abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187749796
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:13 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Wat de zonnepanelen betreft, weegt de meeropbrengst in Spanje op tegen het transportverlies en het bouwen van de benodigde infrastructuur.

Of je kan eerst Spanje elektrische energievraag volledig dekken met zonnepanelen en dan langzaam opschuiven naar het noorden.
Het is niet óf Spanje, óf Nederland. En ook niet óf de Noordzee, óf een plek met meer getijdeverschil. Het moet beide zijn. Als je dat niet snapt, heb je niet door hoe groot de energievraag gaat worden als we elektrisch rijden, koken, verwarmen, verkoelen en ook nog ons huidige energieverbruik met steeds meer mensen met meerdere TVs, koelkasten, andere apparatuur wil gaan opvangen. Dan kun je niet kieskeurig zijn, dan moet elk potentieel benut worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187750008
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het is niet óf Spanje, óf Nederland. En ook niet óf de Noordzee, óf een plek met meer getijdeverschil. Het moet beide zijn. Als je dat niet snapt, heb je niet door hoe groot de energievraag gaat worden als we elektrisch rijden, koken, verwarmen, verkoelen en ook nog ons huidige energieverbruik met steeds meer mensen met meerdere TVs, koelkasten, andere apparatuur wil gaan opvangen. Dan kun je niet kieskeurig zijn, dan moet elk potentieel benut worden.
Ik snap prima hoe groot de vraag naar elektriciteit is.
Maar het verstandigste is het beschikbare potentieel zo effectief mogelijk in te zetten.

Een zonnepaneel in de schaduw plaatsen is niet zo effectief.
pi_187750118
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Maar het verstandigste is het beschikbare potentieel zo effectief mogelijk in te zetten.

Maar het potentieel hangt niet af van het aantal zonnepanelen. Je kunt ze dus in Nederland en in Spanje plaatsen. Het schaarse hier is de oppervlakte, niet de hoeveelheid zonnepanelen. En dus moet je alle oppervlakte benutten, zeker alle daken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187750179
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:25 schreef Lyrebird het volgende:
De Duitsers schijnen met transport van bijna verliesloze DC spanning bezig te zijn. Handig als je veel windmolens in het noorden van het land hebt, en fabrieken in het zuiden.
HVDC, al operationeel in Brazilië

quote:
The Rio Madeira HVDC system is a 6,300 MW ± 600 kV high-voltage direct current transmission system in Brazil built to export electricity from new hydro power plants on the Madeira River in the Amazon Basin to major load centers in southeastern Brazil – a distance of 2,375 km, making it the longest transmission link in the world when commissioned in 2013-2014. A 800 MW back-to-back station is also part of the system.
https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeira

Interessante techniek

Deserttec, ook een interessant project. Leuk leesvoer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec
pi_187750236
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar het potentieel hangt niet af van het aantal zonnepanelen. Je kunt ze dus in Nederland en in Spanje plaatsen. Het schaarse hier is de oppervlakte, niet de hoeveelheid zonnepanelen. En dus moet je alle oppervlakte benutten, zeker alle daken.
Je kunt het geld maar eenmaal uitgeven.
Ook de productie van zonnepanelen kost grondstoffen en energie en brengt schade aan het milieu toe.
Daarom is het verstandig om deze zo effectief mogelijk te benutten.
pi_187750436
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:56 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Je kunt het geld maar eenmaal uitgeven.
Ook de productie van zonnepanelen kost grondstoffen en energie en brengt schade aan het milieu toe.
Daarom is het verstandig om deze zo effectief mogelijk te benutten.
Ook geld is hier niet zozeer het schaarse product, de zonnepanelen zijn van personen of van commerciële bedrijven. Natuurlijk zit er momenteel nog een beetje subsidie op, maar helemaal niet veel meer. Zo effectief mogelijk is in dit geval: elke beschikbare plek.
pi_187750582
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Kernenergie.

Maar helaas duurt het 30 jaar om er eentje te bouwen. Die we hebben zijn verouderd. Men had veel eerder die beslissing moeten en durven nemen.

Degene die straks beschikt over kerncentrales regeert mede de wereld. De rest wordt een afhankelijke energieslaaf. Gaat ook voor Nederland gelden.
pi_187750645
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:25 schreef Lyrebird het volgende:
De Duitsers schijnen met transport van bijna verliesloze DC spanning bezig te zijn. Handig als je veel windmolens in het noorden van het land hebt, en fabrieken in het zuiden.
Hoho hier heb ik toevallig nog een hele masterclass over gehad.

HVDC heb je het over dan in dit geval. Dat doen we al, naar noorwegen?
Dat station is in eemsterhaven btw en Tennet (hoogspannings netbeheer dus) zelf schaamde zich er niet over om te zeggen dat ze er miljoenen aan verdienen alleen door transport heen en weer tussen noorwegen en NL.

sowieso doen ze dat al op die manier voor zover ik weet vanaf windmolenparken op de noordzee?

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 04-07-2019 14:32:14 ]
Do what you love, love what you do!
pi_187750662
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2019 14:09 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ook geld is hier niet zozeer het schaarse product, de zonnepanelen zijn van personen of van commerciële bedrijven. Natuurlijk zit er momenteel nog een beetje subsidie op, maar helemaal niet veel meer. Zo effectief mogelijk is in dit geval: elke beschikbare plek.
De minister van financiën is het niet met je eens ,die kijkt altijd zo zuinig ;)
Van wie die zonnepanelen zijn maakt niet uit, ze moeten betaald worden.
Tevens kost de productie grondstoffen en brengt milieuschade toe.
Salderingsregeling als een beetje subsidie omschrijven is incorrect. Trek deze subsidie maar eens in, dan zal je weinig mensen de schouders zien optrekken en zeggen: ach, het was maar een beetje subsidie.

Ik ben het wat dat betreft met Basp eens, goed onderzoeken hoe je de beschikbare resources zo efficiënt mogelijk inzet.
pi_187750705
Trouwens net zo iets, mss in de randstad mensen wel gezien, wat een rare nieuwe masten etc voor spanningskabels???

Weet niet dat is dus ook weer een idee zodat ze (nouja uiterlijk opzich ook) maar hogere voltages over die kabels kunnen brengen. (380kV randstad was dat idee toen en was het net begonnen niet zeker meer over) maar iets in die richting, dat is wel wisselspaning trouwens nog HVDC ander verhaal

Zit allemaal allang al een plan achter hoor. Ze zijn ook niet gek daar natuurlijk bij Tennet en alles wat er eigenlijk weer onder ligt aan netbeheerders etc etc

[ Bericht 3% gewijzigd door kree op 04-07-2019 14:35:22 ]
pi_187750725
Nou vraag maar raak hoor ik weet niet alles maar iig iets meer als gemiddelde burger denk wel ;)
pi_187750829
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 14:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

De minister van financiën is het niet met je eens ,die kijkt altijd zo zuinig ;)
Van wie die zonnepanelen zijn maakt niet uit, ze moeten betaald worden.
Tevens kost de productie grondstoffen en brengt milieuschade toe.
Salderingsregeling als een beetje subsidie omschrijven is incorrect. Trek deze subsidie maar eens in, dan zal je weinig mensen de schouders zien optrekken en zeggen: ach, het was maar een beetje subsidie.

Ik ben het wat dat betreft met Basp eens, goed onderzoeken hoe je de beschikbare resources zo efficiënt mogelijk inzet.
De salderingsregeling wordt al afgebouwd naar 0.
pi_187750845
ff grappig feitje tussendoor, :) je kent die isolatie ringen wel aan de masten met hoogspanning?
Ze staan elk voor 10kV aan isolatie ongeveer. Dus daar kun je het al aan aftellen wat erop staat enzo.

Feitje twee, die masten (oude type dus) noemen ze "raamwerk"

Nou even tussen door voor de lol :P
pi_187750880
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 14:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

De salderingsregeling wordt al afgebouwd naar 0.
Yep, 2023 pas en wordt dan stapsgewijs afgebouwd tot 2031 volgens het huidige beleid.

Zo eigenlijk 2021 al afgelopen zijn maar Wiebes had zwakke knieën.
pi_187751549
Nog een plaatje om het op te leuken, zo ziet 380.000V randstad eruit dus:
pi_187752793
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 15:21 schreef kree het volgende:
Nog een plaatje om het op te leuken, zo ziet 380.000V randstad eruit dus:
[ afbeelding ]
Ja, ik heb ze hier in de buurt ook zien staan geloof ik. Dacht al dat het ivm het vergroten van het net is. Goed om te zien dat ze daar mee bezig zijn.
pi_187752904
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 16:43 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, ik heb ze hier in de buurt ook zien staan geloof ik. Dacht al dat het ivm het vergroten van het net is. Goed om te zien dat ze daar mee bezig zijn.
Nodig ook gewoon, die controlekamer bij tennet ziet er btw nog net zo uit als in de serie Tsjernobyl enzo want kijkje gehad. Maar ok hahaha. ik zeg er maar niks over ook eigenlijk. Tis ook al tijdje terug zal vast nu wel meer up to date zijn, hoewelll :) gehehe ze regelen daar toch meer als meeste mensen denken nl als ze even een stekker inpluggen ofzo? :P
pi_187752977
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 16:52 schreef kree het volgende:

[..]

Nodig ook gewoon, die controlekamer bij tennet ziet er btw nog net zo uit als in de serie Tsjernobyl enzo want kijkje gehad. Maar ok hahaha. ik zeg er maar niks over ook eigenlijk. Tis ook al tijdje terug zal vast nu wel meer up to date zijn, hoewelll :) gehehe ze regelen daar toch meer als meeste mensen denken nl als ze even een stekker inpluggen ofzo? :P
Tja, systemen die je niet uit kunt zetten zien er vaak verouderd uit, niet voor niets draait een deel van de belastingdienst nog op MS Dos. Veranderen is lastig. Maar goed, zeker bij het energienet kun je wel zeggen dat het functioneert, zo veel stroomuitval hebben we hier niet.
pi_187753080
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 16:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

Tja, systemen die je niet uit kunt zetten zien er vaak verouderd uit, niet voor niets draait een deel van de belastingdienst nog op MS Dos. Veranderen is lastig. Maar goed, zeker bij het energienet kun je wel zeggen dat het functioneert, zo veel stroomuitval hebben we hier niet.
Nee dat is waar hoor, trek de vergelijking ook meer in hoe het eruit zag. :)
dat lijkt op die serie, maar het werkt iig heel anders.

Voor hun doel, net feq op 50Hz houden overal, dat is beetje het basis idee ervan.

Nog een detail en weten mensen ook niet. Je weet wel op die oude hoogspanningsmasten. Ok draden aan de zijkanten. Maar loopt er nog eentje helemaal boven overheen? toch?

Waar is dat voor dan?

Ok ik kan het wel uitleggen, dat is glasvezel netwerk die met zekeringen verbonden zijn tussen bepaalde stukken netwerk, als er iets fout gaat dan schakelt het dus heel snel bij het volgende station uit enz enz. Totdat het allemaal weer opgelost is.

Ok dat over het AC netwerk, was nog opmerking over DC maar dat is een heel ander verhaal opzich wel weer.
pi_187754919
Waarom wel de Parijs doelstellingen halen maar wel Schiphol ruimte geven voor groei.
Gek he dat men vervreemd van de overheid
pi_187755951
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 19:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
Waarom wel de Parijs doelstellingen halen maar wel Schiphol ruimte geven voor groei.
Gek he dat men vervreemd van de overheid
Ik moet ook toegeven dat ik het vreemd vind, maar er zijn natuurlijk wel 1000en banen van Schiphol afhankelijk, er worden getallen van 40.000 tot 50.000 banen genoemd. Dat is natuurlijk ook belangrijk. Als het dus groei met commerciële vluchten is en niet met vakantievluchten vind ik het nog wel te verdedigen. Zeker omdat de groei alleen mogelijk is (hij is er aan gekoppeld) als er schonere vliegtuigen zijn. Ik dacht dat 50% van de milieuwinst door schonere vliegtuigen mag worden ingezet voor groei, maar dat percentage kan ook anders zijn.

Ik zou het ook verdedigbaar vinden om de groei te stoppen, maar dan moeten er gewoon vakantievluchten weg. Niet meer vliegen naar steden in de EU, of in elk geval niet naar Frankrijk, Duitsland, België, Groot-Brittannië en zelfs delen van Spanje en Italië zijn prima haalbaar per trein en hoef je dus niet op te vliegen. Dan komt er groeiruimte voor de vluchten die zo belangrijk zijn voor de banen. En minder vliegen op andere bestemmingen waar bijna alleen toeristen in zitten.

Het idee was die vluchten naar Lelystad te verplaatsen, maar gewoon afschaffen lijkt mij ook prima. Plekken waar je in een uur of 10 per trein kunt komen hoef je niet naar te vliegen.
  donderdag 4 juli 2019 @ 20:16:26 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187755980
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2019 20:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik moet ook toegeven dat ik het vreemd vind, maar er zijn natuurlijk wel 1000en banen van Schiphol afhankelijk, er worden getallen van 40.000 tot 50.000 banen genoemd. Dat is natuurlijk ook belangrijk. Als het dus groei met commerciële vluchten is en niet met vakantievluchten vind ik het nog wel te verdedigen. Zeker omdat de groei alleen mogelijk is (hij is er aan gekoppeld) als er schonere vliegtuigen zijn. Ik dacht dat 50% van de milieuwinst door schonere vliegtuigen mag worden ingezet voor groei, maar dat percentage kan ook anders zijn.

I
Het dogma van 'banen' is ook achterhaald in een extreem krappe arbeidsmarkt. Wij moeten allemaal Oost-europeanen aantrekken voor al die banen. We kunnen er gerust 40.000 missen.
The End Times are wild
pi_187755994
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 20:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het dogma van 'banen' is ook achterhaald in een extreem krappe arbeidsmarkt. Wij moeten allemaal Oost-europeanen aantrekken voor al die banen. We kunnen er gerust 40.000 missen.
Tja, het zijn wel banen waar we goed in zijn, bijvoorbeeld onze bloemenkassen zijn enorm afhankelijk van Schiphol.
pi_187759959
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 14:18 schreef Elzies het volgende:

[..]

Kernenergie.

Maar helaas duurt het 30 jaar om er eentje te bouwen. Die we hebben zijn verouderd. Men had veel eerder die beslissing moeten en durven nemen.

Degene die straks beschikt over kerncentrales regeert mede de wereld. De rest wordt een afhankelijke energieslaaf. Gaat ook voor Nederland gelden.
Zeker de serie Chernobyl niet gezien? :P

Ik denk dat kernenergie wel een beetje een no-go gebied is. De gevolgen áls het mis gaat, zijn gewoon te groot. Alle positieve Lubach-filmpjes ten spijt.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_187760483
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 00:40 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Zeker de serie Chernobyl niet gezien? :P

Ik denk dat kernenergie wel een beetje een no-go gebied is. De gevolgen áls het mis gaat, zijn gewoon te groot. Alle positieve Lubach-filmpjes ten spijt.
Ook vóór de serie Chernobyl wist iedereen wat er daar is gebeurd hoor. Kernenergie is één van de veiligste manieren van energieopwekking.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')