog wel te verdedigen. Zeker omdat de groei alleen mogelijk is (hij is er aan gekoppeld) als er schonere vliegtuigen zijn. Ik dacht dat 50% van de milieuwinst door schonere vliegtuigen mag worden ingezet voor groei, maar dat percentage kan ook anders zijn.
I
Tja, het zijn wel banen waar we goed in zijn, bijvoorbeeld onze bloemenkassen zijn enorm afhankelijk van Schiphol.quote:Op donderdag 4 juli 2019 20:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het dogma van 'banen' is ook achterhaald in een extreem krappe arbeidsmarkt. Wij moeten allemaal Oost-europeanen aantrekken voor al die banen. We kunnen er gerust 40.000 missen.
Zeker de serie Chernobyl niet gezien?quote:Op donderdag 4 juli 2019 14:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Kernenergie.
Maar helaas duurt het 30 jaar om er eentje te bouwen. Die we hebben zijn verouderd. Men had veel eerder die beslissing moeten en durven nemen.
Degene die straks beschikt over kerncentrales regeert mede de wereld. De rest wordt een afhankelijke energieslaaf. Gaat ook voor Nederland gelden.
Ook vóór de serie Chernobyl wist iedereen wat er daar is gebeurd hoor. Kernenergie is één van de veiligste manieren van energieopwekking.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 00:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zeker de serie Chernobyl niet gezien?
Ik denk dat kernenergie wel een beetje een no-go gebied is. De gevolgen áls het mis gaat, zijn gewoon te groot. Alle positieve Lubach-filmpjes ten spijt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |