abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 3 juli 2019 @ 13:13:33 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187730467
quote:
Schiphol straks verantwoordelijk voor meer CO2-uitstoot dan auto’s

De uitstoot van de kerosine die op Nederlandse vliegvelden wordt getankt, is bijna net zo hoog als van alle Nederlandse personenauto’s bij elkaar. Die conclusie valt te trekken uit onderzoek dat CE Delft heeft uitgevoerd in opdracht van Greenpeace.

Op Schiphol en de luchthavens van Eindhoven, Rotterdam en Lelystad werd vorig jaar 4,8 miljard liter kerosine getankt: goed voor een uitstoot van 13,6 megaton CO2. Daarmee is de broeikasgasuitstoot van de vliegvelden die in handen zijn van de Schiphol Group vergelijkbaar met de uitstoot van vier kolencentrales.

De CO2-uitstoot van personenauto’s ligt volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) tussen de 16 en 17 megaton per jaar. Het PBL verwacht dat die uitstoot de komende jaren zal dalen, omdat automobilisten overstappen op elektrische voertuigen.

De uitstoot van de luchtvaart zal daarentegen alleen maar toenemen. “Schiphol ligt op ramkoers met het klimaat”, vindt campagneleider Dewi Zloch van Greenpeace. “Ze hebben geen enkel plan om hun aandeel in de klimaatcrisis te lijf te gaan. Laten we dus beginnen door vluchten te schrappen.”

De Tweede Kamer nam eerder dit jaar een motie aan van GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger om de vluchten tussen Amsterdam en Brussel te schrappen. VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen verklaarde destijds dat luchtvaartmaatschappijen zelf hun bestemmingen mogen kiezen.

Terwijl automobilisten belastingen en accijns moeten betalen, is de vliegsector vrijgesteld van dergelijke heffingen. “Schiphol is daarmee het grootste tax-free tankstation van Nederland”, stelt Zloch.
https://joop.bnnvara.nl/n(...)2-uitstoot-dan-autos

Nu dus al bijna net zoveel. Eigenlijk staan in het artikel alle goede argumenten al genoemd. Ik vind het bizar dat de luchtvaartindustrie zo enorm buiten schot blijft in de klimaatdiscussie en grotendeels vrijgesteld van alle belastingen. Trek dat tenminste gelijk en bij voorkeur hoger. Vliegen is immers in 90% van de gevallen een luxe, in tegenstelling tot autoverkeer en verwarmen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator woensdag 3 juli 2019 @ 13:15:01 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_187730493
Maar, dat gaan ze dus vooralsnog niet doen, dat gelijktrekken. En nu?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_187730571
Rob Jetten wil natuurlijk nog wel goedkoop de wereld rondvliegen.
pi_187730845
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:15 schreef CoolGuy het volgende:
Maar, dat gaan ze dus vooralsnog niet doen, dat gelijktrekken. En nu?
Zeggen ze, maar onder druk kan die positie nog wel eens veranderen. En zeker de komende jaren als uitstoot echt een zero sum game gaat worden kan die druk nog wel eens heel hoog worden Je pleegt als politicus immers nog net geen politieke zelfmoord als je je kiezers moet gaan uitleggen dat zij bijvoorbeeld hun huis niet meer kunnen verwarmen (als ze nog op aardgas zitten) omdat Schiphol per se meer vluchten wil.
  woensdag 3 juli 2019 @ 13:46:01 #5
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_187730935
Ik vind het wel weer typisch, zo kijken we alleen landelijk naar de effecten ergens van en hoeven we ons blijkbaar niet bezig te houden met de landen om ons heen, maar nu wordt er gekeken naar de uitstoot van elke liter kerosine die getankt wordt op Schiphol. Die uitstoot daarvan heb je slechts minimaal binnen ons land.
Don't let my username fool you...
  Moderator woensdag 3 juli 2019 @ 13:50:50 #6
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_187731011
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:40 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Zeggen ze, maar onder druk kan die positie nog wel eens veranderen. En zeker de komende jaren als uitstoot echt een zero sum game gaat worden kan die druk nog wel eens heel hoog worden Je pleegt als politicus immers nog net geen politieke zelfmoord als je je kiezers moet gaan uitleggen dat zij bijvoorbeeld hun huis niet meer kunnen verwarmen (als ze nog op aardgas zitten) omdat Schiphol per se meer vluchten wil.
Ja luister, ik vind het prima he, als ze het duurder maken, ik zal er echt niet minder ver door op vakantie gaan, maar ik heb vaak het gevoel dat dit soort dingen gaan om 'ik heb er geen last als ze X duurder maken omdat ik X niet doe, dús ik heb er geen last van', wat ik prima kan snappen, maar kom daar dan gewoon voor uit in plaats van je verschuilen achter een andere reden, zoals het milieu of wat dan ook.

