Bloemkool | woensdag 3 juli 2019 @ 12:24 |
Om te beginnen, hier staat het hele stuk: https://www.greenpeace.or(...)racht-door-ce-delft/
Ja vliegen zorgt voor CO2 uitstoot maar dan:
quote: Er worden miljarden liters kerosine getankt op de vliegvelden. Over deze CO2-uitstoot wordt, net als over vliegtickets, geen belasting betaald,” zegt campagneleider Dewi Zloch van Greenpeace.
Wat heeft belasting heffen met het milieu te maken? Tickets worden duurder dus opeens groeien er meer bomen?
Als je mensen minder wil laten vliegen verloot dan gewoon x aantal vliegtickets elk jaar en klaar.
quote: Onder de titel ‘Noodlanding voor het klimaat’ zijn er de komende weken door het hele land bijeenkomsten over dit onderwerp. Bijvoorbeeld in Apeldoorn, Utrecht, Haren (GR) en Amstelveen. Tijdens deze bijeenkomsten kan iedereen meedenken en bouwen aan deze campagne.
Hier gaan ze allemaal te voet naartoe want anders is er weer extra CO2 uitstoot..
Echt goede ideeen komen verder niet naar voren in dit artikel
Klacht: commentaar hebben is gemakkelijk (bewijs is dit topic ) maar kom eens met echte oplossingen in plaats van nog meer belasting.
sub klacht: niemand weet wat de regering doet met dat extra geld dat ze via milieu maatregelen binnen krijgen. |
hugecooll | woensdag 3 juli 2019 @ 12:29 |
|
DETELEVISIEKIJKER | woensdag 3 juli 2019 @ 12:40 |
 |
Basp1 | woensdag 3 juli 2019 @ 12:45 |
quote: Tickets gaan dan concurreren met bus en treinvervoer. Je kunt alleen voor 50 euro naar de andere kant van Europa vliegen omdat er een oneerlijk speelveld is tussen de verschillende vervoersoorten. |
vogeltjesdans | woensdag 3 juli 2019 @ 13:35 |
In plaats dat ze kappen met bomen kappen, want die vreten CO2 als een malle. |
Bloemkool | woensdag 3 juli 2019 @ 13:36 |
Als je met de trein naar de andere kant van Europa moet dan heb je een uitdaging lijkt me. Als dat eens goed aangepakt zou worden zodat je inderdaad van Amsterdam of Maastricht vrij snel richting bijvoorbeeld Griekenland kan reizen dan was dat een alternatief. En als het lukt zal het meer als 50,- gaan kosten. |
vogeltjesdans | woensdag 3 juli 2019 @ 13:36 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 12:45 schreef Basp1 het volgende:[..] Tickets gaan dan concurreren met bus en treinvervoer. Je kunt alleen voor 50 euro naar de andere kant van Europa vliegen omdat er een oneerlijk speelveld is tussen de verschillende vervoersoorten. Want een trein is ook net zo snel als een vliegtuig ofzo. En met een bus kan je ook makkelijk binnen 8 uur naar Amerika. |
Plompzakker | woensdag 3 juli 2019 @ 13:37 |
quote: Ja maar waar moeten de honderden vierkante kilometers aan biologische soja en quinoa plantage dan komen? |
vogeltjesdans | woensdag 3 juli 2019 @ 13:38 |
quote: Of sterker nog, die pellets voor je houtkachel die met een dieselverliezende tanker hier naartoe gebracht worden. |
vogeltjesdans | woensdag 3 juli 2019 @ 13:39 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 13:36 schreef Bloemkool het volgende:Als je met de trein naar de andere kant van Europa moet dan heb je een uitdaging lijkt me. Als dat eens goed aangepakt zou worden zodat je inderdaad van Amsterdam of Maastricht vrij snel richting bijvoorbeeld Griekenland kan reizen dan was dat een alternatief. En als het lukt zal het meer als 50,- gaan kosten. Meer dan 50,-. Niet meer als. Het is meer dan. |
Plompzakker | woensdag 3 juli 2019 @ 13:49 |
quote: Dat is goed voor het milieu. Al die vogels die onder de olie komen te zitten ademen co2 uit |
Basp1 | woensdag 3 juli 2019 @ 14:37 |
quote: Ik had het over Europa.
Verder zou je juist voor de extra snelheid nog meer moeten betalen.  |
vogeltjesdans | woensdag 3 juli 2019 @ 15:21 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 14:37 schreef [url=https://forum.fok.nl/use[/quote][quote]r/profile/35511]Basp1[/url] het volgende:[..] Ik had het over Europa. Verder zou je juist voor de extra snelheid nog meer moeten betalen.  Je snapt waarom niemand met het OV op vakantie wil? |
PabstBlueRibbon | woensdag 3 juli 2019 @ 15:26 |
Goede ideeën komen pas als mensen zich er bewust van (willen) zijn.
Dus als het over het klimaat gaat, is het geen gezwets.
Weet je wat wel gezwets is? Roepen dat het broeikaseffect onzin is. Of op hoge poten protesteren omdat je een ietsiepietsie aan luxe moet inleveren. Wat dat is het vooral waar mensen geen zin in hebben. |
vogeltjesdans | woensdag 3 juli 2019 @ 15:47 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 15:26 schreef PabstBlueRibbon het volgende:Goede ideeën komen pas als mensen zich er bewust van (willen) zijn. Dus als het over het klimaat gaat, is het geen gezwets. Weet je wat wel gezwets is? Roepen dat het broeikaseffect onzin is. Of op hoge poten protesteren omdat je een ietsiepietsie aan luxe moet inleveren. Wat dat is het vooral waar mensen geen zin in hebben. Klimaatverandering is van alle tijden. En dat hebben we ook met ons allen overleefd. Plant bomen als je zonodig iets wil doen. |
de_boswachter | woensdag 3 juli 2019 @ 15:57 |
Bomen  |
vogeltjesdans | woensdag 3 juli 2019 @ 15:58 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 15:26 schreef PabstBlueRibbon het volgende:Goede ideeën komen pas als mensen zich er bewust van (willen) zijn. Dus als het over het klimaat gaat, is het geen gezwets. Weet je wat wel gezwets is? Roepen dat het broeikaseffect onzin is. Of op hoge poten protesteren omdat je een ietsiepietsie aan luxe moet inleveren. Wat dat is het vooral waar mensen geen zin in hebben. En 1000 miljard voor alleen Nederland voor slechts een 0,0003% CO2 afname is inderdaad onzin. Als je dat niet in je bolle hersens krijgt, is er iets goed mis met je.
Maar dan ben je tenminste wel van het gas af! |
De_Onnoembare | woensdag 3 juli 2019 @ 16:07 |
Ze zijn nu totaal aan het doorslaan.
Het meest bizarre is ook dat je nu een groot manco in onze democratie ziet (iets wat op ieder niveau speelt, kan ik uit ervaringen met de gemeenteraad zeggen):
Er worden beslissingen genomen door mensen die geen kennis van zaken hebben. De ministers die hier over beslissen, zijn vrijwel geen van allen technici of natuurkundigen.
Ze denken dat 'van het gas afgaan' en 'elektrisch rijden' oplossingen zijn en technisch haalbaar door middel van 'hernieuwbare energie'. Dat zijn ze niet, ze hebben geen flauw idee waar ze het over hebben en hoe dat in de praktijk echt uitwerkt.
Ik verdenk het hele kabinet ervan nog geen enkelfase stekker te kunnen aansluiten. |
IkStampOpTacos | woensdag 3 juli 2019 @ 16:38 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 16:07 schreef De_Onnoembare het volgende:Ze zijn nu totaal aan het doorslaan. Het meest bizarre is ook dat je nu een groot manco in onze democratie ziet (iets wat op ieder niveau speelt, kan ik uit ervaringen met de gemeenteraad zeggen): Er worden beslissingen genomen door mensen die geen kennis van zaken hebben. De ministers die hier over beslissen, zijn vrijwel geen van allen technici of natuurkundigen. Ze denken dat 'van het gas afgaan' en 'elektrisch rijden' oplossingen zijn en technisch haalbaar door middel van 'hernieuwbare energie'. Dat zijn ze niet, ze hebben geen flauw idee waar ze het over hebben en hoe dat in de praktijk echt uitwerkt. Ik verdenk het hele kabinet ervan nog geen enkelfase stekker te kunnen aansluiten. Hmm wie zal ik geloven. Een heel ambtenarenapparaat dat de zaakjes toch aardig op orde lijkt te hebben. Of de Onnoembare die keer op keer laat zien er helemaal niks van te snappen. |
vogeltjesdans | woensdag 3 juli 2019 @ 16:46 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 16:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:[..] Hmm wie zal ik geloven. Een heel ambtenarenapparaat dat de zaakjes toch aardig op orde lijkt te hebben. Of de Onnoembare die keer op keer laat zien er helemaal niks van te snappen. Een minister weet alleen dat wat zijn ambtenaren hem voorlullen. En dat zijn in de meeste gevallen uitkomsten van een vanaf een wenselijk resultaat teruggerekend niet bestaand probleem.
Je hoeft niet echt iets te kunnen om in de regering te zitten. Belangrijk uit hun ogen kijken en moeilijke woorden gebruiken zijn hun grootste troeven. |
DoubleUU | woensdag 3 juli 2019 @ 17:17 |
De klimaathysterie is de nieuwe schatkistvuller van de overheid in de toekomst. Eerst jarenlang mensen angst aanpraten, en daarna cash harken als een moederneuker.
Ze willen "het klimaatprobleem" niet oplossen, maar zo lang mogelijk uitmelken. |
DoubleUU | woensdag 3 juli 2019 @ 17:21 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 16:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:[..] Hmm wie zal ik geloven. Een heel ambtenarenapparaat dat de zaakjes toch aardig op orde lijkt te hebben. Of de Onnoembare die keer op keer laat zien er helemaal niks van te snappen. Dan heb jij je huiswerk niet gedaan. Dat ambtenarenapparaat waar jij het over hebt, faalt keer op keer met de meest kansloze "oplossingen". Bio-massa CO2-neutraal noemen en massaal gebruiken bijvoorbeeld, terwijl een steenkoolcentrale minder uitstoot. Of het meeste subsidie geven voor windmolens op plaatsen waar het het minste waait. Top plannen van je top ambtenarenapparaat. |
Basp1 | woensdag 3 juli 2019 @ 18:17 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 17:21 schreef DoubleUU het volgende: Bio-massa CO2-neutraal noemen en massaal gebruiken bijvoorbeeld, terwijl een steenkoolcentrale minder uitstoot. Biomassa is klimaatneutraal omdat het co2 uit de korte cyclus weer de lucht in stoot, die steenkolen dat is co2 van de langecyclus, een 60 miljoen jaar geleden opgeslagen.
Jij mag dan ook beter je huiswerk doen.  |
vogeltjesdans | woensdag 3 juli 2019 @ 18:25 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 18:17 schreef Basp1 het volgende:[..] Biomassa is klimaatneutraal omdat het co2 uit de korte cyclus weer de lucht in stoot, die steenkolen dat is co2 van de langecyclus, een 60 miljoen jaar geleden opgeslagen. Jij mag dan ook beter je huiswerk doen.  Oh en pellets worden niet gemaakt door hele bossen om te kappen en vervolgens hier naartoe te varen met vervuilende dieseltankers? |
Klepper272 | woensdag 3 juli 2019 @ 18:27 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 18:25 schreef vogeltjesdans het volgende:[..] Oh en pellets worden niet gemaakt door hele bossen om te kappen en vervolgens hier naartoe te varen met vervuilende dieseltankers? Nee, dat doen ze met bulkschepen die varen op stookolie. |
DoubleUU | woensdag 3 juli 2019 @ 18:28 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 18:17 schreef Basp1 het volgende:[..] Biomassa is klimaatneutraal omdat het co2 uit de korte cyclus weer de lucht in stoot, die steenkolen dat is co2 van de langecyclus, een 60 miljoen jaar geleden opgeslagen. Jij mag dan ook beter je huiswerk doen.  Dat is dus een leugen. De redenering dat CO2 evenredig wordt opgenomen door bestaande bomen tegenover verbrande bomen voor energie gaat niet op omdat bomen nu eenmaal sneller branden dan groeien. Maar omdat een of andere klimaathippie dat bedacht heeft, geloof je het meteen. Kritisch nadenken hoort ook bij het huiswerk. |
Klepper272 | woensdag 3 juli 2019 @ 18:29 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 18:17 schreef Basp1 het volgende:[..] Biomassa is klimaatneutraal omdat het co2 uit de korte cyclus weer de lucht in stoot, die steenkolen dat is co2 van de langecyclus, een 60 miljoen jaar geleden opgeslagen. Jij mag dan ook beter je huiswerk doen.  Energie uit fossiele brandstoffen is ook klimaatneutraal, alleen de cyclus is wat langer. |
DoubleUU | woensdag 3 juli 2019 @ 18:31 |
quote: Goed argument inderdaad. Fossiele brandstoffen worden ook as we speak geformeerd diep in de aarde. Hogere CO2 equals meer olie- en gasvoorraden. |
IkStampOpTacos | woensdag 3 juli 2019 @ 19:45 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 18:28 schreef DoubleUU het volgende:[..] Dat is dus een leugen. De redenering dat CO2 evenredig wordt opgenomen door bestaande bomen tegenover verbrande bomen voor energie gaat niet op omdat bomen nu eenmaal sneller branden dan groeien. Maar omdat een of andere klimaathippie dat bedacht heeft, geloof je het meteen. Kritisch nadenken hoort ook bij het huiswerk. Goede bron ook. |
DoubleUU | woensdag 3 juli 2019 @ 19:56 |
quote: https://www.trouw.nl/duur(...)-steenkool~b8d089d1/
Ik kan wel duizend bronnen aanhalen maar dat werkt bij jou toch niet. De overheid liegt tegen je en je wilt dat niet accepteren. Zo zat ik in het begin ook.
Het is ook gewoon logisch denkwerk. Ze maken een model van x aantal bomen, die reduceren Y aantal CO2, maar wat ze wegkappen berekenen ze dan niet mee xD Zo maakt die gast hier ook zijn berekeningen. Zo lust ik er ook nog wel een.
Het is hetzelfde als zeggen: Maar ik heb nu toch nog benzine? Boeiend wat volgende maand ons brengt. |
Basp1 | donderdag 4 juli 2019 @ 07:08 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 19:56 schreef DoubleUU het volgende:[..] https://www.trouw.nl/duur(...)-steenkool~b8d089d1/Ik kan wel duizend bronnen aanhalen maar dat werkt bij jou toch niet. De overheid liegt tegen je en je wilt dat niet accepteren. Zo zat ik in het begin ook. Het is ook gewoon logisch denkwerk. Ze maken een model van x aantal bomen, die reduceren Y aantal CO2, maar wat ze wegkappen berekenen ze dan niet mee xD Zo maakt die gast hier ook zijn berekeningen. Zo lust ik er ook nog wel een. Het is hetzelfde als zeggen: Maar ik heb nu toch nog benzine? Boeiend wat volgende maand ons brengt. Overheid en wetenschappers alles liegt tegen jou het is een groot complot ik zou in bnw gaan posten ipv klb. Conspiracy gekkie. Ja dat woord mogen we gebruiken aangezien mensen hier door jou worden weggezet als klimaathippies. |
vogeltjesdans | donderdag 4 juli 2019 @ 07:15 |
quote: Op donderdag 4 juli 2019 07:08 schreef Basp1 het volgende:[..] Overheid en wetenschappers alles liegt tegen jou het is een groot complot ik zou in bnw gaan posten ipv klb. Conspiracy gekkie. Ja dat woord mogen we gebruiken aangezien mensen hier door jou worden weggezet als klimaathippies. Heb je wel eens een politicus gezien die wel de waarheid zei? Behalve Wilders en Baudet dan. |
kree | donderdag 4 juli 2019 @ 07:18 |
ja wel mee eens eigenlijk had al beetje in het andere schiphol topic gezegd ook.
Ipv het vliegtuig dan weer duurder te maken, maak dan eerst de rest maar eens goedkoper/beter... Voorlopig is alles iets meer buiten NL nog altijd handiger en goedkoper en sneller met een vliegtuig. |
De_Onnoembare | donderdag 4 juli 2019 @ 08:21 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 16:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:[..] Hmm wie zal ik geloven. Een heel ambtenarenapparaat dat de zaakjes toch aardig op orde lijkt te hebben. Of de Onnoembare die keer op keer laat zien er helemaal niks van te snappen. Nou, geloof bijvoorbeeld ECHTE technici die keer op keer herhalen dat het momenteel helemaal niet mogelijk is:
https://www.duurzaamnieuw(...)d-van-gasloos-wonen/
https://www.enexisgroep.n(...)unnen-we-zonder-gas/ |
Maanvis | donderdag 4 juli 2019 @ 08:33 |
antiklacht: we zijn wel van het gas af! |
Maanvis | donderdag 4 juli 2019 @ 08:33 |
quote: Wilders en Baudet jokken  |
The_answer_is_within_you | donderdag 4 juli 2019 @ 09:43 |
Snap niet hoe Nederland zo achterlijk geworden is. |
Maanvis | donderdag 4 juli 2019 @ 09:44 |
quote: Het is de schuld van the answer is within you |
The_answer_is_within_you | donderdag 4 juli 2019 @ 09:51 |
quote:  |
Bloemkool | donderdag 4 juli 2019 @ 15:26 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 15:26 schreef PabstBlueRibbon het volgende:Goede ideeën komen pas als mensen zich er bewust van (willen) zijn. Dus als het over het klimaat gaat, is het geen gezwets. Weet je wat wel gezwets is? Roepen dat het broeikaseffect onzin is. Of op hoge poten protesteren omdat je een ietsiepietsie aan luxe moet inleveren. Wat dat is het vooral waar mensen geen zin in hebben. Het gezwets is dat ze belastingen willen heffen. Maar waar gaat dat geld naartoe? Wat wordt er daadwerkelijk met dat extra geld gedaan om iets van invloed uit te oefenen op een beter klimaat? Helemaal niks dus. Als men minder mensen in het vliegtuig wil dan zijn er ook wel andere maatregelen. Of wil je hier ook weer het verschil maken: als je rijk genoeg bent mag je vervuilen zoveel je wil want dat koop je af omdat je belasting betaald. Geld dat opgaat aan wie het weet mag het zeggen. |
DoubleUU | donderdag 4 juli 2019 @ 18:11 |
quote: Op donderdag 4 juli 2019 07:08 schreef Basp1 het volgende:[..] Overheid en wetenschappers alles liegt tegen jou het is een groot complot ik zou in bnw gaan posten ipv klb. Conspiracy gekkie. Ja dat woord mogen we gebruiken aangezien mensen hier door jou worden weggezet als klimaathippies. Wetenschappers liegen niet, mensen zoals jij misbruiken hun cijfers. Zo is allang bekend dat die zogenaamde 97% consensus ook al linksch gezwets is.
Maargoed alles klakkeloos aannemen kan natuurlijk ook. Scheelt een hoop denkwerk, word je moe van. |
Basp1 | donderdag 4 juli 2019 @ 18:25 |
quote: Op donderdag 4 juli 2019 18:11 schreef DoubleUU het volgende:[..] Wetenschappers liegen niet, mensen zoals jij misbruiken hun cijfers. Zo is allang bekend dat die zogenaamde 97% consensus ook al linksch gezwets is. Maargoed alles klakkeloos aannemen kan natuurlijk ook. Scheelt een hoop denkwerk, word je moe van. Over welke cijfers heb je het?
Verder klinkt het nog steeds als compleet dronken onderbuik borrelpraat wat je hier uit slaat.  |
DoubleUU | donderdag 4 juli 2019 @ 18:27 |
quote: Op donderdag 4 juli 2019 18:25 schreef Basp1 het volgende:[..] Over welke cijfers heb je het? Verder klinkt het nog steeds als complete dronken onderbuik borrelpraat wat je hier uit slaat.  Ik zit pas aan mijn eerste biertje, dus dronken ben ik nog lang niet. Als klimaatgoeroe heb je geen idee als ik 97% consensus roep? Dat is fake argument nummero 1 bij klimaathippie's..
https://www.dagelijksesta(...)van-de-97-consensus/
Veel leesplezier. |
wawowiewa | donderdag 4 juli 2019 @ 18:43 |
Wat nou als we die CO2 gaan exporteren naar Mars, dan kan daar een ozonlaag ontstaan en zijn we er hier vanaf. Dit geniale idee daar zouden ze eens over moeten nadenken |
Basp1 | donderdag 4 juli 2019 @ 18:47 |
Gaan lullen over consensus is totale onzin alle wetenschap is gelukkig dynamisch. Anders zou de aarde nog plat zijn en evolutie niet bestaan maar gemaakt door een zogenaamd opperwezen.
Dus graag over concrete gemeten in en jou optiek verdraaide feiten hebben waar volgens jou de klimatologen over liegen.  |
DoubleUU | donderdag 4 juli 2019 @ 18:50 |
quote: Op donderdag 4 juli 2019 18:47 schreef Basp1 het volgende:Gaan lullen over consensus is totale onzin alle wetenschap is gelukkig dynamisch. Anders zou de aarde nog plat zijn en evolutie niet bestaan maar gemaakt door een zogenaamd opperwezen. Dus graag over concrete gemeten in en jou optiek verdraaide feiten hebben waar volgens jou de klimatologen over liegen.  Ik zei al dat wetenschappers geen cijfers verdraaien, dat doen mensen zoals jij  Ga zelf effe lekker op onderzoek uit, volgens mij gaat er dan een wereld voor je open, want volgens mij kom je onder een beste steen vandaan. |
Basp1 | donderdag 4 juli 2019 @ 19:00 |
quote: Op donderdag 4 juli 2019 18:50 schreef DoubleUU het volgende:[..] Ik zei al dat wetenschappers geen cijfers verdraaien, dat doen mensen zoals jij  Ga zelf effe lekker op onderzoek uit, volgens mij gaat er dan een wereld voor je open, want volgens mij kom je onder een beste steen vandaan. Mensen zoals ik, omdat ik dat gezever zonder enige feiten van jou kant niet geloof, goed bezig denken zo gelijk te hebben. In de wetenschap is het normaliter zo dat degene die dingen beweert dit ook bewijst, blijkbaar hoeft dit in de populistische wetenschap niet meer.  |
Werkman | donderdag 4 juli 2019 @ 19:03 |
quote:
/i/2001486367.jpeg?f=imagenormal) |
DoubleUU | donderdag 4 juli 2019 @ 19:04 |
quote: Op donderdag 4 juli 2019 19:00 schreef Basp1 het volgende:[..] Mensen zoals ik, omdat ik dat gezever zonder enige feiten van jou kant niet geloof, goed bezig denken zo gelijk te hebben. In de wetenschap is het normaliter zo dat degene die dingen beweert dit ook bewijst, blijkbaar hoeft dit in de populistische wetenschap niet meer.  Er is bewijs zat, je weigert te zoeken. Ik ga het je niet voorkauwen. |
De_Onnoembare | vrijdag 5 juli 2019 @ 08:23 |
quote: Het heeft geen nut. Gasten zoals hij denken echt dat elektrische auto's het 'milieu gaan redden' en beseffen helemaal niet dat er helemaal geen mogelijkheden zijn om de stroom groen op te wekken noch om het te distribueren. |
kree | vrijdag 5 juli 2019 @ 08:32 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 08:23 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Het heeft geen nut. Gasten zoals hij denken echt dat elektrische auto's het 'milieu gaan redden' en beseffen helemaal niet dat er helemaal geen mogelijkheden zijn om de stroom groen op te wekken noch om het te distribueren. ja althans nog niet en vergeet ook niet het distributie netwerk probleem niet wat er hierbij is met allemaal elektrisch.
Naja ik reageer eigenlijk nu in een paar topics over hetzelfde wel?
LOL de hele vraag komt bij beide topics op hetzelfde neer maar het is toch ook weer niet 100% ontopic . haha schiphol topic ben ik er allemaal iets verder op in gegaan 
ter info dus, want ga niet alles nu dubbel in 2 topics posten waar we het eigenlijk over hetzelfde hebben
POL / Schiphol stoot straks net zoveel CO2 uit als alle autoverkeer in Nl! |
De_Onnoembare | vrijdag 5 juli 2019 @ 08:47 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 08:32 schreef kree het volgende:[..] ja althans nog niet en vergeet ook niet het distributie netwerk probleem niet wat er hierbij is met allemaal elektrisch. Ik zit dus in de gas en elektratechniek op industrieel niveau en het is echt lachwekkend wat ik de politici hoor zeggen. Als wij 1 (1!) gasinstallatie van slechts 40 kW vervangen voor een 50 kW elektrische, moet er 100A afgezekerd worden. Dat betekent ik veel gevallen een nieuwe kabel trekken vanaf het transformatorhuisje! En dat is slechts 1 aansluiting. Om heel Nl elektrisch te laten verwarmen, koken en rijden moet IEDERE straat in NL open. IEDERE. Alle groepenkasten moeten uitgebreid of vervangen worden, er moeten kabels in huis getrokken worden, de transformatorhuisjes moeten vervangen worden, de grondkabels, de hoogspanningsmasten en last but zeker not least: er zijn geen elektriciteitscentrales die de benodigde stroom op kunnen wekken en nee, met wind en zon ga je dat BIJ LANGE NA niet kunnen opvangen. |
kree | vrijdag 5 juli 2019 @ 09:04 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 08:47 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Ik zit dus in de gas en elektratechniek op industrieel niveau en het is echt lachwekkend wat ik de politici hoor zeggen. Als wij 1 (1!) gasinstallatie van slechts 40 kW vervangen voor een 50 kW elektrische, moet er 100A afgezekerd worden. Dat betekent ik veel gevallen een nieuwe kabel trekken vanaf het transformatorhuisje! En dat is slechts 1 aansluiting. Om heel Nl elektrisch te laten verwarmen, koken en rijden moet IEDERE straat in NL open. IEDERE. Alle groepenkasten moeten uitgebreid of vervangen worden, er moeten kabels in huis getrokken worden, de transformatorhuisjes moeten vervangen worden, de grondkabels, de hoogspanningsmasten en last but zeker not least: er zijn geen elektriciteitscentrales die de benodigde stroom op kunnen wekken en nee, met wind en zon ga je dat BIJ LANGE NA niet kunnen opvangen. Juist ja, helemaal dus precies wat ik dus ook bedoel. Maarja wij zijn mensen die er in werken enzo. En we weten dus meer wat van de details van wat er eigenlijk nodig is.
Je hoort hier nooit de politiek over enzo, want die hebben alleen maar blaadjes met cijfers etc. Maar nee er is voorlopig nog geen goede weg sowieso om alles elektrisch te doen niet qua opwekking eerst al en distributie is al helemaal vraag 2  |
kree | vrijdag 5 juli 2019 @ 09:06 |
eugh weet niet, kan dit trouwens niet in 1 topic allemaal? Het is lastig nl want eigenlijk kan ik ditzelfde weer in dat andere topic doen.
Kunnen we mss een algemene TT hiervoor verzinnen en daar in verder gaan?
MODS helppppp  |
vogeltjesdans | vrijdag 5 juli 2019 @ 09:20 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 08:47 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Ik zit dus in de gas en elektratechniek op industrieel niveau en het is echt lachwekkend wat ik de politici hoor zeggen. Als wij 1 (1!) gasinstallatie van slechts 40 kW vervangen voor een 50 kW elektrische, moet er 100A afgezekerd worden. Dat betekent ik veel gevallen een nieuwe kabel trekken vanaf het transformatorhuisje! En dat is slechts 1 aansluiting. Om heel Nl elektrisch te laten verwarmen, koken en rijden moet IEDERE straat in NL open. IEDERE. Alle groepenkasten moeten uitgebreid of vervangen worden, er moeten kabels in huis getrokken worden, de transformatorhuisjes moeten vervangen worden, de grondkabels, de hoogspanningsmasten en last but zeker not least: er zijn geen elektriciteitscentrales die de benodigde stroom op kunnen wekken en nee, met wind en zon ga je dat BIJ LANGE NA niet kunnen opvangen. Dat zeg ik allang, maar dan heb je weer zo'n blije als magnet die zegt dat dat allemaal prima kan. |
fathank | vrijdag 5 juli 2019 @ 09:27 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 18:28 schreef DoubleUU het volgende:[..] Dat is dus een leugen. De redenering dat CO2 evenredig wordt opgenomen door bestaande bomen tegenover verbrande bomen voor energie gaat niet op omdat bomen nu eenmaal sneller branden dan groeien. Maar omdat een of andere klimaathippie dat bedacht heeft, geloof je het meteen. Kritisch nadenken hoort ook bij het huiswerk. Lekker een boom in 5 minuten affakkelen die eerst 30 jaar CO2 heeft staan te vangen. Gelukkig is het klimaat neutraal. |
De_Onnoembare | vrijdag 5 juli 2019 @ 09:32 |
quote: MagNet woont in een vrijstaand huis die hij vanwege een mazzeltje met Bitcoins helemaal opgepimpt heeft. Dat is voor 99% helemaal niet haalbaar. |
vogeltjesdans | vrijdag 5 juli 2019 @ 10:31 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 09:32 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] MagNet woont in een vrijstaand huis die hij vanwege een mazzeltje met Bitcoins helemaal opgepimpt heeft. Dat is voor 99% helemaal niet haalbaar. Een omhooggevallen kuthippie dus. |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 11:47 |
quote: Idd, gewoon 1000 miljard bomen planten
https://www.nrc.nl/nieuws(...)toot-teniet-a3956340 |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 13:58 |
quote: Op donderdag 4 juli 2019 18:43 schreef wawowiewa het volgende:Wat nou als we die CO2 gaan exporteren naar Mars, dan kan daar een ozonlaag ontstaan en zijn we er hier vanaf. Dit geniale idee daar zouden ze eens over moeten nadenken Hoe gaat die CO2 veranderen in ozon dan? |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:06 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 08:47 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Ik zit dus in de gas en elektratechniek op industrieel niveau en het is echt lachwekkend wat ik de politici hoor zeggen. Als wij 1 (1!) gasinstallatie van slechts 40 kW vervangen voor een 50 kW elektrische, moet er 100A afgezekerd worden. Dat betekent ik veel gevallen een nieuwe kabel trekken vanaf het transformatorhuisje! En dat is slechts 1 aansluiting. Om heel Nl elektrisch te laten verwarmen, koken en rijden moet IEDERE straat in NL open. IEDERE. Alle groepenkasten moeten uitgebreid of vervangen worden, er moeten kabels in huis getrokken worden, de transformatorhuisjes moeten vervangen worden, de grondkabels, de hoogspanningsmasten en last but zeker not least: er zijn geen elektriciteitscentrales die de benodigde stroom op kunnen wekken en nee, met wind en zon ga je dat BIJ LANGE NA niet kunnen opvangen. Dat is wel een hele negatieve insteek.
Juist als jij in gas en elektrotechniek zit dan moet het toch een prachtige uitdaging zijn?
In oude wijken zullen er vast dikkere kabels gelegd moeten worden. Nieuw aangelegde wijken zijn al voorbereid en deels is het ook stapsgewijs upgraden.
Er liggen voor energiemaatschappijen juist kansen, meer kWh's verkopen = meer geld om te investeren in infrastructuur.
Nu zijn niet alle auto's en cv-ketels ineens elektrisch maar mocht dit wel het geval zijn, dan is er zo'n 40% meer stroomproductie nodig.
Dat betekent niet dat er 40% meer energiecentrales nodig zijn, wel dat we ze efficiënter kunnen inzetten omdat laden van auto's veelal 's nachts zal gebeuren als men er niet in rijdt.
Ik vind het zorgwekkend als mensen die werkzaam zijn in een sector blijkbaar niet in staat zijn om problemen op te lossen maar altijd in problemen blijven denken. |
De_Onnoembare | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:15 |
quote: Er zijn uitdagingen en volslagen onzinopdrachten. Dit is het laatste.
quote: In oude wijken zullen er vast dikkere kabels gelegd moeten worden. Nieuw aangelegde wijken zijn al voorbereid en deels is het ook stapsgewijs upgraden.
Hoe kom je hier in godsnaam bij? Er is helemaal geen overcapaciteit aangelegd van de orde van grote die benodigd is. Ik denk dat je geen flauw idee hebt van de omvang van energie die opgewekt wordt middels gas en fossiele brandstoffen momenteel. Als dat alles elektrisch moet gaan, is een TOTALE upgrade van het elektriciteitsnet nodig op ALLE vlakken. Van de opwekking (we hebben niet eens de fossiele energiecentrale's voor die hogere elektriciteitsproductie, laat staan hernieuwbare), de distributie etc. Letterlijk IEDERE straat en IEDER huis zal open moeten. Ik denk ook dat je niet beseft hoeveel 'oude' (lees alles van voor 2017) huizen en bedrijfspanden er in NL staan.
quote: Er liggen voor energiemaatschappijen juist kansen, meer kWh's verkopen = meer geld om te investeren in infrastructuur.
Ook zo iets: de kwH-prijs moet dalen! Maar er moet wel voor honderden miljarden aan infrastructuur aangelegd worden. Door wie eigenlijk? We hebben de vakmensen er niet eens voor, nu al niet! Laat staan voor een dergelijk mega-project.
quote: Nu zijn niet alle auto's en cv-ketels ineens elektrisch maar mocht dit wel het geval zijn, dan is er zo'n 40% meer stroomproductie nodig.
Op 1 koude dag (1!) wordt er net zoveel gas verbruikt als alle hernieuwbare energie opwekt in een heel jaar. Als je alles elektrisch maakt, maar de energie op blijft wekken met gas of kolen dan heb je niets gewonnen namelijk maar je verliest zelfs vanwege het lagere rendement en het transportverlies.
quote: Dat betekent niet dat er 40% meer energiecentrales nodig zijn, wel dat we ze efficiënter kunnen inzetten omdat laden van auto's veelal 's nachts zal gebeuren als men er niet in rijdt.
's Nachts opladen via zonnepanelen en windenergie? Goh...
quote: Ik vind het zorgwekkend als mensen die werkzaam zijn in een sector blijkbaar niet in staat zijn om problemen op te lossen maar altijd in problemen blijven denken.
Ik vind het lachwekkend dat pennenlikkers die nog geen enkelfase peertje aan kunnen leggen denken dat iets wel even kan zonder ook maar 1 greintje verstand van de praktijk te hebben. |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:25 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 14:15 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Er zijn uitdagingen en volslagen onzinopdrachten. Dit is het laatste. [..] Hoe kom je hier in godsnaam bij? Er is helemaal geen overcapaciteit aangelegd van de orde van grote die benodigd is. Ik denk dat je geen flauw idee hebt van de omvang van energie die opgewekt wordt middels gas en fossiele brandstoffen momenteel. Als dat alles elektrisch moet gaan, is een TOTALE upgrade van het elektriciteitsnet nodig op ALLE vlakken. Van de opwekking (we hebben niet eens de fossiele energiecentrale's voor die hogere elektriciteitsproductie, laat staan hernieuwbare), de distributie etc. Letterlijk IEDERE straat en IEDER huis zal open moeten. Ik denk ook dat je niet beseft hoeveel 'oude' (lees alles van voor 2017) huizen en bedrijfspanden er in NL staan. [..] Ook zo iets: de kwH-prijs moet dalen!  Maar er moet wel voor honderden miljarden aan infrastructuur aangelegd worden. Door wie eigenlijk? We hebben de vakmensen er niet eens voor, nu al niet! Laat staan voor een dergelijk mega-project. [..] 40% groei in de afname van stroom voor heel Nederland voor de komende 30 jaar. Prima te behappen.
quote: [..]
's Nachts opladen via zonnepanelen en windenergie? Goh... [..]
Windmolens werken 's nachts niet? Dat is nieuw... Maar ik heb het over energiecentrales die beter benut kunnen worden. Er is 's nachts een hoop overcapaciteit die kan worden verbruikt voor laden en verwarmen.
quote: Ik vind het lachwekkend dat pennenlikkers die nog geen enkelfase peertje aan kunnen leggen denken dat iets wel even kan zonder ook maar 1 greintje verstand van de praktijk te hebben.
TenneT geeft aan dat het prima te behappen is. Juist ook omdat deze transitie niet in 1 jaar plaats vindt maar tussen nu en 2050. Er is nog ruim 30 jaar om stapsgewijs alle hoogspanningsnetten te upgraden.
In wijken idem. Zo is de woningbouwvereniging in onze gemeente enkele straten aan het ombouwen van gas naar warmtepomp. Dit gaat in goed overleg met de netbeheerder zodat de capaciteit er in de wijk is.
Je bent een probleemdenker terwijl de oplossingen allang uitgerold worden. |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:33 |
Wat betreft elektrische auto's heeft TenneT ook nog wat te melden:
quote: Achttien procent meer stroom Woordvoerder Jeroen Brouwers van Tennet rekende Tweakers voor hoeveel meer energie nodig is. "Als je ervan uitgaat dat 7 miljoen huishoudens in de toekomst ook 7 miljoen auto's bezitten, zal dat in Nederland leiden tot 21TWh extra stroomverbruik per jaar, gebaseerd op het huidige aantal kilometers. Aangezien er momenteel zo'n 120TWh per jaar wordt verbruikt, komt dat dus neer op bijna 18 procent van het huidige gebruik."
Die berekening is gebaseerd op een gemiddelde van 15.000km per jaar, wat naar boven afgerond is, en een gemiddeld verbruik van 1kWh per 5km. Dat betekent een verbruik van 3000kWh per jaar per auto, wat gelijk is aan het gemiddelde gebruik van een Nederlands huishouden.
TenneT verwacht dat dit voor het hoogspanningsnet naar verwachting geen probleem oplevert, maar het belangrijkste knelpunt zal zitten bij de regionale netten en de lokale laadinfrastructuur. Ook is het, voor zowel het hoog- als het laagspanningsnet, van belang dat niet alle auto's tegelijk gaan opladen. Zie de pagina over slim laden. Bovendien is de verwachting dat er nog flink wat ontwikkelingen aankomen, waaronder meer efficiëntie, waardoor je veel verder op een acculading kunt rijden dan nu het geval is. Dat zal betekenen dat mensen niet iedere dag hoeven te laden. Gemiddeld rijden we met een auto slechts 40km per dag. En waar meer elektrisch gereden wordt, is ook minder brandstof nodig. Om diesel en benzine te produceren is zo'n 1,5kWh per liter nodig. Dat zijn ook serieuze hoeveelheden.
Op die 1,5kWh die je bespaart kan een elektrische auto 7,4km rijden  |
De_Onnoembare | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:35 |
quote: Nee hoor, je vergeet de grootste afnemer: de industrie en bedrijven. Jij hebt het over huishoudens en auto's. Da's klein bier.
quote: Windmolens werken 's nachts niet? Dat is nieuw...
Correct, de wind is 's nachts veel minder dan overdag. Dat is niets nieuws he?
quote: Maar ik heb het over energiecentrales die beter benut kunnen worden. Er is 's nachts een hoop overcapaciteit die kan worden verbruikt voor laden en verwarmen.
Dan heb je het over gas- en kolencentrales. Als jij die gas en/of kolen wil laten stoken om elektriciteit op te wekken (verlies) om dat omhoog te transformeren (verlies), te transporteren (verlies), omlaag te transformeren (verlies) om dan elektrisch huizen te verwarmen en te laten koken ed, dan verbruik je dus MEER gas dan nu! Je stoot MEER CO2 uit!
quote: TenneT geeft aan dat het prima te behappen is.
Nee hoor.
quote: Juist ook omdat deze transitie niet in 1 jaar plaats vindt maar tussen nu en 2050. Er is nog ruim 30 jaar om stapsgewijs alle hoogspanningsnetten te upgraden.
Die ga je dan ook nodig hebben.
quote: In wijken idem. Zo is de woningbouwvereniging in onze gemeente enkele straten aan het ombouwen van gas naar warmtepomp. Dit gaat in goed overleg met de netbeheerder zodat de capaciteit er in de wijk is.
Voor enkele kan dat ja. En ook alleen als de huizen er geschikt voor zijn of voor +- 30-50.000 verbouwd gaan worden. Dat kan dus niet overal.
quote: Je bent een probleemdenker terwijl de oplossingen allang uitgerold worden.
Jij weet niets van de praktijk af maar denkt het wel te weten. Je bent als een stratenmaker die een chirurg verteld dat die hersentransplantatie best kan en dat hij niet in problemen moet denken. |
De_Onnoembare | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:39 |
quote: Hoogleraar TU Eindhoven: 'Nu van het gas af leidt alleen tot meer CO2-uitstoot' EINDHOVEN - Als we nu stoppen met aardgas, wordt de CO2-uitstoot alleen maar hoger, zegt TU/e-hoogleraar David Smeulders. Over een eenvoudig rekensommetje dat de regering vergat te Onbegrip en miscalculatie. Het zijn woorden die regelmatig vallen in een gesprek met David Smeulders over de haast waarmee de overheid de huishoudens van het gas af wil hebben en de schijnargumenten die daarvoor worden gebruikt. De TU/e-hoogleraar Werktuigbouwkunde voorziet een 'tweede Betuwelijn'.
Volgens Smeulders wordt de klimaatagenda gedomineerd door mensen die onvoldoende bekend zijn met de materie en hebben verzuimd om er experts bij te halen. ,,Innovatie is onderbelicht en dat is slecht nieuws voor onze regio”.
Hij verbaast zich over het gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing in de hele energiediscussie. „Voordat het klimaatakkoord tot stand kwam zijn er klimaattafels georganiseerd waar allerlei partijen het woord mochten doen. Maar wetenschappers werden daar te weinig voor gevraagd. Rationele argumenten zijn onvoldoende gehoord. Maar ik vind dat wij als wetenschappers de taak hebben om ons uit te spreken en te zeggen: denk nu eens na voordat je handelt.”
„Sinds kort mogen nieuw te bouwen woonwijken niet meer op het gasnet worden aangesloten. Maar er is op dit moment nog helemaal geen noodzaak om over te stappen op elektriciteit; sterker nog dat is zelfs onwenselijk. Zonne- en windenergie zijn uiteraard schonere bronnen, maar slechts een klein percentage van onze elektriciteit wordt opgebracht door zonne-panelen en windmolens. De rest komt nog steeds van kolen- en gascentrales. Als we nu van het gas afgaan wordt de CO2-uitstoot dus alleen maar groter", rekent hij voor. Een simpel rekensommetje dat de regering is vergeten te maken.
Hij verbaast zich ook omdat onze huishoudens maar verantwoordelijk zijn voor een heel klein deel van ons gasverbruik. „Het is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Als je het klimaatakkoord naleest, zie je dat Nederland op dit moment 9 Gigawatt aan gascentrales heeft staan maar dat dit wordt uitgebreid naar 25 Gigawatt in 2050. We gaan dus meer gas gebruiken in de toekomst", benadrukt Smeulders. „Alleen gaat dat gas niet naar woonhuizen maar naar centrales. Daar hoor je de overheid verder niet over. Net als over de energieslurpende industrieën rederijen en vliegtuigmaatschappijen. Kerosine voor vliegtuigen en stookolie voor schepen worden zelfs helemaal niet meegerekend in de CO2-uitstoot. Dat is volkomen onrealistisch"
De reden dat de Nederlandse regering nu ineens van het gas af wil, heeft volgens Smeulders alles te maken met de situatie in Groningen. „Onder druk van de publieke opinie moest er iets gebeuren. Maar niet meer naar gas boren In Groningen heeft niets uit te staan met het klimaatakkoord. Dat gas kan rustig in de Groningse bodem blijven zitten. Dat hebben we helemaal niet nodig. We kunnen gas uit Noorwegen of Amerika importeren. En we hebben onze eigen gasvelden in de Noordzee. Dat is wel hoogcalorisch, maar we hebben de middelen om dat om te zetten naar gas dat geschikt is voor onze ketels. Sterker nog: vroeger gebruikten we hoogcalorisch gas, maar in de jaren zestig hebben we alle fornuizen omgebouwd om laagcalorisch gas te kunnen gebruiken. Nu kunnen we het omgekeerde doen."
De hoogleraar is fel gekant tegen de huidige warmtepompen. „Iedereen moet nu aan de warmtepompen, maar die maken veel herrie en gebruiken ook teveel energie. Gas is de schoonste energiebron die we op dit moment voorhanden hebben”, concludeert Smeulders. „Overschakelen op duurzame elektriciteit is uiteraard de juiste richting, maar we moeten eerst zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken en opslaan en dan pas het gas loslaten. En we moeten zeker niet onze infrastructuur voor gas afbreken. Want in de toekomst willen we die misschien weer gebruiken om duurzame brandstoffen in te transporteren, zoals ‘solar fuels’ of waterstof waar nu aan wordt gewerkt."
Smeulders stelt een andere aanpak voor om de CO2-uitstoot te beperken. „PVT-panelen installeren, die zowel stroom als warmte opwekken, warmtenetten aansluiten en kolencentrales in samenspraak met andere landen gefaseerd sluiten. Die van Nederland zijn de beste van de wereld. Het is onzinnig om die eerst te sluiten terwijl die in andere landen veel vervuilender zijn. Denk Europees, handel lokaal. En het gasnet niet uitfaseren, ook niet bij de huishoudens. Straks hebben we misschien zonne-gas: daar wordt nu zowel aan de TU/e als bij het Eindhovense onderzoeksinstituut Differ aan gewerkt." https://www.ed.nl/eindhov(...)ps://www.google.com/ |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:44 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 14:35 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Nee hoor, je vergeet de grootste afnemer: de industrie en bedrijven. Jij hebt het over huishoudens en auto's. Da's klein bier. [..] Als huishoudens "klein bier" zijn dan moet het niet zo'n probleem zijn om straks 7 miljoen warmtepompen van stroom te voorzien.
quote: Dan heb je het over gas- en kolencentrales. Als jij die gas en/of kolen wil laten stoken om elektriciteit op te wekken (verlies) om dat omhoog te transformeren (verlies), te transporteren (verlies), omlaag te transformeren (verlies) om dan elektrisch huizen te verwarmen en te laten koken ed, dan verbruik je dus MEER gas dan nu! Je stoot MEER CO2 uit! [..]
Vanwege het rendement van warmtepompen en elektrische auto's daalt ondanks die omzettingen onder de streep de uitstoot van CO2. Daarnaast is stroom groen op te wekken en dat aandeel is te vergroten.
quote: Nee hoor.
Ja hoor, TenneT geeft aan dat het haalbaar is.
quote: [..]
Die ga je dan ook nodig hebben. [..]
Die tijd hebben we dan ook.
quote: Voor enkele kan dat ja. En ook alleen als de huizen er geschikt voor zijn of voor +- 30-50.000 verbouwd gaan worden. Dat kan dus niet overal. [..]
Enkelsteens muren, enkel glas, geen vloer- of dakisolatie. Dan heb je realistisch gezien best wel een slechte investering gedaan maar zijn er ook relatief grote stappen te zetten aangezien je je dan ook blauw stookt aan energie.
quote: Jij weet niets van de praktijk af maar denkt het wel te weten. Je bent als een stratenmaker die een chirurg verteld dat die hersentransplantatie best kan en dat hij niet in problemen moet denken.
Je bent erg negatief. Dat heb ik wel al over je geleerd in de paar keer dat ik nu met je in discussie ben. |
De_Onnoembare | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:45 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 14:44 schreef mustela_putorius_furo het volgende:Vanwege het rendement van warmtepompen en elektrische auto's daalt ondanks die omzettingen onder de streep de uitstoot van CO2. Daarnaast is stroom groen op te wekken en dat aandeel is te vergroten. [..]

Ja 's Nachts je auto laden met zonnepanelen!
Er wordt nu amper 6% groen opgewekt!
De TU hoogleraar is vast ook 'erg negatief'. Misschien moet jij de technische adviseur worden van de energie- en installatiebedrijven. Je weet namelijk heel veel er vanaf! |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:49 |
quote: Jij begint over zonnepanelen, ik niet. Haal mijn woorden niet uit context.
Wat ik zei is dat elektrische auto's 's veelal nachts geladen kunnen worden als ze stilstaan. Dat zorgt ervoor dat bestaande centrales beter benut worden.
Daarom hoeft er niet 40% meer bijgebouwd te worden bij 40% meer stroomverbruik.
quote: Er wordt nu amper 6% groen opgewekt!
De TU hoogleraar is vast ook 'erg negatief'. Misschien moet jij de technische adviseur worden van de energie- en installatiebedrijven. Je weet namelijk heel veel er vanaf!
6000 hoogleraren, dan is er altijd wel één die zegt wat jij wil horen. |
fathank | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:49 |
Ja hoor de mensen die ervoor geleerd hebben snappen er niks van en degenen die op vrijdagmiddag lekker zitten te fokken weten het beter  |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:53 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 14:49 schreef fathank het volgende:Ja hoor de mensen die ervoor geleerd hebben snappen er niks van en degenen die op vrijdagmiddag lekker zitten te fokken weten het beter  Wat ik zeg is dat er van de 6000 (bijzonder)hoogleraren er 1 geciteerd wordt omdat het toevallig goed past in het straatje van De_Onnoembare. |
kree | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:54 |
wat veel weer reacte, euh ik wil dit even wat meer in een centraal topic. ook met POL erbij
Wie of welke feedback moet ik die nu vragen? |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:55 |
Het gasnetwerk is overigens ook erg duur om te onderhouden en door achterstallig onderhoud ook niet heel veilig meer.
Zo moet er 3800km aan leidingen vervangen worden, naar aanleiding van de explosie in Den Haag. |
wawowiewa | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:55 |
quote: dan hebben ze daar toch een broeikaseffect , dat is mooi want dan kan je daar op termijn gaan leven |
De_Onnoembare | vrijdag 5 juli 2019 @ 14:55 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 14:49 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] Jij begint over zonnepanelen, ik niet. Haal mijn woorden niet uit context. Wat ik zei is dat elektrische auto's 's veelal nachts geladen kunnen worden als ze stilstaan. Dat zorgt ervoor dat bestaande centrales beter benut worden. Wat is het nut van elektrisch rijden als je ze met fossiele centrale's laad? Er is een enorm rendementsverlies, de accu's zijn kostbaar, vies en gaan kort mee en de auto's stoten meer fijnstof uit dan een moderne diesel vanwege het gewicht. Wat is de winst dan voor het milieu?
quote: Daarom hoeft er niet 40% meer bijgebouwd te worden bij 40% meer stroomverbruik.
Je vergeet nog steeds de grootste verbruikers.
quote: 6000 hoogleraren, dan is er altijd wel één die zegt wat jij wil horen.
Ah. De TU Eindhoven weet er niets van. Duidelijk. Jij en Rob Jetten weten het beter. Echte tech-beesten dat jullie zijn. |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:00 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 14:55 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Wat is het nut van elektrisch rijden als je ze met fossiele centrale's laad? Er is een enorm rendementsverlies, de accu's zijn kostbaar, vies en gaan kort mee en de auto's stoten meer fijnstof uit dan een moderne diesel vanwege het gewicht. Wat is de winst dan voor het milieu? [..] Een brandstofmotor heeft onder de streep een veel lager rendement en er is ongelofelijk veel stroom nodig om brandstof te maken. Van de stroom die nodig is om alle brandstof voor auto's te maken, kan je al de helft van de kilometers rijden op elektrisch.
De accu's worden ieder jaar 15% goedkoper, levensduur in Tesla's is inmiddels al meer dan 300.000km en going, dat verhaal van fijnstof heb ik meerdere malen gelezen maar ook debunked. Daarnaast gaan remmen zo'n 3x langer mee in een EV.
quote: Je vergeet nog steeds de grootste verbruikers. [..]
Ja, maar de transitie waar we als burger mee te maken hebben gaat om warmtepompen, van het gas af en elektrische auto's. Voor grote bedrijven zal maatwerk nodig zijn, dat is niet te vangen in een paar quotes. Ik stel ook nergens dat die overstap eenvoudig is. Ik ben er zelfs niet van overtuigd dat de overheid daar serieuze stappen in gaat zetten aangezien het klimaatakkoord fors is uitgekleed op dat vlak.
quote: Ah. De TU Eindhoven weet er niets van. Duidelijk. Jij en Rob Jetten weten het beter. Echte tech-beesten dat jullie zijn.
Dit is 1 hoogleraar die toevallig aan de TU in Eindhoven doceert. Dat staat niet gelijk aan de hele TU Eindhoven. |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:07 |
Ik vraag mij af hoe je een fretje het lekkerst kan bereiden. Op een kolen, gas of elektrische barbecue en wat is het beste wat betreft co2 uitstoot ?  |
SeLang | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:08 |
Het totale wegverkeer in NL stoot 30 Megaton CO2 uit. Bitcoin is ongeveer 22 Megaton wereldwijd. |
De_Onnoembare | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:20 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 15:00 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] Een brandstofmotor heeft onder de streep een veel lager rendement en er is ongelofelijk veel stroom nodig om brandstof te maken. Van de stroom die nodig is om alle brandstof voor auto's te maken, kan je al de helft van de kilometers rijden op elektrisch. HOE DENK JE DAT DIE STROOM IN DE CENTRALES WORDT OPGEWEKT????
Volgens jouw redenatie is benzine, kerosine etc geen netto brandstofbron maar is er netto brandstof NODIG om dat te maken. Je begrijpt toch hopelijk nog net dat als dat zo was, de hele industriële revolutie nooit had plaats kunnen vinden he? |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:28 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 15:20 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Volgens jouw redenatie is benzine, kerosine etc geen netto brandstofbron maar is er netto brandstof NODIG om dat te maken. Je begrijpt toch hopelijk nog net dat als dat zo was, de hele industriële revolutie nooit had plaats kunnen vinden he? Wil jij stellen dat het winnen van ruwe olie en het raffineren van diesel, benzine en LPG geen energie kost?
En dat is nog los van de transport van brandstof naar de tankstations. |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:29 |
quote: Ja, schandelijk. |
De_Onnoembare | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:36 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 15:28 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] Wil jij stellen dat het winnen van ruwe olie en het raffineren van diesel, benzine en LPG geen energie kost? En dat is nog los van de transport van brandstof naar de tankstations. Wacht even hoor, want dit is even een heel belangrijk puntje. Die laat zien hoe weinig jij ervan af weet.
Is aardolie een netto energiebron of niet? |
The_answer_is_within_you | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:43 |
Wat met kernenergie? |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:46 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 15:36 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Wacht even hoor, want dit is even een heel belangrijk puntje. Die laat zien hoe weinig jij ervan af weet. Is aardolie een netto energiebron of niet? Nu niet doen alsof je zo slim bent.
Het is algemeen bekend dat er bij de productie van diesel en benzine heel veel elektriciteit nodig is. Daarnaast komt het ook niet vanzelf bij de tankstations.
Op het moment dat je overstapt op elektrisch rijden kan je het stroomverbruik van die productie wegstrepen tegen het stroomverbruik van elektrische auto's. |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:47 |
quote: Bitcoins, het zou verboden moeten worden... |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:47 |
quote: Is erg duur. |
vogeltjesdans | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:49 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 15:46 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] Nu niet doen alsof je zo slim bent. Het is algemeen bekend dat er bij de productie van diesel en benzine heel veel elektriciteit nodig is. Op het moment dat je overstapt op elektrisch rijden kan het stroomverbruik van die productie wegstrepen tegen het stroomverbruik van elektrische auto's. Je snapt niet echt dat dat niet klopt, omdat we de infrastructuur tot in ieder huis daar niet voor hebben? Of ga jij alle kabels opgraven en alle zekeringen van 8 miljoen huishoudens vervangen?
Tevens, wat ik al de hele tijd roep:
https://www.nu.nl/klimaat(...)maatverandering.html |
vogeltjesdans | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:50 |
quote: Schiphol is nog meer dan het totale wegverkeer. |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:54 |
quote: Oh, dus nu geloof je de NASA ineens wel 
Maar ben het met je eens hoor, bomen planten is prima. Weinig kans dat het op grote schaal gaat gebeuren maar ik zou er voor zijn.
China en India lopen wel voor op dat vlak, die doen het gewoon al. |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 15:55 |
quote: Bitcoin is momenteel PoW. Zou het een hardfork doen naar PoS dan hou je nog het stroomverbruik over van 12 warmtepompen voor een coin die miljarden waard is. Dat lijk me meer in verhouding. |
Aiciu | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:00 |
Dat klimaat zal mij echt een zorg zijn, ik ga weleens 2 dagen naar Italië, dat is onmogelijk als ik dat met de auto zou doen.
Als ik meer tijd heb pak ik de auto, maar dat is omdat ik het leuker vind om de reis te beleven en ik vliegen saai vind. |
vogeltjesdans | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:02 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 15:54 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] Oh, dus nu geloof je de NASA ineens wel  Maar ben het met je eens hoor, bomen planten is prima. Weinig kans dat het op grote schaal gaat gebeuren maar ik zou er voor zijn. China en India lopen wel voor op dat vlak, die doen het gewoon al. Ik riep dat altijd al van die bomen.
Overigens moet China eerst eens nadenken over hun 1000 kolencentrales.
En hoe duur is dat nou, bomen planten? Ik zal je het antwoord geven: dan blijkt er ineens helemaal geen klimaatprobleem meer te zijn (alsof dat er ooit was) en kunnen ze de burger geen 1000 miljard euro afhandig maken.
De westerse burger arm maken, dat is het doel.
[ Bericht 1% gewijzigd door Ama op 05-07-2019 16:46:15 ] |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:07 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 15:46 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] Nu niet doen alsof je zo slim bent. Het is algemeen bekend dat er bij de productie van diesel en benzine heel veel elektriciteit nodig is. Op het moment dat je overstapt op elektrisch rijden kan het stroomverbruik van die productie wegstrepen tegen het stroomverbruik van elektrische auto's. Hmm, maar 0,25kwH in inefficiënte installaties in 2005
Is 15 % heel veel ?
quote: According to an ( www.energystar.gov) EPA EnergyStar report on oil refineries, in 2005 many refineries were very inefficient, and that in any case only 15% of refinery "energy" consumption is electricity. That means, if it's 6 kiloWatt-hours per gallon of "energy" that it's actually 0.9 kiloWatt-hours of electricity per gallon of gasoline. https://www.energystar.go(...)eum_Energy_Guide.pdf |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:08 |
quote: China bouwt hun eigen kolencentrales juist in rap tempo af.
Wel is China verantwoordelijk voor de bouw van vele kolencentrales buiten China, ik lees ook wel dat dat is omdat we veel van die landen niet toestaan dat ze radioactief materiaal bezitten maar ik bezit niet de waarheid op dat vlak.
quote: En hoe duur is dat nou, bomen planten? Ik zal je het antwoord geven: dan blijkt er ineens helemaal geen klimaatprobleem meer te zijn (alsof dat er ooit was) en kunnen ze de burger geen 1000 miljard euro afhandig maken.
De westerse burger arm maken, dat is het doel.
Iets te zwart/wit naar mijn mening. |
#ANONIEM | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:11 |
quote: Op woensdag 3 juli 2019 13:36 schreef Bloemkool het volgende:Als je met de trein naar de andere kant van Europa moet dan heb je een uitdaging lijkt me. Als dat eens goed aangepakt zou worden zodat je inderdaad van Amsterdam of Maastricht vrij snel richting bijvoorbeeld Griekenland kan reizen dan was dat een alternatief. En als het lukt zal het meer als 50,- gaan kosten. In elk geval goedkoper.
Met de trein naar Madrid kost 250+ euro. Met het vliegtuig kost 100- euro. |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:12 |
quote: Dat zelfde stukje wordt ook besproken op:
https://greentransportati(...)line-costs-6kwh.html
quote: The idea that "6 kilowatt-hours of electricity is consumed per gallon of electricity" sure seems plausible, especially given the huge amount of all kinds of resources consumed. Whether or not it's an accurate figure for electricity consumption at the refinery is not entirely important. Instead, understanding the bigger picture is important because there is a tremendous expenditure of resources on a global scale, as well as the global environmental impact, just to keep the fossil fuel game going.
