Het is niet óf Spanje, óf Nederland. En ook niet óf de Noordzee, óf een plek met meer getijdeverschil. Het moet beide zijn. Als je dat niet snapt, heb je niet door hoe groot de energievraag gaat worden als we elektrisch rijden, koken, verwarmen, verkoelen en ook nog ons huidige energieverbruik met steeds meer mensen met meerdere TVs, koelkasten, andere apparatuur wil gaan opvangen. Dan kun je niet kieskeurig zijn, dan moet elk potentieel benut worden.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:13 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Wat de zonnepanelen betreft, weegt de meeropbrengst in Spanje op tegen het transportverlies en het bouwen van de benodigde infrastructuur.
Of je kan eerst Spanje elektrische energievraag volledig dekken met zonnepanelen en dan langzaam opschuiven naar het noorden.
Ik snap prima hoe groot de vraag naar elektriciteit is.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is niet óf Spanje, óf Nederland. En ook niet óf de Noordzee, óf een plek met meer getijdeverschil. Het moet beide zijn. Als je dat niet snapt, heb je niet door hoe groot de energievraag gaat worden als we elektrisch rijden, koken, verwarmen, verkoelen en ook nog ons huidige energieverbruik met steeds meer mensen met meerdere TVs, koelkasten, andere apparatuur wil gaan opvangen. Dan kun je niet kieskeurig zijn, dan moet elk potentieel benut worden.
Maar het potentieel hangt niet af van het aantal zonnepanelen. Je kunt ze dus in Nederland en in Spanje plaatsen. Het schaarse hier is de oppervlakte, niet de hoeveelheid zonnepanelen. En dus moet je alle oppervlakte benutten, zeker alle daken.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik snap prima hoe groot de vraag naar elektriciteit is.
Maar het verstandigste is het beschikbare potentieel zo effectief mogelijk in te zetten.
Een zonnepaneel in de schaduw plaatsen is niet zo effectief.
HVDC, al operationeel in Braziliëquote:Op donderdag 4 juli 2019 13:25 schreef Lyrebird het volgende:
De Duitsers schijnen met transport van bijna verliesloze DC spanning bezig te zijn. Handig als je veel windmolens in het noorden van het land hebt, en fabrieken in het zuiden.
https://new.abb.com/systems/hvdc/references/rio-madeiraquote:The Rio Madeira HVDC system is a 6,300 MW ± 600 kV high-voltage direct current transmission system in Brazil built to export electricity from new hydro power plants on the Madeira River in the Amazon Basin to major load centers in southeastern Brazil – a distance of 2,375 km, making it the longest transmission link in the world when commissioned in 2013-2014. A 800 MW back-to-back station is also part of the system.
Je kunt het geld maar eenmaal uitgeven.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het potentieel hangt niet af van het aantal zonnepanelen. Je kunt ze dus in Nederland en in Spanje plaatsen. Het schaarse hier is de oppervlakte, niet de hoeveelheid zonnepanelen. En dus moet je alle oppervlakte benutten, zeker alle daken.
Ook geld is hier niet zozeer het schaarse product, de zonnepanelen zijn van personen of van commerciële bedrijven. Natuurlijk zit er momenteel nog een beetje subsidie op, maar helemaal niet veel meer. Zo effectief mogelijk is in dit geval: elke beschikbare plek.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:56 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Je kunt het geld maar eenmaal uitgeven.
Ook de productie van zonnepanelen kost grondstoffen en energie en brengt schade aan het milieu toe.
Daarom is het verstandig om deze zo effectief mogelijk te benutten.
Kernenergie.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:42 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Ik snap prima hoe groot de vraag naar elektriciteit is.
Maar het verstandigste is het beschikbare potentieel zo effectief mogelijk in te zetten.
Een zonnepaneel in de schaduw plaatsen is niet zo effectief.
Hoho hier heb ik toevallig nog een hele masterclass over gehad.quote:Op donderdag 4 juli 2019 13:25 schreef Lyrebird het volgende:
De Duitsers schijnen met transport van bijna verliesloze DC spanning bezig te zijn. Handig als je veel windmolens in het noorden van het land hebt, en fabrieken in het zuiden.
De minister van financiën is het niet met je eens ,die kijkt altijd zo zuinigquote:Op donderdag 4 juli 2019 14:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook geld is hier niet zozeer het schaarse product, de zonnepanelen zijn van personen of van commerciële bedrijven. Natuurlijk zit er momenteel nog een beetje subsidie op, maar helemaal niet veel meer. Zo effectief mogelijk is in dit geval: elke beschikbare plek.
De salderingsregeling wordt al afgebouwd naar 0.quote:Op donderdag 4 juli 2019 14:23 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
De minister van financiën is het niet met je eens ,die kijkt altijd zo zuinig![]()
Van wie die zonnepanelen zijn maakt niet uit, ze moeten betaald worden.
Tevens kost de productie grondstoffen en brengt milieuschade toe.
Salderingsregeling als een beetje subsidie omschrijven is incorrect. Trek deze subsidie maar eens in, dan zal je weinig mensen de schouders zien optrekken en zeggen: ach, het was maar een beetje subsidie.
Ik ben het wat dat betreft met Basp eens, goed onderzoeken hoe je de beschikbare resources zo efficiënt mogelijk inzet.