Nee, het gaat om de eigen portemonnee, en ik heb altijd een beetje het gevoel dat daar ook altijd iets bij zit van een onderbuikgevoeletje, zo van 'lekker voor je dat jij meer moet betalen'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_187731217
It’s the water vapour, stupid.

En Schiphol stoot enorm veel waterdamp uit op hoogtes waar die damp veel warmte invangt. Wat voor een invloed zou dat hebben op het weer?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_187731411
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:46 schreef Metalfreak het volgende:
Ik vind het wel weer typisch, zo kijken we alleen landelijk naar de effecten ergens van en hoeven we ons blijkbaar niet bezig te houden met de landen om ons heen, maar nu wordt er gekeken naar de uitstoot van elke liter kerosine die getankt wordt op Schiphol. Die uitstoot daarvan heb je slechts minimaal binnen ons land.
Een eerlijkere vergelijking zou inderdaad zijn om alleen dat gedeelte mee te nemen dat op/boven ons land gerealiseerd wordt. Uiteraard moet dan ook de uitstoot van vliegtuigen die ons land passeren meegerekend worden.
pi_187731439
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja luister, ik vind het prima he, als ze het duurder maken, ik zal er echt niet minder ver door op vakantie gaan, maar ik heb vaak het gevoel dat dit soort dingen gaan om 'ik heb er geen last als ze X duurder maken omdat ik X niet doe, dús ik heb er geen last van', wat ik prima kan snappen, maar kom daar dan gewoon voor uit in plaats van je verschuilen achter een andere reden, zoals het milieu of wat dan ook.

Nee, het gaat om de eigen portemonnee, en ik heb altijd een beetje het gevoel dat daar ook altijd iets bij zit van een onderbuikgevoeletje, zo van 'lekker voor je dat jij meer moet betalen'.
Dat we minder moeten uitstoten is niet bepaald een controversieel onderwerp, daar is iedereen het wel zo'n beetje over eens dus ik weet niet echt waarom je dat schaart onder 'verschuilen achter het milieu'. En dat mensen dan snel naar vliegen kijken is ook begrijpelijk omdat, zoals LXIV al zegt, het in veel gevallen puur een luxe extraatje is. Als je ineens een een terugval in je inkomen hebt dan ga je toch ook eerst kijken naar extraatjes als vakanties voordat je jezelf op een dieet van bloembollen en aardappelschillensoep gaat zetten?
pi_187731453
Tja, ik hoop al tijden op een europabrede vliegtaks, mag rustig iets van 25 of wel 50% zijn. Vliegen als iets wat je 1 of 2 keer in je leven doet, in plaats van 1 of 2 keer per jaar. Prima.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187731469
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 13:46 schreef Metalfreak het volgende:
Ik vind het wel weer typisch, zo kijken we alleen landelijk naar de effecten ergens van en hoeven we ons blijkbaar niet bezig te houden met de landen om ons heen, maar nu wordt er gekeken naar de uitstoot van elke liter kerosine die getankt wordt op Schiphol. Die uitstoot daarvan heb je slechts minimaal binnen ons land.
NL wil altijd het beste landje van de klas zijn...
Daar moeten ze ook eens mee kappen want wij betalen het nl. Rest lacht zich rot.

Laat eerst alle grotere uitstootlanden eens wat doen en dan kunnen we altijd nog volgen daarna.
Do what you love, love what you do!
pi_187731503
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:33 schreef kree het volgende:

[..]

NL wil altijd het beste landje van de klas zijn...
Daar moeten ze ook eens mee kappen want wij betalen het nl. Rest lacht zich rot.

Laat eerst alle grotere uitstootlanden eens wat doen en dan kunnen we altijd nog volgen daarna.
Het braafste jongetje van de klas :')

  woensdag 3 juli 2019 @ 14:35:48 #13
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_187731504
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:33 schreef kree het volgende:

[..]

NL wil altijd het beste landje van de klas zijn...
Daar moeten ze ook eens mee kappen want wij betalen het nl. Rest lacht zich rot.

Laat eerst alle grotere uitstootlanden eens wat doen en dan kunnen we altijd nog volgen daarna.
Schiphol is wat luchthavens betreft best een grote speler, maar goed, de uitstoot vindt voornamelijk niet in Nederland plaats, dus waar hebben we het over?
Don't let my username fool you...
pi_187731536
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Schiphol is wat luchthavens betreft best een grote speler, maar goed, de uitstoot vindt voornamelijk niet in Nederland plaats, dus waar hebben we het over?
Qua luchthaven mss, maar dat is voornamelijk door niet nl mensen die hem gebruiken.

Over het algemeen zijn wij een kleine speler?

En ok ik ben ervoor hoor, maar dan iedereen ook
Do what you love, love what you do!
pi_187731538
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Schiphol is wat luchthavens betreft best een grote speler, maar goed, de uitstoot vindt voornamelijk niet in Nederland plaats, dus waar hebben we het over?
:')

Inderdaad superfijn dat het klimaat daar ook rekening mee houdt.
"Pools are perfect for holding water"
pi_187731554
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het braafste jongetje van de klas :')

[ afbeelding ]
Verkeerde grafiek, zoek er eens eentje op van meeste uitstoot enzo? ;)
Trouwens waarom staat er EU in en NL.
Lekker eensgezinde wel :’)
Do what you love, love what you do!
pi_187731637
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:37 schreef probeer het volgende:

[..]

:')

Inderdaad superfijn dat het klimaat daar ook rekening mee houdt.
Ik ben het niet gelijk met je oneens, maar wij als NL gaan er de oplossing niet voor brengen nl. Want klimaat is wereldwijd en wij als NL zijn wel de laatsten die er het voortouw in moeten nemen?

EU ok, maar die worden het toch nooit ergens over eens, blijkt van de week alweer. Veel praten en reizen naar Brussel wel trouwens... omfg
Do what you love, love what you do!
pi_187731651
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:38 schreef kree het volgende:

[..]

Verkeerde grafiek, zoek er eens eentje op van meeste uitstoot enzo? ;)
Trouwens waarom staat er EU in en NL.
Lekker eensgezinde wel :’)
"Ja maar hullie doen het ook :'( !!"
En de EU staat daar trouwens in als gemiddelde van alle lidstaten.

En nog even over wie het meest uitstoot, dat is op dit moment (niet erg verrassend) China. Maar die geven ook veruit het meest uit aan het vergroenen van hun energievoorziening:

En dat heeft ook succes want op dit moment is hun aandeel aan duurzame energie hoger dan dat van ons:

https://www.nrdc.org/expe(...)y-58-coal-cap-target

[ Bericht 20% gewijzigd door Tocadisco op 03-07-2019 14:52:27 ]
pi_187731704
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

"Ja maar hullie doen het ook :'( !!"
En de EU staat daar trouwens in als gemiddelde van alle lidstaten.
Ok, maar niet elk land heeft dezelfde mogelijkheden hè.
Daarom zou dit ook wereldwijd moeten worden besproken?

Usa met trump opent gewoon de kolencentrales weer, ok daar gaat onze moeite en geld letterlijk dus alweer in rook op?
Laat staan China enzo
Do what you love, love what you do!
pi_187731712
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

"Ja maar hullie doen het ook :'( !!"
En de EU staat daar trouwens in als gemiddelde van alle lidstaten.
Denk je dat het China of usa ook maar iets zal boeien dat wij het goed doen?
Hoe naïef kun je zijn...
Do what you love, love what you do!
  woensdag 3 juli 2019 @ 15:33:47 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_187732310
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:35 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Het braafste jongetje van de klas :')

[ afbeelding ]
Wel beter dan Luxemburg :6
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_187732542
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:44 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

"Ja maar hullie doen het ook :'( !!"
En de EU staat daar trouwens in als gemiddelde van alle lidstaten.

En nog even over wie het meest uitstoot, dat is op dit moment (niet erg verrassend) China. Maar die geven ook veruit het meest uit aan het vergroenen van hun energievoorziening:
[ afbeelding ]
En dat heeft ook succes want op dit moment is hun aandeel aan duurzame energie hoger dan dat van ons:
[ afbeelding ]
https://www.nrdc.org/expe(...)y-58-coal-cap-target
Samen gevat.
EU is op het goede pad, US en zeker met China samen heft het elkaar dus op, of sterker nog gaat alleen maar erger worden dus als je de trend ziet.

En dan zijn we binnen de EU nog klein, zijn wij dan denk degene die als eerste het goede voorbeeld moeten geven?

Meen dit serieus btw :)
Do what you love, love what you do!
pi_187732575
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 15:54 schreef kree het volgende:

[..]

Samen gevat.
EU is op het goede pad, US en zeker met China samen heft het elkaar dus op, of sterker nog gaat alleen maar erger worden dus als je de trend ziet.

En dan zijn we binnen de EU nog klein, zijn wij dan denk degene die als eerste het goede voorbeeld moeten geven?

Meen dit serieus btw :)
Iwja en je aanname klopt, want zo kun je het ook nog zien, want wij willen allemaal verduurzamen.
Maar alles wat we daarvoor nodig hebben komt uit China. ;) die er dus sowieso schijt aan hebben dus.
Do what you love, love what you do!
pi_187733441
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 15:54 schreef kree het volgende:

[..]

Samen gevat.
EU is op het goede pad, US en zeker met China samen heft het elkaar dus op, of sterker nog gaat alleen maar erger worden dus als je de trend ziet.

En dan zijn we binnen de EU nog klein, zijn wij dan denk degene die als eerste het goede voorbeeld moeten geven?

Meen dit serieus btw :)
In ons (Nederlands) geval gaat het niet om het goede voorbeeld geven maar om onze achterstand in te lopen op de rest, we lopen op dit moment namelijk nogal ver achter.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 15:56 schreef kree het volgende:

[..]

Iwja en je aanname klopt, want zo kun je het ook nog zien, want wij willen allemaal verduurzamen.
Maar alles wat we daarvoor nodig hebben komt uit China. ;) die er dus sowieso schijt aan hebben dus.
Bekijk het grafiekje eens. Op dit moment investeren de Chinezen meer in groene energie dan de EU, de VS en Japan bij elkaar opgeteld. Hoe is dat exact 'schijt hebben aan ...'?
pi_187733535
Ik snap inderdaad niet dat men steeds China er bij blijft slepen als tegenargument. Als er 1 land hard werkt aan doelstellingen in het Parijsakkoord is het China wel... natuurlijk ook door nood gedreven: zij hebben echt veel last van smog.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')