Human society is putting gobs and gobs of resources into gasoline production. That stuff represents potential which could flower in a different direction, serving other purposes. Instead of the toxic mess we're suffering thanks to the fossil fuel industry, couldn't we have nice clean renewable energy systems everywhere?
The idea Elon Musk tells us, that there will be no problem supplying electricity to electric cars if only we stop refining oil into gasoline, is tantalizing. But doesn't focusing on "electricity consumed to refine crude oil" make us miss the big picture? Shouldn't we instead focus on the enormous cost our society is paying?
|
BoTheParakeet | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:13 |
Is Greta Thunberg al opgenomen? |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:19 |
quote: Je cijfers kloppen niet en nu is de benodigde elektriciteit opeens niet van belang
Gaan we nu de doelpalen verzetten ? |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:25 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 16:19 schreef Klepper272 het volgende:[..] Je cijfers kloppen niet en nu is de benodigde elektriciteit opeens niet van belang Gaan we nu de doelpalen verzetten ? 6kWh per gallon seems plausible. Is ook niet het enige onderzoek wat op die hoeveelheid komt. Ik verzet niets. |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:34 |
quote: 6kWh elektrische energie ? |
The_answer_is_within_you | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:37 |
quote: Ben jij politiek actief? |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:37 |
quote: Ze gebruiken daarnaast ook nog hun zelf geproduceerde brandstof.
Benzine en diesel produceren is al gigantisch vervuilend voor het in je tank zit. |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:38 |
quote: Ja, mijn echte naam is Rob J. Klaver. |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:40 |
quote: Dat is geen antwoord op mijn vraag. |
TheFreshPrince | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:40 |
quote:
quote: Wat dan wel?
|
The_answer_is_within_you | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:40 |
quote: Aah, die marokkaan. |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:42 |
quote: Nu val je door de mand, hahahahha |
TheFreshPrince | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:43 |
quote: Ja, dat sowieso. Die manden van tegenwoordig zijn ook niet meer zo geweldig van kwaliteit. |
TheFreshPrince | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:46 |
quote:  |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:48 |
quote: Ja of nee |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:50 |
quote: Het is nog veel erger blijkt. Naast elektriciteit verbruiken ze ook mega veel fossiele brandstof om diesel en benzine te raffineren. |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:53 |
quote: Ik moet het nageven, je bent er creatief in cijfers en teksten interpreteren. En knap hoe je om mijn vraag heen weet te draaien.
Gelukkig groeien accu's aan de bomen  |
Basp1 | vrijdag 5 juli 2019 @ 16:57 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 15:28 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] Wil jij stellen dat het winnen van ruwe olie en het raffineren van diesel, benzine en LPG geen energie kost? En dat is nog los van de transport van brandstof naar de tankstations. Je weet toch dat deze erg negatieve anti mensen heel goed zijn in het vergeten van feiten die hun niet uitkomen. Daarom was ik ook al opgehouden hier die discussie aan te gaan.  |
Klepper272 | vrijdag 5 juli 2019 @ 17:04 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 16:57 schreef Basp1 het volgende:[..] Je weet toch dat deze erg negatieve anti mensen heel goed zijn in het vergeten van feiten die hun niet uitkomen. Daarom was ik ook al opgehouden hier die discussie aan te gaan.  Deze user heeft zich vandaag geregistreerd, hoe kan hij dat nou weten  |
mustela_putorius_furo | vrijdag 5 juli 2019 @ 17:21 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 16:00 schreef Aiciu het volgende:Dat klimaat zal mij echt een zorg zijn, ik ga weleens 2 dagen naar Italië, dat is onmogelijk als ik dat met de auto zou doen. Als we allemaal overstappen op het vliegtuig dan heeft Schiphol onvoldoende capaciteit. Weet je wel hoeveel het zou moeten uitbreiden om dat voor elkaar te krijgen en wat dat kost? |
DoubleUU | vrijdag 5 juli 2019 @ 18:24 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 08:23 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Het heeft geen nut. Gasten zoals hij denken echt dat elektrische auto's het 'milieu gaan redden' en beseffen helemaal niet dat er helemaal geen mogelijkheden zijn om de stroom groen op te wekken noch om het te distribueren. Ik vrees dat je gelijk hebt. |
Aiciu | vrijdag 5 juli 2019 @ 19:31 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 17:21 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] Als we allemaal overstappen op het vliegtuig dan heeft Schiphol onvoldoende capaciteit. Weet je wel hoeveel het zou moeten uitbreiden om dat voor elkaar te krijgen en wat dat kost? Dat is niet mijn probleem, ik benut mijn mogelijkheden |
vogeltjesdans | zaterdag 6 juli 2019 @ 13:19 |
quote: Zijn ze wel van het gas af? |
De_Onnoembare | maandag 8 juli 2019 @ 08:11 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 15:46 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] Nu niet doen alsof je zo slim bent. Het is algemeen bekend dat er bij de productie van diesel en benzine heel veel elektriciteit nodig is. Daarnaast komt het ook niet vanzelf bij de tankstations. Op het moment dat je overstapt op elektrisch rijden kan je het stroomverbruik van die productie wegstrepen tegen het stroomverbruik van elektrische auto's. Dus aardolie en hun destillaten zijn geen netto energiebron? |
De_Onnoembare | maandag 8 juli 2019 @ 08:12 |
quote: Op vrijdag 5 juli 2019 15:28 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] Wil jij stellen dat het winnen van ruwe olie en het raffineren van diesel, benzine en LPG geen energie kost? En dat is nog los van de transport van brandstof naar de tankstations. Nee, het kost netto geen energie nee. Anders zou het geen nut hebben en hadden we de hele industriële revolutie nooit mee kunnen maken he snuggere  |
mustela_putorius_furo | maandag 8 juli 2019 @ 09:14 |
quote:
quote: Op maandag 8 juli 2019 08:12 schreef De_Onnoembare het volgende:[..] Nee, het kost netto geen energie nee. Anders zou het geen nut hebben en hadden we de hele industriële revolutie nooit mee kunnen maken he snuggere  Dit is natuurlijk een hele vervelende manier van een discussie voeren als je woorden gaat verbuigen.
Nergens stel ik dat het meer energie kost om brandstof te raffineren dan dat het aan energie oplevert bij het verbranden.
Wel heb ik meerdere malen duidelijk gemaakt dat ruwe olie niet bruikbaar uit de grond komt. Iedere dag worden er 95.000.000 vaten ruwe olie uit de grond gehaald en dat moet getransporteerd worden, geraffineerd worden en de eindproducten nogmaals getransporteerd.
En dat... dat kost energie en is een verborgen bron van CO2 uitstoot, aangezien men alleen rekent met de CO2 die er vrij komt als je met je Blue Motion Polo met ingeklapte spiegels op de testbaan rijdt en niet met de CO2 die het kost bij het produceren van die brandstof.
Het vreemde is dat bij discussies over elektrische auto's de productie van accu's ineens wel meegerekend wordt.
Tip: doe niet zo neerbuigend naar je discussiepartner, tenzij je discussies liever alleen voert. |
De_Onnoembare | maandag 8 juli 2019 @ 11:03 |
quote: Op maandag 8 juli 2019 09:14 schreef mustela_putorius_furo het volgende:[..] [..] Dit is natuurlijk een hele vervelende manier van een discussie voeren als je woorden gaat verbuigen. Nergens stel ik dat het meer energie kost om brandstof te raffineren dan dat het aan energie oplevert bij het verbranden. Wel heb ik meerdere malen duidelijk gemaakt dat ruwe olie niet bruikbaar uit de grond komt. Iedere dag worden er 95.000.000 vaten ruwe olie uit de grond gehaald en dat moet getransporteerd worden, geraffineerd worden en de eindproducten nogmaals getransporteerd. En dat... dat kost energie en is een verborgen bron van CO2 uitstoot, aangezien men alleen rekent met de CO2 die er vrij komt als je met je Blue Motion Polo met ingeklapte spiegels op de testbaan rijdt en niet met de CO2 die het kost bij het produceren van die brandstof. Het vreemde is dat bij discussies over elektrische auto's de productie van accu's ineens wel meegerekend wordt. Tip: doe niet zo neerbuigend naar je discussiepartner, tenzij je discussies liever alleen voert. Dat komt omdat je overduidelijk geen flauw idee van de materie hebt. Want de raffinatie ed wordt gewoon meegenomen. Sterker nog, dat is oa waar de CO2 tax over gaat. |
De_Onnoembare | maandag 8 juli 2019 @ 16:32 |
Er rijd nog geen 1% elektrisch nog verwarmd 1% zijn huis elektrisch maar volgend jaar is het net al te beperkt 
https://www.parool.nl/ams(...)ScgQKmIGcmC5rruCaU6Y |