Yep, 2023 pas en wordt dan stapsgewijs afgebouwd tot 2031 volgens het huidige beleid.quote:Op donderdag 4 juli 2019 14:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
De salderingsregeling wordt al afgebouwd naar 0.
Ja, ik heb ze hier in de buurt ook zien staan geloof ik. Dacht al dat het ivm het vergroten van het net is. Goed om te zien dat ze daar mee bezig zijn.quote:Op donderdag 4 juli 2019 15:21 schreef kree het volgende:
Nog een plaatje om het op te leuken, zo ziet 380.000V randstad eruit dus:
[ afbeelding ]
Nodig ook gewoon, die controlekamer bij tennet ziet er btw nog net zo uit als in de serie Tsjernobyl enzo want kijkje gehad. Maar ok hahaha. ik zeg er maar niks over ook eigenlijk. Tis ook al tijdje terug zal vast nu wel meer up to date zijn, hoewelllquote:Op donderdag 4 juli 2019 16:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik heb ze hier in de buurt ook zien staan geloof ik. Dacht al dat het ivm het vergroten van het net is. Goed om te zien dat ze daar mee bezig zijn.
Tja, systemen die je niet uit kunt zetten zien er vaak verouderd uit, niet voor niets draait een deel van de belastingdienst nog op MS Dos. Veranderen is lastig. Maar goed, zeker bij het energienet kun je wel zeggen dat het functioneert, zo veel stroomuitval hebben we hier niet.quote:Op donderdag 4 juli 2019 16:52 schreef kree het volgende:
[..]
Nodig ook gewoon, die controlekamer bij tennet ziet er btw nog net zo uit als in de serie Tsjernobyl enzo want kijkje gehad. Maar ok hahaha. ik zeg er maar niks over ook eigenlijk. Tis ook al tijdje terug zal vast nu wel meer up to date zijn, hoewelllgehehe ze regelen daar toch meer als meeste mensen denken nl als ze even een stekker inpluggen ofzo?
Nee dat is waar hoor, trek de vergelijking ook meer in hoe het eruit zag.quote:Op donderdag 4 juli 2019 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, systemen die je niet uit kunt zetten zien er vaak verouderd uit, niet voor niets draait een deel van de belastingdienst nog op MS Dos. Veranderen is lastig. Maar goed, zeker bij het energienet kun je wel zeggen dat het functioneert, zo veel stroomuitval hebben we hier niet.
Ik moet ook toegeven dat ik het vreemd vind, maar er zijn natuurlijk wel 1000en banen van Schiphol afhankelijk, er worden getallen van 40.000 tot 50.000 banen genoemd. Dat is natuurlijk ook belangrijk. Als het dus groei met commerciële vluchten is en niet met vakantievluchten vind ik het nog wel te verdedigen. Zeker omdat de groei alleen mogelijk is (hij is er aan gekoppeld) als er schonere vliegtuigen zijn. Ik dacht dat 50% van de milieuwinst door schonere vliegtuigen mag worden ingezet voor groei, maar dat percentage kan ook anders zijn.quote:Op donderdag 4 juli 2019 19:16 schreef Geytenbeekje het volgende:
Waarom wel de Parijs doelstellingen halen maar wel Schiphol ruimte geven voor groei.
Gek he dat men vervreemd van de overheid
Het dogma van 'banen' is ook achterhaald in een extreem krappe arbeidsmarkt. Wij moeten allemaal Oost-europeanen aantrekken voor al die banen. We kunnen er gerust 40.000 missen.quote:Op donderdag 4 juli 2019 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik moet ook toegeven dat ik het vreemd vind, maar er zijn natuurlijk wel 1000en banen van Schiphol afhankelijk, er worden getallen van 40.000 tot 50.000 banen genoemd. Dat is natuurlijk ook belangrijk. Als het dus groei met commerciële vluchten is en niet met vakantievluchten vind ik het nog wel te verdedigen. Zeker omdat de groei alleen mogelijk is (hij is er aan gekoppeld) als er schonere vliegtuigen zijn. Ik dacht dat 50% van de milieuwinst door schonere vliegtuigen mag worden ingezet voor groei, maar dat percentage kan ook anders zijn.
I
Tja, het zijn wel banen waar we goed in zijn, bijvoorbeeld onze bloemenkassen zijn enorm afhankelijk van Schiphol.quote:Op donderdag 4 juli 2019 20:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het dogma van 'banen' is ook achterhaald in een extreem krappe arbeidsmarkt. Wij moeten allemaal Oost-europeanen aantrekken voor al die banen. We kunnen er gerust 40.000 missen.
Zeker de serie Chernobyl niet gezien?quote:Op donderdag 4 juli 2019 14:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Kernenergie.
Maar helaas duurt het 30 jaar om er eentje te bouwen. Die we hebben zijn verouderd. Men had veel eerder die beslissing moeten en durven nemen.
Degene die straks beschikt over kerncentrales regeert mede de wereld. De rest wordt een afhankelijke energieslaaf. Gaat ook voor Nederland gelden.
Ook vóór de serie Chernobyl wist iedereen wat er daar is gebeurd hoor. Kernenergie is één van de veiligste manieren van energieopwekking.quote:Op vrijdag 5 juli 2019 00:40 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zeker de serie Chernobyl niet gezien?
Ik denk dat kernenergie wel een beetje een no-go gebied is. De gevolgen áls het mis gaat, zijn gewoon te groot. Alle positieve Lubach-filmpjes ten spijt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |